Zmiany w układzie sił zimnej wojny – dominacja USA i globalizacja
Przemiany cywilizacyjne i kulturowe w okresie zimnej wojny
Społeczeństwo drugiej połowy XX w. zmieniało się na niespotykaną dotąd skalę i w zawrotnym tempie. Proces ten można zaobserwować zwłaszcza w państwach należących do bogatej cywilizacji Zachodu. Niniejszy e‑materiał dotyczy przede wszystkim Ameryki Północnej, Europy i Australii, jakkolwiek w związku z rewolucją technologiczną i globalizacją poruszone w nim kwestie odnoszą się w pewnym stopniu również do pozostałych kontynentów.
Zmiany obyczajowe
Druga połowa XX wieku przyniosła zmiany w statusie małżeństwa. Coraz częściej związki miały charakter nieoficjalny – nie zostały poparte urzędowym aktem, często też były długotrwałe, ale pozamałżeńskie. Szczególnie wyraźnie wystąpiło to w Europie Zachodniej, zwłaszcza w Skandynawii. Zwiększyła się również liczba rozwodów. Częściowo wynikało to z faktu, że przed II wojną światową w wielu państwach prawo nie dopuszczało rozwodów. Warto też zauważyć, że dużo osób rozwiedzionych zawierało kolejne związki. W 1989 roku Dania jako pierwsze państwo na świecie zalegalizowała związki partnerskie między osobami tej samej płci.
Z krajów Europy Środkowo‑Wschodniej najbardziej niechętni legalizacji małżeństw okazali się mieszkańcy NRD (prawie 34% par tworzyło związki partnerskie). Czasami o charakterze relacji decydowały kwestie religijne. W państwach katolickich było mniej związków nieformalnych i tym samym nieślubnych dzieci. Choć nie zawsze było to regułą, np. w latach 2005–2009 w Hiszpanii odnotowano najwięcej rozwodów w całej Unii Europejskiej (UE). Ponadto podniósł się wiek osób decydujących się na zawarcie małżeństwa. Symbolem „nowych czasów” stała się opublikowana w 1993 roku książka amerykańskiego psychologa Stephena Johnsona [czyt.: stiwena dżonsona] Dobre życie w pojedynkę. Osoby, które kiedyś nazywano starymi pannami lub kawalerami, stały się singlami lub szczęśliwymi samotnymi.
Inaczej oczywiście kształtowała się sytuacja na kontynencie azjatyckim i afrykańskim. Tutaj często względy religijne oraz zasady i obyczaje plemienne miały wpływ na charakter związków i wiek potencjalnych małżonków. W Indiach Brytyjczycy już w 1929 roku zabronili zaślubin dziewcząt poniżej 14 roku życia. Również w tym kraju, a także w Pakistanie, obowiązkowo rodzina panny młodej płaciła posag. W wielu krajach afrykańskich z kolei tradycją było wielożeństwo.
W krajach europejskich i USA wzrósł poziom opieki nad matką i dzieckiem. Ze względu na to, że wiele kobiet podejmowało pracę zawodową, powstało szereg instytucji zajmujących się dziećmi. Jednocześnie, ze względu na pojawienie się środków antykoncepcyjnych, nastąpiła większa kontrola urodzeń. Na zmniejszenie liczby dzieci wpływ miała także dopuszczalność aborcji.
Młodzież
W drugiej połowie XX wieku duży nacisk położono na edukację dzieci i młodzieży. Tym samym wzrósł poziom wykształcenia. Polepszyła się też sytuacja prawna dzieci. Powstały akty prawne, które ograniczały stosowanie kar cielesnych. Kolejna grupa wiekowa, czyli młodzież, wytworzyła swoją specyficzną kulturę, wyrażającą się w ubiorze, a przede wszystkim w rodzaju tworzonej i słuchanej muzyki. W latach 50. młodzież była zafascynowana rock and rollem, który narodził się w USA. Pierwszymi gwiazdami rock and rolla byli m.in. Elvis Presley i Chuck Berry [czyt.: czak bery]. Ten rodzaj muzyki przechodził ewolucję, powstawały jego różne odmiany – od spokojnych np. country, blues po hard rocka. Gwiazdy rocka prezentowały się oczywiście w telewizji i radiu, ale miejscem spotkań z odbiorcami były też festiwale. Tego typu imprezy stawały się często miejscami demonstracji poglądów zarówno twórców, jak i odbiorców, a także wyrażania protestów, m.in. Woodstock (od 1969 r).



Lata 60. przyniosły kulturę hippisowską (dzieci kwiatów), która w dużej mierze wyrosła z buntu przeciwko rzeczywistości i negowania konfliktów zbrojnych.

Kobiety
Druga połowa XX wieku to także kolejny etap emancypacji kobiet. Ich bezpośredni udział w działaniach zbrojnych podczas II wojny światowej był znacznie większy niż w poprzednim konflikcie. Podobnie jak po I wojnie światowej, także po II wojnie panie zastąpiły mężczyzn w niektórych dziedzinach życia. Coraz więcej z nich zauważało, że wiele zawodów nadal pozostaje dla nich zamkniętych, że mają znacznie mniejsze szanse na awans oraz że otrzymują niższe niż mężczyźni wynagrodzenie na tym samym stanowisku. Przełomem w walce o równouprawnienie była praca Betty Friedan Mistyka kobiecości, wydana w 1963 roku.
Autorka namawiała w niej kobiety do przyjęcia aktywnej postawy i podejmowania pracy, atakowała dyskryminację płacową i molestowanie seksualne. W USA w 1966 roku powstała Narodowa Organizacja Kobiet, która poprzez różne akcje i demonstracje starała się zwracać uwagę na sytuację kobiet i walczyła o ich prawa.
W Europie sztandarowym dziełem ruchu feministycznego stała się książka Druga płeć autorstwa Simone de Beauvoir [czyt.: simon de bouvar]. Na Starym Kontynencie kobiety także domagały się równych praw, ale i pomocy w momencie, kiedy decydują się na macierzyństwo i wychowanie dzieci. Panie starały się także działać na scenie politycznej (zwłaszcza w partiach lewicowych).
Zmiany w Kościele katolickim. Sobór watykański II
Po II wojnie światowej w szczególnej sytuacji znalazł się Kościół katolicki w krajach komunistycznych. Władze traktowały go jako konkurenta w walce o dusze ludzkie, toteż często duchowni byli prześladowani, a ponadto pojawiły się problemy z kultem religijnym. Kościół katolicki w okresie rządów komunistycznych w Europie Środkowo‑Wschodniej był utożsamiany z opozycją wobec władz.
W całym chrześcijańskim świecie, w związku z zachodzącymi przemianami obyczajowymi, pojawiły się także głosy domagające się „demokratyzacji życia wewnętrznego” w Kościele (choćby zniesienia celibatu). Próbę dostosowania Kościoła do oczekiwań współczesnych społeczeństw podjął Jan XXIII. W ogłoszonej w 1959 roku encyklice Ad Petri Cathedram zapowiedział zwołanie soboru powszechnego. Dzięki wyjściu do ludzi, otwartości zyskał też sympatię społeczną. Obrady soboru rozpoczęły się 11 października 1962 roku, a zakończyły 8 grudnia 1965 roku.

Podczas sesji i spotkań opracowano kilka istotnych dokumentów, a przede wszystkim swego rodzaju konstytucję Kościoła współczesnego Gaudium et spes. Na soborze wprowadzono zasadę celebrowania mszy świętej przez księży twarzą zwróconych do wiernych oraz wprowadzenie języków narodowych do liturgii (do tej pory stosowano język łaciński). Zezwolono na dopuszczenie osób świeckich do pełnienia niektórych czynności kapłańskich, zwiększono liczbę biskupów i kardynałów w państwach pozaeuropejskich. Bardzo ważnym efektem soboru był ruch ekumeniczny w obrębie chrześcijaństwa, dążący do przywrócenia pierwotnej jedności pomiędzy rozlicznymi wyznaniami. W soborze brali również udział przedstawiciele innych Kościołów np. prawosławnego.
W związku z postanowieniami odnoszącymi się do idei ekumenizmu doszło do ważnego wydarzenia: papież Paweł VI i patriarcha Konstantynopola Atenagoras odwołali ekskomuniki nałożone podczas wielkiej schizmy wschodniej.

Przyjrzyj się ilustracji i objaśnij symbolikę ekumenizmu.
Na podstawie opisu ilustracji objaśnij symbolikę ekumenizmu.
Dialog wyznawców różnych religii
W dziedzinie stosunków międzyludzkich podkreślano zasadę dialogu z przedstawicielami innych wyznań, ale także z niewierzącymi, zwrócono uwagę na zasadę równości wszystkich ludzi, poruszano kwestię godności człowieka, a także wagi sakramentów. Sobór uznano za przełomowy w dziejach Kościoła, choć liberałowie zarzucali, że dokonano zbyt mało zmian, a konserwatyści, że nawet reformy w obszarze liturgii są zbyt radykalne. Kościół nie zamierzał jednak zmieniać swojego stanowiska w dziedzinie obyczajowości. W encyklice papieża Pawła VI, zatytułowanej Humanae Vitae, niechętny stosunek do rozwodów, antykoncepcji i aborcji został wyraźnie podkreślony.
Dla Kościoła w Polsce ważnym wydarzeniem był wybór na papieża arcybiskupa krakowskiego Karola Wojtyły, który przyjął imię Jana Pawła II. Charakterystycznym elementem jego pontyfikatu było podjęcie akcji ewangelizacyjnej, zwłaszcza krajów rozwijających się. Papież nazywany był też Podróżnikiem ze względu na częste pielgrzymki. W 1981 roku turecki terrorysta dokonał zamachu na papieża. Nie ustalono, kto był zleceniodawcą czynu.
Kultura masowa
Nadal rozwijała się kultura masowa. Głównym medium kreującym opinie i gusta stała się telewizja. Powstawało coraz więcej superprodukcji filmowych. Wśród aktorów ogromną popularnością cieszyli się: Marlon Brando, Elizabeth Taylor, Marilyn Monroe. Reżyserską sławę zdobyli zaś: Ingmar Bergman, Federico Fellini, Alfred Hitchcock [czyt.: hiczkok], Steven Spielberg, George Lucas.



XX wiek przyniósł prawie pięciokrotny wzrost liczby ludności. Najszybszy wzrost nastąpił po 1945 roku, a jego apogeum, określane eksplozją demograficzną, przypadło na lata 70.
Ćwiczenia
Wyjaśnij, dlaczego zespoły The Rolling Stones i The Beatles można uznać za szczególne na muzycznej scenie.
Napisz, dlaczego uważano, że scena festiwalu w Woodstock była miejscem manifestacji poglądów.
Poszukaj w różnych źródłach informacji, kto współcześnie walczy o prawa kobiet na świecie. Wyjaśnij, dlaczego.
Wskaż właściwą definicję soboru powszechnego.
- Spotkanie wszystkich duchownych (od kleryków po biskupów) w celu omówienia zasad wiary.
- Zgromadzenie biskupów pod przewodnictwem papieża lub jego przedstawiciela. Celem soboru jest obradowanie nad sprawami organizacji Kościoła, jego doktryny i zasad wiary.
- Zjazd wszystkich biskupów i kanoników.
Przypomnij, w którym roku nastąpiła wielka schizma wschodnia.
- W 1054
- W 1378
- W 1871
Tekst do ćwiczenia nr 6
Zagrożenie dla komunizmuWybór energicznego, młodego polskiego kardynała Karola Wojtyły na stolicę Piotrową zwiastował nową epokę w historii Stolicy Apostolskiej. Działania Jana Pawła II na płaszczyźnie zarówno doktrynalno‑religijnej, jak i politycznej uwydatniły nową rolę Watykanu w szybko zmieniającym się świecie. Przyjmując spuściznę Soboru Watykańskiego II, zwłaszcza w wymiarze społeczno‑obyczajowym, papież nie wahał się przed zajęciem stanowiska w kwestiach socjoekonomicznych, tak ważnych dla świata pracy w momentach kryzysów gospodarczych i trudności bytowych. Stanowisko w tej sprawie wyrażone zostało w encyklice Laborem exercens z 1981 roku, a także podczas spektakularnego przemówienia w siedzibie Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie w 1982 roku. Jeszcze większe reperkusje, w szczególności polityczno‑międzynarodowe, miało propagowanie etyki duchowej, zbudowanej na godności ludzkiej i prawach człowieka, entuzjastycznie przyjmowanej w społeczeństwach rządzonych przez dyktatury nagminnie łamiące podstawowe prawa i wolności obywatelskie. Ożywienie religijne w krajach Europy Wschodniej, idące w parze z aktywizacją opozycji antykomunistycznej, budziło coraz większy niepokój Kremla oraz komunistycznych władz bloku wschodniego.
Źródło: Zagrożenie dla komunizmu, [w:] , Historia polityczna świata XX wieku, 1945-2000, red. Marek Bankowicza, Kraków 200, s. 486.
Wyjaśnij, dlaczego działalność Jana Pawła II spotkała się z niechęcią rządów Związku Sowieckiego i rządów państw od niego zależnych.
Połącz nazwiska wspomnianych reżyserów z tytułami ich głośnych dzieł.
<em>Park Jurajski</em>, <em>La Strada</em>, <em>Siódma pieczęć</em>, <em>Ptaki</em>, <em>Gwiezdne wojny</em>
| Ingmar Bergman | |
| Federico Fellini | |
| Alfred Hitchcock | |
| Steven Spielberg | |
| George Lucas |
Słownik
kultura popularna, oparta na środkach masowej informacji, przeznaczona dla licznej publiczności
(łac. femina - „kobieta”) – szereg ruchów społecznych, politycznych oraz ideologii, które łączy wspólny cel, czyli zdefiniowanie, uzyskanie i utrzymywanie równości płci pod względem politycznym, ekonomicznym, osobistym i społecznym
w kościołach chrześcijańskich spotkanie biskupów z różnych krajów w celu uchwalenia nowych praw albo wprowadzenia reform
(z franc. laïcisation od łac. laicus – świecki) proces zmierzający do ograniczenia lub nawet wyeliminowania wpływów Kościoła
(z gr. ἄthetaepsilonomicronς, átheos – bezbożny, od ἀ-, a- – bez + thetaepsilonός, theós – bóg) postawa negująca istnienie Boga i wszelkich sił nadprzyrodzonych oraz ich wpływu na życie ludzkie
(z gr. omicroniotakappaomicronupsilonmuέnueta, oikuméne – zamieszkana ziemia) zasada współpracy i lepszego poznania różnych wyznań chrześcijańskich
zjazd biskupów z całego Kościoła; trwał w latach 1962–1965, jego celem było uaktualnienie praw Kościoła i reforma zgodna z duchem czasów