Zmiany w układzie sił zimnej wojny – dominacja USA i globalizacja
Stosunki USA - ZSRS w okresie zimnej wojny
Na przełomie lat 60. i 70. XX w. w stosunkach pomiędzy Związkiem Sowieckim a Stanami Zjednoczonymi doszło do zastoju. Oba supermocarstwa dysponowały wówczas arsenałem broni nuklearnej wystarczającym do zniszczenia ludzkości. Ponadto Amerykanie, zaangażowani w trudną i niezwykle kosztowną interwencję zbrojną w Wietnamie, starali się dodatkowo nie drażnić Sowietów. Z kolei ZSRS pilnie potrzebował nowych technologii, aby ratować swoją przestarzałą i podupadającą gospodarkę.
Polityka odprężenia
Poważne kryzysy polityczne z początku lat 60. XX w. – kubański i berliński – wywołały na świecie strach przed wojną nuklearną. Napięcie pomiędzy supermocarstwami wyraźnie opadło, gdy Richard Nixon, prezydent USA od 1969 r., zdecydował się ograniczyć konfrontacyjną strategię Amerykanów wobec Sowietów. Nową strategię Białego Domu współtworzył doradca prezydenta do spraw bezpieczeństwa Henry Kissinger. Obu politykom zależało na honorowym zakończeniu coraz bardziej upokarzającej dla Stanów Zjednoczonych interwencji w Wietnamie. Bardziej ustępliwe stanowisko wobec Moskwy zajęli także inni zachodni przywódcy.

Ożywienie kontaktów handlowych z blokiem wschodnim dawało im nadzieję na dalszy rozwój gospodarczy. Willy Brandt, kanclerz Republiki Federalnej Niemiec, zapoczątkował politykę ocieplenia stosunków z ZSRS i krajami bloku wschodniego, zwaną polityką wschodnią
(Ostpolitik). W 1970 r. władze RFN zawarły z ZSRS traktat o poszanowaniu granic w Europie. W tym samym roku Willy Brandt odwiedził Warszawę, gdzie uznał – do tej pory stanowczo kwestionowaną przez władze Niemiec Zachodnich – powojenną granicę na Odrze i Nysie Łużyckiej. Brandt wykonał też niezwykle znaczący gest: klęknął przed pomnikiem ofiar powstania w getcie warszawskim. Oznaczało to symboliczne uznanie winy Niemców za zbrodnie nazistowskie. Władze RFN uznały istnienie komunistycznej Niemieckiej Republiki Demokratycznej i nawiązały z nią stosunki dyplomatyczne. Nie oznaczało to jeszcze pełnej akceptacji powojennych granic. Niemiecki parlament uzależniał ich uznanie od przyszłego traktatu pokojowego zjednoczonych Niemiec.
Francja, która pod rządami prezydenta Charles’a de Gaulle’a (Szarl de Goll) starała się umocnić swoje znaczenie na arenie międzynarodowej jako główna siła w Europie, poprawiła swoje relacje z ZSRS.
Na współpracy z Zachodem zależało także Sowietom. Gospodarka sowiecka wymagała modernizacji oraz doinwestowania. Jednakże USA i inne mocarstwa zachodnie uzależniały pomoc od ograniczenia wyścigu zbrojeń. Zachód nalegał też na przestrzeganie praw człowieka przez kraje bloku wschodniego.
W zamian za dostęp do zachodnich osiągnięć naukowych Sowieci byli skłonni do ustępstw w tych kwestiach. Moskwa zamierzała jednocześnie wykorzystać porozumienie w celach propagandowych, przedstawiając się na arenie międzynarodowej jako kraj o rzekomo pokojowych intencjach. Sowietom zależało także na ostatecznym uznaniu przez Zachód powojennych granic w Europie. Niezwykle istotne dla komunistów było też uznanie NRD przez Niemcy Zachodnie. Do porozumienia z USA skłaniał również Sowietów konflikt z komunistycznymi Chinami, które w latach 70. nawiązały stosunki dyplomatyczne z Amerykanami. Ważną rolę odgrywało i to, że Leonid Breżniew, przywódca ZSRS od 1964 r., był bardziej skłonny do kompromisu z Zachodem niż jego poprzednik Nikita Chruszczow.
Kruchy rozejm
Efektem polityki odprężenia w stosunkach międzynarodowych, były układy ograniczające zbrojenia pomiędzy USA a ZSRS. W 1972 r. prezydent Richard Nixon jako pierwszy amerykański przywódca odwiedził Moskwę. Na Kremlu podpisał układ o ograniczeniu zbrojeń strategicznych, od angielskiego skrótu zwany SALT I.
Najważniejszym sukcesem polityki odprężenia była Konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, do której doszło na terytorium neutralnej Finlandii. Po dwóch latach rozmów w 1975 r. w Helsinkach przywódcy krajów Europy Zachodniej, USA, Kanady oraz liderzy bloku wschodniego uroczyście podpisali Akt końcowy KBWE. Postanowienia konferencji trafiły do tzw. trzech koszyków. Pierwszy z nich obejmował, zgodnie z życzeniami Sowietów, decyzje dotyczące trwałości powojennych granic, w tym utrzymania podziału Niemiec na dwa kraje. W drugim znalazły się postanowienia odnośnie do współpracy gospodarczej, naukowej, technologicznej oraz kwestie ochrony środowiska. Tym samym Związek Sowiecki uzyskał upragniony dostęp do zachodnich technologii.
W zamian za to przywódcy komunistyczni zobowiązali się – w ramach trzeciego koszyka – do przestrzegania w swoich krajach praw człowieka. Ustępstwa Sowietów ułatwiły powstawanie i funkcjonowanie opozycji politycznej w krajach bloku wschodniego. W ten sposób trzeci koszyk odegrał szczególnie istotną rolę z punktu widzenia przyszłego upadku rządów komunistycznych w Europie Środkowo‑Wschodniej.

Dalsza realizacja polityki odprężenia natrafiła już na istotne przeszkody. Konserwatyści w USA krytykowali Nixona, zarzucając mu słabość i nadmierną ustępliwość wobec ZSRS. Tym bardziej że Sowieci nie zrezygnowali z polityki szerzenia swoich wpływów na świecie, np. w Angoli, Etiopii czy Kambodży. Następny gospodarz Białego Domu Gerald Ford (1974–1977) zaostrzył wprawdzie kurs wobec Sowietów, jednakże, pod wpływem Kissingera, nie odszedł całkowicie od polityki odprężenia. Jeszcze bardziej zdecydowane działania przeciwko ZSRS podjął kolejny prezydent, Jimmy Carter. Duży wpływ na jego politykę zagraniczną miał doradca prezydenta do spraw bezpieczeństwa, urodzony w Polsce dyplomata i uczony, polityczny przeciwnik Kissingera – Zbigniew Brzeziński. Zgodnie z sugestiami Brzezińskiego polityka amerykańska nabrała wyraźnie antykomunistycznego charakteru. Aby osłabić pozycję Kremla na arenie międzynarodowej, Carter zacieśnił relacje z Chinami, a współpracę z państwami komunistycznymi uzależniał od przestrzegania przez nie praw człowieka. Jednak nawet pod jego rządami Stany Zjednoczone nie zerwały całkowicie z polityką odprężenia. W 1979 r. Carter podpisał z ZSRS układ określany jako SALT II, który jeszcze bardziej ograniczał zbrojenia nuklearne. Porozumienie nie weszło jednak w życie w związku z sowiecką interwencją w Afganistanie z 1979 r.
- Nazwa kategorii: Katalog zasad obowiązujących w stosunkach międzynarodowych
- Nazwa kategorii: suwerenna równość
- Nazwa kategorii: powstrzymanie się od groźby użycia siły i jej użycia
- Nazwa kategorii: nienaruszalność granic
- Nazwa kategorii: integralność terytorialna państw
- Nazwa kategorii: pokojowe rozstrzyganie sporów
- Nazwa kategorii: nieingerencja w sprawy wewnętrzne
- Nazwa kategorii: poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności
- Nazwa kategorii: równouprawnienie i prawo narodów do samostanowienia
- Nazwa kategorii: współpraca między państwami
- Nazwa kategorii: wykonywanie w dobrej wierze zobowiązań wynikających z prawa międzynarodowego Koniec elementów należących do kategorii Katalog zasad obowiązujących w stosunkach międzynarodowych
- Elementy należące do kategorii Katalog zasad obowiązujących w stosunkach międzynarodowych
Przeciwko „imperium zła”
Ostatecznie politykę odprężenia zdecydowanie porzucił następca Cartera, republikanin Ronald Reagan, prezydent USA w latach 1981–1989. Reagan zapoczątkował tym samym nowy etap w dziejach zimnej wojny. Prezydent otwarcie określał państwo sowieckie mianem „imperium zła”, a Stany Zjednoczone oraz kraje sojusznicze nazywał bojownikami wolności
. Reagan podjął decyzję o rozbudowie amerykańskich sił zbrojnych. Ponadto Stany Zjednoczone umieściły w Europie Zachodniej dodatkowe głowice nuklearne. Prezydent rozpoczął program gwiezdnych wojen
, jak obrazowo określał system zaawansowanej technologicznie ochrony antyrakietowej z użyciem promieni laserowych. Na arenie międzynarodowej Reagan wspierał wszelkie ruchy polityczne, w tym zbrojne, godzące w pozycję Moskwy, m.in. w Afganistanie i Ameryce Środkowej.

Uzasadnij, że fotografia jest dowodem relacji, które wykraczają poza schematy przyjęte w polityce.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1HV61NpheDtY
Film opowiadający o nowym kursie w polityce USA i państw zachodnich wobec bloku wschodniego do 1985 roku.
Bezinteresowna przyjaźń czy amerykańska racja stanu – rozstrzygnij, które z tych określeń lepiej pasuje do postawy prezydenta Reagana względem Polaków.
Ćwiczenia
Zapoznaj się z zamieszczonymi niżej dwoma tekstami dotyczącymi postanowień Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (KBWE), a następnie wyjaśnij, jak interpretował te postanowienia autor źródła B i z czego wynikało jego stanowisko.
Źródło A
Hasło z niemieckiej encyklopedii:
Akt [końcowy KBWE] jest wynikiem postępującej w latach 60. polityki odprężenia w stosunkach Wschodu z Zachodem i zawiera istotne dla obu bloków postanowienia:
Państwa bloku wschodniego otrzymują gwarancję uznania ich terytorialnej suwerenności i potwierdzenie nienaruszalności ich granic.
Zachód będzie postrzegał ustępstwa ze strony Wschodu dotyczące poszanowania praw człowieka w kategoriach postępu.
Cytat za: Europa. Nasza historia. Klasa 8: Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych, Warszawa 2020, s. 94.
Źródło B
Fragment artykułu z „New York Timesa” z 1975 r.:
Jako wyraz wdzięczności za przyjęcie zasady „nienaruszalności granic” Zachód otrzymał możliwość pokojowych zmian granic oraz — ze strony ZSRS — cały szereg skromnych zobowiązań swobodniejszego przepływu ludności i wymiany informacji. Moskwa tym samym dostanie natychmiast to, czego chce — spotkanie na szczycie, które wydaje się utrzymywać status quo. Jednak muszą upłynąć lata, by Zachód przekonał się, ile ze swoich mglistych obietnic — jeśli w ogóle — ZSRS spełni. Do tej pory odprężenie polityczne doprowadziło do znacznego wzmocnienia państwa policyjnego w ZSRS. […] Rozmowy o redukcji zbrojeń w ramach porozumienia z Wiednia między NATO i Układem Warszawskim nie przyniosły znaczących postępów.
Źródło: „New York Times” z 20.06.1975, Archiwum „New York Times”, nytimes.com, dostęp: 10.03.2021. Cytat za: Europa. Nasza historia. Klasa 8: Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych, Warszawa 2020, s. 94.
Ronald Reagan miał wielki talent do wykorzystywania mediów w kreowaniu swojego pozytywnego wizerunku. Taki cel miało niewątpliwie poniższe zdjęcie z 1981 r. ukazujące prezydenta podczas lunchu w Gabinecie Owalnym, oficjalnym miejscu pracy prezydentów USA. Wskaż przynajmniej dwie cechy prezydenta, które miała eksponować fotografia. Odwołaj się do różnych elementów widocznych na zdjęciu.
Ronald Reagan miał wielki talent do wykorzystywania mediów w kreowaniu swojego pozytywnego wizerunku. Taki cel miało niewątpliwie poniższe zdjęcie z 1981 r. ukazujące prezydenta podczas lunchu w Gabinecie Owalnym, oficjalnym miejscu pracy prezydentów USA. Na podstawie opisu zdjęcia podaj przynajmniej dwie cechy prezydenta, które miała eksponować fotografia.

Przeczytaj zapisy Aktu końcowego Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, a następnie przyporządkuj odpowiadające im numery do właściwych koszyków.
Zapoznaj się z zapisami Aktu końcowego Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.
1. Państwa uczestniczące będą rozwijać […] wzajemną współpracę, dokładać starań w celu podnoszenia dobrobytu narodów i przyczyniania się do zaspokojenia ich aspiracji, między innymi dzięki korzyściom wynikającym z lepszego wzajemnego poznania się oraz dzięki postępom i osiągnięciom w dziedzinie gospodarczej”; „[Państwa uczestniczące] będą uwzględniać interes wszystkich w zmniejszeniu różnic w poziomie gospodarczego rozwoju, a w szczególności interes krajów rozwijających się na całym świecie
.
2. Państwa uczestniczące będą szanować prawa człowieka i podstawowe wolności, włączając w to wolność myśli, sumienia, religii lub przekonań każdego bez względu na różnicę rasy, płci, języka lub religii”; „Będą one popierać i zachęcać do efektywnego korzystania z obywatelskich, politycznych, ekonomicznych, społecznych, kulturalnych i innych praw i wolności, które wynikają wszystkie z przyrodzonej godności ludzkiej osoby i mają podstawowe znaczenie dla jej swobodnego i pełnego rozwoju
.
3. Państwa uczestniczące będą powstrzymywać się w swych wzajemnych stosunkach, jak również w swych stosunkach międzynarodowych w ogóle, od groźby użycia siły lub jej użycia przeciwko integralności terytorialnej lub niepodległości politycznej któregokolwiek państwa”; „Państwa uczestniczące będą także powstrzymywać się od czynienia terytorium któregokolwiek z nich przedmiotem okupacji wojskowej lub innych bezpośrednich lub pośrednich środków przymusu, podejmowanych wbrew prawu międzynarodowemu, albo przedmiotem nabycia przy użyciu takich środków lub pod groźbą ich użycia
.
Indeks górny Akt końcowy Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE); dostępny online: web.archive.org. Indeks górny koniecAkt końcowy Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE); dostępny online: web.archive.org.
1, 2, 3
Słownik
(skrót od hiszp. contrarevolucionario – kontrrewolucyjny) prawicowa partyzantka walcząca przeciwko rządowi Sandinistowskiego Frontu Wyzwolenia Narodowego (FSLN) w Nikaragui; wspierana przez Stany Zjednoczone: CIA prowadziło program szkolenia oddziałów contras, a rząd amerykański udzielał im wsparcia militarnego i finansowego; partyzanci złożyli broń w 1990 r., po porażce FSLN w wyborach
(niem., polityka wschodnia) polityka rządu RFN zmierzająca do normalizacji stosunków politycznych i handlowych z krajami socjalistycznymi środkowej i wschodniej Europy; zapoczątkował ją w 1969 r. kanclerz Willy Brandt, który dokonał normalizacji stosunków RFN z krajami Europy Środkowej i Wschodniej – w jej rezultacie RFN zawarła m.in. układy o wyrzeczeniu się siły we wzajemnych stosunkach z ZSRS oraz o normalizacji stosunków z Polską (w tym o uznaniu i nienaruszalności granicy na Odrze i Nysie Łużyckiej); Ostpolitik przyczyniła się do powstania Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz poprawy stosunków między RFN a NRD
(skrót od ang. Strategic Arms Limitation Treaty) pierwszy z układów o ograniczeniu zbrojeń strategicznych podpisany między USA a ZSRS w 1972 r., podczas wizyty prezydenta USA Richarda Nixona w Moskwie; podpisanie dokumentu poprzedziły dwustronne rokowania w latach 1969–1972; układ dotyczył redukcji systemów obrony przeciwrakietowej – ograniczono liczbę wyrzutni rakietowych do stu, a do sześciu liczbę stacji radiolokacyjnych; wszedł w życie 3 października 1972 r. SALT I był uznawany za przełomowy w stosunkach USA – ZSRS, w rzeczywistości stał się porażką USA, ponieważ naruszył równowagę strategiczną na korzyść ZSRS
(skrót od ang. Strategic Arms Limitation Treaty) druga runda rokowań w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych między USA a ZSRS, zakończona podpisaniem traktatu ustalającego limity ilościowe i jakościowe systemów broni strategicznej; układ nie wszedł w życie ze względu na sprzeciw amerykańskiego Kongresu
(ang., wiedzieć jak) wiedza technologiczna pozwalająca na wytworzenie jakiegoś wyrobu lub wykonanie jakiejś czynności


