RGmNd7I89YbmL
Na zdjęciu znajduje się poznańska ulica, przy której stoi długa, drewniana konstrukcja przypominająca płot. Są na niej rozwieszone liczne plakaty wyborcze. Po chodniku spacerują ludzie. W oddali widoczne są kamienice, ulica i zaparkowane przy niej samochody. Na dwóch latarniach zawieszony jest transparent.

Narodziny III Rzeczpospolitej. Przemiany ustrojowe w Polsce w latach 1989 - 1997

Poznań, kampania przed wyborami do senatu i sejmu w 1993 roku.
Źródło: Jarosław Stempin, licencja: CC BY-SA 3.0.

Transformacja gospodarcza i ustrojowa - początki III RP

Kompromis Okrągłego Stołu doprowadził do likwidacji systemu monopartyjnego w Polsce, czego wyrazem był gwałtowny spadek wpływów Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, a wreszcie – do jej rozwiązania w styczniu 1990 roku. Większość byłych członków partii powołała nowe ugrupowanie − Socjaldemokrację Rzeczypospolitej Polskiej (SdRP) z Aleksandrem Kwaśniewskim, Leszkiem Millerem i Mieczysławem Rakowskim na czele. W ten sposób byli działacze komunistyczni mogli powrócić na scenę polityczną w szeregach demokratycznej lewicowej partii.

R1LxiD5TlVLjK
Oś czasu – transformacja gospodarcza i ustrojowa. Początki III RP 7.1988 wizyta Michaiła Gorbaczowa w Polsce. 8.1988 spotkanie Lecha Wałęsy i Czesława Kiszczaka. 30.11.1988 debata telewizyjna Alfreda Miodowicza i Lecha Wałęsy. 6.2.1989 - 5.4.1989 obrady Okrągłego Stołu. 4.1989 ponowna rejestracja NSZZ „Solidarność". 6.1989 - 6.1989 wybory do sejmu kontraktowego. 7.1989 Wojciech Jaruzelski prezydentem. 24.8.1989 Tadeusz Mazowiecki premierem. 12.11.1989 „msza pojednania" w Krzyżowej. 12.1989 przyjęcie przez parlament planu Balcerowicza. 12.1989 zmiany/nowelizacja w Konstytucji PRL. 27.1.1990 - 30.1.1990 ostatni zjazd PZPR. 22.12.1990 zaprzysiężenie na Prezydenta RP Lecha Wałęsy
Oś czasu – transformacja gospodarcza i ustrojowa. Początki III RP
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Plan Balcerowicza

Jednym z najważniejszych zadań, które stanęły przed rządem było zreformowanie gospodarki. Realizacji programu gospodarczego podjął się Leszek Balcerowicz. Jego zadanie polegało przede wszystkim na zahamowaniu hiperinflacji, dokonaniu uwłaszczenia, uregulowaniu kwestii własności, zlikwidowaniu dopłat do nierentownych zakładów. Balcerowicz (wicepremier i minister finansów) przedstawił swój plan 17 grudnia 1989 roku. Zaproponował 11 nowych ustaw. Dotyczyły one:

  • gospodarki finansowej,

  • przedsiębiorstw,

  • podmiotów zagranicznych,

  • podatków,

  • prawa bankowego,

  • dewizowego,

  • celnego,

  • zatrudnienia,

  • szczegółowych warunków rozwiazywania umów o pracę,

  • wzrostu wynagrodzeń,

  • stosunków kredytowych.

Program reform Balcerowicza został zaakceptowany przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy i Bank Światowy. Polsce obiecano uruchomienie kredytów o łącznej wartości 2,2 mld dolarów. Przeciwdziałać inflacji miało wprowadzenie w przedsiębiorstwach państwowych progresywnego podatku od ponadnormatywnego wzrostu wynagrodzeń, ustalenie sztywnego kursu dolara, podniesienie stopy kredytowej, a przede wszystkim ograniczenie dotacji państwowych do deficytowych działów gospodarki. Dla społeczeństwa była to terapia wstrząsowa. Chciano kapitalizmu, ale nie zdawano sobie sprawy z efektów jego wprowadzenia. Skutkiem reformy było bardzo duże bezrobocie oraz wzrost cen
(o 40–50%). Kolejny raz doszło więc do strajków i protestów. Próbowali je rozładowywać Lech Wałęsa i Jacek Kuroń. Balcerowicz konsekwentnie realizował politykę rządu. Już w marcu 1990 roku widocznym sukcesem był spadek inflacji.

Kolejnym ważnym krokiem było przeprowadzenie prywatyzacji – zrezygnowanie z prowadzenia działalności gospodarczej przez państwo oraz spowodowanie napływu kapitału zagranicznego do Polski. Niestety, proces ten wiązał się z dużą niedbałością przy stanowieniu praw, w wyniku czego m.in. działacze aparatu partyjnego zakładali spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i wykorzystując luki prawne, powiększali swój kapitał. Nastała era afer gospodarczych.

Powiew nowego

Nastąpiły także wyraźne zmiany w polskiej polityce zagranicznej. Przyjęto całkowicie odmienne priorytety. Polska zaczęła dążyć do integracji politycznej i militarnej z Zachodem. Ministrem spraw zagranicznych w rządzie Tadeusza Mazowieckiego został Krzysztof Skubiszewski. Powiewem nowego był również inny wymiar polityki zagranicznej. Od 9 do 14 listopada 1989 roku przebywał w Polsce kanclerz RFN Helmut Kohl. Doszło wówczas do symbolicznego polsko‑niemieckiego pojednania podczas mszy świętej, która odbyła się w Krzyżowej na Dolnym Śląsku. 17 lipca 1990 w rokowaniach na temat zjednoczenia RFN i NRD wziął udział minister spraw zagranicznych Polski i uzyskał zapewnienie, że zjednoczone Niemcy zawrą traktat potwierdzający nienaruszalność polskiej granicy zachodniej. 27 lutego 1990 roku wznowiono też (zerwane w 1967 roku) stosunki między Polską a Izraelem.

Rząd Tadeusza Mazowieckiego proklamował politykę grubej kreski: nie podjęto kwestii odpowiedzialności za 45 lat rządów komunistycznych w Polsce.

29 grudnia 1989 uchwalone zostały zmiany w konstytucji. Przede wszystkim przywrócono państwu miano Rzeczpospolitej Polskiej. Miało być od tej pory państwem prawa, w którym władza zwierzchnia należy do narodu i jest sprawowana poprzez sejm i senat. Szersze uprawnienia uzyskał samorząd terytorialny. Wprowadzono pluralizm polityczny. 9 lutego 1990 roku przywrócono godło państwowe z czasów II RP – orła w koronie. Rozwiązano Służbę Bezpieczeństwa i Milicję Obywatelską, a w ich miejsce powstał Urząd Ochrony Państwa i Policja Państwowa.

W styczniu 1990 roku rozwiązano PZPR. W dniach 27–30 stycznia w Sali Kongresowej w Warszawie odbył się ostatni zjazd PZPR.

W miejsce PZPR powstało kilka ugrupowań z Socjaldemokracją Rzeczypospolitej Polskiej na czele. Jej głównymi liderami byli Aleksander Kwaśniewski i Leszek Miller. Część byłych członków utworzyła Unię Socjaldemokratyczną Rzeczypospolitej Polskiej (na czele stanął Tadeusz Fiszbach). SdRP uznała się za kontynuatorkę PZPR, przejęła jej aktywa i pasywa. W sejmie utworzono Parlamentarny Klub Lewicy Demokratycznej. W 1990 roku zlikwidowano RSW Prasa–Książka–Ruch, uchodzący za koncern partyjny. Znaczna część budynków będących własnością PZPR stała się własnością państwa, np. Gmach Komitetu Centralnego został w 1991 roku siedzibą giełdy.

Przestało także istnieć ZSL, 5 maja powrócono do nazwy PSL. Jego liderem został Roman Bartoszcze. Działały także nadal ugrupowania będące wcześniej „w podziemiu”, jak KPN Leszka Moczulskiego i PPS Jana Józefa Lipskiego.

Na scenie politycznej pojawiły się nowe ugrupowania, np. Zjednoczenie Chrześcijańsko‑Narodowe z Wiesławem Chrzanowskim na czele, Kongres Liberalno‑Demokratyczny, Porozumienie Centrum czy Unia Polityki Realnej.

Polecenie 1

Odpowiedz, która z wyżej wymienionych partii nadal funkcjonuje.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

27 maja 1990 roku odbyły się pierwsze całkowicie wolne i demokratyczne wybory samorządowe. Frekwencja wyniosła tylko 42,3%.

Rozpad obozu „sierpniowego”

Postępy demokracji w Polsce sprzyjały odradzaniu się systemu wielopartyjnego. Pluralizm polityczny dał o sobie znać także w formie podziałów w „Solidarności” oraz w ruchu Komitetów Obywatelskich. Ludzie wywodzący się z „Solidarności” znaleźli się w szeregach wielu ugrupowań o różnych orientacjach ideologicznych – od lewicy do prawicy. Należeli m.in. do twórców Kongresu Liberalno‑Demokratycznego i Porozumienia Centrum, Porozumienia Ludowego, Ruchu Odbudowy Polski, Unii Demokratycznej, Unii Pracy, a także Zjednoczenia Chrześcijańsko‑Narodowego.

Przyczyn podziałów było wiele, m.in. różnice w ocenie tempa przemian i polityki dekomunizacji. Część dawnej opozycji uważała, że rząd Tadeusza Mazowieckiego zbyt opieszale przeprowadza reformy polityczne. Na konflikt istotny wpływ miały też uprzedzenia, podziały ideologiczne oraz personalne, powstałe jeszcze w czasach działalności podziemnej. Proponując Tadeusza Mazowieckiego na stanowisko premiera, Lech Wałęsa liczył na to, że będzie miał duży wpływ na jego działania. Szef rządu jednak otoczył się inteligencją oraz przedstawicielami środowisk lewicowych z „Solidarności”, ignorując przywódcę związku oraz związane z nim środowiska związkowe, a także ugrupowania prawicowe. Konsekwencją był podział Obywatelskiego Klubu Parlamentarnego na popierające Lecha Wałęsę Porozumienie Centrum (PC) oraz Ruch Obywatelski‑Akcja Demokratyczna (ROAD) skupiający zwolenników Mazowieckiego. Do bezpośredniego starcia doszło w czasie wyborów prezydenckich po rezygnacji gen. Jaruzelskiego z urzędu.

Ciekawostka

W 1990 r. między Lechem Wałęsą, przewodniczącym NSZZ „Solidarność”, a rządem Tadeusza Mazowieckiego, wybuchł konflikt, który bywa nazywany wojną na górze. Bezpośrednim skutkiem tego konfliktu było rozbicie jedności ugrupowań wywodzących się z „Solidarności” i podział tego środowiska na zwolenników Wałęsy oraz stronników rządu Mazowieckiego. W efekcie w wyborach prezydenckich 25 listopada 1990 r. startowało dwóch kandydatów z obozu solidarnościowego: Lech Wałęsa i Tadeusz Mazowiecki.

Kampania wyborcza, w której przeciw sobie stanęli premier i przewodniczący NSZZ „Solidarność”, spowodowała dezorientację i rozgoryczenie społeczeństwa. Podczas kampanii posługiwano się demagogią, wysuwano głównie argumenty personalne, a nie merytoryczne. Pierwszą turę wyborów wygrał Wałęsa; Mazowiecki doznał dotkliwej porażki i nie przeszedł do drugiej tury. Znalazł się w niej natomiast mało znany reemigrant z Kanady, Stanisław Tymiński, prezentujący niespójny, populistyczny program. Druga tura zakończyła się jednak zdecydowanym zwycięstwem Lecha Wałęsy, który został zaprzysiężony na prezydenta 22 grudnia 1990 roku. Nastąpiło wtedy symboliczne przekazanie insygniów władzy przez przybyłego z Londynu ostatniego prezydenta RP na uchodźstwie, Ryszarda Kaczorowskiego.

Wybory prezydenckie 1990 r.

Koalicje postsolidarnościowe u władzy

Na arenie politycznej postępowało organizacyjne rozbicie obozu postsolidarnościowego. Nowy szef NSZZ „Solidarność”, Marian Krzaklewski, nie potrafił opanować kryzysu organizacji. Związkowcy stanęli przed wielkim dylematem: przekształcić związek w partię polityczną i popierać rząd powołany przez Lecha Wałęsę czy skupić się na działalności związkowej i bronić praw pracowników poszkodowanych w wyniku transformacji ustroju.

Sytuacja rządu była bardzo trudna, ponieważ z jednej strony wciąż pogłębiała się recesja gospodarcza, z drugiej – gabinet nie miał poparcia w sejmie. Stale pojawiały się zarzuty o nieudolność, a nawet korupcję ministrów. Najczęściej krytykowanym politykiem był wicepremier Leszek Balcerowicz odpowiedzialny za reformy gospodarcze.

W październiku 1991 r. odbyły się wybory parlamentarne. Nowa ordynacja nie przewidywała progu wyborczego eliminującego ugrupowania o znikomym poparciu, co spowodowało znaczne rozdrobnienie w sejmie (znalazło się w nim prawie 30 partii). Największy klub parlamentarny, Unia Demokratyczna (UD), miał jedynie 62 miejsca, siedem stronnictw uzyskało natomiast zaledwie po jednym mandacie. Rozdrobnienie sił politycznych w sejmie doprowadziło do destabilizacji sceny politycznej.

RA8B8Hoyif8r01
Wykres półpierścieniowy. Przedstawiono na nim wyniki wyborów do sejmu w 1991 roku. W procentach została podana ilość mandatów uzyskanych przez poszczególne partie polityczne. Lista elementów:
  • Sojusz Lewicy Demokratycznej: 13%
  • Polskie Stronnictwo Ludowe: 10,4%
  • Solidarność Pracy: 1,3%
  • Unia Demokratyczna: 13,8%
  • Kongres Liberalno-Demokratyczny: 8%
  • Porozumienie Centrum: 9,6%
  • NSZZ „Solidarność”: 5,9%
  • Wyborcza Akcja Katolicka: 10,6%
  • Konfederacja Polski Niepodległej: 10%
  • PSL - Porozumienie Ludowe: 6,1%
  • mniejszość niemiecka: 1,5%
  • inne: 9,8%
Dowiedz się, ile procent według obecnej ordynacji wynosi próg wyborczy, i określ, które partie w 1991 r. dostałyby się do sejmu, gdyby wtedy obowiązywało to ograniczenie.

Pierwsze całkowicie wolne wybory zakończyły ostatecznie okres transformacji ustrojowej. W grudniu 1991 r. powstał mniejszościowy rząd Jana Olszewskiego, popierany przez PC, Zjednoczenie Chrześcijańsko‑Narodowe (ZChN) i PSL‑Porozumienie Ludowe. Głównym celem rządu było przyspieszenie przemian systemowych i kadrowych, które można było przeprowadzić jedynie we współpracy z prezydentem.

Wojna na teczki i kryzys rządowy

Tymczasem relacje między prezydentem Wałęsą a rządem stale się pogarszały. Wreszcie doszło do otwartego konfliktu na tle lustracji. W napiętej sytuacji politycznej (spowodowanej załamaniem się rozmów w sprawie poszerzenia koalicji rządowej), sejm przyjął uchwałę i zobowiązał ministra spraw wewnętrznych Antoniego Macierewicza do ujawnienia tajnych współpracowników Urzędu Bezpieczeństwa i Służby Bezpieczeństwa wśród wyższych urzędników państwowych oraz posłów i senatorów. Przeciwnicy uznali to za próbę skompromitowania opozycji. Efektem burzliwych rozmów było odwołanie w czerwcu 1992 r. rządu Jana Olszewskiego, który już wcześniej stracił poparcie prezydenta Lecha Wałęsy. Później zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy ujawnienia nazwisk współpracowników komunistycznych służb specjalnych oskarżali się wzajemnie o próbę przeprowadzenia zamachu stanu. Tak zwana wojna na teczki sprawiła, że obie strony konfliktu straciły zaufanie społeczeństwa.

Nowy rząd powołano dopiero po długich negocjacjach w lipcu 1992 roku. Na czele gabinetu stanęła Hanna Suchocka z UD (Unii Demokratycznej). Znaleźli się w nim przedstawiciele tej partii oraz ZChN (Zjednoczenia Chrześcijańsko‑Narodowego), co oznaczało ciągłe konflikty wewnątrz rządu oraz brak stabilizacji w kraju. W następnych miesiącach przez Polskę przetoczyła się wielka fala strajków, głównie górniczych. Protesty społeczne wynikały z utraty nadziei przez część Polaków na powodzenie reform rynkowych oraz z frustracji spowodowanej zubożeniem dużej części społeczeństwa. Sytuacja gospodarcza kraju zaczęła się poprawiać dopiero na początku 1993 roku.

Mimo zróżnicowania programowego koalicjantów w okresie rządów Hanny Suchockiej zakończono prace nad nową ustawą zasadniczą. Z uwagi na trwający ciągle proces transformacji 17 października 1992 r. sejm uchwalił jedynie małą konstytucję, która regulowała sposób organizacji i działania najważniejszych organów państwa: parlamentu, rządu i prezydenta oraz samorządu terytorialnego. Mała konstytucja obowiązywała do momentu przyjęcia konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku.

Teczki i IPN

W latach 1989–1990 materiały operacyjne służb specjalnych zostały w dużej części zniszczone, a te, które się zachowały, sprawiają trudności interpretacyjne i budzą wątpliwości co do wiarygodności. Wiele materiałów w tzw. teczkach zostało spreparowanych jeszcze przez służby, wiele zaś wybrakowano. Aby uporządkować, opracować i udostępnić zachowane akta służb specjalnych, w 1999 r. powołano do życia Instytut Pamięci Narodowej. Instytut wśród swoich statutowych zadań ma gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów bezpieczeństwa państwa (wytworzonymi w okresie od 22 lipca 1944 r. do 31 grudnia 1989 r.), ściganie zbrodni nazistowskich i komunistycznych (do czego służy pion śledczy z prokuratorami) oraz prowadzenie działalności edukacyjnej.

RUYV8xPSSdSBy
Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej.

Konsolidacja i powrót lewicy do władzy

Od czasu „wojny na górze” z 1990 r. minęło zbyt mało czasu, aby doszło do opracowania programów politycznych oraz stabilizacji partii wywodzących się z dawnej opozycji solidarnościowej. Wybory w 1993 r. odbyły się według nowej ordynacji, która wprawdzie utrzymała system proporcjonalny, ale wprowadziła progi wyborcze: 5% dla partii i 8% dla koalicji. Dzięki temu małe partie zostały wyeliminowane, premiowane były natomiast ugrupowania cieszące się znaczącym poparciem.

Bezpośrednio po przełomie 1989 r. wydawało się, że partie lewicowe kojarzone z komunizmem nigdy już nie zdobędą w Polsce mocnej pozycji. Tymczasem komitet wyborczy Sojusz Lewicy Demokratycznej (SLD, będącego koalicją lewicowych ugrupowań politycznych, m.in. największego – SdRP) wraz z Polskim Stronnictwem Ludowym odniósł w wyborach w 1993 r. zdecydowane zwycięstwo. Ugrupowania te dysponowały łącznie prawie 66% mandatów. Przyczyną tak dotkliwej porażki nowych elit politycznych było rozczarowanie sporej części społeczeństwa brakiem spodziewanych efektów reform ustrojowych oraz nieustającymi konfliktami wśród ugrupowań wywodzących się z dawnej opozycji solidarnościowej. Po wyborach bez reprezentacji w sejmie pozostało 4,7 mln obywateli, którzy głosowali na niewielkie partie prawicowe.

RUICc38Jerpet1
Wykres półpierścieniowy. Przedstawiono na nim wyniki wyborów do sejmu w 1993 roku. W procentach została podana ilość mandatów uzyskanych przez poszczególne partie polityczne. Lista elementów:
  • Sojusz Lewicy Demokratycznej: 37,2%
  • Polskie Stronnictwo Ludowe: 28,7%
  • Unia Pracy: 8,9%
  • Unia Demokratyczna: 16,1%
  • Bezpartyjny Blok Wspierania Reform: 3,5%
  • Konfederacja Polski Niepodległej: 4,8%
  • mniejszość niemiecka: 0,9%
Źródło - Stentor
Zaproponuj, jakie koalicje rządowe w tym układzie mandatów byłyby jeszcze możliwe. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Dzięki poparciu Lecha Wałęsy na urząd premiera został powołany nie reprezentant SLD, lecz prezes PSL Waldemar Pawlak. Program nowego rządu nie był spójny, z uwagi na populistyczny charakter postulatów ludowców. W praktyce pod pretekstem porządkowania sytuacji w kraju wstrzymywano lub odwlekano decyzje istotne dla gospodarki. Nieudolność oraz blokowanie reform zarzucały premierowi zarówno opozycja, jak i koalicjant.

Transformacja przeprowadzona przez poprzednie ekipy rządowe oraz poprawa koniunktury gospodarczej na świecie sprawiły, że nastąpiło oczekiwane od dłuższego czasu ożywienie gospodarcze, a od 1994 r. szybki rozwój ekonomiczny Polski. Dzięki realnemu wzrostowi płac i spadkowi bezrobocia zwiększyło się poparcie społeczne dla rządów lewicy. Obniżenie inflacji umożliwiło przeprowadzenie denominacji złotówki w stosunku 1 do 10 000 (zmiana weszła w życie 1 stycznia 1995 r.).

Reformy centroprawicy

Sytuacja polityczna w 1996 r. przypominała nieco układ z początkowego okresu przemian ustrojowych: z jednej strony istniały ugrupowania postkomunistyczne, a z drugiej – postsolidarnościowe. Popularność rządzącej koalicji SLD−PSL spadła na skutek nieudolnych działań rządu podczas powodzi, która dotknęła południowo‑zachodnią Polskę w lipcu 1997 roku. Katastrofa spowodowała olbrzymie straty materialne oraz ujawniła nieprzygotowanie służb państwowych do działania w nadzwyczajnych sytuacjach.

Spory dotyczące konstytucji miały znaczący wpływ na wzrost notowań NSZZ „Solidarność”. Dzięki temu utworzona tuż przed wyborami Akcja Wyborcza Solidarność (AWS) była jedyną siłą zdolną rywalizować z SLD. Wybory parlamentarne w 1997 r. zakończyły się zwycięstwem AWS. Po zawiązaniu koalicji AWS i UW (Unii Wolności) stanowisko premiera objął Jerzy Buzek z AWS, stanowisko wicepremiera i ministra finansów – Leszek Balcerowicz z UW, a ministra spraw zagranicznych − Bronisław Geremek, także z UW. AWS była mozaiką polityczną trudną do kierowania z uwagi na różnice programowe wchodzących w jej skład ugrupowań. Do licznych problemów wewnątrz koalicji rządzącej dochodziła jeszcze możliwość wetowania ustaw sejmowych przez prezydenta, który wywodził się z pozostającego wówczas w opozycji SLD.

RdJeGxFJPaPm71
Wykres półpierścieniowy. Przedstawiono na nim wyniki wyborów do sejmu w 1997 roku. W procentach została podana ilość mandatów uzyskanych przez poszczególne partie polityczne. Lista elementów:
  • Sojusz Lewicy Demokratycznej: 35,7%
  • Polskie Stronnictwo Ludowe: 5,9%
  • Unia Wolności: 13%
  • Akcja Wyborcza „Solidarność”: 43,7%
  • Ruch Odbudowy Polski: 1,3%
  • mniejszość niemiecka: 0,4%
Źródło - Stentor
Porównaj skład sejmu po wyborach w 1993 i 1997 r. Wskaż najważniejsze różnice.

Rząd, zgodnie z zapowiedziami z kampanii, rozpoczął realizację przygotowanych przez parlament ustaw o lustracji, reformie administracji publicznej, ubezpieczeniach społecznych i służbie zdrowia oraz szkolnictwie. Od 1 stycznia 1999 r. wprowadzono nowy podział administracyjny kraju: zamiast 49 województw ustanowiono 16. Przywrócono też trzystopniowy podział na województwa, powiaty i gminy. Istotną częścią reformy administracji było utworzenie wojewódzkich i powiatowych struktur samorządowych. Ponadto wprowadzono nowy system emerytalny, połączony z reformą finansowania służby zdrowia. Trudności z wdrażaniem reform spowodowały spadek poparcia dla gabinetu oraz rozpad koalicji AWS–UW w czerwcu 2000 roku. Od tego momentu rząd Jerzego Buzka działał jako gabinet mniejszościowy AWS, nękany ciągłymi aferami i skandalami z udziałem pracowników administracji rządowej, zagrożony załamaniem stabilności finansowej państwa.

Kompromis konstytucyjny

Proces transformacji ustrojowej przebiegał dwutorowo: wprowadzaniu zmian w obowiązującej ciągle konstytucji z 1952 r. towarzyszyły prace nad przygotowaniem nowej ustawy zasadniczej. Najistotniejszych zmian dokonano w latach 1989–1992. Ustawa konstytucyjna o trybie przygotowania i uchwalenia Konstytucji RP została uchwalona 23 kwietnia 1992 roku. Następnie przyjęto małą konstytucję, która regulowała sposób organizacji i działania najważniejszych organów państwa: parlamentu, rządu i prezydenta oraz samorządu terytorialnego. Przepisy, które dotyczyły organów ochrony prawnej i kontroli, podstawowych praw i obowiązków obywatelskich, prawa wyborczego, symboli państwowych i zmiany konstytucji, zachowano w brzmieniu z 1952 roku. W rezultacie w latach 1992–1997 obowiązywały trzy akty konstytucyjne: ustawa o trybie przygotowania i uchwalenia konstytucji RP (z 23 kwietnia 1992 r.), mała konstytucja (z 17 października 1992 r.) oraz niektóre przepisy z konstytucji PRL (z 1952 r.).

W kwietniu 1994 r. dokonano nowelizacji ustawy konstytucyjnej. Nowelizacja ta polegała na przyznaniu prawa inicjatywy ustawodawczej grupie obywateli, którzy uzyskali dla swojego projektu najmniej 500 tys. podpisów osób mających czynne prawo wyborcze do sejmu. W kwietniu 1997 r. Zgromadzenie Narodowe uchwaliło Konstytucję RP, która weszła w życie 17 października 1997 r., po przyjęciu jej przez obywateli w ogólnonarodowym referendum.

R1XkmSq93XBvi
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Przemiany ustrojowe w latach 1989–1997.

Ćwiczenia

1
Ćwiczenie 1
RoRgKsHN71n131
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Rozwiń poniższe skróty. Wielkość liter ma wpływ na poprawność odpowiedzi.

R8lXHA3OY4ppW
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 3

Dopasuj imiona i nazwiska do odpowiadających im funkcji.

RW0mwGZNgcilu
prezydent Możliwe odpowiedzi: 1. Hanna Suchocka, 2. Jan Olszewski, 3. Jan Krzysztof Bielecki, 4. Lech Wałęsa, 5. Tadeusz Mazowiecki, 6. Aleksander Kwaśniewski premier Możliwe odpowiedzi: 1. Hanna Suchocka, 2. Jan Olszewski, 3. Jan Krzysztof Bielecki, 4. Lech Wałęsa, 5. Tadeusz Mazowiecki, 6. Aleksander Kwaśniewski
Ćwiczenie 4

Do biografii dopasuj imiona i nazwiska postaci, których dotyczą.

RjCkDkRK9ArZi
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R8XwsB40urco4
Od 1980 r. członek NSZZ „Solidarność” – po wprowadzeniu stanu wojennego współtworzył podziemne ogniwa związku. Współzałożyciel Kongresu Liberalno-Demokratycznego. W latach 1989-93 poseł na sejm. Od I do XII 1991 r. premier, a w latach 1992-1993 minister do spraw integracji z EWG.
Imię i nazwisko postaci: (tu wybierz) 1. Lech Wałęsa, 2. Tadeusz Mazowiecki, 3. Krzysztof [Jan] Bielecki, 4. Aleksander Kwaśniewski

Członek PZPR, współtwórca porozumienia Okrągłego Stołu. 1990–95 przewodniczący Rady Nacz. SdRP, współorganizator Sojuszu Lewicy Demokratycznej. W latach 1991–95 poseł na sejm i przewodniczący klubu parlamentarnego SLD. Zwycięzca wyborów prezydenckich w 1995 i 2000 roku.
Imię i nazwisko postaci: (tu wybierz) 1. Lech Wałęsa, 2. Tadeusz Mazowiecki, 3. Krzysztof [Jan] Bielecki, 4. Aleksander Kwaśniewski

W 1980 roku był przywódcą strajku w Stoczni Gdańskiej. Stał na czele Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”. 9 grudnia 1990 roku został wybrany w powszechnych wyborach prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej.
Imię i nazwisko postaci: (tu wybierz) 1. Lech Wałęsa, 2. Tadeusz Mazowiecki, 3. Krzysztof [Jan] Bielecki, 4. Aleksander Kwaśniewski

W okresie PRL działacz katolicki. W 1980 r. był przewodniczącym komisji doradców Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego w Stoczni Gdańskiej. W latach 1981-1989 pełnił funkcję redaktora naczelnego „Tygodnika Solidarność”. Uczestnik negocjacji Okrągłego Stołu. Od VIII 1989 r. do XII 1990 r. piastował stanowisko premiera. Współzałożycieli przewodniczący Unii Demokratycznej.
Imię i nazwisko postaci: (tu wybierz) 1. Lech Wałęsa, 2. Tadeusz Mazowiecki, 3. Krzysztof [Jan] Bielecki, 4. Aleksander Kwaśniewski
Ćwiczenie 5

Wymienione wydarzenia ułóż w kolejności chronologicznej.

R10SNezbFGxHn
Elementy do uszeregowania: 1. pierwsze po II wojnie światowej w pełni wolne wybory parlamentarne, 2. przywrócenie senatu jako wyższej izby polskiego parlamentu, 3. referendum konstytucyjne, 4. zwycięstwo Lecha Wałęsy w wyborach prezydenckich, 5. uchwalenie tzw. Małej konstytucji

Wymienionych polityków ułóż w kolejności powierzenia im misji tworzenia rządu.

RgdavT9hF79eN
Elementy do uszeregowania: 1. Hanna Suchocka, 2. Jan K. Bielecki, 3. Jan F. Olszewski, 4. Tadeusz Mazowiecki, 5. Waldemar Pawlak
Polecenie 2

Wskaż różnice między godłem PRL a obecnym.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Na podstawie opisu godła PRL wskaż różnice między godłem PRL a obecnym.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RWbN7TQqzyYgm
Godło PRL
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1RWn5jTJA35L
Czasami nawet konstytucja może wprowadzać w błąd. Konstytucja RP używa bowiem w art. 28 błędnie pojęcia herb. Według heraldyków Orzeł Biały jest godłem herbowym, natomiast godło umieszczone w czerwonym polu to herb Rzeczypospolitej Polskiej. Zapis w obowiązującej ustawie jest zatem błędny i powinien brzmieć: Herbem Polski jest orzeł biały w polu czerwonym o uzbrojeniu (szpony i dziób) złotym oraz takiej koronie otwartej
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Słownik

dekomunizacja
dekomunizacja

proces, w wyniku którego zostają usunięte z życia publicznego ślady związane z przeszłością komunistyczną

denominacja
denominacja

reforma polegająca na wycofaniu znajdujących się dotychczas w obiegu znaków pieniężnych i zastąpieniu ich nowymi; zwykle wiąże się z wymienieniem wysokiego nominału dotychczasowej waluty na niższy według wcześniej ustalonych proporcji

lustracja
lustracja

w państwach postkomunistycznych działania prawne i polityczne mające na celu ujawnienie (na podstawie zachowanych akt) funkcjonariuszy i współpracowników komunistycznych służb specjalnych oraz usunięcie ich z życia publicznego

ordynacja wyborcza
ordynacja wyborcza

zbiór przepisów regulujący sposób przeprowadzania wyborów, wyłaniania zwycięzców czy podziału mandatów

pluralizm polityczny
pluralizm polityczny

zasada funkcjonująca w państwach demokratycznych, polegająca na istnieniu kilku partii politycznych o różnych orientacjach i programach, które walczą między sobą o władzę

transformacja ustrojowa
transformacja ustrojowa

proces zmian zachodzących w danym państwie wewnątrz systemu politycznego albo partyjnego; termin tem często bywa stosowany w odniesieniu do zmian zachodzących od 1989 r., czyli przemian wiodących od socjalistycznego systemu społecznego do państwa liberalno‑demokratycznego i gospodarki rynkowej