Witraż katedralny, oświetlony naturalnym światłem. Złożony z płytek szklanych kolorów odcieni niebieskiego, zielonego, czerwonego, białego, brązowego i żółtego. Scena przedstawia kowala, podkuwającego konia. Koń z siodłem jest podtrzymywany za uzdę przez mężczyznę po lewej stronie sceny na witrażu. Z tyłu, za ogonem końskim widać drugiego kowala, odchylającego do tyłu jedno kopyto konia, celem podkucia. Scena na witrażu otoczona jest owalnym ornamentem i uzupełniona w narożnikach o geometryczne zdobienia i motywy roślinne.
Witraż katedralny, oświetlony naturalnym światłem. Złożony z płytek szklanych kolorów odcieni niebieskiego, zielonego, czerwonego, białego, brązowego i żółtego. Scena przedstawia kowala, podkuwającego konia. Koń z siodłem jest podtrzymywany za uzdę przez mężczyznę po lewej stronie sceny na witrażu. Z tyłu, za ogonem końskim widać drugiego kowala, odchylającego do tyłu jedno kopyto konia, celem podkucia. Scena na witrażu otoczona jest owalnym ornamentem i uzupełniona w narożnikach o geometryczne zdobienia i motywy roślinne.
System feudalny i społeczeństwo stanowe
Witraż z katedry w Chartres przedstawiający kowala podkuwającego konia
Źródło: domena publiczna.
System feudalny i społeczeństwo stanowe
W średniowieczu osoba oddająca się w opiekę seniorowi była zwana wasalem. Wasal zobowiązywał się służyć swojemu dobroczyńcy radą i pomocą wojskową. W zamian senior zapewniał oddającemu mu się w opiekę wasalowi wsparcie, a jako wynagrodzenie za służbę ofiarowywał ziemię, czyli lenno. Oddanie się wasala pod opiekę seniorowi następowało podczas ceremonii zwanej hołdem lennym. Średniowieczni uczeni zaproponowali podział ludzi na trzy stany: duchowny, wojujący (rycerze) i pracujący (chłopi i mieszczenie) odział na stany społeczne kształtował gospodarkę, kulturę i relacje osobiste w średniowieczu. Stosunki w społecznościach feudalnych przetrwały wiele stuleci.
R1UI2n3s61Qpa
Oś czasu zatytułowana „Ideał i rzeczywistość trzech stanów”. Na osi zostały zaznaczone następujące daty:
1215 – król Anglii Jan Bez Ziemi wystawia Wielką Kartę Swobód
1265 – pierwsze posiedzenie angielskiego parlamentu z udziałem przedstawicieli stanu trzeciego
1302 – król Francji Filip IV jako pierwszy zwołuje Stany Generalne.
Oś czasu zatytułowana „Ideał i rzeczywistość trzech stanów”. Na osi zostały zaznaczone następujące daty:
1215 – król Anglii Jan Bez Ziemi wystawia Wielką Kartę Swobód
1265 – pierwsze posiedzenie angielskiego parlamentu z udziałem przedstawicieli stanu trzeciego
1302 – król Francji Filip IV jako pierwszy zwołuje Stany Generalne.
Oś czasu – ideał i rzeczywistość trzech stanów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Spojrzenie na średniowieczną społeczność
Ważne!
Poniższe nagranie opowiada o relacjach pomiędzy różnymi kulturami średniowiecznej Europy. Zapoznaj się z materiałem.
R17bkYZBkRc8Z
Film w którym prof. dr hab. Przemysław Wiszewski opowiada o wielokulturowości w średniowieczu.
Film w którym prof. dr hab. Przemysław Wiszewski opowiada o wielokulturowości w średniowieczu.
Wielokulturowość w średniowieczu – opowiada prof. dr hab. Przemysław Wiszewski
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wielokulturowość w średniowieczu – opowiada prof. dr hab. Przemysław Wiszewski
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Film w którym prof. dr hab. Przemysław Wiszewski opowiada o wielokulturowości w średniowieczu.
Feudalizm. Różnorodność więzi
Czym był feudalizm? Możemy przyjąć, że charakterystyczną cechą feudalizmu było występowanie osobistychzależności między członkami społeczności. Nazwa „feudalizm” pochodzi od łacińskiego słowa feudum oznaczającego lenno. Lennem zaś nazywamy źródło dochodu – najczęściej ziemię, ale też urząd, który jego właściciel powierzał na jakiś czas - najczęściej dożywotnio - obdarowanemu.
Waga przysięgi
R1ECvPUJlrF1e
Zdjęcie fragmentu Tkaniny z Bayeux. U góry przedstawienia alegoryczne fantastycznych zwierząt - gryfów i ptaków, przeplatanych z motywami krzyża i roślin. W centrum scena złożenia przysięgi. Po lewej widoczny zarys mężczyzny siedzącego na tronie, z mieczem w prawej dłoni o ostrzu skierowanym do góry. Za jego placami dwóch dworzan pogrążonych w rozmowie. Naprzeciwko władcy, po lewej stronie ilustracji mężczyzna w szatach średniowiecznych i płaszczu dwiema dłońmi wskazuje na dwie skrzynie po jego bokach. U dołu widoczne alegoryczne sceny przedstawień zwierząt i ptaków.
Przysięga króla Harolda względem Wilhelma – fragment Tkaniny z Bayeux
Źródło: domena publiczna.
Aktem niezbędnym do stworzenia więzi osobistych łączących ze sobą ludzi w społeczeństwie średniowiecznym była przysięga. Miała ona gwarantować szczególną wagę zobowiązań składanych sobie przez każdą ze stron. Jej niedotrzymanie oznaczało złamanie podstawowych zasad współżycia społecznego. Skutkowało to odrzuceniem winnego przez społeczność. Na tzw. Tkaninie z Bayeux [czyt. baje] (po lewej) przedstawiono scenę złożenia przez Harolda, hrabiego Essex, świętej przysięgi – sacramentum – normandzkiemu księciu Wilhelmowi. Obiecuje on wesprzeć kandydaturę księcia do objęcia korony.
RjFIALL8qjY9E
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się powyższej ilustracji. Zwróć uwagę na gest Harolda stojącego z prawej strony. Biorąc pod uwagę słowo, jakim autor źródła nazwał tę przysięgę, jak myślisz, co kryją dwie skrzynie? Możliwe odpowiedzi: 1. Pieniądze, 2. Dokumenty, 3. Relikwie świętych
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
Jakie przedmioty i gesty w momencie składania przysięgi mogły być wykorzystane? Napisz swoją odpowiedź.
R1Joo5RrgI6aj
(Uzupełnij).
Wyobraź sobie moment składania przysięgi. Co powoduje, że staje się ona wiarygodna?
Doskładania przysięgi mogły być wykorzystane dokumenty, lenno. W trakcie przysięgi, składający przysięgę kłaniał się lub klękał.
Ważne!
Osoba oddająca się w opiekę seniorowi była zwana wasalem. Wasal zobowiązywał się służyć swojemu dobroczyńcy radą i pomocą zbrojną. Wasal służył swojemu seniorowi nie dlatego, że ten pełnił wysokie urzędy czy był przedstawicielem władzy państwowej na danym terenie, ale dlatego, że ślubował mu wierność. W zamian senior zapewniał oddającemu mu się w opiekę wasalowi wsparcie, odzienie i wyżywienie, a jako wynagrodzenie za służbę ofiarowywał ziemię, czyli lenno. Początkowo lenno miało charakter dożywotni i po śmierci wasala powracało do seniora. Z czasem nabrało ono charakteru dziedzicznego. Oddanie się wasala pod opiekę seniorowi następowało podczas ceremonii zwanej hołdem lennym.
Drabina feudalna
R1HxOp0Ecgn0X
Ilustracja przedstawia rycinę w kolorach szarości przedstawiającą klęczącego przed królem wasala (w centralnej części grafiki). Po lewej stronie grafiki na tronie siedzi król w koronie z dłońmi położonymi na kolanach. Palec wskazujący lewej dłoni króla pokazuje dłoń lennika. Z boku tronu widoczna jest postać, która przekazuje informacje królowi. Ów człowiek trzyma w dłoni miecz. Poza postacią klęczącą w centralnej części grafiki, po prawej stronie stoi grupa uzbrojonych rycerzy. Jeden z nich ma wyciągniętą dłoń.
Karol Wielki przyjmujący przysięgę wierności od jednego ze swoich wasali; przedruk miniatury z XIV-wiecznych Kronik św. Dionizego. W państwie Karolingów więzi wasalno-lenne odgrywały ogromną rolę. Ich potęga opierała się na sile zbrojnej wasali, którym władcy w zamian za usługi oddawali ziemię. Opisz, jak wyglądała przedstawiona na miniaturze ceremonia.
Źródło: F. Kellerhoven, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Wasale zazwyczaj mieli również własnych wasali, którym nadawali lenna w zamian za wierną służbę i pomoc militarną. Wasale króla – książęta i hrabiowie – mieli swoich wasali, a ci swoich. W ten sposób społeczeństwa zachodnie przybrały formę kilkustopniowej drabiny feudalnej. Na jej szczycie stał najwyższy senior, zwany suwerenem. Najczęściej był nim król, choć zdarzało się, że władca jednego państwa był wasalem władcy innego państwa (np. król Anglii wobec króla Francji). Na niższym stopniu drabiny znajdowali się bezpośredni wasale: wielcy książęta, możnowładcy, dostojnicy świeccy i duchowni. Ci znów mieli swoich wasali w osobach rycerzy. W rzeczywistości nie wyglądało to tak przejrzyście. Zdarzało się, że wasal otrzymywał lenno od więcej niż jednego seniora. Były przypadki, że senior otrzymywał lenno od swojego wasala lub nawet wasala swojego wasala.
Ciekawostka
Uniezależnieniu się od władzy królewskiej sprzyjała obowiązująca w części kontynentalnej Europy zasada wasal mojego wasala nie jest moim wasalem. Zgodnie z nią do posłuszeństwa władcy zobowiązani byli tylko jego bezpośredni wasale. Pozostali musieli natomiast dochowywać wierności swoim seniorom, co czasami prowadziło do konfliktów z królem. Okres ten charakteryzujący się decentralizacją władzy państwowej nazywany jest czasem rozdrobnienia feudalnego.
Polecenie 1
Wskaż na podstawie poniższego schematu korzyści i zagrożenia wynikające z systemu feudalnego z punktu widzenia króla.
R5Mqmmgj4wkGN
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RIdio7qOEygc9
Schemat przedstawia hierarchię państwa feudalnego składającą się z czterech poziomów.
Na pierwszym poziomie u góry znajduje się grafika przedstawiająca króla w koronie, z mieczem w lewej dłoni. Po lewej stronie strzałka skierowana w dół wraz z punktem interaktywnym i informacją pod nim 1. lenna, immunitety i urzędy. Na drugim poziomie grafiki widoczne są postacie biskupa – ubranego w ornat z mitrą na głowie, w lewej ręce trzymającym pastorał oraz możnego ubranego w dopasowany strój z paskiem ozdobnym i przywieszonym do pasa mieczem. Po lewej stronie grafiki na tym poziomie jest narysowana strzałka w dół z punktem interaktywnym i informacją pod nim. 2. lenna, urzędy. Na trzecim poziomie na grafice narysowani są dwaj rycerze. Ubrani są w szaty wojenne. Rycerz po prawej trzyma opuszczoną ku dołowi tarczę i miecz oparty jednym końcem na ramieniu. Rycerz po lewej stronie trzyma w dłoniach miecz oparty o ziemię. Po lewej stronie grafiki na tym poziomie jest narysowana strzałka w dół z punktem interaktywnym i informacją pod nim 3. ziemia w dzierżawę, pomoc, opieka. Na najniższym czwartym poziomie znajdowali się chłopi. Na grafice przedstawiono wizerunek chłopa ostrzącego kosę, kobietę w prostym stroju z chustą na głowie i mężczyzną ubranym w strój okolicznościowy (kamizelka, koszula, spodnie i buty do kolan). Po prawej stronie grafiki na tym poziomie jest narysowana strzałka w górę z punktem interaktywnym i informacją pod nim 4. daniny, pańszczyzna, czynsz, prace okolicznościowe. Na trzecim poziomie (rycerze) również umieszczono strzałkę skierowaną w górę z punktem interaktywnym i informacją pod nim 5. przysięga wierności, pomoc finansowa, rada, służba wojskowa. Na poziomie drugim (biskupi, możni i rycerstwo) również umieszczono strzałkę skierowaną w górę z punktem interaktywnym i informacją pod nim 6. przysięga wierności, służba wojskowa, rada, pomoc finansowa w razie potrzeby.
Schemat przedstawia hierarchię państwa feudalnego składającą się z czterech poziomów.
Na pierwszym poziomie u góry znajduje się grafika przedstawiająca króla w koronie, z mieczem w lewej dłoni. Po lewej stronie strzałka skierowana w dół wraz z punktem interaktywnym i informacją pod nim 1. lenna, immunitety i urzędy. Na drugim poziomie grafiki widoczne są postacie biskupa – ubranego w ornat z mitrą na głowie, w lewej ręce trzymającym pastorał oraz możnego ubranego w dopasowany strój z paskiem ozdobnym i przywieszonym do pasa mieczem. Po lewej stronie grafiki na tym poziomie jest narysowana strzałka w dół z punktem interaktywnym i informacją pod nim. 2. lenna, urzędy. Na trzecim poziomie na grafice narysowani są dwaj rycerze. Ubrani są w szaty wojenne. Rycerz po prawej trzyma opuszczoną ku dołowi tarczę i miecz oparty jednym końcem na ramieniu. Rycerz po lewej stronie trzyma w dłoniach miecz oparty o ziemię. Po lewej stronie grafiki na tym poziomie jest narysowana strzałka w dół z punktem interaktywnym i informacją pod nim 3. ziemia w dzierżawę, pomoc, opieka. Na najniższym czwartym poziomie znajdowali się chłopi. Na grafice przedstawiono wizerunek chłopa ostrzącego kosę, kobietę w prostym stroju z chustą na głowie i mężczyzną ubranym w strój okolicznościowy (kamizelka, koszula, spodnie i buty do kolan). Po prawej stronie grafiki na tym poziomie jest narysowana strzałka w górę z punktem interaktywnym i informacją pod nim 4. daniny, pańszczyzna, czynsz, prace okolicznościowe. Na trzecim poziomie (rycerze) również umieszczono strzałkę skierowaną w górę z punktem interaktywnym i informacją pod nim 5. przysięga wierności, pomoc finansowa, rada, służba wojskowa. Na poziomie drugim (biskupi, możni i rycerstwo) również umieszczono strzałkę skierowaną w górę z punktem interaktywnym i informacją pod nim 6. przysięga wierności, służba wojskowa, rada, pomoc finansowa w razie potrzeby.
Drabina feudalna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie old.mac.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Narodziny stanów
W średniowiecznym społeczeństwie więzi oparte na zobowiązaniu do służby i opieki, nie ograniczały się tylko do możnych, wojowników, a później rycerzy. Miasta składały przysięgę wierności swoim panom – cesarzom, królom, biskupom. Swojemu biskupowi posłuszeństwo przysięgali także duchowni zarządzanej przez niego diecezji. Jednak w tych przypadkach rzadko nawiązywano więzi o charakterze osobistym, potwierdzane przekazaniem lenna. Ważniejsze były umowy zawierane według norm prawa i powszechnie obowiązujących zwyczajów. W odróżnieniu od więzi wasalnych, umowy określały zobowiązania obejmujące grupy ludzi. To wspólnota zobowiązywała się do pewnych świadczeń, w zamian oczekując opieki od zwierzchnika, a czasami zobowiązując swoich członków do konkretnych działań.
Więzi wasalne i lenne dobrze sprawdzały się tam, gdzie regulowały związki między nielicznymi osobami. Jednak w średniowieczu istniały duże grupy ludzi wykonujących te same zajęcia. Szczególnie sprzyjające okoliczności dla grupowego traktowania mieszkańców wsi pojawiły się w XI‑XIII wieku. Wówczas, w czasie zajmowania nowych ziem pod uprawę i tworzenia osad, starano się od początku określać ogólne prawa dotyczące wszystkich mieszkańców danej wsi, traktując ich jako zbiorowość mieszkańców, a nie jako pojedynczych gospodarzy.
W tej sytuacji duchowni w średniowieczu zaproponowali podział społeczeństwa według stale wykonywanych świadczeń na trzy stany – duchowny (łac. oratores), wojujący (łac. bellatores) i pracujący (łac. laboratores).
R1KykqHC0hLSG
Grafika przedstawia stronę książki w języku łacińskim po prawej stronie jest tekst, po lewej rycina przedstawiająca różne czynności wykonywane przez chłopów w polu, zwierzęta i rośliny.
Miniatury z XIII‑wiecznego spisu prawa zwyczajowego z Dolnej Saksonii, przedstawiające prace chłopów na polu. Zidentyfikuj dwie czynności wykonywane przez chłopów.
Źródło: akg-images, domena publiczna.
Stany i reprezentacje stanowe
Pierwszą grupą, która już w XI–XII wieku wystąpiła o uznanie swej odrębności od pozostałych członków społeczności, byli duchowni. Stało się to możliwe, ponieważ w całej Europie duchowni podlegali przepisom prawa kanonicznego.
Ciekawostka
Łacińskie słowo familia w średniowieczu oznaczało różne rodzaje „rodzin”. Oprócz tej opartej na związkach pokrewieństwa i powinowactwie, równie ważna była rodzina powstała z osób objętych stałą opieką możnego. Tego rodzaju „familie” otaczały także duchownych możnowładców. Symbolicznie skład takiej „rodziny biskupiej” przedstawia poniższa ilustracja z figurą szachową.
RANmv05uotRB31
Ćwiczenie 2
zadanie interaktywne. Oznacz na ilustracji postać mnicha, kapłana i wojownika.
zadanie interaktywne. Oznacz na ilustracji postać mnicha, kapłana i wojownika.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij, czym duchowieństwo odróżniało się od stanów świeckich w sprawach wymagających regulacji prawnych. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Rm4ZhByfc32gD
(Uzupełnij).
Zastanów się komu podlegali duchowni.
Duchowni podlegali przede wszystkim biskupom i prawu kościelnemu..
W ciągu XII–XIII wieku ustalił się pewien ogólny zespół praw przysługujących rycerzom, jak na przykład dziedziczna przynależność do stanu, wyłączność w obejmowaniu wyższych urzędów dworskich, dostęp do lenna, ich dziedziczność, zwolnienie z pewnych zobowiązań wobec władcy i Kościoła. Ale nie przekreśliło to zróżnicowania w obrębie tej grupy. Przepaść między hrabią a prostym rycerzem była dużo głębsza niż między tym samym rycerzem a zamożnym mieszczaninem.
RXMWxNjFonTBt1
Ćwiczenie 3
zadanie interaktywne. Wskaż na ilustracji z "Bardzo bogatych godzinek księcia de Berry" czy na uczcie, oprócz samego księcia była:
a) osoba równa mu godnością, b) o zbliżonej do niego godności, c) całe otoczenie było niżej sytuowane od księcia.
zadanie interaktywne. Wskaż na ilustracji z "Bardzo bogatych godzinek księcia de Berry" czy na uczcie, oprócz samego księcia była:
a) osoba równa mu godnością, b) o zbliżonej do niego godności, c) całe otoczenie było niżej sytuowane od księcia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Jak wyglądała hierarchia stołu średniowiecznego? Ustal, jaka była kolejność zasiadania przy stole. Swoją odpowiedź napisz i uzasadnij.
RRUpQ5gwr25nu
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na hierarchię społeczeństwa feudalnego
Przy zasiadaniu przy stole pierwszeństwo mieli władcy, następnie rycerze, a w dalszej kolejności duchowni, mieszczanie. Hierarcha przy stole była związana ze stosunkami społecznymi panującymi w średniowieczu..
Jeszcze bardziej zróżnicowana była sytuacja mieszczan i chłopów. Dopiero w XI–XIII wieku w trakcie wędrówek w całej Europie związanych z kolonizacją nieużytków doszło do pewnego ujednolicenie sytuacji prawnej tych grup społecznych. Było ono jednak zawsze umowne, ponieważ w każdym kraju i regionie mieszkańcy miast i wsi mieli własne, unikatowe przywileje i obowiązki. Najbardziej jednolita była sytuacja mieszkańców nowych miast w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej, którym nadawano zbliżone prawa. Na ikonach czy ilustracjach, stan trzeci zawsze reprezentowała osoba w stroju chłopskim.
Samowola prawna
Brak spisanego prawa w przypadku poddanych zawsze mógł prowadzić do nadmiernych żądań ich właścicieli. Ostro przedstawił to w XII wieku opat Cluny [czy. kluńi] Piotr Czcigodny w swoim liście:
Piotr Czcigodny z Cluny o nadużyciach świeckich możnych
Piotr Czcigodny z Cluny o nadużyciach świeckich możnych
Wiadomo jest przecież wszystkim, w jaki sposób świeccy panowie władają poddanymi i poddankami. Nie zadowalają się bowiem ich zwyczajnymi i należnymi usługami, lecz zawsze przywłaszczają sobie bezlitośnie i majątek wraz z ludźmi, i ludzi wraz z majątkiem. [...] oprócz zwykłych danin jeszcze trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki, dręczą niezliczonymi powinnościami, nakładają ciężary ogromne i nieznośne. W ten sposób zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi, do ucieczki na obczyznę i co jest rzeczą jeszcze gorszą, nie lękają się sprzedać samych ludzi, których Chrystus odkupił tak drogą ceną, krwią swoją, za cenę tak podłą, to jest pieniądze.
Źródło: Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, red. J. Garbacik, K. Pieradzka, Kraków 1978, s. 87.
RNs11etCvzI0l1
Ćwiczenie 4
Przeczytaj powyższy tekst źródłowy. Wskaż z poniższych odpowiedzi te, które pasują do sekcji:
"Złe postępowanie możnych wobec chłopów" i "Reakcja chłopów".
Odpowiedzi:
trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki
dręczą niezliczonymi powinnościami,
nakładają ciężary ogromne i nieznośne
nie lękają się sprzedać samych ludzi
zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi,
do ucieczki na obczyznę
Przeczytaj powyższy tekst źródłowy. Wskaż z poniższych odpowiedzi te, które pasują do sekcji:
"Złe postępowanie możnych wobec chłopów" i "Reakcja chłopów".
Odpowiedzi:
trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki
dręczą niezliczonymi powinnościami,
nakładają ciężary ogromne i nieznośne
nie lękają się sprzedać samych ludzi
zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi,
do ucieczki na obczyznę
Uzupełnij tabelę, przenosząc z tekstu odpowiednie fragmenty.
nie lękają się sprzedać samych ludzi, do ucieczki na obczyznę, nakładają ciężary ogromne i nieznośne, trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki, zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi,, dręczą niezliczonymi powinnościami,
Złe postępowanie możnych wobec chłopów
Reakcja chłopów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Jednak sytuacja prawna włościan, niemal w każdym regionie, była odmienna, mimo stopniowego ujednolicania zobowiązań i praw mieszkańców wsi w okresie XI–XIII wieku. Dodatkowo sytuację stanu trzeciego komplikowały wewnętrzne konflikty targające mieszczaństwem i chłopstwem. W miastach zamożniejsi kupcy (patrycjat) byli stale skłóceni z uboższymi rzemieślnikami (plebs). We wsiach sołtysi oraz zamożni, wolni kmiecie dominowali nad robotnikami rolnymi nieposiadającymi ziemi. Wszystkich potrafił połączyć sprzeciw wobec nadmiernemu wyzyskowi chłopów ze strony możnych, ale ruchy te, choć gwałtowne, z powodu wewnętrznych podziałów zawsze były krótkotrwałe. Nie mogły stać się początkiem stałej reprezentacji politycznej.
Ćwiczenia
11
Ćwiczenie 5
Wskaż ilustrację, na której ukazano hołd lenny. Uzasadnij swój wybór.
R7IRYhMgW0OVz
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Przypomnij sobie, kto komu składał hołd lenny oraz jaki miał on przebieg.
Na ilustracji jest przedstawiony rycerz składający hołd seniorowi; senior ujmuje w dłonie ręce wasala.
Ćwiczenie 5
R149zbvBPIvCe
(Uzupełnij).
Zastanów się w obrębie jakiego stanu społecznego odbywał się hołd lenny.
Hołd lenny składał rycerz (wasal) bogatemu feudałowi (seniorowi). W trakcie hołdu lennego wasal klękał, składał przysięgę, a senior nadawał wasalowi lenno.
RTWjHKKi9ZNgZ1
Ćwiczenie 6
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Jaka była pozycja króla w Anglii po ustanowieniu Wielkiej Karty Swobód? Napisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.
R1VLs27nFemaS
(Uzupełnij).
Sprawdź czym była Wielka Karta Swobód
Król , po wprowadzeniu Wielkiej karty Swobód nie mógł rządzić samowolnie. Jego decyzje musiały byc konsultowane z przedstawicielami społeczeństwa.
RsbU3xiVad7Mo1
Przeczytaj tekst modelowej, prostej przysięgi składanej przez oddającego się w opiekę (np. wojownika) możnemu opiekunowi. Zwróć uwagę na wzajemne obowiązki. Zaznacz powinności oddającego się pod opiekę, a także obowiązki możnego opiekuna.
Tekst:
Dostojnemu panu NN, ja, mianowicie YY. Skoro to wszystkim jest dobrze wiadome, że nie posiadam żadnych środków do wyżywienia i odziania, dlatego zwróciłem się do Waszego miłosierdzia i powziąłem postanowienie oddać się i powierzyć Waszej opiece, co tak też uczyniłem. [...] tak w zakresie wyżywienia, jak i odzienia powinieneś mnie wspomagać i pokrzepiać, a ja będę Wam służył i przynosił pożytek. Przez całe moje życie powinienem Wam służyć i zachować posłuszeństwo jako człowiek wolny i nie mam mocy usunięcia się spod Waszej władzy i opieki za mojego życia [...].
Przeczytaj tekst modelowej, prostej przysięgi składanej przez oddającego się w opiekę (np. wojownika) możnemu opiekunowi. Zwróć uwagę na wzajemne obowiązki. Zaznacz powinności oddającego się pod opiekę, a także obowiązki możnego opiekuna.
Tekst:
Dostojnemu panu NN, ja, mianowicie YY. Skoro to wszystkim jest dobrze wiadome, że nie posiadam żadnych środków do wyżywienia i odziania, dlatego zwróciłem się do Waszego miłosierdzia i powziąłem postanowienie oddać się i powierzyć Waszej opiece, co tak też uczyniłem. [...] tak w zakresie wyżywienia, jak i odzienia powinieneś mnie wspomagać i pokrzepiać, a ja będę Wam służył i przynosił pożytek. Przez całe moje życie powinienem Wam służyć i zachować posłuszeństwo jako człowiek wolny i nie mam mocy usunięcia się spod Waszej władzy i opieki za mojego życia [...].
Przeczytaj tekst modelowej, prostej przysięgi składanej przez oddającego się w opiekę – np. wojownika – możnemu opiekunowi. Zwróć uwagę na wzajemne obowiązki. Zaznacz na zielono obowiązki oddającego się pod opiekę, a na czerwono możnego opiekuna.
Dostojnemu panu NN, ja, mianowicie YY. Skoro to wszystkim jest dobrze wiadome, że nie posiadam żadnych środków do wyżywienia i odziania, dlatego zwróciłem się do Waszego miłosierdzia i powziąłem postanowienie oddać się i powierzyć Waszej opiece, co tak też uczyniłem. [...] tak w zakresie wyżywienia, jak i odzienia {czerwony}powinieneś mnie wspomagać i pokrzepiać{/czerwony}, a ja {zielony}będę Wam służył i przynosił pożytek{/zielony}. Przez całe moje życie {zielony}powinienem Wam służyć i zachować posłuszeństwo jako człowiek wolny{/zielony} i nie mam mocy usunięcia się spod Waszej władzy i opieki za mojego życia [...].
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RZ52kI5jCnhRh1
Ćwiczenie 7
zadanie interaktywne. Wskaż na ilustracji rycerza, duchownego i chłopa.
zadanie interaktywne. Wskaż na ilustracji rycerza, duchownego i chłopa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RVRYofUZAm3ND
Ćwiczenie 7
Dopasuj przedmioty jako elementy symboliki jednego ze stanów społecznych w średniowieczu:
Dopasuj przedmioty jako elementy symboliki jednego ze stanów społecznych w średniowieczu:
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1UVV2FMkGVuc1
Ćwiczenie 8
zadanie interaktywne
Zakreśl zdanie prawdziwe.
Przedstawiciele trzech stanów zostali przedstawieni w porządku hierarchicznym, wyraźnie podkreślono stan sprawujący władzę.
Figura chłopa jest przedstawiona w sposób wyraźnie gorszy od reprezentantów dwóch pozostałych stanów.
Wszystkie trzy postacie zostały przedstawione w podobny sposób.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, do jakiego elementu symboliki chrześcijańskiej odwoływał się podział na trzy stany społeczne i dlaczego. Swoją odpowiedź uzasadnij.
RkX8rKfaUqkh8
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie najważniejszy symbol chrześcijaństwa.
Podział odwoływał się do symboliki Trójcy Świętej, w ten sposób pokazując więź łączącą stany społeczne, a także równowagę między nimi.
Słownik
feudalizm
feudalizm
(z łac. feudalis – feudalny, od feudum – lenno) ustrój społeczno‑ekonomiczny ukształtowany w średniowiecznej Europie, polegający na wzajemnych zależnościach między seniorem a wasalem
lenno
lenno
(łac. feudum, niem. Lehen) w ustroju feudalnym ziemia lub inne dobro, które było przekazywane przez seniora wasalowi
senior
senior
(łac. senior – starszy, stopień wyższy od senex – stary) feudał sprawujący władzę nad podległymi sobie wasalami i przekazujący im ziemię lub inne dobra
suweren, suzeren
suweren, suzeren
(z franc. suzerain) w ustroju feudalnym senior stojący na szczycie drabiny feudalnej i niebędący niczyim wasalem
wasal
wasal
(z łac. vassallus od vassus – sługa) w ustroju feudalnym osoba wolna – dostojnik świecki, duchowny lub rycerz – oddająca się pod opiekę seniorowi i otrzymująca od niego w zamian za służbę i wierność ziemię lub inne dobra
hołd lenny
hołd lenny
ceremonia, podczas której jedna osoba (wasal) oddawała się pod opiekę drugiej (seniorowi), polegała ona na tym, że wasal klękał przed seniorem, wkładał swoje ręce w jego złożone dłonie i składał na jego ustach pocałunek
stan społeczny
stan społeczny
grupa społeczna istniejąca w średniowieczu, którą wyróżniał osobny status prawny jej członków, istniało kilka stanów: rycerstwo (szlachta), duchowieństwo, mieszczaństwo i chłopstwo
prawo kanoniczne
prawo kanoniczne
inaczej prawo kościelne; zbiór norm determinujących funkcjonowanie Kościoła