RHQIVjdffXXE0
Ilustracja Florencji w XV w. Miejskie zabudowania są ciasno usytuowane. Dom jeden, obok drugiego. Wśród zabudowań, w centralnym punkcie miasta, znajduje się kościół. Miasto znajduje się w obrębie murów. Mury posiadają liczne, rozmieszczone co kilka metrów baszty. Za murami po lewej stronie widoczne są pola i zabudowania. Przez miasto przepływa rzeka. Zbudowane są na niej cztery mosty, łączone dwie części miasta.

Czas renesansu. Humanizm źródłem przemian w kulturze, nauce, religii i organizacji społeczeństw

Widok Florencji w 1493 roku
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Największe osiągnięcia renesansu europejskiego

W 1453 roku Konstantynopol, stolica wschodniej części cesarstwa rzymskiego (zwanego Bizancjum), został zdobyty przez Turków. Oznaczało to koniec istnienia tego państwa. Wielu uczonych bizantyjskich opuściło ojczyznę i przeniosło się
do bezpieczniejszych Włoch. Uczeni przywozili ze sobą starożytne rzymskie i greckie rękopisy oraz traktaty naukowe. Wywołało to we Włoszech fascynację starożytnością. Modne stało się studiowanie greckiej filozofii i czytanie rzymskich dzieł w języku łacińskim. Zachwycano się antyczną architekturą. Efektem tego był niezwykły rozwój sztuki wzorowanej na dziełach antycznych. Z tego powodu nową epokę w dziejach kultury nazwano renesansem lub odrodzeniem.

Głównym prądem intelektualnym epoki renesansu, był humanizm.  Rozwinął się w XV i XVI w. we Włoszech, skąd jego wpływy rozprzestrzeniły się na całą Europę.  Nurt ten miał dwie charakterystyczne cechy: fascynację kulturą starożytnej Grecji i Rzymu, oraz antropocentryzm.  Hasłem humanizmu stała się maksyma Terencjusza: Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce.

R3HiY6khIOkM71
Linia chronologiczna. XIV–XVI wiek. Renesans. 1459. Założenie Akademii Platońskiej we Florencji. 1492. Odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. 1502. Wydanie Podręcznika żołnierza przez Erazma z Rotterdamu. 1506. Wstąpienie Zygmunta Starego na tron polski. 1508–1512. Powstanie fresku Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej. 1516. Wydanie nowego przekładu Nowego Testamentu. 1517. Ogłoszenie 95 tez Marcina lutra.
Oś czasu. Renesans
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rek4cdUFycGOg
Italia i Bizancjum około 1400 roku
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Na podstawie mapy napisz, dlaczego uczeni z Bizancjum wyjeżdżali właśnie do włoskich miast.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Napisz, dlaczego uczeni z Bizancjum wyjeżdżali właśnie do miast włoskich.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Architektura renesansu

We Florencji powstało wiele budynków wzorowanych właśnie na starożytnych budowlach rzymskich. Do najwspanialszych zaliczamy katedrę Santa Maria del Fiore i pałac wybudowany dla rodu Medyceuszy.

R1SHkcGJohCRw
Pałac Medyceuszy
Źródło: Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Katedra florencka

W XV wieku wzniesiono we Florencji nową katedrę, którą wykończono w sposób nietypowy, jak na ówczesne czasy. Jej budowę rozpoczęto wprawdzie w obowiązującym w średniowiecznej Europie stylu gotyckim, jednak później zupełnie zmieniono projekt. Cechą charakterystyczną nowej świątyni była ogromna kopuła, górująca nad całym miastem. Rozwiązanie to stało się wkrótce niezwykle modne i w wielu miastach włoskich zaczęto budować podobne kościoły. Kopułę ma również wybudowana w XVI wieku Bazylika św. Piotra w Rzymie, najbardziej znana świątynia katolicka na świecie. Bazylika to czołowe dzieło z okresu renesansu i baroku.

RGwEgp8F2jiWp
Katedra Santa Maria del Fiore
Źródło: Bruce Stockes, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.
RhWlMm7aT1pm3
Bazylika św. Piotra w Rzymie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1bwvTiJXby6Z
Panteon – świątynia zbudowana w II wieku n.e. w starożytnym Rzymie. W XV wieku stała się wzorem dla renesansowych architektów
Źródło: Giovanni Paolo Panini, ok. 1734, domena publiczna.

Nowe spojrzenie na świat

Badaczy, znawców kultury i języków starożytnych zaczęto nazywać humanistami
(od łacińskiego słowa humanus – ludzki). W centrum zainteresowania stawiali oni człowieka i jego życie we wszystkich jego przejawach w odróżnieniu od średniowiecznego koncentrowania się na Bogu i wierze. Humaniści jako swoje hasło przyjęli cytat z dzieła rzymskiego pisarza „Człowiekiem jestem, nic, co ludzkie nie jest mi obce”. Uważali, że Bóg stworzył człowieka na swoje podobieństwo, więc jest on istotą, którą trzeba akceptować i się nią zachwycać. Humaniści włoscy podróżowali po całej Europie, dlatego nowe idee stawały się popularne również w innych krajach, także w Polsce.

R1cLwHTGzxOS3
Francesco Petrarca [czyt.: franczesko petrarka] był jednym z pierwszych humanistów
Źródło: Andrea del Castagno, fresk na drewnie, domena publiczna.

Zgodnie z duchem epoki rozwijano antyczne wzorce w sferze edukacji i nauki, koncentrując się na tzw. septem artes liberales, czyli siedmiu sztukach wyzwolonych: na poziomie niższym, czyli trivium, były to: gramatyka, retoryka i dialektyka, natomiast na poziomie wyższym, czyli quadrivium – arytmetyka, geometria, astronomia i muzyka; oba poziomy inspirowały się głównie naukami Platona i Pitagorasa. W XVI w. po raz pierwszy na uniwersytetach pojawiają się (obok astronomii) inne przedmioty przyrodnicze – biologia, chemia, fizyka i geografia, stosując nowoczesną metodologię opartą na podstawach matematycznych. Na gruncie odejścia od średniowiecznych, skostniałych zasad scholastycznych i zainteresowania się przedmiotami ścisłymi, którym to regułom hołdowały ówczesne największe uniwersytety (Bolonia, Padwa, Paryż, Cambridge, Oksford, Leuven), została na nowo opisana teoria budowy Układu Słonecznego, ze Słońcem w centrum i planetami obracającymi się wokół niego, zwana przewrotem kopernikańskim. Kopernik nie był twórcą teorii heliocentrycznej, stworzył tylko pewien model; dzięki swojej odwadze przeciwstawienia się dogmatom kościelnym i zastosowaniu obliczeń matematycznych mógł przyjąć takie założenie i opisać ten układ w swoim dziele De revolutionibus orbium coelestium (O obrotach sfer niebieskich) wydanym drukiem w 1543 roku.

Ry4zE1mwQuO81
Rysunek pochodzący w dzieła Andreasa Vesaliusa De Humani Corporis Fabrica. Ludzkie szkielety często były ukazywane w pozach alegorycznych. Vesalius był jednym z najwybitniejszych uczonych pochodzenia flamandzkiego, twórcą nowożytnej anatomii, który jako pierwszy zaczął przedstawiać ludzkie szkielety.
Określ na podstawie ilustracji, jaką funkcję poza naukową pełniły powyższe ilustracje. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do konkretnych przykładów.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Człowiek renesansu

W epoce renesansu podziwiano ludzi dobrze wykształconych, aktywnych i przedsiębiorczych. Ideałem człowieka renesansu byli uczeni i artyści, którzy
nie skupiali się tylko na jednej dziedzinie, ale byli wszechstronni. Posiadali różne umiejętności, mieli rozległą wiedzę, którą wykorzystywali w różnych dziedzinach. Przedstawicielami swojej epoki byli:

  • Leonardo da Vinci [czyt.: winczi] – konstruktor, wynalazca, malarz, poeta, muzyk, matematyk,

  • Michał Anioł – włoski rzeźbiarz, malarz, architekt, poeta,

  • Rafael Santi - malarz i architekt,

  • Erazm z Rotterdamu -  filozof, pedagog, propagator kultury antycznej, pisarz, myśliciel chrześcijański, katolicki duchowny,

  • Mikołaj Kopernik -  prawnik, urzędnik, dyplomata, lekarz i niższy duchowny katolicki, doktor prawa kanonicznego, zajmujący się również astronomią i astrologią, matematyką, ekonomią, strategią wojskową, kartografią i filologią,

  • Galileusz - astronom, astrolog, matematyk, fizyk doświadczalny, inżynier‑wynalazca.

RP1t2CxvRKVKX
Tak pracę Mikołaja Kopernika wyobrażał sobie 350 lat później malarz Jan Matejko
Źródło: Jan Matejko, Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem, 1872, domena publiczna.
R1X1skjhBTRS5
Madonna Sykstyńska
Źródło: Rafael Santi, 1513, olej na płótnie, Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie, domena publiczna.

Leonardo da Vinci

Był jednym z najwszechstronniej uzdolnionych ludzi w dziejach świata, jednak największą sławę przyniosło mu malarstwo. Od lat jego obrazy należą do najbardziej znanych dzieł światowej kultury. Leonardo był perfekcjonistą, dlatego nad obrazami pracował bardzo wolno i długo, a wielu z nich nigdy nie ukończył. Do dziś zachowało się zaledwie kilkanaście skończonych dzieł genialnego Włocha.

RgjNq4bWXc97G
Autoportret
Źródło: Leonardo da Vinci, Autoportret, 1510-1515, domena publiczna.

Szkic autorstwa Leonarda da Vinci. Powstał około 1490 roku. Przedstawia idealnie symetryczne ciało ludzkie wpisane w okrąg i kwadrat. Wzorowany był na starożytnym traktacie rzymskim.

Dama z gronostajem to jedyny obraz Leonarda da Vinci, który znajduje się w Polsce. Przechowywany jest w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie. Jak większość obrazów Leonarda namalowany został na desce.

Malowidło ścienne Leonarda „Ostatnia Wieczerza” znajduje się w Mediolanie. Przedstawia Jezusa i jego uczniów podczas ostatniej wieczerzy. Obraz jest w bardzo złym stanie, mimo podejmowanych prób konserwacji.

Ciekawostka

Mona Lisa to najsłynniejszy i najdroższy obraz na świecie. Znajduje się w muzeum Luwr w Paryżu. Obraz został zamówiony przez włoskiego mieszczanina Franciszka Giocondo [czyt.: dżiokondo] i przedstawia jego żonę. Ponieważ Leonardo
nie dotrzymał terminu wykonania obrazu, mieszczanin odmówił zapłaty i Leonardo nie dał mu dzieła. Artysta wiele lat woził obraz ze sobą i ciągle nad nim pracował.
Po śmierci malarza obraz został we Francji.
Malarstwo Leonarda charakteryzowało się nie tylko wiernym oddaniem cech osoby portretowanej, ale również pokazaniem jej nastroju. Widzów do dziś fascynuje zagadkowy uśmiech modelki, na którego temat powstało mnóstwo fantastycznych teorii. A co ty sądzisz o wyrazie twarzy Mony Lisy?

Rb7cElk3yAMW6
Mona Lisa
Źródło: Leonardo da Vinci, domena publiczna.

Michał Anioł

Choć był człowiekiem o wszechstronnych zainteresowaniach i talentach, uważał siebie przede wszystkim za rzeźbiarza, ale zatrudniano go również jako malarza czy architekta. Już w młodym wieku zyskał tak wielką sławę, że papież Juliusz II zaprosił go do Rzymu na swój dwór.

Michał Anioł ozdobił malowidłami sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Przedstawił na nich biblijną historię ludzkości. Najsłynniejszy z fresków przedstawia Stworzenie Adama.

RvcR4vX1qXjjN
Michał Anioł – Kaplica Sykstyńska – widok ogólny fresków na sklepieniu oraz Sądu Ostatecznego. Michał Anioł był autorem fresków na sklepieniu oraz w partii okiennej (1508‑1512), a także Sądu Ostatecznego (1534‑1541)
Źródło: Wikimedia Commons, Antoine Taveneaux, licencja: CC BY-SA 3.0.
RSPzaZ3uHwcoP
Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej
Źródło: Aaron Logan, 2003, fotografia, Kaplica Sykstyńska, licencja: CC BY 2.5.
R16dn53bCiJuc
Sąd Ostateczny
Źródło: Michał Anioł, fresk, Kaplica Sykstyńska, domena publiczna.

Jedną z cech charakterystycznych sztuki renesansu było przedstawianie nagich postaci podobnie, jak to czyniono w starożytności. Aby dobrze oddać kształt człowieka, należało znać jego budowę.

Rzeźbą, która przyniosła wielką sławę Michałowi Aniołowi, był Dawid. Posąg, mierzący prawie cztery i pół metra wysokości, powstał w latach 1501–1504. Jest uważany za wzór renesansowej rzeźby. Przez ponad 350 lat stał on na głównym placu Florencji. Obecnie przechowywany jest w muzeum we Florencji, a na placu postawiono kopię rzeźby.

Rplq9pxP0i36W
Rzeźba na nagrobku papieża Juliusza II w rzymskim kościele św. Piotra w Okowach (San Pietro in Vincoli)
Źródło: Goldmund100, Michał Anioł – rzeźba Mojżesza, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PFLZ8Z0WhqS
Michał Anioł – Pieta (1498‑1502). Pieta to podobizna Matki Boskiej trzymającej na kolanach zmarłego Chrystusa. Pieta watykańska Michała Anioła należy do najsłynniejszych. W 1972 r. rzeźba została uszkodzona przez szaleńca, ale szybko została odrestaurowana
Źródło: Stanislav Traykov, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Renesans w Europie

Rwm4PWoMFMH2y
Nagranie filmowe dotyczące sztuki i architektury renesansu.

O ile we Włoszech drugiej połowy XV w. inspirowane myślą humanistyczną prądy filozoficzne i artystyczne nie były nowością, o tyle w pozostałych rejonach Europy należały do rzadkości. Pierwszymi ich zwiastunami byli na przełomie XV i XVI w. licznie emigrujący z Włoch humaniści. Niektórzy musieli opuścić swój kraj z powodów politycznych lub religijnych, inni wyjeżdżali w poszukiwaniu godnego zatrudnienia albo poparcia dla ambitnych planów. Leonardo da Vinci znalazł w królu francuskim Franciszku I patrona gotowego do realizacji jego gigantycznego planu budowy kanałów łączących rzeki w celu stworzenia drogi wodnej między Atlantykiem a Morzem Śródziemnym. Z kolei na stałe do Francji przeniósł się złotnik i rzeźbiarz Benvenuto Cellini, podobnie jak wielu innych włoskich artystów.

R1BkepI7qdqXV
Renesansowy zamek króla Francji Franciszka I w Chambord nad jednym z dopływów Loary, fotografia współczesna. Zamek wzniesiony w latach 1519–1556 ozdobiono charakterystycznymi dla renesansowej architektury detalami, a jednocześnie zaopatrzono go w okrągłe wieże – rzecz nie do pomyślenia we włoskich kanonach tego stylu. Co jeszcze odróżnia francuski zamek od włoskich pałaców?
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8n1yXsv6CkA0
Fragment świątyni Westy w Rzymie. To ona stała się wzorem dla Bramantego przy projektowaniu tempietta, czyli renesansowej rzymskiej kaplicy. Jakie elementy architektury antycznej wykorzystywali w swoich projektach artyści renesansowi?
Źródło: Russell Yarwood, licencja: CC BY-SA 2.0.

Budowle renesansowe charakteryzuje harmonia, prostota i czytelność bryły, wykorzystywanie starożytnych motywów dekoracyjnych i antycznych porządków (stylu doryckiego, jońskiego i korynckiego) oraz odejście od ostrych, gotyckich łuków na rzecz form łagodniejszych, bardziej półkolistych. Z czasem tę harmonijną statyczność przełamano poprzez dekorowanie balustrad oraz gzymsów rzeźbami – statuami.

Rzeźba i malarstwo

W dziedzinie rzeźby renesansowym twórcom za wzór posłużyły antyczne zabytki, które od XV w. zaczęto systematycznie kolekcjonować. Artyści odrodzenia odtwarzali antyczne wzory, a za szczyt doskonałości uznawano te ich dzieła, które poczytywano za starożytne autentyki. Wszyscy najsławniejsi rzeźbiarze włoskiego renesansu – Donatello, Andrea del Verrocchio i Michał Anioł – byli autorami rzeźb przedstawiających Dawida, biblijnego króla Izraela, który uchodził za symbol potęgi człowieka, a więc idealnie nadawał się na bohatera renesansu. Dzieła Michała Anioła, z których najbardziej znane są posąg Mojżesza oraz Pieta – przedstawienie Marii z ciałem Chrystusa na kolanach (od wł. pietà – miłosierdzie, współczucie, pobożność), wyróżniają się znajomością anatomii. Nie przypadkiem to właśnie w tej epoce niezwykle popularne wśród artystów stały się szkicowane studia ludzkiego ciała, a Leone Battista Alberti skonstruował pierwszy przyrząd służący do jego pomiarów. Gotowych starożytnych wzorów nie miało natomiast renesansowe malarstwo: spośród zabytków greckich malarskie dekoracje zachowały się jedynie na wazach, rzymskie freski w Pompei odkryto zaś dopiero w połowie XVIII wieku.

Wybór kilku zaledwie przykładów renesansowej sztuki malarskiej znajdziesz w poniższej galerii.

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1
R1PbWPvFLbHEF
Pałac Medyceuszy – dziedziniec
Źródło: Robert Scarth, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.
R1bW8xV3a5xqm1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R12sd4CG4Wh28
Ćwiczenie 1
ćwiczenie interaktywne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R74XEU1e0vJKO1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja do ćwiczenia nr 3

RxM7jE3ZcHpun
Dante Alighieri [czyt.: aligieri] był znakomitym włoskim pisarzem
Źródło: Andrea del Castagno, ok. 1450, fresk na drewnie, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R1GCIoEG8jDZG1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RwYJBcV6LMCs2
Ćwiczenie 3
ćwiczenie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja do ćwiczenia nr 4

R1REJ4YfzY7qY
Człowiek witruwiański
Źródło: Leonardo da Vinci, ok. 1490, domena publiczna.
R1b3DdWNz8WQi1
Ćwiczenie 4
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RIs6QBsjE43ij
Ćwiczenie 4
ćwiczenie interaktywne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ilustracja do ćwiczenia nr 5

RZ8c1ZyxC2uQK
Dama z gronostajem
Źródło: Leonardo da Vinci, ok. 1490, domena publiczna.
RAQ9K0qu11OV41
Ćwiczenie 5
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RB7N7UjqnR6lO
Ćwiczenie 5
ćwiczenie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja do ćwiczenia nr 6

R14myGtGavZH8
Ostatnia Wieczerza
Źródło: Leonardo da Vinci, domena publiczna.
RT2EQqceloiRa1
Ćwiczenie 6
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RCfsr6OswfkqM
Ćwiczenie 6
ćwiczenie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja do ćwiczenia nr 7

R1QdFaDy5ktv8
Stworzenie Adama
Źródło: Michał Anioł, domena publiczna.
R1EdcEM2t54E21
Ćwiczenie 7
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ReDgU0NijObat
Ćwiczenie 7
ćwiczenie alternatywne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ilustracja do ćwiczenia nr 8

R1c5pKuLOCmM0
Dawid
Źródło: David Gaya, Dawid, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DrtFE8AsvZD1
Ćwiczenie 8
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RElL90P04q8Sk
Ćwiczenie 8
ćwiczenie alternatywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RRMwwjmSvJG3w
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Przyjrzyj się poniższej ilustracji i uzupełnij zamieszczone pod nią zdania.

Zapoznaj się z opisem poniższej ilustracji i uzupełnij zamieszczone pod nią zdania.

R7e9UsTtwCOvT
Człowiek witruwiański.
Źródło: Gallerie dell’Accademia/Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1AuqcgaNiUUM
Przedstawiony wyżej rysunek został wykonany przez 1. Michała Anioła, 2. renesansowych Włoch, 3. Albrechta Dürera, 4. antropocentryzmu, 5. starożytnego Rzymu, 6. Leonarda da Vinci, 7. średniowiecznej Francji, 8. teocentryzmu i nosi tytuł „Człowiek witruwiański”, został bowiem wykonany jako ilustracja do dzieła „O architekturze ksiąg dziesięcioro” Witruwiusza, który był jednym z najwybitniejszych architektów 1. Michała Anioła, 2. renesansowych Włoch, 3. Albrechta Dürera, 4. antropocentryzmu, 5. starożytnego Rzymu, 6. Leonarda da Vinci, 7. średniowiecznej Francji, 8. teocentryzmu. Rysunek jest wyrazem dominującego w czasach jego twórcy 1. Michała Anioła, 2. renesansowych Włoch, 3. Albrechta Dürera, 4. antropocentryzmu, 5. starożytnego Rzymu, 6. Leonarda da Vinci, 7. średniowiecznej Francji, 8. teocentryzmu.

Słownik

arkady
arkady

układ następujących po sobie łuków wspartych na filarach, kolumnach lub słupach

balustrada
balustrada

szereg słupków połączonych poręczą służące jako obramowanie schodów lub tarasów

gzyms
gzyms

(niem. Gesims) poziomy, zwykle ozdobny pas wysunięty przed lico muru

kopuła
kopuła

sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone na planie centralnym – okrągłym, kwadratowym lub wielobocznym

Pieta
Pieta

(wł. pietà – miłosierdzie) w sztuce przedstawienie Matki Bożej trzymającej na kolanach martwego Jezusa Chrystusa

światłocień
światłocień

zastosowanie w obrazie iluzji oświetlenia (wyraźnie skontrastowanego z zacienionymi elementami przedstawienia) dla osiągnięcia efektu dekoracyjnego lub wzmocnienia wrażenia dramatyczności wyobrażonej sceny