Paradoksy kultury szlacheckiej w XVII w. Między ideą przedmurza chrześcijaństwa a otwarciem się na wpływy Wschodu
Barok w Europie i Polsce
Zwiedzając współczesną Polskę oraz kraje, których ziemie niegdyś znajdowały się w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, nie sposób nie zetknąć się z barokiem. Barokowe budynki oraz obrazy i rzeźby, które podziwiamy w muzeach i kościołach, powstały w okresie od końca XVI do połowy XVIII stulecia. W Rzeczypospolitej, podobnie jak w innych państwach katolickich, architektura i sztuka także były narzędziami prowadzonej przez Kościół kontrreformacji.
Manieryzm – zanegowanie sztuki renesansowej

Mistrzowie renesansu w XV i na początku XVI w. osiągnęli 'doskonałość', a przynajmniej tak ocenił ich umiejętności 'pierwszy historyk sztuki' Giorgio Vasari [czyt.: dżordżio wazari]. Ich sprawność techniczna i precyzja w posługiwaniu się perspektywą były tak duże, iż umożliwiały idealne odtwarzanie rzeczywistości i kreowanie wyobrażeń imitujących rzeczywistość. Artyści zaczęli poszukiwać nowych form wyrazu, intensywniej oddziałujących na odbiorców. Zaczęto nieco zniekształcać rzeczywistość po to, aby uwypuklić pewne cechy lub przełamać przewidywalną regularność, którą cechował się renesans.
Scena sądu ostatecznego Michała Anioła, pomimo iż fresk powstał w okresie renesansu, zapowiada przemiany charakterystyczne dla następnej epoki w dziejach sztuki. Centralnie przedstawiona postać Chrystusa jest dynamiczna, brak w niej spokoju i harmonii. Zakłócona perspektywa linearna i ekspresyjne, przerysowane emocje przypisane poszczególnym postaciom również pozwalają widzieć w tym dziele pierwszy zwiastun nowej estetyki. Określano ją jako 'manieryzm', czyli świadome stosowanie pewnych charakterystycznych zniekształceń w celu osiągnięcia konkretnego wyrazu artystycznego. Jako charakterystyczne przykłady manieryzmu, oprócz sztuki XVI w. w Europie Zachodniej (np. malarstwo Parmigianina
[czyt.: parmidżianino], Tintoretta czy El Greca, wskazać można architekturę Gdańska (Dwór Artusa, Zbrojownię czy Złotą Bramę), budowle we Lwowie (Kaplica Boimów) czy kamienice w Kazimierzu Dolnym. Obrazują one odejście od klasycznych norm równowagi, powtarzalności i klasycznych porządków architektonicznych.
Porównaj powyższe portrety Guiseppe Arcimbolda [czyt.: dżiuzepe arczibold] z dowolnym portretem okresu renesansu (np. Mona Lisą Leonarda da Vinci). Jakie dostrzegasz różnice? Jakie cechy manieryzmu prezentują powyższe portrety?
Zapisz, co nazywamy manieryzmem w sztuce.
Malarstwo Guiseppe Arcimbolda stanowiło inspirację dla artystów okresu surrealizmu w XX w.
Barok
Barok to nazwa stylu, która odnosi się do różnych dziedzin kultury, poczynając od sztuk plastycznych: architektury, malarstwa i rzeźby przez dzieła literackie, aż po muzykę. Można wręcz zaobserwować pewne podobieństwa wykraczające poza sferę wyrazu artystycznego, sięgające także w sferę kultury życia codziennego, zachowań towarzyskich czy przeżywania doznań religijnych. Barok można uznać za styl 'totalny', obejmujący swoim zasięgiem wszystkie przejawy życia, ale też przenikający większość warstw ówczesnego społeczeństwa.
Epoka baroku trwała wyjątkowo długo, gdyż jego początków dopatrzeć się możemy w drugiej połowie XVI w., a schyłek przypada na końcowe dziesięciolecia XVIII w.
Daty pozostają umowne, ale niektórzy historycy sztuki datują ten okres na lata
od ok. 1575 do ok. 1770 r., dzieląc go na trzy części: wczesny (do ok. 1650), pełny
(do 1720) i schyłkowy barok (do 1770).
Do każdego z podanych wyrażeń dobierz odpowiadające mu dzieło:
dzieło Jeana Lamoura, rzeźba Błogosławionej Ludwiki Albertoni, Fontanna di Trevi
| powiązanie architektury i rzeźby z wodą | |
| przeżycia mistyczne | |
| zdobiona kuta krata bramy na Placu Stanisława |
Barok – nowy styl Kościoła katolickiego i protestanckie dylematy
Rozkwit nowej stylistyki zbiegł się z odrodzeniem Kościoła katolickiego, czyli okresem zwanym 'kontrreformacją'. Stanowił on niejako programowe przeciwstawienie się protestanckim dążeniom do wyrzucenia ze świątyń wszelkich dzieł sztuki i maksymalnego uproszczenia architektury, aby nic nie odciągało i nie rozpraszało wiernych podczas słuchania słowa bożego.
Sobór trydencki zdecydowanie odrzucał wszelkie nowości proponowane przez protestantów. Odnosiło się to też do 'oprawy artystycznej religii' – sztuk plastycznych, muzyki, teatralizacji obrządków religijnych. Starano się oddziaływać na wszystkie zmysły człowieka – wzrok, słuch, węch, a nawet smak i dotyk, mówiąc np. w kazaniach o 'słodkiej miłości bożej'.
Kościół miał stać się wspólną przestrzenią wiernych, ale też miejscem, gdzie możliwa była indywidualna kontemplacja Boga. Stąd klasyczny plan kościoła Il Gesú [czyt.: dżezu] w Rzymie, jezuicki wzorzec dla barokowej architektury sakralnej powstającej w licznych transpozycjach.
Protestanci przeważnie zadawalali się adaptowaniem istniejących świątyń na swoje potrzeby. Jeśli zdarzała się potrzeba wzniesienia nowego zboru (a działo się to rzadko), posiłkowano się wzorcami katolickimi, przerabiając je w myśl własnych doktryn, czyli zmniejszając ilość ozdób i ograniczając bogactwo wyposażenia.
Kościoły katolickie okresu baroku charakteryzował/a:
- umiar
- przesada w zdobieniach i malarstwie
- horror vacui
- prostota
- oddziaływanie na wiele zmysłów
Przedstaw założenia dotyczące wystroju świątyni katolickiej oraz świątyni protestanckiej.
Bogata forma – barok niemiecki i hiszpański
Pierwowzór kościoła barokowego stosunkowo szybko zaczął się zmieniać. Wzbogacono zarówno jego plan architektoniczny, jak również wystrój i wyposażenie wnętrza. Oglądającego starano się przytłoczyć wielką ilością dekoracyjnych detali, rzeźby i malarstwa. Takiemu barokowi przypisano określenie 'horror vacui' [czyt.: horror wakłi], co oznacza lęk przed pustą przestrzenią.
Architektura barokowa poza Italią szczególnie bogato rozwinęła się w południowych Niemczech, Hiszpanii i Polsce. W krajach tych, dzięki poparciu władz i zasobności Kościoła, wznoszono wspaniałe budowle sakralne, powstały też całe założenia urbanistyczne.
Nowy styl rozpowszechniał się szczególnie dzięki licznym realizacjom zakonu jezuickiego. Powodowało to pewną standaryzację i ujednolicenie sztuki sakralnej. Rzeźbę zdominowały przedstawienia pełne ekspresji i emocji, w odniesieniu do których późniejsi krytycy żartobliwie mówili, że 'każdy święty ma swoje wykręty'. Było to nawiązanie do póz, w jakich ukazywano postaci ludzi.
W kościołach powszechnie stosowano malarstwo iluzjonistyczne, dzięki któremu stwarzano we wnętrzach nowe, nierzeczywiste perspektywy architektoniczne, sięgające niemal nieba i zacierające granice rzeczywistej przestrzeni. Powstawały nieistniejące balkony, kopuły i balustrady. Ponadto stiuk (mieszanina gipsu, wapienia i pyłu marmurowego) oraz malarstwo umożliwiały doskonałe naśladowanie drogich materiałów, takich jak np. marmury i drogocenne kamienie.
W stronę klasycyzmu – barok francuski i północnoeuropejski
W krajach protestanckich oraz we Francji, a później wśród licznych naśladowców dominującej od drugiej poł. XVII w. sztuki francuskiej, zrezygnowano z nadmiaru detalu architektonicznego. Tu chętniej sięgano do wzorników zaproponowanych przez wybitnego późnorenesansowego architekta włoskiego Andrea Palladio, który nawiązywał do bardziej klasycznych form, preferując porządki antyczne. Uznawano to za rozwiązania alternatywne dla pełnej ozdobników sztuki 'papistów', czyli wzorców płynących bezpośrednio z Rzymu.
Monumentalna architektura i sztuka Francji Ludwika XIV Wielkiego jest swoistym wyrazem gallikanizmu Kościoła francuskiego i oznacza dążenie do niezależności od papiestwa i jego wpływów w każdej dziedzinie. Zaproszony do Francji Giovanni Lorenzo Bernini [czyt.: dżiowani lorenco], najwybitniejszy twórca rzymski, autor tak sztandarowych dzieł jak baldachim nad konfesją św. Piotra w bazylice św. Piotra, wykonał projekt jednej z fasad Luwru. Został wspaniale przyjęty, wynagrodzony, ale po wyjeździe jego projekt został zarzucony. Wykonano bardziej klasyczny projekt Claude’a Perrault’a [czyt.: klod pieru].
Giovanni Bernini jest autorem dzieł:
- Plac przed bazyliką św. Piotra ze słynną kolumnadą
- „Villa Rotonda"
- Traktat „I quattro libri dell´architettura"
- Baldachim nad konfesją św. Piotra w bazylice św. Piotra w Rzymie
- Widzenie św. Teresy
Pałace i wygodne wille – w bezpieczniejszej Europie
Wprawdzie wzór wiejskiej willi spopularyzował wielokrotnie publikowany traktat Andrei Palladia, ale to Francja stała się kolebką budownictwa pałacowego (por. lekcję: Król słońceKról słońce). Twórczo przerobiono tu dokonania architektów z Rzymu, z najbardziej sławnym pałacem Barberinich na czele, budowanym w latach 1625‑1638 kolejno przez MadernęCarla, Giovanni Lorenzo Bernini [czyt.: dżiowani lorenco] i Francesca Borrominiego [czyt.: franczesko].
Wspaniałość Wersalu będzie wzorem dla całej Europy, poczynając od licznych dworów w Niemczech (Kassel, Würzburg [czyt.: wycburg]), przez cesarskie realizacje w Wiedniu: pałace Schönbrunn [czyt.: szynbrun] czy Belweder, poczdamski pałac Sanssoussi, misterny Zwinger w Dreźnie, po realizacje carskie w nowej stolicy – Petersburgu (Pałac Zimowy) i jego najbliższych okolicach (Carskie Sioło) oraz Pałac w Wilanowie (Warszawa).
Typ pałacu francuskiego z dużym reprezentacyjnym podjazdem, rozbudowanymi, gospodarczymi skrzydłami bocznymi oraz uproszczoną fasadą ogrodową powtarzany będzie przez liczne realizacje magnackie.

Sztuka ogrodu
Obok architektury ważnym elementem sztuki rezydencjonalnej stało się zakładanie wspaniałych ogrodów. Miały one stanowić kwintesencję absolutyzmu, w którym wprawdzie obowiązują odgórne prawa, ale muszą się one podporządkować woli władcy. Podobnie przyroda podporządkowana była woli człowieka, tworzącego wspaniałe założenia ogrodowe: z osiami widokowymi łączącymi regularny układ kanałów wodnych, ze szpalerami regularnie przycinanych drzew i krzewów oraz kunsztownie komponowanych rabat kwiatowych, tzw. parterów.
Wszystko to podzielone było na strefy: spacerowe, zabawowe, specjalnie ukształtowane 'zielone gabinety', labirynty, tarasowe kaskady. Elementami sztuki ogrodowej były fontanny, wodotryski, sztuczne cieki wodne, specjalnie kształtowane 'groty morskie', rzeźby i kompozycje ogrodowe.
Obejrzyj pałac w Wersalu. Biorąc go za punkt odniesienia, scharakteryzuj typ ogrodu francuskiego.
Napisz, którzy królowie mieszkali w Wersalu.
Napisz, dla jakich założeń pałacowych w Europie wzorem był Wersal?
Sztuka emocji
Podkreślić należy, że barok niezwykle chętnie posługiwał się 'emocjami'. W sztukach plastycznych pokazywano człowieka w chwilach ekstazy, cierpienia, walki. Sztandarowym przykładem tego nurtu jest rzeźba Berniniego 'Ekstaza św. Teresy', ukazująca religijne uniesienie poprzez pełną dynamizmu pozę, odrealnienie i jakby zawieszenie w powietrzu postaci, która wydaje się znajdować w jakimś nieokreślonym miejscu między ziemią a niebem.
Podobne zabiegi stosowano w malarstwie. Caravaggio [czyt.: karawadżio] w obrazie 'Dawid i Goliat' skontrastował pozornie niewinną, delikatnie chłopięcą postać Dawida z brutalną siłą, z jaką przyciska do ziemi pokonanego, potężnego Goliata.
Dotyczyło to także literatury i sztuki oratorskiej, w których zestawiano ze sobą miłość i śmierć, piękno i rozkładające się ciało. Podstawową zasadą było dążenie do zaskoczenia, zadziwienia i wstrząśnięcia odbiorcą. Uważano, że dzięki takim zabiegom odbiór dzieła stawał się pełniejszy, a zmysły bardziej wyczulone.

Polska się wzoruje
Polski barok nie odbiegał od najlepszych wzorców prezentowanych w przodujących ośrodkach Europy. Odnosi się to przede wszystkim do architektury, rzeźby i malarstwa sakralnego. Prymat przypada kościołowi jezuickiemu wzniesionemu w Nieświeżu, mieście stanowiącym centrum ordynackich posiadłości rodu Radziwiłłów. Zaczęto go budować w roku ukończenia rzymskiego kościoła Il Gesú (1584). Dużo bardziej inspirujący był (z racji usytuowania) kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, który zaczęto wznosić zaledwie w 13 lat po ukończeniu rzymskiego pierwowzoru. Jego fasada i wnętrze podziwiane były przez licznych odwiedzających stołeczne jeszcze wówczas miasto.
W podziemiach nieświeskiego kościoła Bożego Ciała znajduje się krypta grobowa rodziny Radziwiłłów, w której zdeponowano blisko 100 trumien ze szczątkami przodków. Były one badane przez sowieckich naukowców z uwagi na przekonanie, iż zawierają zmumifikowane ciała.

W kościele jest zawieszone najdłuższe w Polsce wahadło Foucaulta [czyt.: fuko], dzięki któremu można obserwować ruch obrotowy Ziemi wokół własnej osi.

W okresie baroku w Polsce dużą popularność zyskały kalwarie- zespoły sakralne zakładane na wzgórzach, które w sposób symboliczny odwzorowywały Drogę Krzyżową (kaplice i kościoły odgrywały rolę stacji Męki Pańskiej). Pierwszą zbudowaną kalwarią w Polsce była Kalwaria Zebrzydowska założona z inicjatywy Mikołaja Zebrzydowskiego w 1602 roku.
Barokowe zespoły kalwaryjskie w Rzeczpospolitej
Kalwaria Zebrzydowska charakteryzuje się naturalnym krajobrazem, pośród którego umieszczono miejsca odnoszące się do Męki Pańskiej a także do życia Matki Boskiej. Pozostaje ono w niemal niezmienionym stanie od XVII wieku i do dziś jest ważnym miejscem pielgrzymek katolików zarówno z Polski jak i pozostałych państw świata. W skład całego kompleksu wchodzi między innymi 42 kaplice i kościoły, w tym 28 z nich tworzy Dróżki Pana Jezusa a 24 - Dróżki Matki Bożej. Przejście każdego ze szlaków zajmuje około trzech godzin. Najcenniejszym zabytkiem sakralnym w całym kompleksie jest cudowny obraz Matki Boskiej Kalwaryjskiej, pochodzący z I połowy XVII wieku. Fundatorem i pomysłodawcą całego zespołu architektonicznego w Kalwarii Zebrzydowskiej był Mikołaj Zebrzydowski.
Kalwaria Wejherowska – nazywana jest duchowym sercem Kaszub lub kaszubską Jerozolimą. Obiekt składa się łącznie z 26 kaplic (m.in. Pocałunek Judasza, Dom Matki Bożej, Brama Łez – Drugi Upadek Chrystusa i Grób Chrystusa). Podczas budowy każdej z kapliczek dodano pod fundament odpowiednią ilość ziemi pochodzącej z Jerozolimy. W 1661 r. papież Aleksander VII wydał bullę, w której ogłosił, że każdy, kto odwiedzi Kalwarię Wejherowską, otrzyma 10 lat odpustu zupełnego.
Kalwaria Pacławska – ufundowana przez kasztelana lwowskiego Andrzeja Maksymiliana Fredro. Zespół został zlokalizowany na dwóch górach: Golgocie i Górze Oliwnej, pomiędzy którymi znajduje się wąwóz, mający symbolizować Dolinę Jozafata, zaś płynąca nim rzeczka Wiara – biblijną rzekę Cedron. W pierwszym okresie wybudowano 28 kaplic. Niestety, do dzisiejszych czasów nie zachowała się żadna z nich. Kalwaria Pacławska posiadała nie tylko walory religijne, ale również militarne. Obiekt należał do klucza twierdz nad rzeką Wiarą, stanowiącego tak zwaną bramę przemyską.
Kalwaria Pakowska – jej początek sięga 1628 r., jest drugim tego typu zespołem sakralnym po Kalwarii Zebrzydowskiej, powstałym na ziemiach polskich. W 1671 r. sprowadzono relikwie drzewa Krzyża Świętego (jest to obecnie największa cząstka relikwii Krzyża Świętego w Polsce). Stacje upamiętniające wydarzenia z Golgoty znajdują się na Wzgórzu Ludkowskim. W czasie potopu część kompleksu została sprofanowana przez wojska szwedzkie. Kalwaria Pakowska odegrała również znaczącą rolę w czasie konfederacji barskiej. 19 marca 1769 r. po bitwie konfederatów z oddziałami rosyjskimi, franciszkanie ukryli ciała poległych koło kaplicy Wniebowstąpienia.
Obok 'sakralnego' nurtu barokowej architektury równie szybko upowszechniała się ta stylistyka w architekturze świeckiej, zwłaszcza pałacowej. Najważniejsze realizacje tego typu to: przebudowa części pomieszczeń na Wawelu po pożarze w 1595 r. północno‑wschodniego skrzydła, zamek królewski oraz pałac Ujazdowski w nowej stolicy – Warszawie, wreszcie pałac Wilanowski Jana III Sobieskiego. Także magnateria wznosiła w stylistyce barokowej zarówno swoje siedziby rodowe na prowincji, jak i pałace warszawskie.
Miasta wprawdzie były stosunkowo słabe, ale również tutaj upowszechniały się nowe wzorce kamienicy i sporadycznie ratusza (np. w Buczaczu).
Barokowa rzeźba w Polsce
Rzeźba polska realizowała się w niewielkich formach takich jak nagrobki, epitafia, ołtarze. Na tym tle wyróżniała się powstała w latach 1643‑1644 na zlecenie króla Władysława IV i zaprojektowana przez Constantino Tencallę [czyt.: konstantino tenkalę] i Augustyna Locciego [czyt.: locziego] Kolumna Zygmunta III w Warszawie. Na szczycie zawierała odlany z brązu przez Daniela Tyma wizerunek króla, który wykonał Clemente Molli [czyt. klemente moli]. Był on jedynym świeckim posągiem na kolumnie w nowożytnej Europie.

Barokowe nagrobki
Najliczniej reprezentowane były nagrobki, które wykonywano z czarnego marmuru wydobywanego w Dębniku. Rzeźby na takich grobowych pomnikach były zwykle na zasadzie kontrastu z białego lub żółtego alabastru. We wczesnym baroku nagrobki przybierały postać ołtarzową z obudową architektoniczną w postaci kolumn. Postać zmarłego umieszczano centralnie w pozycji klęczącej przed krzyżem jak w kompozycji Sebastiana Sali wykonanej na nagrobku wojewody Piotra Opalińskiego w Sierakowie. W połowie XVII wieku nagrobki przyjmują formę popiersia umieszczonego w niszy o bogatej oprawie architektonicznej. Ten typ rozwiązania prezentuje choćby nagrobek biskupa krakowskiego Andrzeja Trzebnickiego w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie.


W schyłkowym baroku wykonywano nagrobki bez oprawy architektonicznej w formie medalionu z rzeźbiarskim lub malarskim portretem zmarłego umieszczanym w dłoniach putta lub innej postaci alegorycznej. Kompozycję figuralną uzupełniały elementy dekoracyjne, np. w formie cokołów i obelisków. Przykładem takich rozwiązań kompozycyjnych są nagrobki Michała Korybuta Wiśniowieckiego i Jana III Sobieskiego autorstwa Franciszka Placidiego [czyt.: placzidiego] w katedrze wawelskiej.

Ćwiczenia
Pogrupuj odpowiednio cechy światopoglądu charakterystyczne dla okresu renesansu lub okresu baroku.
Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.


Kościoły katolickie okresu baroku charakteryzował/a:
- umiar
- przesada w zdobieniach i malarstwie
- horror vacui
- prostota
- oddziaływanie na wiele zmysłów
Zapoznaj się ze zdjęciami i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem z zdjęć i wykonaj polecenie.


Do każdego z podanych wyrażeń dobierz odpowiadające mu dzieło:
dzieło Jeana Lamoura, rzeźba Błogosławionej Ludwiki Albertoni, Fontanna di Trevi
| powiązanie architektury i rzeźby z wodą | |
| przeżycia mistyczne | |
| zdobiona kuta krata bramy na Placu Stanisława |
Zapoznaj się ze zdjęciami i wykonaj polecenia.
Źródło 1:

Źródło 2:

Słownik
powstał w latach 30. XVI wieku jako prąd artystyczny, którego celem było zanegowanie zasad sztuki renesansowej. Artyści manierystyczni uważali, że w sztuce doskonałość już została osiągnięta i ich zadaniem jest jedynie naśladownictwo tego ideału poprzez odwzorowanie maniery. Główną inspiracją manierystów była sama sztuka
kierunek w architekturze i sztuce, który narodził się w drugiej połowie XVI w. i trwał do połowy (a miejscami do końca) XVIII w. Początkowo terminem „barok” określano sztukę (dziwaczną) odchodzącą od przyjętego kanonu. Portugalskie słowo „barocco” oznacza perłę o nieregularnym kształcie, a francuskie „baroque” - bogactwo ozdób. Cechy baroku to monumentalizm, bogactwo, dynamizm, przepych
ruch religijno‑społeczny mający na celu zwalczenie skutków reformacji i wzmocnić pozycję Kościoła katolickiego. Dążył do zreformowania Kościoła poprzez usunięcie negatywnych i odrzucających praktyk duchownych. Został zapoczątkowany soborem trydenckim trwającym w latach 1545‑1563, a zakończony wybuchem wojny trzydziestoletniej
odgrywał szczególną rolę w walce z reformacją. Zgromadzenie to, zwane także Towarzystwem Jezusowym zostało założone przez Ignacego Loyolę w 1539 roku. Podstawową zasadą zakonu jezuitów było zachowanie bezwzględnego posłuszeństwa Kościołowi i papieżowi. Jezuici byli wybierani do nowego zgromadzenia według ścisłych kryteriów. Pretendenci musieli wykazywać się zdolnościami intelektualnymi oraz silną osobowością. Jezuici przez nieustanne dokształcanie zaczęli stanowić elitę ówczesnego społeczeństwa. Na terenach objętych reformacją zakładali szkoły katolickie oraz głosili kazania, nawracając heretyków. Jezuici słynęli także z działalności misyjnej w krajach, do których nie dotarło wcześniej chrześcijaństwo. Prowadzili chrystianizację na terenach Indii, Japonii, w Afryce oraz nowo odkrytej Ameryce
główny nurt w malarstwie barokowym, sposób malowania wywołujący złudzenie, iż ukazane na dwuwymiarowej powierzchni przedstawienie jest trójwymiarowe; malarstwo dające iluzję rzeczywistości
kompleks pałacowo - ogrodowy stworzony za panowania króla Ludwika XIV. Wnętrze charakteryzuje ogromny przepych i bogactwo form. Kompleks został stworzony w stylu barokowym. Pałac nazywano „złotą klatką arystokracji”, ponieważ to tam król Francji zebrał całą elitę arystokratyczną, w celu kontrolowania jej poczynań i uzyskania od niej poparcia. W zamian za bogate i wystawne życie w otoczeniu barokowych rzeźb i malowideł arystokracja nie stwarzała problemów władcy. Ponadto poprzez budowanie bogatego dworu król doprowadził do bankructwa wielu rodów i zwiększonego uzależnienia od monarchy
obraz plastyczny przedstawiający pojęcie, ideę lub myśl w sposób jednoznacznie symboliczny lub przenośny
tablica upamiętniająca lub sławiąca zmarłego z dedykowanym mu tekstem
kompozycja malarska o walorach stricte estetycznych składająca się z przedmiotów nieożywionych jak owoce, kwiaty, naczynia, przybory kuchenne, karty, instrumenty muzyczne, itp.




















































