RZfvrzyZpCIMf
Na ilustracji 9 osób stojących obok siebie, w strojach polskich magnatów. Na pierwszym planie dwie kobiety. Obie w długich sukniach i w nakryciach głowy. Młodsza kobieta ma suknię z odsłoniętymi ramionami, pod którą ma białą, zdobioną koszulę. Starsza kobieta jest odwrócona bokiem. Ma ciemny płaszcz. Za nimi stoi 7 mężczyzn. Pierwszy od lewej w długim płaszczu trzyma buławę. Ma wąsy. Drugi ma wąsy i brodę, ubrany jest w długi ciemny płaszcz, a także nakrycie głowy. Obok niego stoi mężczyzna z brodą. Za nim kolejny mężczyzna w nakryciu głowy. Pierwszy od prawej to niższy mężczyzna, w czapce. Drugi od prawej to mężczyzna z brodą w płaszczu i  czapce. Kolejny od prawej to mężczyzna w zdobionym płaszczu, który trzyma czapkę. Ma wąsy.

Paradoksy kultury szlacheckiej w XVII w. Między ideą przedmurza chrześcijaństwa a otwarciem się na wpływy Wschodu

Stroje polskich magnatów w latach 1576‑1586
Źródło: a. nn., Stroje polskich magnatów w latach 1576-1586, domena publiczna. dostępny w internecie: wikimedia.

Kultura sarmacka w Polsce. Orient a wzorzec szlachcica chrześcijanina

Wprowadzenie

RHKkZMiSBXdkv
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z tytułem „Sarmacja w ujęciu geografów staropolskich”. Następnie pojawia się dr hab. Filip Wolański z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna siedzi w jasnym pomieszczeniu. W tle biała ściana, powieszone na niej fragmenty grafik, biała kanapa, wzorzyste poduszki. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Filip Wolański, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego".
RpCSg1AH2Wdwz
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z tytułem „Utrwalanie mitu sarmackiego”. Następnie pojawia się dr hab. Filip Wolański z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna siedzi w jasnym pomieszczeniu. W tle biała ściana, powieszone na niej fragmenty grafik, biała kanapa, wzorzyste poduszki. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Filip Wolański, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego".
tHSorxcYnb_0000000M

Mit sarmacki – powstanie i rozwój

Podobną rolę jak u schyłku średniowiecza we Włoszech odegrały elity mieszczańskie, tak w Polsce odegrała średnia szlachta. Analogie można dostrzec nawet w nagłym wzroście zainteresowania prawem (walka polityczna o tzw. egzekucję praw), a wraz z nim nawiązaniem do antyku i jego kultury. W Italii zaowocowało to rozkwitem renesansu, w Polsce zaś ukształtowała się ideologia określana przez historyków mianem sarmatyzmusarmatyzmsarmatyzmu. Trwała ona równolegle do prądów kulturowych płynących z Europy, takich jak wspomniany renesans, ale też barok, a nawet wczesne oświecenie.

R8Vtaa52lwV7e
Zebranie szlachty, być może podczas elekcji – u góry herby poszczególnych województw
Źródło: a. nn., Zebranie szlachty, być może podczas elekcji – u góry herby poszczególnych województw., domena publiczna.

Mit sarmacki zrodził się u schyłku średniowiecza. Już Jan Długosz pisał: „tak Rusinów, jak i Polaków nazywano Sarmatami”. Ideę tę rozwijali uczeni, tacy jak np.: Marcin Kromer czy Marcin Bielski. Udowadniali oni, że znanych z tekstów rzymskich Sarmatów utożsamiać należy z mieszkańcami Rzeczypospolitej. Trafiało to na podatny grunt powszechnego wówczas dążenia do szukania pradawnych korzeni.

R1Rv5YQoRZ3pI
Polskie wypisanie dwojej krainy świata
Źródło: Maciej Miechowita, Polskie wypisanie dwojej krainy świata, 1535, domena publiczna.
tHSorxcYnb_00000014

Sarmackie wzorce osobowe

Trudno jednoznacznie określić ramy chronologiczne trwania „sarmatyzmu”. Badacze najczęściej wskazują okres od XVI do XVIII w., choć niektórzy ograniczają go do czasów królów elekcyjnych.

Ukształtował się wówczas specyficzny ustrój z dominującą w nim rolą szlachty, rozbudowanym życiem politycznym i coraz ściślej sprecyzowanymi wzorcami osobowymi. Przypadające na ten okres intensywne oddziaływanie kontrreformacji katolickiej spowodowało swoistą symbiozę wzorców religijnych i wzorców kulturowych szlachty. Powstała specyficzna triada wartości szlacheckich: WOLNOŚĆ – WIARA – OJCZYZNA.

RCqZoLgW4kABL1
Mapa z XVII w.
Źródło: a. nn., Sarmatia et Scythia, Russia et Tartaria Europaea, domena publiczna.

Przewaga szlachty w życiu politycznym, społecznym i ekonomicznym spowodowała zawężanie sarmatyzmu właśnie do niej – narodu politycznego. Atrakcyjność tych wzorców oddziaływała jednak również na inne stany, zwłaszcza mieszczaństwo.

Do charakterystycznych cech sarmatyzmu zaliczyć możemy:

  • republikanizm,

  • wolność,

  • kult szlacheckości,

  • kult starodawności (umiłowanie antyku),

  • prostotę i surowość (choć w sprzeczności do tego stała pewna orientalizacja gustów),

  • egalitaryzm wewnątrzstanowy,

  • katolickość,

  • odwagę,

  • rycerskość,

  • swojskość.

Spośród antycznych postaci szczególnie chętnie wzorowano się na:

  • Brutusie,

  • Cyncynacie,

R1WyeiZvEycuW
Śmierć Juliusza Cezara
Źródło: Vincenzo Camuccini, Śmierć Juliusza Cezara, 1804, olej na płótnie, Galleria Nazionale d'Arte Moderna, domena publiczna.
R1bN9GLHuFgvt
Fresk przedstawiający Cyncynata, któremu przyniesiono togę, aby godnie się przebrał, nim przekazana zostanie mu informacja o wyborze na dyktatora
Źródło: Giovanni Francesco Romanelli, Cincinnatus wybrany na dyktatora, 1655, fresk, Luwr, licencja: CC BY 2.5.
tHSorxcYnb_00000023

Sarmatyzm nośnikiem przywar Polaków

W XVIII w. zaczęto szukać przyczyn odmienności rozwoju Rzeczypospolitej i trudności w zastosowaniu modeli postępu proponowanych przez reformatorów zachodnich. Sarmatyzm znalazł się w ogniu krytyki, w której na plan pierwszy wysuwano cechy uznawane za negatywne. Były nimi przykładowo:

  • tradycjonalizm prowadzący do konserwatyzmu,

  • bezkrytyczna, często wręcz dogmatyczna wiara w pewne „prawdy”,

  • skrajny indywidualizm,

  • pogarda dla pracy,

  • rozpolitykowanie, niekiedy wręcz politykierstwo (politykę uznawano za zajęcie godne).

Przeniesienie „ognisk kultury” do dworu szlacheckiego i jej swoista decentralizacja miały wieloraki wpływ na życie społeczne. W typowy dla kultury wiejskiej sposób zaczęły się upowszechniać tendencje ksenofobiczne. Narastała niechęć do obcych wzorów i pielęgnowanie ocierające się o skrajną wręcz nietolerancję wzorców rodzimych.

tHSorxcYnb_0000002A

Sarmatyzm a barok

Barok ze swoją ostentacją, teatralnością i przewagą formy nad treścią stał się szczególnie istotnym elementem sarmatyzmu. Życie polityczne z pozorami demokracji i wagą dyskursu, sporu i przekonywania oponentów zaowocowało rozwojem specyficznych form literackich – mowy, kaznodziejstwa, uroczystych oracji ze wspaniałą oprawą plastyczną, ale też ozdobnikami słownymi (szpikowanie cytatami, najlepiej łacińskimi).

W sztuce wyraźnie wyodrębniają się dwa nurty:

  • sztuka dworska, która ograniczała się do dworu królewskiego i wąskiego kręgu magnaterii, natomiast słabo oddziaływała na pozostałe warstwy społeczne;

  • świat dworku szlacheckiego nieprzyjmujący wzorów płynących z dworu królewskiego, ograniczający z dworem kontakt do sztuki kościelnej. Nieodłączną  częścią było przywiązanie do tradycji, dworu szlacheckiego, życia w  zgodzie z naturą i sąsiadami, odpowiedni, stylizowany na modę wschodnią, strój sarmacki, kult przodków.

R1YNzj6V3ReOP
Portret Stanisława Antoniego Szczuki
Źródło: a. nn., Portret Stanisława Antoniego Szczuki, 1735, olej na płótnie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, domena publiczna.
Rjyb6Y9JZYb2s
Jan Klemens Branicki
Źródło: a. nn., Jan Klemens Branicki, licencja: CC BY 3.0. Wikimedia Commons.

Wzorce rozpowszechniające się w kręgach oświeceniowych – dyskursu, salonu towarzyskiego, nauki, eksperymentu naukowego, dążeń do poprawy społeczeństwa z upowszechniającą się krytyką nierówności stanowych i przypisaniem człowieka do określonych ról – wszystko to nie przenika do „świata dworku”. Postrzegane są tam jako podejrzane, bo płynące z centrum.

Polecenie 1

Znajdź życiorysy rzymskich bohaterów: Brutusa, Cyncynata, Katona Starszego i Młodszego. Jak myślisz, które z elementów ich życiorysów stanowiły dla społeczności szlacheckiej szczególnie dużą wartość?

Rput20VSNi7tX
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rja2r9O5OToJ0
Źródło: Juliusz Kossak, Jan Chryzostom Pasek pod Lachowiczami, 1660, domena publiczna.

Sarmatyzm mocno zakorzenił się w kulturze i obyczajowości polskiej, budował świadomość tożsamości narodowej, wykształcił oryginalny styl w dziedzinie sztuki, kultury materialnej, obyczajowości, a także ustroju politycznego. Równocześnie jednak promował ksenofobię i megalomanię, co w późniejszych epokach doprowadziło do jego negatywnego postrzegania oraz wielostronnej krytyki.

tHSorxcYnb_00000034
R1buXATFFtrxd
Nagranie filmowe lekcji dotyczące Sarmatów.
RR1VaaJWx11h5
Film na temat kultury baroku i obecnych w niej wątków dotyczących przemijania i śmierci.
Polecenie 2

Ustal przyczyny narodzin sarmackiej obrzędowości pogrzebowej.

RHkEcWDePmHjt
(Uzupełnij).

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1
R1VtQCOuxq0wA1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R2CkwaPYUDsb91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RTxjsWsaVg3Z71
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Napisz, czy pas kontuszowy pochodził z Polski?

R1aUlXACLoNNL
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 4.0.
R15AtQ4OiBIg5
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst, wybierając właściwe słowa. Cechą charakterystyczną sarmatyzmu była kultura centrów miejskich/szlachecka kultura dworkowa. Sarmaci zajmowali się przede wszystkim polityką, obroną kraju, działalnością publiczną/handlem i rzemiosłem. Obyczaje sarmackie decydowały/nie decydowały o sposobie ubierania się. Menu sarmackie oparte było na nowoczesnych/staropolskich przepisach.
R1QoQgTFEliKY
Ćwiczenie 5
Zaznacz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. Stosunek Sarmatów do Orientu był ambiwalentny - z jednej strony ich fascynował, z drugiej nim pogardzali. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Kult szlachectwa był wartością prymarną dla Sarmatów.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Sarmatyzm był kulturą obejmującą tylko jeden stan społeczny - szlachtę. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Wizja świata w kulturze sarmackiej była oparta na kontraście pomiędzy ,,wspaniałą, dumną przeszłością” a ,,zepsutą teraźniejszością”. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Atrakcyjność kultury sarmackiej u narodów ościennych była związana przede wszystkim z jej oryginalnością. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech kultury sarmackiej była tolerancja religijna. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Zabawa nie mieściła się w ramach ideologii szlacheckiej, była uznawana za zaprzeczenie wartości chrześcijańskich. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
R1C4OdcARUFpp
Ćwiczenie 6
Zaznacz poprawną odpowiedź. Z czym Sarmata utożsamia polskość? Możliwe odpowiedzi: 1. Z katolicyzmem., 2. Z różnymi wyznaniami religijnymi., 3. Z kościołem., 4. Z polityką.
RnCX4vYpwggcF
Ćwiczenie 7
Zaznacz poprawną odpowiedź. Ksenofob to: Możliwe odpowiedzi: 1. osoba, która ma wrogi stosunek do wszystkiego, co obce., 2. osoba wrogo nastawiona do innych., 3. człowiek niemający poczucia własnej wartości., 4. osoba bojąca się cudzoziemców.

Słownik

sarmatyzm
sarmatyzm

formacja kulturowa określająca świadomość, kulturę, obyczaje szlachty polskiej od XVI‑XVIII

barok
barok

główny kierunek w kulturze europejskiej, którego trwanie datuje się od końca XVI wieku do XVIII wieku

Cyncynat
Cyncynat

Lucjusz Kwinkcjusz Cincinnatus; wódz rzymski, słynny z prostoty i surowości obyczajów, uważany przez starożytnych historyków za wzór starorzymskich cnót obywatelskich jako rolnik i żołnierz. Konsul z 460 p.n.e.

ksenofobia
ksenofobia

niechęć, wrogość, lęk wobec obcych