RCTQD2Z7gPni3
Kolorowa ilustracja przedstawia rynek na którym przeprowadzane są egzekucje przy pomocy gilotyny. Stoi ona na drewnianym podeście. Stoją przy niej mężczyźni ubrani w czerwone stroje. Trzech z nich trzyma ciało, a czwarty trzyma odciętą krwawiącą głowę i pokazuję ją tłumowi. Wokół gilotyny zgromadzeni są liczne oddziały wojska. Za gilotyną stoi zaprzężona karoca. W oddali widoczne są zabudowania.

Powstanie „nowego ładu” – amerykańska wojna o niepodległość i rewolucja we Francji

Egzekucja Ludwika XVI.
Źródło: Georg Heinrich Sieveking, 1793, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przyczyny wybuchu rewolucji we Francji

W drugiej połowie XVIII w. licząca 28 mln mieszkańców Francja była najludniejszym krajem Europy. Aktywny udział w licznych toczonych w owym stuleciu wojnach: o sukcesję hiszpańską, polską i austriacką oraz wojnie siedmioletniej, a także popieranie amerykańskich kolonistów w walce przeciw Anglii niemal zrujnowały finanse państwa. Francja była mocno zadłużona, a sytuacja społeczna wywoływała rozgoryczenie, zwłaszcza przedstawicieli najliczniejszego stanu trzeciego: chłopów i mieszczan, którzy byli obciążani podatkami, a jednocześnie mieli ograniczone prawa. Oprócz niesprawiedliwego podziału obowiązków i praw francuskich stanów przyczyną rosnącego niezadowolenia Francuzów był też wystawny styl życia Ludwika XVI i jego dworu. Podczas gdy spora część społeczeństwa cierpiała biedę, król, a także przedstawiciele szlachty i wyższego duchowieństwa wydawali ogromne kwoty na luksusowe towary i wystrój pałaców.

RsUVO91y9V0aJ1
Rewolucja we Francji w XVIII wieku
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kryzys skarbu

U progu rewolucji we Francji 50 proc. wydatków mocarstwa szło na spłatę długów, 25 proc. na wojsko, a tylko 6 proc. na utrzymanie królewskiego dworu. Wydatki znacznie przewyższały dochody skarbu, powodując co roku znaczny deficyt budżetowy, który pokrywano nowymi kredytami.

R1GEFth6vToDc
Ludwik XV Burbon (1710 -1774), zwany był Ukochanym, król Francji i Nawarry od 1715 r., prawnuk Ludwika XIV. W wieku 15 lat poślubił starszą o 7 lat Marię Leszczyńską, córkę polskiego króla Stanisława Leszczyńskiego. Leszczyński trafił do Francji, uciekając z Polski przed powracającym do kraju Augustem II Mocnym. Ludwik XV próbował przywrócić swojego teścia na tron w 1733 r., wywołując wojnę o sukcesję polską. Wycofał się z konfliktu po przekupieniu przez Austrię, która ofiarowała Francji Lotaryngię. Podczas rządów Ludwika XV sytuacja Francji stopniowo się pogarszała. W 1757 r. doszło do nieudanego zamachu na życie króla. Dopiero w ostatnich latach panowania władca zaczął opowiadać się za wprowadzeniem reform, np. podatkowych. Zwróć uwagę na wzór na królewskim płaszczu. To złote lilie, które umieszczono w herbie Francji w XVI wieku. Dlaczego płaszcz jest niebieski?
Źródło: Maurice Quentin de La Tour, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Struktura społeczna

Pod względem struktury społecznej Francja nie różniła się od większości krajów europejskich. Szczyt hierarchii zajmowały szlachta i duchowieństwo, a pozostałe blisko 96 proc. ludności tworzyło stan trzeci.

Każdy ze stanów był wewnętrznie zróżnicowany. Nobile dzielili się na rodową szlachtę szpady i urzędniczo‑wojskową szlachtę togi, która uprawiała przede wszystkim zawody prawnicze i opanowała m.in. francuskie parlamenty, czyli sądy apelacyjne, roszczące sobie prawo do zgłaszania poprawek do królewskich rozporządzeń. Właśnie do tej warstwy należała większość przywódców rewolucji.

Rozwarstwiony był również kler. Zupełnie inną kategorię społeczną tworzyli księża z prowincjonalnych parafii, inną zaś biskupi czy tytularni opaci klasztorów, pobierający związane ze sprawowaną funkcją dochody i nieprzejmujący się pracą duszpasterską. Rewolucjoniści wywodzili się z obu warstw duchowieństwa. Znalazł się wśród nich zarówno biskup Charles‑Maurice de Talleyrand, dyplomata za czasów republiki i cesarstwa, a także w okresie po upadku Napoleona, polityk cyniczny i niegardzący łapówkami od państw nieprzyjacielskich, jak i ksiądz Jakub Roux, przywódca stronnictwa „wściekłych” w trakcie rewolucji, demagog, zwolennik terroru i zniesienia własności, którego nawet jakobini uznali za zbytniego radykała i ścięli.

Najbardziej zróżnicowany był jednak stan trzeci, do którego zaliczano nie tylko kupców i bankierów, lecz także drobnych sklepikarzy, służbę domową, najemnych robotników i chłopów. Ci ostatni stanowili ok. 80 proc. składu stanu trzeciego. Łączyła ich jedna cecha: posiadali jakąś własność i płacili podatki – w przeciwieństwie do szlachty i duchowieństwa.

Ogniska zapalne rewolucji

Mimo że ciężar utrzymania państwa rozkładał się tak nierównomiernie, wciąż jeszcze daleko było do rewolucyjnego wybuchu. Umożliwiło go dopiero nałożenie się na siebie trzech niezwykle istotnych czynników:

  • kryzysu gospodarczego, narastającego zwłaszcza w latach 80. XVIII w.;

  • sporów wokół reform skarbowych, podjętych za rządów Ludwika XVI;

  • upowszechnienia się egalitarnej i piętnującej absolutyzm ideologii „filozofów”, szczególnie Jana Jakuba Rousseau.

Przychody skarbu mogły wzrosnąć dzięki obłożeniu podatkiem szlachty i kleru, co jednak napotkało sprzeciw parlamentów, które odwoływały się do praw fundamentalnych monarchii oraz prawa naturalnego. Choć ich członkowie utrzymywali, że są jedyną reprezentacją społeczeństwa, nie odważyliby się na bunt, gdyby nie osłabienie prestiżu monarchii, spowodowane działalnością szerzących nowe idee „filozofów”.

W ten sposób ujawniły się ograniczenia absolutyzmu: mimo silnego wojska i rozbudowanej administracji posłuszeństwo poddanych wobec monarchii zależało od tego, czy wierzyli oni w prawdziwość jej legitymizacji, ta zaś oparta była na tezie o pochodzeniu władzy od Boga. I właśnie to twierdzenie skutecznie podważyła publicystyka „filozofów”. Docierała ona wprawdzie do dość wąskiego grona czytelników, ale głośnym echem odbijały się w całym kraju pamflety wspierające opór parlamentów i popularyzujące te same idee. Nawet one jednak nie miały wpływu na masy biedoty – te poruszyła dopiero katastrofa gospodarcza, spowodowana złymi zbiorami w 1788 roku.

RN6tB42glRR29
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Francja przed rewolucją.

Ćwiczenia

11
Ćwiczenie 1
R17ADRHV1lV2O
Rozstrzygnij, z jakimi problemami borykali się mieszkańcy wczesnonowożytnego miasta na przykładzie XVIII-wiecznego Paryża.
Źródło: Widok z Nowego Mostu w kierunku Mostu Królewskiego w Paryżu, około 1740 r., gallica.fr, domena publiczna
R17GbLWmkOMff
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1C0HmxJavlKR
Ćwiczenie 2
Francuskie społeczeństwo dzieliło się na trzy stany, czyli warstwy społeczne, które różniły się pod względem praw i obowiązków. Połącz opis z właściwym określeniem. 1.Stan pierwszy -Możliwe odpowiedzi: 1. Burżuazja (mieszczaństwo) i lud wiejski. Najliczniejsza grupa, na którą składało się ok. 96 proc. społeczeństwa. Płaciła podatki, ale nie miała prawa głosu w sprawach publicznych., 2. Duchowieństwo. Grupa ciesząca się własnym sądownictwem i administracją. Płaciła „dobrowolną daninę” na rzecz państwa, której wysokość sama określała., 3. Szlachta. Od innych grup odróżniało ją przede wszystkim korzystanie z szeregu przywilejów, m.in. zwolnienia z płacenia podatków czy prawa do piastowania większości urzędów państwowych i wojskowych. 2. Stan drugi -Możliwe odpowiedzi: 1. Burżuazja (mieszczaństwo) i lud wiejski. Najliczniejsza grupa, na którą składało się ok. 96 proc. społeczeństwa. Płaciła podatki, ale nie miała prawa głosu w sprawach publicznych., 2. Duchowieństwo. Grupa ciesząca się własnym sądownictwem i administracją. Płaciła „dobrowolną daninę” na rzecz państwa, której wysokość sama określała., 3. Szlachta. Od innych grup odróżniało ją przede wszystkim korzystanie z szeregu przywilejów, m.in. zwolnienia z płacenia podatków czy prawa do piastowania większości urzędów państwowych i wojskowych. 3.Stan trzeci - Możliwe odpowiedzi: 1. Burżuazja (mieszczaństwo) i lud wiejski. Najliczniejsza grupa, na którą składało się ok. 96 proc. społeczeństwa. Płaciła podatki, ale nie miała prawa głosu w sprawach publicznych., 2. Duchowieństwo. Grupa ciesząca się własnym sądownictwem i administracją. Płaciła „dobrowolną daninę” na rzecz państwa, której wysokość sama określała., 3. Szlachta. Od innych grup odróżniało ją przede wszystkim korzystanie z szeregu przywilejów, m.in. zwolnienia z płacenia podatków czy prawa do piastowania większości urzędów państwowych i wojskowych.
1
Ćwiczenie 3
RaFr9GWJDi7xm1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj dwa źródła, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

Emmanuel Sieyès o stanie trzecim we Francji w 1789 r.:

1
Wiek XVI–XVIII w źródłach

Plan niniejszej rozprawki jest dość prosty. Mamy sobie zadać trzy pytania:

  1. Czym jest stan trzeci? – Wszystkim.

  2. Czym był dotychczas w ustroju politycznym? – Niczym.

  3. Czego żąda? – Ażeby stał się czymś.

[…] spoczywa na jego barkach wszystko, co jest prawdziwie utrudzające, wszystkie wysiłki, które stan uprzywilejowany wzbrania się wykonywać. […]

Nie jestże aż nazbyt pewne, że stan szlachecki ma przywileje, ulgi, a nawet prawa oddzielne od praw wielkiego zespołu obywateli? Tym samym wyodrębnia się ze wspólnego ustroju, ze wspólnego prawa. W ten sposób jego przywileje prawne czynią już z niego osobne plemię w wielkim narodzie. […] Stan trzeci ogarnia przeto wszystko, co należy do narodu; a wszystko, co nie jest stanem trzecim, nie może się uważać za część narodu. Czym jest stan trzeci? Wszystkim.

CART5 Źródło: Wiek XVI–XVIII w źródłach, tłum. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 488–489.

Źródło B

RUHbFqpnZ50qW
Na podstawie poniższego opisu ilustracji wskaż nazwy stanów, czyli warstw społecznych, do których należą przedstawione postacie. Opis: ilustracja przedstawia karykaturę. To trzy stany społeczne w XVIII wiecznej Francji. Najniższy stan (tak zwany stan trzeci) przedstawiony jest jako obdarty, zgarbiony mężczyzna, na którego plecach siedzi pulchny ksiądz oraz wystrojony szlachcic.
Trzy stany. Z kieszeni dwóch postaci wystają spisy przywilejów oraz powinności świadczonych przez chłopów. Podpis pod ilustracją: Trzeba mieć nadzieję, że gra wkrótce to zakończy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja przedstawia karykaturę. To trzy stany społeczne w XVIII wiecznej Francji. Najniższy stan (tak zwany stan trzeci) przedstawiony jest jako obdarty, zgarbiony mężczyzna, na którego plecach siedzi pulchny ksiądz oraz wystrojony szlachcic.

1
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie zaznacz poprawną odpowiedź.

1

Rozwój ekonomiczny Francji w XVII–XVIII w. wzmocnił siłę burżuazji, ale stosunki feudalne hamowały nader skutecznie dalszy postęp społeczno‑gospodarczy. Na wsi utrzymywało się poddaństwo i wielość świadczeń chłopskich, co powodowało brak popytu na towary przemysłowe oraz nie sprzyjało odpływowi ze wsi siły roboczej. W tym zakresie stosunki we Francji były całkowitym przeciwieństwem sytuacji w Anglii. Przemysł i handel były krępowane przez feudalne ustawodawstwo i zwyczaje (reglamentacja, monopole państwowe, przymus cechowy). Burżuazja (stan trzeci) odczuwała niedosyt praw politycznych oraz krytycznie patrzyła na pasożytniczy tryb życia dworu i arystokracji.

CART6 Źródło: , [w:] Jan Szpak, [...], Warszawa 1997, s. 173.
R1YeiNB5FUqe4
Powyższy fragment opracowania historycznego pochodzi z publikacji z zakresu… Możliwe odpowiedzi: 1. historii gospodarczej., 2. historii kultury., 3. historii państwa i prawa.

Słownik 1

stan trzeci
stan trzeci

we Francji przed Wielką Rewolucją: mieszczanie i chłopi (definicja na podstawie słownika PWN)

legitymizacja
legitymizacja

(z franc. légitime – prawowity, łac. legitimus, od lex, D. legis – prawo) uzasadnienie prawa do władzy i jej formy, także sposób legalizowania zdobytych rządów

kler
kler

ogół duchownych chrześcijańskich (definicja na podstawie słownika PWN)

nobil
nobil

(łac. nobilis - szlachetny) członek najwyższej warstwy społecznej; slacheckiego rodu

prestiż
prestiż

poważanie i szacunek, jakim ktoś lub coś cieszy się w swoim otoczeniu
(definicja na podstawie słownika PWN)