Powstanie „nowego ładu” – amerykańska wojna o niepodległość i rewolucja we Francji
Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki
W 1845 r. amerykański dziennikarz John L. O’Sullivan po raz pierwszy użył pojęcia Objawionego Przeznaczenia (ang. Manifest Destiny), aby wyrazić przekonanie, że obywatele Stanów Zjednoczonych otrzymali od Opatrzności nadzwyczajne posłannictwo. O’Sullivan i jego naśladowcy pisali o cywilizowaniu Indian, twórczym wykorzystaniu zasobów, a następnie o niepodzielnych rządach. Wydarzenia pierwszej połowy XIX w. zdawały się udowadniać sens tych śmiałych idei. Amerykanie odnosili sukcesy na wszystkich niemalże polach, a państwo, czerpiące siłę z entuzjazmu pracowitych i religijnych chrześcijan oraz bezwzględnego wyzysku milionów czarnoskórych niewolników, coraz śmielej przybliżało się do roli światowego mocarstwa. Liczne problemy wewnętrzne hamowały jednak rozwój kraju. Mimo to przywódcy polityczni, wśród nich piąty prezydent James Monroe, widzieli już swoje państwo w roli hegemona półkuli zachodniej.
Dążenia Amerykanów i angielskiego rządu
Po zakończeniu wojny siedmioletniej w Ameryce największym problemem było przyzwolenie na nieprzestrzeganie prawa w zakresie obciążeń fiskalnych. Przemyt i unikanie płacenia podatków były powszechne. Władza w Londynie była w niezręcznej sytuacji, gdyż mieszkańcy kolonii powoływali się na te same prawa, którymi szermowano w walce z „absolutystycznymi zapędami” Stuartów: bez reprezentacji, czyli zgody parlamentu nie powinno się nakładać nowych podatków.
Szukano zatem takich sposobów pozyskiwania gotówki, które nie burzyłyby tych priorytetów. W 1764 r. przeprowadzono w brytyjskim parlamencie tzw. „ustawę cukrową” („Suger Act”). Obniżała ona podatek nałożony na importowaną z Karaibów melasę z 6 do 3 pensów za galon. Jednocześnie zaostrzono środki kontroli, które miały ukrócić przemyt, a tego typu przestępstwa włączono w kompetencje królewskich sądów admiralicji.
W amerykańskich koloniach zawrzało. Regulacja uderzała niemal we wszystkich mieszkańców, gdyż prawie 90% znajdującej się na rynku melasy było do tej pory przemycane, tzn. nie płacono za nią należnego podatku. Ponadto nie trzeba się było obawiać kary, gdyż w ławach przysięgłych również zasiadali uczestnicy tego procederu.
Monarchia szuka wyjścia
W celu zebrania środków na utrzymanie fortów pogranicznych i ich załóg rząd króla Jerzego III zdecydował się wprowadzić w 1765 r. tzw. „ustawę stemplową” - kolejną opłatę, od dawna już obowiązującą w Wielkiej Brytanii. Również ona nie była podatkiem bezpośrednim, tylko otaksowaniem działalności administracji królewskiej.
Doprowadziło to do wybuchu swoistej akcji nieposłuszeństwa obywatelskiego. Mnożyły się manifestacje, wybuchały zamieszki, składano petycje, bojkotowano urzędy, wzywano do bojkotu handlowego. W 1766 r. w Nowym Jorku zebrali się przedstawiciele dziewięciu kolonii. Podczas spotkania potępiono zakusy podatkowe londyńskiego parlamentu. Chociaż pewne niezdecydowanie Brytyjczyków spowodowało cofnięcie „ustawy stemplowej”, nie usunięto jednak podstawowych problemów wywołujących fiskalizm władz centralnych. Stąd w 1767 r. podjęta została kolejna próba nałożenia podatków na towary importowane. Doszło wówczas do bojkotu i ponownego wycofania się rządu londyńskiego.
Bostońskie picie herbaty
Pozostawiono jedynie podatek od herbaty, który był płacony przez Amerykanów z „równą skrupulatnością”, jak niegdyś podatek od melasy, tzn. większość konsumowanej herbaty przemycano. W związku z kosztami wojny prowadzonej z Francuzami w Indiach Kompania Wschodnioindyjska miała kłopoty finansowe. Rząd brytyjski postanowił więc doprowadzić do sprzedaży w amerykańskich koloniach nadwyżek herbaty zalegających w magazynach Kompanii. W tym celu wprowadzono dla tamtejszych hurtowników przymus zakupu. Oczywiście w cenę towaru wliczony był już podatek na rzecz skarbu królewskiego.
W dniu 16 grudnia 1773 r. przebrani za rdzennych Amerykanów mieszkańcy Bostonu zatopili czekający na rozładunek transport herbaty (nazwano to później nieco kpiarsko „bostońskim piciem herbaty”). Był to akt przeciwstawienia się brytyjskim próbom złamania akcji bojkotowej prowadzonej w koloniach. W odwecie rząd w Londynie zamknął w 1774 r. port w Bostonie, obciążył mieszkańców kosztami stacjonowania wojsk królewskich oraz wprowadził „ustawę o Quebecu” (Quebec Act). Regulowała ona sprawy administracji terenów zdobytych na Francuzach, znacznie poszerzając obszar Quebecu oraz pozostawiając rozległe tereny zarezerwowane dla Indian. Jednocześnie przywrócono częściowo francuskie prawo cywilne i równouprawnienie dla katolicyzmu. Miało to zapewnić spokój w prowincji i pozwolić na ograniczenie liczby stacjonującego tam wojska, a tym samym zmniejszenie kosztów jego utrzymania ponoszonych przez rząd centralny.



Początek wojny
W odpowiedzi na kroki Londynu w czerwcu 1774 r. zwołano tzw. Kongres Kontynentalny. Do stolicy Pensylwanii Filadelfii przybyli przedstawiciele 12 kolonii (brakowało Georgii), którzy zdecydowali się bronić praw Massachusetts i kontynuować akcję bojkotu towarów brytyjskich. Powołano też milicję obywatelską, która później miała stać się zaczątkiem regularnej armii.
Jednak prawdziwym początkiem wojny były starcia w okolicach Lexington, na północ od Bostonu, gdzie żołnierze angielskiej armii mieli przeprowadzić akcję przejęcia magazynów milicji. Potyczka zakończyła się wycofaniem regularnej armii do Bostonu. Stamtąd, otoczona przez milicję przekształconą z biegiem czasu w tzw. armię kontynentalną pod dowództwem Jerzego Waszyngtona, ewakuowała się do Nowej Szkocji.

Wypisz z mapy Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych bitwy tej wojny z udziałem Polaków.
W jakich latach odbywała się wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych?
Szukanie zwycięstwa
Podstawowym problemem w wojnie północnoamerykańskiej było znalezienie symbolicznego miejsca, którego zdobycie lub utrata utwierdziłoby przeciwnika w przekonaniu, że przegrał, względnie zwyciężył. W początkowej fazie konfliktu zbuntowane kolonie sądziły, że takim symbolem zwycięstwa stanie się zdobycie Quebecu – niedawno zajętej przez Brytyjczyków stolicy francuskich włości. Stąd
po wyparciu armii gen. Thomasa Gage’a z Bostonu zwycięski Jerzy Waszyngton tam skierował swoje wojska. Udało mu się zdobyć Montreal, ale nieudane oblężenie Quebecu zmusiło go do odwrotu.
Działanie to przyniosło jednak zdecydowany przełom. Od tego momentu obie strony nie wierzyły w możliwość kompromisu. Jerzy III nie chciał uznać Kongresu, traktując jego uczestników jako buntowników i uzurpatorów. Amerykanie zaś winą za przerwanie dialogu obarczali Brytyjczyków. Rozstrzygnięcia szukano w zwycięstwie militarnym.
W początkach 1776 r. Massachusetts [czyt.: masaciusets] jako pierwsza z kolonii ogłosiła niepodległość. Później kolejno zrobiły to Karolina Północna i Wirginia. Ostatecznie Kongres Kontynentalny 4 lipca 1776 r. uchwalił Deklarację Niepodległości.
Wyjaśnij, ogłoszenie jakiego dokumentu i kiedy dało początek istnienia nowego państwa?
Deklaracja Niepodległości
Za najważniejszego twórcę tekstu Deklaracji Niepodległości uważa się Thomasa Jeffersona, ziemianina o prawniczym wykształceniu, pochodzącego z Wirginii. Jego stwierdzenie „wszyscy ludzie są stworzeni równymi, że są obdarzeni przez swojego Stwórcę pewnymi prawami, które nie są do odstąpienia, że do praw tych należą: Życie, Wolność i dążenia do Szczęścia” wywodzą się z tez, które odnajdujemy w pismach Rousseau i Woltera. Ponieważ władca sprzeniewierzył się „umowie” i prawom podstawowym, zasadnym stał się bunt i zrzucenie jego jarzma.
W pierwotnym tekście znajdowało się też odniesienie do niewolnictwa, ale ze względu na potrzebę zachowania jedności, fragmenty te zostały usunięte. Mimo to Deklaracja była dokumentem niezwykle radykalnym.
Kongres obradujący w Filadelfii 4 lipca 1776 r. przyjął Deklarację Niepodległości przy zaledwie jednym głosie sprzeciwu. Tekst ten stanie się w przyszłości podstawą konstytucji Stanów Zjednoczonych.

Zwycięstwo buntowników
Powodem klęski Brytyjczyków w konflikcie ze zbuntowanymi kolonistami był brak decyzji politycznej w Wielkiej Brytanii, w jaki sposób ustosunkować się do powstania. Część opinii publicznej w gruncie rzeczy zgadzała się z takimi hasłami jak „bez reprezentacji nie ma podatków”. Kolejnym powodem klęski stało się osamotnienie międzynarodowe Wielkiej Brytanii, a wreszcie przystąpienie do wojny i pomoc Francji. Amerykanie wyrównali siły (zwłaszcza morskie) dopiero po 1778 r., tzn. po przystąpieniu do wojny Francji.
Niezwykle istotną sprawą w rozstrzygnięciu tego konfliktu były kłopoty Brytyjczyków w znalezieniu celu strategicznego, którego zdobycie skłoniłoby drugą stronę do uznania się za pokonaną. Okazało się bowiem, że ani zajęcie, pacyfikacja i okupacja Bostonu i terenów Nowej Anglii, ani wkroczenie do stołecznej Filadelfii, ani wreszcie działania wojenne w południowych koloniach nie zostały przez powstańców uznane za ostateczną klęskę i walki trwały nadal.
Podobnie z drugiej strony, Amerykanie nie mieli możliwości zaatakować celów bezpośrednio w metropolii, co utrudniało Brytyjczykom uznanie się za pokonanych.
Ostatecznie zatem akt kapitulacji pod Yorktown w 1781 stał się wygodnym pretekstem do zakończenia wojny. Pokój paryski zawarty w 1783 r. przypieczętował niepodległość nowego kraju.

Wyjaśnij, kto stał na czele kolonistów amerykańskich w walce o wolność?
Odpowiedz, jaka bitwa stanowiła przełomowy moment wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych?
Konstytucja Stanów Zjednoczonych
Trudności, z jakimi borykało się 13 stanów, wymagały zastąpienia Artykułów Konfederacji nowo napisaną Konstytucją. Podczas prac nad nią ścierały się dwie tendencje. Federaliści, tacy jak Jerzy Waszyngton, Aleksander Hamilton, James Madison, John Jay, chcieli wzmocnić władzę centralną. Natomiast antyfederaliści uważali takie wzmocnienie za szkodliwe. Ostatecznie zwyciężyła pierwsza z koncepcji, choć naczelną zasadą, jaka miała być respektowana, była wzajemna równowaga między poszczególnymi „władzami” – między rządem centralnym a stanowymi, między władzą ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Generalnie udało się to osiągnąć i w 1787 r. przyjęto gotowy tekst.
Zachowano trójpodział władzy. Władzę wykonawczą miał sprawować wybierany na czteroletnią kadencję prezydent. Legislatywę (parlament) stanowił dwuizbowy kongres (Izba Reprezentantów i Senat), natomiast władza sądownicza realizowana była przez Sąd Najwyższy.
Konstytucja została ratyfikowana przez poszczególne stany, co początkowo odbywało się stosunkowo szybko i sprawnie – w Delaware, New Jersey i Georgii przez aklamację, w Pensylwanii, Connecticut, Massachusetts, New Hampshire, Marylandzie i Karolinie Południowej większością głosów. Największy sprzeciw napotkała w Wirginii i Nowym Jorku, a więc stanach najludniejszych. Ostatecznie jednak i one przyjęły Konstytucję.
W dwa lata po uchwaleniu konstytucji została ona uzupełniona 10 poprawkami, które zwykło nazywać się Kartą Praw (Bill of Rights) Stanów Zjednoczonych. Zapewniały one swobody i wolności obywatelskie, takie jak: poszanowanie własności prywatnej, wolności wyznania i sumienia, wolność prasy, ochrona oskarżonego w procesie karnym, prawo do zgromadzeń, prawo do posiadania broni.

Prezydent i władza wykonawcza
Władzę wykonawczą w nowym kraju powierzono prezydentowi, który wybierany był w dość skomplikowanym, pośrednim systemie wyborczym. Jego kadencja trwała cztery lata.
Prerogatywy prezydenta były duże zarówno w zakresie polityki wewnętrznej, jak i zagranicznej. Tworzył on administrację centralną ze wskazanych przez siebie osób, które mu bezpośrednio podlegały. W zakresie polityki zagranicznej, którą sam kreował, do jego kompetencji należało mianowanie pracowników służb dyplomatycznych, np. ambasadorów. Traktaty międzynarodowe przygotowywała administracja prezydenta. On je akceptował i podpisywał, a Kongres jedynie ratyfikował. Był naczelnym wodzem i zwierzchnikiem sił zbrojnych zarówno w okresie pokoju, jak i wojny.
Posiadał prawo inicjatywy legislacyjnej, a jego znaczenie w tym względzie unaocznia prawo weta w stosunku do uchwał Kongresu, które można było wprawdzie obalić, ale wymagało to 2/3 głosów obu izb.
Legislatywy: centralna i stanowe
Władzę ustawodawczą stanowił dwuizbowy Kongres składający się z Izby Reprezentantów i Senatu. Deputowani wybierani byli co dwa lata w wyborach bezpośrednich z zachowaniem proporcji w stosunku do liczby mieszkańców. Dawało to oczywiście przewagę stanom najludniejszym. W celu zrównoważenia, do senatu każdy ze stanów - niezależnie od wielkości – delegował dwóch członków wybieranych co sześć lat w wyborach pośrednich, tzn. przez parlamenty lokalne.
Zakres kompetencji Kongresu był szeroki: nakładał podatki, miał monopol na emisję pieniądza, w jego gestii leżało zaopatrywanie armii i floty, zawieranie traktatów międzynarodowych. Aby nie dublować kompetencji, prerogatyw tych pozbawione były stanowe organy przedstawicielskie.
Problemem okazało się określanie liczby mandatów, gdyż stany północne uważały, że skoro niewolnicy są pozbawiani praw obywatelskich, nie można ich wliczać do ustalania liczby deputowanych. Protestowały przeciwko temu stany uznające niewolnictwo, chociaż jednocześnie chętnie godziły się, aby nie wliczać niewolników do ustalania liczby podatników. Ostatecznie zawarto kompromis, o którym można byłoby powiedzieć „groteskowy”, gdyby nie chodziło o ludzi. Ustalono mianowicie, że niewolnika należy liczyć jako 3/5 statystycznej osoby.
Sądownictwo
Zgodnie z monteskiuszowskim podziałem władzy amerykańska Konstytucja powierzyła władzę sądowniczą niezależnym organom, na czele których stał Sąd Najwyższy. Sędziów mianował prezydent, ale po nominacji byli oni nieusuwalni aż do śmierci lub ustąpienia z własnej woli, np. z powodu starości, gdy nie czuli się na siłach pełnić dalej urzędu.
Dawało to z jednej strony dużą niezależność, ale przy szczęśliwym zbiegu okoliczności, zapewniało konkretnemu prezydentowi wpływanie na losy kraju nawet po zakończeniu urzędowania (nominował ludzi o preferowanym przez siebie samego światopoglądzie). Sąd Najwyższy stał się w amerykańskim systemie władzy elementem stabilizującym – od początku powstania do dzisiaj urząd przewodniczącego Sądu pełniło zaledwie 17 sędziów, podczas gdy prezydentów było 46 (z obecnym Joe Bidenem).
Głównym zadaniem Sądu było czuwanie nad zgodnością działań prezydenta i Kongresu z Konstytucją. Podlegały mu sądy rejonowe. W 1789 r. prezydent Waszyngton mianował przewodniczącym Sądu Najwyższego Johna Jaya, który pełnił tę funkcję do 1795 r.

Polacy w awangardzie buntowników

Mapa zatytułowana 'Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych'.
Na mapie zostały zaznaczone:
posiadłości brytyjskie,
posiadłości hiszpańskie z terytoriami odzyskanymi w 1783 roku,
granica, poza którą zakazano kolonistom swobodnego zajmowania ziemi (1763),
miejsce buntu kolonistów w 1773 roku (tzw. herbatka bostońska),
działania floty i wojsk brytyjskich,
działania wojsk amerykańskich,
działania floty francuskiej i hiszpańskiej, sprzymierzonych ze Stanami Zjednoczonymi,
uchwalenie i proklamacja Deklaracji Niepodległości Stanów Zjednoczonych (4 lipca 1776 roku),
ważniejsze bitwy,
ważniejsze bitwy z udziałem Polaków,
miejsca ufortyfikowane przez Tadeusza Kościuszkę,
granice Stanów Zjednoczonych w 1783 roku,
uchwalenie konstytucji Stanów Zjednoczonych.
Posiadłości brytyjskie:
Floryda,
Terytorium Missisipi,
Terytorium Północno‑Zachodnie,
Kanada,
Quebec,
Akadia,
Nowa Szkocja,
Posiadłości Kompanii Zatoki Hudsońskiej.
Posiadłości hiszpańskie z terytoriami odzyskanymi w 1783 roku:
Luizjana,
Karolina Południowa.
Granica, poza którą zakazano kolonistom swobodnego zajmowania ziemi (1763 rok). Granica przebiegała między posiadłościami brytyjskimi a stanami należącymi do Stanów Zjednoczonych:
Georgia,
Karolina Północna,
Wirginia,
Maryland,
Pensylwania,
Nowy Jork,
New Hampshire,
Massachusetts.
Miejsce buntu kolonistów w 1773 roku (tzw. herbatka bostońska): Boston.
Działania floty i wojsk brytyjskich:
1776 z Wielkiej Brytanii – Halifax – Nowy Jork – Charleston – Cowpens – Guilford Court House – Wilmington – Yorktown,
Nowy Jork – Savannah – Augusta,
Fort Detroit – Fort Vincennes,
Quebec – Montreal – Saratoga,
Montreal – Oriskany.
Działania wojsk amerykańskich:
Bunker Hill – Portland – Quebec,
West Point – Saratoga,
West Point – Oriskany,
West Point – Nowy Jork,
West Point – Filadelfia – Yorktown,
Cowpens,
Augusta,
Fort Redstone – Fort Pitt (Pittsburgh) – Fort Chartres – Saint Louis – Fort Vincennes.
Działania floty francuskiej i hiszpańskiej, sprzymierzonych ze Stanami Zjednoczonymi:
1780 z Francji – Rhode Island – Zatoka Chesapeake,
1781 z Hispanioli (Haiti) – Zatoka Chesapeake.
Uchwalenie i proklamacja Deklaracji Niepodległości Stanów Zjednoczonych 4 lipca 1776 roku: Filadelfia.
Ważniejsze bitwy:
Bunker Hill (1775),
Lexington (1775),
Saratoga (1777),
Oriskany (1777),
Nowy Jork (1776),
Zatoka Chesapeake (1781),
Yorktown (1781),
Cowpens (1781),
Augusta (1779),
Fort Vincennes (1779).
Ważniejsze bitwy z udziałem Polaków:
Charleston (1779, 1780),
Savannah (1778, 1779).
Miejsca ufortyfikowane przez Tadeusza Kościuszkę:
Saratoga,
West Point.
Granice Stanów Zjednoczonych w 1783 roku:
Terytorium Missisipi,
Georgia,
Karolina Południowa,
Karolina Północna,
Wirginia,
Maryland,
Delaware,
Pensylwania,
New Jersey,
Nowy Jork,
Connecticut,
New Hampshire,
Massachusetts,
Terytorium Północno‑Zachodnie.
Uchwalenie konstytucji Stanów Zjednoczonych (1778): Filadelfia.
Tadeusz Kościuszko po ukończeniu Szkoły Rycerskiej w Warszawie w 1769 r. wyruszył najpierw do Francji, a następnie do Ameryki. Szczególnie zasłynął podczas oblężenia Saratogi oraz budowy umocnień West Point.
W uznaniu zasług obdarzony stopniem generała armii Stanów Zjednoczonych Kościuszko otrzymał majątek ziemski (ale pod warunkiem zamieszkania w nowej ojczyźnie) oraz gratyfikację pieniężną (płatną w późniejszym terminie). Ważniejsza jednak była międzynarodowa sława, jaka od 'czasów amerykańskich' towarzyszyła Kościuszce. Już po wypuszczeniu z niewoli rosyjskiej po klęsce powstania kościuszkowskiego, w 1797 r. sporządził bohater testament, w którym przeznaczył swój amerykański majątek na cele wsparcia ruchu abolicyjnego – czyli walki z niewolą czarnoskórych. Wykonawcą tego postanowienia miał być Thomas Jefferson.

Kazimierz Pułaski przybył do Ameryki w 1777 r. z doświadczeniem zdobytym jako regimentarz w walkach podczas konfederacji barskiej. Ten mazowiecki szlachcic będący wcześniej marszałkiem ziemi łomżyńskiej brał udział w potyczkach z Rosjanami na Ukrainie, w Małopolsce i na Litwie. Doświadczenia miał raczej z działań 'partyzanckich', choć wsławił się obroną Berdyczowa czy klasztoru jasnogórskiego.
Uznawany jest za twórcę kawalerii amerykańskiej, co zawdzięcza dowodzeniu brygadą tej właśnie formacji wojskowej oraz zorganizowaniu w 1778 r. legionu znanego jako 'legion Pułaskiego'. Sława przyszła po zwycięstwie odniesionym nad Anglikami pod Charleston w 1779 r. Śmiertelnie ranny został w kolejnej bitwie pod Savannah. Kazimierz Pułaski pozostaje obok Kościuszki najbardziej znanym polskim bohaterem amerykańskiej wojny o niepodległość, a w Nowym Jorku oraz Chicago do dzisiaj organizowane są słynne parady Pułaskiego.
Ćwiczenia
Dokończ zdania
Woltera i Rousseau, Filadelfia, Boston, Jerzy Waszyngton, Thomas Jefferson, Monteskiusza
Autorem Deklaracji Niepodległości jest:
.......................................
Podstawy ideowe Deklaracji stanowią poglądy:
.......................................
Deklaracja Niepodległości została uchwalona w mieście:
.......................................
Przyporządkuj wydarzenia do odpowiadających im dat.
początek wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, uchwalenie Konstytucji Stanów Zjednoczonych, podpisanie pokoju w Wersalu (Wielka Brytania uznaje niepodległość Stanów Zjednoczonych), tzw. bostońskie picie herbaty, uchwalenie Deklaracji niepodległości
| 1773 | |
| 1775 | |
| 1776 | |
| 1783 | |
| 1787 |
Przyporządkuj nazwy instytucji ustrojowych Stanów Zjednoczonych do odpowiedniego typu władzy według podziału Monteskiusza.
Izba Reprezentantów, Prezydent, Senat, Sąd Najwyższy
| Władza ustawodawcza | |
|---|---|
| Władza wykonawcza | |
| Władza sądownicza |
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Prezydent Stanów Zjednoczonych może zostać odwołany z urzędu.
- Prezydent nie może stosować prawa łaski.
- Prezydent mianuje sędziów Sądu Najwyższego.
- Każdy stan, niezależnie od Kongresu, ma prawo zawierać traktaty i przystąpić do wojny prowadzonej poza terytorium Stanów Zjednoczonych.
- W myśl Konstytucji Stanów Zjednoczonych wszyscy obywatele powinni być równi wobec prawa.
- Projekt ustawy uzyskuje w USA moc prawną dopiero po zatwierdzeniu przez prezydenta.
Zapoznaj się z fragmentami Konstytucji Stanów Zjednoczonych i wykonaj polecenie.
Konstytucja Stanów Zjednoczonych AmerykiArtykuł I Konstytucji Stanów Zjednoczonych
§2. […] Nie można zostać członkiem Izby Reprezentantów, nie mając ukończonych lat dwudziestu pięciu, nie posiadając obywatelstwa Stanów Zjednoczonych od lat siedmiu i nie będąc w czasie wyborów mieszkańcem tego stanu, w którym się kandyduje.
§3. […] Nie można zostać senatorem, nie mając ukończonych trzydziestu lat, nie posiadając obywatelstwa Stanów Zjednoczonych od lat dziesięciu i nie będąc w czasie wyborów mieszkańcem tego stanu, w którym się kandyduje.
Artykuł II Konstytucji Stanów Zjednoczonych
§1. […] Nikt nie może zostać wybrany na urząd prezydenta, nie będąc obywatelem Stanów Zjednoczonych od urodzenia albo w czasie uchwalania niniejszej konstytucji. Wybrana na ten urząd może być tylko osoba, która ma ukończone trzydzieści pięć lat i zamieszkuje w Stanów Zjednoczonych od lat czternastu.
Źródło: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa 2002.
Zaznacz odpowiednią komórkę tabeli, w zależności od tego, czy dana osoba mogła kandydować do Izby Reprezentantów lub Senatu w 1788 r. i na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych na przełomie lat 1788 i 1789.
| Izba Reprezentantów | Senat | Prezydent | |
| Bostończyk od urodzenia. W wieku 18 lat zaciągnął się do Armii Kontynentalnej; walczył pod Yorktown. Po wojnie wrócił do Massachusetts i przejął rodzinny biznes. | □ | □ | □ |
| Czarnoskóry niewolnik pracujący na plantacji bawełny w stanie Georgia. | □ | □ | □ |
| Przybył do Ameryki w wieku 35 lat, aby wziąć udział w wojnie po stronie kolonistów. Kilka miesięcy później został ciężko ranny pod Saratogą. Za swoje męstwo awansował w armii i otrzymał amerykańskie obywatelstwo. Po wojnie nie wrócił do Europy; osiadł w Nowym Jorku i zajął się handlem. | □ | □ | □ |
| 28-letni Francuz, który przypłynął do Ameryki zaraz po ogłoszeniu konstytucji. Zanim zyskał status szanowanego drukarza z New Jersey, do połowy lat 90. XVIII w. pracował w jednym z gospodarstw rolnych w okolicach Portland w zamian za nocleg i wyżywienie. | □ | □ | □ |
| Urodził się w Wilmington, w Karolinie Północnej. Gdy wybuchła wojna o niepodległość kolonii, miał 25 lat. Początkowo był rojalistą, ale z czasem przeszedł na stronę „rebeliantów”. Po wojnie został nauczycielem. | □ | □ | □ |
| Od urodzenia mieszkanka Filadelfii. W momencie uchwalenia Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych była 24-letnią wdową i prowadziła aktywne życie towarzyskie, przyjmując w swoim domu miejscowe elity, w tym reprezentantów Kongresu. | □ | □ | □ |
Omów/opisz zasługi Tadeusza Kościuszki w walce o wolność Stanów Zjednoczonych.
Opisz zasługi Kazimierza Pułaskiego w walce o wolność Stanów Zjednoczonych.
Słownik 1
został zwołany w okresie wyzwalania się kolonii spod władzy Wielkiej Brytanii; w jego skład wchodzili przedstawiciele poszczególnych kolonii
(z łac. census – oszacowanie majątku, spis obywateli) katalog warunków, których spełnienie kwalifikuje do korzystania z praw czy przywilejów; różne rodzaje cenzusów: zamieszkania, płci, wieku, majątkowy, wyznaniowy, wykształcenia, a współcześnie pełnoletności i obywatelstwa – wyznaczają grupę osób uprawnionych do głosowania w wyborach czy piastowania urzędów, objętych obowiązkiem służby wojskowej itp.
(z gr. autochthon – z tej ziemi, tubylec, od autos – sam + chthon – ziemia) rdzenny mieszkaniec danego terenu
(z łac. puritas – czystość) powstały w ramach Kościoła anglikańskiego w połowie XVI w. ruch reformatorski, którego członkowie opowiadali się za trzymaniem się zasad pierwotnego kalwinizmu i usunięciem wszelkich nawiązań do katolicyzmu; stąd propagowanie m.in. surowego trybu życia
(z łac. colonia – osiedle) tutaj: posiadłość jakiegoś państwa leżąca poza jego granicami, zależna od niego politycznie i gospodarczo
(z gr. metropolis – miasto macierzyste) tutaj: państwo posiadające posiadłości poza jego granicami
podstawowe prawa człowieka (do szczęścia, wolności i własności), które powinny przysługiwać wszystkim ludziom bez względu na ich pozycję społeczną czy poglądy













