Próby realizacja oświeceniowej teorii państwa i społeczeństwa w czasach saskich w Polsce i w krajach ościennych

Kategorie
Historia
Szkoła podstawowa IV-VIII

Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Dziedzictwo pokoleń". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Oświeceniowe dylematy miedzy zachodnimi monarchiami A Rzeczpospolitą Obojga Narodów w XVII i XVIII wieku składa się z 5 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje zagadnienia dotyczące okresu historii nowożytnej Europy i Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie XVII i XVIII wieku. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Cytat za: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, cz. 1, oprac. Stefania Ochmann, Krystyn Matwijowski, Wrocław 1980, 399−401.
  • Cytat za: Sejm warszawski w r. 1717, w: Dziennik Konfederacji Tarnogrodzkiej przeciw wojskom saskim zawiązanych w Polsce (1715−1717) wydany z rękopisu współczesnego w Bibliotece Publicznej w Poznaniu znajdującego się, przez E. Raczyńskiego, t. 14, Poznań 1841, s. 273−275.
  • Cytat za: Wiek XVI–XVIII. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 380–381.
  • Źródło: Charles Louis de Montesquieu, O duchu praw, tłum. T. Boy-Żeleński, tekst dostępny online: wolnelektury.pl.
  • Źródło: Jan Jakub Rousseau, Umowa społeczna, Warszawa 1966.