R1PnCeBUYR3Js
Ilustracja przedstawia krajobraz wiejski ukazujący rolnika zbierającego ziemniaki, pochylającego się przed królem Prus, Fryderykiem II. Rolnik trzyma w ręku koszyk ziemniaków, ubrany jest w biedne ubrania, za nim jego rodzina i reszta chłopów. Król ubrany w czarne szaty oraz kapelusz z pióropuszem, patrzy w jego stronę, jest w towarzystwie dworzanina. Z tyłu widać jego powóz zaprzągnięty w dwa konie.

Próby realizacja oświeceniowej teorii państwa i społeczeństwa w czasach saskich w Polsce i w krajach ościennych

Robert Warthmüller, Fryderyk II, król Prus, 1886 r.
Źródło: olej na płótnie, Deutsches Historisches Museum, domena publiczna.

Absolutyzm oświecony w krajach Europy

W XVIII w. teoretycy polityki dzielili państwa na monarchie, przez co rozumiano rządy absolutne, oraz posiadające ustrój mieszany, w którym władzę królewską ograniczała reprezentacja poddanych. Do tej ostatniej kategorii państw zaliczano Anglię, Holandię i Rzeczpospolitą, republiki kupieckie, zwłaszcza Wenecję i Genuę, a także kantony szwajcarskie.

R1OBdnZ1Pj2ds1
Linia chronologiczna przedstawia najważniejsze wydarzenia z historii Polski i świata. Są to kolejno: 1643‑1715 – panowanie Ludwika XIV we Francji; 1640‑1688 – panowanie Fryderyka Wilhelma (Wielkiego Elektora) w Prusach; 1682‑1721 – rządy Piotra I Wielkiego w Rosji; 1688‑1713 – rządy Fryderyka I w Prusach; 1740‑1786 – panowanie Fryderyka II Wielkiego I w Prusach; 1762‑1796 – panowanie Katarzyny II Wielkiej w Rosji; 1815 – kongres wiedeński.
Oś czasu. Absolutyzm oświecony w Europie
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Król w Prusach

RpPqcKFM6ihuP
Film dotyczący budowy potęgi Prus.

Zasługą Fryderyka I, który objął tron po śmierci Wielkiego Elektora w 1688 r., było zdobycie międzynarodowego uznania dla przyjętego przezeń w 1701 r. tytułu króla w Prusach. Miało to służyć podniesieniu prestiżu dynastii, podobnie jak berliński dwór, będący naśladownictwem Wersalu. Jednak syn i następca Fryderyka, Fryderyk Wilhelm I, panujący od 1713 r., nad życie dworskie przedkładał atmosferę wojskowego placu ćwiczeń i obozu, a główną jego troską był rozwój armii. Liczebność wojsk pruskich w 1740 r. – roku śmierci króla – przekroczyła 70 tys. żołnierzy, co dawało im czwarte pod tym względem miejsce w Europie, podczas gdy liczba poddanych Hohenzollernów sytuowała ich państwo dopiero na 13. miejscu w skali kontynentu. Ponieważ kraj był biedny i w większości rolniczy, uzyskanie środków na armię wymagało bardzo efektywnej administracji. Fryderyk Wilhelm I rozbudował ją i podporządkował potrzebom wojska. Armia wymagała dużej liczby oficerów, dzięki czemu rodzima szlachta znalazła godną swej pozycji społecznej funkcję. Obowiązujący ją nakaz umieszczania synów w korpusach kadetów doprowadził do trwałego powiązania szlacheckiego statusu ze służbą w armii i ugruntowania jej prestiżu w oczach całego społeczeństwa. Właśnie ta cecha, obok dużej liczebności wojska w stosunku do liczby ludności, stanowiła jądro typowego dla Prus militaryzmu.

R1G328jli3XUy
Koronacja Fryderyka I na Króla w Prusach w Królewcu w 1701 r.
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Absolutyzm króla‑filozofa

Fryderyk II Hohenzollern, zwany „królem‑filozofem”, odziedziczył Prusy po ojcu Fryderyku Wilhelmie I. W przeciwieństwie do ojca interesował się filozofią, ekonomią, ideami oświeceniowymi, utrzymywał kontakty z wybitnymi ludźmi oświecenia (m.in.  z Wolterem). Był zafascynowany angielskim parlamentaryzmem, oficjalnie potępiał wojny zaborcze i zalecał dotrzymywanie umów. Swoje poglądy na kierowanie państwem zebrał w traktacie Anti‑Machiavel. W rzeczywistości jednak król prowadził wojny zaborcze i często nie wypełniał postanowień traktatowych. W wojnach prowadzonych przeciwko Habsburgom zdobył Śląsk (1740–1763), zyskał tym samym tereny uprzemysłowione i bogate w surowce. W 1772 r., podczas I rozbioru Polski, zajął Prusy Królewskie i Warmię – dzięki tym nabytkom znacznie powiększył dochody monarchii. Uniezależnił swoje ziemie od centralnych instytucji Rzeszy.

Fryderyk II kontynuował dzieło ojca - budowę silnego i zmilitaryzowanego państwa. Stale powiększał armię. W 1748 r. armia pruska osiągnęła stan 135 tys. skoszarowanych i stale szkolonych żołnierzy, w 1753 r. – 144 tys., a po wojnie siedmioletniej (1756–1763) – 160 tys. żołnierzy. Na armię przeznaczono dwie trzecie dochodów państwa. W swoim Testamencie politycznym Fryderyk II określił siebie jako sługę wobec poddanego sobie ludu. Lud z kolei nazywał nie „poddanymi”, a „obywatelami”/ „współobywatelami”. Jego polityka ekonomiczna charakteryzowała się silnym interwencjonizmem i protekcjonizmem. Wykazał sporo inicjatywy celem ożywienia rolnictwa, przemysłu i handlu. Upowszechnił uprawę ziemniaka, w Berlinie uruchomił rafinerię cukru, zainicjował stworzenie sieci dróg i kanałów śródlądowych dla handlu, a także wojska. Podwyższał przy tym podatki: nieznacznie bezpośrednie, ale nakładał coraz to nowe pośrednie. Organizował kompanie handlowe do wymiany z państwami ościennymi i handlu morskiego. Ustanowił monopole państwowe: pocztowy w 1760 r., tytoniowy w 1766 r. i kawowy w 1786 r.

RgUSqMaY6y3iV
Król Fryderyk II wizytuje pole ziemniaków. Co chciał osiągnąć malarz, portretując w ten sposób króla pruskiego?
Źródło: Robert Müller (1859–1895), 1886, olej na płótnie, Wikimedia Commons, domena publiczna.

„Król‑filozof” centralizował i unifikował Królestwo Pruskie. Skodyfikowano prawo i opracowano nowy kodeks cywilny Corpus Iuris Fridericianum. Zreformowano system karny. Usunięto tortury z procedur dochodzeniowych. W kwestii wyznaniowej Fryderyk II kierował się tolerancją. Jednocześnie jednak podporządkował religię państwu, ograniczył jurysdykcję kościelną w kwestiach cywilnych, wprowadził w 1763 r. państwowy przymus edukacji. W 1766 r. szkolnictwo zarówno protestanckie, jak i katolickie całkowicie podporządkowano zarządowi państwowemu. W szkolnictwie wyższym kładziono nacisk na naukę prawa i administracji, aby absolwenci stanowili kadry dla państwa.

Austria józefińska i po śmierci Józefa II

Austria od śmierci cesarza Franciszka Stefana rządzona była wspólnie przez Marię Teresę, spadkobierczynię domu Habsburskiego i jej młodego syna Józefa II, który został cesarzem w 1765 r. Dopiero śmierć matki (1780) zdjęła cugle z reformatorskiego zapału władcy. Twórca znanej syntezy dziejów XVIII w. Emanuel Rostworowski wspomina o blisko 6 tys. dekretów wydanych w ciągu zaledwie niecałych 10 lat samodzielnych rządów Józefa. Zatem każdego dnia cesarz wydawał 2 dekrety, które miały zmienić diametralnie monarchię i 'uszczęśliwić poddanych' zgodnie z wyobrażeniami 'oświeceniowych teoretyków'.

R1y2k0iqmEeVS
Heinrich Füger, Cesarzowa Maria Teresa z rodziną, 1776 r. Zięć cesarzowej książę sasko-cieszyński Albert i jej córka Maria Krystyna pokazują rodzinie pamiątki przywiezione z podróży do Włoch. Od śmierci Franciszka Lotaryńskiego minęło ponad 10 lat, a Maria Teresa została przedstawiona na obrazie w czarnej sukni – wdowich szat nie zdjęła do końca życia. Zwróć uwagę na postać opierającą się o fotel, na którym siedzi władczyni - to jej syn, cesarz Józef II.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W polityce zagranicznej pewne było jednak podtrzymanie ekspansji w kierunku Bałkanów, gdzie Habsburgowie starali się współpracować z Rosją. Nigdy też Wiedeń nie zapomniał utraconej prowincji śląskiej. Stąd pojawiające się wciąż pomysły na ewentualną zamianę terytorialną i próby pozyskania innych, równie atrakcyjnych ziem, np. Bawarii. Wybuchła o nią nawet wojna prusko‑austriacka, która przeszła do historii pod nazwą 'wojny kartoflanej', gdyż wojska obu armii żywiły się tym stosunkowo niedawno upowszechnionym warzywem.

Piotr I – tyrański reformator

Przedwczesna śmierć Fiodora III wyniosła na tron dwóch młodszych, przyrodnich braci zmarłego: Iwana V oraz Piotra I, z których pierwszy był upośledzony umysłowo. Piotr I, od najmłodszych lat zafascynowany Zachodem, pragnąc osobiście poznać osiągnięcia Europy zachodniej, choć incognito, wziął udział w poselstwie rosyjskim do Niderlandów i Anglii w latach 1697‑1698.

R19TwzSkbGWAm
Car Iwan V i Piotr I wspólnie zasiadają na tronie jako dzieci, obok regentka – ich siostra Zofia; przyjęcie polskiego poselstwa Krzysztofa Grzymułtowskiego w 1686 r. Rysunek z dziewiętnastowiecznego ilustrowanego podręcznika historii Rosji Wasilija Wereszczagina. Przedstawia delegację polską proszącą o sojusz w walce z Turcją w zamian za podpisanie pokoju tzw. Pokoju Grzymułtowskiego (1686)
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 1

Porównaj portrety Piotra I z ok. 1682 (kiedy miał 10 lat) i 1698 r. (kiedy miał 26 lat). Zastanów się nad stylistyką przedstawień władcy: o jakiej ewolucji (zmianie) te portrety świadczą; jak odnoszą się do tradycji ruskich dotyczących przedstawiania wizerunku władcy (porównaj je z portretami poprzednich carów przedstawionymi w tej lekcji oraz z wizerunkami władców zachodnioeuropejskich z tej samej epoki).

RLMV1K2EGXcr5
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RXGSDV1QOro0o
Grafika przedstawiająca „wielkie poselstwo” cara Piotra I po Europie. Grafika Marcusa z 1699 roku. Portret Piotra w stroju zwykłego marynarza
Źródło: Marcus, domena publiczna.
R1Ij4SDQGoyu1
Pomnik Piotra I uczącego się w 1697 r. w Niderlandach budowy statków. Pomnik stoi w Petersburgu przed gmachem Admiralicji (kopię tego dzieła podarowano holenderskiemu miastu Zaandam). Pomnik powstał w 1911 r, a jego twórcą był L.A. Bernshtam
Źródło: Heidas, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Piotr I musiał przerwać podróż z powodu buntu w Moskwie. Po powrocie rozpoczął reformy w Rosji. Zbiegły się one z III wojną północną prowadzoną w latach 1700‑1721 przeciwko Szwecji. Rosja odniosła wówczas spektakularne zwycięstwo, wybijając sobie zarazem wymarzone okno na Bałtyk. Jednocześnie po pokonaniu młodziutkiego króla Szwedzkiego Karola XII oraz niepowodzeniach króla Polski Augusta II Rosja niespodziewanie wyrosła na najsilniejszy kraj w Europie Wschodniej i Środkowej, którego wpływy sięgały Kopenhagi i północnych Niemiec. W ciągu zaledwie dwudziestu lat powstało wielkie mocarstwo.

R5hWplFcGYkPv
Symbolem walki z dawnymi obyczajami oraz  wprowadzonych przez Piotra I zmian było obowiązkowe ścinanie tradycyjnych bród. Scena prezentowana powyżej odnosi się do tzw. „staroobrzędowców”, czyli zwolenników dawnej liturgii prześladowanych w drugiej poł. XVII w.
Źródło: Roskolnik, a. nn., domena publiczna.
R5RB6ZkmkXT3r
Grafika Siergieja Solomko (1855–1928) pokazująca pojawienie się nowej mody w tradycyjnym społeczeństwie Rosji za Piotra I
Źródło: Sergey Solomko, domena publiczna.

Nowa stolica nowego Imperium – Petersburg

Nad Morzem Bałtyckim założono w 1703 r. nową stolicę, od imienia cara nazwaną Petersburg. Błyskawiczny rozwój miasta dobrze pokazuje metody, jakimi Piotr osiągał swoje cele. Reformy były wymuszane siłą, a wszelki opór brutalnie łamany. W 1706 r. do budowy stolicy przesiedlono 30 tys. poddanych, w kolejnym 1707 r. kolejnych 40 tys., z których wielu umierało w wyniku trudnych warunków pracy i życia. Także rosyjska szlachta otrzymała rozkaz przeniesienia się do Petersburga. W 1714 r. wydano nawet zakaz budowy murowanych budowli na terenie całego imperium poza nową stolicą. Zakaz ten zniesiono dopiero w 1740 r. Już wówczas stało tam ponoć 50 tys. murowanych domów, zbudowanych według ściśle określonych wzorców.

W 1750 r. Petersburg liczył 150 000 mieszkańców, w 1800 r. dwa razy więcej, bo 300 000, i należał do największych miast europejskich. Jednocześnie miasto stało się wielkim portem, centrum kultury, znaczącym ośrodkiem produkcji manufakturowej i rzemieślniczej.

Reformy oświeceniowe w Prusach, Rosji i Austrii

W państwie pruskim w XVIII wieku najważniejsze reformy przeprowadzono właśnie za czasów Fryderyka Wilhelma I i Fryderyka II. Fryderyk Wilhelm zreorganizował i powiększył armię. Fryderyk II zreformował sądownictwo, wprowadził obowiązek szkolny, popierał rozwój manufaktur, wprowadzał nowe uprawy w rolnictwie.

W Austrii reformy oświeceniowe wprowadzał głównie Józef II. Reformy te dotyczyły spraw kościelnych, sądowniczych, społecznych, rolniczych, wojskowych i szkolnych.

W Rosji car w bezwzględny sposób narzucał reformy nie licząc się z społeczeństwem. Piotr I zreformował wojsko, administrację, gospodarkę, oświatę, relacje społeczne, oświatę i kulturę. Reformy te miały charakter odgórny. W forsowny sposób starano się ucywilizować, unowocześnić kraj i społeczeństwo.

Najlepsze skutki przyniosły reformy pruskie. Dzięki zmianom przeprowadzonym przez królów pruskich państwo powoli stawało się mocarstwem. Reformy austriackie, mimo, że nie tak konsekwentne jak pruskie też przyczyniły się do rozwoju państwa. Niewątpliwie najbardziej radykalne były reformy w Rosji. Rosja była najbardziej zapóźniona i musiała dokonać największego przeskoku cywilizacyjnego.

Ćwiczenia

1
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z opisami ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisami ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A

R1cfng8rsayzB
Rysunek, który w 1770 r. ukazał się w jednej z angielskich gazet. Podpis pod ilustracją brzmi: „Obecny cesarz Niemiec przyjmujący petycje od swoich najnędzniejszych poddanych i wynagradzający im krzywdy, którym [to poddanym] poświęca jeden dzień w każdym tygodniu. Jakże szczęśliwi byliby inni książęta, gdyby mogli i gdyby robili tak samo”.
Źródło: © The Trustees of the British Museum, licencja: CC BY-NC 4.0.

Źródło B

R7iP0abuEMVS8
Rycina przedstawiająca Józefa II we wsi Slavikovice na Morawach w 1769 r. Powóz, w którym jechał, popsuł się i w czasie, kiedy służba go naprawiała, cesarz zbliżył się do miejscowych chłopów, chwycił za pług i pomagał im orać pole; ilustracja z 1799 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rk4TTlVZi6hGj
Zaznacz odpowiednie miejsce w tabeli, jeżeli dane stwierdzenie dotyczy źródła A i/lub B.. Autor to osoba z zewnątrz, niebędąca poddanym cesarza Józefa II.. Możliwe odpowiedzi: A, B. Autor należał do niemieckiego kręgu kulturowego albo pracował na zlecenie takiej osoby.. Możliwe odpowiedzi: A, B. Źródło utrwala wizerunek władcy działającego w myśl zasady „wszystko dla ludu, nic poprzez lud”.. Możliwe odpowiedzi: A, B. Rysunek ma charakter satyryczny.. Możliwe odpowiedzi: A, B. Istnieje prawdopodobieństwo, że Józef II widział tę ilustrację.. Możliwe odpowiedzi: A, B
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z opisami ilustracji i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisami ilustracji i wykonaj polecenia.

Źródło A

R6QyRkqsKgWGK
Axel Sparre, Karol XII, król Szwecji, 1715 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

RsBCkgFwvZox2
Jean-Marc Nattier, Piotr I, po 1717 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1KeYkNS1KD0U
Porównaj ilustracje i opisz podobieństwa w przedstawieniach władców. (Uzupełnij) Wskaż cechę charakterystyczną dla przedstawień władców zachodnioeuropejskich, którą można dostrzec na portrecie Piotra I. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zaznacz informacje, których prawdziwość można zweryfikować na podstawie poniższego źródła (wszystkie zdania są prawdziwe).

RpqZAUzUIrBmb
Drzewo genealogiczne Piotra I Wielkiego.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1dPevth7ETAy
Możliwe odpowiedzi: 1. 25 czerwca 1682 r. odbyła się koronacja dwóch carów Rosji: Iwana V i Piotra I. Ze względu na ich małoletniość regentką została córka Aleksego I, Zofia., 2. Zofia Romanowa, córka Aleksego I i regentka w okresie 1682–1689, była przyrodnią siostrą Piotra I., 3. Gdy umarł ojciec Piotra I, miał on zaledwie 6 lat., 4. W traktacie moskiewskim (21 kwietnia 1686 r.) Rzeczpospolita odstąpiła Rosji, w zamian za jej udział w koalicji antytureckiej, Kijów oraz szerokie przestrzenie zajmowane przez Kozaków zaporoskich i ziemie smoleńskie aż po Dniepr., 5. Piotr I miał 13 zstępnych, przy czym 11 umarło przed nim., 6. W dniu narodzin Piotra I pytani o jego horoskop astrologowie przepowiedzieli mu świetlaną przyszłość. Jego gwiazda pojawiła się w bliskości Marsa, a ponadto w tym dniu armia Ludwika XIV przygotowywała się do przekroczenia Renu. Według „specjalistów” oznaczało to, że przed nowo narodzonym otwiera się droga do wojennej chwały., 7. Tylko dwie córki Piotra I, z drugiego małżeństwa, mogły być świadkami jego śmierci., 8. W wieku dorosłym Piotr I miał 203 cm wzrostu., 9. Po śmierci Piotra I, przez 2 lata rządy w Rosji sprawowała jego żona Katarzyna I.
R11JAp6xFgXFK
Zapisz co najmniej dwie inne informacje, które można ustalić na podstawie drzewa genealogicznego Piotra I. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Dopasuj monarchów oświeconych do państw, w których rządzili.

RjndySywejeYF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 5

Wskaż cechy absolutyzmu oświeconego.

Re3x87mmgFEsc
Wskaż cechy absolutyzmu oświeconego: Możliwe odpowiedzi: 1. monarcha „pierwszym sługą państwa” z nieograniczoną władzą,, 2. rozwój administracji wspierającej monarchę w rządzeniu państwem,, 3. wspieranie rozwoju nowoczesnej, zawodowej armii,, 4. prawo obywateli do zgromadzeń i wolności słowa,, 5. inwestowanie w edukację i rozwój nauki,, 6. ograniczenie liczebności armii i stawianie na wojska najemne,, 7. o obsadzie urzędów decyduje przede wszystkim kryterium pochodzenia,, 8. rola władcy sprowadza się do funkcji reprezentacyjnej oraz mecenatu nad nauką i sztuką

Słownik

absolutyzm
absolutyzm

(z łac. absolutus – zupełny, bezwzględny) forma rządów, w której cała władza spoczywa w rękach monarchy, będącego źródłem prawa i stojącego ponad nim

absolutyzm oświecony
absolutyzm oświecony

ustrój państwa, w którym władca pozostaje monarchą absolutnym dla dobra ogółu (przeprowadza reformy, np. militarne i gospodarcze w celu wzmocnienia państwa

sekularyzacja
sekularyzacja

(franc. sécularisation od łac. saecularis – świecki) przejęcie przez władze świecką majątków należących do władzy kościelnej