RHkGTjZvUqa4b
Obraz przedstawia mężczyzn siedzących przy stole. Każdy z nich ma na głowie siwą perukę. Ubrani są we fraki w kolorach: czarny, brązowy, błękitny, kremowy. Mężczyźni siedzą przy stole i wpatrują się w gościa w błękitnym fraku, który trzyma w dłoniach białą kartkę. Z lewej strony obrazu stoi lokaj w kremowym fraku. W tle, za mężczyznami, brązowy parawan, dwuskrzydłowe drzwi oraz obraz i lustro wiszące na ścianie pomiędzy drzwiami.

Próby realizacja oświeceniowej teorii państwa i społeczeństwa w czasach saskich w Polsce i w krajach ościennych

Immanuel Kant w dyskusji z przyjaciółmi
Źródło: Emil Doerstling, Kant przy południowym posiłku, 1892, kolorowany drzeworyt, domena publiczna.

Idee oświecenia

Wiek XVIII przyniósł wiele zmian w Europie. Odnosiły się one do sfer określanych jako kultura, ale objęły także szereg innych obszarów, takich jak demografia, rodzina, przemysł, rolnictwo, komunikacja. Zakres tych przeobrażeń pozwala mówić o zmianach wręcz cywilizacyjnych, czyli dotyczących całokształtu życia społecznego.

Cechą charakterystyczną epoki było znaczące powiększenie się liczby mieszkańców Europy. Najmniej ludności przybyło na i tak już gęsto zaludnionych terenach, takich jak Holandia czy Francja, ale w pozostałych państwach liczba mieszkańców zwiększyła się od 50 do blisko 300%. Wynikało to z polepszenia warunków bytowych – lepszego wyżywienia, mniej destrukcyjnych sposobów prowadzenia wojen, lepszych warunków mieszkaniowych i wreszcie znaczącej poprawy stanu zdrowia ludzi.

R9MtUUmV7UN3b1
Linia czasu. XVI - XIX wiek - Oświecenie. 1632‑1704 John Locke. 1643‑1727 - Isaac Newton. 1724‑1804 - Immanuel Kant. 1748 - Opublikowanie dzieła „O duchu praw" przez Monteskiusza. 1760 - Rozpoczęcie rewolucji przemysłowej .
Oświecenie. Źródło Zintegrowana Platforma Edukacyjna

Definicjia „oświecenia”

Nazwa „oświecenie” pochodzi od słowa „światło”. Światło umożliwia postrzeganie, a ono jest pierwszym krokiem do rozumienia. To w sposób oczywisty wiązano z nauką i nauczaniem (czyli z edukacją i kształceniem). Oświecać znaczyło uczyć, stąd nacisk na rozwój powszechnego szkolnictwa i zainteresowań naukowych.

W tradycyjnym społeczeństwie stanowym szkolnictwo od czasów średniowiecza „przypisane” było do zadań Kościoła. Zatem każda chęć oddziaływania na system szkolny oraz zakres i sposób nauczania siłą rzeczy wiązała się w cywilizacji zachodniej z problemem religii i kultu. Silne oparcie na tradycji i niechęć do wszelkiego „nowinkarstwa” powodowały powstawanie wielu obszarów konfrontacji między zwolennikami idei oświecenia a Kościołami. Szczególnie odnosiło się to do najbardziej sformalizowanego i zhierarchizowanego z nich, czyli Kościoła katolickiego. Krytyka papiestwa, wielu instytucji kościelnych, zakonów kontemplacyjnych czy nauczających (np. jezuitów) stała się elementem krytyki całego systemu społecznego i politycznego: stanowości, absolutyzmu, braku równości społecznej, braku demokracji.

R1N6cIPdZRPP6
„Oświecenie to wyjście człowieka z zawinionej przez niego niedojrzałości. Niedojrzałość jest nieumiejętnością posługiwania się własnym rozumem bez przewodnictwa innych. Niedojrzałość ta jest zawiniona przez człowieka, jeśli jej powód tkwi nie w braku rozumu, ale zdecydowania i odwagi, by swym rozumem posługiwać się bez zwierzchnictwa innych”.
Sapere aude! – Odważ się posługiwać własnym rozumem! – stanowi maksymę przewodnią oświecenia. Gnuśność i tchórzliwość są przyczynami tego, że tak wielu ludzi, którzy choć z natury wolni od obcego przewodnictwa (naturaliter maiorennes), to jednak chętnie przez całe życie pozostają niedojrzali, dlatego też inni tak łatwo stają się ich opiekunami. A jakże wygodnie jest być niedojrzałym. Jeżeli mam księgę, która myśli za mnie, duszpasterza, który ma za mnie sumienie, doktora, który decyduje za mnie o diecie itd., wówczas sam nie muszę się o nic starać
Źródło: Immanuel Kant, 1700, domena publiczna.

Wolność – podstawowa idea oświecenia

Podstawowa idea oświecenia to:

  • WOLNOŚĆ

Inne hasła, takie jak:

  • ROZUM,

  • PRAWO,

  • NATURA.

można uznać za pochodne tego pierwszego. Pójście w kierunku badań empirycznych i doświadczenia prowadziło do wyjaśniania wybranych rzeczy i zjawisk. Składaniem tych elementów w całościowy obraz zajmowała się „republika uczonych”, kontaktujących się poprzez różne fora wymiany myśli:

  • stare (uniwersytety),

  • nowe (akademie i towarzystwa).

RU1oyKOWBg4nj
Portret J. J. Rousseau w stroju ormiańskim, który  francuski myśliciel zaczął nosić na emigracji w obawie przed rozpoznaniem. Obraz Allana Ramsaya z 1766 r. namalowany podczas pobytu w Anglii
Źródło: Allan Ramsay, J.J. Rousseau w stroju ormiańskim, 1766, domena publiczna.

Myśliciele oświeceniowi chcieli dla jednostki wolności, której warunkiem było:

  • wykształcenie,

  • posiadanie minimum środków do życia.

Stąd ich zainteresowanie ekonomiką i poszukiwanie źródeł bogactwa narodów. Szczególnie popularne wówczas teorie stworzyło dwóch autorów z przodujących krajów Europy:

  • Francji - François Quesnay , [czyt.: fransua kenę] lekarz markizy de Pompadour, faworyty króla Ludwika XV,

stworzył teorię fizjokratyczną, w myśl której jedynym prawdziwym źródłem bogactwa jest rolnictwo, zaś wzrost zamożności społeczeństwa możliwy jest jedynie przy zagwarantowaniu rolnikom wolności i własności. Wprawdzie teoria ta nie była prawdziwa, ale należy pamiętać, że podstawą ówczesnej ekonomiki było rolnictwo wytwarzające w każdym z krajów zdecydowaną większość dochodu.

  • Anglii - Adam Smith, [czyt.: smyt] szkocki ekonomista,

stworzył teorię wartości, postulował zasadę pełnej wolności gospodarczej i ograniczenia zadań państwa. Wskazywał, że miarą ceny produktu jest praca przy jego wytwarzaniu.

Obaj myśliciele głosili tezy rewolucyjne w odniesieniu do systemu, w którym żyli. Podważali system stanowy oraz podstawy państwa wczesnonowożytnego – interwencjonizm i monopole państwowe (np. w handlu zagranicznym z koloniami).

Wolter

Czołową postacią oświecenia stał się Wolter (właściwie François Marie Arouet,
zw. Voltaire
) [czyt.: fransua mari arłe wolter]. Najsilniejszą bronią tego myśliciela było świetne pióro. W dobie wszechobecnej dominacji języka francuskiego styl, jasność wywodów i zacięcie polemiczne zapewniły mu niespotykaną popularność. Z głoszonych przez niego idei najważniejsza była idea tolerancji. Przez jakiś czas przebywał w Poczdamie na zaproszenie Fryderyka II (również uważającego, że językiem prawdziwej literatury jest jedynie francuski; niemiecki stosował tylko w administracji). Korespondował z carycą Katarzyną II. Zdanie Woltera miało wielką siłę oddziaływania, stąd jego krytyka państwa polskiego stanowiła ważny element uzasadnienia celowości dokonania jego rozbiorów.

Rousseau

Jan Jakub (Jean‑Jaquesa) [czyt.: żą żek] Rousseau poddał krytyce niemal wszystkie autorytety i wartości, zarówno te atakowane przez zwolenników oświecenia, jak i te przez nich głoszone.

Najważniejsza była teoria „umowy społecznej”. Rousseau podkreślał zgubny wpływ pojawienia się „własności” w szczęśliwym społeczeństwie pierwotnym. To ona spowodowała konieczność zawarcia „umowy społecznej”, czyli powierzenia władzy określonym siłom: władcom, parlamentom itd. Rousseau głosił, że społeczeństwo miało prawo odebrać ową władzę, jeśliby uznało, że warunki umowy nie są dotrzymywane. Stanowiło to ideologiczną podbudowę przyszłej rewolucji.

Ciekawostka

J.J. Rousseau w przeciwieństwie do Woltera raczej pozytywnie ocenił ustrój Rzeczpospolitej polsko‑litewskiej w pracy Uwagi o rządzie polskim (1772).

Monteskiuszowski trójpodział władzy

Najważniejszą zdobyczą francuskiej teorii myśli politycznej były poglądy Monteskiusza (Charles’a Louisa de Montesquieu) [czyt.: szarl lui de monteskiu], który sformułował zasadę trójpodziału władzy na:

  • ustawodawczą,

  • wykonawczą,

  • sądowniczą.

R1O1ktfGhBECX
Trzy rodzaje władzy wg Monteskiusza.
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby system polityczny był sprawny, konieczne było zachowanie wzajemnej równowagi i częściowej niezależności poszczególnych części.

Monteskiusz  w swoim głównym dziele „O duchu praw” (1748) uznał, że logika i rozum nie stanowią prawidłowości w powstawaniu i upadku państw.

Encyklopedia i encyklopedyści

Idea opracowania całej wiedzy dostępnej ludzkości narodziła się już w XVII w. W latach 1696‑1697 powstał słownik Piotra (Pierre) Bayle’a. [czyt.: pier bel]. Wydawnictwo to w latach 20. następnego stulecia było kontynuowane przez angielską „Cyklopedię”. Publikacje te były jednak stosunkowo niewielkie, bo zaledwie dwutomowe. Dopiero dzieło wydane przez urodzonego we Wrocławiu Johanna Heinricha Zedlera [czyt.: johan hajnrich cedla] stało się prawdziwie pierwszą, wszechstronną encyklopedią. Liczyło ono 72 tomy, 284 tys. haseł i 63 tys. stron. Ukazywało się w latach 1732‑1754 i dotarło do 1500 subskrybentów.

R1BzO1NEgO5go
Grafika tytułowa w Encyklopedii francuskiej przedstawiająca w centralnej części u góry narodziny światła. Towarzyszące kobiece figury symbolizują filozofię (naukę) i rozum. Z lewej strony widzimy prawdę
Źródło: Benoît Louis Prévost, 1804, domena publiczna.

Niestety, wydawnictwo Zedlera było w języku niemieckim, dlatego wśród intelektualistów europejskich miało ograniczony zasięg. Stąd największą sławę i znaczenie kulturalne zdobyło przedsięwzięcie francuskie. Wielka Encyklopedia Francuska (Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers), która w 17 tomach tekstowych i 16 tomach niezwykle ciekawych ilustracji, z blisko 72 tys. haseł i 19 tys. stron prezentowała stan ówczesnej wiedzy.

Redaktorami Encyklopedii byli przede wszystkim Denis Diderot [czyt.: didero] i Jean d’Alambert , [czyt.: żą de aląber] a wśród współpracowników wymienić należy takich luminarzy, jak Monteskiusz, Wolter, Rousseau. Wydawnictwo borykało się z ciągłymi atakami cenzury i koniecznością pisania „nie wprost”. Przedsięwzięcie zakończyło się jednak wielkim sukcesem. Zdobyło blisko 4000 subskrybentów i przyniosło niebagatelny dochód. Jego wadą okazało się poświęcenie zbyt wiele miejsca naukom „stosowanym”, czyli technologii i technice, gdyż przy ciągłym postępie w tych dziedzinach informacje te w szybkim tempie się dezaktualizowały.

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1
RWIyxmywWH3Rg1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1jQdS4ePHr4a1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Posługując się Kantowską definicją oświecenia, wskaż cechy charakterystyczne epoki świateł.

R1bCziDYAxxBs
Możliwe odpowiedzi: 1. przekonanie o możliwościach ludzkich zmysłów i rozumu jako narzędzi poznawczych, 2. mistycyzm, 3. panteizm, 4. podawanie w wątpliwość prawd objawionych i dogmatów religijnych, 5. humanizm, 6. deizm, 7. wiara w postęp
Ćwiczenie 4
RzoJb0ESvjaf3
Autor @Jan Jakub Rousseau. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @Immanuel Kant. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @John Locke. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @Thomas Hobbes. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @Wolter. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan. @Monteskiusz. Dzieło: 1. Co to jest oświecenie, 2. Emil, czyli o wychowaniu, 3. O duchu praw, 4. Dwa traktaty o rządzie, 5. Kandyd, czyli optymizm, 6. Lewiatan.
Ćwiczenie 5

Porównaj poglądy na państwo Hobbesa, Locke’a, Woltera, Monteskiusza i Rousseau.

R1bVhR2K3B7s3
Hobbes Możliwe odpowiedzi: 1. głosił wyższość uczucia i wrodzonego zmysłu moralnego nad rozumem, z czego wynikało potępienie cywilizacji jako sztucznego tworu, który powoduje deformację szlachetnej natury człowieka., 2. ludzie posiadają z natury i niezbywalnie prawo do życia, wolności i własności, którego tworząc państwo, wcale się nie wyrzekli. Zadaniem rządzących jest bowiem zapewnienie takich warunków, by każdy mógł z tych praw w pełni korzystać, jeśli zaś władza nie spełnia tego obowiązku, poddanym przysługuje prawo oporu., 3. dla zachowania wolności zalecał trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, które powinny się wzajemnie kontrolować., 4. uważał lud za pogrążony w ciemnocie i przez to niebezpieczny, a nadzieję na triumf rozumu w życiu społecznym pokładał w oświeconych monarchach., 5. uznał ludzką naturę za skrajnie egoistyczną i dowodził, że z tego powodu konieczne jest, by poddani przelali swe prawa na suwerena, czyli władcę absolutnego. Locke Możliwe odpowiedzi: 1. głosił wyższość uczucia i wrodzonego zmysłu moralnego nad rozumem, z czego wynikało potępienie cywilizacji jako sztucznego tworu, który powoduje deformację szlachetnej natury człowieka., 2. ludzie posiadają z natury i niezbywalnie prawo do życia, wolności i własności, którego tworząc państwo, wcale się nie wyrzekli. Zadaniem rządzących jest bowiem zapewnienie takich warunków, by każdy mógł z tych praw w pełni korzystać, jeśli zaś władza nie spełnia tego obowiązku, poddanym przysługuje prawo oporu., 3. dla zachowania wolności zalecał trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, które powinny się wzajemnie kontrolować., 4. uważał lud za pogrążony w ciemnocie i przez to niebezpieczny, a nadzieję na triumf rozumu w życiu społecznym pokładał w oświeconych monarchach., 5. uznał ludzką naturę za skrajnie egoistyczną i dowodził, że z tego powodu konieczne jest, by poddani przelali swe prawa na suwerena, czyli władcę absolutnego. Wolter Możliwe odpowiedzi: 1. głosił wyższość uczucia i wrodzonego zmysłu moralnego nad rozumem, z czego wynikało potępienie cywilizacji jako sztucznego tworu, który powoduje deformację szlachetnej natury człowieka., 2. ludzie posiadają z natury i niezbywalnie prawo do życia, wolności i własności, którego tworząc państwo, wcale się nie wyrzekli. Zadaniem rządzących jest bowiem zapewnienie takich warunków, by każdy mógł z tych praw w pełni korzystać, jeśli zaś władza nie spełnia tego obowiązku, poddanym przysługuje prawo oporu., 3. dla zachowania wolności zalecał trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, które powinny się wzajemnie kontrolować., 4. uważał lud za pogrążony w ciemnocie i przez to niebezpieczny, a nadzieję na triumf rozumu w życiu społecznym pokładał w oświeconych monarchach., 5. uznał ludzką naturę za skrajnie egoistyczną i dowodził, że z tego powodu konieczne jest, by poddani przelali swe prawa na suwerena, czyli władcę absolutnego. Monteskiusz Możliwe odpowiedzi: 1. głosił wyższość uczucia i wrodzonego zmysłu moralnego nad rozumem, z czego wynikało potępienie cywilizacji jako sztucznego tworu, który powoduje deformację szlachetnej natury człowieka., 2. ludzie posiadają z natury i niezbywalnie prawo do życia, wolności i własności, którego tworząc państwo, wcale się nie wyrzekli. Zadaniem rządzących jest bowiem zapewnienie takich warunków, by każdy mógł z tych praw w pełni korzystać, jeśli zaś władza nie spełnia tego obowiązku, poddanym przysługuje prawo oporu., 3. dla zachowania wolności zalecał trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, które powinny się wzajemnie kontrolować., 4. uważał lud za pogrążony w ciemnocie i przez to niebezpieczny, a nadzieję na triumf rozumu w życiu społecznym pokładał w oświeconych monarchach., 5. uznał ludzką naturę za skrajnie egoistyczną i dowodził, że z tego powodu konieczne jest, by poddani przelali swe prawa na suwerena, czyli władcę absolutnego. Rousseau Możliwe odpowiedzi: 1. głosił wyższość uczucia i wrodzonego zmysłu moralnego nad rozumem, z czego wynikało potępienie cywilizacji jako sztucznego tworu, który powoduje deformację szlachetnej natury człowieka., 2. ludzie posiadają z natury i niezbywalnie prawo do życia, wolności i własności, którego tworząc państwo, wcale się nie wyrzekli. Zadaniem rządzących jest bowiem zapewnienie takich warunków, by każdy mógł z tych praw w pełni korzystać, jeśli zaś władza nie spełnia tego obowiązku, poddanym przysługuje prawo oporu., 3. dla zachowania wolności zalecał trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, które powinny się wzajemnie kontrolować., 4. uważał lud za pogrążony w ciemnocie i przez to niebezpieczny, a nadzieję na triumf rozumu w życiu społecznym pokładał w oświeconych monarchach., 5. uznał ludzką naturę za skrajnie egoistyczną i dowodził, że z tego powodu konieczne jest, by poddani przelali swe prawa na suwerena, czyli władcę absolutnego.
11
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

1
Charles Louis de Montesquieu O duchu praw

Wolność polityczna obywatela jest to ów spokój ducha pochodzący z przeświadczenia o własnym bezpieczeństwie. Aby istniała ta wolność, trzeba rządu, przy którym by żaden obywatel nie potrzebował się lękać drugiego obywatela.
Kiedy w jednej i tej samej osobie, lub w jednym i tym samym ciele, władza prawodawcza zespolona jest z wykonawczą, nie ma wolności; ponieważ można się lękać, aby ten sam monarcha albo ten sam senat nie stanowił tyrańskich praw, które będzie tyrańsko wykonywał.
Nie ma również wolności, jeśli władza sędziowska nie jest oddzielona od prawodawczej i wykonawczej. Gdyby była połączona z władzą prawodawczą, władza nad życiem i wolnością obywateli byłaby dowolną; sędzie bowiem byłby prawodawcą. Gdyby była połączona z władzą wykonawczą, sędzia mógłby mieć siłę ciemiężyciela.

CART1 Źródło: Charles Louis de Montesquieu, O duchu praw, tłum. T. Boy-Żeleński, tekst dostępny online: wolnelektury.pl.

Źródło B

1
Jan Jakub Rousseau Umowa społeczna

O demokracji

Ten, kto tworzy prawo, wie najlepiej, jak je należy wykonywać i tłumaczyć. Zdawałoby się więc, że nie może być lepszego ustroju niż ten, przy którym władza wykonawcza połączona jest z ustawodawczą; ale to właśnie czyni taki rząd pod pewnymi względami niedostatecznym, gdyż nie są rozróżnione rzeczy, które powinny być odróżnione, a panujący i zwierzchnik, stanowiąc jedną osobę, tworzą, że tak powiem, rząd bez rządu. Nie jest dobrze, aby ten, kto wydaje ustawy, wykonywał je i aby cały lud odwracał swą uwagę od celów ogólnych, pochłonięty celami partykularnymi.

O monarchii

Najdotkliwsza wada rządów jednoosobowych polega na braku ciągłego następstwa […]. Wynikiem tego braku ciągłości jest niestałość rządów królewskich, które kierując się to jednym planem, to znowu innym, zależnie od charakteru władcy albo też ludzi panujących zamiast niego, nie mogą trzymać się długo określonego celu ani konsekwentnego postępowania […].

CART2 Źródło: Jan Jakub Rousseau, Umowa społeczna, Warszawa 1966.
R18FU5s5BzqVA
Wskaż właściwe dokończenie zdania. Zasada trójpodziału władzy opisana jest w źródle A / B.
RCOi0QQRwe0hE
W jaki sposób autorzy tekstów wyjaśniają konieczność rozdzielenia poszczególnych rodzajów władzy? Na jakie aspekty zwracają przede wszystkim uwagę? (Uzupełnij).

Słownik 1

fizjokratyzm
fizjokratyzm

(fr. physiocratie z gr. phýsis – natura, krátos – władza) kierunek w historii myśli ekonomicznej, powstały i rozwijający się w latach 1750–80 we Francji, uznający rolnictwo za główną siłę napędową gospodarki; twórcą fizjokratyzmu był F. Quesnay (Tableau économique, 1758), a głównymi przedstawicielami: P.S. Dupont de Nemours, V.R. Mirabeau, N. Baudeau, G.F. Le Trosne oraz A.-R.J. Turgot. Fizjokraci sami siebie nazywali ekonomistami, a najważniejszą rolę w ich filozofii gospodarczej odgrywały idee naturalnego porządku i czystego produktu. Podstawami naturalnego porządku były przyrodzone prawa człowieka do wolności osobistej i gospodarczej oraz nienaruszalne prawo własności prywatnej. Byli pierwszymi wyznawcami idei laissez‑faire, laissez‑passer i stworzyli podstawy ekonomii liberalnej

encyklopedyści
encyklopedyści

(gr. enkyklopaideia, od enkỷklios – tworzący krąg, całkowity + paideía – wykształcenie) grupa myślicieli francuskich okresu oświecenia; nazywali siebie Stowarzyszeniem Ludzi Nauki; do najwybitniejszych przedstawicieli należeli: Jean Le Rond d’Alembert, Denis Diderot, Monteskiusz, Jean‑Jacques Rousseau, Wolter; w latach 1751‑1780 wydali Encyklopedię albo Słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł; praca składała się z 27 tomów z tekstem, 11 tomów z tablicami i diagramami, 5 tomów uzupełnień oraz 2 tomów indeksów

umowa społeczna
umowa społeczna

teoria, która mówi o tym, że społeczeństwo i państwo powstały w wyniku porozumienia