RW4C225MdJ9Cj
Obraz przedstawia pochód posłów, podążający ulicą wśród tłumu mieszkańców Warszawy. W głębi, u wylotu ulicy widać fragment placu Zamkowego, z  fasadą Zamku Królewskiego z Wieżą. Centralną postacią obrazu jest marszałek Sejmu Wielkiego Stanisław Małachowski, w lewej ręce trzyma laskę marszałkowską, a w prawej tekst Konstytucji 3 maja. Marszałka niosą posłowie. Obok powiewa sztandar . Po schodach do kolegiaty św. Jana wchodzi król Stanisław August Poniatowski, na ramionach ma założony płaszcz koronacyjny. Z wieńcem laurowym pod baldachimem postać kobieca tuż za nią druga. Przy drzwiach kościoła wita króla mężczyzna z dziewczynką w żółtej sukni. Pośrodku obrazu przedstawiona jest scena, w której mężczyzna próbuje zabić nożem małego chłopca, chłopczyk wyrywa się, a za rękę z nożem łapie inny mężczyzna. Drugą postacią niesioną na ramionach przez posłów jest Kazimierz Nestor Sapieha. Na koniu widać żołnierza lekkiej kawalerii w mundurze szwoleżera. W centralnej części znajduje się mężczyzna z w stroju kapłana.

Koniec Polski szlacheckiej

Źródło: Jan Matejko, Konstytucja 3 maja 1791 roku, domena publiczna.

Sejm Wielki. Konstytucja 3 maja

Jesienią 1788 r. posłowie i senatorowie zjechali do Warszawy na obrady, które pod węzłem konfederacji miały trwać aż cztery lata, a ich owoce sprawiły, że sejm ów nazwano Sejmem Wielkim. Jego marszałkami zostali opozycjoniści: Stanisław Małachowski i Kazimierz Nestor Sapieha. W izbie poselskiej wyodrębniło się kilka ugrupowań. Z czasem przewagę zdobyli zwolennicy reform – w trakcie sejmowych obrad udało się m.in. zwiększyć liczebność wojska, a także uchwalić prawo o miastach, zwiększające prawa mieszczan. Jednak najbardziej znaczącym osiągnięciem Sejmu Wielkiego było uchwalenie Konstytucji 3 maja, powszechnie uznawanej za pierwszą nowoczesną konstytucję w Europie.

Rr2SaecAEhSXx1
Oś czasu. Polska w dobie Sejmu Wielkiego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R122XE2ebS2FF
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem: „Sejm Wielki na tle polskiej tradycji parlamentarnej. Konfederacja sejmowa”. Następnie pojawia się dr Robert Kołodziej – historyk z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna o zaczesanych do tyłu włosach, w okularach i w białej koszuli. Za nim ciemne tło. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr Robert Kołodziej, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie: Jaka zasada ustrojowa I Rzeczpospolitej spowodowała paraliż sejmu poczynając od 2. połowy XVII w.?

R1UTbo7fUrrTm
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Napisz, jaki tryb głosowania obowiązywał w konfederacjach szlacheckich lub wojskowych w Rzeczpospolitej.

R19Qt7giT4YDY
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rosja wobec polskich reform

Znaczącym osiągnięciem okresu po pierwszym rozbiorze, była odbudowa dochodów skarbu królewskiego. Polegała ona przede wszystkim na sprawniejszym zarządzaniu królewszczyznami i racjonalizacji systemu dzierżaw. Oczywiście nadal starostwa królewskie odgrywały istotną rolę w budowie „stronnictwa pro‑królewskiego”.

Ambasador Katarzyny II, Stackelberg z konsekwencją i premedytacją rozbijał stronnictwo króla, który nie potrafił wyrwać się spod jego wpływów. Niemniej jednak przy rosyjskim wsparciu udało się przeprowadzić niektóre zmiany (często wbrew intencjom protektora), ale też tak ważna sprawa jak kodyfikacja Zamoyskiego na sejmach 1778 i 1780 r. upadła. Została zaatakowana przez zmanipulowanych przez Stackelberga członków opozycji, uznawanych przy tym za ludzi światłych i przyjaciół króla, jak Antoni Tyzenhauz.

W latach 1788‑1792 polska scena polityczna uległa znacznemu podziałowi. Dyskusje nad kształtem ustroju były prowadzone pomiędzy trzema stronnictwami: stronnictwem patriotycznym, stronnictwem dworskim oraz stronnictwem hetmańskim.  Stronnictwo patriotyczne domagało się reform. Dążyło do zerwania związków z Rosją i szukało oparcia w Prusach. Na czele stronnictwa stali Ignacy Potocki, Adam Kazimierz Czartoryski. Stronnictwo dworskie natomiast było skupione wokół osoby króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego członkowie dążyli do przeprowadzenia zmian w państwie poprzez wzmocnienie władzy wykonawczej,
lecz bez naruszania sojuszu z Rosją. Przedstawicielami „złotej wolności szlacheckiej” byli przedstawiciele stronnictwa hetmańskiego, którzy na każdym kroku podkreślali swoje przywiązanie do tradycji ustrojowej Rzeczpospolitej. Opowiadali się przeciwko reformom, które uderzały w wolność szlachecką. Blisko współpracowali z rosyjskimi ambasadorami. Dążyli do przywrócenia nieograniczonej dominacji magnaterii. Rosjanie umiejętnie budowali to stronnictwo opozycyjne wobec króla i reform (wcześniej antyrosyjskie). Na jego czele stali Stanisław Szczęsny Potocki oraz Franciszek Ksawery Branicki. Ten ostatni ożenił się z Aleksandrą Engelhardt, siostrzenicą wpływowego ministra rosyjskiego Potiomkina, a w rzeczywistości
– ponoć – nieślubną córką jego i carycy Katarzyny II. Pewnym jest jednak, że Branicki zyskał wielki posag i dobra ziemskie na Ukrainie, które po rozbiorach znalazły się w granicach Rosji.

R1GOYJhw3QW2H
Portret Antoniego Tyzenhausa, podskarbiego wielkiego litewskiego
Źródło: Jan Rustem, 1819, Muzeum w Wilnie, domena publiczna.

Zwołanie sejmu w 1788 r.

W 1787 r. w Kaniowie doszło do spotkania Katarzyny II ze Stanisławem Augustem Poniatowskim. Król usiłował zjednać carycę do swoich planów udziału Rzeczpospolitej w zbliżającej się konfrontacji z Turcją. Obiecywał sobie symboliczne zyski terytorialne, np. port nad Morzem Czarnym, ale ważniejsza byłaby zgoda rosyjskiego protektora na reformy. Postulowano bowiem utworzenie czterdziestotysięcznej armii, co wymagało zmian w prawie, które pozwoliłyby zapewnić środki na jej utrzymanie.

Rosja, która już w 1780 r. wycofała z Rzeczpospolitej swoje wojska, nie chciała jednak aż tak daleko idących zmian i wzmocnienia sąsiada. Wprawdzie wcześniej władczyni konferowała z magnackimi przeciwnikami króla (Potockim i Branickim),
ale ostatecznie teoretycznie poparła Poniatowskiego z takimi jednak warunkami, które należało uznać za klęskę królewskich planów – zgoda na dwunastotysięczny korpus, ale pod dowództwem hetmana Branickiego. Przy okazji uzyskano też aprobatę dla idei zwołania skonfederowanego sejmu, który miał zaaprobować przymierze.

W dniu 7 października 1788 r. rozpoczął obrady sejm, który do historii przeszedł pod nazwą „Sejm Wielki”.

Polecenie 3

Wymień, jakie wydarzenia w polityce europejskiej poprzedzały zwołanie obrad Sejmu Wielkiego w Rzeczpospolitej.

R1ZBZNsLENLnt
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wyjaśnij, czy spotkanie w Kaniowie z carycą Katarzyną II i podjęte ustalenia wzmocniło pozycję króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w Rzeczypospolitej. Odpowiedz, dlaczego tak się stało.

RjtCRGLltrzta
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Pierwsza kadencja i sojusz z Prusami

Marszałkiem sejmu został Stanisław Małachowski (marszałek koronny) oraz Kazimierz Nestor Sapieha (marszałek litewski) – sejm był konfederacją, stąd dwóch marszałków. Kolejną zmianą w obradach było limitowanie sejmu, który miał działać znacznie dłużej niż zwyczajowe 6 tygodni, choć o „sejmie nieustającym” (bez limitu czasu trwania) początkowo nikt nie myślał.

Tymczasem w Polsce zapanowała patriotyczna euforia sprytnie podsycona przez dyplomację pruską. W celu zablokowania sojuszu rosyjsko‑polskiego, który upodmiotawiał Rzeczpospolitą na arenie międzynarodowej, zaproponowano podpisanie sojuszu polsko‑pruskiego. Zawarto go 29 marca 1790 roku.

Zaangażowana na froncie tureckim Rosja nie protestowała, zdając sobie zresztą sprawę, że Berlin po doświadczeniach wojny siedmioletniej z pewnością nie zdecyduje się na konfrontację z Petersburgiem, zwłaszcza w obronie Rzeczpospolitej. Na fali patriotycznych nastrojów sejm uchwalił aukcję (czyli powiększenie) wielkości armii do 100 tysięcy. Oczywiście nie wskazano, skąd wziąć pieniądze na jej utrzymanie, a i obsadzenie dowództwa natychmiast wywołało spory. Jednocześnie zaczęto likwidować kolejne symbole „zniewolenia”. Po powiększeniu armii, zdecydowano się na likwidację znienawidzonej Rady Nieustającej (19 stycznia 1789 r.). Zabrakło więc władzy wykonawczej, a sprawowanie jej przez sejm było niemożliwe choćby z powodu jego liczebności. Zrodziła się zatem potrzeba całościowych regulacji, co zapewnić miała Deputacja do opracowania form rządu. Zostały przygotowane „Zasady do poprawy rządu” (napisane przez Ignacego Potockiego w grudniu 1789 r.). Na tej podstawie, niewielka grupa osób z królem na czele (Ignacy Potocki, Stanisław Małachowski, Hugo Kołłątaj i Scipione Piattoli - sekretarz królewski) przystąpiła do przygotowywania stosownego dokumentu.

R1AnMk6HDap45
Twórcy tekstu Konstytucji 3 maja: Scipione Piattoli
Źródło: Marcello Bacciarelli, domena publiczna.
Polecenie 5

Napisz z jakim państwem wybrali sojusz posłowie Sejmu Wielkiego. Jak oceniasz: Czy była to racjonalna decyzja czy też raczej decyzja wynikająca z niechęci wobec Rosji przywódców stronnictwa patriotycznego? Zapisz odpowiedź.

R1aFwYpom1oxQ
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Druga kadencja – w stronę konstytucji

W lipcu 1789 r. we Francji rozpoczęły się wydarzenia, nazywane potem Rewolucją Francuską,  z pozoru nie mające nic wspólnego z tym, co działo się nad Wisłą. Jednak zwołanie w listopadzie 1789 r. przez prezydenta Warszawy Jana Dekerta reprezentantów 141 miast królewskich nie mogło nie budzić skojarzeń z rewolucyjnym Paryżem. W słynnej „czarnej procesji” 2 grudnia zaniesiono na Zamek Królewski petycję z żądaniami zmian sytuacji mieszczan.

Zbiegło się to z upłynięciem jesienią 1790 r. dwuletniego okresu funkcjonowania sejmu. Chociaż nie stosowano się do wynikających z artykułów henrykowskich ograniczeń czasu trwania obrad sejmu, to jednak co dwa lata winien on być zwoływany. Ponieważ uznano, że dla zachowania ciągłości prac reformatorskich sejm musi trwać dalej, do jego składu dołączono tylko kolejnych wybranych na sejmikach posłów. Zdecydowana większość elektów opowiadała się za reformami, czego potwierdzeniem było przyjęcie 18 kwietnia 1791 r. prawa o miastach. Spełniono tym samym większość postulatów uczestników czarnej procesji. Kolejnym sukcesem było zreformowanie sejmików, z których usunięto gołotę – łatwo i chętnie wykorzystywane przez magnaterię narzędzie destabilizacji. Po tych uchwałach ogłoszono przerwę w obradach w związku ze świętami Wielkiejnocy. Większość posłów rozjechała się do domów.

Polecenie 6

Napisz, jakie wydarzenie skłoniło posłów Sejmu Wielkiego do zajęcia się sprawami mieszczan i w efekcie do uchwalenia prawa o miastach.

R1ZDPMYvZVGov
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Uchwalenie Konstytucji 3 maja

Obrady sejmu miały zostać wznowione 5 maja 1791 r., jednak zwolenników reform dyskretnie zawiadomiono o konieczności przyjazdu dwa dni wcześniej.

Była to zwyczajna ustawa sejmowa zwana w polskiej praktyce parlamentarnej „konstytucją”. Jej charakter i treść zbiegły się jednak z określeniem, które w europejskiej teorii ustrojowej nadawano słowu „konstytucja”.

Zamiany instytucjonalne i społeczne

Konstytucja oficjalnie nosiła nazwę „Ustawa Rządowa” i składała się z 11 artykułów,
a jej integralną częścią były przyjęte wcześniej prawa o miastach i sejmikach. W pierwszych artykułach precyzowano system społeczny, jaki miał obowiązywać w kraju, tzn. opisano poszczególne stany. Na tym polu wydawała się ona dużo mniej postępowa niż konstytucja Stanów Zjednoczonych oraz nieco późniejsza konstytucja rewolucyjnej Francji (3 września 1791 r.). Rzeczpospolita miała pozostać państwem stanowym, a zatem nie wprowadzono podstawowego postulatu oświecenia, że ludzie są z urodzenia sobie równi.

Kolejne rozdziały precyzowały ustrój polityczny, który opierał się na monteskiuszowskim trójpodziale władzy na: ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

Prawa stanowić miał sejm składający się z dwóch izb: poselskiej i senatu z królem na czele. Zniesiono liberum veto, wprowadzono głosowania większością, sejm miał być permanentny, tzn. posłów wybierano na dwa lata, i byli oni w tym czasie reprezentantami narodu, czyli nie mogli być ograniczani instrukcjami. W skład izby wchodziło 24 plenipotentów miast.

Władza wykonawcza składała się z króla oraz tzw. Straży Praw z komisjami. Rola króla na polu władzy wykonawczej została wzmocniona. Zniesiono wolną elekcję wprowadzając dziedziczność tronu w rodzie Wettinów.

Władza sądownicza pozostała stanowa, a zatem była odrębna dla poszczególnych stanów. Zapowiadano wprawdzie powszechną kodyfikację prawa, ale był to postulat i sprawa przyszłości.

Konstytucja 3 maja była niewątpliwie osiągnięciem reformatorskim i wytyczała kierunek zmian mających nadejść w Rzeczpospolitej. Dzięki temu można było liczyć na jej powrót na mapę Europy jako podmiotu, a nie przedmiotu politycznego. Jednak wobec niekorzystnej zmiany na arenie międzynarodowej oraz zaniedbań z zakresu przygotowań armii ta możliwość szybko została rozwiana.

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1
R1Qy8GJGM3hy0
Stanisław Szczęsny Potocki na obrazie ze swoimi synami Feliksem Jerzym i Stanisławem; obraz namalowany przez (znanego w Polsce jako Jan Chrzciciel Lampi i zatrudnianego też przez Stanisława Augusta), obraz ukazujący Potockiego eksponowany (wystawiany) jest w Muzeum Luwru w Paryżu
Źródło: Johann Baptist von Lampi the Elder, 1790, olej na płótnie, Luwr, domena publiczna.
R146RlNyjeq601
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1RXMZWaHeg2Z
Pałac i park w centrum dóbr podarowanych F. Branickiemu przez Stanisława Augusta Poniatowskiego w starostwie Biała Cerkiew wzniesiony został w latach 80- 90 XVIII w. Wspaniały park należał do największych na ziemiach ukrainnych. Pozostawał on w rękach polskiej rodziny Branickich do I wojny światowej
Źródło: Wilibald Richter, domena publiczna.
R1avgW50dHnUh1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R8yJubszc8y78
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem: „Czy Konstytucja 3 Maja była legalna?”. Następnie pojawia się dr Robert Kołodziej – historyk z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna o zaczesanych do tyłu włosach, w okularach i w białej koszuli. Za nim ciemne tło. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr Robert Kołodziej, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Ćwiczenie 3
RD2vcQKgF77Ff1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RDvCiNzGYW2XD
Przypisz wymienione postaci do odpowiedniego stronnictwa Sejmu Wielkiego. Stronnictwo hetmańskie Możliwe odpowiedzi: 1. Seweryn Rzewuski, 2. Adam Kazimierz Czartoryski, 3. Ksawery Branicki, 4. Ignacy Potocki Stronnictwo patriotyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Seweryn Rzewuski, 2. Adam Kazimierz Czartoryski, 3. Ksawery Branicki, 4. Ignacy Potocki
R1Tlw0Zf6vVwO
Ćwiczenie 5
Dopasuj przywileje zawarte w Konstytucji 3 maja do poszczególnych stanów. potwierdzenie przywilejów, w tym równości wobec prawa i nietykalności osobistej Możliwe odpowiedzi: 1. szlachta gołota, 2. mieszczaństwo, 3. szlachta, 4. chłopi odebranie prawa udziału w zjazdach lokalnych Możliwe odpowiedzi: 1. szlachta gołota, 2. mieszczaństwo, 3. szlachta, 4. chłopi potwierdzenie prawa nabywania posiadłości ziemskich oraz piastowania urzędów i awansowania do rang oficerskich w wojsku Możliwe odpowiedzi: 1. szlachta gołota, 2. mieszczaństwo, 3. szlachta, 4. chłopi przejęcie tej warstwy społecznej „pod opiekę prawa i rządu krajowego”, amnestia dla zbiegów i gwarancja, że nie powrócą oni do statusu poddanych Możliwe odpowiedzi: 1. szlachta gołota, 2. mieszczaństwo, 3. szlachta, 4. chłopi
RDeXLGpTllDXV
Ćwiczenie 6
Zaznacz zmiany w ustroju politycznym Rzeczypospolitej wprowadzone przez Ustawę Rządową. Możliwe odpowiedzi: 1. zniesienie liberum veto i konfederacji, 2. zerwanie z partykularyzmem powiatowym, 3. zakazanie posłom zaprzysięgania instrukcji sejmikowych, 4. posłowie „uważani być mają jako reprezentanci całego narodu”, 5. wprowadzenie zasady odpowiedzialności politycznej ministrów, 6. zniesienie podziału na sądy ziemskie i grodzkie, 7. mianowanie i odwoływanie rządu przez króla, 8. odebranie prawa weta senatowi, 9. odebranie Litwinom miejsc w komisjach wielkich

Słownik

złota wolność
złota wolność

określenie używane w odniesieniu do przywilejów i swobód, jakimi cieszyła się szlachta w Rzeczypospolitej w okresie od XVI do XVIII w. Do najważniejszych należały: formalna równość wobec prawa w obrębie stanu szlacheckiego, nietykalność osobista (zakaz więzienia bez wyroku sądowego), realny udział w rządach (konstytucja nihil novi, która zakazała królowi uchwalanie nowych praw bez zgody izby poselskiej i senatu; liberum veto, czyli prawo każdego z posłów do zerwania obrad sejmu; elekcja viritim – wybór króla z udziałem całej szlachty)

stronnictwo patriotyczne
stronnictwo patriotyczne

nieformalne ugrupowanie polityczne istniejące w latach 1788‑1792 w okresie Sejmu Czteroletniego; podejmowało działania dążące do wprowadzenia reform politycznych; jego dziełem była Konstytucja 3 maja

stronnictwo konserwatywne
stronnictwo konserwatywne

prorosyjskie stronnictwo polityczne; sprzeciwiało się reformom Stanisława Augusta Poniatowskiego; podejmowali działania broniące wartości patriotycznych i dążące do utrzymania liberum veto

Rada Nieustająca
Rada Nieustająca

powołana w 1775 r. przez sejm rozbiorowy, pełniła funkcję najwyższej władzy administracyjnej Rzeczypospolitej i była pierwszym nowożytnym rządem; składała się z króla, 18 senatorów i 18 posłów, dzieliła się na pięć departamentów

konstytucja
konstytucja

(łac. constitutio – ustrój, ustanowienie) najważniejsza ustawa w państwie, określająca ogólne zasady jego ustroju

monarchia konstytucyjna
monarchia konstytucyjna

forma rządów, w której władzę sprawują monarcha i organ przedstawicielski (parlament), a ich uprawnienia określa konstytucja