Rusyfikacja, germanizacja, autonomia – różne sposoby organizowania się Polaków wokół idei niepodległościowych
Postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do zaborców – trójlojalizm, praca organiczna i ruch spółdzielczy
Po upadku powstania styczniowego w 1864 r., Rosjanie przystąpili do odwetu na Polakach. Represje popowstaniowe dotknęły także Polaków zaboru pruskiego. Aby zachować polskość sprzeciwiano się narzucanym represjom. Sytuacja Polaków z zaboru austriackiego wyglądała inaczej niż na pozostałych ziemiach. Tam Polacy korzystali z coraz szerszej autonomii.
1846 założenie fabryki Cegielskiego,
1863 powstanie styczniowe,
1901 strajk szkolny dzieci z Wrześni.

Wskaż, gdzie polscy studenci mogli się kształcić w języku narodowym. Dlaczego wydany przez władze niemieckie zakaz studiowania na zagranicznych uniwersytetach był dla nich tak bolesny?
Postawy wobec germanizacji
Obok walki o polskie majątki i stan posiadania, w której posługiwano się metodą pracy organicznej w ramach pruskiego ustawodawstwa, trwały też zmagania na polu kultury. Ponieważ w zaborze pruskim nie działała żadna wyższa uczelnia, dlatego życie kulturalne i naukowe toczyło się w prywatnych polskich ośrodkach. Pod koniec lat 20. XIX w. powstały dwie polskie biblioteki: Biblioteka Działyńskich, utworzona w zamku w Kórniku przez hrabiego Tytusa Działyńskiego, oraz Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu. Wśród zbiorów kórnickiej placówki zgromadzono m.in. rękopisy Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego, a czytelnia poznańskiej instytucji od początku miała charakter publiczny, dostępna była dla wszystkich zainteresowanych – zarówno uczonych, jak i młodzieży szkolnej. Obie biblioteki stały się w XIX w. ostoją kultury polskiej, jak również ośrodkami badań nad polską literaturą i historią. Istotną rolę naukową odgrywało także Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk i powstałe w Poznaniu Towarzystwo Czytelni Ludowych, którego celem było upowszechniania czytelnictwa i bibliotekarstwa.

Na przełomie XIX i XX wieku w szkołach ludowych, czyli podstawowych, na terenie Wielkopolski lekcje odbywały się w języku niemieckim. Po polsku nauczano tylko religii i śpiewu kościelnego. W marcu 1901 roku inspektor szkolny w miejscowości Września otrzymał pismo, w którym regencja zawiadamiała,
że od nowego roku szkolnego również nauczanie religii należy prowadzić w języku niemieckim. Polecono zakupić dla biedniejszych uczniów niemieckie katechizmy.

Gdy zaczął się nowy rok szkolny, dzieci z najstarszej klasy postanowiły nie przyjąć niemieckich katechizmów oraz odmówiły udzielania odpowiedzi w języku niemieckim – zastosowały bierny opór. Z początku nauczyciele łagodnie namawiali i przekonywali oporne dzieci. Z czasem jednak posypały się groźby, dwugodzinne kary aresztu, wymierzono nawet karę chłosty (2 i 13 maja) najbardziej zbuntowanym dzieciom – Bronisławie Śmidowicz i Stanisławowi Jerszyńskiemu. Zastosowany masowy areszt
nie wpłynął na zmianę postawy uczniów, a w ich obronie stanęli rodzice.
Kulminacja wydarzeń wrzesińskich przypadła na 20 maja, kiedy do szkoły przybył inspektor Winter. Wobec 26 uczniów z klasy I zarządził dwugodzinny areszt, w czasie którego miały nauczyć się po niemiecku słów pieśni Kto się w opiekę. O godzinie 12 zwolniono do domu tych, którzy wykonali zadanie. „Czternaścioro dzieci – relacjonował później inspektor Winter – które orzekły, iż nie będą uczyły się religii
po niemiecku, postanowiłem ukarać przykładnie. Zarządziłem, ażeby wszystkie po kolei otrzymały chłostę z ręki nauczyciela Schölzchena. Dzieci otrzymały 4 do 8 uderzeń po siedzeniu i po rękach”. Pobite dzieci wychodziły ze szkoły z płaczem. Niektóre miały ręce tak spuchnięte, że niosły książki pod pachami. Sześćdziesiąt lat później Leokadia Wojciechowska‑Stankowska tak wspominała to wydarzenie: „lekarz po zbadaniu moich rąk wypisał zaświadczenie, że mam uraz cielesny. Miałam tak opuchnięte i obolałe ręce, że przez dwa tygodnie nie mogłam pisać ani rysować”.

O strajku uczniów ze szkoły we Wrześni usłyszała cała Europa. Opinia publiczna dowiedziała się o brutalnych metodach działania władz niemieckich oraz o tym,
że Polacy sprzeciwiają się germanizacji.
My z Tobą Boże rozmawiać chcemy,
lecz Vater unser nie rozumiemy,
i nikt nie zmusi nas Ciebie tak zwać,
boś Ty nie Vater, lecz Ojciec nasz.Indeks górny Anonimowy wiersz napisany przez dzieci wrzesińskie w 1901 r. Indeks górny koniecAnonimowy wiersz napisany przez dzieci wrzesińskie w 1901 r.
Pod wpływem oburzenia prześladowaniami polskości w zaborze pruskim Maria Konopnicka napisała słowa słynnej pieśni zatytułowanej Rota.
Symbolicznego wymiaru nabrał kolejny konflikt Polaków z niemiecką biurokracją. Wobec wprowadzenia w 1904 r. przepisu o specjalnym zezwoleniu na budowę domu, co miało utrudnić ludności polskiej zakup ziemi, Michał Drzymała nabył wóz podobny do cyrkowego, w którym zamieszkał. Aby pozostawać w zgodzie z pruskimi przepisami, Polak codziennie przesuwał ów wóz na niewielką odległość, co zapewniało mu argument, iż jako pojazd ruchomy nie podlega on przepisom prawa budowlanego. Przez kilka lat trwała sądowo‑administracyjna walka, w której stosowano kruczki prawne; władze pruskie zaczęły nękać Drzymałę za drobne uchybienia i w końcu udało im się usunąć wóz. Wówczas Drzymała zamieszkał w lepiance, którą wkrótce zburzono pod pretekstem naruszenia przepisów przeciwpożarowych. W końcu Polak kupił inną działkę ze starym domem, na którego remont zgoda urzędów nie była potrzebna.

Postawy wobec rusyfikacji
W zaborze rosyjskim pod koniec XIX i na początku XX wieku (na tak zwanych ziemiach zabranych – czyli włączonych do Rosji w XVIII wieku – już wcześniej) szkoła była miejscem rusyfikowania polskich dzieci. Nawet na przerwach musiały rozmawiać po rosyjsku. Ich losy przedstawił Stefan Żeromski w książce Syzyfowe prace.
Na ziemiach zaboru rosyjskiego rozwinął się pozytywizm warszawski. Głównym ośrodkiem kształtowania się myśli ideologicznej pozytywizmu w Polsce była Warszawa. Ruch upowszechniał idee pracy organicznej, współpracę wszystkich warstw i środowisk społecznych nad wszechstronnym rozwojem kraju, unowocześnienie polskiej gospodarki.
Władze zaborcze zlikwidowały wiele szkół, a w pozostawionych usunięto całkowicie język polski, dlatego na wszystkich etapach edukacyjnych organizowano tajne nauczanie zwane tajnymi kompletami. W ukryciu uczono młodzież polską historii, geografii i literatury polskiej. Dzięki tajnym kompletom toczyło się nielegalnie życie kulturalne i naukowe.
Powodzeniem cieszyły się prowadzone w różnych punktach Warszawy kursy dla kobiet, nazwane Uniwersytetem Latającym.
Ludzie sukcesu
Niektórzy Polacy, mimo zaborów, potrafili znaleźć swoje miejsce w życiu i osiągnąć sukces, a przy tym zasłużyć się dla Polski i Polaków. Walczyli o swoje, nie uciekając się do walki zbrojnej. Do takich osób należały między innymi
te wymienione poniżej.

Hipolit Cegielski
Założyciel fabryki narzędzi i maszyn rolniczych w Poznaniu (obecnie Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski); założyciel i 1848–50 wydawca „Gazety Polskiej” oraz od 1859 „Dziennika Poznańskiego”; 1849 poseł do sejmu pruskiego; współzałożyciel Poznańskiego TPN, od 1865 prezes Centralnego Towarzystwa Gospodarczego; zwolennik pracy organicznej, rzecznik oporu wobec polityki germanizacyjnej władz pruskich; prace z dziedziny językoznawstwa.
Michał Drzymała
Chłop wielkopolski; nie uzyskawszy zezwolenia władz pruskich na budowę domu (na mocy antypolskiej ustawy 1904), 5 lat mieszkał w wozie cyrkowym we wsi Podgradowice (od 1939 Drzymałowo); „wóz Drzymały” stał się symbolem walki pol. chłopów z germanizacją.
Maria Konopnicka
Tworzyła nowele i poezje, w tym popularne utwory dla dzieci; była również aktywna jako redaktor, publicysta i krytyk literacki; jej najbardziej znany pseudonim to Jan Sawa.
Stanisław Staszic
Polski mieszczanin, ksiądz, uczony, filozof, geolog i geograf, działacz polityczny i oświatowy, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego oświecenia, prekursor badań terenowych i turystyki górskiej; studiował nauki przyrodnicze na uniwersytetach w Lipsku, Getyndze i Paryżu; w okresie Sejmu Czteroletniego zwolennik Stronnictwa Patriotycznego, rzecznik reform.
Galicja, czyli zabór austriacki
W II połowie XIX wieku i na początku wieku XX najłatwiej żyło się Polakom w zaborze austriackim, gdzie cieszyli się dużą autonomią i mogli „robić swoje”. Nie byli germanizowani jak dzieci we Wrześni ani rusyfikowani jak mieszkańcy zaboru rosyjskiego po upadku powstania styczniowego. Mieszkający tam Polacy wykorzystali tę sytuację, by rozwijać polską naukę, kulturę i sztukę. We Lwowie działał Uniwersytet Jana Kazimierza. W Krakowie – Uniwersytet Jagielloński. Uroczyście obchodzono rocznice ważnych wydarzeń z dziejów Polski, na które przybywali Polacy z pozostałych zaborów oraz z emigracji.

![Kliknij, aby powiększyć Zdjęcie placu w Krakowie, na którym stoi pomnik. Postument pomnika stanowi wysoki obelisk z napisem "Grunwald". Po bokach obelisku jest pięć osób. Jedna z nich przedstawiona jest jako poległy. Jest to Ulrich von Jungingen [czyt.: ulriś fon jungingen]. Na szczycie pomnika na koniu siedzi król Władysław Jagiełło.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R8Wiup6yb6OYf/1648646674/1FSK5XRCgp9NkbmDf9m8pRvRaVFFOBQf.jpg)

Przyjrzyj się powyższym ilustracjom. Wymień wydarzenia z historii Polski, które upamiętniają.
Na podstawie opisów powyższych ilustracji, wymień wydarzenia z historii Polski, które upamiętniają.
Przyjrzyj się powyższej pocztówce przedstawiającej rocznicowe obchody w roku 1910 i wymień dwa elementy, które świadczą o tym, że była to wielka uroczystość.
Na podstawie opisu powyższego zdjęcia przedstawiającego rocznicowe obchody w roku 1910 i wymień dwa elementy, które świadczą o tym, że była to wielka uroczystość.
Praca organiczna i solidaryzm narodowy
W Poznańskiem został urzeczywistniony postulat pracy organicznej. Podziały stanowe i klasowe uważano tam za mniej znaczące od narodowych. Konflikt polsko‑niemiecki nasilił się po 1848 roku. W Poznaniu ponadnarodowy charakter miało jedynie Towarzystwo Akcyjne Ogród Zoologiczny. Wielkopolanie powołali Centralne Towarzystwo Gospodarcze zrzeszające ziemiańskie oraz chłopskie towarzystwa i kółka rolnicze. Powstały też liczne instytucje kredytowe i spółdzielcze. Stosunki gospodarcze określało wezwanie: „swój do swego”. Cele ekonomiczne zostały podporządkowane nadrzędnym celom narodowym. Pod patronatem księży‑społeczników, m.in. ks. Piotra Wawrzyniaka, chłopi, ziemianie, mieszczanie i inteligenci razem walczyli z germanizacją. Poznańskie stało się centrum polskości w Prusach. Wśród Kaszubów popularność zdobyło hasło ukute przez Hieronima Derdowskiego: „Nie ma Kaszeb bez Polonii i bez Kaszeb Polsci”. O polskie interesy zabiegano też na ziemiach nienależących przed rozbiorami do Rzeczypospolitej. Od czasu kulturkampfu polski ruch narodowy zdobywał coraz większe poparcie na Górnym Śląsku. Niewielkie były polskie wpływy jedynie wśród Mazurów wyznania ewangelickiego, potomków kolonistów z Mazowsza.
Kółka samokształceniowe
Wśród uczniów gimnazjów w zaborze rosyjskim powstały nielegalne kółka samokształceniowe. Stały się one kuźnią kadr partii politycznych w latach 90. XIX w. Pokolenie to nie pamiętało klęski powstania styczniowego, od młodości natomiast doświadczało upokorzeń życia w niewoli. Przedstawiciele tej formacji (m.in. Stefan Żeromski) wystąpili przeciw pozytywistom, nazywając ich kapitulantami i chwalcami groszoróbstwa.
Konserwatyzm i trójlojalizm
Germanizacja i rusyfikacja zniechęcały Polaków do postępowania zgodnego z zaleceniami cesarzy Niemiec i Rosji. Jedynie w autonomicznej Galicji można było łączyć lojalność wobec cesarza z lojalnością wobec własnego narodu. Polscy konserwatyści po upadku powstania styczniowego propagowali trójlojalizm, to znaczy postawę lojalizmu wobec wszystkich trzech zaborców. Galicją rządzili konserwatyści dzielący się na dwa ugrupowania: stańczyków i podolaków. Nazwa „stańczycy” pochodzi z wydanego w 1869 r. zbioru artykułów krakowskich konserwatystów, zatytułowanego Teka Stańczyka. Publikacja ta była ostrym atakiem na tradycję konspiracji polskiej. Stwierdzono w niej, że tak jak Rzeczpospolitą szlachecką zgubiło liberum veto, tak naród polski w XIX w. może zginąć przez liberum conspiro. Do krakowskich stańczyków zalicza się m.in. Michała Bobrzyńskiego, wybitnego historyka i namiestnika Galicji. Podolacy byli konserwatywnym ugrupowaniem ziemiańskim ze wschodniej Galicji (w jej skład wchodziła m.in. część historycznego Podola). Podobnie jak stańczycy, opowiadali się za autonomią Galicji, ale byli przeciwni ustępstwom na rzecz Ukraińców.
Szkoły historyczne pod zaborami
Krakowska szkoła historyczna – skupiała historyków zaliczających do przyczyn upadku państwa polskiego anarchię szlachecką, „złotą wolność” i brak silnej władzy, czyli czynniki wewnętrzne. Przedstawicielami tego kierunku w historiografii byli m.in. wywodzący się z kręgu stańczyków Michał Bobrzyński, Walerian Kalinka i Józef Szujski.
Warszawska szkoła historyczna – zakładała, że „złota wolność” i anarchia szlachty sprzyjały utrzymaniu tożsamości narodowej, przyczyną upadku państwa polskiego była natomiast agresja zaborców, czyli czynnik zewnętrzny. Do historyków zwalczających krakowską szkołę historyczną i przypisywany jej pesymizm w ocenie dziejów zalicza się m.in. Tadeusza Korzona i Władysława Smoleńskiego.
Rosnące zróżnicowanie społeczne i gospodarcze
Choć Polacy starali się podtrzymać tradycje i kulturę polską, a także współpracować i wspierać się w działaniach między poszczególnymi zaborami, to jednak w miarę postępującego procesu unifikacji ziem polskich z Rosją, Prusami czy Austrią rosły też różnice gospodarcze i społeczne (zwłaszcza na osi wschód‑zachód). Wschodnia część kraju pod zaborem rosyjskim i austriackim rozwijała się o wiele gorzej od zachodniej pod zaborem pruskim. Warto przypomnieć, że w tym ostatnim pańszczyznę zniesiono w 1807 r., natomiast na terenach znajdujących się pod władaniem cara nastąpiło to w latach 60. XIX w. (na ziemiach zabranych w 1861 r., w Królestwie Polskim trzy lata później). Rolnictwo w zaborze rosyjskim było zacofane technicznie, podobnie było w zaborze austriackim, najbiedniejszym z wszystkich trzech; tamtejsi Polacy często więc decydowali się na emigrację za chlebem do Ameryki. Choć w Kongresówce powstawały większe ośrodki przemysłowe, np. w Łodzi, to jednak przemysł miał zdecydowanie lepsze warunki rozwoju w zaborze pruskim. Tam najwcześniej rozwijały się stosunki kapitalistyczne i wysoka kultura pracy, tam inwestowano w nowoczesne rolnictwo. A to przekładało się na różnice w podejściu do własności, pracy i troski o rozwój lokalnej społeczności.
Z drugiej strony rozwojowi gospodarczemu nie zawsze towarzyszyły swobody zapewniane polskiemu społeczeństwu. Galicja, choć biedna ekonomicznie, to jednak od 1867 r. posiadała autonomię w ramach Austro‑Węgier, a Polacy mieli zapewnione własne instytucje (np. Sejm Krajowy), język polski w szkolnictwie i administracji oraz możliwość tworzenia i rozwijania swoich organizacji i ugrupowań politycznych. Tymczasem rozwijające się dynamicznie Prusy, a potem Cesarstwo Niemieckie dążyło do ograniczania użycia języka polskiego w przestrzeni publicznej, germanizacji szkolnictwa i zniechęcania Polaków do pozostawania na ziemiach państwa niemieckiego. Także władze carskie starały się ograniczać wszelkie dążenia Polaków do autonomii. Po upadku powstania styczniowego zlikwidowano polityczną odrębność Królestwa Polskiego. W administracji dominowali Rosjanie, wprowadzono rosyjski system miar i wag oraz rosyjskie nazwy geograficzne. W szkołach język rosyjski był obowiązkowy, zabroniono rozmawiania po polsku. Nieustanne zwalczanie polskości z jednej strony skłaniało Polaków do walczenia o własną tożsamość i niezależność, ale z drugiej część Polaków starała się odnaleźć w zaborczej rzeczywistości, decydując się na bierną postawę i rezygnując z konfrontacji z zaborczymi władzami.
Ćwiczenia
Które słowa można powiązać (skojarzyć) z pojęciem autonomia?
- niezależność
- represje
- samochody
- samorządność
- prześladowania
- samodzielność
- uzależnienie
- odrębność
- zjednoczenie
Odtwórz porządek wydarzeń opisanych we Wprowadzeniu.
- Kulminacja wydarzeń, część dzieci poddaje się, pozostali zostają poddani karom cielesnym.
- Rozporządzenie o nauczaniu religii w języku niemieckim przychodzi do szkoły.
- Dzieci otrzymują niemieckie katechizmy.
- Pierwsze kary (areszt i chłosta).
Tabela miała przedstawiać informacje o czterech takich osobach. Niestety, ktoś poprzestawiał dane. Uporządkuj je ponownie. Skorzystaj ze wskazówek zamieszczonych poniżej.
Hipolit Cegielski (1813-1868), Michał Drzymała (1857-1937), Maria Konopnicka (1842-1910), Stanisław Staszic (1755-1826)
| Imię i nazwisko | Zabór | Zawód | Z czego zasłynęli? | O czym pisali? |
|---|---|---|---|---|
| Hipolit Cegielski (1813-1868) | ||||
| Michał Drzymała (1857-1937) | ||||
| Maria Konopnicka (1842-1910) | ||||
| Stanisław Staszic (1755-1826) |
Na podstawie danych z powyższej tabeli odpowiedz na pytania.
Maria Konopnicka, Hipolit Cegielski, Michał Drzymała, Stanisław Staszic
| Która postaci żyła w dwóch różnych wiekach, ale ani przez chwilę w wolnej Polsce? | |
| Czyje życie w całości przypadło na jeden wiek? | |
| Która postać urodziła się w wolnej Polsce? | |
| Która z tych osób umarła w wolnej Polsce? |
Przyporządkuj pojęcia do podanych definicji.
Nieoficjalna nazwa stosowana przez władze rosyjskie na określenie dawnych ziem polskich po zniesieniu ich autonomii. To potoczne określenie nie zastąpiło całkowicie pierwotnego nazewnictwa, lecz było stosowane obok niego i coraz częściej zaczęło się pojawiać także w oficjalnych dokumentach Imperium Rosyjskiego., Masowe wysiedlenia z terenu Prus, które dotknęły w latach 1885–1890 Polaków oraz Żydów z paszportem rosyjskim i austriackim; objęły te osoby, które w poszukiwaniu lepszego bytu przybyły z ziem polskich należących do zaboru austriackiego i rosyjskiego i nie uzyskały niemieckiego obywatelstwa w okresie, gdy Prusy utworzyły Cesarstwo Niemieckie w 1871 r., Nazwa określająca wydarzenia w Cesarstwie Niemieckim w latach 70. XIX w., kiedy to kanclerz Otto von Bismarck usiłował doprowadzić do ograniczenia wpływów Kościoła katolickiego w państwie., Instytucja powołana przez władze pruskie w 1886 r. z inicjatywy Ottona von Bismarcka, która miała wspierać przybyszów z Cesarstwa Niemieckiego na terenach Wielkopolski i Pomorza Gdańskiego.
| Definicja | Pojęcie |
|---|---|
| Nieoficjalna nazwa stosowana przez władze rosyjskie na określenie dawnych ziem polskich po zniesieniu ich autonomii. To potoczne określenie nie zastąpiło całkowicie pierwotnego nazewnictwa, lecz było stosowane obok niego i coraz częściej zaczęło się pojawiać także w oficjalnych dokumentach Imperium Rosyjskiego. | |
| Masowe wysiedlenia z terenu Prus, które dotknęły w latach 1885–1890 Polaków oraz Żydów z paszportem rosyjskim i austriackim; objęły te osoby, które w poszukiwaniu lepszego bytu przybyły z ziem polskich należących do zaboru austriackiego i rosyjskiego i nie uzyskały niemieckiego obywatelstwa w okresie, gdy Prusy utworzyły Cesarstwo Niemieckie w 1871 r. | |
| Nazwa określająca wydarzenia w Cesarstwie Niemieckim w latach 70. XIX w., kiedy to kanclerz Otto von Bismarck usiłował doprowadzić do ograniczenia wpływów Kościoła katolickiego w państwie. | |
| Instytucja powołana przez władze pruskie w 1886 r. z inicjatywy Ottona von Bismarcka, która miała wspierać przybyszów z Cesarstwa Niemieckiego na terenach Wielkopolski i Pomorza Gdańskiego. |
Masowe wysiedlenia z terenu Prus, które dotknęły w latach 1885–1890 Polaków oraz Żydów z paszportem rosyjskim i austriackim; objęły te osoby, które w poszukiwaniu lepszego bytu przybyły z ziem polskich należących do zaboru austriackiego i rosyjskiego i nie uzyskały niemieckiego obywatelstwa w okresie, gdy Prusy utworzyły Cesarstwo Niemieckie w 1871 r. Pojęcie: (tu wybierz) 1. rugi pruskie, 2. kulturkampf, 3. Kraj Nadwiślański, 4. Komisja Kolonizacyjna.
Nazwa określająca wydarzenia w Cesarstwie Niemieckim w latach 70. XIX w., kiedy to kanclerz Otto von Bismarck usiłował doprowadzić do ograniczenia wpływów Kościoła katolickiego w państwie. Pojęcie: (tu wybierz) 1. rugi pruskie, 2. kulturkampf, 3. Kraj Nadwiślański, 4. Komisja Kolonizacyjna.
Instytucja powołana przez władze pruskie w 1886 r. z inicjatywy Ottona von Bismarcka, która miała wspierać przybyszów z Cesarstwa Niemieckiego na terenach Wielkopolski i Pomorza Gdańskiego. Pojęcie: (tu wybierz) 1. rugi pruskie, 2. kulturkampf, 3. Kraj Nadwiślański, 4. Komisja Kolonizacyjna.
Słownik
proces wynaradawiania poprzez narzucenie języka, kultury, administracji oraz obyczajów niemieckich
polityka niemiecka walki z Kościołem katolickim i ograniczanie jego wpływów w państwie; na terenie zaboru pruskiego Kulturkampf wiązał się z nasilającym się procesem germanizacji
kierunek w filozofii i literaturze zapoczątkowany w XIX wieku; głównym założeniem pozytywizmu jest opieranie się na wiedzy naukowej, którą można zdobyć przez doświadczenia i badania naukowe (pozytywiści za wzór stawiają nauki przyrodnicze)
powstałe w 1857 r. stowarzyszenie, którego członkowie postawili sobie za cel ochronę oraz rozwój polskiej kultury narodowej i nauki w zaborze pruskim, gdzie nie działała żadna polska wyższa uczelnia; Towarzystwo gromadziło naukowców i artystów, którzy mogli spotykać się, a także prowadzić regularne prace naukowe na różnych wydziałach; PTPN było tak naprawdę jedynym animatorem życia naukowego w Wielkopolsce
działanie na rzecz rozwoju gospodarczego oraz kulturalnego ziem polskich; do najważniejszych instytucji działających w zaborze pruskim na rzecz pracy organicznej można zaliczyć: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk i Spółkę Akcyjną Bazar
idea, która zakładała szerzenie edukacji oraz podnoszenie świadomości narodowej wśród najuboższych, którzy stanowili najliczniejszą grupę społeczeństwa
proces wynaradawiania poprzez narzucenie języka, kultury, administracji oraz obyczajów rosyjskich
zbiorowe, dobrowolne, okresowe zaprzestanie podstawowych czynności w procesie pracy lub nauki przez grupę albo zbiorowość społeczną w celu wymuszenia realizacji jej żądań przez ośrodek nadrzędny lub grupę kierującą jej działalnością (właściciela przedsiębiorstwa, organy władz państwowych); najczęściej przerwanie pracy przez pracowników najemnych w celu poprawy warunków pracy i wynagrodzenia za nią, podejmowane głównie przez robotników przemysłowych, zwalczane przez właścicieli przedsiębiorstw