Od nowoczesnych ruchów politycznych do rewolucji 1905‑1907 na ziemiach polskich

Kategorie
Historia
Szkoła podstawowa IV-VIII

Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Dziedzictwo pokoleń". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Przełom cywilizacyjny XIX w. Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, na świecie i ziemiach polskich w II poł. i na pocz. XX wieku składa się z 6 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje najważniejsze wydarzenia na świecie, w Europie i na ziemiach polskich po okresie Wiosny Ludów. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: Piotr Cywiński, Rodowody niepokornych, Warszawa 1996, s. 30.
  • Źródło: Józef Szujski, fragment publicystyki, [w:] M. Król, Stańczycy. Antologia myśli społecznej i politycznej Konserwatystów Krakowskich, Warszawa 1982.
  • Źródło: Roman Dmowski, Myśli nowoczesnego Polaka, b.m.w. 1986, s. 68–72.
  • Źródło: Odezwa młodzieży szkół średnich Królestwa Polskiego w sprawie strajku szkolnego z lutego1905 roku, [w:] Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. B. Lenard, M.Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1998, s. 436–438.
  • Źródło: Mikołaj II, Manifest konstytucyjny (17/30 X 1905), [w:] Grzegorz Chomicki, Leszek Śliwa, Wiek XIX. Teksty źródłowe, Kraków 2001, s. 128–129.