Od nowoczesnych ruchów politycznych do rewolucji 1905‑1907 na ziemiach polskich
Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Dziedzictwo pokoleń". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.
Wątek Przełom cywilizacyjny XIX w. Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, na świecie i ziemiach polskich w II poł. i na pocz. XX wieku składa się z 6 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje najważniejsze wydarzenia na świecie, w Europie i na ziemiach polskich po okresie Wiosny Ludów. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.
Bibliografia
- Źródło: Piotr Cywiński, Rodowody niepokornych, Warszawa 1996, s. 30.
- Źródło: Józef Szujski, fragment publicystyki, [w:] M. Król, Stańczycy. Antologia myśli społecznej i politycznej Konserwatystów Krakowskich, Warszawa 1982.
- Źródło: Roman Dmowski, Myśli nowoczesnego Polaka, b.m.w. 1986, s. 68–72.
- Źródło: Odezwa młodzieży szkół średnich Królestwa Polskiego w sprawie strajku szkolnego z lutego1905 roku, [w:] Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. B. Lenard, M.Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1998, s. 436–438.
- Źródło: Mikołaj II, Manifest konstytucyjny (17/30 X 1905), [w:] Grzegorz Chomicki, Leszek Śliwa, Wiek XIX. Teksty źródłowe, Kraków 2001, s. 128–129.