Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej
Władza ustawodawcza - Sejm i Senat RP
przedstawiać zasady wyborów parlamentarnych w Polsce;
charakteryzować najważniejsze funkcje polskiego parlamentu;
definiować pojęcie „władza ustawodawcza”.
W szkole wybrano Przewodniczącego Rady Samorządu Uczniowskiego. Uprawnieni do głosowania byli wszyscy uczniowie, czyli 250 osób. W głosowaniu wzięło udział 150 uczniów.
liczba osób biorących udział w wyborach w stosunku do liczby osób uprawnionych do głosowania
Na podstawie powyższego tekstu oblicz, ile wynosiła frekwencja w wyborach do samorządu uczniowskiego. Wykorzystaj kalkulator.
Komu we współczesnej Polsce przysługuje prawo wyboru posłów i senatorów?
Sejm RP składa się z 460 posłów, Senat RP ze 100 senatorów. KadencjaKadencja obu izb trwa cztery lata i może ulec skróceniu.
Polska ma jedną z najstarszych tradycji parlamentarnych na świecie. Już w XV wieku szlachta polska posiadała prawo wybierania przedstawicieli na sejm i tym samym decydowania o najważniejszych sprawach państwa.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 rokuArt. 62.
Obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat.
Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
Jakie warunki musi spełnić osoba kandydująca na posła lub senatora?
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 rokuArt. 99.
Wybrany do Sejmu RP może być obywatel polski mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 21 lat.
Wybrany do Senatu RP może być obywatel polski mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 30 lat.
Wybraną do Sejmu RP lub do Senatu RP nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.
Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
Podstawowe zasady kodeksu wyborczego obowiązujące w Polsce
Po 1989 roku wybory w Polsce odbywały się na podstawie wielu ordynacji wyborczych (ustaw regulujących organizację wyborów), określających zasady wyborów parlamentarnych, prezydenckich, samorządowych, a od 2004 roku także europejskich. W 2010 roku Sejm RP podjął pracę nad jednolitym aktem prawnym – kodeksem wyborczym, który miał ujednolić zasady przeprowadzanych w Polsce elekcji. Ustawa została uchwalona 5 stycznia 2011 roku. Reguluje przepisy dotyczące głosowania w wyborach parlamentarnych, prezydenckich, samorządowych i do Parlamentu Europejskiego. W kodeksie wyborczym wyjaśniono zasady głosowania, sposoby liczenia głosów, przepisy o warunkach i instytucjach uznających ważność wyborów oraz przepisy karne za przestępstwa popełnione przeciwko wyborom. Ponadto ujednolicono też godziny głosowania – lokale wyborcze są zawsze otwarte między godziną 7.00 a 21.00. Głosowanie zawsze odbywa się w dniu wolnym od pracy.
Nowością, wprowadzoną przez wspomniany kodeks, jest możliwość głosowania przez pełnomocnika dla obywateli, którzy ukończyli 60 lat oraz prawo do głosowania korespondencyjnego. Kodeks określił również bardzo precyzyjne zasady finansowania kampanii wyborczych oraz sposób rozliczania dochodów i wydatków poniesionych na ich prowadzenie. Pierwszą elekcją, która została przeprowadzona zgodnie z zasadami Kodeksu wyborczego, były wybory parlamentarne w 2011 roku. Podstawowe zasady prawa wyborczego w Polsce (przymiotniki wyborcze) są określone w Konstytucji RP.
Wybory do Sejmu RP

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Db3RVChh5
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej - spacer wirtualny
Zdjęcie przedstawia gmach sejmu, następnie pojawia się tekst. Po odczytaniu, którego przechodzimy do kolejnych elementów spaceru.
W Polsce przedrozbiorowej miejscem obrad Sejmu były siedziby królewskie. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku zaczęto szukać nowego, samodzielnego gmachu dla odradzającego się polskiego sejmu. Brano pod uwagę kilka siedzib, jednak ostatecznie postanowiono zaadoptować budynek dawnej średniej szkoły żeńskiej Instytutu Aleksandryjsko‑Maryjskiego przy ul. Wiejskiej w Warszawie. Ta antypolska szkoła została kilka lat wcześniej ewakuowana do Rosji.
Rozpoczęto przebudowę budynku i już 10 lutego 1919 roku odbyło się w nim pierwsze posiedzenie Sejmu II Rzeczypospolitej, kilka dni później uchwalano Małą Konstytucję, a Józefowi Piłsudskiemu przyznano tytuł Naczelnika Państwa.
W 1925 roku rozpoczęła się rozbudowa budynku sejmu według projektu Kazimierza Skórewicza. Dobudowano amfiteatralną Salę Posiedzeń oraz Dom Poselski.
Wojna poważnie uszkodziła sejmowe zabudowania, nieznacznie ucierpiał jedynie Dom Poselski. Do końca 1947 roku wyburzono XIX‑wieczne budynki i odbudowano Salę Posiedzeń.
Zaprojektowanie nowego kompleksu sejmowego powierzono znanemu architektowi, Bohdanowi Pniewskiemu. W latach 1949‑1952 powstały nawiązujące do architektury renesansu budynki obłożone białym piaskowcem.
Pomnik Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej
Zwiedzanie budynku Sejmu powinno rozpoczynać oddanie hołdu żołnierzom Armii Krajowej i Polskiego Państwa Podziemnego. Usytuowanie pomnika w pobliżu parlamentu podkreśla ciągłość państwa polskiego, którego najważniejsze instytucje, pomimo okupacji, ani na jeden dzień nie przerwały swojej działalności. Abstrakcyjna forma pomnika – wysoki na 32 metry obelisk – nie narzuca jednej interpretacji. Każdy może pokusić się o własną. Dumnie wygląda na nim kotwica, znak Polski Walczącej, który w czasie okupacji i powstania dodawał otuchy, był świadectwem Polski, która się nie poddała. Obok, na wykonanych ze strzegomskiego marmuru tablicach umieszczono nazwy wszystkich instytucji i przywódców Polski Podziemnej.
Laski marszałkowskie
Tuż przy wejściu do Sejmu znajduje się gablota z dawnymi laskami marszałkowskimi. Miały one od zawsze dwojakie przeznaczenie: z jednej strony symboliczne – jako znak władzy i godności marszałka, z drugiej strony praktyczne – uderzając laską w podłogę, marszałek starał się uspokoić zbyt rozdyskutowanych posłów. „Dzień cały nieszczęśliwy był, bo trzy laski marszałkowskie złamały się, gdy nimi bił o ziemię, aby się uciszyli” – opisywał pisarz i publicysta Stanisław Konarski w dziele „O skutecznym rad sposobie”. Nic więc dziwnego, że tak niewiele lasek zachowało się do naszych czasów. Dziś trzykrotne uderzenie laską marszałkowską w podłogę otwiera i zamyka obrady Sejmu i Senatu. Obok gabloty znajduje się tablica upamiętniająca wizytę papieża Jana Pawła II w polskim parlamencie 11 czerwca 1999 roku.
Sala Kolumnowa - wejście
Ta olbrzymia, prostokątna sala o powierzchni 600mIndeks górny 22 nazwę zawdzięcza dwóm rzędom kolumn. Zachwyca niezwykłą posadzką zdobioną rozetami z wielobarwnych marmurów i ich odbiciem w postaci stiukowych ozdób na suficie. Charakterystycznym elementem wnętrza są kryształowe kandelabry. Po przywróceniu senatu w 1989 roku przez dwa lata Sala Kolumnowa była miejscem obrad izby wyższej parlamentu.
Tablice pamiątkowe
Z drugiej strony hallu (na pierwszym piętrze) znajdują się tablice ku czci poległych w czasie II wojny światowej parlamentarzystów: „Sejm Rzeczypospolitej oddaje głęboki hołd swoim poprzednikom, posłom II Rzeczypospolitej, którzy oddali życie za Polskę”. Na sąsiedniej ścianie znajduje się tablica upamiętniająca marszałka Sejmu, Macieja Płażyńskiego i 18 parlamentarzystów, zginęli tragicznie w katastrofie smoleńskiej.
Sala Posiedzeń - transmisje tv
Z prawej strony sejmowego balkonu (stojąc przodem do mównicy) ulokowali się operatorzy telewizyjni. To z tego miejsca najczęściej filmowane są debaty poselskie. Wyjście najbliższymi drzwiami przenosi nas w strefę niemal całkowicie opanowaną przez dziennikarzy. Tu na kanapie czekają oni na wypowiedzi posłów, konferencje prasowe, przygotowują relacje. To najlepszy punkt obserwacyjny, pozwala dostrzec, czy korytarzem sejmowym lub głównym wejściem wchodzi poseł, którego wypowiedź w tym dniu byłaby interesująca. Do budynku Senatu można przejść okazałym korytarzem. Po obu jego stronach usytuowane są sale, w których obradują komisje sejmowe. Noszą one imiona marszałków Sejmu: Wojciecha Trąmpczyńskiego, Ignacego Daszyńskiego, Macieja Rataja. W górnym hallu, przy barierce, organizowane są konferencje prasowe, najczęściej ad hoc, w celu skomentowania wydarzenia, odniesienia się do zarzutów. Posłowie mają wówczas za plecami wspaniałą panoramę. Widać przestrzeń podzieloną smukłymi kolumnami, charakterystyczną marmurową posadzkę, okazałe schody z ozdobną balustradą zakończoną mosiężną poręczą w kształcie węża.
Sala Posiedzeń
Sala Posiedzeń powstawała przez niemal trzy lata, od maja 1925 r. do marca 1928 r. Projektant Kazimierz Skórewicz doglądał wykonania wszystkich szczegółów wystroju. Kształt sali, zdobiące ją marmury, imponujące kolumny podtrzymujące sklepienie i wspaniały sufit ze świetlikiem najlepiej podziwiać właśnie z wysokości pierwszego piętra, czyli z balkonu dla gości i dziennikarzy. Warto powędrować na miejsce przeznaczone dla prezydenta RP (usytuowane z lewej strony, jeśli stoimy przodem do mównicy). Tu zasiada pierwsza osoba w państwie, kiedy przysłuchuje się ważnym debatom lub słucha przemówień zaproszonych gości, na przykład w 1994 roku Billa Clintona, prezydenta Stanów Zjednoczonych, a w czerwcu 1999 roku - papieża Jana Pawła II.
Sala Posiedzeń - wejście dla rządu
Przedstawiciele rządu mogą obserwować obrady Sejmu z niewielkiego podwyższenia. Ich ławy znajdują się blisko mównicy z lewej strony (jeśli stoimy do niej przodem), tak aby mogli szybko się na niej znaleźć oraz odpowiedzieć na pytania i interpelacje posłów.
Sala Posiedzeń - fotel Marszałka
Marszałek kieruje pracami Sejmu, stoi na straży jego godności i praw. Miejsce, które zajmuje w Sali Posiedzeń, odzwierciedla jego wyjątkową pozycję, a przy tym umożliwia ogarnięcie wzrokiem całej sali, będąc jednocześnie widocznym dla wszystkich posłów.
Sala Posiedzeń - ławy sejmowe
Fotele, stoły, mównicę i balustradę wykonano z drewna dębowego według projektów Stefana Sienickiego, płaskorzeźby na mównicy zaprojektował Aleksander Żurakowski. Z bliska łatwo dostrzec, jak rzetelnie i pieczołowicie zostały wykonane wszystkie meble Sali Posiedzeń.
Stanowiska dziennikarzy
W górnym hallu, przy barierce, organizowane są konferencje prasowe, najczęściej ad hoc, w celu skomentowania wydarzenia, odniesienia się do zarzutów. Posłowie mają wówczas za plecami wspaniałą panoramę. Widać przestrzeń podzieloną smukłymi kolumnami, charakterystyczną marmurową posadzkę, okazałe schody z ozdobną balustradą, zakończoną mosiężną poręczą w kształcie węża.
Sejm Dzieci i Młodzieży
Od ponad dwudziestu lat, raz do roku, 1 czerwca w Dzień Dziecka, władzę w Sejmie przejmuje młode pokolenie. Sejm Dzieci i Młodzieży także składa się z 460 posłów (16 województw otrzymuje liczbę mandatów proporcjonalną do liczby uczniów w gimnazjach i liceach). Obrady odbywają się w Sali Posiedzeń, jednak wcześniej, zgodnie z obowiązującymi procedurami, młodzi „parlamentarzyści” przygotowują w komisjach sejmowych projekt uchwały.
Wybory do Sejmu RP są:
powszechnepowszechne;
bezpośredniebezpośrednie;
odbywają się w głosowaniu tajnymodbywają się w głosowaniu tajnym;
równerówne;
proporcjonalneproporcjonalne.
Kandydatów na posłów i senatorów w Polsce mogą zgłaszać partie polityczne oraz wyborcy.

Posłów wybieramy w 41. okręgach wyborczych. W każdym okręgu wybiera się od 7. do 19. posłów. Liczba mandatów zależy od liczby obywateli uprawnionych do głosowania w danym okręgu wyborczym. Wyborca zaznacza na wybranej przez siebie liście kandydatów nazwisko jednej osoby, której chciałby powierzyć mandat poselski. W podziale mandatów uczestniczą tylko te komitety wyborcze, które w skali kraju uzyskały poparcie wynoszące co najmniej 5% (dotyczy to komitetów wyborczych partii politycznych oraz komitetów wyborczych wyborców) lub 8% głosów (dotyczy koalicyjnych komitetów wyborczych). Z konieczności uzyskania progu wyborczego zwolnione są komitety mniejszości narodowych. Po ustaleniu, ile dany komitet wyborczy uzyskał mandatów w konkretnym okręgu, przydziela się je osobom, które otrzymały najwięcej wskazań w ramach listy.
Wyniki wyborów do Sejmu RP przeprowadzonych w 2015 roku
L.p. | Nazwa komitetu | Głosy (%) |
|---|---|---|
1. | KW Prawo i Sprawiedliwość | 37,58 |
2. | KW Platforma Obywatelska RP | 24,09 |
3. | KW Partia Razem | 3,62 |
4. | KW KORWiN | 4,76 |
5. | KW Polskie Stronnictwo Ludowe | 5,13 |
6. | KKW Zjednoczona Lewica SLD+TR+PPS+UP+Zieloni | 7,55 |
7. | KWW Kukiz'15 | 8,81 |
8. | KW Nowoczesna Ryszard Petru | 7,60 |
9. | KWW JOW Bezpartyjni | 0,10 |
10. | KWW Zbigniewa Stonogi | 0,28 |
11. | KW Ruch Społeczny Rzeczypospolitej Polskiej | 0,03 |
12. | KW Zjednoczeni dla Śląska | 0,12 |
13. | KW Samoobrona | 0,03 |
14. | KWW Grzegorza Brauna „Szczęść Boże!” | 0,09 |
15. | KW Kongres Nowej Prawicy | 0,03 |
16. | KWW Mniejszość Niemiecka | 0,18 |
17. | KWW Obywatele do Parlamentu | 0,01 |
Wyniki wyborów do Sejmu przeprowadzonych w 2019 roku
L.p. | Nazwa komitetu | Głosy (%) |
|---|---|---|
1. | KW Prawo i Sprawiedliwość | 43,59 |
2. | KKW Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni | 27,40 |
3. | KW Sojusz Lewicy Demokratycznej | 12,56 |
4. | KW Polskie Stronnictwo Ludowe | 8,55 |
5. | KW Konfederacja Wolność i Niepodległość | 6,81 |
6. | KKW Koalicja Bezpartyjni i Samorządowcy | 0,78 |
7. | KWW Mniejszość Niemiecka | 0,17 |
8. | KW Skuteczni Piotra Liroya‑Marca | 0,10 |
9. | KW Akcja Zawiedzionych Emerytów Rencistów | 0,03 |
10. | KW Prawica | 0,01 |
Po zapoznaniu się z danymi zawartymi w tabeli podaj nazwy partii politycznych, których komitety wyborcze uzyskały mandaty w wyborach do Sejmu RP w 2015 r. oraz w 2019 r.
Wybór uzasadnij, odwołując się do wyników głosowania i zasad prawa wyborczego.
Poszukaj informacji o aktualnych wynikach wyborów do Sejmu RP. Na ich podstawie podaj nazwy partii politycznych, których komitety wyborcze uzyskały mandaty w wyborach do Sejmu RP.
Scharakteryzuj, odwołując się do Kodeksu wyborczego, zasady polskiego prawa wyborczego w wyborach do Sejmu RP.
Wybory do Senatu RP

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Db3RVChh5
Senat - wirtualny spacer
Zdjęcie przedstawia gmach senatu, następnie pojawia się tekst. Po odczytaniu, którego przechodzimy do kolejnych elementów spaceru.
Senat, czyli izba wyższa parlamentu Rzeczypospolitej, powstał z Rady Królewskiej, która była organem doradczym władcy. Początki istnienia Rady sięgają wieku XIV. W tym czasie senatorami byli najwyżsi dostojnicy państwa i biskupi.
Trwałe uformowanie Senatu i ustalenie kompetencji tej izby historycy datują na początek wieku XVI. Obradom Senatu przewodniczył król za pośrednictwem marszałka wielkiego koronnego - pierwszego ministra państwa polskiego. Podczas nieobecności władcy obrady izby prowadził prymas, który w czasie bezkrólewia był interrexem, czyli zastępował panującego.
W czasie I Rzeczypospolitej senatorowie uczestniczyli w pracach ustawodawczych, w polityce zagranicznej i sądzie sejmowym.
Miejscem obrad izby od 1573 roku do czasu rozbiorów państwa były najczęściej siedziby władcy. Senat istniał do 1794 roku, tj. do powstania kościuszkowskiego.
W II Rzeczypospolitej instytucja Senatu została przywrócona dzięki zapisom konstytucji marcowej z 1921 roku. Senatorów wybierano w wyborach powszechnych - w sumie pięć razy, aż do wybuchu wojny w 1939 r.
W 1946 roku władze komunistyczne zniosły Senat na podstawie sfałszowanych wyników tzw. referendum ludowego. Przez ponad 40 lat Sejm był jedyną izbą polskiego parlamentu. 4 czerwca 1989 r., dzięki umowom zawartym przy Okrągłym Stole, odbyły się wybory nie tylko do Sejmu, ale też do Senatu pierwszej kadencji. Głosowanie zakończyło się ogromnym sukcesem „Solidarności”, której udało się wprowadzić aż 99 (na 100) przedstawicieli do izby wyższej parlamentu.
Miejscem posiedzeń nowopowstałego Senatu była początkowo Sala Kolumnowa w Sejmie. Obecnie Senat ma swoją własną siedzibę, usytuowaną tuż obok budynku Sejmu przy ulicy Wiejskiej.
Do izby wyższej parlamentu RP wybieranych jest 100 senatorów, w wyborach powszechnych, bezpośrednich, w głosowaniu tajnym, w jednomandatowych okręgach wyborczych, na czteroletnią kadencję.
Korytarz Marszałkowski
Budynki parlamentu łączy reprezentacyjny Korytarz Marszałkowski. Jego sufit wspiera się na dwóch rzędach kolumn zwężających się ku dołowi ustawionych wzdłuż ścian. Po jego obu stronach znajdują się wejścia do gabinetów prezydenta i premiera, a także do czterech dużych sal: Konstytucji 3 Maja, Wojciecha Trąmpczyńskiego, Ignacego Daszyńskiego oraz Macieja Rataja. Od strony Senatu korytarz zamyka ozdobna żelazna krata zaprojektowana przez architekta Jana Mizerskiego. Korytarz ten jest najdłuższym hallem w budynkach parlamentu – ma 176 m.
Wiszące schody
Ozdobą budynku Senatu są marmurowe, spiralne schody zaprojektowane na początku lat 50‑tych, przez architekta Bohdana Pniewskiego. Dzięki oryginalnemu pomysłowi sprawiają wrażenie niezwykle lekkich. „Serce hallu stanowi spiralna klatka schodowa. Ma niezależną konstrukcję i wygląda niczym rzeźba obłożona białym marmurem, ozdobiona kutymi balustradami z metalu. Jest też jednym z najciekawszych rozwiązań architektonicznych w całym kompleksie zabudowań polskiego parlamentu” – zachwyca się Jerzy S. Majewski w Spacerowniku po Senacie.
Sala Obrad
W 1989 roku izbie wyższej parlamentu RP – Senatowi, przydzielono jeden z budynków sejmowych, który zaprojektowano z przeznaczeniem na bibliotekę. Zespół architektów pod kierownictwem Andrzeja Kaliszewskiego zaplanował przebudowę i adaptację, z założeniem, że projekt nie może kontrastować z architekturą wnętrz sejmowych. Z trzech sal na I piętrze budynku stworzono jedną o powierzchni 220 m2. Na tej przestrzeni umieszczono 100 foteli dla senatorów w układzie amfiteatralnym, stół prezydialny z mównicą oraz około 40 miejsc dla gości. Wystrój i kolorystykę sali dostosowano do pozostałych wnętrz. Cechuje je staranne wykonanie detali i spokojna kolorystyka - połączenie bieli, szarości i brązu. Senatorowie mają przed sobą okna z widokiem na skarpę wiślaną. Podczas obrad okna są zasłaniane, ponieważ trudno byłoby przez wiele godzin patrzeć pod światło na mównicę i stół prezydialny umieszczone na tle okien. Salę upiększają lustra ze srebrnymi kandelabrami, które pełnią także funkcję użytkową: za nimi znajdują się pomieszczenia przeznaczone dla służb technicznych odpowiedzialnych za nagrania, nagłośnienie i oświetlenie. Godło i laska marszałkowska: Nad stołem prezydialnym w Sali Obrad zawieszono godło Polski zaprojektowane, podobnie jak laska marszałkowska, przez architektów, a wykonane przez Cech Rzemiosł Artystycznych w darze dla odrodzonego Senatu III Rzeczpospolitej. Laska marszałka Senatu została zrobiona z mahoniu i ze srebra, zdobią ją ważne dla historii Polski daty: 3 V 1791 r. - uchwalenie Konstytucji 3 maja, 11 XI 1918 r. - odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4 VI 1989 r. - pierwsze po II wojnie światowej wolne wybory do Senatu. Laskę wieńczy stylizowana, pozłacana korona piastowska Kazimierza Wielkiego z czterema bursztynami. Za stołem prezydialnym zasiada marszałek prowadzący obrady oraz sekretarze Senatu. Miejsca poniżej stołu prezydialnego i mównicy przeznaczone są dla pracowników Kancelarii Senatu: stenografów, prawników i informatyków. Specjalne miejsce zostało przeznaczone dla prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Wyróżnia je flaga państwowa oraz wizerunek orła wyhaftowany według wzoru z przedwojennego sztandaru prezydenta. Każdy senator ma swoje miejsce oznaczone mosiężną tabliczką z wygrawerowanym imieniem i nazwiskiem. Na pulpicie znajduje się urządzenie do głosowania. Wyniki głosowań wyświetlane są na dwóch tablicach umieszczonych nad drzwiami sali. Rozmiary wnętrza przesądziły o ograniczeniu liczby miejsc przeznaczonych dla członków rządu, ekspertów, dziennikarzy i publiczności. Po drugiej stronie hallu znajduje się gabinet marszałka Senatu i jego sekretariat. Do sali obrad przylega obszerna sala recepcyjna. Po lewej stronie znajdują się kuluary, w których senatorowie w czasie przerwy w obradach mogą odpocząć, omówić różne sprawy, spotkać się z dziennikarzami. Na ścianie w kuluarach Senatu umieszczono portrety kolejnych marszałków Senatu od 1922 r.
Wiszące schody, piętro
Warto zatrzymać się na chwilę przy końcu schodów. Gdy spojrzymy w dół, zobaczymy, jak tworzą one tunel zakończony siedmioramienną gwiazdą. Z kolei gdy podniesiemy głowę do góry, ujrzymy kręgi na suficie. Tak jakby schody przeglądały się w wodzie. Warto przyjrzeć się też niezwykłemu układowi ornamentów umieszczonych w balustradzie. Wokół schodów, podobnie jak na niższej kondygnacji, widzimy obszerny hall i wejście do sali im. Władysława Raczkiewicza.
Sala im. Raczkiewicza
Sala konferencyjna im. Władysława Raczkiewicza mieści się na drugim piętrze budynku Senatu. Jest ona, jak wszystkie sale w budynku Senatu, nowoczesna i ascetyczna. Zdobią ją jedynie zdjęcia pokazujące najważniejsze wydarzenia z życia patrona sali. W. Raczkiewicz żył w latach 1885 – 1947, był działaczem politycznym i społecznym, uczestniczył w wojnie z bolszewikami w 1920 r., w dwudziestoleciu międzywojennym trzykrotnie sprawował funkcję ministra spraw wewnętrznych. Wybrany do Senatu w 1930 r., objął stanowisko marszałka izby wyższej. Od 30 września 1939 r. do 1947 r. był pierwszym Prezydentem RP na emigracji.

Wybory do Senatu RP są:
powszechne;
bezpośrednie;
odbywają się w głosowaniu tajnym.
Wybory do Senatu RP odbywają się w tym samym terminie, co do Sejmu RP. Przeprowadzane są jednak według innej ordynacji. Jest to ordynacja większościowa. Senatorzy wybierani są w 100. jednomandatowych okręgach. Komitet wyborczy może zgłosić tylko jednego kandydata w danym okręgu. Wyborca oddaje jeden głos na wybranego przez siebie kandydata. Mandat senatora uzyskuje kandydat, który otrzymał w okręgu największą liczbę głosów.
Senat RP ma prawo do inicjatywy ustawodawczej, ale najważniejszym jego zadaniem jest korekta procesu ustawodawczego ustaw skierowanych do senatu przez Sejm RP. Zgodnie z konstytucją, ustawę uchwaloną przez sejm Marszałek Sejmu RP przekazuje Senatowi RP, który ma 30 dni na przyjęcie jej bez zmian, uchwalenie poprawek bądź odrzucenie w całości. Poprawki Senatu RP uważa się za przyjęte, jeśli Sejm RP nie odrzuci ich bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Senat RP zatwierdza też wybieranych przez sejm szefów najważniejszych instytucji państwowych
(m.in. Najwyższej Izby Kontroli). Może też wystąpić do Marszałka Sejmu RP o przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego. Wraz z sejmem uchwala też ustawę o wyrażeniu zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej.
Czy senat jest potrzebny?
Podzielcie się na dwie grupy. Zadaniem jednej będzie przedstawienie argumentów za pozostawieniem Senatu RP, drugiej – za jego likwidacją.
Przedstawcie je na forum klasy.
Organizacja wewnętrzna Sejmu i Senatu RP
Posłowie mogą tworzyć w sejmie kluby poselskie i koła poselskie oparte na zasadzie politycznej. Klub tworzy co najmniej 15 posłów, koło - co najmniej 3 posłów.
Organy Sejmu RP
Marszałek sejmu jest wybierany na pierwszym posiedzeniu izby. Zwyczajowo funkcję tę obejmuje przedstawiciel największego klubu parlamentarnego. Marszałek sejmu stoi na straży praw i godności Sejmu RP, reprezentuje izbę wobec innych organów państwa, zwołuje posiedzenia Sejmu RP oraz przewodniczy obradom. Ponadto Konstytucja RP nakłada na marszałka sejmu obowiązki niezwiązane bezpośrednio z pracami izby. Należą do nich zastępowanie Prezydenta RP, gdy ten nie jest w stanie sprawować urzędu lub gdy urząd prezydenta jest opróżniony (np. z powodu śmierci Prezydenta RP).

Prezydium Sejmu RP tworzą marszałek i wicemarszałkowie. Kompetencje Prezydium Sejmu są dość ograniczone. Dotyczą one przede wszystkim organizacji prac Sejmu i jego organów.
Konwent Seniorów składa się z marszałka sejmu, wicemarszałków, przewodniczących lub wiceprzewodniczących klubów poselskich oraz przedstawicieli kół poselskich. Konwent jest organem doradczym.
Komisje sejmowe to organy pomocnicze sejmu, zajmujące się rozpatrywaniem, opiniowaniem i przygotowaniem spraw stanowiących przedmiot obrad sejmu.
Senatorowie podobnie jak posłowie mogą tworzyć w senacie kluby senackie i koła senackie. Klub tworzy co najmniej 7 senatorów, koło - co najmniej 3 senatorów.
Organizacja wewnętrzna Senatu RP jest niemal identyczna jak sejmu. Organami senatu są: marszałek, prezydium, Konwent Seniorów i komisje.
Funkcje Sejmu i Senatu RP
Odpowiedz na pytania dotyczące uchwalenia ustawy. Który organ władzy ustawodawczej:
nie zgłasza poprawek/zgłasza poprawki lub wniosek o odrzucenie ustawy?
odrzuca wniosek o odrzuceniu ustawy/odrzuca zaproponowane poprawki/przyjmuje wniosek o odrzuceniu ustawy/przyjmuje zaproponowane poprawki?
Jeśli chcesz wiedzieć więcej: Frekwencja wyborcza – dlaczego warto głosować?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rx222yMiHttYI
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem: „Niska frekwencja wyborcza w Polsce”. Następnie pojawia się mężczyzna o siwych włosach i w siwej brodzie, ubrany w jasną, kraciastą koszulę – prof. dr hab. Andrzej Antoszewski, politolog Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna siedzi w jasnym pokoju. Za nim na ścianie fragment mapy świata, kanapa i regał z zieloną roślinką. Na końcu filmu plansza z napisami: wystąpił prof. dr hab. Andrzej Antoszewski, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Wyjaśnij, dlaczego wiele osób uprawnionych do głosowania nie uczestniczy w wyborach parlamentarnych w Polsce. Poszukaj informacji na wybory.gov.pl dotyczących frekwencji wyborczej w wyborach parlamentarnych w 2015 i 2019 r. w okręgu wyborczym, na terenie którego znajduje się Twoja szkoła. Przygotuj wypowiedź lub tekst skierowany do swoich bliskich, np. rodziców, w której zachęcisz ich do udziału w wyborach parlamentarnych.
Wypowiedź powinna zawierać dwa argumenty i zawierać od 60 do 70 słów.
Podsumowanie
Sejm RP i Senat RP są konstytucyjnymi organami władzy ustawodawczej. Obie izby wyłaniane są w powszechnych wyborach, które odbywają się tego samego dnia, lecz według różnych systemów wyborczych. Organizacja wewnętrzna obu izb oraz status prawny posłów i senatorów są praktycznie identyczne. Biorąc pod uwagę funkcję ustawodawczą i kreacyjną, kompetencje należą do obu izb, jednak silniejszą pozycję ma izba poselska. Największa różnica dotyczy funkcji kontrolnej. Kompetencje w tym zakresie należą wyłącznie do sejmu.
Przygotuj 3 minutowe wystąpienie poselskie dotyczące ważnych kwestii dla młodzieży w Polsce.
Do zasad prawa wyborczego dopasuj ich opisy.
wyboru posła i senatora dokonuje bezpośrednio sam wyborca, każda z partii zgłaszających kandydatów otrzymuje mandaty w stosunku proporcjonalnym do liczby uzyskanych głosów, żaden opis nie pasuje do tej zasady, każdy wyborca ma taką samą liczbę głosów i każdy głos ma taką samą wagę i znaczenie, wybory są anonimowe
| zasada równości | |
| zasada bezpośredniości | |
| zasada tajności głosowania | |
| zasada proporcjonalności | |
| zasada nienaruszalności |
Wyobraź sobie, że jesteś marszałkiem sejmu. Skieruj projekt ustawy do właściwej komisji na pierwsze czytanie.
Komisja Kultury i Środków Przekazu, Komisja Spraw Zagranicznych, Komisja Zdrowia, Komisja Polityki Społecznej i Rodziny, Komisja Finansów Publicznych, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi
| Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo konsularne | |
| Projekt ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji | |
| Projekt ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu | |
| Projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii | |
| Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości | |
| Projekt ustawy o Obywatelskiej Radzie Mediów |
Słownik
określony prawem czas sprawowania władzy przez organ pochodzący z wyborów
jedna z zasad prawa wyborczego, zaliczana do przymiotników wyborczych, która polega na tym, że wyborcy w drodze osobistego głosowania, bez żadnego pośrednictwa, wybierają określonego kandydata
jedna z zasad prawa wyborczego, zaliczana do przymiotników wyborczych, która polega na tym, że każdy obywatel, który spełnia prawnie określone warunki, ma prawo czynnego (głosowanie na kandydatów) i biernego (kandydowanie do danego organu władzy) udziału w wyborach
jedna z zasad prawa wyborczego, zaliczana do przymiotników wyborczych, która polega na tym, że mandaty w Sejmie RP dzieli się proporcjonalnie do liczby głosów oddanych na daną listę
jedna z zasad prawa wyborczego, zaliczana do przymiotników wyborczych, która polega na tym, że każdy wyborca dysponuje taką samą liczbą głosów, tj. zwykle jednym głosem; głosy wyborców powinny mieć porównywalną siłę
jedna z zasad prawa wyborczego, zaliczana do przymiotników wyborczych, która polega na tym, że głosowanie odbywa się w sposób anonimowy i żadna z osób trzecich nie ma prawa poznać głosu wyborcy

