Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej
Władza wykonawcza w Polsce — Rada Ministrów
wyjaśniać na czym polega proces powoływania rządu w Polsce;
charakteryzować strukturę i kompetencje Rady Ministrów;
podawać imiona i nazwiska urzędujących prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej;
wykazywać, że decyzje podejmowane w wybranym ministerstwie mają wpływ na życie jego rodziny.

Poszukaj informacji o aktualnych premierzepremierze i wicepremierach III Rzeczypospolitej, Przygotuj ich biogramy.
Przekaż zdobyte informacje koleżankom i kolegom w klasie.
Prezes Rady Ministrów
Sprawowanie urzędu premiera to wielki zaszczyt, ale i ogromna odpowiedzialność. Prezes Rady Ministrów jest zgodnie z Konstytucją RP dopiero czwartą osobą w państwie (po prezydencie, marszałkach Sejmu RP i Senatu RP), ale w praktyce skupia w swoich rękach niemal całą władzę wykonawczą. Od decyzji, które podejmuje szef rządu, zależy jakość życia wielu milionów ludzi i rodzin. Znane są dzieje narodów, które pod mądrym przewodnictwem rozkwitały, a pod złym popadały w biedę i chaos.
W historii ostatnich lat szczególną rolę odegrali politycy, którzy pracowali na najwyższych stanowiskach w czasie transformacji ustrojowej, gdy Polska przeobrażała się z państwa zniewolonego, autorytarnegoautorytarnego, ze scentralizowaną gospodarką w kraj niepodległy, demokratyczny i wolnorynkowy.
Prezes Rady Ministrów | Daty urzędowania | Przynależność partyjna |
|---|---|---|
1. Tadeusz Mazowiecki | 24.08.1989 – 4.01.1991 | Związany z NSZZ „Solidarność”, potem z Unią Demokratyczną |
2. Jan Krzysztof Bielecki | 4.01.1991 – 6.12.1991 | Kongres Liberalno‑Demokratyczny |
3. Jan Olszewski | 6.12.1991 – 5.06.1992 | Porozumienie Centrum |
4. Waldemar Pawlak | 5.06.1992 – 10.07.1992 - nie udało się sformować rządu | Polskie Stronnictwo Ludowe |
5. Hanna Suchocka | 11.07.1992 – 26.10.1993 | Unia Demokratyczna |
6. Waldemar Pawlak | 26.10.1993 – 7.03.1995 | Polskie Stronnictwo Ludowe |
7. Józef Oleksy | 7.03.1995 – 7.02.1996 | Sojusz Lewicy Demokratycznej |
8. Włodzimierz Cimoszewicz | 7.02.1996 – 31.10.1997 | Sojusz Lewicy Demokratycznej |
9. Jerzy Buzek | 31.10.1997 – 19.10.2001 | Akcja Wyborcza Solidarność |
10. Leszek Miller | 19.10.2001 – 2.05.2004 | Sojusz Lewicy Demokratycznej |
11. Marek Belka | 2.05.2004 – 31.10.2005 | Bezpartyjni, Demokraci.pl |
12. Kazimierz Marcinkiewicz | 31.10 2005 – 14.07.2006 | Prawo i Sprawiedliwość |
13. Jarosław Kaczyński | 14.07.2006 – 16.11.2007 | Prawo i Sprawiedliwość |
14. Donald Tusk | 16.11.2007 – 22.09.2014 | Platforma Obywatelska |
15. Ewa Kopacz | 22.09.2014 – 16.11.2015 | Platforma Obywatelska |
16. Beata Szydło | 16.11.2015 - 11.12.2017 | Prawo i Sprawiedliwość |
17. Mateusz Morawiecki | 11.12.2017 - 13.12.2023 | Prawo i Sprawiedliwość |
18. Donald Tusk | od 13.12.2023 | Platforma Obywatelska |

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D15GGKD9I
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów - wirtualny spacer
Tu zapadają najważniejsze decyzje w państwie, przyjmowani są szefowie innych państw i delegacje zagraniczne. Usytuowanie gmachu odzwierciedla jego rolę w państwie: mieści się w najbardziej prestiżowym rejonie Warszawy, przy Trakcie Królewskim, naprzeciwko jednego z najpiękniejszych parków w Europie - Łazienek.
Budynek KPRM nie był projektowany ani jako siedziba premiera rządu, ani nawet dla ważnego urzędu, ale dla rosyjskiej szkoły wojskowej, czyli Korpusu Kadetów.
Cały kompleks budynków miał kształt litery „C”, a najbardziej charakterystycznym elementem głównego gmachu była imponująca kopuła wejścia głównego od Alei Ujazdowskich.
W czasie I wojny światowej budynek zmienił swoje przeznaczenie, od 1914 do 1918 roku magistrat ulokował w nim szpital polowy na 1500 łóżek. Po wojnie budynek znów stał się polską szkołą podchorążych piechoty.
W czasie przewrotu majowego w 1926 roku batalion szkoły opowiedział się po stronie rządu, w związku z tym szkołę przeniesiono do innego miasta. Przebudowany wkrótce potem gmach stał się siedzibą Generalnego Inspektoratu Sił Zbrojnych, na którego czele stanął Józef Piłsudski. W jednym ze skrzydeł budynku utworzono Centralną Bibliotekę Wojskową. We wrześniu 1939 gmach został zbombardowany, spłonęły ulokowane w nim zbiory biblioteki. Ocalał jedynie parter budynku i skrzydło północne.
W czasie wojny gmach był siedzibą SS. Rozegrały się w nim tragiczne wydarzenia. Tuż po rozpoczęciu powstania warszawskiego, w zrujnowanym skrzydle południowym SS dokonało egzekucji tysięcy mieszkańców Warszawy.
W styczniu 1945 roku zachowaną część budynku objęły w posiadanie władze Wojska Polskiego. Z końcem 1946 roku zapadła decyzja o przekazaniu całego kompleksu Radzie Państwa.
W 1947 roku rozpoczęła się odbudowa i przebudowa budynków. Powierzono ją Janowi Bogusławskiemu i Stanisławowi Odyńcowi‑Dobrowolskiemu.
Gmach stał się budynkiem reprezentacyjnym, nadbudowano salę kolumnową, co umożliwiło jego podwyższenie, a przed głównym wejściem stanęły wysunięte przed front kolumny. Po remoncie w 1948 roku w gmachu znajdowały się 384 pomieszczenia biurowe i reprezentacyjne. Teraz jest blisko 600 pokoi i trzy kilometry korytarzy.
Od 1953 roku do 1996 roku w budynku mieścił się Urząd Rady Ministrów, po reformie 1997 roku - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
W 1995 roku cały kompleks budynków wpisano do rejestru zabytków ówczesnego województwa warszawskiego jako przykład architektury reprezentacyjnej Warszawy.
Na zewnątrz
Od 1953 Urząd Rady Ministrów, który w 1997 zmienił nazwę na Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, mieści się w Al. Ujazdowskich 1/3.
Wejście
Zyskało reprezentacyjny charakter w czasie przebudowy w latach 1946‑1948. W czasie remontu w 2008 roku przybył w nim niezwykle nowoczesny element – szklana podłoga. Za szklaną taflą, podpartą dla lepszej ekspozycji także szklanymi belkami, widać schody z 1902 roku. Ta ekspozycja jest znakomitym przykładem, jak można w atrakcyjny, nowoczesny sposób wydobywać uroki przeszłości. Takie poszanowanie tradycji powinno obowiązywać nie tylko w architekturze.
Sala świetlikowa
Od 2014 roku im. Tadeusza Mazowieckiego. To w niej do 2003 roku odbywały się posiedzenia rządu. Przed wojną mieściła się tutaj kaplica prawosławna. Obecnie jest miejscem spotkań rządu i stałych komisji.
Hol
Olśniewa przestrzenią i elegancją. Do jego wykończenia użyto stonowanych kolorystycznie marmurów. Na ich tle dobrze prezentują się misterne kraty wykonane według projektu Henryka Grunwalda.
Sala kolumnowa
„Najmłodsza” i najbardziej reprezentacyjna sala w gmachu, powstała w czasie powojennego remontu, może pomieścić nawet tysiąc osób. Elementem wystroju są dekoracje rzeźbiarskie wykonane przez Stanisława Sikorę. „Oddano mu do dyspozycji cztery duże pomieszczenia na parterze budynku. Do pomocy przydzielono rzemieślników‑kamieniarzy, sztukatorów, cieśli i stolarzy” – napisał na portalu sztuka.net Paweł Giergoń, badacz architektury PRL. Dopełnieniem dekoracji są okucia balustrad zaprojektowane i wykonane przez Henryka Grunwalda. W sali kolumnowej organizowane są największe konferencje, uroczystości wręczania medali, dyplomów, ślubowania nowych urzędników.
Sala obrazowa
To miejsce oficjalnych ceremonii z udziałem zagranicznych gości premiera. Tu zapraszani są dziennikarze, gdy szefowie rządu mają zamiar wygłosić ważne oświadczenie. Na ścianach wiszą XX‑wieczne obrazy polskich malarzy, wypożyczone z Muzeum Narodowego, m.in. Tadeusza Makowskiego, Kazimierza Sichulskiego, Witolda Rzegocińskiego.
Sala zegarowa
Gdy spotkanie premiera z szefami rządów czy ambasadorami wymaga rozmów jedynie kilku osób – najczęściej odbywa się właśnie w Sali Zegarowej. Jej ozdobą jest angielski XVIII‑wieczny zegar, najstarszy zabytek w KPRM. Gospodarz podobno zawsze siada tyłem do okna, a przodem do drzwi, dzięki czemu widzi zegar i może kontrolować czas spotkania.
Sala recepcyjna
Połączona z Salą Zegarową, ale utrzymana w zupełnie innym stylu. Wzrok przykuwają oryginalne krzesła kolorystycznie współgrające z kolorami ścian.
Sala okrągłego stołu
Reprezentacyjna, usytuowana w pobliżu dawnego gabinetu premiera, służąca jako miejsce spotkań z delegacjami zagranicznymi. Autorem wystroju i projektantem mebli był Jan Bogusławski.
Sala posiedzeń Rządu
Najbardziej ascetyczna i znana sala, gdyż jest filmowana przed cotygodniowymi posiedzeniami rządu. Przy stole w kształcie litery „O” obradują pod kierunkiem premiera wszyscy ministrowie. Zwyczajowo przed każdym posiedzeniem premier rządu podchodzi do każdego ministra i podaje mu rękę. Gdy premier przywita przybyłych, operatorzy kamer programów informacyjnych muszą opuścić salę. Rząd obraduje bez świadków. Do sali nie wolno wnosić też telefonów komórkowych.
Sala konferencyjna
W niej odbywają się dłuższe konferencje, na których premier lub ministrowie wyjaśniają zawiłości kierowanych do Sejmu ustaw.
Powołanie Rady Ministrów
Konstytucja RP z 1997 r. zawiera trzy następujące po sobie procedury powoływania Rady Ministrów.
Struktura Rady Ministrów

Kompetencje Rady Ministrów
Odpowiedzialność konstytucyjna i polityczna Rady Ministrów
Członkowie Rady Ministrów ponoszą indywidualną odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu za naruszenie konstytucji lub ustaw oraz za popełnienie przestępstwa w związku z zajmowanym stanowiskiem. Z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnejodpowiedzialności konstytucyjnej wystąpić może co najmniej 115 posłów, a sejm pociąga do odpowiedzialności większością 3/5 głosów ustawowej liczby posłów.
Rada Ministrów ponosi za swoją działalność odpowiedzialność politycznąodpowiedzialność polityczną przed sejmem, tzn. może być zmuszona do dymisji, jeżeli sejm negatywnie oceni jej działalność. Konstytucja wprowadza dwa rodzaje odpowiedzialności politycznej rządu: solidarną, czyli zbiorową, oraz indywidualną, którą konstytucja odnosi do każdego z członków rządu z wyłączeniem premiera, bowiem wymuszenie dymisji premiera skutkuje jednoczesną dymisją całego rządu. Odpowiedzialność solidarna może być egzekwowana w dwóch procedurach: konstruktywnego wotum nieufnościkonstruktywnego wotum nieufności i wotum zaufaniawotum zaufania.
Na mocy artykułu 159 Konstytucji RP sejm może wyrazić wobec ministra wotum nieufnościwotum nieufności. Jest to przejawem kontrolnej funkcji sejmu, który w ten sposób egzekwuje odpowiedzialność polityczną wobec ministra. Wniosek o wyrażenie wotum nieufności musi zgłosić co najmniej 69 posłów. Jeśli taki wniosek uzyska większość bezwzględną, Prezydent RP zmuszony jest odwołać ministra. W historii III RP wielokrotnie opozycja podejmowała próby uchwalenia wotum nieufności wobec różnych ministrów. Jak dotąd, bezskutecznie.
Oprócz wyrażenia konstruktywnego wotum nieufności wobec Rady Ministrów dymisja rządu może także nastąpić z powodu:
nieuchwalenia przez Sejm wotum zaufania dla Rady Ministrów;
dymisji Rady Ministrów na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Sejmu;
nieuchwalenia przez Sejm absolutorium dla rządu z wykonania ustawy budżetowej;
śmierci Prezesa Rady Ministrów;
rezygnacji Prezesa Rady Ministrów -w tym ostatnim przypadku prezydent może odmówić przyjęcia dymisji Rady Ministrów.
Przeanalizuj materiał źródłowy i wykonaj polecenie.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 157
1. Członkowie Rady Ministrów ponoszą przed Sejmem solidarną odpowiedzialność za działalność Rady Ministrów.
2. Członkowie Rady Ministrów ponoszą przed Sejmem również odpowiedzialność indywidualną za sprawy należące do ich kompetencji lub powierzone im przez Prezesa Rady Ministrów.
Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 5.05.2020].
Podsumowanie
Zasady funkcjonowania Rady Ministrów w Polsce zawierają rozwiązania charakterystyczne, z jednej strony dla państw z parlamentarno‑gabinetowym systemem rządów, z drugiej zaś dla tych z systemem semiprezydenckim. Do pierwszej grupy zaliczymy uzależnienie powstania i trwania rządu od woli większości sejmowej czy wreszcie formalne rozdzielenie władzy wykonawczej. Rozwiązania zapożyczone z systemów semiprezydenckich to przede wszystkim aktywny udział prezydenta w procesie powoływania rządu czy posiadanie przez Prezydenta RP własnych, wykonywanych samodzielnie kompetencji wobec rządu.
Przeanalizuj materiał źródłowy i wykonaj polecenie.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 158
1. Sejm wyraża Radzie Ministrów wotum nieufności większością ustawowej liczby posłów na wniosek zgłoszony przez co najmniej 46 posłów i wskazujący imiennie kandydata na Prezesa Rady Ministrów. Jeżeli uchwała została przyjęta przez Sejm, Prezydent Rzeczypospolitej przyjmuje dymisję Rady Ministrów i powołuje wybranego przez Sejm nowego Prezesa Rady Ministrów, a na jego wniosek pozostałych członków Rady Ministrów oraz odbiera od nich przysięgę.
Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 5.05.2020].
Słownik
system, w którym władza nie znosi sprzeciwu, wymaga bezwzględnego posłuszeństwa
zwolnienie lub rezygnacja osoby z zajmowanego stanowiska lub urzędu
rodzaj wotum nieufności, zabezpieczający przed pochopnym odwołaniem rządu przez parlament i przed destabilizacją systemu politycznego; w tym rozwiązaniu głowa państwa przyjmuje dymisję rządu tylko wtedy, gdy część parlamentu, która wystąpiła o wotum nieufności, jednocześnie zgłosiła i uzyskała poparcie większości parlamentu dla kandydata na nowego premiera
członek rządu w randze ministra, który nie kieruje żadnym ministerstwem
odpowiedzialność najwyższych urzędników państwowych za naruszenie konstytucji lub ustaw oraz za popełnienie przestępstwa w związku z zajmowanym stanowiskiem
zwana również parlamentarną; ponoszą ją poszczególni członkowie gabinetu lub cały gabinet przed parlamentem w związku ze sprawowaniem swoich funkcji
premier to potoczne określenie Prezesa Rady Ministrów – osoby stojącej na czele kolegialnego organu władzy wykonawczej, Rady Ministrów, potocznie nazywanej rządem
podjęta w specjalnym głosowaniu uchwała parlamentu wyrażająca brak zaufania do działalności ministra albo rządu; prowadzi do ich dymisji
podjęta w specjalnym głosowaniu uchwała parlamentu w systemie rządów parlamentarnych, wyrażająca zaufanie do działalności rządu, kończąca proces powoływania rządu lub aprobująca jego bieżącą działalność