R1XaupvZpXNqZ
Zdjęcie flagi ONZ na maszcie, w tle niebo. Na niebieskim tle białe elementy. Biały emblemat złożony z dwóch elementów: przedstawienia wszystkich kontynentów (nie licząc Antarktydy), na tle siatki kartograficznej oraz wieńca laurowego.

Polska w Europie i świecie

Flaga ONZ
Źródło: Makaristos, domena publiczna.

Polska w Unii Europejskiej

Nauczysz się
  • przedstawiać   podstawowe   korzyści   związane   z   obecnością   Polski   w   Unii Europejskiej;

  • pozyskiwać  informacje o wykorzystaniu funduszy unijnych w swojej gminie lub swoim regionie;

  • identyfikować głównych polityków polskich piastujących ważne funkcje w Unii Europejskiej;

  • dostrzegać obecność Polaków w strukturach urzędniczych Unii Europejskiej.

Strefa Schengen i współpraca
Strefa Schengen i współpraca

Strefa Schengen [czyt. Szengen] stanowi terytorium, na którym gwarantowany jest swobodny przepływ osób. Państwa‑sygnatariusze układu postanowiły znieść granice wewnętrzne na rzecz jednej granicy zewnętrznej. W tej sytuacji, w kwestii wiz krótkoterminowych, wniosków azylowych i kontroli granicznych, zastosowanie mają wspólne zasady i procedury. Jednocześnie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w strefie Schengen [czyt. Szengen], wzmocniono współpracę i koordynację między policją a organami sądowymi.

CART5 Źródło: dostępny w internecie: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=URISERV:l33020 [dostęp 6.06.2020].
Polecenie 1

Po zapoznaniu się z zamieszczonym materiałem źródłowym i z pomocą informacji zamieszczonych w wiarygodnych źródłach wykonaj podane polecenia.

Podaj nazwy państw:

  • Unii Europejskiej, które nie są pełnoprawnymi członkami strefy Schengen [czyt. Szengen];

  • które nie są członkami Unii Europejskiej, a należą do strefy Schengen

Wykonajcie zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.

  • Wypiszcie korzyści i zagrożenia wynikające z przynależności Polski do strefy Schengen .

R15Z2F0ERj5Py
(Uzupełnij) -.

Długa droga do Unii

R1XSls8bwiXGi
Film traktuje o okolicznościach, w jakich doszło do wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

W dniu 1 maja 2004 Polska wstępuje do Unii Europejskiej.

Warto zauważyć, że wśród polityków, którzy negocjowali i podpisywali traktaty akcesyjne przystąpienia RP do Unii byli także znani działacze SLD, dawniej zasilający szeregi Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, zwani postkomunistami. Przed transformacją ustrojową opowiadali się za współpracą z ZSRS i innymi państwami komunistycznymi.

RGK2lOlvnw8aN
Na filmie pokazano przystąpienie Polski do Unii Europejskiej.
Polecenie 2

Przeanalizuj oś czasu, na której przedstawiono proces integracji Polski z Unią Europejską. Zwróć uwagę na pojawiające się tam kategorie. Co twoim zdaniem w największym stopniu przyczyniło się do dynamizowania postępów procesu integracji? Czy największą rolę odegrały tu podpisywane umowy międzynarodowe? Decyzje podejmowane przez przywódców państw członkowskich podczas szczytów Rady Europejskiej? Instytucje i dokumenty tworzone przez polski rząd? Ludzie zaangażowani w proces integracji? Wybierz kategorię i przedstaw swoje uzasadnienie.

R1GNAWhxcEPJG1
Oś czasu przedstawiająca mapy oraz poszczególne daty ważnych wydarzeń związanych z nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych Polski z Europejską Wspólnotą Gospodarczą. Oto kalendarium wydarzeń: 1988-09-16 UMOWY. Nawiązanie stosunków dyplomatycznych Polska – Europejska Wspólnota Gospodarcza. Po II wojnie światowej Polska znalazła się w radzieckiej strefie wpływów i nie mogła całkowicie samodzielnie decydować o swojej polityce zagranicznej. Polska nie utrzymywała żadnych kontaktów ze Wspólnotami Europejskimi, a polskie władze komunistyczne były wrogo nastawione do państw członkowskich Wspólnot, które w oficjalnej retoryce rządowej oceniano jako twór reakcyjno-burżuazyjny i postrzegano jako gospodarcze zaplecze wrogiego Sojuszu Północnoatlantyckiego. Dopiero lata 70. przyniosły stopniową zmianę tej sytuacji. Nasiliły się oficjalne i prywatne kontakty między przywódcami państw dotąd wrogich sobie bloków. W czerwcu 1988 roku podpisano deklarację normalizującą relacje między Radą Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i Wspólnotami Europejskimi. Stworzyło to dla polskich władz warunki umożliwiające nawiązanie stosunków dyplomatycznych z Europejską Wspólnotą Gospodarczą. Mapa, na której kolorem niebieskim zaznaczono państwa Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, czyli Francję, Włochy, RFN, Belgię, Luksemburg, Holandię, Danię, Irlandię, Wielką Brytanię, Grecję, Hiszpanię, Portugalię, Austrię, Finlandię, Szwecję. Kolorem błękitnym zaznaczono Polskę 1989-07-14 FUNDUSZE. Program PHARE. Przeprowadzenie pierwszych od czasów wojny wiarygodnych wyborów w Polsce i zapowiedź reform wolnorynkowych spotkały się z dużym wsparciem państw zachodnioeuropejskich. Podczas paryskiego szczytu G7 (siedmiu najbardziej uprzemysłowionych państw świata) zdecydowały one o wymiernym wsparciu reform ustrojowych przez utworzenie specjalnego funduszu na realizację tego celu. Program PHARE (ang. Poland and Hungary: Assistance for Restructuring Their Economies) to pierwszy z trzech przedakcesyjnych funduszy dostępnych dla Polski. Celem tego koordynowanego przez Komisję Europejską programu było wsparcie działań państw nim objętych, w tym Polski, w obszarze urynkowienia ich gospodarek. Z czasem cele programu zmodyfikowano i stał się on jednym z instrumentów przygotowania do członkostwa. W ramach PHARE finansowano m.in. restrukturyzację przedsiębiorstw państwowych i rolnictwa, rozwój sektora prywatnego, reformę instytucji publicznych, administracji, systemów opieki społecznej, zdrowotnej, oświaty i zatrudnienia, przebudowę sektora energetyki, transportu, telekomunikacji, ochronę środowiska i dostosowanie prawodawstwa krajowego do standardów UE. W latach 1990–2003 całkowity budżet PHARE dla Polski wyniósł ok. 3,9 mld euro.Bordowy prostokąt z białym napisem „PHARE”. W prawym górnym rogu widać zagięty róg, z którego wystaje część flagi Unii Europejskiej. 1989-09-12. POSTAĆ Tadeusza Mazowieckiego. W polityce wewnętrznej rząd Tadeusza Mazowieckiego skoncentrował się na przeprowadzeniu reform umożliwiających transformację ustrojową: z państwa komunistycznego w demokratyczne, z gospodarki centralnie planowanej – w wolnorynkową. Jednym z najważniejszych priorytetów polityki zagranicznej było zbliżenie Polski z Europą Zachodnią. W swoim exposé Tadeusz Mazowiecki mówi: „Pragniemy otwarcia Polski ku Europie i światu. Prawidłowy i pełny rozwój naszych stosunków we wszystkich dziedzinach hamowały dotychczas względy dalekie od racjonalnych. Musimy nadrobić zaległości, zwłaszcza we współpracy z krajami Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej”. To początek drogi do połączenia Polski z zachodnioeuropejskimi strukturami integracyjnymi. Czarno-biała fotografia Tadeusza Mazowieckiego – pierwszego premiera III R P. 1989-09-19 POSTAĆ Krzysztofa Skubiszewskiego. Minister spraw zagranicznych Krzysztof Skubiszewski podpisuje umowę między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Europejską Wspólnotą Gospodarczą w sprawie handlu oraz współpracy handlowej i gospodarczej. Jest to pierwsza umowa regulująca stosunki Polski z państwami Wspólnot od dziesięcioleci. Jej celem jest liberalizacja wymiany handlowej między Polską a państwami EWG, w tym zniesienie ograniczeń ilościowych. Już w ciągu pierwszego roku obowiązywania umowy państwa członkowskie Wspólnoty stały się głównym partnerem handlowym Polski. Fotografia barwna przedstawiająca mężczyznę w okularach. Ma na sobie granatowy garnitur, zwrócony jest do fotografa profilem. Krzysztof Skubiszewski – minister spraw zagranicznych w latach 1989–1993. 1990-02-26 POSTAĆ Jana Kułakowskiego. Pierwszym ambasadorem Polski akredytowanym przy Komisji Wspólnot Europejskich w Brukseli zostaje Jan Kułakowski. Późniejszy premier RP i przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek tak wspomina tę postać: „Był jednym z architektów wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wielka przygoda wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej zaczęła się właśnie od niego. Był naszym pierwszym unijnym nauczycielem" (cyt. za EurActiv.pl). Jan Kułakowski był uczestnikiem powstania warszawskiego, w czasie wojny stracił siostrę i ojca, a po wojnie wyemigrował z matką do Belgii, gdzie ukończył studia prawnicze. Współpracował z „Solidarnością”, a kiedy zaszła taka potrzeba – mógł reprezentować interesy naszego państwa na arenie międzynarodowej, wykorzystując swoje ogromne doświadczenie, rozległe znajomości oraz szacunek, jakim się w tym środowisku cieszył. Fotografia barwna, przedstawiająca mężczyznę w okularach. Coś czyta, mówiąc przy tym. Jan Kułakowski – pełnomocnik rządu do spraw negocjacji Polski z UE. 1991-01-26 POSTAĆJacek Saryusz-Wolski. W maju 1990 r. Polska składa oficjalny wniosek o rozpoczęcie negocjacji umowy o stowarzyszeniu ze Wspólnotami Europejskimi. Polska była pierwszym krajem z Europy Środkowo-Wschodniej, który przedstawił taki projekt. Na czele ekipy negocjującej układ stanął Jacek Saryusz-Wolski, który w styczniu 1991 r. został pierwszym pełnomocnikiem rządu ds. integracji europejskiej oraz pomocy zagranicznej.Fotografia przedstawiająca mężczyznę w okularach i garniturze. Jacek Saryusz-Wolski – pierwszy pełnomocnik ds. integracji europejskiej i pomocy zagranicznej. 1991-12-16 UMOWY Układ Europejski. Po niemal roku negocjacji podpisano Układ Europejski ustanawiający stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi. Do chwili wejścia Polski do Unii Europejskiej ta umowa międzynarodowa stanowiła podstawę wzajemnych stosunków. Regulowała ona kwestie gospodarczej współpracy oraz politycznego dialogu między stronami. Zawierała także zapis o tym, że stowarzyszenie jest jedynie środkiem do osiągnięcia ostatecznego celu, jakim jest pełne członkostwo we Wspólnotach. Fotografia barwna. Przedstawia grupę mężczyzn, którzy podpisują dokumenty. Siedzą przy długim stole, za nimi znajdują się flagi państw europejskich. Ceremonia podpisania Układu Europejskiego, Leszek Balcerowicz siedzi pierwszy od lewej. 1992-03-01 UMOWY Umowa Przejściowa. Ze względu na to, że ratyfikacja całości Układu Europejskiego była procesem długotrwałym (wymagała ratyfikacji Parlamentu Europejskiego, polskiego i dwunastu parlamentów państw członkowskich), zdecydowano, że część handlowa tej umowy (tzw. Umowa Przejściowa) wejdzie w życie wcześniej. Umowę tę negocjowała z mandatu państw członkowskich Komisja Europejska, co umożliwiało wejście umowy w życie niemal od razu po wynegocjowaniu. Celem umowy było wprowadzenie strefy wolnego handlu między sygnatariuszami poprzez stopniową redukcję ceł i innych ograniczeń w handlu wzajemnym. Na zdjęciu pierwsza strona Umowy Przejściowej. 1992-07-04 RATYFIKACJA. Sejm RP wyraża zgodę na ratyfikację Układu Europejskiego przez Prezydenta R P. Na zdjęciu Ustawa o ratyfikacji Układu Europejskiego 1992-09-16 RATYFIKACJA. Parlament Europejski ratyfikuje Układ Europejski/ 1993-06-21 oraz 1993-06-22 SZCZYT Rady Europejskiej. Kryteria kopenhaskie. Na spotkaniu Rady Europejskiej w Kopenhadze przywódcy państw członkowskich UE ustalają polityczno-ekonomiczne kryteria, jakie muszą spełnić państwa Europy Środkowo-Wschodniej ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej.Kryteria polityczne:stabilna demokracja; rządy prawa; przestrzeganie praw człowieka; poszanowanie praw mniejszości. Kryteria ekonomiczne: sprawna gospodarka rynkowa; zdolność sprostania presji konkurencyjnej na jednolitym rynku europejskim. Kryteria zdolności: przyjęcie acquis communautaire i obowiązków wynikających z członkostwa; wypełnianie celów Unii Politycznej, Gospodarczej i Walutowej; zdolność do korzystania z praw wynikających z członkostwa.Oprócz postawienia warunków państwom kandydującym do UE, przywódcy państw członkowskich zdecydowali, że do rozszerzenia dojdzie dopiero wtedy, gdy Unia będzie właściwie przygotowana na przyjęcie nowych członków, a ich przyłączenie się nie zahamuje procesu integracji. Fotografia barwna przedstawiająca piątkę ludzi siedzących przy długim stole. Po obu stronach stołu są wywieszone flagi państw członkowskich Unii Europejskiej. Za mężczyznami jest biała ściana z napisem „DANMARK 1993”. Nad nią znajduje się dwanaście europejskich gwiazd otaczających czarny symbol przypominający łódkę. Na szczycie Rady Europejskiej w Kopenhadze ustalono kryteria polityczne i ekonomiczne, jakie musiały zostać spełnione przez kraje, które chciały ubiegać się o przystąpienie do Unii. 1994-02-01 UMOWY. Wejście w życie całości Układu Europejskiego. Prezydent Lech Wałęsa ratyfikował Układ Europejski 20 października 1992 r., 13 grudnia 1993 r. dobiegła końca ratyfikacja po stronie unijnej. Dzięki tej umowie Polska związała się z najsilniejszym ugrupowaniem integracyjnym na świecie, będącym jednocześnie naszym największym partnerem gospodarczym. Układ obejmował kwestie wzajemnego handlu, przepływu usług, kapitału, pracowników, zakładania przedsiębiorstw, harmonizacji przepisów polskich z unijnymi, współpracy finansowej i kulturalnej. Zapisy umowy tworzyły dla Polski preferencyjne warunki we wspomnianych obszarach, tzn. nie były ona rozciągane na innych partnerów handlowych Unii Europejskiej.@@@Fotografia barwna przedstawiająca Lecha Wałęsę w jasnym garniturze. Prezydent Lech Wałęsa ratyfikował Układ Europejski 20 października 1992 r. 1994-04-08 DOKUMENTY. Oficjalny wniosek o członkostwo w Unii Europejskiej. Minister spraw zagranicznych Andrzej Olechowski składa oficjalny wniosek o członkostwo Polski w Unii Europejskiej na ręce greckiej prezydencji. Moment ten jest formalnym początkiem procesu akcesyjnego. Warto zauważyć, że zdarzył się on zaledwie dwa miesiące po wejściu w życie Układu Europejskiego. Trudno o lepszy dowód determinacji polskich władz do integracji naszego państwa z Unią Europejską. Na zdjęciu wniosek o członkostwo w Unii Europejskiej. 1994-12-09 do 1994-12-10 SZCZYT Rady Europejskiej. Strategia przedczłonkowska. W celu ułatwienia państwom kandydującym przygotowań do członkostwa w Unii Europejskiej, Rada Europejska podczas spotkania w Essen przyjmuje strategię, której głównym celem jest wsparcie państw ubiegających się o członkostwo w wypełnieniu kryteriów członkostwa. Państwa Unii po raz kolejny potwierdzają wolę rozszerzenia ugrupowania o kraje stowarzyszone. W strategii zabrakło konkretów – kalendarza dochodzenia do członkostwa, a przede wszystkim daty rozpoczęcia negocjacji. Zobowiązano jednak Komisję Europejską do przygotowania tzw. Białej Księgi, która ułatwiłaby państwom kandydującym wdrażanie wspólnotowego porządku prawnego. Fotografia czarno-biała przedstawiająca grupę ludzi stojących na tle ściany, na której umieszczono symbol Unii Europejskiej. W prawym dolnym rogu fotografii znajduje się data jej wykonania, dziewiąty grudnia tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty czwarty rok. Na posiedzeniu RE w Essen określono strategię przedakcesyjną przygotowującą kraje Europy Środkowej i Wschodniej do stopniowego włączania wspólnotowego prawa do ustawodawstwa krajowego. 1995-06-26 oraz 1995-06-27 SZCZYT Rady Europejskiej. Biała Księga. Na szczycie Rady Europejskiej w Cannes przywódcy państw członkowskich przyjmują Białą Księgę – raport ws. przygotowania krajów stowarzyszonych do integracji w ramach jednolitego rynku europejskiego. Ten podzielony na 23 sektory zbiór aktów prawa wspólnotowego, priorytetowych z punktu widzenia funkcjonowania wspólnotowego rynku wewnętrznego, prezentował konieczne do wprowadzenia w państwach kandydujących regulacje, przedstawiając także ich cele, charakter i metody wdrażania. Zalecane przepisy uporządkowano według pożądanej kolejności ich implementacji w krajach kandydujących. Dokument ten stał się podstawą do opracowania przez polski rząd szczegółowego harmonogramu działań dostosowujących polski system prawny do wymogów jednolitego rynku europejskiego. Harmonogram taki Rada Ministrów RP zaakceptowała 15 lipca 1997 r. 1996-07-26 SZCZYT R E. AVIS. Podczas madryckiego szczytu Rady Europejskiej powierzono Komisji Europejskiej przygotowanie opinii dotyczących wniosków o członkostwo (AVIS) Polski i innych krajów kandydujących do UE wraz z całościowym raportem na temat rozszerzenia. Około pół roku zajęło Komisji opracowanie specjalnego kwestionariusza z pytaniami do państw ubiegających się o członkostwo, obejmującego ponad 200 pytań dotyczących najróżniejszych dziedzin polityki unijnej. W kwietniu 1996 r. Komisja przekazała ten kwestionariusz Polsce. Po trzech miesiącach wytężonej pracy polskiej Rady Ministrów, minister spraw zagranicznych Dariusz Rosati przekazał Rolfowi Timansowi, szefowi delegacji europejskiej, liczącą około 2300 stron angielską wersję dokumentu, dzięki któremu przywódcy państw członkowskich UE mieli lepiej poznać sytuację polityczno-ekonomiczną Polski i zadecydować o rozpoczęciu negocjacji członkowskich. Opinia Komisji Europejskiej o Polsce przygotowana na podstawie tego dokumentu była bardzo pozytywna, wskazano jednak również obszary, które wymagały intensyfikacji działań dostosowawczych, np. rolnictwo i ochrona konsumentów. Fotografia barwna. Znajduje się na niej trzech mężczyzn. Jeden z nich z uśmiechem wkłada coś do urny. Na pierwszym planie widać proporzec z flagą Unii Europejskiej. Minister spraw zagranicznych Dariusz Rosati przekazuje dokument, dzięki któremu przywódcy państw członkowskich UE mieli lepiej poznać sytuację polityczno-ekonomiczną Polski i zadecydować o rozpoczęciu negocjacji członkowskich. 1996-08-08 INSTYTUCJE. Komitet Integracji Europejskiej. Opublikowanie Białej Księgi zapoczątkowało proces tworzenia w Polsce instytucji, których zadaniem było integrowanie naszego państwa ze strukturami europejskimi. Jako pierwszy powstał Komitet Integracji Europejskiej, który był centralnym organem administracji rządowej ds. programowania i koordynowania polityki integracji Polski z UE. Na czele Komitetu stał przewodniczący (z reguły prezes Rady Ministrów), jego prace wspierał sekretarz, którym została Danuta Hübner. Stałymi członkami byli również ministrowie właściwi ds. zagranicznych, wewnętrznych, gospodarki, pracy, finansów publicznych, Skarbu Państwa, środowiska, rolnictwa, infrastruktury, zdrowia i sprawiedliwości. Do zadań Komitetu należało m.in. koordynowanie procesów adaptacyjnych i integracyjnych z UE, inicjowanie, organizowanie i koordynowanie działań kształtujących te procesy w sferze społecznej i ekonomicznej, dostosowanie instytucji prawnych, opiniowanie aktów prawnych pod względem ich zgodności z prawem wspólnotowym, współpraca z Komisją Europejską, koordynowanie przedsięwzięć związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem funduszy przedakcesyjnych, przygotowanie kadr, działania informacyjne, wsparcie samorządów w zakresie przygotowania do funkcjonowania w UE. Fotografia barwna przedstawiająca dwóch mężczyzn, którzy siedzą w fotelach i o czymś rozmawiają. Głównym zadaniem Komitetu Integracji Europejskiej była koordynacja wejścia Polski do UE. W 1998 r. rozpoczęły się negocjacje. Wówczas szefem KIE był Jan Kułakowski, w 2001 r. zastąpił go Jan Truszczyński (na zdj. po prawej). 1996-10-03 INSTYTUCJE. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Urząd ten to administracyjne zaplecze Komitetu Integracji Europejskiej. Powstał na podstawie tej samej ustawy z sierpnia 1996 r., a działalność rozpoczął już w październiku. UKIE podzielono na siedem departamentów: harmonizacji prawa, polityki integracyjnej, analiz stosunków europejskich, informacji i kształcenia europejskiego, koordynacji i monitorowania pomocy zagranicznej, programów rozwoju instytucjonalnego, obsługi negocjacji akcesyjnych. Najważniejsze zadania UKIE to przyspieszenie prac nad harmonizacją polskiego prawa z prawem wspólnotowym, przygotowanie instytucjonalne i prowadzenie działań dostosowawczych, a także szerzenie informacji na temat integracji europejskiej i utrzymywanie społecznego poparcia dla tego procesu. UKIE działał do końca 2009 r. 1 stycznia 2010 r. został połączony z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. 1997-01-28 DOKUMENTY. ,Narodowa Strategia Integracji. Uchwalona przez Radę Ministrów Narodowa Strategia Integracji to dokument, w którym polski rząd wyznaczył strategiczne kierunki działania wszystkich zaangażowanych uczestników procesu integracji. Była to pierwsza próba usystematyzowania dotychczasowych przedsięwzięć integracyjnych, sprecyzowania priorytetów oraz głównych elementów procesów dostosowawczych. W dokumencie tym rząd polski odniósł się do dziedzin wskazanych w kryteriach kopenhaskich. Narodowa Strategia Integracji poruszała kwestie związane z politycznymi i gospodarczymi celami Polski w kontekście procesu integracji z Unią Europejską. Zawierała też opis działań informacyjnych, przygotowań kadrowych, procesu dostosowywania gospodarki, w tym rolnictwa, prawa oraz możliwości współpracy w zakresie unijnych polityk – Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa oraz Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych. Na zdjęciu pierwsza strona Narodowej Strategii Integracji. 1997-04-02 RATYFIKACJA. Klauzula europejska. Uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe nowa Konstytucja RP zawiera specjalny art. 90, nazywany klauzulą europejską. Na mocy tego artykułu RP może na podstawie umowy międzynarodowej przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach. Ustawę wyrażającą zgodę na ratyfikację takiej umowy międzynarodowej uchwala Sejm większością ⅔ głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz przez Senat większością ⅔ głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów. Zgoda na ratyfikację takiej umowy może być także uchwalona w referendum ogólnokrajowym. Uchwałę w sprawie wyboru trybu wyrażenia zgody na ratyfikację podejmuje Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Na podstawie tego przepisu Konstytucji w kwietniu 2003 r. Sejm zadecydował o przeprowadzeniu referendum europejskiego. 1997-12-12 oraz 1997-12-13 SZCZYT R E. Grupa luksemburska. Komisja Europejska przedstawia w Parlamencie Europejskim opinię na temat wniosków o członkostwo w Unii Europejskiej złożonych przez kraje stowarzyszone, w tym Polskę. W opinii tej Komisja rekomenduje rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z sześcioma państwami: Cyprem, Czechami, Estonią, Polską, Słowenią i Węgrami. Podczas najbliższego spotkania na szczycie Rady Europejskiej w Luksemburgu przywódcy państw członkowskich UE podejmują na tej podstawie decyzję o rozpoczęciu negocjacji ze wskazaną grupą państw – nazywaną odtąd potocznie grupą luksemburską. Mapa, na której oznaczono kolorem niebieskim państwa grupy luksmeburskiej, czyli Cypr, Czechy, Estonię, Polskę, Słowenię i Węgry. Decyzja RE o podjęciu negocjacji z grupa luksemburską, czyli Cyprem, Czechami, Estonią, Polską, Słowenią i Węgrami. 1998-03-25 FUNDUSZE. Partnerstwo dla członkostwa##To dokument przyjęty przez Komisję Europejską, którego głównym celem było wzmocnienie przygotowań przedakcesyjnych państw kandydujących. W programie tym określono listę zadań, które Polska powinna zrealizować, zanim zostanie pełnoprawnym członkiem UE. Do najważniejszych należały: wzmocnienie struktur administracyjnych i poprawa działania administracji, wzmocnienie kontroli granicznej i służb policyjnych pod kątem zwalczania nielegalnej imigracji, przemytu narkotyków, walki z międzynarodowymi grupami przestępczymi stopniowe przyjmowanie unijnego dorobku prawnego. Co niezwykle ważne, w programie uwzględniono też sposoby finansowania tych zadań. Polska mogła korzystać z trzech utworzonych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej funduszy: PHARE, ISPA i SAPARD. Pierwszy z nich – fundusz PHARE – funkcjonował w naszym kraju już od początku lat 90., a finansowano z niego głównie przedsięwzięcia z zakresu wzmocnienia instytucjonalnego i inwestycji, aby Polska jako kraj kandydujący mogła osiągnąć standardy prawa wspólnotowego. Były to: budowa oczyszczalni ścieków, renowacja starego miasta, budowa drogi, ale można było także realizować tzw. projekty miękkie, czyli związane z rozwojem zasobów ludzkich (szkolenia). Program SAPARD, czyli Specjalny Program Przedakcesyjny na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, oferował bezzwrotną pomoc dla sektora rolno-spożywczego oraz mieszkańców terenów wiejskich. Przykładowo ze środków tego funduszu młody polski rolnik mógł zmodernizować swoje gospodarstwo. ISPA (Przedakcesyjny Instrument Polityki Strukturalnej) to fundusz, z którego współfinansowano duże projekty inwestycyjne w dziedzinie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej. Fotografia barwna przedstawiająca dwie powiewające flagi – Polski i Unii Europejskiej. 1998-03-27 INSTYTUCJE. Zespół do spraw Negocjacji o Członkostwo. W celu usprawnienia i lepszej koordynacji prowadzonych negocjacji o członkostwo Polski w UE polski rząd powołał specjalny Zespół do spraw Negocjacji o Członkostwo RP w UE. Na jego czele stanął pełnomocnik rządu do spraw negocjacji o członkostwo – Jan Kułakowski. Zespół reprezentował stronę polską na dwustronnych międzyrządowych konferencjach akcesyjnych (negocjacjach), które rozpoczęły się kilka dni później. 1998-03-31 NEGOCJACJE. Rozpoczęcie negocjacji członkowskich. Negocjacje dotyczące polskiego członkostwa w Unii Europejskiej rozpoczęły się w 1998 r. w Brukseli. Podzielono je na 31 obszarów, dwie dziedziny nie podlegały jednak negocjacjom (instytucje i inne). W 14 obszarach nie zachodziła żadna istotna sprzeczność interesów między nami a naszym partnerem negocjacyjnym – Unią Europejską. Wśród pozostałych 15 „konfliktowych” obszarów znalazły się m.in. problemy dotyczące swobody przepływu towarów, osób, usług i kapitału, polityki konkurencji, rolnictwa i rybołówstwa, polityki transportowej, społecznej i zatrudnienia, środowiska, podatków, energii, telekomunikacji i technologii informacyjnych, wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz finansów i budżetu.Fotografia barwna przedstawiająca czterech mężczyzn na tle granatowej ścianki z flagą Unii Europejskiej. Negocjacje poprzedzone były długoletnimi zabiegami dyplomatycznymi. Szef MSZ Dariusz Rosati i prezydent Aleksander Kwaśniewski w czasie rozmów w Brukseli w 1996 r. 1998-06-23 DOKUMENTY Narodowy Program Przygotowania do Członkostwa. Rząd RP przyjmuje dokument, który określa kierunki polskich działań dostosowawczych i harmonogram ich realizacji w latach poprzedzających przystąpienie do Unii Europejskiej. Po raz pierwszy dokument ten Rada Ministrów przyjęła w 1998 r. W kolejnych latach natomiast co roku przygotowywano raport z wykonania Narodowego Programu, a na jego podstawie przyjmowano kolejne nowelizacje tego dokumentu. 2000-12-07 do 2000-12-12 SZCZYT RE. Traktat nicejski. Przygotowania Unii Europejskiej do rozszerzenia zaowocowały przyjęciem na spotkaniu Rady Europejskiej w Nicei traktatu. Nad jego treścią prace trwały niemal cały rok. Traktat ten regulował zmiany instytucjonalne, jakie zajdą w Unii Europejskiej w momencie przyjęcia nowych członków. Zgodnie z zapisami tego traktatu Polska po wejściu do Unii Europejskiej miała dysponować 27 głosami w Radzie Unii Europejskiej (czyli taką samą liczbą głosów jak Hiszpania), 54 miejscami w Parlamencie Europejskim i prawem nominowania jednego członka Komisji Europejskiej. Na zdjęciu pierwsze strony Traktatu nicejskiego. 2001-10-23 POSTAĆ Jana Truszczyńskiego. W październiku 2001 r. następcą Jana Kułakowskiego na stanowisku głównego negocjatora ze strony Polski został Jan Truszczyński. Jego kariera zawodowa od początku związana była z procesem integracji europejskiej. Nim został głównym negocjatorem, był specjalistą ds. integracji europejskiej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, zastępcą ambasadora Przedstawicielstwa Polski przy Wspólnotach Europejskich, Stałym Przedstawicielem Polski przy UE oraz doradcą Prezydenta RP ds. UE. Fotografia przedstawia dwóch mężczyzn ściskających sobie dłonie. Jeden z nich to Jan Truszczyński, a drugi – Aleksander Kwaśniewski. W tle widać przybraną choinkę. 2002-12-13 SZCZYT RE. Szczyt Rady Europejskiej w Kopenhadze – zakończenie negocjacji. Podczas spotkania Rady Europejskiej w Kopenhadze zakończono ostatecznie proces negocjacji. Uczestniczący w tym spotkaniu ówczesny polski premier Leszek Miller tak podsumował ten moment: „Po całodziennych, trudnych i momentami niezwykle dramatycznych negocjacjach wszystkie postulaty, z jakimi przyjechaliśmy do Kopenhagi, zostały przyjęte. Pozwoliło mi to oświadczyć w imieniu polskiego rządu, że przyjmujemy warunki naszego członkostwa w Unii Europejskiej. W ciągu tego dnia, wieńczącego lata trudów i wysiłków, Polska zrobiła wielki historyczny krok. Wierzę głęboko, że nasz naród w pełni zasłużył na tę wielką szansę, jaka otwiera się przed nami i przyszłymi pokoleniami. Zrzucamy z siebie ostatecznie ciężar Jałty i powojennego podziału Europy. Ten sukces jest wspólny. To świadectwo mądrości i dalekowzroczności przywódców europejskich. Wszyscy będziemy odczuwali korzyści płynące z tej decyzji. Taktyka negocjacyjna zdała egzamin. Twarde i zdecydowane rozmowy do ostatniej minuty przyniosły owoce, ale sukces jest wspólny”. Fotografia barwna przedstawiająca dwóch mężczyzn na pierwszym planie. Jeden nachyla się do drugiego i coś mówi. W tle znajdują się inni ludzie. Na szczycie RE Polskę reprezentował m.in. Grzegorz Kołodko, ówczesny minister finansów (na zdj. po lewej). 2003-04-08 RATYFIKACJA. Rada Ministrów zatwierdza Traktat akcesyjny. W miesiącach następujących po kopenhaskim szczycie Rady Europejskiej, który zakończył negocjacje w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, trwały jeszcze ostatnie prace prawników, lingwistów i redakcyjne nad Traktatem akcesyjnym. 8 kwietnia 2003 r. Rada Ministrów wyraża zgodę na jego podpisanie. 2003-04-09 RATYFIKACJA. Zgoda Parlamentu Europejskiego. Parlament Europejski wyraża zgodę na przyjęcie do Unii Europejskiej 10 nowych członków, w tym Polski. Za przyjęciem uchwały w sprawie wniosku Polski o członkostwo głosowało 509 deputowanych, 25 było przeciw, a 31 wstrzymało się od głosu. Pięć dni później swoją akceptację dla rozszerzenia UE wyraża Rada Unii Europejskiej. 2003-04-16 UMOWY. Podpisanie Traktatu akcesyjnego. Sprawujący półroczne rotacyjne przewodnictwo w Unii Europejskiej premier Grecji Costas Simitis (wym. kostas simitis) zaprosił szefów państw i rządów krajów członkowskich i kandydujących na nieformalny szczyt RE do Aten. Odbyła się tam ceremonia podpisania Traktatu o akcesji 10 nowych członków UE. Wśród nich znalazła się również Polska.
U podnóża Akropolu, na ateńskiej Agorze w imieniu Polski pod traktatem podpisali się prezes Rady Ministrów Leszek Miller, minister spraw zagranicznych Włodzimierz Cimoszewicz oraz ówczesna minister ds. europejskich Danuta Hübner. Obecny w Atenach prezydent Aleksander Kwaśniewski w swoim przemówieniu dzień podpisania traktatu nazwał „świętem jedności Europy”, „sukcesem, który może być drogowskazem dla świata i spełnieniem marzeń”. Dokument ten jest prawdopodobnie najbardziej skomplikowaną umową międzynarodową w historii – liczy prawie 5 tysięcy stron, obejmuje wiele dziedzin życia społeczeństw i funkcjonowania państwa, został sporządzony w 20 językach i podpisany przez przedstawicieli 25 państw-stron. Po podpisaniu złożono go w Rzymie, ponieważ od 1957 r. to włoski rząd jest depozytariuszem wszystkich modyfikowanych traktatów. Fotografia barwna przedstawiająca dwóch ludzi siedzących przy stole i podpisujących coś w rozłożonych, grubych książkach. Premier Leszek Miller i minister spraw zagranicznych Włodzimierz Cimoszewicz podpisują w Atenach Traktat akcesyjny. 2003-06-07 do 2003-06-08 RATYFIKACJA. Referendum europejskie. Zgodnie z przewidzianą w Konstytucji RP procedurą ratyfikacyjną umowy międzynarodowej, na mocy której RP przekazuje organizacji międzynarodowej (w tym wypadku Unii Europejskiej) kompetencje organów państwowych w niektórych sprawach, polskie władze zdecydowały o przeprowadzeniu referendum w tej sprawie. Referendum ogólnokrajowe w sprawie akcesji Polski do UE trwało aż dwa dni, co stanowiło wydarzenie bezprecedensowe. Uprawnieni do głosowania obywatele odpowiadali na pytanie: „Czy wyraża Pan/Pani zgodę na przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej?”. Frekwencja wyniosła 58,85%. Zdecydowanie więcej było zwolenników integracji – za wejściem Polski do UE opowiedziało się 77,45% głosujących. Przeciwnicy integracji stanowili mniejszość – było ich zaledwie 22,55%. Wykres kołowy, którego tytuł to „Wyniki referendum w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej”. Kolorem granatowym oznaczono głosy za, a żółtym przeciw. Wyniki referendum ws. przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. 2004-05-01 WYDARZENIE. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Od momentu podpisania Traktatu akcesyjnego Polska i pozostałe kraje kandydujące korzystały ze statusu aktywnego obserwatora, który umożliwiał uczestnictwo w pracach znakomitej większości organów Unii Europejskiej. Obejmował nawet prawo do wygłaszania opinii, jednak bez prawa udziału w podejmowaniu decyzji. Wraz z wejściem w życie Traktatu akcesyjnego Polska staje się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej, a jej obywatele – obywatelami europejskimi. Tak opisali to wydarzenie 14 lat później Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, była ambasador w Rosji, i Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych, w artykule „Po co nam dzisiaj Unia?”: „Członkostwo w Unii szło w parze, a właściwie było tożsame, z wyborem zachodniej drogi rozwoju, nie tylko w wymiarze gospodarki dobrobytu, lecz przede wszystkim wartości demokratycznego państwa prawa, pluralizmu, wolności jednostki. Na tym polegał wybór cywilizacyjny dokonany przez polskie społeczeństwo w latach 90., który określa naturę naszej przygody z integracją europejską”. Fotografia barwna, która przedstawia Aleksandra Kwaśniewskiego podpisującego dokument. Za nim znajdują się flagi Unii i Polski zawieszone na proporcach. Przy stole stoją jeszcze trzy inne osoby, kobieta i dwóch mężczyzn. Prezydent Aleksander Kwaśniewski podpisuje traktat o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.
R18RMCg6muCiu1
Kategoria (Wybierz: umowy międzynarodowe, szczyty RE, instytucje i dokumenty, ludzie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).

Korzyści z integracji Polski z Unią Europejską

W 2004 r. obywatele polscy stali się obywatelami Unii Europejskiej. Tym samym nabyli prawo do:

  • swobodnego przemieszczania się po terytorium Unii Europejskiej;

  • głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego;

  • ochrony dyplomatycznej innego państwa, członka Unii Europejskiej (gdy przebywają na terytorium państwa, w którym Polska nie ma swojego przedstawicielstwa);

  • składania petycji do Parlamentu Europejskiego oraz do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dzięki uzyskanemu obywatelstwu Unii Europejskiej każdy obywatel naszego kraju może swobodnie przemieszczać się po całym jej terytorium, zarówno w poszukiwaniu pracy, jak i w celu zamieszkania w dowolnym unijnym państwie. Celem UE jest, aby zasada swobodnego przepływu osób funkcjonowała na jej terytorium w sposób prosty i efektywny.

R1WbHYy4Ijz0j1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Schemat, który przedstawia podróżowanie po Unii Europejskiej.

Informacje na schemacie odnoszą się do swobodnego podróżowania po krajach UE.

Po zniesieniu granic podróżowanie wygląda w następujący sposób:

  • nie potrzebujemy paszportu i wizy;

  • nie musimy spodziewać się kontroli i punktów granicznych;

  • możemy przekraczać granice w dowolnym miejscu i czasie;

  • podróżując po krajach Unii Europejskiej potrzebujemy dowodu osobistego.

Formalnie Wielka Brytania nie jest członkiem UE od 1 lutego 2020 roku. Irlandia Północna jako część obszaru celnego Zjednoczonego Królestwa, podlega ograniczonemu zestawowi unijnych przepisów regulujących unię celną oraz jednolity rynek towarów.

Integracja Polski z Unią Europejską przyniosła duże korzyści w sferze gospodarczej. Dynamicznie wzrasta eksport polskich towarów do państw unijnych. To wynik reguł jednolitego rynku promujących efektywnych dostawców dóbr i usług.

Unijne inwestycje

RF01RHVAmCmNV
Animacja dotyczy działalności Unii Europejskiej.
Polecenie 3
R1Jr87vw3DdQ5
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
RA0reGEA9c2g5
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Zobacz, jakie inwestycje powstały dzięki wsparciu Unii Europejskiej w latach 2004‑2014.

R1GeTLgeyepf4
Na filmie przedstawiono przykłady wielu wybranych przedsięwzięć sfinansowanych dzięki środkom Unii Europejskiej.
Polecenie 5

Wejdź na stronę swojej gminy lub dzielnicy i znajdź inwestycje sfinansowane z funduszy unijnych. Wskaż inwestycję, która twoim zdaniem była niezbędna i wyczekiwana przez mieszkańców i tę, która wydaje ci się zbędna. Uzasadnij swoje zdanie.

R1aFgT4OcdRgp
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Projekt

W czteroosobowych grupach opracujcie projekt, który będzie służył mieszkańcom waszej gminy. Na forum klasy przedstaw cel projektu i argumenty uzasadniające jego realizację. Przeprowadź klasowe głosowanie nad wyborem najlepszego projektu.

RwYuBdBg1fZHI
(Uzupełnij) -.
Ważne!

Przedstawione projekty muszą sprzyjać:

  • zrównoważonemu rozwojowi, czyli dbać o to, by rozwój gospodarczy Europy nie odbywał się kosztem środowiska naturalnego;

  • równości szans, zapewniać równe traktowanie kobiet i mężczyzn - niedopuszczalna jest też dyskryminacja ze względu na wiek, poglądy, pochodzenie, religię czy niepełnosprawność;

  • społeczeństwu informacyjnemu, czyli upowszechnianiu nowoczesnych technologii informacyjnych w życiu codziennym obywateli, przedsiębiorstw i administracji publicznej.

Projekt powinien zawierać:

  • Opis pomysłu (maksymalnie 1000 znaków ze spacjami).

  • Miejsce i planowany okres realizacji.

  • Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji.

  • Stan istniejący – opis problemów i potrzeb.

  • Zasięg oddziaływania projektu.

  • Innowacyjność projektu.

  • KomplementarnośćkomplementarnośćKomplementarność – powiązanie z innymi, już zrealizowanymi projektami.

Polacy w Unii Europejskiej

Funkcjonowanie Unii Europejskiej opiera się na pracy różnorodnych instytucji politycznych, gospodarczych i społecznych. Polscy urzędnicy są ich częścią, pracując m.in. w:

  • Komisji Europejskiej będącej organem wykonawczym Unii,

  • Parlamencie Europejskim, gdzie zasiadają polscy przedstawiciele wybrani przez polskich obywateli,

  • Trybunale Sprawiedliwości UE, gdzie jedno z miejsc jest zarezerwowane dla sędziego z Polski,

  • Trybunale Obrachunkowym, gdzie zagwarantowane jest miejsce dla jednego audytora z Polski,

  • Europejskim Banku Centralnym, w którym Prezes Narodowego Banku Polskiego jest członkiem Rady Ogólnej.

RXzFh1FtjJ0wU
Polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego w latach 2004‑2024
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://www.europarl.europa.eu/about-parliament/pl/in-the-past/previous-elections, licencja: CC BY 4.0.

Tabela: Polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego w latach 2004‑2024.

Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: EPL‑ED Grupa Europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci) i Europejskich Demokratów; od 2009 EPL- Grupa europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci). Liczba mandatów: 2004: 19; 2009: 28; 20014: 23; 2019: 17, 2024: 23.

Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: EKR - Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy. Liczba mandatów: 2009: 15; 2014: 19; 2019: 26; 2024: 20.

Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: PSE - Grupa Socjalistyczna w Parlamencie Europejskim; od 2009 PSE - S&D - Grupa Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów w Parlamencie Europejskim. Liczba mandatów: 2004: 8; 2009: 7; 2014: 5; 2019: 8; 2024: 3.

Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: ALDE - Grupa Porozumienia Liberałów i Demokratów na rzecz Europy. Liczba mandatów: 2004: 4.

Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: IND/DEM - Grupa Niepodległość/Demokracja. Liczba mandatów: 2004: 10.

**Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: ** Renew Europe. Liczba mandatów: 2024: 1.

**Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: ** ESN - Europe of Sovereign Nations. **Liczba mandatów:  ** 2024: 3.

Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: NI - Niezrzeszeni, Liczba mandatów: 2004: 6; 2014: 4; 2024: 3.

Razem mandatów: 2004: 54; 2009: 50; 2014: 51; 2019: 51; 2024: 53

Rb0m8sbQofYce
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst dotyczący tabeli Polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego w latach 2004-2019. Wybierz poprawną odpowiedź z listy rozwijanej. Liczba polskich posłów do Parlamentu Europejskiego od początku obecności Polski w Unii do 2019 roku wzrosłaspadła. Najliczniejsza reprezentacja polskich posłów wchodzi obecnie w skład Europejskich Konserwatystów i ReformatorówGrupy Europejskiej Partii Ludowej – zajmują oni 1726 mandatów. Tylko w 20042014 roku polscy posłowie należeli do więcej niż czterech ugrupowań w Parlamencie Europejskim.
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1Ee2JjZ29r6z
Ćwiczenie 2
Zaznacz instytucję Unii Europejskiej, w której zasiadają osoby bezpośrednio wybrane przez obywateli UE. Możliwe odpowiedzi: 1. Komisja Europejska, 2. Parlament Europejski, 3. Trybunał Sprawiedliwości UE, 4. Trybunale Obrachunkowym
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RreVszjz5LKkL
Polecenie 7
RyBDn8gSxjh82
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8
R1KdL6gIyGzrx
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9
R124J2zIsYpJ2
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Polscy komisarze UE - galeria obrazów

Jeśli chcesz wiedzieć więcej: Unia według Polaków

Jak wynika z badań opinii publicznej, w Polsce maleje liczba eurosceptykóweurosceptykeurosceptyków. W dziesięć lat po wstąpieniu do Unii Europejskiej blisko 90 procent Polaków oceniło ten fakt pozytywnie.
Polacy dostrzegają korzyści płynące z członkostwa w Unii Europejskiej: inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową, w rolnictwo. Doceniają też otwarte granice, możliwość nauki i pracy w krajach Unii. Przynależność do UE zwiększa też poczucie bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście agresji Rosji na Ukrainę.

Obawy o polską tożsamość, kulturę i możliwość prowadzenia suwerennej polityki zagranicznej nie potwierdziły się. Rośnie więc liczba euroentuzjastóweuroentuzjastaeuroentuzjastów.

R1Mgjr7hV5pkE
Badanie korzyści z integracji Polski z Unią Europejską - wyniki ankiety
Źródło: CBOS, dostępny w internecie: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_052_14.PDF [dostęp 27.11.2015 r.].

Badanie korzyści z integracji Polski z Unią Europejską - wyniki ankiety

Integracja z Unią Europejską przyniesie/przynosi Polsce:

VI 1994 - więcej korzyści niż strat 32%; tyle samo strat, co korzyści 17%; więcej strat niż korzyści 5%; trudno powiedzieć 46%.

V 1996 - więcej korzyści niż strat 28%; tyle samo strat, co korzyści 23%; więcej strat niż korzyści 6%; trudno powiedzieć 43%.

IV 1998 - więcej korzyści niż strat 33%; tyle samo strat, co korzyści 20%; więcej strat niż korzyści 17%; trudno powiedzieć 30%.

V 1999 - więcej korzyści niż strat 25%; tyle samo strat, co korzyści 21%; więcej strat niż korzyści 25%; trudno powiedzieć 29%.

V 2000 - więcej korzyści niż strat 25%; tyle samo strat, co korzyści 26%; więcej strat niż korzyści 21%; trudno powiedzieć 28%.

XII 2001 - więcej korzyści niż strat 34%; tyle samo strat, co korzyści 21%; więcej strat niż korzyści 23%; trudno powiedzieć 22%.

II 2003 - więcej korzyści niż strat 32%; tyle samo strat, co korzyści 20%; więcej strat niż korzyści 28%; trudno powiedzieć 20%.

II 2004 - więcej korzyści niż strat 29%; tyle samo strat, co korzyści 23%; więcej strat niż korzyści 34%; trudno powiedzieć 15%.

VIII 2004 - więcej korzyści niż strat 24%; tyle samo strat, co korzyści 29%; więcej strat niż korzyści 31%; trudno powiedzieć 16%.

XII 2004 - więcej korzyści niż strat 27%; tyle samo strat, co korzyści 29%; więcej strat niż korzyści 23%; trudno powiedzieć 21%.

V 2005 - więcej korzyści niż strat 27%; tyle samo strat, co korzyści 32%; więcej strat niż korzyści 23%; trudno powiedzieć 18%.

IV 2006 - więcej korzyści niż strat 36%; tyle samo strat, co korzyści 28%; więcej strat niż korzyści 16%; trudno powiedzieć 21%.

IV 2007 - więcej korzyści niż strat 40%; tyle samo strat, co korzyści 34%; więcej strat niż korzyści 11%; trudno powiedzieć 16%.

IV 2008 - więcej korzyści niż strat 43%; tyle samo strat, co korzyści 30%; więcej strat niż korzyści 13%; trudno powiedzieć 15%.

IV 2009 - więcej korzyści niż strat 44%; tyle samo strat, co korzyści 34%; więcej strat niż korzyści 14%; trudno powiedzieć 18%.

IV 2010 - więcej korzyści niż strat 43%; tyle samo strat, co korzyści 35%; więcej strat niż korzyści 12%; trudno powiedzieć 10%.

IV 2011 - więcej korzyści niż strat 42% ; tyle samo strat, co korzyści 36%; więcej strat niż korzyści 13%; trudno powiedzieć 9%.

V 2013 - więcej korzyści niż strat 42%; tyle samo strat, co korzyści 33%; więcej strat niż korzyści 16%; trudno powiedzieć 9%.

II 2014 - więcej korzyści niż strat 43%; tyle samo strat, co korzyści 35%; więcej strat niż korzyści 12%; trudno powiedzieć 10%.

R1UzRkYqhVJvB
Badanie osobistych korzyści respondentów z integracji Polski z Unią Europejską - wyniki ankiety
Źródło: CBOS, dostępny w internecie: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_052_14.PDF [dostęp 27.11.2015 r.].

Badanie osobistych korzyści respondentów z integracji Polski z Unią Europejską - wyniki ankiety

Integracja z Unią Europejską przyniesie/przynosi Panu(i) osobiście:

VI 1994 - więcej korzyści niż strat 32%; tyle samo strat, co korzyści 17%; więcej strat niż korzyści 5%; trudno powiedzieć 46%.

V 1996 - więcej korzyści niż strat 28%; tyle samo strat, co korzyści 23%; więcej strat niż korzyści 6%; trudno powiedzieć 43%.

IV 1998 - więcej korzyści niż strat 33%; tyle samo strat, co korzyści 20%; więcej strat niż korzyści 17%; trudno powiedzieć 30%.

V 1999 - więcej korzyści niż strat 25%; tyle samo strat, co korzyści 21%; więcej strat niż korzyści 25%; trudno powiedzieć 29%.

V 2000 - więcej korzyści niż strat 25%; tyle samo strat, co korzyści 26%; więcej strat niż korzyści 21%; trudno powiedzieć 28%.

XII 2001 - więcej korzyści niż strat 34%; tyle samo strat, co korzyści 21%; więcej strat niż korzyści 23%; trudno powiedzieć 22%.

II 2003 - więcej korzyści niż strat 32%; tyle samo strat, co korzyści 20%; więcej strat niż korzyści 28%; trudno powiedzieć 20%.

II 2004 - więcej korzyści niż strat 29%; tyle samo strat, co korzyści 23%; więcej strat niż korzyści 34%; trudno powiedzieć 15%.

VIII 2004 - więcej korzyści niż strat 24%; tyle samo strat, co korzyści 29%; więcej strat niż korzyści 31%; trudno powiedzieć 16%.

XII 2004 - więcej korzyści niż strat 27%; tyle samo strat, co korzyści 29%; więcej strat niż korzyści 23%; trudno powiedzieć 21%.

V 2005 - więcej korzyści niż strat 27%; tyle samo strat, co korzyści 32%; więcej strat niż korzyści 23%; trudno powiedzieć 18%.

IV 2006 - więcej korzyści niż strat 36%; tyle samo strat, co korzyści 28%; więcej strat niż korzyści 16%; trudno powiedzieć 21%.

IV 2007 - więcej korzyści niż strat 40%; tyle samo strat, co korzyści 34%; więcej strat niż korzyści 11%; trudno powiedzieć 16%.

IV 2008 - więcej korzyści niż strat 43%; tyle samo strat, co korzyści 30%; więcej strat niż korzyści 13%; trudno powiedzieć 15%.

IV 2009 - więcej korzyści niż strat 44%; tyle samo strat, co korzyści 34%; więcej strat niż korzyści 14%; trudno powiedzieć 8%.

IV 2010 - więcej korzyści niż strat 43%; tyle samo strat, co korzyści 35%; więcej strat niż korzyści 12%; trudno powiedzieć 10%.

IV 2011 - więcej korzyści niż strat 42%; tyle samo strat, co korzyści 36%; więcej strat niż korzyści 13%; trudno powiedzieć 9%.

V 2013 - więcej korzyści niż strat 42%; tyle samo strat, co korzyści 33%; więcej strat niż korzyści 16%; trudno powiedzieć 9%.

II 2014 - więcej korzyści niż strat 43%; tyle samo strat, co korzyści 35%; więcej strat niż korzyści 12%; trudno powiedzieć 10%.

RR9vCAaBahtgr
Stosunek do członkostwa Polski w UE – dane liczbowe
Źródło: CBOS, dostępny w internecie: https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_059_19.PDF [dostęp 29.08.2022].

Tabela - stosunek do członkostwa Polski w UE.

Wskazania respondentów według terminów badań.

IX 2015

  • zwolennicy: 81%,

  • przeciwnicy: 13%,

  • niezdecydowani: 6%.

X 2015

  • zwolennicy: 86%,

  • przeciwnicy: 10%,

  • niezdecydowani: 4%.

XI 2015

  • zwolennicy: 84%,

  • przeciwnicy: 10%,

  • niezdecydowani: 6%.

II 2016

  • zwolennicy: 81%,

  • przeciwnicy: 10%,

  • niezdecydowani: 9%.

IV 2016

  • zwolennicy: 85%,

  • przeciwnicy: 9%,

  • niezdecydowani: 6%.

V 2016

  • zwolennicy: 83%,

  • przeciwnicy: 9%,

  • niezdecydowani: 8%.

VI 2016

  • zwolennicy: 83%,

  • przeciwnicy: 9%,

  • niezdecydowani: 8%.

VIII 2016

  • zwolennicy: 84%,

  • przeciwnicy: 11%,

  • niezdecydowani: 5%.

X 2016

  • zwolennicy: 84%,

  • przeciwnicy: 10%,

  • niezdecydowani: 6%.

II 2017

  • zwolennicy: 85%,

  • przeciwnicy: 10%,

  • niezdecydowani: 5%.

IV 2017

  • zwolennicy: 88%,

  • przeciwnicy: 8%,

  • niezdecydowani: 4%.

VI 2017

  • zwolennicy: 88%,

  • przeciwnicy: 9%,

  • niezdecydowani: 3%.

XII 2017

  • zwolennicy: 85%,

  • przeciwnicy: 8%,

  • niezdecydowani: 7%.

I 2018

  • zwolennicy: 87%,

  • przeciwnicy: 10%,

  • niezdecydowani: 3%.

IV 2018

  • zwolennicy: 88%,

  • przeciwnicy: 8%,

  • niezdecydowani: 4%.

XI 2018

  • zwolennicy: 87%,

  • przeciwnicy: 7%,

  • niezdecydowani: 6%.

II 2019

  • zwolennicy: 88%,

  • przeciwnicy: 8%,

  • niezdecydowani: 4%.

III 2019

  • zwolennicy: 91%,

  • przeciwnicy: 5%,

  • niezdecydowani: 4%.

RjiGkIbIl5AAu
Wykres. Stosunek Polaków do członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Lista elementów: TAK; Wartość: 92; Udział procentowy: 92%NIE; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%NIE WIEM; Wartość: 3; Udział procentowy: 3%
Stosunek Polaków do członkostwa Polski w Unii Europejskiej - wykres
Źródło: dostępny w internecie: https://www.cbos.pl/PL/trendy/trendy.php?trend_parametr=stosunek_do_integracji_UE [dostęp 29.08.2022].

Podsumowanie

Polska stała się członkiem Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Osiągnęliśmy tym samym jeden z zasadniczych celów polityki zagranicznej. Przystąpienie Polski do UE rozpoczęło nowy rozdział naszej historii najnowszej: współpracy w ramach jednej struktury z najbardziej rozwiniętymi państwami Europy Zachodniej, funkcjonowania w ramach jednolitego rynku i konieczności sprostania wielu trudnościom, jakie czekają nas w procesie integracyjnym.

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej otworzyło przed polskimi urzędnikami i politykami możliwość piastowania stanowisk w strukturach Unii. Od 1 maja 2004 r. Polska miała swoich przedstawicieli we wszystkich głównych instytucjach UE. Są to zarówno postaci związane z polską sceną polityczną, jak i zwykli obywatele, którzy postanowili związać swoją karierę zawodową z instytucjami unijnymi.

RSpvtQi8kGeof
Ćwiczenie 3
Dopasuj nazwy państw, które stały się członkami Unii Europejskiej w 2004 r. do właściwego obszaru na mapie.
R1aeNdFiOOl06
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10

Wraz z kolegami i koleżankami z klasy rozważ, jak wyglądałaby dziś Polska, gdyby w 2004 roku nie weszła w struktury Unii Europejskiej.

RYtbH2lI3n2iV
(Uzupełnij) -.
R3ZKioQjsuZGQ
Drzewko decyzyjne
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Możesz także wykorzystać poniższe „drzewo decyzyjne” jako wzór schematu. Sytuacja wymagająca podjęcia decyzji to akces do Unii Europejskiej.

Możliwe rozwiązania:

  • RP przystępuje do UE.

  • RP nie przystępuje do UE.

Polecenie 10

Rozważ, która decyzja byłaby lepsza dla Rzeczypospolitej Polskiej na dany moment - o przystąpieniu RP do UE czy też nieprzystąpieniu do niej. Nazwij pozytywne i negatywne skutki takiej decyzji.

RGBRYKbYlwl3A
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Przygotuj ulotkę o sposobach wykorzystania funduszy unijnych w regionie. Podaj przykłady inwestycji i innych przedsięwzięć, które udało się zrealizować dzięki środkom z UE.

R1SgTs0d6ApV8
RhmTfBQoUhLs1
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Stwórz tekst, który znalazłby się na ulotce informującej o sposobach wykorzystania funduszy unijnych w regionie. Podaj przykłady inwestycji i innych przedsięwzięć, które udało się zrealizować dzięki środkom z UE.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5
Rjt75lLiiXTBu
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Ri6NUmCLRulru
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RWbRvttxC5Lfx
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11

Rozważ, jaki wkład wnieśli Polacy do Unii Europejskiej. Określ, czy inne narody Europy mogą w jakiejś sprawie brać z nas przykład.

RAPf1IgpzgT7a
(Uzupełnij) -.

Słownik

euroentuzjasta
euroentuzjasta

entuzjastyczny zwolennik integracji z UE

eurosceptyk
eurosceptyk

osoba przeciwna integracji z UE

komplementarność
komplementarność

uzupełniający, dopełniający

strefa Schengen
strefa Schengen

obszar, w granicach którego zniesiona została kontrola na granicach wewnętrznych na podstawie układu z Schengen z 1985 r.

RyvBYShHL1m6E
(Uzupełnij).