Rcti2SJYrqRa01
Ilustracja przedstawiająca wydobywanie dźwięku. Na pełnej kolorów grafice widoczny jest gryf gitary, wokół którego unoszą się nuty, motylki oraz klucz wiolinowy. Na środku napis: Elementy dzieła muzycznego - artykulacja

Elementy dzieła muzycznego - artykulacja

Źródło: onine-skills, cc0.

Przejdźmy do tematu

Artykulacja to element dzieła muzycznego, od którego zależy sposób wydobywania kolejnych dźwięków. Dwa najczęściej spotykane sposoby wydobycia dźwięku to legato (wł. legare - łączyć), oznaczające ścisłe łączenie dźwięków ze sobą (w taki sposób, by między nimi nie było przerw) oraz staccato (wł. staccare - odrywać), w myśl którego dźwięki mają być oddzielane od siebie. Pośrednim sposobem artykulacji jest portato.

R1PWmPxbC5xy51
Źródło: Marcin Łukasiewicz, licencja: CC0.

Frazowanie to inaczej łączenie pewnych odcinków utworu we frazyfrazafrazy. Ma na celu tworzenie pewnych całości dźwiękowych w obrębie dzieła, które połączone lepiej oddają wyraz melodii.

R4gfo41ZBWpwI1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy ukazujący frazowanie. Na fotografii widoczna jest otwarta partytura, leżąca na starych książkach z podniszczonymi okładkami. W nutach widoczne są łuki łączące grupy nut, stanowiące całe frazy. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Frazy w nutach są zaznaczane wysokim łukami.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RMQh3PyS0EL7L
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Która z poniższych artykulacji zakłada ścisłe łączenie ze sobą dźwięków? Możliwe odpowiedzi: 1. Staccato, 2. Legato, 3. Portato
Polecenie 1

Obejrzyj animację Sposoby wydobycia dźwięków - artykulacja. Zwróć uwagę na różne sposoby wydobywania dźwięków ze względu na możliwości instrumentów.

R92ycPWkkFleB
Film: Sposoby wydobywania dźwięków: artykulacja. Akcja filmu odbywa się w sali, w której znajduje się kilka instrumentów. Prowadzący mężczyzna rozpoczyna mówiąc: Witam wszystkich bardzo serdecznie. W dzisiejszej audycji powiemy o różnych sposobach wykonywania dźwięków. Dźwięki wydobywane są za pomocą instrumentów, które można podzielić na różne grupy biorąc pod uwagę ich budowę i sposób wydobycia dźwięku. Rozróżniamy trzy podstawowe grupy instrumentów. dęte, strunowe, perkusyjne. Wydobywanie dźwięków nazywane jest artykulacją i może odbywać się na różne sposoby. Mężczyzna rozpoczyna wymienianie różnych rodzajów artykulacji: Legato, oznacza łącząc, dźwięki połączone są ze sobą. Posłuchajcie jak to brzmi: Tu rozlega się gama wykonana na pianinie w górę i w dół zagrana legato. Mężczyzna kontynuuje: Innym rodzajem artykulacji jest staccato. Oznacza odrywanie dźwięków. Są one krótkie, ostro oddzielane od siebie. Słychać nagranie jest to (Gama wykonana na pianinie w górę i w dół zagrana staccato). Prowadzący opowiada o kolejnym rodzaju artykulacji: Sposobem pośrednim pomiędzy staccato i legato jest portato tzn. „przenosząc”. Tu słychać gamę wykonaną na pianinie w górę i w dół zagraną portato. Mężczyzna prowadzi dalszą prezentację, trzymając w dłoniach flet. Teraz opowiem o innych rodzajach artykulacji, które są specyficzne dla poszczególnych instrumentów. Dobrym przykładem może być technika frullato wykorzystywana w grze na flecie. Z włoskiego frullato oznacza brzęcząc. W czasie wydmuchiwania powietrza wymawia się głoskę trrrrrrr, umożliwia to uzyskanie drgającego dźwięku. Tu słychać gamę zagraną na flecie wykonaną frullato. W kolejnej scenie mężczyzna ma w rękach skrzypce. Dla instrumentów smyczkowych charakterystyczne jest z kolei m.in. wydobywanie dźwięku za pomocą szarpania strun palcami. Tego typu artykulacja nazywana jest pizzicato. Pizzicato z włoskiego oznacza szarpiąc. Teraz usłyszycie jak brzmi. Słychać grę pizzicato. Mężczyzna wyjaśnia: Przeciwieństwem pizzicato jest arco, które polega na graniu smyczkiem. Posłuchajcie. Zostaje odtworzona gama zagrana arco. Przewodnik kontynuuje: Smyczek umożliwia wydobycie dźwięku nie tylko poprzez pocieranie strun włosiem, ale także za pomocą uderzania strun drzewcem smyczka. Taką technikę nazywamy z włoskiego con legno. Brzmi ona tak. Tutaj słychać ciche dźwięki zagrane con legno. Kolejnym sposób artykulacji, jaki wykonać można na instrumentach smyczkowych, polega na zmianie wysokości i barwy dźwięku przez lekkie dotknięcie struny w odpowiednim miejscu. Słychać flażolety, które są cichutkie, bardzo wysokie, a ich brzmienie trochę przypomina brzmienie skrzypiec, a trochę brzmienie fletu. Przewodnik dodaje: Flażolety można także osiągnąć na instrumentach dętych drewnianych za pomocą przedęcia, oraz na gitarze i harfie. Mężczyzna wymienia kolejne rodzaje artykulacji: Jeszcze inną techniką jest arpeggio, typowe w grze na harfie. Arpeggio polega na szybkim zagraniu kolejnych dźwięków w dół lub w górę, przez co akord nie brzmi równocześnie. Arpeggio wykonalne jest również np. na fortepianie, skrzypcach i gitarze. Słychać dźwięk harfy. Bardzo szybko zagrana jest seria dźwięków. W kolejnej scenie mężczyzna ma w dłoniach puzon. Opowiada o technikach typowych dla tego instrumentu. Inną artykulacją jest z kolei con sordino stosowane m.in w grze na skrzypcach, fortepianie oraz instrumentach dętych blaszanych. Należy do nich np. puzon, którego brzmienie będziemy zaraz słyszeć. Inną artykulacją jest z kolei con sordino stosowane m.in w grze na skrzypcach, fortepianie oraz instrumentach dętych blaszanych. Należy do nich np. puzon, którego brzmienie będziemy zaraz słyszeć. Usłyszymy za moment puzon bez tłumika, co w muzyce określa się jako senza sordino. Posłuchajcie jak brzmi. Tu słychać gamę zagraną bez tłumika. Mężczyzna porównuje: Z kolei technika Con sordino polega na grze z użyciem tłumika, którego zastosowanie pozwala na zmianę barwy dźwięku. Posłuchajcie jaka jest różnica w brzmieniu. Możemy usłyszeć gamę zagraną z tłumikiem. Mężczyzna wymienia kolejny rodzaj artykulacji: Usłyszymy dzisiaj także glissando - z włoskiego „ślizgając się”. Oznacza płynne przejście z jednej wysokości dźwięku do innej. Szczególnie efektowne, możliwe jest do uzyskania właśnie w grze na puzonie. Zwróćcie uwagę na płynne ruchy suwaka, które umożliwiają łagodne zmiany wysokości dźwięku. Tu pojawia się nagranie prezentujące glissando wykonane na puzonie. Przewodnik przedstawia ostatni rodzaj artykulacji: Na instrumentach perkusyjnych, klawiszowych i smyczkowych jeden lub kilka dźwięków może być powtarzanych w szybkim tempie. Taka artykulacja nazywana jest tremolo. Posłuchajmy jej w wykonaniu na werblu. Słychać ostatnie nagranie, po którym mężczyzna żegna się: To już wszystkie utwory w różnych artykulacjach, jakie dziś usłyszeliśmy. Dziękuję za uwagę!
m121fec1258f45eb1_0000000000015
Polecenie 2

Zapoznaj się podstawowymi określeniami artykulacyjnymi, które zostały przedstawione w tabeli. Zwróć uwagę na sposoby oznaczania w zapisie nutowym, nazwę włoską oraz znaczenie czyli sposób wykonania.

ARTYKULACJA

OZNACZENIE W ZAPISIE NUTOWYM

WŁOSKA NAZWA

ZNACZENIE

Rdhp3qjJLBHOq

legato

łączenie dźwięków

RpO3405CxpClN

staccato

ostre oddzielanie dźwięków

RqPkCnubfdF7V

portato

oznacza „przenosząc”; sposób pośredni między staccato i legato

R1Hzx6XNcah3Y

glissando

z wł. „przeslizgując się po dzwiękach”; przejście z jednej wysokości dźwięku do innej w płynny sposób

R1H6OOpSkTAz4

arpeggio

szybkie zagranie kolejnych dźwięków w dół lub w górę, przez co akord nie brzmi równocześnie

frull./frullato

frullato

z wł. „ćwierkając”; wymawianie głoski „trrr” w czasie wdmuchiwania powietrza, umożliwia uzyskanie drgającego dźwięku (wykorzystywane na instrumentach dętych)

Rvjc8Arka35ZB

tremolo

szybkie powtarzanie jednego lub kilku dźwięków

pizz./pizzicato

pizzicato

szarpanie struny palcem na instrumentach smyczkowych

arco

arco

gra smyczkiem

col legno

col legno

uderzenie strun drzewcem smyczka

con sord./con sordino

con sordino

gra przy użyciu tłumika

senza sord./senza sordino

senza sordino

gra bez tłumika

RqdbG2b9hDEMV
Ćwiczenie 2
Połącz sposoby artykulacji z ich opisem. A. szybkie zagranie kolejnych dźwięków w dół lub w górę, przez co akord nie brzmi równocześnie Możliwe odpowiedzi: 1. arpeggio, 2. glissando , 3. legato , 4. pizzicato. B. szarpanie struny palcem na instrumentach smyczkowych Możliwe odpowiedzi: 1. arpeggio, 2. glissando , 3. legato , 4. pizzicato. C. przejście z jednej wysokości dźwięku do innej w płynny sposób Możliwe odpowiedzi: 1. arpeggio, 2. glissando , 3. legato , 4. pizzicato. D. łączenie dźwięków Możliwe odpowiedzi: 1. arpeggio, 2. glissando , 3. legato , 4. pizzicato.
R6GJBUXUVME6B
Ćwiczenie 2
Wskaż definicję glissando.
1
R1Bz92OpWMi1E1
Ćwiczenie 3
Dopasuj oznaczenie artykulacyjne do jego zapisu.
RH38OKCGXABHN
Ćwiczenie 3
Wskaż prawidłowe odpowiedzi.
R1JtWJa8XkK3l
Ćwiczenie 4
Spośród podanych terminów muzycznych wskaż te, które odnoszą się do artykulacji. Możliwe odpowiedzi: 1. pizzicato, 2. presto, 3. vivo, 4. staccato, 5. lento, 6. col legno, 7. piano, 8. senza sordino, 9. arpeggio, 10. portato, 11. forte, 12. tremolo, 13. moderato.
R1JBkUHlA0fEF
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij słowa: frullato, con sordino, arco.
R1MKS5YrMlN1e
Ćwiczenie 6
Odgadnij hasła do krzyżówki: 1. sposób wydobywania dźwięku na instrumentach dętych, z włoskiego oznacza ćwierkając (8 liter), 2. szybkie powtarzanie jednego dźwięku (7 liter), 3. szybkie zagranie kolejnych dźwięków w dół lub w górę, przez co akord nie brzmi równocześnie (8 liter), 4. przejście z jednej wysokości dźwięku do innej w płynny sposób (9 liter), 5. szarpanie struny palcem na instrumentach smyczkowych (9 liter), 6. gra przy użyciu tłumika (10 liter).
Ćwiczenie 7
RLl8eZkbpeNve
Znajdź ukryte w diagramie słowa. Są to hasła, które wystąpiły w krzyżówce (łącznie z hasłem głównym). Aby zaznaczyć słowo zaznacz jego pierwszą i ostatnią literę.
R2DEP4UVD88PX
Ćwiczenie 7
Wymień 3 sposoby artykulacji, które można wykorzystać w grze na skrzypcach.
Polecenie 3

Posłuchaj utworu, w którym kompozytor zadbał o wyeksponowanie artykulacji pizzicato [czytaj: piccikato].

RcgV2VdEskLLy
Na starym zdjęciu znajduje się wizerunek Johanna Straussa II (syna). Kompozytor ma dłuższe, kręcone, zaczesane do tyłu włosy, wąsy i brodę o niespotykanym kształcie: po bokach dłuższą , po środku krótszą. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, kamizelkę i marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Pizzicato polka, autorstwa Johanna Straussa (syn) Wykonawca: Royal Philharmonic Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wesoły utwór, w szybkim tempie. Wykonywany jest przez instrumenty smyczkowe, grające pizzicato (czyli bez użycia smyczka, szarpiąc struny palcami).
Johann Strauss (syn) źródło nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=xsOwumN3utE.
Źródło: domena publiczna źródło nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=xsOwumN3utE.
Polecenie 3
RbnqfZQKq8euo
Wytłumacz innej osobie na czym polega artykulacja pizzicato. Odpowiedź wpisz w ramce.
Polecenie 4

Wiesz już, że istnieją różne rodzaje artykulacji, które są specyficzne dla poszczególnych instrumentów. Instrumenty można podzielić na różne grupy biorąc pod uwagę ich budowę i sposób wydobycia dźwięku. Rozróżniamy trzy podstawowe grupy instrumentów: dęte, strunowe i perkusyjne. Posłuchaj różnych rodzajów artykulacji wykonywanych na różnych instrumentach.

R12JcjxG6a1821
Na nagraniu jedno długie arpeggio wykonane na harfie. Dźwięki następują bardzo szybko jeden po drugim, brzmienie harfy jest perliste.
R1LHwnasw2uM81
Na nagraniu gama wykonana na puzonie, zagrana w górę i w dół.
R1XjL4eqKSyBM1
Na nagraniu gama zagrana na fortepianie w górę i w dół wykonana legato, dźwięki są ze sobą połączone, następują bezpośrednio po sobie, bez żadnej przerwy.
R1F3L2FGi6kFR1
Gama zagrana na skrzypcach przy użyciu flażoletów. Dźwięki są wysokie ich barwa jest trochę bardziej podobna do dźwięku fletu.
REXvJJ8Rs2OL01
Gama zagrana na flecie z użyciem techniki frullato. Każdy dźwięk jest drżący.
R1VVESjFA8mHu1
Gama zagrana na skrzypcach pizzicato. Dźwięki są krótkie, trochę stłumione.
R16C0U5kr2IZk1
Tremolo wykonane na werblu. Dźwięki są zagrane bardzo szybko jeden po drugim. W czasie tremolo perkusista wykonuje crescendo i decrescendo. Czyli gra coraz mocniej a potem coraz słabiej.
R7lfzWtnFqjkG1
Glissando wykonane na puzonie. Puzonista prześlizguje się z jednego dźwięku na drugi, płynnie je łącząc.
RmcYIu15BEI651
Na nagraniu staccato zagrane na fortepianie.
RgCg9VpTXxsY71
Na nagraniu portato zagrane na fortepianie.
R1I5ObIguBKGt1
Na nagraniu gama zagrana arco na skrzypcach.
RpApBye6L9g2M1
Na nagraniu gama zagrana con legno na skrzypcach.
REXjBx2Z6Y79r1
Na nagraniu gama zagrana na puzonie z tłumikiem.
Polecenie 4
R72P45DgMqpIF
Przedstaw graficzne wyobrażenie różnych rodzajów artykulacji: legato, staccato, arpeggio, pizzicato.
m121fec1258f45eb1_0000000000335
Ćwiczenie 8
R1HiAob8HsHX5
Wyjaśnij słowa: pizzicato, flażolet, staccato, glissando.
R1b5UhWOEqIOr
Ćwiczenie 8
Wskaż zdania prawdziwe
R1T4SvXvuzfuu
Ćwiczenie 9
Połącz instrumenty z artykulacjami, na których można je wykonać 1. glissando. Możliwe odpowiedzi a. werbel, b. puzon, c. bęben, d. flet. 2. arco. Możliwe odpowiedzi a. skrzypce, b. puzon, c. werbel d. flet. 3. arpeggio. Możliwe odpowiedzi a. werbel b. puzon c. harfa d. skrzypce.
Ćwiczenie 9
RLB43D47JPJJK
Wskaż instrument, na którym można zagrać w tym samym momencie najwięcej dźwięków.
RKaHCMv8b3lIM
Ćwiczenie 10
Wyjaśnij słowa: legato, portato, con legno, glissando.
RSVrT4HrWMK2T
Na nagraniu gama zagrana pizzicato na skrzypcach.
RsAYfp1PtG4LA
Na nagraniu tremolo zagrane na werblu .
R1WGrbcfUNSou
Na nagraniu glissando zagrane na puzonie.
RtBRGMnLVYBPB
Na nagraniu staccato zagrane na fortepianie.
Rt9vLHMviFXVq
Na nagraniu gama zagrana na trąbce z tłumikiem.
R1Odk83X5QYS3
Ćwiczenie 10
Wskaż instrumenty na których można wykonać artykulację pizzicato.
RM4AO38RM13FP
Ćwiczenie 11
Wskaż definicję artykulacji.
Polecenie 5

Na tym etapie lekcji już bardzo dużo wiesz na temat artykulacji. W związku z tym przed Tobą zadanie. Zaśpiewaj dowolną piosenkę. Najpierw w artykulacji legato, następnie staccato.

Polecenie 5
RoDiU2yCnDPG0
Zaproponuj dwa przysłowia, które dla wzmocnienia przekazu można powiedzieć w dwóch różnych rodzajach artykulacji: jedno w legato a drugie w staccato. Zapisz je i uzasadnij swój wybór.
Polecenie 6

Przed Wami konkurs na rozpoznawanie artykulacji legato i staccato.

Wybrane osoby w klasie śpiewają dowolne piosenki w artykulacji legato lub staccato.  Zadaniem innych uczniów będzie rozpoznać artykulację po jak najkrócej zaśpiewanym fragmencie. Możecie również zaproponować przedstawienie legatostaccato za pomocą ruchu.

Ten temat niejedno ma imię

Fonetyka

Fonetyka jest dziedziną lingwistykilingwistykalingwistyki zajmującą się badaniem dźwięków mowy, ich powstawania, właściwości akustycznych i percepcji. Bada między innymi ich artykulację.

Artykulacja w kontekście mowy ludzkiej odnosi się do sposobu, w jaki dźwięki mowy są wytwarzane i formowane w jamie ustnej i gardle. Podstawowymi narządami zaangażowanymi w artykulację są język, wargi, podniebienie miękkie, gardło i struny głosowe. Proces artykulacji zaczyna się od powietrza, które jest wdychane do płuc. Kiedy wypowiadamy dźwięk, powietrze jest kontrolowane przez mięśnie oddechowe, które regulują przepływ powietrza przez głośnię. Głośnia to miejsce, w którym dochodzi do wibracji strun głosowych, co generuje podstawowy ton dźwięku.

RPbjKTdTKKBzj
A – głośnia ze strunami głosowymi, B – jama gardłowa, C – języczek, D – podniebienie miękkie,
E – podniebienie twarde, F – dziąsła, G – zęby, H – wargi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Przeczytaj uważnie opis powstawania dźwięków mowy i przyjrzyj się rysunkowi budowy narządów mowy. Ustal, ile części aparatu mowy bierze udział w powstawaniu dźwięku.

Aby powstały dźwięki mowy, potrzebny jest sprawny układ oddechowy. Zanim coś powiesz, musisz nabrać powietrza. Podczas wdechu wiązadła głosowe są szeroko rozsunięte i nie wydają żadnego dźwięku. W fazie wydechu strumień powietrza jest pompowany przez tchawicę do umieszczonych w krtani, zbliżonych do siebie strun (wiązadeł głosowych), które zaczynają drgać – jak struny w gitarze.

Następnie powietrze wpada do jamy gardłowej. Zaraz za językiem, nad krtanią znajduje się ruchoma chrząstka – klapka bezpieczeństwa, która chroni tchawicę (i płuca) przed wpadnięciem pokarmu lub płynu. Kiedy mówisz i jesz jednocześnie, chrząstka może nie zdążyć zasłonić tchawicy i wtedy się krztusisz.

Z jamy gardłowej, w zależności od pozycji języczka, powietrze wędruje do jamy ustnej albo do jamy ustnej i nosowej. W jamie ustnej znajduje się wiele miejsc artykulacji, które uczestniczą w powstawaniu dźwięków. Są to kolejno: język i podniebienie, dziąsła, zęby i wargi.

Każdy człowiek ma specyficzną barwę głosu, którą łatwo odróżnić. Kobiety i dzieci mają zazwyczaj głos wyższy, a mężczyźni niższy.

Rz7ouV88EEsFE
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12

Przeczytaj uważnie opis powstawania dźwięków mowy. Zwróć uwagę na to, ile części aparatu mowy bierze udział w powstawaniu dźwięku.

Aby powstały dźwięki mowy, potrzebny jest sprawny układ oddechowy. Zanim coś powiesz, musisz nabrać powietrza. Podczas wdechu wiązadła głosowe są szeroko rozsunięte i nie wydają żadnego dźwięku. W fazie wydechu strumień powietrza jest pompowany przez tchawicę do umieszczonych w krtani, zbliżonych do siebie strun (wiązadeł głosowych), które zaczynają drgać – jak struny w gitarze.

Następnie powietrze wpada do jamy gardłowej. Zaraz za językiem, nad krtanią znajduje się ruchoma chrząstka – klapka bezpieczeństwa, która chroni tchawicę (i płuca) przed wpadnięciem pokarmu lub płynu. Kiedy mówisz i jesz jednocześnie, chrząstka może nie zdążyć zasłonić tchawicy i wtedy się krztusisz.

Z jamy gardłowej, w zależności od pozycji języczka, powietrze wędruje do jamy ustnej albo do jamy ustnej i nosowej. W jamie ustnej znajduje się wiele miejsc artykulacji, które uczestniczą w powstawaniu dźwięków. Są to kolejno: język i podniebienie, dziąsła, zęby i wargi.

Każdy człowiek ma specyficzną barwę głosu, którą łatwo odróżnić. Kobiety i dzieci mają zazwyczaj głos wyższy, a mężczyźni niższy.

Odpowiedź:
W powstawaniu dźwięku bierze udział osiem części aparatu mowy.

RlXzMBg4UHifT
Miejsce na notatkę
Ciekawostka

Mężczyźni mają na szyi wyraźnie widoczną pod skórą wystającą chrząstkę,
tzw. jabłko Adama. Według legendy to pozostałość po grzechu pierworodnym. Kiedy Adam zjadł zakazany owoc z drzewa poznania dobra i zła, kawałek jabłka utkwił mu w gardle.

R10fXBEyBqSSd
Jabłko Adama
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto pamiętać, że artykulacja może się różnić w zależności od języka, ponieważ różne języki mają różne dźwięki mowy. Na przykład, niektóre języki mają dźwięki, które nie występują w innych językach. Dlatego artykulacja jest również związana z nauką i badaniem fonetyki, która zajmuje się badaniem dźwięków mowy i sposobu, w jaki są one wytwarzane i odbierane.

Artykulacja odgrywa kluczową rolę w procesie mówienia. To kompleksowe działanie, w którym wiele narządów pracuje razem, aby wytworzyć dźwięki mowy. Zrozumienie artykulacji może pomóc nam lepiej kontrolować naszą mowę, doskonalić wymowę i porozumiewać się skuteczniej z innymi ludźmi.

Słownik pojęć

arco
arco

oznacza na instrumentach smyczkowych grę smyczkiem (np. na skrzypcach)
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

arpeggio
arpeggio

to niejednoczesne wykonanie akordu, jego składniki grane są szybko po kolei w górę lub w dół; charakterystyczne dla harfy, używane też na innych instrumentach np. skrzypcach, fortepianie, gitarze
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

artykulacja
artykulacja

jeden z elementów dzieła muzycznego. Określa sposób wykonania dźwięku
źródło: M. Gromek, G. Kilbach, I gra muzyka , podręcznik do muzyki dla klas 4‑6 szkoły podstawowej, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012, s. 238

col legno
col legno

jest osiągalne do wykonania tylko na instrumentach smyczkowych – to uderzanie strun drzewcem smyczka
źródło: D Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

con sordino
con sordino

gra przy użyciu tłumika; możliwe na instrumentach smyczkowych, klawiszowych, dętych blaszanych, jego użycie powoduje zmianę barwy dźwięku
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

flażolety
flażolety

polegają na lekkim dotknięciu struny w odpowiednim miejscu (wtedy nie drga całą swoją długością), zmienia się wówczas wysokość i barwa dźwięku; stosowane są na instrumentach smyczkowych, gitarze, harfie, instrumentach dętych drewnianych, gdzie osiągane są przez specjalne przedęcie (flet, obój)
źródło: D Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

fraza
fraza

sekwencja dwóch lub więcej motywów muzycznych, stanowiących całość w obrębie utworu

frullato
frullato

z wł.: ćwierkając; na instrumentach dętych poprzez trzepotanie językiem uzyskiwać drżące brzmienie podobne do tremola
źródło: D. Gwizdalanka, Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych , PWM, Kraków 2011, s. 32

glissando
glissando

z wł. prześlizgując się po dźwiękach); przejście z jednej wysokości do innej w sposób płynny, nieprzerwany; wykorzystywane np. w grze na skrzypcach, fortepianie, puzonie
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

legato
legato

z wł. oznacza łącząc; dźwięki są powiązane ze sobą
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

lingwistyka
lingwistyka

dziedzina nauki zajmująca się rozpoznawaniem i badaniem zagadnień związanych z językiem

pizzicato
pizzicato

polega na szarpaniu struny palcem na instrumentach smyczkowych
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

portato
portato

z wł. oznacza przenosząc; sposób pośredni między legato a staccato
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

senza sordino
senza sordino

powrót do gry bez tłumika
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

staccato
staccato

z wł. oznacza odrywając; dźwięki są krótkie, ostre, grane z przerwami
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23

tremolo
tremolo

(z wł. drżąco); jest to szybkie powtarzanie odpowiednio jednego lub kilku dźwięków; wykonalne na instrumentach smyczkowych, klawiszowych, perkusyjnych
źródło: D. Wójcik, Nauka o muzyce. Wiadomości wstępne, instrumenty, formy i polska muzyka ludowa, Musica Iagellonica, Kraków 2006, s. 23