Muzyka w dawnej Polsce
Przejdźmy do tematu
Przyjęcie chrześcijaństwa przez księcia Mieszka I (966 r.) i w konsekwencji stopniowe rozpowszechnienie chorału gregoriańskiegochorału gregoriańskiego i notacji muzycznej przede wszystkim w największych piastowskich grodach: Poznaniu, Krakowie, Gnieźnie i Wrocławiu oraz w opactwach w Tyńcu i Mogile, przyczyniło się do rozwoju polskiej muzyki w średniowieczu w łączności z głównymi nurtami muzyki europejskiej.
Zapoznaj się z treścią prezentacji Muzyka w dawnej Polsce, z której dowiesz się również o muzyce europejskiej a także o architekturze tej epoki.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R19S1U5SUZOJ1
Film edukacyjny „Muzyka w dawnej Polsce”. Treści filmu wyświetlane są na stronach książki. Film rozpoczyna się w bibliotece, otwiera się książka pod tytułem Muzyka w dawnej Polsce. Na pierwszej stronie romańska świątynia, na stronie obok tekst, który jest również odczytany przez lektora: Przyjęcie chrześcijaństwa w Polsce w 966 roku za panowania Mieszka I, rozpoczyna rozwój państwa i jego związek z kulturą zachodu. Mając dostęp do różnych wzorców, Polska przyjmuje wiele stylów artystycznych w architekturze, poezji i muzyce. W okresie średniowiecza, trwającego od V do XV wieku, rozróżnić można w architekturze styl romański i gotycki. W czasie przedstawiania treści o stylu romańskim po lewej stronie widzimy bryłę kościoła romańskiego i jego wnętrze oraz tekst: Cechą charakterystyczną pierwszego, była surowość budowli, grube mury, małe okna, prostota i niewielka ilość dekoracji. Podczas omawiania stylu gotyckiego wyświetlona jest panorama kościołów gotyckich oraz tekst: Styl gotycki to zauważalna smukłość, proporcjonalność i strzelistość budowli, stosowanie sklepień krzyżowo‑żebrowych i rozet. Wnętrza były lepiej oświetlone, dzięki dużym otworom okiennym, wypełnionym witrażami. Sztuka rozwijała się przede wszystkim w kościołach i klasztorach. Powstawały tam różnorodne formy utworów związanych z obrządkiem religijnym. W tle rozbrzmiewa Bogurodzica, na stronach książki pojawiają się średniowieczne zapisy nutowe i tekst, który odczytuje lektor: Kościół do liturgii wprowadził śpiew jednogłosowy zwany chorałem gregoriańskim, który nazwę swą zawdzięczał papieżowi Grzegorzowi Wielkiemu. Chorały wykonywane były przez kapłanów lub mnichów bez udziału instrumentów. Charakterystyczny był dla tego okresu rozwój notacji muzycznej. Początkowy, nieprecyzyjny zapis oparty na neumach, określający przede wszystkim kierunek melodii, przekształcił się w XII wieku w zapis modalny, polegający na łączeniu neum w grupy, które były odzwierciedleniem wzorów rytmicznych. W okresie XIV wieku rozwinięto notację menzuralną. Istotą był dwojaki podział wartości. Menzura wpisywana na początku określała czy podział jest trójdzielny czy dwudzielny. Pojawiły się również pauzy. Od tej pory kompozytorzy mogli z większą swobodą konstruować struktury rytmiczne. Istotne było także pojawienie się linii umożliwiających różnicowanie wysokości dźwięków, początkowo utwory zapisywane były na jednej linii, około 1030 roku Guido z Arezzo wprowadził dwie równoległe linie umieszczając również litery C i F co było początkiem stosowanych do dzisiaj kluczy. Pod koniec XI wieku zaczęto dodawać dwie następne linie, wzbogacając je kolorystycznie, później jeszcze jedną, co było początkiem stosowania pięciolinii w zapisie nutowym. Muzyka zmienia się i słychać pieśń żaków krakowskich “Breve regnum”. Widzimy malowidła przedstawiające średniowiecznych muzyków, pojawia się tekst, który odczytuje lektor: Sztuka była obecna również na zamkach rycerskich, mając charakter świecki. Pełniła ona rolę głównie rozrywkową i towarzyszyła wspaniałym ucztom, polowaniom i turniejom rycerskim. Konkurowano w umiejętnościach układania i wykonywania śpiewnych wierszy. Powszechne były występy rycerzy – artystów, zwanych we Francji trubadurami lub truwerami, na terenie Niemiec minezengerami. W Polsce wędrownych artystów nazywano rybałtami. Ulubionym ich tematem były chwalebne czyny sławnych rycerzy, opisy bitew, piękno przyrody i historie miłosne. Tak powstała pieśń rycerska. Średniowiecze to także czas rozwoju muzyki instrumentalnej. Do najbardziej popularnych instrumentów tamtego okresu należy zaliczyć harfy, liry, lutnie, trąby i rogi. Bardzo rozpowszechniony był również fidel i flet. Muzyka się zmienia, słychać wielogłosowy śpiew a cappella, lektor opowiada o muzyce wokalnej: W okresie średniowiecza największą wartość przypisywano jednak muzyce wokalnej. Utwory z biegiem lat przekształcały się z jednogłosowych melodii do bardziej rozwiniętych kompozycji wielogłosowych. W kolejnej scenie na kartach książki widzimy rękopis “Bogurodzicy” i słyszymy jej nagranie. Lektor odczytuje informacje: Do najwspanialszych zabytków polskiego średniowiecza, możemy zaliczyć Bogurodzicę. Wartość tej kompozycji nie ogranicza się jedynie do pieśni religijnej, jest również arcydziełem poezji tego okresu. Autor utworu jest nieznany. Najstarszy jej przekaz pod względem tekstu i melodii pochodzi z 1407 roku. Znajduje się on w przekazie kcyńskim, przechowywanym obecnie w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Muzyka zmienia się słyszymy czterogłosowe opracowanie pieśni Gaude mater Polonia, a lektor opowiada: Najstarszą zachowaną pieśnią polską jest Gaude Mater Polonia, z połowy XIII wieku, Pieśń autorstwa Wincentego z Kielczy, kapelana biskupa krakowskiego, napisana została ku czci świętego Stanisława ze Szczepanowa, który w 1079 roku w wyniku sporu z królem Bolesławem II Śmiałym, został skazany przez niego na śmierć. Po raz pierwszy pieśń została wykonana w Krakowie, podczas uroczystości kanonizacyjnych Stanisława w 1254 roku. Śpiewało ją rycerstwo polskie po odniesionym zwycięstwie. Później pieśń towarzyszyła uroczystościom narodowym, pełniąc rolę hymnu. Pierwsza zwrotka, w czterogłosowym opracowaniu Teofila Klonowskiego, jest obecnie śpiewana w czasie inauguracji roku akademickiego. Muzyka po raz kolejny prowadzi nas do innego tematu, słyszymy żywą, radosną muzykę instrumentalną. Lektor odczytuje tekst: Obok muzyki kościelnej, rozwijała się muzyka świecka. Przykładem jest utwór nieznanego kompozytora, Breve regnum, w tłumaczeniu Krótkie panowanie. Tytuł nawiązuje do Juwenaliów, czyli ośmiodniowego czasu zabaw studenckich, podczas których wybierano króla żaków. W łacińskim tekście piosenki charakterystyczny jest żal nad faktem, że zabawa ta nie będzie trwać wiecznie. Rękopis dzieła przechowywany jest w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Muzyka w tym czasie w większości powstawała anonimowo, zgodnie z przeświadczeniem o małości człowieka i wielkości Boga, dlatego znamy niewiele nazwisk ówczesnych kompozytorów. Muzyka w średniowiecznej Europie miała bardzo wysoką pozycję społeczną i uważana była za naukę. Zaliczana była do grona siedmiu sztuk wyzwolonych. Słowo musicus oznaczało człowieka zajmującego się muzyką od strony teoretycznej. Status takiej osoby był znacznie wyższy od muzyków grających na instrumentach, czy kompozytorów, których uważano za rzemieślników. W okresie średniowiecza opanowanie wiedzy teoretycznej z muzyki otwierało drogę do dalszych studiów teologicznych czy medycznych.
Wysłuchaj fragmentów utworów i przyporządkuj jego kompozytora i poprawny tytuł.
| Anonim, Bogurodzica | |
| Wincenty z Kielczy, Gaude Mater Polonia | |
| Anonim, Breve regnum |
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Rozpoznaj styl architektoniczny budowli na fotografiach.
Wpisz "romański" lub "gotycki".
Zabytki muzyki polskiej
Bogurodzica
Bogurodzica jest najstarszym zabytkiem muzyki polskiej zapisanym w języku polskim. Była wykonywana zarówno podczas liturgii kościelnej przez wiernych, jak i przed ważnymi bitwami przez polskie rycerstwo, a także służyła jako pieśń koronacyjna polskich królów. Jest to utwór, który łączy treści religijne z czynnikiem narodowym oraz patriotycznym; była nazywana po łacinie carmen patrium [czytaj: karmen patrium] czyli pieśnią ojczystą.

Obejrzyj uważnie prezentację na temat najstarszego utworu zachowanego w języku polskim.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1AGRUHR5A3ZZ
Film edukacyjny pt.: „Bogurodzica zabytek muzyki polskiej”. W pierwszej scenie widzimy obraz przedstawiający chrzest Polski. Lektor czyta: Przyjęcie chrześcijaństwa w Polsce w 966 roku, za panowania Mieszka I, rozpoczyna rozwój państwa i jego związek z kulturą zachodu. Mając dostęp do różnych wzorców, Polska przyjmuje wiele stylów artystycznych w architekturze, poezji i muzyce. W drugiej scenie widzimy klasztor znajdujący się na wzgórzu nad rzeką, a później kościół o architekturze romańskiej. Lektor czyta: Sztuka rozwijała się, przede wszystkim w kościołach i klasztorach. Powstawały tam różnorodne formy utworów związanych z obrządkiem religijnym. Kolejna ilustracja to chór mnichów, śpiewających we wnętrzu gotyckiej świątyni. Słychać w tle chorał gregoriański: Kyrie z Missa de Angelis, lektor kontynuuje: Kościół do liturgii wprowadził śpiew jednogłosowy, zwany chorałem gregoriańskim, który swą nazwę zawdzięczał papieżowi Grzegorzowi Wielkiemu. Chorały wykonywane były przez kapłanów lub mnichów bez udziału instrumentów. Następnie przedstawiony został najstarszy zapis Bogurodzicy. A lektor o nim opowiada: W notacji chorałowej, czyli dokładnie w takiej, w jakiej zapisywany był chorał gregoriański, zachowała się Bogurodzica, najwspanialszy i najstarszy zabytek polskiej pieśni. Jej autor jest nieznany. Najstarszy jej przekaz pod względem tekstu i melodii pochodzi z 1407 roku. Znajduje się on w przekazie kcyńskim, przechowywanym obecnie w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Przyjmuje się, że została napisana w II połowie XII wieku i jest uważana powszechnie za najdawniejszą polską pieśń religijną oraz arcydzieło poezji okresu średniowiecza. Zgodnie z zapisem chorałowym nie notowano w niej rytmu, lecz tylko wysokość dźwięków. W tle słychać śpiew podobny do chorałowego: śpiewają mężczyźni, a cappella, w melodii znajduje się dużo melizmatów, ale pieśń jest wykonana po polsku - to Bogurodzica. Lektor kontynuuje: Bogurodzica zawiera dwie pierwotne zwrotki. Później zwiększono ich ilość do 27. Zapewne była śpiewana podczas mszy świętej. Pieśń wyszła poza mury kościelne i zaczęła odgrywać rolę hymnu narodowego. Śpiewana była jako modlitwa lub pieśń - pobudka, przez rycerzy mających stoczyć ważne bitwy. Znany jest tylko polski tekst utworu, co może świadczyć, że nie był on tłumaczony. Melodia przypomina budową chorał gregoriański. Słowa pieśni są modlitwą o wstawiennictwo Matki Bożej i Jana Chrzciciela u Jezusa Chrystusa. Kolejna ilustracja to ikona ukazująca osoby: Chrystusa, Maryi i Jana Chrzciciela. Lektor wyjaśnia: W średniowieczu był bardzo rozwinięty kult religijny ku czci Matki Bożej oraz Jana Chrzciciela. Na początku XVI wieku zrodziła się tradycja wiążąca powstanie Bogurodzicy z osobą świętego Wojciecha, biskupa i męczennika, zmarłego w 997 roku. Do dnia dzisiejszego Bogurodzica rodzi w dalszym ciągu uczucia religijne i patriotyczne. Wykonywana jest często podczas uroczystości kościelnych, a nawet państwowych. Ze średniowiecznych kronik wiemy, że śpiewano ją pod Grunwaldem w 1410 roku. Na końcu filmu wyświetlony zostaje fragment filmu „Krzyżacy”. Polscy rycerze w strojach bojowych, kolczugach, przyłbicach śpiewają Bogurodzicę, a następnie konnica rusza do walki.
Wysłuchaj nagrania utworu. Następnie zaśpiewaj pieśń Bogurodzica. Pomoże Ci w tym nagrana linia melodyczna oraz zapis nutowy z tekstem.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1Evy52fJ
Na nagraniu wykonana na organach melodia „Bogurodzicy”. Muzyka nie posiada metrum. Jest spokojna, modlitewna.

Przeczytaj informacje o pieśni Bogurodzica. Opowiedz swoimi słowami o czym jest ta pieśń. Skorzystaj z objaśnienia wyrazów, które znajduje się pod opisem.

Bogurodzica - objaśnienie tekstu
Bogurodzica = Matko Boga
Bogiem sławiena = przez Boga chwalona
Gospodzina = Pana
zwolena = wybrana z wielu
Maryja = Mario
zyszczy = pozyskaj
spuści = zjednaj, ześlij
Kyrie eleison = Panie zmiłuj się
Twego dziela Krzciciela = ze względu na Twego Chrzciciela (Jan Chrzciciel)
bożycze = Synu Boga
napełń myśli = spełń zamiary
słysz = słuchaj
jąż nosimy = którą zanosimy
raczy = racz
jegoż = czego
zbożny = zasobny, obfity
rajski przebyt = wieczne bytowanie w raju
Kyrie eleison = Panie zmiłuj się
Uzupełnij brakujący tekst pieśni Bogurodzica. Przeciągnij właściwe wyrazy w puste miejsca w tekście.
myśli człowiecze, dziela, Bogiem sławiena, rajski przebyt, zbożny pobyt, Zyszczy, Gospodzina
Bogurodzica dziewica, .................................... Maryja,
u twego syna .................................... Matko zwolena, Maryja!
.................................... nam, spuści nam.
Kyrieleison.
Twego .................................... Krzciciela, bożycze,
usłysz głosy, napełń .....................................
Słysz modlitwę, jąż nosimy,
a dać raczy, jegoż prosimy: a na swiecie ....................................,
po żywocie .....................................
Kyrieleison.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1Evy52fJ
Na nagraniu wykonanie „Bogurodzicy” przez jednogłosowy chór męski. Na nagraniu słychać duży pogłos, co sugeruje, że nagranie mogło zostać wykonane w kościele. Śpiew jest spokojny, modlitewny. Niektóre sylaby tekstu wykonywane są na kilku nutach.
Ułóż w odpowiedniej kolejności poszczególne fragmenty utworu Bogurodzica.
Gaude Mater Polonia
Gaude Mater Polonia jest jednym ze najstarszych polskich utworów religijnych. Został skomponowany najprawdopodobniej przez Wincentego z Kielczy na kanonizację biskupa Stanisława ze Szczepanowa w 1253 roku, a pierwsze wykonanie pieśni datuje się na 8 maja 1254 roku. Najstarszy zachowany zapis utworu pochodzi z 1372 roku. Tekst jest łaciński, a nazwę można przetłumaczyć jako Raduj się, Matko Polsko.
Gaude Mater Polonia składa się z jedenastu zwrotek. Jej tekst opowiada o życiu świętego Stanisława, który był w tamtym czasie uznawany za patrona Polski. Powstanie tekstu zbiegło się z rozbiciem dzielnicowym, podczas którego kult świętego Stanisława narastał. W legendzie o jego życiu istotną część pełni moment, w którym jego poćwiartowane ciało zrosło się w wyniku cudu. Jego los utożsamiano z losem Polski - rozbitej (poćwiartowanej) na dzielnice, jednak mającej stać się jedną całością.
Poniżej znajduje się zapis (wraz z tłumaczeniem) pięciu pierwszych zwrotek.
1. Gaude, mater Polonia,
prole fecunda nobili.
Summi Regis magnalia
laude frequenta vigili.
2. Cuius benigna gratia
Stanislai Pontificis
passionis insignia
signis fulgent mirificis.
3. Hic certans pro iustitia,
Regis non cedit furiae:
Stat pro plebis iniuria
Christi miles in acie.
4. Tyranni truculentiam,
Qui dum constanter arguit,
Martyrii victoriam
Membratim caesus meruit.
5. Novum pandit miraculum
Splendor in sancto cernitus,
Redintegrat corpusculum
Sparsum caelestis medicus.
1. Raduj się, Matko‑Polsko,
w sławne potomstwo płodna!
Króla królów i najwyższego Pana wielkość
Uwielbiaj chwałą przynależną.
2. Albowiem z Jego łaskawości
Biskupa Stanisława męki
Niezmierne, jakie on wycierpiał,
Jaśnieją cudownymi znaki.
3. Potykał się za sprawiedliwość,
Przed gniewem króla nie ustąpił:
I staje żołnierz Chrystusowy
Za krzywdę ludu sam do walki.
4. Ponieważ stale wypominał
On okrucieństwo tyranowi,
Koronę zdobył męczennika,
Padł posiekany na kawałki.
5. Niebiosa nowy cud zdziałały,
Bo mocą swą Niebieski Lekarz
Poćwiartowane jego ciało
Przedziwne znowu w jedno złączył.
Muzyka świecka
Na początku XV w. Polska wkroczyła w najświetniejszy w swych dziejach okres. Kraków stał się w pierwszych latach XV w. jedną z metropolii europejskich. Muzyka zajmowała ważne miejsce zarówno na Uniwersytecie Krakowskim, jak i na dworze królewskim. Zorganizowana została tu kapela wokalno–instrumentalna, uświetniająca ceremonie. O poziomie ówczesnej kultury muzycznej świadczą zachowane o dziś dzień rękopisy. Znajdują się w niech dzieła sławnych w tamtych latach kompozytorów włoskich i francuskich oraz utwory kompozytorów polskich. Najobszerniejszy z rękopisów zawiera 36 kompozycji i rozpoczyna się hymnem na cześć Krakowa Cracovia civitas [czytaj” krakowia ciwitas]. Jest to utwór trzygłosowy.
Z Krakowem związany jest również inny anonimowy, dwugłosowy utwór wokalno – instrumentalny, utrzymany w marszowym rytmie Breve regnum [czytaj: brewe regnum], który związany był ze zwyczajem wybierana króla żaków.
Polscy kompozytorzy
Nie wszystkie kompozycje okresu średniowiecza są anonimowe. Znamy nazwiska kilku kompozytorów tej epoki. Są nimi Mikołaj z Radomia, Piotr z Grudziądza i Mikołaj z Ostroroga.
Najwybitniejszy z nich – Mikołaj z Radomia działał w I połowie XV w. i zachowało się kilka jego utworów, m.in. Magnificat [czytaj: magnifikat].
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1Evy52fJ
Utwór muzyczny: Mikołaj z Radomia, Magnificat, XV w. Wykonawca: zespół Ars Nova i solista kontratenor Mariusz Gebel. Magnificat jest wokalno‑instrumentalnym utworem przeznaczonym na alt solo, chór męski i grupę instrumentów akompaniujących. Posiada szybkie tempo. Cechuje się religijnym, spokojnym charakterem.
Z II połowy XV wieku – końcowej fazy polskiego średniowiecza, poprzez stosowanie przeróbek utworów wokalnych polegających na zamianie tekstu - utwór świecki otrzymywał nowy, religijny tekst (rzadziej odwrotnie), melodia zostawała ta sama. Dokonywano także w dalszym ciągu tłumaczeń popularnych śpiewów łacińskich – np. pieśń maryjna (2. poł. XV w.) Bądź wiesioła Panno czysta i jej łaciński odpowiednik Gaude Virgo Mater Christi [czytaj: gałde wirgo mater kristi].
Wśród tego repertuaru na szczególną uwagę zasługuje jednak trzygłosowa pieśń ku czci Św. Stanisława, Chwała Tobie Gospodzinie – pierwszy utwór wielogłosowy z polskim tekstem.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1Evy52fJ
Utwór muzyczny: Chwała Tobie Gospodzinie, XV w.Wykonawca: zespół Ars Nova solista Grzegorz Zychowicz, wokal - Krzysztof Owczynik. Chwała Tobie Gospodzinie jest wokalno-instrumentalnym utworem przeznaczonym na chór męski i grupę instrumentów akompaniujących. Posiada umiarkowane tempo. Cechuje się chwalebnym, wesołym charakterem.
Odsłuchaj powyższe przykłady muzyczne oraz dopasuj poprawne odpowiedzi.
| BOGURODZICA | |
| GAUDE MATER POLONIA | |
| BREVE REGNUM ERIGITUR | |
| VENI CREATOR SPIRITUS |
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Przyjęcie chrześcijaństwa w Polsce w 966 roku, za panowania Mieszka I, rozpoczyna rozwój państwa i jego związek z kulturą wschodu.
- Chorał gregoriański nazwę swą zawdzięczał papieżowi Grzegorzowi Wielkiemu.
- Chorały wykonywane były przez kapłanów lub mnichów bez udziału instrumentów.
- Przyjmuje się, że Bogurodzica została napisana w I połowie XIII wieku.
- Bogurodzica zawierała pierwotnie dwie zwrotki. Później powiększono ich ilość do 26.
- Ze średniowiecznych kronik wiemy, że śpiewano Bogurodzicę pod Grunwaldem w 1410 roku.
Słownik pojęć
termin oznaczający nieznanego autora dzieła, jak również samo niepodpisane działo
chorał rzymski, jednogłosowe śpiewy liturgiczne Kościoła rzymskokatolickiego, ukształtowane na początku VIII w., a przekazane w rękopisach z IX w.
Chorał gregoriański opiera się na skalach modalnych; rozróżnia się 2 rodzaje śpiewów chorału gregoriańskiego: 1) śpiewną recytację, zwaną accentus, na jednym lub kilku dźwiękach, np. psalmów, Ewangelii; 2) śpiew właściwy, zwany concentus, bardziej sylabiczny lub melizmatyczny, np. w częściach stałych i zmiennych mszy, w antyfonach, hymnach; chorał gregoriański może być wykonywany solo lub chóralnie, także w sposób responsorialny (chór i solista na przemian) lub antyfonalny (2 chóry na przemian).
uroczysty i podniosły utwór poetycki lub oparty na nim wokalny utwór muzyczny, sławiący Boga, bohaterów, wielkie idee itp.
monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej
rodzaj średniowiecznej łacińskiej poezji liturgicznej wyposażonej w melodię, występujący od ok. IX w.