Zdjęcie przedstawia wnętrze pracowni malarskiej. Na środku, przed obrazem postawionym się na sztaludze siedzi młody mężczyzna z pędzlami w dłoni, zastanawia się. Ubrany jest w długie spodnie, bluzę z długim rękawem, na głowie ma czapkę z dzianiny. W pomieszczeniu znajduje się kilka sprzętów; półka pod ścianą z przyborami malarskimi, oparte o nią duże obrazy, w głębi trzy sztalugi, a na parapetach dwóch okien stoją obrazy małych formatów, a na wąskiej ściance pomiędzy nimi wisi obraz abstrakcyjny. Obok malującego stoją dwa krzesła i stołki.
Pracownia malarska
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1LE3F3M64T41
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Rozpoczynamy od wizerunków artystów w miejscach pracy - zauważ skupienie na ich twarzach, nawet wtedy, gdy na moment spoglądają w naszą stronę.
R18K7BF4732PH
Czarno - biały szkic ukazuje dwóch mężczyzn ujętych do pasa. Starszy, stojący z lewej strony ma rozwichrzone włosy, myckę na głowie, brodę i zamyślony wyraz twarzy. Wygląda tak, jakby przed chwilą oderwał się od malowania obrazu. W prawej ręce trzyma, podniesiony ku górze pędzel. Za nim stoi mężczyzna z garbatym nosem, w binoklach, z lekkim uśmiechem patrzy na obraz, który namalował malarz. Niestety obrazu nie widać. Można się domyślać, że obraz mu się podoba.
Pieter Bruegel [czytaj: piter brohel] (starszy) "Malarz i kupiec" 1565 r., Galeria Albertina, Wiedeń, Austria
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: https://niezlasztuka.net/o-sztuce/pieter-bruegel-starszy-malarz-pospolstwa/, domena publiczna.
R8FQJ6F7ZEMV2
Ilustracja ukazuje młodą kobietę, siedzącą we wnętrzu pustego pokoju na tle okna. Światło pada na jej rude włosy upięte w kok, w który włożyła ołówek. Kręcone loki opadają niesfornie wokół uszu. Dziewczyna nosi długą, białą suknię przewiązaną różową wstążką. Lekko wysunęła prawą nogę w brązowym pantofelku. Na krześle, na którym siedzi, rozłożono niedbale czerwony materiał. Patrzy w stronę widza, na kolanach oparła szkicownik, ale wygląda tak, jakby na chwilę przerwała szkicowanie. Za oknem, znajdującym się po lewej stronie, widać trzypiętrowy budynek, na jego tarasie, stoi para oparta o balustradę.
Marie‑Denise Villers [czytaj: mari deni wiler] "Portret młodej rysującej kobiety"
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: https://zwierciadlosztuki.com/2023/03/09/galeria-portretu-odkrywanie-marie-denise-villers-1774-1821/, domena publiczna.
R1egfXFHPdTPZ
Ilustracja przedstawia popiersie mężczyzny w średnim wieku w pozie en trois quarts [czytaj: trła katr]. Mężczyzna ma wysokie czoło, czarne brwi i pucołowatą twarz, spogląda z zaciekawieniem na widza zza drucianych binokli. Na głowie ma białą chustę zawiązaną jak turban, który w połowie przewiązany jest niebieską wstążką z kokardą. Szyję zdobi jasnoczerwona apaszka w geometryczne, niebiesko - czerwone wzory, zawiązana fantazyjnie pod brodą. Kurtka postaci, bez żadnych ozdób szaro‑niebiesko‑zielona. Tło rozmyte, jednolite, niebiesko‑brązowe.
Ilustracja przedstawia malarza w żartobliwej formie, stojącego przed sztalugą i jeszcze pustym obrazem. Postać ma głowę psa, z podwiniętym językiem, kiedy jest się skupionym na pracy. Na głowie ma beret, a na sobie długi fartuch z kokardą pod brodą. W jednej ręce trzyma paletę malarską, w drugiej pędzel. Zwraca się ku obrazowi mrużąc oko.
Żartobliwy clipart, przedstawiający malarza przed sztalugą
Źródło: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Pracownia artysty, nazywana jest również atelieratelieratelier , w języku francuskim oznacza pracownię, warsztat. Pracownia artysty to miejsce szczególne, w którym artysta tworzy swoje prace. Dlatego panuje tam klimat sprzyjający procesowi tworzenia, a samo pomieszczenie jest przystosowane do profesjonalnego wykonywania uprawianej przez artystę dyscypliny. Dlatego inaczej wygląda pracownia artysty malarza, rzeźbiarza, czy grafika.
Na obrazie poniżej Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] holenderski malarz tworzący w XVII wieku przedstawił ubogiego artystę we wnętrzu swojej pracowni malarskiej.
R1aCCO2wlV6om
Obraz ukazuje wnętrze ubogiej, pozbawionej sprzętów pracowni malarskiej. W centrum stoi wielka sztaluga, na którą pada światło z niewidocznego okna. Przy stole, pod ścianą stoi malarz ubrany w niebieski fartuch, przewiązany pasem, na dłoniach ma skórzane rękawiczki. Być może w pracowni jest zimno, bo artysta jest dość grubo ubrany. Na głowie ma kapelusz. Malarz trzyma w prawej dłoni pędzel. W lewej, opartej na piersi pęk małych pędzli i paletę. Małym palcem przytrzymuje laskę z okrągłą gałką. Patrzy w kierunku sztalugi, jakby odszedł na chwilę, aby popatrzeć na dzieło z oddali. Za nim stoi stół z dwoma dzbanami. Obok na ścianie wisi drewniana paleta do farb. Z prawej strony widać zamknięte, drewniane drzwi.
Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] "Artysta w swojej pracowni" 1626 r.
Źródło: Museum of Fine Arts [czytaj: mjuzejn of fajn art.] w Bostonie w Stanach Zjednoczonych, domena publiczna.
W galerii poniżej znajdują się fotografie wykonane w pracowni artysty malarza. Zwróć uwagę na narzędzia pracy artysty.
W pracowni artysty malarza Piotra Klugowskiego.
RTUA3386RSR2V
Ilustracja interaktywna przedstawia wnętrze pracowni malarskiej Piotra Klugowskiego. Na środku pomieszczenia, na krześle siedzi artysta. Jest to starszy, siwiejący pan w okularach, jasnej kurtce, koszuli w biało-szarą kratę, szarych spodniach oraz ciemnych butach na nogach. Mężczyzna siedzi na tle wysokiego, zwieńczonego łukiem okna, które przysłania półprzezroczysta, biała tkanina. Przed malarzem stoi sztaluga z umieszczonym na niej obrazem. W niewielkim, wysokim pomieszczeniu znajduje się drewniany regał z szufladami i półkami, biurko, stół, szary fotel oraz biała, niska szafka z szufladami na rysunki. Na białych ścianach pracowni rozwieszone są kolorowe obrazy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Sztaluga – drewniany stojak służący malarzowi do umieszczenia na odpowiedniej wysokości obrazu podczas malowania.
Ilustracja interaktywna przedstawia wnętrze pracowni malarskiej Piotra Klugowskiego. Na środku pomieszczenia, na krześle siedzi artysta. Jest to starszy, siwiejący pan w okularach, jasnej kurtce, koszuli w biało-szarą kratę, szarych spodniach oraz ciemnych butach na nogach. Mężczyzna siedzi na tle wysokiego, zwieńczonego łukiem okna, które przysłania półprzezroczysta, biała tkanina. Przed malarzem stoi sztaluga z umieszczonym na niej obrazem. W niewielkim, wysokim pomieszczeniu znajduje się drewniany regał z szufladami i półkami, biurko, stół, szary fotel oraz biała, niska szafka z szufladami na rysunki. Na białych ścianach pracowni rozwieszone są kolorowe obrazy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Sztaluga – drewniany stojak służący malarzowi do umieszczenia na odpowiedniej wysokości obrazu podczas malowania.
Pracownia malarska Piotra Klugowskiego
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R14JZVT2E96ZH
Ilustracja interaktywna przedstawia wnętrze pracowni malarskiej Piotra Klugowskiego. W centrum kadru znajduje się pochylony nad stolikiem artysta. Jest to starszy, siwiejący pan w okularach, jasnej kurtce, koszuli w biało-szarą kratę, szarych spodniach. Na stoliku ustawione są buteleczki, pojemniki i farby. Biały blat pokryty jest rozmazanymi śladami farb. Za artystą znajduje się szary fotel, biurko, oraz wisząca nad nim mała szafka. Na białych ścianach pracowni rozwieszone są kolorowe obrazy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Paleta – przyrząd malarski służący do rozcieńczania i mieszania farby. Szpachla – narzędzie używane przez artystę-malarza zamiast pędzla do nałożenia grubej warstwy farby o charakterystycznej fakturze i uzyskania ostrych przejść kolorystycznych. Składa się z giętkiej, metalowej blachy o różnym kształcie, osadzonej na drewnianym lub plastikowym trzonku. Terpentyna – rozcieńczalnik stosowany w malarstwie olejnym do czyszczenia pędzli i narzędzi malarskich.
Ilustracja interaktywna przedstawia wnętrze pracowni malarskiej Piotra Klugowskiego. W centrum kadru znajduje się pochylony nad stolikiem artysta. Jest to starszy, siwiejący pan w okularach, jasnej kurtce, koszuli w biało-szarą kratę, szarych spodniach. Na stoliku ustawione są buteleczki, pojemniki i farby. Biały blat pokryty jest rozmazanymi śladami farb. Za artystą znajduje się szary fotel, biurko, oraz wisząca nad nim mała szafka. Na białych ścianach pracowni rozwieszone są kolorowe obrazy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Paleta – przyrząd malarski służący do rozcieńczania i mieszania farby. Szpachla – narzędzie używane przez artystę-malarza zamiast pędzla do nałożenia grubej warstwy farby o charakterystycznej fakturze i uzyskania ostrych przejść kolorystycznych. Składa się z giętkiej, metalowej blachy o różnym kształcie, osadzonej na drewnianym lub plastikowym trzonku. Terpentyna – rozcieńczalnik stosowany w malarstwie olejnym do czyszczenia pędzli i narzędzi malarskich.
Pracownia malarska Piotra Klugowskiego
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1VSQ3O33HMU8
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment wnętrza pracowni malarskiej Piotra Klugowskiego. Na zdjęciu znajduje się biurko, na którym ustawione są buteleczki, dwa dzbanki służąca za pojemniki na pędzle, segregatory, lupa, taśma klejąca oraz przedmioty użytku codziennego. Część biurka przykryta jest jasną tekturą. Nad biurkiem wiszą dwie drewniane szafki oraz zielono-czerwony, abstrakcyjny obraz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pędzle. Ilustracja przedstawia fragment wnętrza pracowni malarskiej Piotra Klugowskiego. Na zdjęciu znajduje się biurko, na którym ustawione są buteleczki, dwa dzbanki służąca za pojemniki na pędzle oraz przedmioty użytku codziennego.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment wnętrza pracowni malarskiej Piotra Klugowskiego. Na zdjęciu znajduje się biurko, na którym ustawione są buteleczki, dwa dzbanki służąca za pojemniki na pędzle, segregatory, lupa, taśma klejąca oraz przedmioty użytku codziennego. Część biurka przykryta jest jasną tekturą. Nad biurkiem wiszą dwie drewniane szafki oraz zielono-czerwony, abstrakcyjny obraz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pędzle. Ilustracja przedstawia fragment wnętrza pracowni malarskiej Piotra Klugowskiego. Na zdjęciu znajduje się biurko, na którym ustawione są buteleczki, dwa dzbanki służąca za pojemniki na pędzle oraz przedmioty użytku codziennego.
Podstawowymi narzędziami i materiałami, które można znaleźć w pracowni artysty malarza są:
farby (w zależności od techniki: olejne, akwarele, tempery, gwasze, farby plakatowe, akrylowe);
pędzle, szpachle malarskie;
olej lniany, terpentyna, werniks i inne preparaty do rozcieńczania farb i zabezpieczania powierzchni obrazów;
paleta malarska;
płótno naciągnięte na krosno malarskie (inaczej: blejtram, tj. drewnianą ramę), na którym powstaje obraz;
papier, tektura lub inne rodzaje materiałów;
grunt (preparat do zagruntowania podobrazia przed malowaniem);
pojemniki - na pędzle, farby, kleje i inne substancje.
Poza tym przydatne artyście mogą być także:
sztaluga;
kaseta z przegródkami na farby, pędzle i rozpuszczalniki;
stół, krzesła;
półki, szafki - czyli miejsca do przechowywania.
RBQC8Q9AD1TCR
Zdjęcie przedstawia rząd starych pędzli malarskich. Były wielokrotnie używane, dlatego włosie jest starte i niedomyte, a na metalowej części trzonków pędzli są pozostałości farb.
Pędzle malarskie
Źródło: blogspot.com, licencja: CC BY 3.0.
R8ZMS9Z6Q5SNJ
Ilustracja przedstawia fragment wnętrza pracowni malarskiej. W centrum kadru znajduje się sztaluga z abstrakcyjnym obrazem olejnym w żółto‑czerwono‑zielonej tonacji. Za nim ustawiony jest wysoki regał z książkami. Po prawej stronie stoi niska, biała szafka z leżącą na niej szarą teczką z rysunkami. Na białych ścianach pomieszczenia wiszą kolorowe obrazy.
Pracownia artysty
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Q5D5Ps28LoC
Zdjęcie przedstawia otwartą kasetę malarską z farbami, pędzlami i pojemnikami z olejem i terpentyną. Na wiek stoją poukładane zakrętkami do góry wąskie tubki z farbą. Są one pobrudzone i widać, że farba była z nich wielokrotnie wyciskana. Pod nimi leżą ułożone pionowo dwa rzędy farb. W drugiej części kasetki leży osiem ułożonych jedna obok drugiej większych tub z farbą. Z prawej i lewej strony tych tub stoją po dwie szklane butelki z terpentyną. Najbliżej widza, na pierwszym planie w poziomej przegródce leżą różnej wielkości i długości pędzle oraz szpachelka. W prawym rogu dwa okrągłe pojemniki z cyny do rozmieszana farb.
Artystyczne farby olejne w kasecie, z pędzlami i szpachelkami
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1KEdfvl0CTfE
Na zdjęciu stoi niewielki stół z kwadratowym blatem, z dwiema półkami poniżej. W prawym górnym rogu stołu stoją słoiki z pędzlami różnej wielkości. Przed nimi trzy puste puszki, na których leżą pędzle. Na stole leżą niedbale położone tubki z farbą. Cały blat stołu pokryty jest różnej wielkości plamami po farbie. Na środku żółte, po bokach czerwone, niebieskie i zielone. Malarz musiał rozrabiać na nim farby lub wycierać pędzle. Na półkach pod blatem leżą w nieładzie tubki z farbami i pojemniki z olejem i terpentyną. W tle biała ściana, przy której stoją metalowe puszki, wiszą jakieś szmatki.
Warsztat malarski
Źródło: flickr [czytaj: flike] flickr, licencja: CC BY 3.0.
R6OtQg013sggP
Zdjęcie przedstawia fragment stołu w pracowni malarza, przykrytego w górnej części gazetami, na którym leży metalowa płyta pokryta kolorowymi plamami po farbie. O płytę oparto trzy wałki do rozprowadzania farby, przy jednym leży tubka farby. Z prawej i lewej strony leżą również na płycie dwie szpachle. Płyta pokryta kolorowym plamami farby w kształcie kwadratów i prostokątów - śladów po próbach nakładania wałkiem farby.
Paleta malarska do nakładania farby wałkami
Źródło: seikahanga.com, licencja: CC BY 3.0.
RWfr9Sc3HZZl01
Fotografia przedstawia młodą malarkę w dużej pracowni, stojącą przed sztalugą z pędzlem w dłoni, drugą szkicuje coś na płótnie. Na sztaludze stoi obraz. Dziewczyna uważnie obserwuje coś w oddali, może patrzy na modela? Jest wysoka, ma długie, faliste włosy związane z tyłu, grzywka opada jej na oczy. Ubrana jest w obszerną męską koszulę i fartuch roboczy zakładany na szyję i zawiązywany z tyłu. Obok, na stołku stoi pojemnik z pędzlami, szklanka z wodą, mała buteleczka i pudełko farb. W tle widać poustawiane na antresoli obrazy, sztalugi, półki.
Dziewczyna przy sztaludze, fot.: cottonbro‑studio
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Artyści wciąż poszukują, eksperymentując z technikami plastycznymi.
W ten sposób powstają techniki mieszane, nazywane technikami kombinowanymi lub własnymi. Wpływają na indywidualny styl artysty, otwierają drogę do poszukiwania i fascynującego odkrywania nowych rozwiązań.
Zapoznaj się zamieszczonymi poniżej ilustracjami przedstawiającymi dzieła wykonane różnymi technikami mieszanymi.
RA2C2J6UQN5DE
Ilustracja przedstawia obraz „Cząstki elementarne”, autorstwa Krzysztofa Pituły. Artysta, przy pomocy nieregularnych, obłych kształtów stworzył abstrakcyjną, otwartą kompozycję na białym tle. Każdy z elementów obrazu umieszczony jest oddzielnie, unosi się jakby bezwładnie w przestrzeni obrazu. Większość z nich wychyla się jakby zza kadru. Cztery małe, ciemne kształty znajdują się w centrum. Tło podmalowane jest delikatnie rozmytą, błękitną farbą. W kompozycji dominuje biel, czerń i błękit, gdzieniegdzie artysta użył również barwy żółtej, czerwonej i ciemnego różu.
Krzysztof Pituła "Cząstki elementarne", 2012r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RLQ738FNQMASF
Ilustracja przedstawia obraz „Taniec Oya 2”, autorstwa Justyny Grzebieniowskiej‑Wolskiej. Artystka, przy pomocy figur geometrycznych oraz wyrazistych kolorów, stworzyła kompozycję abstrakcyjną, która w swej formie nawiązuje do pejzażu. Poziome, faliste podziały przypominają fale morskie. Trzy proste kształty, podobne do statków unoszą się na górnej krawędzi łuków. Płasko malowane płaszczyzny przeplatają się z laserunkami i przecierkami. Dominującym kolorem dynamicznej kompozycji jest niebieski, przeplatany czerwieniami, różami i ciepłymi żółciami. Dzieło wykonane jest w technice własnej.
Justyna Grzebieniowska‑Wolska, „Taniec Oya 2”, 2015 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1ONJRNH5T3AH
Ćwiczenie 1
Zaznacz ilustrację, na której znajduje się pracownia artysty malarza.
Zaznacz ilustrację, na której znajduje się pracownia artysty malarza.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R2UvGX3SXuE7Y
Opisz, co powinno znajdować się w pracowni artysty malarza.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Podpowiedź znajdziesz w treści materiału.
W pracowni artysty malarza powinny się znaleźć następujące materiały i przybory: sztaluga, paleta, pędzle, farby, blejtramy, pojemniki na pędzle i płyny do farb.
Georges DesmaréesGeorges DesmaréesGeorges Desmarées postanowił namalować siebie w pracowni w towarzystwie córki Antonii. Być może córka mu pozowała, a może poprosił ją, aby przyniosła ważne akcesoria malarskie?
Georges Desmarées
czytaj: żorż desmare
Ćwiczenie 2
R4FKN3EHPJLOU
Wypisz, jakie przybory malarskie znajdują się na poniższej ilustracji. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Rs1QBrs6MgXNp
Obraz ukazuje mężczyznę i kobietę przed sztalugą malarską. Mężczyzna siedzi na krześle z założoną nogą na nodze. Kobieta stoi obok z jego prawej strony, rękę położyła na oparciu krzesła, patrzy na mężczyznę. Malarz w lewej dłoni trzyma pędzel, w prawej zaś paletę. Na głowie ma fioletowo‑bordowy biret, spodnie w tym samym kolorze i pelerynę, która leży za nim na krześle. Spod złotej marynarki wystają białe elementy koszuli i koronkowe rękawy. Na nogach ma czarne półbuty ze złotymi klamrami. Kobieta podtrzymuje pędzle włożone w paletę, pochyla się nad malarzem. Na szyi ma złoty łańcuch, a włosy upięte w wymyślny kok, w które wpleciono sznur pereł. Aby nie pobrudzić sukni, narzuciła na lewe ramię zielonkawy materiał. W prawym dolnym rogu znajduje się drewniana kaseta malarska z pędzlami i butelkami z terpentyną oraz kartka z tekstem.
Georges Desmarées [czytaj: żorż desmare] „Autoportret artysty w towarzystwie córki Antonii”
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1TZN6SH6LRXV
Na podstawie opisu obrazu na ilustracji powyżej, wypisz, jakie znajdują się na nim przybory malarskie. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Przeczytaj uważnie opis ilustracji. Informacje o tym, jakie materiały i przybory malarskie są potrzebne artyście znajdziesz w treści materiału - porównaj je z opisem dzieła.
Z opisu obrazu wynika, że znajdują się na nim następujące materiały i przybory malarskie: pędzle, paleta, drewniana kaseta malarska, butelki z terpentyną.
Na ilustracji poniżej znajduje się Claud MonetClaud MonetClaud Monet [czytaj: klod mone] francuski malarz, przedstawiciel impresjonizmu. Artysta jest w pracowni, trzyma paletę i pędzle: maluje. Klikając na interaktywną ilustrację możesz zapoznać się z dziełem ukończonym i wyeksponowanym w muzeum.
Claud Monet
czytaj: klod mone
R8LP8FQB5Ao9h
Ilustracja interaktywna przedstawia wnętrze pracowni malarskiej Claude Monet [czytaj: klod mone]. W centrum kadru czarno-białego zdjęcia znajduje się artysta z paletą i pędzlami w ręku, stojący przed dużym płótnem „Nenufarów” na sztaludze. Jest to starszy, siwy mężczyzna z brodą w ciemno-szarym garniturze i czarnych, błyszczących butach. W dalszej części pomieszczenia ustawione są kolejne trzy obrazy z „Nenufarami”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Artysta ukazany był w trakcie tworzenia swojego ostatniego dzieła. Jest to olbrzymie, panoramiczne przedstawienie stawu pełnego nenufarów. Obraz jest wyeksponowany w dwóch owalnych salach Musée de l'Orangerie w Paryżu.
Ilustracja interaktywna przedstawia wnętrze pracowni malarskiej Claude Monet [czytaj: klod mone]. W centrum kadru czarno-białego zdjęcia znajduje się artysta z paletą i pędzlami w ręku, stojący przed dużym płótnem „Nenufarów” na sztaludze. Jest to starszy, siwy mężczyzna z brodą w ciemno-szarym garniturze i czarnych, błyszczących butach. W dalszej części pomieszczenia ustawione są kolejne trzy obrazy z „Nenufarami”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Artysta ukazany był w trakcie tworzenia swojego ostatniego dzieła. Jest to olbrzymie, panoramiczne przedstawienie stawu pełnego nenufarów. Obraz jest wyeksponowany w dwóch owalnych salach Musée de l'Orangerie w Paryżu.
Claude Monet [czytaj: klod mone] w pracowni
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.pinterest.com/pin/64035625932010322/, domena publiczna.
Poniższe zdjęcie przedstawia pracownię malarską Jana Matejki. To artysta, którego obrazy są wielkoformatowymi kompozycjami pełnymi drobiazgowych detali.
R8D9T7Z2P27RP
Ilustracja przedstawia wnętrze pracowni malarskiej Jana Matejki. W centrum wykonanego w sepii zdjęcia, ukazany jest siedzący na drewnianym krześle artysta z otwartą na kolanach księgą. Jest to starszy, siwiejący mężczyzna z brodą w ciemnym garniturze i ciemnych butach. Za malarzem stoją drewniane schodki z przewieszoną przez obręcz wzorzystą tkaniną. Po lewej stronie kadru znajduje się fragment obrazu z postaciami. Na ścianach pracowni wiszą inne dzieła w zdobnych ramach.
Jan Matejko w pracowni
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
RZ590T7YkVtAv
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Przybory i materiały plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RVuIFc97vvXOW1
Ilustracja przedstawia owalną paletę malarską z pędzlem w otworze. Na palecie wyciśnięte są farby w regularnych odstępach blisko krawędzi. Pędzel ma włosie skierowane w górę.
Paleta malarska i pędzel
R4P5FXDQDVB4C
1. Zaaranżuj mini‑pracownię malarską w swoim mieszkaniu: to mogą być np.: 3 różne przedmioty, które znajdziesz w domu (np. kubek, talerz, jabłko) i kolorowa ściereczka z kuchni lub inny kolorowy materiał (szalik, apaszka) 2. Wybierz dobrze oświetlone, dogodne miejsce do malowania. 3. Na wysokości wzroku, w odległości ok. 2 m od miejsca malowania ustaw martwą naturę z 3 przedmiotów i kolorowego materiału. 4. Namaluj swoją MARTWĄ NATURĘ, obserwując wielkości i kształty przedmiotów, dobór kolorów zależy od ciebie. 5. Wykorzystaj tackę jako paletę malarską - mieszaj farby, aby otrzymywać nowe kolory. 6. Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Potrzebne materiały i przybory: - blok techniczny A4, - farby plakatowe lub akrylowe, - pędzle, - jednorazowy talerzyk/tacka do mieszania farb, - pojemnik na wodę, - gazeta lub folia do zabezpieczenia stołu, - robocza koszulka dla Ciebie.
(z fr. wym. atelje) – pomieszczenie, będące miejscem pracy twórczej jednego lub kilku artystów; współcześnie określenie to odnosi się najczęściej do studia fotograficznego - atelier fotograficzne
grunt
grunt
w technikach malarskich warstwa sporządzana najczęściej z roztworu klejowego, kredy, gipsu, barwnika, nakładana na podłoże malarskie (płótno, drewno itp.), spełniająca częściowo rolę zabezpieczającą koloryt malowidła przed prześwitywaniem koloru podłoża; dawniej z reguły gruntowano także papier pod większość technik rysunkowych
podobrazie
podobrazie
materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryte zaprawą malarską (tzw. gruntem), na którym powstaje malowidło
techniki klejowe
techniki klejowe
techniki malarskie polegające na posługiwaniu się farbami kryjącymi powstałymi z połączenia farby w proszku z klejem (klajstrem lub mączką kasztanową); do malowania farbami klejowymi stosowane są pędzle szczecinowe
werniks
werniks
szlachetny lakier stosowany do celów artystycznych (malarskich), którego podstawowym składnikiem jest żywica rozpuszczona w odpowiednim rozpuszczalniku