RGP6VSJGAQR2R
Plamy barwne
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Polecenie 1
Ra4ZQHHfQjnNZ
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Co to jest technika malarska?

  2. Przykłady technik malarskich

  3. Akryl

  4. Pastel

  5. Techniki mieszane

  6. Akwarela

  7. Gwasz

  8. Tempera

  9. Fresk

  10. Technika olejna

  11. Już wiesz

  12. Potrafisz

  13. Słownik

link1

Co to jest technika malarska?

Technikami malarskimi nazywamy poszczególne sposoby malowania. Każda technika określana jest ze względu na zastosowany materiał, wykonywane podczas pracy czynności, a także wybraną przez autora metodę pracy. O ostatecznym kształcie dzieła mogą więc decydować:

  • podłoże;

  • materiał malarski (farby, spoiwa);

  • użyte narzędzia.

Każda technika ma odmienny charakter, niesie inne wartości, cechuje się swoistymi właściwościami i posiada inną siłę wyrazu, co decyduje o wymowie dzieła.

wróć do spisu treści

link2

Przykłady technik malarskich

Malarstwo jest bardzo różnorodne, na co duży wpływ ma również technika malarska. Do technik malarskich należą, m.in.:

  • malarstwo olejne;

  • gwasz;

  • akryl;

  • tempera;

  • akwarela;

  • fresk;

  • pastele;

  • kolaż;

  • mozaika;

  • enkaustyka;

  • techniki mieszane, kombinowane, własne.

R1QtpsknBkDPs
Farby plakatowe w słoiczkach, fot.: camomila
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.

Farby plakatowe

Najczęściej używane w szkole są farby plakatowe – kryjące farby wodne.
Często używane są również farby akrylowe o czystych i intensywnych barwach.
Ze względu na dobrą przyczepność można nimi malować na takich podłożach jak: papier, kamień, drewno, ceramika i inne.

RlhCVF380Jf2B
Ćwiczenie 1
Zastanów się, jakie cechy ma farba plakatowa – wybierz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. farba kryjąca, 2. farba niekryjąca, 3. farba sucha, 4. farba mokra, 5. farba wodna, 6. farba olejna.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R13fXNZ0cUing
Portret wykonany akwarelami
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Akryl

R1O4XHfc5dR5w
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Akryl”.

W latach 50. XX wieku wprowadzono farby akrylowe. Są to wodne farby kryjące, które po wyschnięciu nie rozpuszczają się.
Ich składnikiem jest żywica syntetyczna, która sprawia, że obrazy znacznie szybciej schną. Mogą być kładzione grubo lub cienko, laserunkowo, przezroczystymi warstwami. Nadają się do malowania na niemal każdej powierzchni.
Takie możliwości technologiczne pozwalają między innymi na uzyskanie precyzyjnych, niemalże fotograficznych efektów.

RixV3L6fdHzwe
Lech Wolski, "Pirat"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Kj7AFPRrAI8
Krzysztof Pituła, "Obraz fraktalny 036"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Twórz tradycyjnie!

R64oJT6MXbY5p
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1bjny3TRDrm6
Wykonaj pracę malarską w technice akrylowych lub farb plakatowych na temat: "Pejzaż ze snu".
Zorganizuj w klasie wystawę prac, której podstawą będzie wybrana technika malarska.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RV07KqjxtFoIK
Wymień trzy techniki malarskie. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Pastel

R5TES57HF6TRU
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Pastel”.

Pastel jest techniką pośrednią między malarską a rysunkową. Jest tzw. farbą suchą, ponieważ artysta nie posługuje się farbami i pędzlami, ale syntetycznymi kredkami – pastelami.

Słowo „pastel” pochodzi od włoskiego pasta, co znaczy ciasto, masa. Jest nazwą zarówno materiału, jak i techniki malarskiej.
Pastele najlepiej nakładać na chropowate albo miękkie, welurowe podłoże, na którym można je rozcierać palcem i rozmazywać.
Zapoznaj się z przykładami dzieł wykonanymi techniką pasteli.

RTU7PA4V49Q5M
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom pejzaży i zaznacz te, które są wykonane techniką pasteli.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RB9Qsi5gRfXYh
Uzupełnij tekst.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Techniki mieszane

Artyści w celu uzyskania oryginalnych efektów eksperymentują z tworzywem plastycznym, w tym z technikami i narzędziami plastycznymi. W ten sposób powstają techniki mieszane, zwane też technikami kombinowanymi lub technikami własnymi, stanowiące indywidualny rys twórczości danego artysty i otwierające drogę ciągłemu poszukiwaniu niepowtarzalnych efektów plastycznych.
Przyjrzyj się zamieszczonej niżej reprodukcji.

RODOJPNUOOX9J
Ireneusz Kopacz, "Kompozycja z zapisem muzycznym I", 2010 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Artyści, poszukując własnej drogi wypowiedzi twórczej często eksperymentują, w wyniku czego powstają nowe techniki malarskie. Jedną z nich jest np. kolażkolażkolaż.

Kolaż

Technika kolażu powstała w I połowie XX wieku, a popularność zyskała za sprawą kubistów, Georges’a Braque’aGeorges'a Braque'aGeorges’a Braque’aPabla PicassaPabla PicassaPabla Picassa. Artyści ci do swoich abstrakcyjnych obrazów dodawali wycinki z gazet, z których komponowali martwe natury i portrety.
Szukając kontrastów plastycznych wzbogacających język wizualny, zaczęli wykorzystywać gazety, papier strukturalny, ceratę, skrawki tkaniny.
Zapoznaj się z zamieszczonymi reprodukcjami dzieł Georges'a Braque'aGeorges'a Braque'aGeorges'a Braque'aPabla PicassaPabla PicassaPabla Picassa.

Georges'a Braque'a
Pabla Picassa

Współcześnie kolaż stał się niezwykle popularną techniką stosowaną przez artystów. 
Na ilustracji poniżej znajduje się reprodukcja pracy wykonanej techniką kolażu. Artysta wykorzystał, między innymi, takie materiały, jak: gazety czarno‑białe, gazety kolorowe, przezroczystą kalkę techniczną, zdjęcia.
Czy rozpoznasz miejsca na pracy wykonane tymi materiałami?

R1K9P88DRZ4DG
Ireneusz Kopacz, „Struktury realne XIII”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Z kolei do pracy, która znajduje się na ilustracji poniżej, artysta wykorzystał, między innymi: zdjęcia, fizelinę, czarny papier, papier w prążki.

RO8HGPK13EEG5
Justyna Grzebieniowska‑Wolska, „Jorge”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFTP7DQHOFFP7
Ćwiczenie 3
Przyjrzyj się zamieszczonym reprodukcjom i wskaż obraz wykonany techniką kolażu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RzlgpXJSrZ7rY
Wyjaśnij, na czym polega technika kolażu.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1D39K5OJ93OD
Ćwiczenie 4
Poniżej znajdują się dwa obrazy Henri Mattisse’a [czytaj: ąri matisa ].
Jeden wykonał w technice oleju na płótnie, a drugi w technice kolażu.
Przyjrzyj im się dokładnie i zaznacz ten, który jest kolażem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1MPl67Q1gJU2
Jak sądzisz, dlaczego technika kolażu stała się atrakcyjną techniką do tworzenia dzieł plastycznych?
Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link6

Akwarela

Zapoznaj się z filmem, z którego dowiesz się o tym, kiedy powstała technika, obejrzysz przykłady dzieł wykonanych akwarelą i zapoznasz się z kolejnymi etapami powstawania akwareli - krok po kroku.

RBZ31RGMXZ6NS
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Akwarela”.

Akwarela jest techniką laserunkową, co oznacza, że każda plama malarska kładziona na papier jest przeźroczysta, a kolory powstają dzięki łączeniu się kolejnych warstw. Dlatego też panuje przekonanie, że akwarela jest jedną z najtrudniejszych technik malarskich, ponieważ poprawki są niemożliwe.
Podstawowymi składnikami akwareli są barwniki, substancje decydujące o kolorze, spoiwo (przeważnie guma arabska) i woda.

Ciekawostka

Farby akwarelowe w kostkach, tubkach i „guziczkach” to te same farby, różniące się tylko konsystencją. Gdy np.: farby w tubkach zaschną, nie tracą swoich właściwości, a po ponownym nawodnieniu - odzyskują pierwotną użyteczność.

R1C4DZRD87JDX
Paul Cézanne [czytaj: pol sezan] "Autoportret"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1aUGuvNYPBZa1
"Mokre w mokrym" - akwarela, fot.: zaksheuskaya
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

W technice akwareli ważne jest przenikanie światła poprzez przebijanie bieli papieru, na którym powstaje praca.
Niektórzy akwareliści malują na zmoczonym papierze, co pozwala uzyskać efekt miękkich, rozpływających się plam, co widać na ilustracji akwareli obok.

Ważne!

Do malowania akwarelą najczęściej stosuje się gruby i miękki papier z fakturą.
Im większa zawartość naturalnej bawełny w papierze, tym lepiej chłonie wodną farbę.

RLULPHGK8GN7N
Ćwiczenie 5
Poniżej znajdują się trzy rodzaje plam akwarelowych uzyskanych różnymi technikami.
Wytypuj tę, którą wykonano techniką „mokre na mokrym”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RRT7A9EBM9N8E
Zaznacz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania: cienka warstwa przezroczystej farby położona na powierzchni obrazu to
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RAP5FVK4XFS5P
1. Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz”.
2. Skorzystaj z aplikacji miniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisaną wcześniej ilustrację (opcja Plik->Otwórz, wskazanie ilustracji zapisanej na dysku).
3. Dostępne dzieło namalowane za pomocą farb akwarelowych jest niedokończone.
4. Przyjrzyj się plamom barwnym i zastanów z czym kojarzy Ci się ich kształt.
5. Następnie domaluj do nich to, co sobie wyobrażasz.
6. Zatytułuj swoją pracę i wpisz w polu poniżej.
RNTXOAE2R87F4
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół symbolizująca pobieranie pliku. Obok strzałki umieszczony jest napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego ilustrację - obraz w formacie png.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RhpNBnrYAYIoa
Aplikacja MiniPaint
Źródło: ViliusL, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Rn6Mvj02hAgji
Czy uważasz, że dzieło niedokończone i dzieło dokończone może mieć taki sam tytuł?
Uzasadnij swoją opinię - wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Film „Malujemy akwarelę” prezentuje technikę akwareli w postaci komentarza lektora do kolejnych ilustracji dotyczących zagadnień związanych z techniką akwareli.

RF4OF1HZ6B6XD
FILM nawiązujący do treści materiału. W celu obejrzenia filmu należy wcisnąć przycisk: Odtwórz/Pauza.
iluminatorstwo
j00000003KB2v27_000tp00B
Dla zainteresowanych
Polecenie 4
R1L2BX8ZVP8LV
Miejsce na opis ucznia.
Polecenie 4

Opisz, co słyszysz lub widzisz za oknem. Staraj się użyć jak największej liczby przymiotników. Pamiętaj, aby uwzględnić jak najwięcej istotnych szczegółów.

R1Z8E6P7O17P7
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
j00000003KB2v27_000tp001
j00000003KB2v27_000tp003
j00000003KB2v27_000tp009
j00000003KB2v27_000tp00A

wróć do spisu treści

link7

Gwasz

Gwasz – tak jak akwarela jest farbą wodną, jednak w przeciwieństwie do akwareli jest kryjący - to znaczy, że biel kartki nie jest widoczna. Dzieje się tak dlatego, ponieważ do farby dodaje się bieli (tzw. ołowiową albo kredę).
Warto pamiętać, że po wyschnięciu gwasz jaśnieje i przypomina technikę pasteli. Gwasz często łączony jest z innymi technikami, np. rysunkiem, akrylem, akwarelami, pastelami.

Dla zainteresowanych

Spoiwem w technice gwaszu, tak jak w przypadku akwareli, jest guma arabska lub białko.

wróć do spisu treści

link8

Tempera

pigment

Tempera to rodzaj farby kryjącej, do wyrobu której oprócz pigmentupigmentpigmentu (mineralnego, a współcześnie też syntetycznego) używa się jako spoiwa żółtka jaj kurzych.

Dla zainteresowanych

Spoiwem w technice tempery są żółtka jaj kurzych w połączeniu z sokiem, piwem czy kwasem chlebowym lub gumy arabskiej i kazeiny, rozpuszczonych w oczyszczonym oleju i żywicy drzew iglastych.
Najbardziej znane są tempery średniowieczne, których spoiwem była zawiesina uzyskana z żółtka kurzego jajka zmieszanego z olejem. Do tego dodawano wino lub sok z cytryny, co zabezpieczało przez psuciem się naturalnych składników. W ten sposób tworzone było np. gotyckie malarstwo tablicowe, a także ikony.

Poniżej znajduje się ikona Andrieja Rublowa „Trójca Święta”, która powstała w kręgu kultury bizantyńskiej i była typowa dla sztuki wschodnich kościołów chrześcijańskich – w tym wypadku dla kościoła prawosławnego.

RbMRbN6PGfpep
Andriej Rublow "Trójca Święta" ikona, tempera na desce 1410–1427 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link9

Fresk

R1MZCAMMM2LQK1
Fresk „Lew”, znajdujący się w klasztorze w  Castilla y León [czytaj: kastija i leon] w Hiszpanii
Źródło: online-skills, domena publiczna.

Bardzo trwałą, a zarazem niezwykle trudną techniką jest fresk – którym przez wieki pokrywano ściany i sklepienia świątyń oraz pałaców.
Fresk powstaje poprzez malowanie na mokrym tynku. Farba wiąże się z zaprawą, a kolor staje się trwały w miarę, jak wysycha tynk.
Trzeba pracować etapami, bo korekta fresku po wyschnięciu  jest już niemożliwa.

Zapoznaj się z filmem, na którym dowiesz się, jak wykonać samodzielnie pracę plastyczną techniką fresku.

R1V9CH41418M9
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Fresk”.
R19OR1RVG11K1
Chrystus w otoczeniu czterech ewangelistów, fresk ze sklepienia absydy klasztoru Świętej Marii, Castell de Mur [czytaj: kastel de mur] w Katalonii, Hiszpania
Źródło: online-skills, domena publiczna.

wróć do spisu treści

link10

Technika olejna

R1GP9FXN1LMFV
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Olej na płótnie”.

Najpopularniejszą techniką malarską stosowaną przez artystów jest technika olejna. Początkowo obrazy malowane były farbą olejną na desce, z czasem najczęściej stosowane przez artystów stało się malowanie farbami olejnymi na płótnie.

Dla zainteresowanych

Farbą olejną można także malować na blasze, drewnie, a nawet na tekturze.
Ważne jest zagruntowanie podłoża.
Spoiwem wiążącym jest olej (najczęściej lniany), z którym miesza się farbę, a następnie nakłada na wybrane podłoże za pomocą różnego rodzaju pędzli i szpachli.

Jest to malarstwo trwałe, w którym dzięki mieszaniu barw, ich kryciu i długiemu czasowi schnięcia, można wprowadzać zmiany i poprawki.
W ten sposób uzyskuje się bardzo różne efekty barwne – od intensywnych i nasyconych, po barwy złamane, zgaszone. Malowanie takie daje również możliwość wprowadzania niuansów kolorystycznych, studiowania światła, a także precyzyjnego malowania detali.

W technice tej można malować na dwa sposoby: alla primalaserunkiem.

Alla prima

impast

Malowanie alla prima polega na nakładaniu farby bezpośrednio na podłoże, często grubą warstwą, zostawiającą wypukłą, wyrazistą fakturę, określaną jako impastimpastimpast lub impasto.

Stosowanie impasto jest bardzo charakterystyczne, np.: dla twórczości Vincenta van GoghaVincenta van GoghaVincenta van Gogha. Przyjrzyj się reprodukcji przedstawiającej jedno z jego dzieł. Po kliknięciu w zdjęcie obejrzysz zdjęcia detali. Zwróć uwagę na impastimpastimpast.

Vincenta van Gogha
R1ER5S6ZARU66
Ilustracja interaktywna kwiaty irysy w białym dzbanku na tle kremowej ściany i stole przykrytym zielonym obrusem. Kompozycja może wydawać się statyczna, jednak bujne, powyginane irysy nadają obrazowi dynamiki. Tło oraz dzbanek zostały namalowane płasko, szerokimi pociągnięciami pędzla, grubą warstwą farby, impasto. Zupełnie inaczej artysta potraktował bukiet – tutaj malarz przyłożył dużą wagę do detalu i odwzorowania natury. Każdy kwiat jest namalowany z niezwykłą wnikliwością, wręcz czuje się ich aksamitną delikatność. Powyginane kształty niebieskich kwiatów stanowią kontrast z okalającymi je podłużnymi liśćmi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono dwa punkty, w których znajdują się zbliżenia fragmentów dzbanka i kwiatów. W punkcie nr 1 znajduje się zbliżenie fragmentu obrazu przedstawiające lewą część białego dzbanka z fragmentem stołu i ściany. Widać na nim pociągnięcia pędzla. W punkcie nr 2. znajduje się fragment obrazu przedstawiający prawą część białego dzbanka z fragmentem stołu i ściany oraz niebieskich irysów, bardzo wyraźnie widać sposób nakładania farby olejnej.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan goh] "Irysy", olej na płótnie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Laserunek

W malarstwie olejnym stosowane są też warstwy przeźroczyste nazywane laserunkiem, nadające obrazom efekty gładko‑lśniące i ochronne.
Mistrzami laserunku byli między innymi Jacques‑Luis DavidJacques‑Louis DavidJacques‑Luis David, Johannes VermeerJohhanes VermeerJohannes Vermeer, Claude LorrainClaude LorrainClaude Lorrain. Przyjrzyj się ich dziełom.

Jacques‑Louis David
Johhanes Vermeer
Claude Lorrain
R1GJP9L5OZBZH
Ćwiczenie 6
Opisz, czym charakteryzuje się technika impasto.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RzPzYMBQnL1UP
Opisz, na czym polega technika impasto.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link7

Już wiesz:

  • że na technikę malarską wpływa rodzaj farby i narzędzi malarskich oraz podłoże;

  • na czym polegają techniki malarskie, takie jak: malarstwo olejne, tempera, fresk, akwarela, akryl, pastel, kolaż i techniki mieszane;

  • wskazać przykłady dzieł wykonanych w wybranych technikach malarskich;

  • jakie są potrzebne materiały i narzędzia, aby można było zastosować technikę kolażu;

  • co to jest laserunek, impasto, alla prima.

wróć do spisu treści

link12

Potrafisz:

  • rozpoznawać jedną z dziedzin sztuk plastycznych: malarstwo;

  • charakteryzować język malarstwa, na który składają się m.in.: techniki malarskie;

  • rozróżniać rodzaje technik malarskich w wybranych dziełach;

  • malować z zastosowaniem wybranych technik malarskich, interpretując obserwowane rzeczy i zjawiska;

  • doskonalić umiejętności plastyczne posługując się różnymi technikami i  narzędziami malarskimi;

  • wyjaśnić,na czym polega laserunek, impasto, alla prima;

  • rozpoznać w dziele sposób nakładania farby: impastowy i laserunkowy.

wróć do spisu treści

link13

Słownik

akwarela
akwarela

farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze; plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy; artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne

alla prima
alla prima

wł. alla prima – za pierwszym razem – technika malowania, głównie farbami olejnymi, polegająca na kładzeniu farb bezpośrednio na zaprawie, bez przygotowywania szkicu

faktura
faktura

sposób kształtowania powierzchni dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, przedmiotu rzemiosła artystycznego, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy; w malarstwie zwł. sposób nakładania farb na podłoże (faktura gładka, szorstka, impastowa)

grunt
grunt

w technikach malarskich warstwa sporządzana najczęściej z roztworu klejowego, kredy, gipsu, barwnika, nakładana na podłoże malarskie (płótno, drewno itp.), spełniająca częściowo rolę zabezpieczającą koloryt malowidła przed prześwitywaniem koloru podłoża; dawniej z reguły gruntowano także papier pod większość technik rysunkowych

gwasz
gwasz

kryjąca farba wodna z dodatkiem bieli ołowiowej lub kredy, w której spoiwem jest guma arabska lub białko; także technika malarska posługująca się farbami gwaszowymi oraz obraz wykonany taką techniką

impast (impasto)
impast (impasto)

technika malarska stosowana głównie w malarstwie olejnym, polegająca na nakładaniu farby grubą warstwą, pędzlem lub za pomocą szpachli

kolaż
kolaż

z języka francuskiego (collage) oznacza przyklejanie, jest to technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów na płaszczyźnie, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku; po przyklejeniu ich na wybrane podłoże (np. płótno, papier) można dokonać ostatecznej korekty za pomocą farb, piórka, pisaka, ołówka, a nawet zwykłego długopisu

laserunek
laserunek

cienka warstwa przezroczystej farby położona na powierzchni obrazu

pigment
pigment

naturalna substancja barwiąca, produkowana przez żywe komórki niektórych zwierząt i roślin;

podobrazie
podobrazie

materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryte zaprawą malarską (tzw. gruntem), na którym powstaje malowidło

tempera
tempera

rodzaj kryjącej farby, do wyrobu której oprócz barwników używa się jako spoiwa jaj kurzych w połączeniu z sokiem, piwem czy kwasem chlebowym lub gumy arabskiej i kazeiny, rozpuszczonych w oczyszczonym oleju i żywicy drzew iglastych; także technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami temperowymi oraz obraz namalowany tą techniką

werniks
werniks

szlachetny lakier stosowany do celów artystycznych (malarskich), którego podstawowym składnikiem jest żywica rozpuszczona w odpowiednim rozpuszczalniku

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encykopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link14