Zdjęcie przedstawia plamę różnych kolorów od czerwonego po żółty, do niebieskiego. Barwy pokrywają się.
Plamy barwne
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Polecenie 1
Ra4ZQHHfQjnNZ
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Technikami malarskimi nazywamy poszczególne sposoby malowania. Każda technika określana jest ze względu na zastosowany materiał, wykonywane podczas pracy czynności, a także wybraną przez autora metodę pracy. O ostatecznym kształcie dzieła mogą więc decydować:
podłoże;
materiał malarski (farby, spoiwa);
użyte narzędzia.
Każda technika ma odmienny charakter, niesie inne wartości, cechuje się swoistymi właściwościami i posiada inną siłę wyrazu, co decyduje o wymowie dzieła.
Malarstwo jest bardzo różnorodne, na co duży wpływ ma również technika malarska. Do technik malarskich należą, m.in.:
malarstwo olejne;
gwasz;
akryl;
tempera;
akwarela;
fresk;
pastele;
kolaż;
mozaika;
enkaustyka;
techniki mieszane, kombinowane, własne.
R1QtpsknBkDPs
Zdjęcie z góry pokazuje 13 słoiczków z farbami plakatowymi. Ustawione są równo obok siebie w dwóch rzędach, mają otwarte przykrywki, są pełne gęstej farby. To komplet farb bez pudełka.
Farby plakatowe w słoiczkach, fot.: camomila
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
Farby plakatowe
Najczęściej używane w szkole są farby plakatowe – kryjące farby wodne. Często używane są również farby akrylowe o czystych i intensywnych barwach. Ze względu na dobrą przyczepność można nimi malować na takich podłożach jak: papier, kamień, drewno, ceramika i inne.
RlhCVF380Jf2B
Ćwiczenie 1
Zastanów się, jakie cechy ma farba plakatowa – wybierz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. farba kryjąca, 2. farba niekryjąca, 3. farba sucha, 4. farba mokra, 5. farba wodna, 6. farba olejna.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R13fXNZ0cUing
Rysunek przedstawia portret dziewczyny z profilu. Wykonany jest techniką akwareli, ale jeszcze nie jest skończony. Przez przeźroczyste farby przebija wyrazisty rysunek, wzmocniony konturem twarzy. Akwarela położona jest kilkoma plamami na włosach, policzku i ustach dziewczyny oraz ramionach. Plamy barwne wychodzą poza kontury, są swobodne, nakładane na siebie przenikają się wzajemnie. Obok leżą 3 miękkie pędzle do malowania i 2 kostki farb akwarelowych, wystaje też fragment kasetki na przybory.
Źródło: online-skills, Akryl, licencja: CC BY 3.0.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Akryl”.
W latach 50. XX wieku wprowadzono farby akrylowe. Są to wodne farby kryjące, które po wyschnięciu nie rozpuszczają się. Ich składnikiem jest żywica syntetyczna, która sprawia, że obrazy znacznie szybciej schną. Mogą być kładzione grubo lub cienko, laserunkowo, przezroczystymi warstwami. Nadają się do malowania na niemal każdej powierzchni. Takie możliwości technologiczne pozwalają między innymi na uzyskanie precyzyjnych, niemalże fotograficznych efektów.
RixV3L6fdHzwe
Dzieło ukazuje dynamiczną kompozycję, przedstawiającą dwie, jadące na motorze, postaci. Postacie namalowane są sylwetowo, stanowią ciemną plamę. Zupełnie inaczej potraktowany jest motor – z jego sylwetki wyłaniają się organiczne elementy w postaci głowy konia, kopyt, skrzydeł. Ukazują się one bezwładnie z różnych części pojazdu. Tło kompozycji potraktowane jest syntetycznie. Dół stanowi ciemna, płasko namalowana, skośna droga. Drugi plan za postaciami podzielony jest na czerwoną płaszczyznę po lewej stronie obrazu i jasnoszarą płaszczyznę po prawej. Tło malowane jest szybko, przecierkowo. W centrum obrazu, na pierwszym planie umieszczony jest niebieski trójkąt z czerwonym konturem. Z każdego rogu trójkąta rysuje się linia w kierunku brzegów obrazu. Kompozycja wykonana jest w chłodnej, niebiesko‑szaro‑czerwonej tonacji. Dzieło namalowane jest techniką akrylu.
Lech Wolski, "Pirat"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Kj7AFPRrAI8
Dzieło ukazuje dynamiczną kompozycję abstrakcyjną składającą się z rozchlapanych kropli farby. Na białym tle płótna, w centrum znajduje się żółto‑pomarańczowa plama, wokół której układają się w łuki i punkty, różnokolorowe ślady chlapnięć pędzla. Dominującymi barwami są żółć i niebieski. Oprócz nich artysta użył czerwieni, fioletów i zieleni. Dzieło namalowane jest techniką akrylu.
Krzysztof Pituła, "Obraz fraktalny 036"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
R64oJT6MXbY5p
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1bjny3TRDrm6
Wykonaj pracę malarską w technice akrylowych lub farb plakatowych na temat: "Pejzaż ze snu". Zorganizuj w klasie wystawę prac, której podstawą będzie wybrana technika malarska.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RV07KqjxtFoIK
Wymień trzy techniki malarskie. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Pastel jest techniką pośrednią między malarską a rysunkową. Jest tzw. farbą suchą, ponieważ artysta nie posługuje się farbami i pędzlami, ale syntetycznymi kredkami – pastelami.
Słowo „pastel” pochodzi od włoskiego pasta, co znaczy ciasto, masa. Jest nazwą zarówno materiału, jak i techniki malarskiej. Pastele najlepiej nakładać na chropowate albo miękkie, welurowe podłoże, na którym można je rozcierać palcem i rozmazywać. Zapoznaj się z przykładami dzieł wykonanymi techniką pasteli.
RZAx5WjNcp54V
Obraz ukazuje pastelowy portret dziewczynki, opartej o fragment kołyski. Postać ubrana jest w jasnoniebieską bluzkę w cienkie paski z kołnierzykiem. Uczesane z przedziałkiem, proste włosy opadają na czoło. Uchylone usta oraz niebieskie, jakby zaspane oczy, nadają twarzy wyraz zdziwienia. Kompozycja utrzymana jest w harmonijnej, beżowo‑niebiesko‑żółtej tonacji. Dzieło wykonane jest techniką pasteli i oprawione w cienką drewnianą ramkę.
Stanisław Wyspiański "Portret dziecka", ok. 1901 r.
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
R1aEOSzJDJOrX
Ilustracja ukazuje pastelowy portret chłopca, trzymającego kózkę. Postać dziecka, umieszczona w centrum, została wykonana za pomocą czarno‑białego rysunku. Artystka z dużą dbałością o szczegół odwzorowała naturę. Ubrany w bluzę chłopiec z krótkimi włosami spogląda w prawą stronę. Twarz jest bardzo poważna. Pastel wykonany jest na jasnym beżowo‑żółtym tle. Za postacią widnieje czerwony, delikatny rysunek chmurzastego kształtu z wystającymi zza niego, wijącymi się liniami. Czerwony rysunek znajduje się również na postaci kozy – tym razem jest to rodzaj labiryntu. Dolną partię obrazu przysłania półprzezroczysty błękit. W górnym prawym rogu narysowany został przez artystkę trójkątny, przestrzenny kształt. Dzieło wykonane jest techniką pasteli.
Ewa Bińczyk "Chłopiec z kozą"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1CVjl3tx3VYw
Dzieło ukazuje pastelowy pejzaż z torowiskiem. Na pierwszym planie kompozycji znajdują się krzyżujące się ze sobą jasne pasy torów na ciemno‑brązowym tle ziemi. W dalszej partii obrazu, nad torami unoszą się, narysowane cienką, szarą linię trakcje. Za nimi rysuje się jasna, szaro‑niebieska plama lasu na białym, świetlistym tle nieba. Drugi plan ujęty jest bardzo syntetycznie, szkicowo, za pomocą prostych plam i kresek. Obraz wykonany jest w chłodnej, szaro‑brązowej tonacji z akcentami zieleni traw. Dzieło wykonane jest techniką pasteli.
Michał Träger, "Tor"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RTU7PA4V49Q5M
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom pejzaży i zaznacz te, które są wykonane techniką pasteli.
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom pejzaży i zaznacz te, które są wykonane techniką pasteli.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RB9Qsi5gRfXYh
Uzupełnij tekst.
Uzupełnij tekst.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
W treści materiału dotyczącego techniki pasteli znajdziesz wyjaśnienie.
Artyści w celu uzyskania oryginalnych efektów eksperymentują z tworzywem plastycznym, w tym z technikami i narzędziami plastycznymi. W ten sposób powstają techniki mieszane, zwane też technikami kombinowanymi lub technikami własnymi, stanowiące indywidualny rys twórczości danego artysty i otwierające drogę ciągłemu poszukiwaniu niepowtarzalnych efektów plastycznych. Przyjrzyj się zamieszczonej niżej reprodukcji.
RODOJPNUOOX9J
Abstrakcyjne dzieło wykonane jest w technice mieszanej. Składa się z przyklejonych na płótno prostokątnych kształtów oraz kół. Artysta w swej pracy posłużył się różnymi rodzajami tektury i papieru. W górnej partii kompozycji umieszczony został fragment partytury. Po prawej stronie znajdują się dwie rozpływające się, pionowe linie zakończone punktami. Statyczna, otwarta kompozycja utrzymana jest w tonacji beżowej z akcentami żółci i oranżu.
Ireneusz Kopacz, "Kompozycja z zapisem muzycznym I", 2010 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Artyści, poszukując własnej drogi wypowiedzi twórczej często eksperymentują, w wyniku czego powstają nowe techniki malarskie. Jedną z nich jest np. kolażkolażkolaż.
Kolaż
Technika kolażu powstała w I połowie XX wieku, a popularność zyskała za sprawą kubistów, Georges’a Braque’aGeorges'a Braque'aGeorges’a Braque’a i Pabla PicassaPabla PicassaPabla Picassa. Artyści ci do swoich abstrakcyjnych obrazów dodawali wycinki z gazet, z których komponowali martwe natury i portrety. Szukając kontrastów plastycznych wzbogacających język wizualny, zaczęli wykorzystywać gazety, papier strukturalny, ceratę, skrawki tkaniny. Zapoznaj się z zamieszczonymi reprodukcjami dzieł Georges'a Braque'aGeorges'a Braque'aGeorges'a Braque'a i Pabla PicassaPabla PicassaPabla Picassa.
Georges'a Braque'a
czytaj: żorża braka
Pabla Picassa
czytaj: pabla pikasa
R1GDH3Z1DDQJT
Ilustracja ukazuje siedzącego mężczyznę z gitarą trzymaną na kolanach. Postać oraz instrument są ukazane fragmentarycznie w formie zgeometryzowanych kształtów, pociętych i nałożonych na siebie. Poszczególne części mężczyzny i gitary są rozczłonkowane i nierozpoznawalne. Obraz wykorzystuje ciemną paletę ciemnych zieleni, brązów i czerni.
Georges Braque[czytaj: żorż brak] „Mężczyzna z gitarą”
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RO4JE7U4PXKOJ
Na zielonym tle ukazana jest figura o zgeometryzowanych kształtach z dorysowanymi liniami. Nie można rozpoznać ani twarzy, ani detali portretu. Z układu różnych kształtów można domyślać się, że chodzi o postać, ze względu na formę różnobarwnych wycinków. Dodatkowo na zielone tło zostały naklejone po prawej stronie fragmenty brązowej tapety z motywami kwiatów.
Pablo Picasso [czytaj: pablo pikaso] "Portret młodej dziewczyny"
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Współcześnie kolaż stał się niezwykle popularną techniką stosowaną przez artystów. Na ilustracji poniżej znajduje się reprodukcja pracy wykonanej techniką kolażu. Artysta wykorzystał, między innymi, takie materiały, jak: gazety czarno‑białe, gazety kolorowe, przezroczystą kalkę techniczną, zdjęcia. Czy rozpoznasz miejsca na pracy wykonane tymi materiałami?
R1K9P88DRZ4DG
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Ireneusza Kopacza „Struktury realne XIII”. Ukazuje szkielet budynku w ujęciu perspektywicznym. Na rysunku widoczne są dodatkowe linie służące wykreśleniu perspektywy. Po lewej stronie znajduje się naklejony pas z wzorami. Poniżej umieszczono fotografie, przedstawiające kobiety w strojach kąpielowych oraz zdjęcie miasta z lotu ptaka. Do wykonania pracy techniką kolażu artysta użył następujących materiałów: gazety czarno‑białe, gazety kolorowe, przeźroczystą kalkę techniczną, zdjęcia, rysunek techniczny na kalce.
Ireneusz Kopacz, „Struktury realne XIII”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Z kolei do pracy, która znajduje się na ilustracji poniżej, artysta wykorzystał, między innymi: zdjęcia, fizelinę, czarny papier, papier w prążki.
RO8HGPK13EEG5
Ilustracja przedstawia pracę Justyny Grzebieniowskiej‑Wolskiej zatytułowaną „Jorge”. Ukazuje trzy tańczące pary. Pierwsza od lewej przedstawia zespolonych kobietę i mężczyznę, który został zasłonięty przez partnerkę i dokładniej widać jedynie jego twarz i jeden bok. Druga ukazuje dokładniej twarz mężczyzny, kobieta jest mniej rozpoznawalna. W trzeciej para wykonuje skomplikowaną taneczną figurę. Postacie i tło są ciemne, dominują w nich brązy i czernie. Jedynie ciała są rozjaśnione. Do wykonania pracy techniką kolażu artystka wykorzystała m.in. takie materiały, jak: czarny papier, zdjęcia, fizelinę.
Justyna Grzebieniowska‑Wolska, „Jorge”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFTP7DQHOFFP7
Ćwiczenie 3
Przyjrzyj się zamieszczonym reprodukcjom i wskaż obraz wykonany techniką kolażu.
Przyjrzyj się zamieszczonym reprodukcjom i wskaż obraz wykonany techniką kolażu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RzlgpXJSrZ7rY
Wyjaśnij, na czym polega technika kolażu.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że technika kolażu dotyczy prac plastycznych powstałych na płaszczyźnie i wykorzystuje kontrast materiałów.
Technika kolażu polega na przyklejaniu na płaszczyznę dzieła plastycznego różnych materiałów, np.: tkanin, papieru - i łączenie z malowaniem farbami czy rysowaniem dowolnymi narzędziami.
R1D39K5OJ93OD
Ćwiczenie 4
Poniżej znajdują się dwa obrazy Henri Mattisse’a [czytaj: ąri matisa ]. Jeden wykonał w technice oleju na płótnie, a drugi w technice kolażu. Przyjrzyj im się dokładnie i zaznacz ten, który jest kolażem.
Poniżej znajdują się dwa obrazy Henri Mattisse’a [czytaj: ąri matisa ]. Jeden wykonał w technice oleju na płótnie, a drugi w technice kolażu. Przyjrzyj im się dokładnie i zaznacz ten, który jest kolażem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1MPl67Q1gJU2
Jak sądzisz, dlaczego technika kolażu stała się atrakcyjną techniką do tworzenia dzieł plastycznych? Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że technika kolażu wykorzystuje różnorodne materiały.
Przykładowa odpowiedź: ponieważ wykorzystuje kontrasty materiałów, przez co urozmaica pracę plastyczną.
Zapoznaj się z filmem, z którego dowiesz się o tym, kiedy powstała technika, obejrzysz przykłady dzieł wykonanych akwarelą i zapoznasz się z kolejnymi etapami powstawania akwareli - krok po kroku.
RBZ31RGMXZ6NS
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Akwarela”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Akwarela”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Akwarela”.
Akwarela jest techniką laserunkową, co oznacza, że każda plama malarska kładziona na papier jest przeźroczysta, a kolory powstają dzięki łączeniu się kolejnych warstw. Dlatego też panuje przekonanie, że akwarela jest jedną z najtrudniejszych technik malarskich, ponieważ poprawki są niemożliwe. Podstawowymi składnikami akwareli są barwniki, substancje decydujące o kolorze, spoiwo (przeważnie guma arabska) i woda.
R13LLLNRSB9OU
Ilustracja przedstawia akcesoria do malarstwa akwarelowego. W centrum zdjęcia, na białym tle znajduje się kartka z namalowanymi dziewięcioma kolorowymi plamami. Naokoło rozłożone jest sześć farb w szklanych pojemniczkach, dwa pędzle oraz mała, biała paleta do mieszania kolorów w kształcie kwiatu o sześciu płatkach.
Farby akwarelowe
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1NPBK51GMNKD
Ilustracja przedstawia farby akwarelowe w „guziczkach”. Zdjęcie ukazuje paletkę, która w rządkach ma poukładane kolorowe kółka. Jest ona pobrudzona różnymi kolorami farb.
Farby akwarelowe
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RCBP71FUQTHQA
Ilustracja przedstawia farby akwarelowe w kostkach. Zdjęcie ukazuje malutkie, kwadratowe pojemniczki, w których znajdują się różne kolory i odcienie farb. Z lewej strony ilustracji znajduje się pędzel mieszający różne kolory.
Akwarele
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka
Farby akwarelowe w kostkach, tubkach i „guziczkach” to te same farby, różniące się tylko konsystencją. Gdy np.: farby w tubkach zaschną, nie tracą swoich właściwości, a po ponownym nawodnieniu - odzyskują pierwotną użyteczność.
R1C4DZRD87JDX
Ilustracja przedstawia akwarelę „Autoportret”, której autorem jest Paul Cézanne [czytaj: pol sezan]. Na obrazie znajduje się popiersie starszego mężczyzny z brodą namalowane farbami akwarelowymi. Ujęta z półprofilu postać spogląda w kierunku widza. Utrzymany w tonacji niebiesko‑szarej z elementami żółto‑pomarańczowej karnacji portret, namalowany jest lekko, swobodnymi pociągnięciami pędzla. Tło jest jasne.
Paul Cézanne [czytaj: pol sezan] "Autoportret"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1aUGuvNYPBZa1
Praca malarska w technice akwareli. Na mokrym papierze farba rozpływa się tworząc nieregularne plamy.
"Mokre w mokrym" - akwarela, fot.: zaksheuskaya
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
W technice akwareli ważne jest przenikanie światła poprzez przebijanie bieli papieru, na którym powstaje praca. Niektórzy akwareliści malują na zmoczonym papierze, co pozwala uzyskać efekt miękkich, rozpływających się plam, co widać na ilustracji akwareli obok.
Ważne!
Do malowania akwarelą najczęściej stosuje się gruby i miękki papier z fakturą. Im większa zawartość naturalnej bawełny w papierze, tym lepiej chłonie wodną farbę.
RLULPHGK8GN7N
Ćwiczenie 5
Poniżej znajdują się trzy rodzaje plam akwarelowych uzyskanych różnymi technikami. Wytypuj tę, którą wykonano techniką „mokre na mokrym”.
Poniżej znajdują się trzy rodzaje plam akwarelowych uzyskanych różnymi technikami. Wytypuj tę, którą wykonano techniką „mokre na mokrym”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RRT7A9EBM9N8E
Zaznacz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania: cienka warstwa przezroczystej farby położona na powierzchni obrazu to
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że przezroczystość związana jest z wodą, a akwarele są farbami wodnymi.
laserunek
Polecenie 3
RAP5FVK4XFS5P
1. Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz”. 2. Skorzystaj z aplikacji miniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisaną wcześniej ilustrację (opcja Plik->Otwórz, wskazanie ilustracji zapisanej na dysku). 3. Dostępne dzieło namalowane za pomocą farb akwarelowych jest niedokończone. 4. Przyjrzyj się plamom barwnym i zastanów z czym kojarzy Ci się ich kształt. 5. Następnie domaluj do nich to, co sobie wyobrażasz. 6. Zatytułuj swoją pracę i wpisz w polu poniżej.
RNTXOAE2R87F4
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół symbolizująca pobieranie pliku. Obok strzałki umieszczony jest napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego ilustrację - obraz w formacie png.
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół symbolizująca pobieranie pliku. Obok strzałki umieszczony jest napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego ilustrację - obraz w formacie png.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RhpNBnrYAYIoa
Aplikacja MiniPaint
Aplikacja MiniPaint
Źródło: ViliusL, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Rn6Mvj02hAgji
Czy uważasz, że dzieło niedokończone i dzieło dokończone może mieć taki sam tytuł? Uzasadnij swoją opinię - wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Film „Malujemy akwarelę” prezentuje technikę akwareli w postaci komentarza lektora do kolejnych ilustracji dotyczących zagadnień związanych z techniką akwareli.
RF4OF1HZ6B6XD
FILM nawiązujący do treści materiału. W celu obejrzenia filmu należy wcisnąć przycisk: Odtwórz/Pauza.
FILM nawiązujący do treści materiału. W celu obejrzenia filmu należy wcisnąć przycisk: Odtwórz/Pauza.
Film edukacyjny pt. „Podstawowe zagadnienia dotyczące techniki malowania akwarelą”
Film edukacyjny pt. „Podstawowe zagadnienia dotyczące techniki malowania akwarelą”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
FILM nawiązujący do treści materiału. W celu obejrzenia filmu należy wcisnąć przycisk: Odtwórz/Pauza.
iluminatorstwo
iluminatorstwo – popularne w czasach przed upowszechnieniem się druku; ręczne tworzenie ilustracji, inicjałów i miniatur na rękopisach
j00000003KB2v27_000tp00B
Rouen czytaj: ruą]
Dla zainteresowanych
Polecenie 4
R1L2BX8ZVP8LV
Miejsce na opis ucznia.
Polecenie 4
Opisz, co słyszysz lub widzisz za oknem. Staraj się użyć jak największej liczby przymiotników. Pamiętaj, aby uwzględnić jak najwięcej istotnych szczegółów.
R1Z8E6P7O17P7
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
j00000003KB2v27_000tp001
Warto zapamiętać, że pejzaż realistyczny to jeden z typów malarstwa pejzażowego. Równie intrygujące są także wizje krajobrazów kreowane w wyobraźni artysty. Jeżeli lubisz ten typ przedstawień, na pewno zainteresują cię lekcje Namalować przyszłość, które znajdziesz w tym podręczniku
j00000003KB2v27_000tp003
symbolizm – prąd literacki i artystyczny ukształtowany we Francji i Belgii w latach 80. XIX wieku; do jego najistotniejszych wyznaczników należały: symbol, marzenie, sen, nastrój, sugestia, niedopowiedzenie, synestezja – oddawane zarówno w słowie, jak i dziełach plastycznych epoki; szerszą definicję znajdziesz w Leksykonie literatury polskiej. Młoda Polska, oprac. Justyna Bajda, Małgorzata Łoboz, Wrocław 2004 (i następne wydania)
j00000003KB2v27_000tp009
pergamin – materiał sporządzony ze specjalnie przygotowanej do tego celu skóry zwierzęcej; także: dokument spisywany na tym materiale
j00000003KB2v27_000tp00A
katakumby – pierwszy podziemny cmentarz wczesnych chrześcijan, mieszczący się przy Via Appia w Rzymie; obecnie – podziemia kościołów lub budynków cmentarnych, gdzie się stawia trumny z ciałami zmarłych
Gwasz – tak jak akwarela jest farbą wodną, jednak w przeciwieństwie do akwareli jest kryjący - to znaczy, że biel kartki nie jest widoczna. Dzieje się tak dlatego, ponieważ do farby dodaje się bieli (tzw. ołowiową albo kredę). Warto pamiętać, że po wyschnięciu gwasz jaśnieje i przypomina technikę pasteli. Gwasz często łączony jest z innymi technikami, np. rysunkiem, akrylem, akwarelami, pastelami.
Dla zainteresowanych
Spoiwem w technice gwaszu, tak jak w przypadku akwareli, jest guma arabska lub białko.
R1OOH66UQ5SMF
Ilustracja ukazuje syntetycznie ujęty akt kobiety. W figuratywnym przedstawieniu widać duży wpływ koncepcji sztuki abstrakcyjnej. Postać ukazana jest do pasa. Włosy namalowane są jedną, czarną, długą, płaską plamą. Tułów stanowi jasny kształt, na którym artysta, przy pomocy białych przetarć, ukazał światło, jedynie sugerujące wypukłości ciała. Przy pomocy cienkich, brązowych linii zaznaczył fragment profilu twarzy, ramię i pierś oraz kawałek ręki modelki. Małym ciemnym punktem zaznaczył oko. Postać wpisana jest w podzielone na trzy plamy barwne tło. U góry znajduje się pas koloru niebieskiego, po prawej stronie czerwono‑brązowa, natomiast po lewej jasno‑beżowa plama. Na ich tle umieszczone są płaskie, nieregularne kształty w czarnym, czerwonym i beżowym kolorze. Kompozycja obrazu jest otwarta. Obraz wykonany jest techniką gwaszu.
Karol Kryński, "Akt"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R6QB3K2MZN3Z7
Ilustracja ukazuje kompozycję, w której centrum znajduje się kot, przykryty poduszką oraz śpiący ptak z długą szyją. Namalowana drobnymi, niebieskimi kreseczkami postać kota robi ponure, demoniczne wrażenie – ma malutkie oczka i szpiczaste uszy. Łapy z dużymi, rozczapierzonymi pazurami leżą sztywno na poduszce. Kot, jakby czuwał nad postacią pomarańczowego ptaka. Tło stanowią nieregularne, kolorowe kształty obwiedzione cienką linią, wypływające z ciemnej płaszczyzny prostokąta, za którym znajduje się pejzaż z różowo‑szarym niebem. Obraz utrzymany jest w mrocznej, wąskiej tonacji. Zielenie, granaty i szarości ocieplają plamy oranżu i jaskrawego różu. Dzieło sprawie wrażenie zawieszenia między jawą a snem, między figuracją a abstrakcją. Obraz wykonany jest techniką gwaszu.
naturalna substancja barwiąca, produkowana przez żywe komórki niektórych zwierząt i roślin;
Tempera to rodzaj farby kryjącej, do wyrobu której oprócz pigmentupigmentpigmentu (mineralnego, a współcześnie też syntetycznego) używa się jako spoiwa żółtka jaj kurzych.
Dla zainteresowanych
Spoiwem w technice tempery są żółtka jaj kurzych w połączeniu z sokiem, piwem czy kwasem chlebowym lub gumy arabskiej i kazeiny, rozpuszczonych w oczyszczonym oleju i żywicy drzew iglastych. Najbardziej znane są tempery średniowieczne, których spoiwem była zawiesina uzyskana z żółtka kurzego jajka zmieszanego z olejem. Do tego dodawano wino lub sok z cytryny, co zabezpieczało przez psuciem się naturalnych składników. W ten sposób tworzone było np. gotyckie malarstwo tablicowe, a także ikony.
Poniżej znajduje się ikona Andrieja Rublowa „Trójca Święta”, która powstała w kręgu kultury bizantyńskiej i była typowa dla sztuki wschodnich kościołów chrześcijańskich – w tym wypadku dla kościoła prawosławnego.
RbMRbN6PGfpep
Ilustracja przedstawia ikonę Andrzeja Rublowa „Trójca Święta”. Ukazuje anioły przy stole, pochylone nad pucharem, w którym znajduje się głowa baranka. Aniołowie reprezentują trzy Osoby Boskie - Ojca Syna i Ducha Świętego. Każda z postaci trzyma laskę, atrybut anioła - symbol posłania . W tle widoczne są trzy elementy: namiot Abrahama (również świątynia), dąb Mamre i skała.
Andriej Rublow "Trójca Święta" ikona, tempera na desce 1410–1427 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Malowidło ukazuje jasnobeżową postać zwierzęcia, kroczącego na czterech łapach z długim, podwiniętym do góry ogonem. Groźny wzrok, wyszczerzone zęby i nastroszone, szpiczaste uszy wyrażają złość. Pod niemal ludzkim z wyglądu nosem artysta namalował wąsy. Sierść lwa układa się w równe kępki zakończone zwiniętymi w czubek ciemniejszymi włosami. Twórcy udało się oddać rysunek mięśni zwierzęcia. Postać ukazana jest na żółto‑błękitnym tle. Po jego lewej stronie znajduje się roślina o czerwono‑niebieskich liściach, natomiast po prawej fragment architektury: dwie kolumny z łukowym sklepieniem. Górna część fresku jest zniszczona. Dominującymi kolorami malowidła jest żółć i niebieski.
Fresk „Lew”, znajdujący się w klasztorze w Castilla y León [czytaj: kastija i leon] w Hiszpanii
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Bardzo trwałą, a zarazem niezwykle trudną techniką jest fresk – którym przez wieki pokrywano ściany i sklepienia świątyń oraz pałaców. Fresk powstaje poprzez malowanie na mokrym tynku. Farba wiąże się z zaprawą, a kolor staje się trwały w miarę, jak wysycha tynk. Trzeba pracować etapami, bo korekta fresku po wyschnięciu jest już niemożliwa.
Zapoznaj się z filmem, na którym dowiesz się, jak wykonać samodzielnie pracę plastyczną techniką fresku.
Ilustracja przedstawia malowidło „Chrystus Chwalebny i symbole czterech ewangelistów”. Na zdjęciu ukazane jest wnętrze z trzema małymi, podłużnymi oknami, zwieńczonymi łukami. Ściany pokryte są freskami o grubym, czarnym konturze, które skomponowane są w trzech pasach, oddzielonych ornamentami. Dolny, najgorzej zachowany pas z wieloma ubytkami, przedstawia sceny biblijne. Nad nim znajduje się pas z oknami, pomiędzy którymi umieszczone zostały w parach postacie świętych. Również wnęki okienne zostały pokryte malowidłami z postaciami i ornamentyką. Przedstawione freski odznaczają się niezwykle bogatą kolorystyką. Dominującymi barwami są: biel, ciepła żółć, czerwień i błękit.
Chrystus w otoczeniu czterech ewangelistów, fresk ze sklepienia absydy klasztoru Świętej Marii, Castell de Mur [czytaj: kastel de mur] w Katalonii, Hiszpania
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Olej na płótnie”.
Najpopularniejszą techniką malarską stosowaną przez artystów jest technika olejna. Początkowo obrazy malowane były farbą olejną na desce, z czasem najczęściej stosowane przez artystów stało się malowanie farbami olejnymi na płótnie.
Dla zainteresowanych
Farbą olejną można także malować na blasze, drewnie, a nawet na tekturze. Ważne jest zagruntowanie podłoża. Spoiwem wiążącym jest olej (najczęściej lniany), z którym miesza się farbę, a następnie nakłada na wybrane podłoże za pomocą różnego rodzaju pędzli i szpachli.
Jest to malarstwo trwałe, w którym dzięki mieszaniu barw, ich kryciu i długiemu czasowi schnięcia, można wprowadzać zmiany i poprawki. W ten sposób uzyskuje się bardzo różne efekty barwne – od intensywnych i nasyconych, po barwy złamane, zgaszone. Malowanie takie daje również możliwość wprowadzania niuansów kolorystycznych, studiowania światła, a także precyzyjnego malowania detali.
W technice tej można malować na dwa sposoby: alla prima i laserunkiem.
Alla prima
impast
w malarstwie: wypukłe nałożenie farby
Malowanie alla prima polega na nakładaniu farby bezpośrednio na podłoże, często grubą warstwą, zostawiającą wypukłą, wyrazistą fakturę, określaną jako impastimpastimpast lub impasto.
Stosowanie impasto jest bardzo charakterystyczne, np.: dla twórczości Vincenta van GoghaVincenta van GoghaVincenta van Gogha. Przyjrzyj się reprodukcji przedstawiającej jedno z jego dzieł. Po kliknięciu w zdjęcie obejrzysz zdjęcia detali. Zwróć uwagę na impastimpastimpast.
Vincenta van Gogha
czytaj: winceta wan goha
R1ER5S6ZARU66
Ilustracja interaktywna kwiaty irysy w białym dzbanku na tle kremowej ściany i stole przykrytym zielonym obrusem. Kompozycja może wydawać się statyczna, jednak bujne, powyginane irysy nadają obrazowi dynamiki. Tło oraz dzbanek zostały namalowane płasko, szerokimi pociągnięciami pędzla, grubą warstwą farby, impasto. Zupełnie inaczej artysta potraktował bukiet – tutaj malarz przyłożył dużą wagę do detalu i odwzorowania natury. Każdy kwiat jest namalowany z niezwykłą wnikliwością, wręcz czuje się ich aksamitną delikatność. Powyginane kształty niebieskich kwiatów stanowią kontrast z okalającymi je podłużnymi liśćmi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono dwa punkty, w których znajdują się zbliżenia fragmentów dzbanka i kwiatów. W punkcie nr 1 znajduje się zbliżenie fragmentu obrazu przedstawiające lewą część białego dzbanka z fragmentem stołu i ściany. Widać na nim pociągnięcia pędzla. W punkcie nr 2. znajduje się fragment obrazu przedstawiający prawą część białego dzbanka z fragmentem stołu i ściany oraz niebieskich irysów, bardzo wyraźnie widać sposób nakładania farby olejnej.
Ilustracja interaktywna kwiaty irysy w białym dzbanku na tle kremowej ściany i stole przykrytym zielonym obrusem. Kompozycja może wydawać się statyczna, jednak bujne, powyginane irysy nadają obrazowi dynamiki. Tło oraz dzbanek zostały namalowane płasko, szerokimi pociągnięciami pędzla, grubą warstwą farby, impasto. Zupełnie inaczej artysta potraktował bukiet – tutaj malarz przyłożył dużą wagę do detalu i odwzorowania natury. Każdy kwiat jest namalowany z niezwykłą wnikliwością, wręcz czuje się ich aksamitną delikatność. Powyginane kształty niebieskich kwiatów stanowią kontrast z okalającymi je podłużnymi liśćmi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono dwa punkty, w których znajdują się zbliżenia fragmentów dzbanka i kwiatów. W punkcie nr 1 znajduje się zbliżenie fragmentu obrazu przedstawiające lewą część białego dzbanka z fragmentem stołu i ściany. Widać na nim pociągnięcia pędzla. W punkcie nr 2. znajduje się fragment obrazu przedstawiający prawą część białego dzbanka z fragmentem stołu i ściany oraz niebieskich irysów, bardzo wyraźnie widać sposób nakładania farby olejnej.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan goh] "Irysy", olej na płótnie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Laserunek
W malarstwie olejnym stosowane są też warstwy przeźroczyste nazywane laserunkiem, nadające obrazom efekty gładko‑lśniące i ochronne. Mistrzami laserunku byli między innymi Jacques‑Luis DavidJacques‑Louis DavidJacques‑Luis David, Johannes VermeerJohhanes VermeerJohannes Vermeer, Claude LorrainClaude LorrainClaude Lorrain. Przyjrzyj się ich dziełom.
Jacques‑Louis David
czytaj: żak lui dawid
Johhanes Vermeer
czytaj: johanes wermir
Claude Lorrain
czytaj: klod lorę
R1M48XE7HJ2C8
Ilustracja przedstawia scenę w pokoju. Przy stole nakrytym czerwonym obrusem z grubego aksamitu siedzi mężczyzna w czarnym stroju w białej peruce, który patrzy na żonę stojącą obok niego. Mężczyzna nosi ciemny kaftan z białym żabotem i koronkowymi, białymi mankietami. Na głowie ma białą, gładką perukę z lokami po bokach. Lewy łokieć opiera na leżących na stole kartkach papieru. Prawa dłoń, trzymająca pióro gęsie, spoczywa na rozłożonych kartkach papieru. Spod spływającej ze stołu draperii wysuwa się noga mężczyzny w krótkiej nogawce spodni, czarnej pończosze i czarnym bucie z klamrą. Przed nogą leży przewrócony szklany pojemnik w kształcie kuli, zakończony mosiężnym korkiem. Obok niego, oparta lewą ręką o jego ramię, a prawą o stół stoi kobieta. Nie oddaje spojrzenia mężczyźnie, wzrok ma skierowany w kierunku odbiorcy. Kobieta na głowie ma dużą szarą perukę z lokami, z której na plecy spływają długie pukle włosów. Ubrana jest w długą, suto marszczoną w talii, białą suknię, przepasaną niebieską szarfą w pasie z bufiastymi rękawami i koronkowo wykończonym dekoltem. Para ukazana jest na tle szarej, marmurowej ściany z kanelowanymi pilastrami. Na stole przed mężczyzną leżą zapisane kartki papieru, obok stoi pojemnik na pióra gęsie. Z prawej strony stoją szklane słoje, jeden z kranikiem, drugi wąski, trezeci do połowy napełniony wodą. Obraz wykonany jest z dużą dbałością o wierne odwzorowanie natury.
Jacques‑Louis David [czytaj: żą lui dawid] „Portret Monsieur de Lavoisier i jego żony” [czytaj: mesje de lawłazje]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1dYD0ClA8B0w
Ilustracja ukazuje popiersie młodej dziewczyny w pozie en trois quarts [czytaj: trła katr]. Ma na sobie beżowo‑żółtą suknię z białym kołnierzem oraz niebiesko‑beżowy turban. Dziewczyna pozuje bokiem, ale jej twarz zwraca się w kierunku odbiorcy. Czerwone, dziewczęce usta są lekko uchylone. Wyraźnym akcentem obrazu jest duża perła w kolczyku lewego ucha dziewczyny, w której odbija się otoczenie. Jej postać na ciemnym tle oświetlona jest miękkim światłem, padającym z lewej strony. Kompozycja jest statyczna, co podkreśla nastrój wyciszenia i spokoju. Na obrazie dominują beże, przełamane ultramaryną turbanu i czerwienią ust.
Johannes Vermeer [czytaj: johanes wermir] "Dziewczyna z perłą", obraz olejny
Źródło: online-skills, domena publiczna.
R1ADLY9nkP2Qp
Dzieło ukazuje realistyczny pejzaż nad rzeką. Na pierwszym planie znajduje się pagórkowata łąka z pasącymi się kozami i owcami po lewej oraz czwórką postaci w centrum. Dwie młode kobiety w niebieskich sukniach stoją po obu stronach starszego mężczyzny z brodę w czerwonym stroju. Naprzeciwko nich stoi pasterz z laską, pokazujący ręką swoje stado. Za nimi znajduje się pięć drzew, dwa z nich są bardzo wysokie i bujne, stanowią wyraźną dominantę kompozycji. Z lewej strony na drugim planie, na niewielkim wzgórzu wznosi się zamek z okrągłymi wieżami, jedna z nich góruje nad wszystkimi, prowadzi do niego drewniany most. Wzgórze zamkowe porośnięte jest krzewami i drzewami. W oddali rozpościera się widok łąk, wijącej się rzeki oraz pagórków na horyzoncie. W tle we mgle majaczy morska zatoka na której gdzieniegdzie pływają łodzie z białymi żaglami. Nad pejzażem góruje rozjaśniające się ku horyzontowi, jasnoniebieskie niebo z delikatnymi chmurkami. Kompozycja obrazu jest statyczna, kolorystyka harmonijna, utrzymana w zielono‑niebiesko‑beżowej tonacji z czerwonym akcentem, strojów postaci postaci, w centrum.
Claude Lorrain [czytaj: klod lorę] "Jakub z Labanem i jego córkami", 1676 r.
Źródło: online-skills, domena publiczna.
R1GJP9L5OZBZH
Ćwiczenie 6
Opisz, czym charakteryzuje się technika impasto.
Opisz, czym charakteryzuje się technika impasto.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RzPzYMBQnL1UP
Opisz, na czym polega technika impasto.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Impasto związane jest z fakturą dzieła. Podpowiedź znajdziesz w słowniku.
Technika impasto w malarstwie polega na wypukłym nałożeniu farby na podłoże.
farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze; plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy; artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne
alla prima
alla prima
wł.alla prima – za pierwszym razem – technika malowania, głównie farbami olejnymi, polegająca na kładzeniu farb bezpośrednio na zaprawie, bez przygotowywania szkicu
faktura
faktura
sposób kształtowania powierzchni dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, przedmiotu rzemiosła artystycznego, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy; w malarstwie zwł. sposób nakładania farb na podłoże (faktura gładka, szorstka, impastowa)
grunt
grunt
w technikach malarskich warstwa sporządzana najczęściej z roztworu klejowego, kredy, gipsu, barwnika, nakładana na podłoże malarskie (płótno, drewno itp.), spełniająca częściowo rolę zabezpieczającą koloryt malowidła przed prześwitywaniem koloru podłoża; dawniej z reguły gruntowano także papier pod większość technik rysunkowych
gwasz
gwasz
kryjąca farba wodna z dodatkiem bieli ołowiowej lub kredy, w której spoiwem jest guma arabska lub białko; także technika malarska posługująca się farbami gwaszowymi oraz obraz wykonany taką techniką
impast (impasto)
impast (impasto)
technika malarska stosowana głównie w malarstwie olejnym, polegająca na nakładaniu farby grubą warstwą, pędzlem lub za pomocą szpachli
kolaż
kolaż
z języka francuskiego (collage) oznacza przyklejanie, jest to technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów na płaszczyźnie, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku; po przyklejeniu ich na wybrane podłoże (np. płótno, papier) można dokonać ostatecznej korekty za pomocą farb, piórka, pisaka, ołówka, a nawet zwykłego długopisu
laserunek
laserunek
cienka warstwa przezroczystej farby położona na powierzchni obrazu
pigment
pigment
naturalna substancja barwiąca, produkowana przez żywe komórki niektórych zwierząt i roślin;
podobrazie
podobrazie
materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryte zaprawą malarską (tzw. gruntem), na którym powstaje malowidło
tempera
tempera
rodzaj kryjącej farby, do wyrobu której oprócz barwników używa się jako spoiwa jaj kurzych w połączeniu z sokiem, piwem czy kwasem chlebowym lub gumy arabskiej i kazeiny, rozpuszczonych w oczyszczonym oleju i żywicy drzew iglastych; także technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami temperowymi oraz obraz namalowany tą techniką
werniks
werniks
szlachetny lakier stosowany do celów artystycznych (malarskich), którego podstawowym składnikiem jest żywica rozpuszczona w odpowiednim rozpuszczalniku