Podsumowanie - artysta malarz, techniki malarskie, sztuka XX i XX wieku
Malarstwo XX i XXI wieku
R16ENW5WbFQoN
Ilustracja składa się z sześciu fotografii dzieł malarskich umieszczonych w dwóch rzędach. Od lewej na górze sztuka ulicy, przedstawia artystę wykonującego mural, na którym znajduje się magnetofon kasetowy ogromnych rozmiarów. Obok znajduje się obraz przestawiający bociana na tle zielonej łąki. Kolejny obraz "Madonna Rafaela" - przedstawia twarz Madonny, która rozpada się na podobieństwo rozpadu atomu: na kule, geometryczne figury i formy przypominające rogi nosorożca. Poniżej w drugim rzędzie od lewej strony obraz przedstawia ulicę małego miasteczka w pogodny dzień. Kolejny obraz to ułożone obok siebie czarne i białe kwadraty jednakowej wielkości, które nie tworzą żadnego obrazu. Ostatni obraz wypełnia twarz mężczyzny, na której widać ułożone nieregularne prostokąty.
Malarstwo współczesne
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1JF15D5KDDOO
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Współcześni artyści wyrażają swoje poglądy o otaczającym nas świecie za pomocą środków wykraczających często poza tradycyjne rozwiązania. Nie oznacza to jednak, że zrezygnowali z gatunków i technik wypracowanych przez wieki. Nadal wybierają tradycyjne techniki malarskie, łączą je, eksperymentują, nadając swoim dziełom odmienną, zindywidualizowaną formę wypowiedzi, szukają kontekstówkontekstkontekstkontekstów swojej sztuki.
Sztuka nowoczesna jest często wyzwaniem dla odbiorcy, bywa niezrozumiała, skłania do odniesień biograficznych artysty, poszukiwania kontekstówkontekstkontekstów (historycznego lub religijnego), czy wyjaśnienia niedosłownych i symbolicznych znaczeń. Aby lepiej zrozumieć sztukę współczesną, warto poznać kierunki, biografie artystów i rodzaje technik malarskich.
Awangarda (z fr. avant garde „straż przednia”) – oznacza zespół tendencji i kierunków w sztuce XX wieku odrzucający dotychczasowe style i sposoby tworzenia. Artyści awangardowi konstruują własny świat, nie naśladują rzeczywistości, szukają własnego języka wyrazu.
Reprezentanci kierunków w malarstwie XX prezentowali różne poglądy artystyczne, posługiwali się różnymi technikami i środkami wyrazu. Zapoznasz się z dwoma z nich: abstrakcjonizmem i konceptualizmem.
Sztuka abstrakcyjna - to styl, którego źródłem jest świat rzeczywisty, ale przedstawienie go nie odzwierciedla, w abstrakcji istnieją tylko kształty, kolory, formy i znaki.
Termin ten po raz pierwszy został użyty w tytule akwareli Wassily'ego Kandinsky'egoWassily KandinskyWassily'ego Kandinsky'ego w 1910 r.
Abstrakcja może być niegeometryczna i geometryczna.
Wassily Kandinsky
czytaj: wasili kandinski
Abstrakcja niegeometryczna
AbstrakcjęabstrakcjonizmAbstrakcję w swobodnej formie, gdzie plamy są nieregularne i dynamiczne określa się abstrakcją niegeometryczną.
RPPPHLFXS797B
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Wassilija Kandinskiego [czytaj: Wasilija kandinskiego] „Pierwsza akwarela abstrakcyjna”. Grafika przedstawia rozmieszczone plamy w różnych kolorach i linie cienie i grube o nieregularnych kształtach, różnych kolorach swobodnie położone na całej powierzchni obrazu. Kreski mają wijący kształt i różne kierunki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Obraz jest akwarelą, niektóre z plam ukształtowały się w wyniku rozlania farby na mokrej płaszczyźnie. 2. Malarz nakładał kolory z lekkością, komponując je na całej powierzchni dzieła. 3. Poza plamami pojawia się także kreska o wijącym się kształcie i różnych kierunkach.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Wassilija Kandinskiego [czytaj: Wasilija kandinskiego] „Pierwsza akwarela abstrakcyjna”. Grafika przedstawia rozmieszczone plamy w różnych kolorach i linie cienie i grube o nieregularnych kształtach, różnych kolorach swobodnie położone na całej powierzchni obrazu. Kreski mają wijący kształt i różne kierunki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Obraz jest akwarelą, niektóre z plam ukształtowały się w wyniku rozlania farby na mokrej płaszczyźnie. 2. Malarz nakładał kolory z lekkością, komponując je na całej powierzchni dzieła. 3. Poza plamami pojawia się także kreska o wijącym się kształcie i różnych kierunkach.
Wassily Kandinsky [czytaj: wasilij kandinski] „Pierwsza akwarela abstrakcyjna”, 1910 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Action Painting czyli malarstwo gestu
Od około połowy XX wieku, w Stanach Zjednoczonych szczególną popularność zyskała abstrakcja niegeometryczna: Action PaintingAction PaintingAction Painting czyli malarstwo gestumalarstwo gestumalarstwo gestu.
Artyści zwracali uwagę na sam akt twórczy i proces powstawania dzieła. Gest malarski był podstawowym środkiem wyrazu, który w założeniu miał wyrażać emocje.
Action Painting
czytaj: akszyn pejnting
RM4MR9GMCPLNL
Obraz abstrakcyjny o silnym wyrazie ekspresji. Ukazuje mocne, zdecydowane, czarne linie, namalowane w różnych kierunkach i krzyżujące się pod różnymi kątami. Sugerują żelazną kratownicę, obejmującą i podtrzymującą kompozycję. Tło wypełnia biel, pokrywająca wcześniej nałożone na cały obraz warstwy pomarańczy i żółcieni, które przebijają przez białe, niedokładnie zamalowane pokłady bieli. Szczególnie widoczne są one przy czarnych liniach. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:Artysta zastosował dynamiczną kompozycję wyraźnymi i zdecydowanymi pociągnięciami pędzla - liniami poziomymi, pionowymi i skosami. Artysta zastosował również silne kontrasty czerni, bieli i ciepłej barwy pomarańczowej. Obraz charakteryzuje spontaniczny i śmiały styl.
Obraz abstrakcyjny o silnym wyrazie ekspresji. Ukazuje mocne, zdecydowane, czarne linie, namalowane w różnych kierunkach i krzyżujące się pod różnymi kątami. Sugerują żelazną kratownicę, obejmującą i podtrzymującą kompozycję. Tło wypełnia biel, pokrywająca wcześniej nałożone na cały obraz warstwy pomarańczy i żółcieni, które przebijają przez białe, niedokładnie zamalowane pokłady bieli. Szczególnie widoczne są one przy czarnych liniach. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:Artysta zastosował dynamiczną kompozycję wyraźnymi i zdecydowanymi pociągnięciami pędzla - liniami poziomymi, pionowymi i skosami. Artysta zastosował również silne kontrasty czerni, bieli i ciepłej barwy pomarańczowej. Obraz charakteryzuje spontaniczny i śmiały styl.
Franz Kline [czytaj: franc klajn] Orange Outline [czytaj: orendż autlajn], 1955 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Technika drippingu
R1DPTS3GFU6TE1
Fotografia przedstawia artystę tworzącego obraz. Zdjęcie jest czarno‑białe, w jego centrum znajduje się malarz, który przykucnął nad swoim dziełem. Artysta jest w średnim wieku, ma dużą łysinę, a nad uszami ciemne włosy. W kąciku ust trzyma papierosa. Ubrany jest w spodnie z z podwiniętymi mankietami oraz fartuch, na nogach ma sznurowane buty. W prawej dłoni ubrudzonej farbą artysta trzyma pędzel, z którego wąską smużką spływa czarna farba, wprost na tworzony obraz, rozłożony na podłodze. W lewej ręce artysta trzyma puszkę z farbą. Obraz, nad którym kuca artysta jest duży. Na białym tle znajdują się nieregularne linie i kształty w ciemnym kolorze. W rogu pomieszczenia stoi kredens, a obok niego oparty jest obraz.
Jackson Pollock [czytaj: dżekson polok]w trakcie pracy w swoim studio
Źródło: Getty Images, The LIFE Premium Collection, Martha Holmes, Fotografia, dostępny w internecie: https://www.tate.org.uk/art/artists/jackson-pollock-1785/jackson-pollock-separating-man-myth [dostęp 6.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Twórcy abstrakcji uważali, że sposób malowania powinien zawierać jak największy ładunek energii, a tym samym być nacechowanym emocjami i ekspresją.
Takie było malarstwo Jacksona PollockaJackson PollockJacksona Pollocka , który w swoim malarstwie zastosował metodę drippingudrippingdrippingu. Polegała ona na rozpryskiwaniu i rozlewaniu farby na płótnach ogromnych rozmiarów. Obrazy rozkładał na podłodze, wylewał na nie wiadra farby, rozciągał ją kijem lub pędzlem, kapał farbą na powierzchnię płótna, które traktował jak pole do działania.
Na ilustracji obok znajduje się fotografia przedstawiająca artystę podczas pracy.
Jackson Pollock
[czytaj: dżekson polok]
RJ1UKQ6O2SFGH
Ilustracja przedstawia obraz Jacksona Pollocka [czytaj: dżeksona poloka] „No. 5”. Na obrazie mamy trzy kolory farby: żółty, brązowy, biały i czarny. Obraz wygląda tak jakby farba była nanoszona poprzez chlapnięcie pędzlem na dzieło. Kolory nakładają się na siebie i przypominają utkane ptasie gniazdo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plamy na obrazie tworzą skomplikowany układ przypominający sieć. 2. Malarz wylewał farbę na płótno, pryskał i chlapał kolorami w różnych kierunkach. 3. Najważniejszy dla artysty jest gest, ekspresja.
Ilustracja przedstawia obraz Jacksona Pollocka [czytaj: dżeksona poloka] „No. 5”. Na obrazie mamy trzy kolory farby: żółty, brązowy, biały i czarny. Obraz wygląda tak jakby farba była nanoszona poprzez chlapnięcie pędzlem na dzieło. Kolory nakładają się na siebie i przypominają utkane ptasie gniazdo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plamy na obrazie tworzą skomplikowany układ przypominający sieć. 2. Malarz wylewał farbę na płótno, pryskał i chlapał kolorami w różnych kierunkach. 3. Najważniejszy dla artysty jest gest, ekspresja.
Jackson Pollock [czytaj: dżekson polok] "No.5"
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Obraz „Rytm jesieni (numer 30)” jest dziełem pokaźnych rozmiarów (266,7 cm × 525,8 cm), które jako abstrakcjaabstrakcjonizmabstrakcja zaskakuje odbiorcę dynamiką i żywiołowością.
R1LJKKNAGNC2C
Fotografia przedstawia wielki obraz oraz trzy znajdujące się przed nim osoby. Obraz wykonany jest w stylu abstrakcyjnym, ma układ poziomy i składa się z plątaniny wielu nieregularnych linii różnej grubości, nachodzących na siebie. Obraz jest dynamiczny, bardzo dużo się na nim dzieje, a linie są w kolorze czarnym, białym i brązowym na jasnobrązowym tle. Pomieszczenie nie jest zbyt jasno oświetlone. Dzieło znajdujące się na ścianie ma układ poziomy i wykonane jest w stylu abstrakcyjnym. Przed obrazem stoją dwie drewniane ławki z ciemnymi, tapicerowanymi siedzeniami. Na ławce znajdującej się po lewej stronie, przodem do obrazu, siedzą dwie osoby - kobieta i mężczyzna. Mężczyzna ma ciemne włosy, ubrany jest w białą bluzę i ciemne spodnie, nogi ma rozstawione szeroko, a łokcie opiera na kolanach. Siedząca obok niego kobieta ubrana jest w beżową kurtkę, granatowe spodnie oraz jasne, sportowe buty. Kobieta trzyma swoją lewą rękę na plecach mężczyzny, a wzrok skierowany ma w lewo. Na drugiej ławce siedzi kobieta skierowana plecami do obrazu. Kobieta ma na sobie ciemne ubrania, nogę założoną na drugą nogę oraz skrzyżowane ręce oparte na kolanach. Głowę pochyla nisko, w jednej ręce trzyma kartkę papieru.
Jackson Pollock [czytaj: dżekson polok], Chris Van Pelt [czytaj: kris wan pelt] "Ludzie obserwujący obraz Jacksona Pollocka[czytaj: dżeksona poloka]„ Rytm jesieni (numer 30)”
Źródło: Fotografia, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://johnesimpson.com/blog/2013/09/unseen-in-september/ [dostęp 4.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1VMB9CSZ9JQT1
Zdjęcie przedstawia opakowanie puzzli ukazujących obraz Jacksona Pollocka pod tytułem „Rytm jesieni (numer 30)”. Opakowanie umieszczone centralnie na zdjęciu jest w kształcie tuby z białą pokrywką. Na pudełku znajduje się obraz wykonany w stylu abstrakcyjnym, składający się z plątaniny wielu nieregularnych linii różnej grubości, nachodzących na siebie. Linie są w kolorze czarnym, białym i brązowym na jasnobrązowym tle. Z prawej strony opakowania znajduje się żółty napis „Art Puzzle” umieszczony na czarnym tle. Na dole tuby jest biały napis „Autumn rythm” na czarnym tle.
Źródło: Fotografia, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.worthpoint.com/worthopedia/jackson-pollock-autumn-rhythm-jigsaw-1993587541 [dostęp 6.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Technika PollockaJackson PollockPollocka zainspirowała wiele osób z różnych dziedzin pop kultury.
Na ilustracji obok znajduje się ilustracja z ART Puzzle [czytaj: art pazl] z obrazem „Rytm jesieni (numer 30)” wyprodukowanymi przez Fundację Pollock‑Krasner [czytaj: polok‑krasner] w Nowym Jorku.
Japońska projektantka mody Chitose Abe [czytaj: czitose abej], marka Sacai [czytaj: sakai], stworzyła linię odzieży, wykorzystując detale z poplamionej farbą podłogi studia PollockaJackson PollockPollocka w The Springs [czytaj: de springs].
Projekty ubrań miały swoją premierę w Paryżu podczas Tygodnia Mody - przykład tej realizacji znajduje się na ilustracji poniżej.
R1GZ5BQ9LK2MU
Fotografia przedstawia ubiór od pasa w dół kilku osób stojących bądź idących obok siebie. Ich dłonie opuszczone są wzdłuż tułowia, a paznokcie pomalowane na ciemny kolor. Osoby znajdują się na ciemnej podłodze, do której przytwierdzona jest biała taśma. Postacie stoją przed taśmą, a jedna z nich trzyma czubek buta na białej taśmie. Ubrane są w długie, sięgające kostek, wzorzyste szaty i wzorzyste botki ze szpiczastymi noskami i czarnymi podeszwami. Stroje są luźne, dwie osoby mają dodatkowo czarne narzutki bądź rozpięte płaszcze z cienkiej, półprzezroczystej tkaniny, a jedna osoba trzyma kwadratową torbę z brązowymi elementami w kształcie rączek. Ubrania i buty wszystkich osób wykonane są w tym samym stylu i podobnych kolorach oraz wzorach. Szaty i buty są w odcieniach niebieskiego, fioletu, szarości. Charakterystyczną cechą wspólną jest wzór na ubraniach i butach, stanowiący niekończący się zbiór różnokolorowych nieregularnych plam o różnej wielkości i kształcie. Ubrania wyglądają jakby ktoś pokropił je kolorowymi farbami – występują plamy i ciapki w kolorze żółtym, białym, czerwonym, pomarańczowym, czarnym i fioletowym.
Kolekcja ubrań inspirowana pracami Jackson Pollock [czytaj: dżekson polok]
Źródło: sacaiofficial [czytaj: skaofiszyl], Fotografia, dostępny w internecie: https://www.monopol-magazin.de/sacai-jackson-pollock [dostęp 6.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 1
RGVMSMUUUV8ZZ
Dopasuj przykłady ekspresjonizmu abstrakcjonistycznego do autora.
Dopasuj przykłady ekspresjonizmu abstrakcjonistycznego do autora.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1Z67BO2TBTNU
Spośród twórców wybierz tych, którzy są przedstawicielami abstrakcjonizmu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Podpowiedź znajdziesz w opisach dzieł w treści materiału.
Jackson Pollock, Wassily Kandinsky, Tadeusz Kantor, Franz Kline.
Abstrakcja geometryczna
W drugiej dekadzie XX wieku powstała abstrakcja geometrycznaabstrakcja geometrycznaabstrakcja geometryczna.
PietMondrian
Holenderski artysta Piet Mondrian wychodząc od wiernego rysunku drzewa, stopniowo upraszczał jego formę, uzyskując przedstawienie abstrakcyjne. Przekształcane przez artystę drzewo powstawało z przecinających się wielu łuków i linii, opartych na geometrycznym schemacie. Przestrzeń między nimi Mondrian wypełnił płaską plamą koloru.
R7Q94CQS3S7SP
Ilustracja przedstawia drzewo bez liści, które w dolnej części jest w kolorze ciemnej czerwieni i stopniowo przechodzi w czerń przy górnych gałęziach. Przedstawione jest na niebieskim tle. Rysowane jest prostymi, krótkimi pionowymi i poziomymi liniami.
Piet Mondrian, "Czerwone drzewo"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RH4vnAdN2PnP1
Ilustracja przedstawia drzewo bez liści w kolorze szarym o gałęziach rysowanych długimi pociągnięciami. Między gałęziami tworzą się różne figury geometryczne. Drzewo wtapia się w tło, które stanowi plamy szarości i bieli.
Piet Mondrian "Szare drzewo"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RP7x4Ja2sQPvd
Ilustracja przedstawia obraz Pieta Mondriana „Kwitnąca jabłoń”. Obraz jest kompozycją figur geometrycznych głównie owalnych lub zaokrąglonych. W dolnej części te figury są mniejsze niż w górnej. Kolory obrazu są jasne, a kształt figur rysowany jest czarną farbą.
Ilustracja interaktywna. Na obrazie widać duży czerwony kwadrat zajmujący 2/3 powierzchni z jednym z wierzchołków w górnym prawym rogu. Po lewej stronie są trzy prostokąty: dwa w kolorze biały i jeden dolny w kolorze niebieskim. Pod kwadratem jest prostokąt o długości boku równej 4/5 długości boku kwadratu. Pozostałą część stanowią małe prostokąty jeden pod drugim w kolorze białym i żółtym. Figury są oddzielone od siebie czarną kreską. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W obrazie znajdują się figury w trzech kolorach podstawowych na białym tle: czerwona, niebieska i żółta. 2. Płaskie pola barwne podzielone są krzyżującymi się pod kątem prostym, czarnymi liniami. 3. Obraz nie jest ograniczony z żadnej strony – posiada kompozycję otwartą.
Ilustracja interaktywna. Na obrazie widać duży czerwony kwadrat zajmujący 2/3 powierzchni z jednym z wierzchołków w górnym prawym rogu. Po lewej stronie są trzy prostokąty: dwa w kolorze biały i jeden dolny w kolorze niebieskim. Pod kwadratem jest prostokąt o długości boku równej 4/5 długości boku kwadratu. Pozostałą część stanowią małe prostokąty jeden pod drugim w kolorze białym i żółtym. Figury są oddzielone od siebie czarną kreską. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W obrazie znajdują się figury w trzech kolorach podstawowych na białym tle: czerwona, niebieska i żółta. 2. Płaskie pola barwne podzielone są krzyżującymi się pod kątem prostym, czarnymi liniami. 3. Obraz nie jest ograniczony z żadnej strony – posiada kompozycję otwartą.
Piet Mondrian "Kompozycja z czerwonym, niebieskim i żółtym"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R74jQJ6YL94fs1
Dokończ zdanie. Abstrakcja geometryczna to odmiana sztuki abstrakcyjnej polegająca na operowaniu różnorodnymi formami:
Sztuka konceptualna rozważa wiele możliwości dotyczących sztuki, np. że istnieją niezliczone sposoby malowania tego, co już zostało namalowane. Albo, że koncepcja dzieła może polegać na działaniu przypadku, czyli dzieło może powstać bez wcześniejszej idei. Konceptualizm także zakłada, że wykonanie dzieła, jak też dzieło wykonane, może w ogóle nie mieć znaczenia. A jedyną rzeczą, która naprawdę się liczy, jest pomysł.
Dla zainteresowanych
Termin „sztuka konceptualna” został użyty po raz pierwszy przez Sola LeWitta w 1967 roku.
Gerhard Richter[czytaj: gerhard rikter] malował abstrakcje generowane przez przypadek. Zwróć uwagę, że ta koncepcja powstała już w latach 60‑tych XX wieku. Artysta starał się oderwać malarstwo od jego tradycyjnych wartości, takich jak obserwacja otoczenia i ekspresja związana z własnoręcznym wykonaniem dzieła. Jego abstrakcja „1024 kolory” jest przykładem dzieła, w którym artysta rezygnuje z jakiejkolwiek idei.
R18OL4OCXRNM6
Obraz przedstawia siatkę maleńkich, kolorowych kwadratów rozdzielonych białymi liniami. Niektóre kolory są jasne, inne ciemne, lecz ich układ jest losowy. Dodatkowo na ilustracji znajdują się interaktywne punkty. 1. Dzieło składa się z regularnej siatki 1024 kolorowych kwadratów, rozdzielonych białymi liniami., 2. Sieć białych linii zapobiega stykaniu się kolorów, tonowaniu i mieszaniu się w oku widza., 3. Kolory są przypadkowo wybrane. autor nie opierał się na żadnym schemacie. Wyeliminowana jest nawet możliwość występowania przypadkowych harmonii., 4. Artysta pokazuje, że dzieło może powstać bez udziału człowieka, jako przypadek. Jednocześnie taki obraz mógłby być wykonany maszynowo, bez ludzkiego udziału.
Obraz przedstawia siatkę maleńkich, kolorowych kwadratów rozdzielonych białymi liniami. Niektóre kolory są jasne, inne ciemne, lecz ich układ jest losowy. Dodatkowo na ilustracji znajdują się interaktywne punkty. 1. Dzieło składa się z regularnej siatki 1024 kolorowych kwadratów, rozdzielonych białymi liniami., 2. Sieć białych linii zapobiega stykaniu się kolorów, tonowaniu i mieszaniu się w oku widza., 3. Kolory są przypadkowo wybrane. autor nie opierał się na żadnym schemacie. Wyeliminowana jest nawet możliwość występowania przypadkowych harmonii., 4. Artysta pokazuje, że dzieło może powstać bez udziału człowieka, jako przypadek. Jednocześnie taki obraz mógłby być wykonany maszynowo, bez ludzkiego udziału.
Gehrard Richter, "1024 kolory"
Źródło: Gerhard Richter, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki, Krefeld, dostępny w internecie: https://en.wahooart.com/@@/8XY4L4-Gerhard-Richter-1024-Colours [dostęp 7.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Współcześni artyści często korzystają z założeń sztuki koncepcyjnej. Prace Debry Ramsay [czytaj: debry remsej] przywodzą na myśl dwie podstawowe idee, które dominują w naszej kulturze:
Przekonanie, że każdy aspekt naszego życia jest monitorowany, obliczany i analizowany.
Świadomość, że natura się zmienia i że teraz możemy ją obserwować i odnaleźć w tym estetyczne piękno.
R1a5zTE9SEgeg1
Obraz przedstawia zbiór kolorowych, poziomych linii. Kilka linii jest grubszych i biegnie przez całą szerokość obrazu, natomiast pozostałe są równej grubości, lecz mają różną długość. Początek wszystkich linii o tej samej grubości jest na tej samej wysokości, tak samo koniec każdej linii jest na tej samej wysokości, co daje wrażenie wyjustowania tekstu. Kolory są w większości stonowane, użyto między innymi zieleni, niebieskiego, czarnego, bordo czy jasnego żółtego.
Debra Ramsay [czytaj: debra remsej], „Rok koloru dostosowany do długości dnia”, akryl na folii poliestrowej, 2018 r., pamono.eu, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Debra Ramsay, Rok koloru dostosowany do długości dnia, Akryl na folii poliestrowej, dostępny w internecie: https://www.pamono.eu/time-collides-2018 [dostęp 7.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Debra Ramsay uchwyciła upływ czasu, dokumentując zmianę koloru w tym samym miejscu na przestrzeni roku ( New Berlin, NY) [czytaj: nju berlin, nju jork].
Pomimo, iż obrazy artystki są abstrakcjami, to myśli o każdym z nich jak o pejzażu. Cykl pracy jest długi; artystka wraca na określony szlak o różnych porach roku, wykonując zdjęcia.
Po powrocie do studia miesza kolory za pomocą programu, który interpretował kolor wybrany ze zdjęcia na formułę farby. Widz zobaczy każdą porę roku jako indywidualny obraz, a cały rok jako inny obraz.
R1JMH27GQL2N81
Ilustracja przedstawia obraz, na którym znajduje się pięć ciemnoróżowych prostokątów w układzie poziomym, ułożonych piętrowo na sobie. Zostały namalowane różnymi grubościami pędzli. Prostokąt znajdujący się najniżej jest najgrubszy i najdłuższy, stanowi podstawę całej konstrukcji, a każdy kolejny jest krótszy i cieńszy. Prostokąty ułożone są symetrycznie, w sposób wyśrodkowany. Pasma farby wyglądają tak, jakby były ułożone jeden na drugim i zwężają się stopniowo od dołu do góry, tworząc kształt zigguratu. Praca pokazuje niechęć artysty do dokonywania zbyt świadomych wyborów, w szczególności tego, jaki rozmiar pędzla wybrać. Jednoczesne używanie wszystkich pędzli to sposób na uniknięcie konieczności wybierania jednego z nich.
Martin Creed, Praca nr 1104 (Work No. 1104), akryl na płótnie, Galeria Tate Modern[czytaj: tejt modern], Londyn
Źródło: Martin Creed, Praca nr 1104 (Work No. 1104), dostępny w internecie: https://www.tate.org.uk/art/artworks/creed-work-no-1105-ar01154 [dostęp 7.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Dziełem opartym na innej koncepcji jest obraz Martina Creed [czytaj: martina krida] „Work No.1104” [czytaj: łork namber łan tałzend łan handred end fołr] z 2011r. Dzieło składa się z sześciu grubych poziomych pociągnięć farby akrylowej na płótnie. Pasma farby wyglądają tak, jakby były ułożone jedno na drugim i zwężają się stopniowo od dołu do góry, tworząc kształt zigguratu.
Praca pokazuje niechęć artysty do dokonywania zbyt świadomych wyborów, w szczególności tego, jaki rozmiar pędzla wybrać. Stąd jednoczesne używanie wszystkich pędzli to sposób na uniknięcie konieczności wybierania jednego z nich. Praca odzwierciedla ironiczny stosunek autora do świata, objawiający się w minimalnym użyciu środków artystycznych, a także ograniczonym wkładzie pracy artysty.
Ćwiczenie 3
RDfbMIWhB06rr
Ilustracja przedstawia obraz, na którym widać nieregularnie pozostawione plamy wykonane pędzlem. Pociągnięcia są nieregularne. Połowa obrazu ma kolor czerwony, na którym są pociągnięcia pędzlem w różnych barwach. Druga część to pociągnięcia pędzlem o różnych barwach i wielkości.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RCUdNtu9mZdWh
Zaznacz cechy właściwe dla powyższego dzieła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3
RA1GTXA8GJMRL
Podaj nazwę oryginalnej techniki, która przyniosła sławę Jacksonowi Pollockowi. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Technika ta swoją nazwę wzięła od „kapania”. Podpowiedź znajdziesz w treści materiału
Dripping przyniósł Jacksonowi Pollockowi sławę.
1
Ćwiczenie 4
RxQB4cLg5PNr2
Zapisz nazwę stylu, który zdominował obrazy Marka Rothki. Tu uzupełnij to styl, który zdominował obrazy Marka Rothki [czytaj: marka rotki], tworzone od lat 50. XX wieku aż do śmierci w 1970 roku.
Zapisz nazwę stylu, który zdominował obrazy Marka Rothki. Tu uzupełnij to styl, który zdominował obrazy Marka Rothki [czytaj: marka rotki], tworzone od lat 50. XX wieku aż do śmierci w 1970 roku.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
Za chwilę czeka cię ciekawe doświadczenie artystyczne. Włącz swoją ulubioną muzykę. Zastanów się, czy można ją namalować? Spróbuj teraz wykonać ćwiczenie, znajdujące się poniżej. Powodzenia!
Ruk0siscH3tze
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R168N494B3T9T
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W celu właściwego użycia akwareli, pamiętaj o zasadzie malowania wodą z niewielką ilością pigmentupigmentpigmentu. Zwróć uwagę również na to, aby pozostawić miejsca białe, nie pokryte farbą. Maluj najpierw jasnymi barwami, potem ciemniejszymi.
Praca powinna być wykonana barwami nasyconymi, które określa się dźwięcznymi.
Ilustracja poniżej przedstawia sześć przykładowych rozwiązań. Traktuj je jako inspirację i zaproponuj własne, oryginalne rozwiązanie.
R1ARFDM8M32J8
Fotokolaż przedstawiający przykładowe prace wykonane technika akwareli. Wszystkie sześć dzieł to abstrakcje.
Fotokolaż przedstawiający przykładowe prace
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Polecenie 2
R54GETLS9792R
Jak sądzisz, czy do wyrażenia w pracy malarskiej radości i szczęścia bardziej odpowiadałaby abstrakcja geometryczna czy abstrakcje niegeometryczna? Uzasadnij swój wybór w kilku zdaniach. Zapisz swoją odpowiedź w polu poniżej.
Zwróć uwagę na cechy malarstwa abstrakcyjnego: geometryczne posługuje się figurami geometrycznymi, a niegeometryczne - swobodnymi barwnymi plamami i liniami.
charakterystyczna dla sztuki XX wieku tendencja polegająca na rezygnacji z odtwarzania rzeczywistości i posługiwaniu się formami plastycznymi powstałymi z połączenia figur geometrycznych, kompozycji kolorowych płaszczyzn i plam
abstrakcja geometryczna
abstrakcja geometryczna
odmiana sztuki abstrakcyjnej polegająca na operowaniu (w kompozycjach malarskich, rzeźbiarskich, graficznych) różnorodnymi formami geometrycznymi
akwarela
akwarela
farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze; plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy; artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne
dripping
dripping
półautomatyczna technika malarska, polegająca na wylewaniu farby na płótno i przez jego pochylanie tworzeniu ściekających, nieoczekiwanych form
faktura
faktura
sposób kształtowania powierzchni dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, przedmiotu rzemiosła artystycznego, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy; w malarstwie zwł. sposób nakładania farb na podłoże (faktura gładka, szorstka, impastowa)
kontrast
kontrast
różnica, przeciwieństwo lub przeciwstawienie elementów np. barw
malarstwo gestu
malarstwo gestu
ang. action paintingAction Paintingaction painting gatunek malarstwa współczesnego, który największy nacisk kładzie na proces powstawania dzieła
podobrazie
podobrazie
materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryte zaprawą malarską (tzw. gruntem), na którym powstaje malowidło
sztuka awangardowa
sztuka awangardowa
dotyczy aktywności artystów, których twórczość w określonym okresie historycznym jest niekonwencjonalna i nowatorska
ziggurat
ziggurat
(zigurat) wieża sakralna, świątynia; charakterystyczna dla architektury starożytnej Mezopotamii budowla tarasowa
to zespół czynników powiązanych z czymś, niezbędnych do dokładnego zrozumienia np. dzieła malarskiego; dostarczają informacji o uwarunkowaniach społecznych, kulturowych, historycznych, psychologicznych
pigment
pigment
naturalna substancja barwiąca, produkowana przez żywe komórki niektórych zwierząt i roślin;