Podsumowanie - artysta malarz, techniki malarskie, sztuka XX i XX wieku

Podsumujmy wiadomości o warsztacie artysty malarza oraz o różnorodnych technikach malarskich, którymi posługują się twórcy dzieł malarskich.
Przypomnij sobie, jakie materiały i narzędzia używa w swojej pracy artysta malarz:

farby ( w zależności od techniki: olejne, akwarele, tempery, gwasze, farby plakatowe, akrylowe),
pędzle, szpachle malarskie, wałki,
olej lniany, terpentyna, werniks i inne preparaty do rozcieńczania farb i zabezpieczania powierzchni obrazów,
paleta malarska,
płótno naciągnięte na drewnianą ramę (na którym powstaje obraz),
kaseta z przegródkami na farby, pędzle i rozpuszczalniki,
papier, tektura lub inne rodzaje materiałów,
grunt ( preparat do zagruntowania podobrazia przed malowaniem),
sztaluga.
Techniki malarskie

Jednym z kryteriów podziału malarstwa jest technika. Do najbardziej znanych technik malarskich należą:
technika olejna,
gwasz,
akryl,
tempera,
akwarela,
fresk,
pastel,
kolaż,
mozaika,
a także techniki mieszane, własne.
Definicja mówi o farbach (miejsce do wpisania odpowiedzi).
Wśród technik malarskich są również techniki mieszane,
zwane też technikami kombinowanymi lub technikami własnymi.
Awangarda malarska II poł. XX wieku i XXI wieku otworzyła wiele możliwości współczesnej sztuce, w tym malarstwu, dlatego nasze podsumowanie dotyczyć będzie tego, co jest aktualne.
Istnieje kilka charakterystycznych cech, które wyróżniają współczesne malarstwo na tle innych epok artystycznych:
Różnorodność; twórczość malarska obejmuje wiele technik i środków wyrazu artystycznego pod względem materiałów, formy, tematyki, a nawet lokalizacji, etc.;
Brak jednolitej ideologii, jaka często była widoczna w innych okresach i ruchach artystycznych;
Sztuka stanowi odzwierciedlenie dzisiejszego świata, być może z tego powodu sztuka współczesna bywa zagmatwana, dziwaczna, może też być oderwana od rzeczywistości, a także bardzo osobista;
Artyści współcześni odbiegają od schematów nakreślonych przez twórców z poprzednich epok;
Innowacje wprowadzane przez artystów są znacznie śmielsze od tego, co robiono wcześniej, mamy do czynienia z łączeniem sztuki z innymi dziedzinami, a także z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi;
Masowość – jeszcze nigdy (w znanej nam historii) artystów nie było tak wielu. Odzwierciedlają to chociażby liczne wydarzenia kulturalne, wystawy, galerie, targi sztuki, etc.
Powszechny dostęp do sztuki - poprzez środki masowego przekazu i social - media informacje o wydarzeniach artystycznych docierają niemal wszędzie, dając możliwość obserwacji i uczestnictwa szerokiemu gronu odbiorców.
Słownik
charakterystyczna dla sztuki XX wieku tendencja polegająca na rezygnacji z odtwarzania rzeczywistości i posługiwaniu się formami plastycznymi powstałymi z połączenia figur geometrycznych, kompozycji kolorowych płaszczyzn i plam
odmiana sztuki abstrakcyjnej polegająca na operowaniu (w kompozycjach malarskich, rzeźbiarskich, graficznych) różnorodnymi formami geometrycznymi
farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze; plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy; artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne
wł. alla prima – za pierwszym razem – technika malowania, głównie farbami olejnymi, polegająca na kładzeniu farb bezpośrednio na zaprawie, bez przygotowywania szkicu
(z fr. wym. atelje) – pomieszczenie, będące miejscem pracy twórczej jednego lub kilku artystów; współcześnie określenie to odnosi się najczęściej do studia fotograficznego - atelier fotograficzne
są to wszystkie kolory oprócz czerni, bieli i wszystkich szarości
półautomatyczna technika malarska, polegająca na wylewaniu farby na płótno i przez jego pochylanie tworzeniu ściekających, nieoczekiwanych form
sposób kształtowania powierzchni dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, przedmiotu rzemiosła artystycznego, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy; w malarstwie zwł. sposób nakładania farb na podłoże (faktura gładka, szorstka, impastowa)
w technikach malarskich warstwa sporządzana najczęściej z roztworu klejowego, kredy, gipsu, barwnika, nakładana na podłoże malarskie (płótno, drewno itp.), spełniająca częściowo rolę zabezpieczającą koloryt malowidła przed prześwitywaniem koloru podłoża; dawniej z reguły gruntowano także papier pod większość technik rysunkowych
kryjąca farba wodna z dodatkiem bieli ołowiowej lub kredy, w której spoiwem jest guma arabska lub białko; także technika malarska posługująca się farbami gwaszowymi oraz obraz wykonany taką techniką
technika malarska stosowana głównie w malarstwie olejnym, polegająca na nakładaniu farby grubą warstwą, pędzlem lub za pomocą szpachli
awangardowa tendencja w sztukach plastycznych, polegająca na wykorzystywaniu przypadku w procesie tworzenia dzieła sztuki
z języka francuskiego (collage) oznacza przyklejanie; jest to technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku; po przyklejeniu ich na wybrane podłoże (np. płótno, papier) można dokonać ostatecznej korekty za pomocą farb, piórka, pisaka, ołówka, a nawet zwykłego długopisu
to zespół czynników powiązanych z czymś, niezbędnych do dokładnego zrozumienia np. dzieła malarskiego; dostarczają informacji o uwarunkowaniach społecznych, kulturowych, historycznych, psychologicznych
różnica, przeciwieństwo lub przeciwstawienie elementów np. barw
cienka warstwa przezroczystej farby położona na powierzchni obrazu
gatunek malarstwa współczesnego, który największy nacisk kładzie na proces powstawania dzieła. Inaczej: action painting
materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryte zaprawą malarską (tzw. gruntem), na którym powstaje malowidło
kolory wydają się mieć inna barwę niż w rzeczywistości ze względu na barwę elementów znajdujących się w otoczeniu
technika druku (rodzaj szablonu) polegająca na przetłaczaniu farby przez jedwabną siatkę, której części zostały pokryte wcześniej substancją nieprzepuszczającą; chętnie stosowana przez malarzy pop artu, którzy dzięki niej mogli przenosić obrazy fotograficzne bezpośrednio na swoje płótna
technika druku przez naciągniętą na ramę siatkę, na której elementy niedrukujące pokryte są substancją nieprzepuszczającą farby
dotyczy aktywności artystów, których twórczość w określonym okresie historycznym jest niekonwencjonalna i nowatorska
określenie stosowane umownie zarówno do sztuki ludów pierwotnych i egzotycznych, jak i do sztuki ludowej, a także do sztuki artystów amatorów
techniki malarskie polegające na posługiwaniu się farbami kryjącymi powstałymi z połączenia farby w proszku z klejem (klajstrem lub mączką kasztanową); do malowania farbami klejowymi stosowane są pędzle szczecinowe
rodzaj kryjącej farby, do wyrobu której oprócz barwników używa się jako spoiwa jaj kurzych w połączeniu z sokiem, piwem czy kwasem chlebowym lub gumy arabskiej i kazeiny, rozpuszczonych w oczyszczonym oleju i żywicy drzew iglastych; także technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami temperowymi oraz obraz namalowany tą techniką
szlachetny lakier stosowany do celów artystycznych (malarskich), którego podstawowym składnikiem jest żywica rozpuszczona w odpowiednim rozpuszczalniku
Źródła
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Linki do e‑materiałów
https://zpe.gov.pl/a/zastosowanie-technik-malarskich-w-praktyce–malujemy-akwarele/DUqUdoQb1
https://zpe.gov.pl/a/w-pracowni-artysty–malarskie-techniki-plastyczne/DAX2wu7cr
https://zpe.gov.pl/a/o-kilku-technikach-artystycznych/DISiNpomV
https://zpe.gov.pl/a/poznajemy-technike-kolazu–klasowy-fotokolaz/DzB1gCeUK
https://zpe.gov.pl/a/widok-za-oknem-namalowany-technika-pointylizmu/DTgA29Pjl
https://zpe.gov.pl/a/malowanie-punktami–nowa-technika-malarstwa-neoimpresjonistow/Da2XZhriU
https://zpe.gov.pl/b/jak-swoje-dziela-tworzyli-abstrakcjonisci/PKcJiUIxQ
https://zpe.gov.pl/b/abstrakcja-geometryczna-projektujemy-odziez-i-akcesoria/P15JDADgI
https://zpe.gov.pl/a/sila-ekspresji–wyrazenie-siebie-poprzez-sile-malarska/D9wSEQOCu