RLiXnQ0W3ZvQv
Na zdjęciu widoczny jest niecierpek gruczołowaty. Z drobnej zielono‑bordowej łodygi wyrasta 8 kwiatostanów, jeden z nich jest już wyraźnie rozwinięty, reszta jest jeszcze zielona i zamknięta. Rozwinięty kwiat ma delikatne płatki koloru różowego z drobnymi cętkowaniami. Z pąków zwisają pojedyncze krople wody.

Rośliny nasienne - okrytonasienne

Barwne kwiaty niecierpka gruczołowatego, przedstawiciela okrytonasiennych.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Owoce i nasiona

Rośliny okrytonasienneokrytonasienneokrytonasienne wykształciły różne sposoby „podróżowania”, co pozwala im kolonizować odległe przestrzenie. Na podbój świata wysyłają swoje potomstwo zamknięte w bezpiecznych kapsułach – nasionach, które dodatkowo są chronione przez okrywy owocówowocowoców.

Owoce zbudowane są z owocni i nasion

Owoc powstaje z przekształconego kwiatukwiatkwiatu, który został zapylonyzapyleniezapylony. Jest organem zawierającym nasiona. Do jego zadań należy ochrona nasion w czasie ich rozwoju oraz udział w ich rozsiewaniurozsiewanierozsiewaniu. Owoce wytwarzane są jedynie przez rośliny okrytonasienne.

Ważne!

Rolą owocu jest ochrona nasion i ułatwienie ich rozsiewania.

Mimo że owoce przybierają różne formy, wszystkie zbudowane są z takich samych części: owocninasion. W zależności od rośliny owoc może zawierać jedno lub wiele nasion.

Proces tworzenia się owocu zaczyna się po zapłodnieniu, czyli po połączeniu komórki plemnikowej z komórką jajową. Wtedy to zalążekzalążekzalążek zaczyna przekształcać się  w nasiono, a ściana zalążnizalążniazalążni – w owocnię. Pozostałe części kwiatu: płatki korony, pręciki i szyjka słupkasłupeksłupka usychają i odpadają.

Warto wiedzieć

Pestka to nasiono otoczone twardą, zdrewniałą łupiną.

Na powierzchni owoców często znajdują się różne wyrostki – skrzydełka, haczyki, włoski. Ułatwiają one roznoszenie owoców przez zwierzęta lub wiatr.

R1ab3eNjKULb1
Owoc powstaje z zalążni
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacja 1

Przeprowadź obserwację, aby porównać budowę owoców śliwy i grochu.

Problem badawczy: Porównanie budowy owoców śliwy i grochu.

Hipoteza 1

Owoc śliwy i owoc grochu mają inny plan budowy.

Hipoteza 2

Owoc śliwy i owoc grochu mają taki sam plan budowy.

Co będzie potrzebne
  • owoce śliwy i strąki zielonego groszku

  • dziadek do orzechów

  • nożyk

  • serwetki lub podkładki

Instrukcja
  1. Ostrożnie przekrój śliwkę na podłużne połówki.

  2. Wskaż skórkę, owocnię i pestkę.

  3. Za pomocą dziadka do orzechów rozłup pestkę i wskaż nasiono.

  4. Otwórz strąk groszku.

  5. Wyróżnij skórkę, owocnię oraz nasiona.

  6. Policz, ile nasion znajduje się wewnątrz strąka.

  7. Porównaj budowę obu tych owoców, wskaż cechy wspólne i różnice.

R1BNFqwcgxA3M
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
1
Ćwiczenie 1
R13SVCpJjtOef
W sklepach warzywnych śliwki, jabłka, banany sprzedawane są jako owoce, natomiast ogórki, pomidory, bakłażany, cukinie jako warzywa. Czy ta klasyfikacja jest poprawna z punktu widzenia biologii? Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Niektóre owoce dostępne w sklepach nie mają nasion. Wzrost takich owoców można wywołać sztucznie, np. za pomocą substancji chemicznych działających na kwiaty. Pozbawione nasion owoce bananów, arbuzów czy pomidorów są bardzo cenione przez kupujących.

Owoce dzieli się na mięsiste i suche

Owoce wykazują różne przystosowania do rozsiewania nasion, co odzwierciedla się w ich budowie. Wyróżnić można dwa typy owoców: mięsistesuche. Owoce mięsiste to takie, których owocnia w czasie dojrzewania pozostaje soczysta, podczas gdy owocnia owoców suchych wysycha.

Przykłady owoców mięsistych:

1

Przykłady owoców suchych:

1
Dla zainteresowanych

Wśród owoców mięsistych wyróżnić można m.in. pestkowcejagody

  • Pestkowce to owoce zawierające pestkę, np. wiśnia, brzoskwinia, oliwka.

  • Jagody to owoce z owocnią zbudowaną z miękkich tkanek, zwykle z wieloma nasionami. Jagodą jest np. arbuz, banan, pomidor, dynia.

Wśród owoców suchych można wyróżnić owoce pękające oraz niepękające.

  • Owoce pękające w trakcie dojrzewania wysychają i gwałtownie się otwierają, wyrzucając nasiona na duże odległości. Wyróżnia się następujące rodzaje owoców pękających: torebki (np. u maku), strąki (np. u fasoli), łuszczyny (np. u rzepaku), mieszki (np. u magnolii).

  • Owoce suche niepękające nie otwierają się po dojrzeniu. Mają twardą i grubą owocnię, która pęka dopiero w trakcie kiełkowania nasiona. Przykładem są ziarniaki występujące m.in. u pszenicy i kukurydzy, niełupki słonecznika oraz orzechy, np. leszczyny, dębu, gryki. Owocnia orzechów jest całkowicie zdrewniała.

Nasiona zbudowane są z zarodka, tkanki odżywczej i łupiny nasiennej

Nasiona pełnią funkcję przetrwalną, czyli są przystosowane do tego, by w uśpieniu czekać na odpowiednie warunki do kiełkowaniakiełkowaniekiełkowania. Okres spoczynku może trwać od kilku dni do wielu lat.

W skład typowego nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza (czyli bielmo) oraz łupina nasienna.

R13CDl69Unel9
Grafika przedstawia budowę żółtych nasiona fasoli. Nasiono jest rozcięte. Ma owalny kształt. Wnętrze nasiona stanowi tkanka odżywcza (bielmo), zawierająca materiał zapasowy. Przy węższej części nasiona widać zarodek, który składa się z pojedynczego zawiązka korzenia oraz z rozwidlonego zawiązka pędu.
Budowa zarodka na przykładzie fasoli
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Zarodek to wczesne stadium rozwojowe organizmu roślinnego. Powstaje w wyniku podziałów zapłodnionej komórki jajowej i zawiera zawiązki organów rośliny: pędu i korzenia.

  • Twarda i trudna do rozerwania łupina chroni nasiono przed wysychaniem, uszkodzeniem i czynnikami chorobotwórczymi.

  • Tkanka odżywcza otacza zarodek i stanowi dla niego źródło substancji pokarmowych. Zapasy te są zużywane podczas kiełkowania, gdyż służą zarodkowi do wzrostu i przekształcenia się w siewkęsiewkasiewkę. Po wykształceniu się liści siewka produkuje substancje odżywcze w procesie fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy.

Ciekawostka

Rośliną, której nasiona są uważane za największe na świecie, jest lodoicja seszelska. Jej nasiona osiągają masę od 15 do 30 kg.

Do najmniejszych należą nasiona storczyków. Są tak lekkie, że ich milion waży niewiele ponad 1 gram. Nie zawierają substancji zapasowych. Aby wykiełkować, muszą współpracować z odpowiednimi grzybami.

RxWfTX24Zwbc4
Owoc lodoicji seszelskiej
Źródło: Brocken Inaglory, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W nasionach gromadzone są różne substancje odżywcze. Wyróżnia się nasiona zawierające:

  • dużo tłuszczu, np. nasiona słonecznika i rzepaku;

  • dużo skrobi, np. nasiona zbóż;

  • dużo białka, np. nasiona grochu i fasoli.

11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie polegające na wykrywaniu substancji zapasowych w nasionach. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Zapoznaj się z opisem symulatora przedstawiającego doświadczenie polegające na wykrywaniu substancji zapasowych w nasionach. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Co będzie potrzebne?

  • nasiona pszenicy, słonecznika oraz grochu;

  • skrobia ziemniaczana;

  • olej spożywczy;

  • surowe białko jaja kurzego;

  • moździerz z tłuczkiem;

  • 12 szkiełek zegarkowych;

  • płyn Lugola;

  • bibuła;

  • zapalniczka;

  • tryskawka z wodą;

  • łyżeczka;

  • pipeta;

  • marker.

R1dbJWhzPOrhm
Symulacja przedstawia wykrywanie substancji zapasowych w nasionach. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół. Widać na nim: stojak z probówkami, łyżkę, tryskawkę z wodą, zapalarkę, pipetę, nasiona grochu, nasiona słonecznika, nasiona pszenicy, szalkę ze skrobią, dziewięć szalek niepodpisanych, moździerz, bibułę, płyn Lugola, szalkę z olejem oraz szalkę z białkiem. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk z instrukcją. Po kliknięciu na niego pojawia się następujący tekst: Punkt pierwszy. Podpisz po trzy szkiełka zegarkowe każdym z gatunków roślin, czyli groch, słonecznik i pszenica. Punkt drugi. Przenieś nasiona grochu do moździerza, rozgnieć je za pomocą tłuczka i nanieś łyżką na trzy szkiełka podpisane „groch”. Wyczyść moździerz i łyżkę wodną i wysusz bibułą. Punkt trzeci. Przenieś nasiona słonecznika do moździerza, rozgnieć je za pomocą tłuczka i nanieś łyżką na trzy szkiełka podpisane „słonecznik”. Wyczyść moździerz i łyżkę wodą i wysusz bibułą. Punkt czwarty. Przenieś nasiona pszenicy do moździerza, rozgnieć je za pomocą tłuczka i nanieś łyżką na trzy szkiełka podpisane „pszenica”. Punkt piąty. Sprawdź, czy nasiona zawierają: punkt a. skrobię – dodaj po trzy krople płynu Lugola na szalkę ze skrobią oraz na próbki materiału pochodzącego z każdej rośliny; punkt b. tłuszcz – umieść bibułę na szalce z olejem oraz po jednej czystej bibule na szkiełkach z materiałem pochodzącym z każdej rośliny i mocno przyciśnij ją do zgniecionych nasion; punkt c. białko – podpal białko jaja oraz każdą z próbek. Punkt szósty. Zanotuj wyniki obserwacji. Po wyłączeniu instrukcji wracamy do widoku stołu ze sprzętem. Podpisujemy dziewięć szalek po trzy na każdy gatunek rośliny, czyli groch, słonecznik, pszenica. Przenosimy kolejno nasiona do moździerza i rozkładamy je na szalkach przy pomocy łyżki. Przed wsypaniem nowych nasion do moździerza przemywamy go i łyżkę wodą, a następnie osuszamy bibułą. Następnie pobieramy pipetą płyn Lugola. Nakraplamy go na skrobię, jedną szalkę z grochem, jedną ze słonecznikiem i jedną z pszenicą. Kolor skrobi i pszenicy zmienił się na różowy. Na kolejne trzy szalki z nasionami nakładamy bibułę. Nakładamy ją również na szalkę z olejem. Na bibułce położonej na olej i na słonecznik pojawiły się duże tłuste plamy. Kolejne trzy szalki z nasionami podpalamy. Podpalamy również szalkę z białkiem. Białko na szalce oraz groch zmieniły kolor na czarny.

Symulacja przedstawia wykrywanie substancji zapasowych w nasionach. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół. Widać na nim: stojak z probówkami, łyżkę, tryskawkę z wodą, zapalarkę, pipetę, nasiona grochu, nasiona słonecznika, nasiona pszenicy, szalkę ze skrobią, dziewięć szalek niepodpisanych, moździerz, bibułę, płyn Lugola, szalkę z olejem oraz szalkę z białkiem. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk z instrukcją. Po kliknięciu na niego pojawia się następujący tekst: Punkt pierwszy. Podpisz po trzy szkiełka zegarkowe każdym z gatunków roślin, czyli groch, słonecznik i pszenica. Punkt drugi. Przenieś nasiona grochu do moździerza, rozgnieć je za pomocą tłuczka i nanieś łyżką na trzy szkiełka podpisane „groch”. Wyczyść moździerz i łyżkę wodną i wysusz bibułą. Punkt trzeci. Przenieś nasiona słonecznika do moździerza, rozgnieć je za pomocą tłuczka i nanieś łyżką na trzy szkiełka podpisane „słonecznik”. Wyczyść moździerz i łyżkę wodą i wysusz bibułą. Punkt czwarty. Przenieś nasiona pszenicy do moździerza, rozgnieć je za pomocą tłuczka i nanieś łyżką na trzy szkiełka podpisane „pszenica”. Punkt piąty. Sprawdź, czy nasiona zawierają: punkt a. skrobię – dodaj po trzy krople płynu Lugola na szalkę ze skrobią oraz na próbki materiału pochodzącego z każdej rośliny; punkt b. tłuszcz – umieść bibułę na szalce z olejem oraz po jednej czystej bibule na szkiełkach z materiałem pochodzącym z każdej rośliny i mocno przyciśnij ją do zgniecionych nasion; punkt c. białko – podpal białko jaja oraz każdą z próbek. Punkt szósty. Zanotuj wyniki obserwacji. Po wyłączeniu instrukcji wracamy do widoku stołu ze sprzętem. Podpisujemy dziewięć szalek po trzy na każdy gatunek rośliny, czyli groch, słonecznik, pszenica. Przenosimy kolejno nasiona do moździerza i rozkładamy je na szalkach przy pomocy łyżki. Przed wsypaniem nowych nasion do moździerza przemywamy go i łyżkę wodą, a następnie osuszamy bibułą. Następnie pobieramy pipetą płyn Lugola. Nakraplamy go na skrobię, jedną szalkę z grochem, jedną ze słonecznikiem i jedną z pszenicą. Kolor skrobi i pszenicy zmienił się na różowy. Na kolejne trzy szalki z nasionami nakładamy bibułę. Nakładamy ją również na szalkę z olejem. Na bibułce położonej na olej i na słonecznik pojawiły się duże tłuste plamy. Kolejne trzy szalki z nasionami podpalamy. Podpalamy również szalkę z białkiem. Białko na szalce oraz groch zmieniły kolor na czarny.

RTwcgd1J4vC1J
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
Rn2m89W7jsFqK
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1TpvIBFo1w3m
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RoWc2vSt7c3KV
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4
RbyNd96WwqJjk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Wielkość nasion nie ma związku z rozmiarami rośliny. Rośliny produkujące małe nasiona zwykle wytwarzają je w ogromnej ilości. Natomiast rośliny tworzące duże nasiona produkują ich zazwyczaj niewiele. Rośliną, której nasiona są uważane za największe na świecie, jest lodoicja seszelska, występująca wyłącznie na Seszelach. Jej podwójne owoce o charakterystycznym, sercowatym kształcie zawierają po jednym nasionie. Osiągają one masę od 15 do 30 kg. Do najmniejszych należą nasiona storczyków. Są tak lekkie, że ich milion waży niewiele ponad 1 gram.

Owoce i nasiona rozprzestrzeniane są w różny sposób

Rośliny nie mają zdolności do przemieszczania się. Ich rozprzestrzenianie jest możliwe dzięki owocom i nasionom, które mogą rozprzestrzeniać się samoczynniesamoczynne rozsiewanie nasionsamoczynnie lub przez wiatr, wodę oraz zwierzęta. U niektórych roślin rozsiewane są tylko nasiona, u innych – całe owoce.

R17eqjbEz9cy51

Galeria zdjęć roślin rozsiewających nasiona w różny sposób:

Ciekawostka

Szczególną rolę w rozprzestrzenianiu owoców i nasion odgrywa człowiek. Sprowadzanie z odległych krajów roślin egzotycznych czy ozdobnych (i ich nasion) sprzyja rozprzestrzenianiu się tych gatunków na obszarach, gdzie w naturze one nie występują. Świadome sianie roślin w wybranych miejscach również przyczynia się do tego zjawiska.

1
Ćwiczenie 5
RC3AVLxofCjUv
Opisz, jakie byłyby przypuszczalne konsekwencje sytuacji, gdyby nasiona wysiewały się wyłącznie w pobliżu roślin, które je wytworzył. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Niektóre rośliny do rozwoju potrzebują ognia. Żar płomieni umożliwia np. pękanie suchych owoców eukaliptusa, które wysypują nasiona dopiero pod wpływem działania wysokiej temperatury. Młode rośliny kiełkują po pożarze, który zniszczył ich starszych konkurentów i wzbogacił w ten sposób glebę w składniki mineralne.

Kiełkowanie nasion to pierwszy etap w rozwoju rośliny okrytonasiennej

W odpowiednich warunkach środowiska nasiona zaczynają kiełkować. Podczas tego procesu z nasiona wyrasta nowa roślina, nazywana siewką.

Do rozpoczęcia kiełkowania niezbędne są: woda, odpowiednia temperatura, tlen oraz, w przypadku wielu gatunków roślin światło.

R1AkqSHCCRho8
Czynniki wpływające na kiełkowanie nasion
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podczas kiełkowania nasiono pobiera wodę i pęcznieje. Następnie pęka jego łupina i pojawia się korzeń. Później wyrasta łodyga i pojawiają się pierwsze liście. Pod wpływem światła komórki liści przeprowadzają fotosyntezę. W tym procesie wytwarzane są substancje odżywcze, dzięki czemu roślina może kontynuować wzrost po zużyciu wszystkich substancji zapasowych obecnych wewnątrz nasiona.

Galeria przedstawiająca kiełkowanie nasion fasoli:

Na kiełkowanie nasion wpływają różne czynniki środowiska

Niezbędnymi czynnikami środowiskowymi umożliwiającymi rozpoczęcie kiełkowania nasion są:

  • dostęp do wody – woda jest niezbędna do kiełkowania, ponieważ stanowi środowisko, w którym zachodzą wszystkie reakcje, w tym także rozkład substancji zapasowych zgromadzonych w tkance odżywczej nasiona. Ponadto na skutek wchłaniania wody nasiono powiększa się, co powoduje pęknięcie łupiny nasiennej, umożliwiając zarodkowi rośliny wzrost.

  • temperatura – odpowiednia temperatura (powyżej 0°C) wpływa na aktywność enzymówenzymyenzymów regulujących pracę organizmu roślinnego podczas kiełkowania. Zakresy temperatur, w jakich zachodzi kiełkowanie różnią się w zależności od gatunku rośliny.

  • dostęp do światła – światło jest czynnikiem kontrolującym proces kiełkowania większości nasion. Niektóre gatunki wymagają jego obecności, inne nie, a jeszcze inne są niewrażliwe (obojętne) na jego działanie i kiełkują w każdych warunkach oświetlenia.

  • dostęp do tlenu – tlen wykorzystywany jest w procesie oddychania tlenowego, w wyniku którego uwalnia się energia niezbędna do kiełkowania (m.in. do rozkładu substancji zapasowych oraz budowy organów nowej rośliny).

1
Laboratorium 2

Przeprowadź doświadczenie badające wpływ temperatury na kiełkowanie nasion. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Zapoznaj się z opisem symulatora przedstawiającego doświadczenie badające wpływ temperatury na kiełkowanie nasion. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Co będzie potrzebne?

  • nasiona sałaty;

  • nasiona rzeżuchy;

  • szalki Petriego;

  • szkiełko zegarkowe;

  • tryskawka z wodą;

  • pęseta;

  • marker.

R1NFpDTe8OaZm
Symulacja przedstawia wpływ temperatury na kiełkowanie nasion. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół. Widać na nim: mikroskop, stojak z probówkami, lodówkę, termometr, bibułę, pęsetę, tryskawkę z wodą, flamaster, nasiona rzeżuchy i nasiona sałaty dwa szkiełka zegarkowe oraz cztery szalki Petriego. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk z instrukcją. Po kliknięciu na niego pojawia się następujący tekst: Punkt pierwszy. Podpisz szalki „sałata temperatura”, „sałata”, „rzeżucha temperatura” i „rzeżucha”. Punkt drugi. Wyłóż wszystkie szalki bibułą i zwilż wodą z tryskawki. Punkt trzeci. Wysyp nasiona sałaty na szkiełko zegarkowe, a następnie za pomocą pęsety przenieś po dziesięć sztuk na każdą z szalek podpisanych „sałata”. Punkt czwarty. Wysyp nasiona rzeżuchy na wolne szkiełko zegarkowe, a następnie za pomocą pęsety przenieś po dziesięć sztuk na każdą z szalek podpisanych „rzeżucha”. Punkt piąty. Przenieś szalki z dopiskiem „temperatura” do lodówki i zablokuj wyłącznik światła, tak aby nasiona były oświetlane. Pozostałe szalki pozostaw w temperaturze pokojowej. Punkt szósty, aby bibuła w szalkach była stale wilgotna. Po zmierzchu wyłączaj światło w lodówce i włączaj je o wschodzie słońca. Po upływie tygodnia policz, ile nasion sałaty i rzeżuchy wykiełkowało w każdej szalce. Po wyłączeniu instrukcji należy wykonać doświadczenie zgodnie z nią. W efekcie na szalce z sałatą, która była w lodówce wykiełkowały cztery nasiona, a na szalce z sałatą, która była w temperaturze pokojowej wykiełkowały wszystkie. Podobnie jest z rzeżuchą. Na szalce z lodówki wykiełkowały dwa nasiona, a na szalce w temperaturze pokojowej wszystkie.

Symulacja przedstawia wpływ temperatury na kiełkowanie nasion. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół. Widać na nim: mikroskop, stojak z probówkami, lodówkę, termometr, bibułę, pęsetę, tryskawkę z wodą, flamaster, nasiona rzeżuchy i nasiona sałaty dwa szkiełka zegarkowe oraz cztery szalki Petriego. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk z instrukcją. Po kliknięciu na niego pojawia się następujący tekst: Punkt pierwszy. Podpisz szalki „sałata temperatura”, „sałata”, „rzeżucha temperatura” i „rzeżucha”. Punkt drugi. Wyłóż wszystkie szalki bibułą i zwilż wodą z tryskawki. Punkt trzeci. Wysyp nasiona sałaty na szkiełko zegarkowe, a następnie za pomocą pęsety przenieś po dziesięć sztuk na każdą z szalek podpisanych „sałata”. Punkt czwarty. Wysyp nasiona rzeżuchy na wolne szkiełko zegarkowe, a następnie za pomocą pęsety przenieś po dziesięć sztuk na każdą z szalek podpisanych „rzeżucha”. Punkt piąty. Przenieś szalki z dopiskiem „temperatura” do lodówki i zablokuj wyłącznik światła, tak aby nasiona były oświetlane. Pozostałe szalki pozostaw w temperaturze pokojowej. Punkt szósty, aby bibuła w szalkach była stale wilgotna. Po zmierzchu wyłączaj światło w lodówce i włączaj je o wschodzie słońca. Po upływie tygodnia policz, ile nasion sałaty i rzeżuchy wykiełkowało w każdej szalce. Po wyłączeniu instrukcji należy wykonać doświadczenie zgodnie z nią. W efekcie na szalce z sałatą, która była w lodówce wykiełkowały cztery nasiona, a na szalce z sałatą, która była w temperaturze pokojowej wykiełkowały wszystkie. Podobnie jest z rzeżuchą. Na szalce z lodówki wykiełkowały dwa nasiona, a na szalce w temperaturze pokojowej wszystkie.

R14FwpvmK5gzM
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 6
R1HUSLtfHxGHT
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R1XXLNU3Zr2M9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 8
R69W0hcoD6MxI
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 1

Przeprowadź doświadczenie, aby sprawdzić, czy woda wpływa na kiełkowanie nasion.

Problem badawczy: Czy woda wpływa na kiełkowanie nasion?

Hipoteza 1

Woda wpływa na kiełkowanie nasion.

Hipoteza 2

Woda nie wpływa na kiełkowanie nasion.

Co będzie potrzebne
  • 20 nasion fasoli

  • 2 talerzyki

  • wata

  • woda

Instrukcja
  1. Talerzyki wyłóż watą, oznacz je jako zestawy 1 (próba kontrolna) i 2 (próba badawcza).

  2. Na każdym talerzyku połóż po 10 nasion.

  3. Wszystkie zestawy umieść w takich samych warunkach temperatury (ok. 20°C) i oświetlenia.

  4. Przeprowadź doświadczenie według schematu:

    1. Zestaw 1 – nie podlewaj nasion.

    2. Zestaw 2 – podlewaj nasiona regularnie niewielką ilością wody.

      RSadG34dGRevt
      Doświadczenie badające, czy kiełkowanie nasion jest uzależnione od dostępności wody
      Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
  5. Obserwuj hodowlę przez 7 dni. Raz dziennie licz, ile nasion wykiełkowało i zapisuj wyniki obserwacji.

  6. Po zakończeniu obserwacji sformułuj i zapisz wniosek.

RflPegrh2r5lU
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Ciekawostka

Żywotność nasion zależy od gatunku rośliny oraz warunków przechowywania. Jeśli trzyma się je w niskiej temperaturze i w suchych pomieszczeniach, mogą zachować zdolność do kiełkowania przez długie lata. Wiek zdolnych do kiełkowania nasion mniszka lekarskiego określono na ponad 600 lat, a nasion bzu czarnego – na ponad 500 lat.

Organy roślinne mogą brać udział w rozmnażaniu wegetatywnym

Wiele roślin może rozmnażać się bez udziału gamet. Taki proces nazywany jest rozmnażaniem bezpłciowym. Jego rodzajem jest rozmnażanie wegetatywne. Organizmy potomne uzyskane w wyniku rozmnażania wegetatywnego są genetycznie identyczne z rośliną macierzystą.

RqF2ufiGxj0Ky1
Schemat przedstawia podział organów służących do rozmnażania wegetatywnego. Kategoria organy służące do rozmnażania wegetatywnego dzieli się na dwa elementy: korzeń (np. pierwiosnek) oraz pęd. Kategoria pęd obejmuje elementy: liść (np. sępolia fiołkowa) oraz łodyga. Kategoria liść obejmuje jeden element: rozmnóżki (np. żyworódka). Kategoria łodyga obejmuje 4 elementy: rozłogi (np. truskawka), bulwy (np. ziemniak), kłącza (np. imbir) oraz cebule (np. tulipan).
Organy służące do rozmnażania wegetatywnego roślin.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do rozmnażania wegetatywnego roślin uprawnych i ozdobnych wykorzystywane są zazwyczaj różne organy roślinne lub ich części.

R90xXaHWlRyZR1
Film nawiązujący do sposobów rozmnażania wegetatywnego roślin.
1
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, czym jest sadzonka.

R4twDqMospjGm
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Zaplanuj przebieg obserwacji rozmnażania rośliny z bulwy w warunkach domowych. Do dyspozycji masz: ubiegłoroczną bulwę ziemniaka, nóż, 4 doniczki z odpowiednim podłożem oraz wodę.

RUZlV8sKjjfah
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, dlaczego rozmnażanie wegetatywne jest wykorzystywane w ogrodnictwie.

RlLfyRP3ucuJr
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacja 2

Problem badawczy: Czy z kłącza imbiru można wyhodować roślinę?

Hipoteza 1

Z kłącza imbiru można wyhodować roślinę.

Hipoteza 2

Wyhodowanie rośliny z kłącza imbiru nie jest możliwe.

Co będzie potrzebne
  • kłącze imbiru

  • doniczka

  • ziemia

  • woda do podlewania

Instrukcja
  1. Przygotuj podłoże, wsypując ziemię do doniczki.

  2. Umieść kłącze imbiru w podłożu i przykryj ok. 3 cm warstwą ziemi.

  3. Podlej zawartość doniczki i pozostaw w jasnym, ciepłym miejscu (ok. 22 °C), np. na parapecie.

  4. Obserwuj wzrost rośliny przez następny miesiąc. Pamiętaj o regularnym podlewaniu – postaraj się nie dopuścić do przesuszenia.

R1af8e3igbQpN
Wyniki: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UBn6CqoaJwL
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite

Wykorzystanie rozmnażania wegetatywnego roślin w życiu człowieka

R6kt0HQc82t5A1
Na pierwszym zdjęciu widoczna jest zielona skrzynka wypełniona dojrzałymi, czerwonymi jabłkami. Na drugim zdjęciu widoczna jest doniczka z pelargoniami o ciemnoróżowych płatkach z białymi obrzeżami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

To ważne!

  • Nasiona i owoce to organy roślinne związane z rozmnażaniem płciowym.

  • Owoce zbudowane są z owocninasion. Nasiona pełnią funkcję przetrwalną, natomiast owoce chronią je i ułatwiają ich rozsiewanie.

  • Ze względu na budowę owocni wyróżnia się owoce mięsiste i suche.

  • W skład typowego nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza (czyli bielmo) oraz łupina nasienna. Zarodek to wczesne stadium rozwojowe nowej rośliny. Tkanka odżywcza jest źródłem substancji pokarmowych dla zarodka. Łupina nasienna chroni nasiono przed uszkodzeniem.

  • Do procesu kiełkowania nasion niezbędne są: wystarczająca ilość wody, odpowiednia temperatura, tlen oraz, w przypadku wielu gatunków roślin, dostęp do światła.

  • Podczas kiełkowania nasiono pęcznieje. Po pęknięciu łupiny nasiennej wyrasta korzeń, a następnie łodyga, na której z czasem pojawiają się pierwsze liście.

  • Rozsiewanie się nasion może przebiegać bez udziału czynników zewnętrznych lub z pomocą wiatru, wody, zwierząt. Rozsiewanie owoców przebiega z pomocą wiatru, wody lub zwierząt.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 12
RcS6hc1HmTvs9
Rozpoznaj zaznaczone elementy budowy owocu ogórka i przeciągnij ich nazwy we właściwe miejsca.
Źródło: Adrianna Oramus-Gür, Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FZtD5ElxlvS
Ćwiczenie 12
Uporządkuj kolejno elementy budowy owocu rozpoczynając od tego znajdującego się najbardziej w środku.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1TTuzCAyKHIx
Spośród podanych elementów budowy nasiona wskaż ten, z którego rozwinie się nowa roślina. Możliwe odpowiedzi: 1. Zarodek, 2. Tkanka odżywcza, 3. Owocnia, 4. Owoc, 5. Miąższ.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1WOqD8Yfk0Lo
Ćwiczenie 14
Wskaż wszystkie przykłady owoców mięsistych. Możliwe odpowiedzi: 1. pestkowiec brzoskwinii, 2. strąk fasoli, 3. jagoda pomidora, 4. torebka maku, 5. pestkowiec śliwy, 6. orzech leszczyny
Źródło: Adrianna Oramus-Gür, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RoHqw8Aj65U
Ćwiczenie 15
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 16
Reh4f66ytJ5dv
Uzupełnij schemat, wpisując nazwy wskazanych elementów.
Źródło: Adrianna Oramus-Gür, Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rt935ZQYormMD
Ćwiczenie 16
Zaznacz nazwy elementów występujących w nasionach. Możliwe odpowiedzi: 1. liścienie, 2. zawiązek pędu, 3. zawiązek korzenia, 4. zarodnik, 5. ogonek liściowy, 6. słupek
Źródło: Adrianna Oramus-Gür, licencja: CC BY-SA 3.0.
RkZVwgWV4dhE0
Ćwiczenie 17
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R148Jrm2TLfZ8
Ćwiczenie 18
Na podstawie budowy nasion i owoców dopasuj sposoby ich rozsiewania.
Źródła zdj.: NoName_13, Pixabay; Andy Faeth, Pixabay; Geoluro11, Pixabay; Nick Fewings, Unsplash, licencja: CC 0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSqQP16WooxLh
Ćwiczenie 18
Dopasuj sposoby rozsiewania nasion do odpowiadających im nazw.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rc2VtTbQdWkX7
Ćwiczenie 19
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 20
R180v17gVNH5x
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 21
R11y5SlYkGOyj
Połącz owoce i nasiona oraz ich przystosowania do rozsiewania. owoce i nasiona rozsiewane przez wiatr Możliwe odpowiedzi: 1. powierzchnia nasion i owoców pokryta woskiem lub tłuszczem, 2. puch kielichowy, 3. skrzydełka lotne, 4. smaczny miąższ, 5. soczysta owocnia, 6. owocnia z komorami powietrznymi, 7. trudne do strawienia pestki, 8. bardzo drobne nasiona, 9. pachnący owoc, 10. duża powierzchnia nośna, 11. kolczaste owocnie owoce i nasiona rozsiewane przez zwierzęta Możliwe odpowiedzi: 1. powierzchnia nasion i owoców pokryta woskiem lub tłuszczem, 2. puch kielichowy, 3. skrzydełka lotne, 4. smaczny miąższ, 5. soczysta owocnia, 6. owocnia z komorami powietrznymi, 7. trudne do strawienia pestki, 8. bardzo drobne nasiona, 9. pachnący owoc, 10. duża powierzchnia nośna, 11. kolczaste owocnie owoce i nasiona rozsiewane przez wodę Możliwe odpowiedzi: 1. powierzchnia nasion i owoców pokryta woskiem lub tłuszczem, 2. puch kielichowy, 3. skrzydełka lotne, 4. smaczny miąższ, 5. soczysta owocnia, 6. owocnia z komorami powietrznymi, 7. trudne do strawienia pestki, 8. bardzo drobne nasiona, 9. pachnący owoc, 10. duża powierzchnia nośna, 11. kolczaste owocnie
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 22
RUQbLTwBy4Tbj
Dokonaj klasyfikacji owoców przedstawionych na ilustracjach i wskaż ich przystosowania do rozsiewania nasion. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 23
R1e2vgFCsOwd3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o owocach i nasionach. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

RLHdlb3ndos9C
Polecenie 2

Za Tobą część modułu o okrytonasiennych. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

owoc
owoc

organ charakterystyczny tylko dla roślin okrytonasiennych; powstaje z zalążni słupka, a u niektórych roślin także z dna kwiatowego; składa się z owocni i nasion

kwiat
kwiat

organ roślin nasiennych, który służy do rozmnażania płciowego

zapylenie
zapylenie

proces przeniesienia ziarna pyłku na znamię słupka

rozsiewanie
rozsiewanie

rozprzestrzenianie nasion; odbywa się bez udziału czynników zewnętrznych lub dzięki wodzie, zwierzętom albo wiatrowi

zalążek
zalążek

element budowy kwiatu roślin nasiennych, w którym rozwija się komórka jajowa; po zapłodnieniu przekształca się w nasiono; u roślin okrytonasiennych znajdują się w zalążni, a u nagonasiennych osadzone są na zewnętrznej powierzchni łusek nasiennych w szyszce

zalążnia
zalążnia

dolna, rozszerzona część słupka kwiatu roślin okrytozalążkowych; zawiera komorę, w której osadzone są zalążki; po zapłodnieniu zalążnia bierze udział w tworzeniu owocu

słupek
słupek

żeński element kwiatu zawierający zalążnię z gametami żeńskimi (komórkami jajowymi)

kiełkowanie
kiełkowanie

pierwsza faza rozwoju i wzrostu zarodka roślin, podczas której z nasiona rozwija się młoda roślina

siewka
siewka

młoda roślina, która wykiełkowała z nasiona

fotosynteza
fotosynteza

proces wytwarzania związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody, zachodzący w organizmach samożywnych pod wpływem światła, z udziałem chlorofilu

samoczynne rozsiewanie nasion
samoczynne rozsiewanie nasion

rozprzestrzenianie się nasion bez udziału czynników zewnętrznych (ruchu wody, powietrza lub innych organizmów)