RrJzIcJBfA7y2
Na fotografii zielone liście koniczyny w dużym zbliżeniu. Każdy liść składa się z dwóch sercowatych członów, spotykających się w centrum, z którego wyrasta łodyga.

Biologia organizmów roślinnych - podsumowanie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Podsumujmy zdobytą wiedzę

Budowa roślin

Rośliny zbudowane są z komórek eukariotycznych (jądrowych) otoczonych błoną komórkową i ścianą komórkową.

Grupy komórek budujące ciało rośliny tworzą tkanki.

  • Tkanki twórcze – ich komórki stale się dzielą i odpowiadają za wzrost rośliny. Zalicza się do nich:

    • stożek wzrostu pędu, który występuje na szczycie łodygi;

    • stożek wzrostu korzenia, który znajduje się na końcu korzenia,

    • miazga, dzięki której rośliny przyrastają na grubość.

  • Tkanki stałe:

    • tkanka okrywająca (skórka i korek), która zabezpiecza roślinę przed uszkodzeniami i utratą wody oraz zapewnia kontakt z otoczeniem;

    • tkanka miękiszowa (miękisz zasadniczy, asymilacyjny i spichrzowy), która wypełnia wnętrze rośliny, magazynuje wodę i substancje pokarmowe oraz przeprowadza fotosyntezę;

    • tkanka przewodząca (drewno i łyko), która odpowiada za transport wody i substancji pokarmowych w roślinie;

    • tkanka wzmacniająca, która nadaje roślinie sztywność i elastyczność.

1
Symulacja 1

Przeprowadź symulację, żeby sprawdzić reakcję zamykania i otwierania aparatów szparkowych pod wpływem zmian warunków środowiska.

Zapoznaj się z opisem symulacji, aby dowiedzieć się, jak zamykają się i otwierają aparaty szparkowe pod wpływem zmian warunków środowiska.

R1iAiOyEkWz3l
Symulacja przedstawia otwieranie i zamykanie aparatów szparkowych w zależności od warunków środowiska. Po kliknięciu przycisku rozpocznij wyświetla się ekran z następującym tekstem: Zmień parametry środowiska, żeby sprawdzić ich wpływ na otwieranie i zamykanie aparatów szparkowych. Wybierz, który z parametrów chcesz zbadać. Poniżej do wyboru są: ilość światła, ilość wody w glebie lub ilość dwutlenku węgla. Po wybraniu opcji pojawia się widok na biurko z mikroskopem, obok widać rośliny w doniczkach. W górnym prawym rogu widać przycisk, po kliknięciu którego widać następującą informację: Aparaty szparkowe zbudowane są z dwóch komórek szparkowych o charakterystycznym kształcie, pomiędzy którymi znajduje się szparka. Szparki stanowią połączenie między wnętrzem liścia a środowiskiem zewnętrznym. Od tego, w jakim stopniu są rozwarte, zależy intensywność wymiany gazowej i parowania wody. Po wyłączeniu informacji wracamy do widoku biurka. Klikamy na mikroskop. Widoczne są aparaty szparkowe. Przy braku światła aparaty szparkowe są zamknięte, przy stopniowym zwiększaniu światła aparaty szparkowe coraz mocniej się otwierają. Przy braku wody w glebie aparaty szparkowe są zamknięte. Przy stopniowym zwiększaniu wody w glebie aparaty szparkowe coraz mocniej się otwierają. Przy braku dwutlenku węgla aparaty szparkowe są szeroko otwarte. Przy zwiększającej się ilości dwutlenku węgla w powietrzu aparaty szparkowe stopniowo się zamykają.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R1dLdJgNmfNmG
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R18CXOFgthZWl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RieWMpVU8UY8w
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tkanki roślinne budują organy.

Korzeń jest podziemnym organem służącym do umocowania rośliny w glebie i pobierania z podłoża wody wraz z solami mineralnymi. U roślin nasiennych wyróżnia się dwa rodzaje systemów korzeniowych: palowywiązkowy.

Łodyga jest organem, który łączy korzenie z liśćmi, a u niektórych roślin również z kwiatami i owocami. W łodygach odbywa się transport wody i soli mineralnych pobieranych przez korzenie oraz substancji odżywczych wyprodukowanych w liściach podczas fotosyntezy.

liściach zachodzi wymiana gazowa i przeprowadzana jest fotosynteza.

Kwiat to organ przystosowany do rozmnażania, który występuje u roślin nasiennych. Kwiat wytwarza nasiona, które u roślin okrytonasiennych otoczone są owocem.

Rośliny lądowe wytwarzające zarodniki

REUr3a82eDmKz
Zarodnie wytwarzające zarodniki
Źródło: Jnzl’s Photos, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mchypaprotniki to rośliny, które jako pierwsze zasiedliły środowisko lądowe. Ich przeżycie na suchym lądzie było możliwe m.in. dzięki wytworzeniu tkanek, z których jedne przewodzą wodę, a inne chronią przed wysychaniem. Jednak do zapłodnienia rośliny te wciąż potrzebują wody. Z tego powodu produkują zarodniki, które są okryte grubą ścianą komórkową, dzięki czemu mogą przetrwać w zmiennym, lądowym środowisku. To m.in. te cechy umożliwiły pradawnym gatunkom paprotników stworzyć ogromne lasy.

Porównanie mchów i paprotników

Cecha

Mchy

Paprotniki

Środowisko życia

wilgotne i zacienione

wilgotne i zacienione

Zarodniki

wytwarzane

wytwarzane

Zapłodnienie

wymaga obecności wody

wymaga obecności wody

Łodyga

brak, jej odpowiednikiem jest łodyżka o prostej budowie

łodygi, kłącza

Korzenie

brak, ich odpowiednikiem są nitkowate chwytniki

długie i liczne, wyrastają z kłącza

Liście

brak, ich odpowiednikiem są listki zdolne do prowadzenia fotosyntezy i wchłaniania wody

zróżnicowane na liście asymilujące i wytwarzające zarodniki

Przykłady

płonnik, torfowiec

skrzyp polny, orlica

R1ATThBcNHsDp
Rośliny zarodnikowe są składnikiem runa leśnego
Źródło: Joshua Mayer, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rośliny nasienne

RT86LaQw3bsRp
Rośliny nasienne wykształciły wiele przystosowań ułatwiających rozsiewanie nasion. Na zdjęciu nasiona maku
Źródło: Cynthia Cheney, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rośliny nasienne to najbardziej zróżnicowana grupa roślin. Dzięki wytwarzanym nasionom są bardziej odporne na warunki środowiskowe niż paprotniki. Zawarty w nasionie zarodek, okryty łupiną nasienną i wyposażony w tkankę odżywczą, zachowuje żywotność dłużej niż zarodnik. Tkanki roślin nasiennych są bardziej  zróżnicowane i wyspecjalizowane w pełnieniu określonych funkcji niż tkanki paprotników.

Do nasiennych zalicza się rośliny nagonasienneokrytonasienne.

Porównanie roślin nagonasiennych i okrytonasiennych

Cecha

Nagonasienne – iglaste

Okrytonasienne

Nasiona

nieosłonięte, powstają na łuskach szyszek; skrzydełka lotne ułatwiają rozsiewanie

powstają wewnątrz kwiatu i zostają osłonięte owocnią

Liście

na ogół wąskie i długie, często przekształcone w igły

płaskie blaszki o różnych kształtach

Kwiaty

mają postać łusek, zebranych w szyszki męskie i żeńskie

kwiaty obupłciowe lub jednopłciowe

Owoce

brak

owoce suche i mięsiste

Sposób zapylania

wiatropylne

wiatropylne, zapylane przez zwierzęta (głównie owadopylne) i rzadziej zapylane przez wodę

Rozsiewanie nasion

przez wiatr

przez wiatr, ptaki i inne zwierzęta, wodę

Formy

drzewa i krzewy

drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne

Przykłady roślin

sosna, jodła, jałowiec, cis

owies, dąb, stokrotka, słonecznik, kaktus

REvJNlQVD7Mnz
Młoda roślina sosny, tuż po wykiełkowaniu
Źródło: Brent Miller, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FM5FBxcSK82
Rośliny okrytonasienne mają nasiona ukryte w owocach. Na zdjęciu owoce dyni
Źródło: Kam Abbott, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
RQA2In9pduTqh
Rośliny okrytonasienne żyją we wszystkich środowiskach. Na zdjęciu łodygi drzew przystosowane do gromadzenia wody.
Źródło: Rod Waddington, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ruch organów roślinnych

Rośliny w naturalny sposób kierują swój pęd ku światłu, by wychwycić energię niezbędną do produkcji związków odżywczych w procesie fotosyntezy. Natomiast ich korzenie rosną w kierunku przeciwnym, w głąb zaciemnionej gleby, będącej dla rośliny źródłem wody oraz soli mineralnych.

Reakcja ruchowa rośliny na nierównomierne oświetlenie spowodowana jest różnym tempem wzrostu dwóch przeciwległych stron organu, np. łodygi czy liścia, co sprawia, że jedna jego strona rośnie szybciej, a druga wolniej. Wskutek tego organ wygina się w kierunku działania światła lub w kierunku przeciwnym.

1
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium badające ruch roślin w odpowiedzi na światło.

Przeczytaj opis symulacji, w której badano ruch roślin w odpowiedzi na światło.

Co będzie potrzebne?

  • nasiona rzeżuchy

  • lignina

  • woda

  • 2 stojaki z 6 probówkami

  • 2 czarne pudełka bez wieczka

  • nożyk do tapet

  • cztery lampki

R1YKPVsCOORx31
Symulacja interaktywna przedstawia ruch roślin w odpowiedzi na światło. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z narzędziami laboratoryjnymi. Widoczne są: dwa pudełka, sześć probówek, nożyk, lignina, nasiona rzeżuchy, woda, zegar, pisak, termometr. W górnym lewym rogu znajduje się przycisk, po którego kliknięciu wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Nalej wodę do probówek i na powierzchni wody umieść ligninę. Punkt drugi. W każdej probówce umieść na ligninie po jednym nasionie rzeżuchy i pozostaw je na 3 dni w świetle rozproszonym, do wykiełkowania. Punkt trzeci. Wykrój w pudełkach owalne otwory – w jednym w dnie, w drugim w ścianie bocznej. Punkt czwarty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w dnie (próba pierwsza). Punkt piąty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w ściance bocznej (próba druga). Punkt szósty. Nad oraz obok każdego pudełka umieść źródło światła i naświetlaj próby przez 48 godzin. Punkt siódmy. Po dwóch dobach sprawdź, w jaki sposób rozwinęły się siewki w obydwu próbach. Po wykonaniu powyższych czynności w próbie pierwszej, w której światło padało od góry, siewki wyrosły pionowo w górę. W próbie drugiej, w której światło padało od boku, siewki wyrosły skierowane w lewo, czyli w stronę, z której padało światło.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulacja interaktywna przedstawia ruch roślin w odpowiedzi na światło. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z narzędziami laboratoryjnymi. Widoczne są: dwa pudełka, sześć probówek, nożyk, lignina, nasiona rzeżuchy, woda, zegar, pisak, termometr. W górnym lewym rogu znajduje się przycisk, po którego kliknięciu wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Nalej wodę do probówek i na powierzchni wody umieść ligninę. Punkt drugi. W każdej probówce umieść na ligninie po jednym nasionie rzeżuchy i pozostaw je na 3 dni w świetle rozproszonym, do wykiełkowania. Punkt trzeci. Wykrój w pudełkach owalne otwory – w jednym w dnie, w drugim w ścianie bocznej. Punkt czwarty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w dnie (próba pierwsza). Punkt piąty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w ściance bocznej (próba druga). Punkt szósty. Nad oraz obok każdego pudełka umieść źródło światła i naświetlaj próby przez 48 godzin. Punkt siódmy. Po dwóch dobach sprawdź, w jaki sposób rozwinęły się siewki w obydwu próbach. Po wykonaniu powyższych czynności w próbie pierwszej, w której światło padało od góry, siewki wyrosły pionowo w górę. W próbie drugiej, w której światło padało od boku, siewki wyrosły skierowane w lewo, czyli w stronę, z której padało światło.

RUOUQfjTb9PXc
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R1NKOQJAQP4M9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R97zVEypWsvtR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 6
R1PjZM28uWOKd
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7
RiqUZ4Hjy7Mgi
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R68x41hWhdQrI
Wskaż nazwę tkanki, której dotyczy opis.

Jest zbudowana z żywych komórek, występuje w szybko rosnących częściach roślin, na przykład w ogonkach liściowych i młodych łodygach, które chroni przed złamaniem. Możliwe odpowiedzi: 1. wzmacniająca – twardzica, 2. wzmacniająca – zwarcica, 3. okrywająca – skórka, 4. twórcza – miazga
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Rozpoznaj tkanki roślinne i podaj nazwy organów, w których występują.

Rn6NJ0gAw3Zil
Rodzaje tkanek roślinnych
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5BfiTXvwsdqf
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1b260ahKU7vM
Ćwiczenie 10
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Intensywne podziały komórek odbywają się w: Możliwe odpowiedzi: 1. stożku wzrostu., 2. czapeczce., 3. strefie wydłużania., 4. strefie włośnikowej.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 11
R1Np1e33OVjuG
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Intensywność parowania wody z rośliny zależy od rozmiarów powierzchni liści, liczby aparatów szparkowych, temperatury otoczenia, wilgotności powietrza i natężenia światła. Do zbadania intensywności parowania z powierzchni rośliny przygotowano trzy takie same zestawy doświadczalne.

RvMRn0o3HBQan
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RQ5E83CoNcY4h
Zestaw A obłożono lodem, zestaw B pozostawiono w temperaturze pokojowej, zaś zestaw C ustawiono przy źródle ciepła. Po 24 godzinach obserwowano poziom wody w próbówkach. Wskaż czynnik, którego wpływ na parowanie badano w tym doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. ilość wody w podłożu, 2. natężenie światła, 3. wilgotność powietrza, 4. temperatura
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 13

Staś wie, że na szczycie korzenia znajduje się stożek wzrostu. Chłopiec postawił hipotezę, że odcięcie wierzchołka korzenia spowoduje całkowite zatrzymanie jego wzrostu na długość. Później zaplanował i przeprowadził doświadczenie.
1. Wskaż rysunki, które w doświadczeniu Stasia ilustrują:

  • zestaw kontrolny;

  • zestaw badawczy;

  • wynik doświadczenia.

2. Odpowiedz na pytania:

  • Czy hipoteza Stasia została potwierdzona? Odpowiedź uzasadnij.

  • Co mógłbyś doradzić początkującemu ogrodnikowi, który chciałby uzyskać sadzonki z dobrze rozwiniętym systemem korzeniowym?

R1Nd3ASteC0n4
Elementy układu doświadczalnego Stasia
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R15283yxdGSkJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 14

Przyjrzyj się ilustracji mchu płonnika, a następnie podaj nazwy elementów jego budowy oznaczonych cyframi od 1 do 4. Wyjaśnij, która z tych części magazynuje wodę w runie leśnym.

RvGUqwulfjI2p
Mech płonnik
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IsZzcmdQwm2
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15
RMFOpG3C9E0Q7
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 16

Niekiedy w ogrodach na powierzchni gleby pod roślinami rozkłada się warstwę torfu. Określ, jakie korzyści ze stosowania tej metody odnoszą uprawiane rośliny. W uzasadnieniu uwzględnij wybrane cechy mchu torfowca.

RI5ht69SIHtbY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 17
R1QuAmbULDEZ2
Zaznacz poprawną odpowiedź. Które drzewo iglaste występujące w Polsce zrzuca liście na zimę? Możliwe odpowiedzi: 1. Modrzew europejski, 2. Świerk pospolity, 3. Cis pospolity, 4. Jałowiec pospolity
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
R1A3VLG9oj2Mo
Ćwiczenie 18
Połącz w pary nazwę rośliny z jej znaczeniem dla człowieka. Rzepak Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Rumianek Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Imbir Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Len Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Róża Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Kawowiec Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Brzoskwinia Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Burak Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 19

Owoce wykazują różne przystosowania do rozsiewania zawartych w nich nasion.

R1bDZ6t0TaK5H
Owoce jarzębiny, grochu i klonu
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
RIqpVfWW7QjJV
Łączenie par. .
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 20
R7rrVK3amXtL5
Przekrój poprzeczny przez kwiat
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18UPQZzz7eud
Wskaż poprawny opis kwiatu i rośliny, z której on pochodzi. Kwiat przedstawiony na ilustracji jest jednopłciowyobupłciowy, a roślina jest jednopiennadwupienna.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 21
RtmUg2QrAf1e7
Rozwiąż krzyżówkę: podaj nazwy rodzajów kwiatostanów przedstawionych na zdjęciach.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0, źródło fotografii: NoName_13, Couleur, Etienne GONTIER, jhenning, Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Bt0GoXRXv5a
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Kwiatostan stokrotki., 2. Kwiatostan koniczyny., 3. Kwiatostan konwalii., 4. Kwiatostan owsa.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rctk6QCGcJ1fT
Podaj definicję otrzymanego w haśle organu i wyjaśnij, jakie jest jego znaczenie w życiu rośliny. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 22
R1HowHWwgj5On
8 fotografii w dwóch rzędach. 1. Grupa suchych, brązowych owoców otoczonych twardymi włoskami. 2. Owocnik na tle ściółki. 3. Kępa drobnych szarozielonych łodyżek z listkami. 4. Pierzastozłożone liście zwinięte na szczycie. 5. Dno zbiornika wodnego. Na dnie leży zielona plecha. 6. Zielony pęd, z którego w równomiernych odstępach wyrastają w okółkach pędy boczne. 7. Gałązka z igłami i różowymi szyszkami. 8. Żółto-zielona plecha porastająca korę drzewa.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0, źródło fotografii: Tomorrow Sp. z o.o., Frank Vincentz, Ron Pastorino, Joshua Mayer, Marcel Grieder, UuMUfQ, Magnefl, Kruczy89, Randi Hausken, Dan Zen, Norbert Nagel, Wikimedia Commons, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
RU1ZuJaHWoEfD
Połącz poniższe gatunki z nazwą grupy, do której należą. Wiśnia pospolita Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Borowik szlachetny Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Płonnik Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Nerecznica samcza Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Zielenice Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Skrzyp olbrzymi Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Modrzew europejski Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Pawężnica psia Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 23
R1C9EjFpTS0Ss
Dziewanna
Źródło: Magnus Manske, Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11eoFpXR1qbY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 24
RbbKuTls5hdSs
Nagranie ukazujące dużą sosnę.
RHJTJe7MrakVR
Nazwa gatunku: Tu uzupełnij
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RxyZSMeKZg6DK
Podaj nazwę opisanego gatunku. Okazałe drzewo, które ma po dwie igły zebrane w pęczkach. Są zimotrwałe. Wytwarza kwiatostany męskie i żeńskie. Jest rośliną wiatropylną i wiatrosiewną. Opisany gatunek to: Tu uzupełnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Yk2Pvmh9pEW
Przedstawiony gatunek należy do roślin: nagonasiennychokrytonasiennych.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 25
Ru4HekileWmsf
Film pod tytułem „Cechy roślin okrytonasiennych”.
RZQLAW9jbMtNN
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 26
R1LcnzbOQ2NVI
Kolorem zielonym zaznacz zdania prawdziwe, a kolorem czerwonym fałszywe. Rośliny nagonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Rośliny okrytonasienne wytwarzają zarodniki. U roślin nagonasiennych i okrytonasiennych występują zalążki. Rośliny nagonasienne wytwarzają owoce. Nasiona pełnią funkcję przetrwalną. W skład nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza oraz łupina nasienna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RV9VBMjbms3Kj
Wpisz literę P obok zdań prawdziwych i F obok zdań fałszywych. Tu uzupełnij Rośliny nagonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Tu uzupełnij Rośliny okrytonasienne wytwarzają zarodniki. Tu uzupełnij U roślin nagonasiennych i okrytonasiennych występują zalążki. Tu uzupełnij Rośliny nagonasienne wytwarzają owoce. Tu uzupełnij Nasiona pełnią funkcję przetrwalną. Tu uzupełnij W skład nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza oraz łupina nasienna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvZRgSSLOC2Hn
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 27

Większość roślin nagonasiennych jest wiatropylna. Wymień ich przystosowania do takiego sposobu zapylania.

R1a7LIDmoBj0l
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 28

Wiele drzew wiatropylnych wytwarza kwiaty wczesną wiosną przed pełnym rozwojem liści. Wyjaśnij, dlaczego kwitnienie odbywa się w tym okresie.

RCIykmEHWjFEw
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 29

Wymień grupy organizmów, które produkują zarodniki, i te, które wytwarzają nasiona. Wyjaśnij, dlaczego zarodniki w porównaniu z nasionami są słabiej przystosowane do pełnienia funkcji przetrwalnika.

R6GDWax6mIoUe
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 30

Klasyfikowanie jest sposobem grupowania organizmów według określonych kryteriów. Wymień kryteria, na podstawie których wyróżniono następujące grupy systematyczne organizmów: mchy i paprotniki, rośliny nagonasienne i rośliny okrytonasienne.

Rpnr9vFN2QswC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 31
RzD23zkn9NEkF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 32

„Ze względu na częste uszkodzenia (urywanie, kaleczenie) korzeni włośnikowych i części wierzchołkowej korzenia głównego podczas przesadzania, dużym problemem jest przyjmowanie się roślin po tym zabiegu. Dotyczy to zwłaszcza młodych siewek i ukorzenionych sadzonek. [...] Rośliny są narażone na stres związany z utrudnionym pobieraniem wody i składników pokarmowych, szczególnie te, które wytwarzają niewiele korzeni włośnikowych (np. dęby, sosny), a ich system korzeniowy regeneruje się powoli.”

Indeks górny Źródło: Małgorzata Kołaczyńska‑Janicka, Przesadzanie roślin, „Szkółkarstwo” 2009, nr 4, s. 33‑39. Indeks górny koniec

RlUK8UnPdjjZX
Na podstawie powyższego tekstu określ prawdziwość zdania:

Przesadzanie sadzonek Możliwe odpowiedzi: 1. Zdanie jest prawdziwe., 2. Zdanie jest fałszywe.
Źródło: Inga Wójtowicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 33
R1HHGOlYflf3t
Nasiona, ze względu na zgromadzone w nich substancje zapasowe, są wykorzystywane do wzbogacania posiłków. Wymień potrawy złożone głównie z nasion oraz produkty spożywcze wytworzone z nasion oleistych, skrobiowych i białkowych. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 1

Przeprowadź doświadczenie aby zbadać, czy w nasionach pszenicy, słonecznika i grochu znajdują się takie same ilości tłuszczu, białka i skrobi.

Problem badawczy: Czy w nasionach pszenicy, słonecznika i grochu znajdują się takie same ilości tłuszczu, białka i skrobi?

Hipoteza 1

W nasionach pszenicy, słonecznika i grochu znajdują się takie same ilości tłuszczu, białka i skrobi.

Hipoteza 2

W nasionach pszenicy, słonecznika i grochu znajdują się różne ilości tłuszczu, białka i skrobi.

Co będzie potrzebne
  • ziarna pszenicy i słonecznika oraz nasiona grochu

  • skrobia ziemniaczana lub kukurydziana

  • białko jaja kurzego

  • olej rzepakowy lub słonecznikowy

  • 3 kartoniki bibuły filtracyjnej lub kartki papieru

  • 3 moździerze z tłuczkami

  • 12 szkiełek zegarkowych

  • płyn Lugola

  • zapałki – zachowaj ostrożność!

  • woda

Instrukcja

Przeprowadź próby kontrolne:

  1. Umieść skrobię, białko jaja kurzego i olej na szkiełkach zegarkowych.

  2. Wykrywanie cukrów: dodaj kroplę płynu Lugola na próbkę skrobi; pojawienie się granatowego zabarwienia świadczy o obecności skrobi w próbce.

  3. Wykrywanie tłuszczów: przyciśnij bibułę do próbki oleju; pojawienie się po wysuszeniu tłustej plamy potwierdza zawartość tłuszczu w badanym materiale;

  4. Wykrywanie białek: poproś rodzica lub opiekuna o podpalenie próbki białka kurzego. O obecności białek w próbce świadczą: pojawienie się charakterystycznego zapachu przypominającego spalone włosy, jasnożółty płomień oraz czarny popiół.

Przeprowadź próby badawcze:

  1. W oddzielnych moździerzach umieść ziarna pszenicy, słonecznika, nasiona grochu. Rozgnieć je za pomocą tłuczka.

  2. Podziel każdy z przygotowanych materiałów na trzy części i wyłóż każdą z nich na osobne szkiełka zegarkowe.

  3. Sprawdź, czy nasiona zawierają:

    1. skrobię – dodaj kroplę płynu Lugola na próbkę materiału pochodzącego z każdej rośliny;

    2. tłuszcz – mocno przyciśnij bibułę do zgniecionych nasion;

    3. białko – poproś rodzica lub opiekuna o podpalenie każdej z trzech próbek.

  4. Zanotuj wyniki obserwacji.

RdULy3jHMTSXe
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
1
Ćwiczenie 34
R3crfDitVOcPN
Określ, czy brak tłustej plamy na bibule przyłożonej do zgniecionych ziaren pszenicy świadczy o tym, że nie zawierają one tłuszczu. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 35
R190op0zryxC7
Zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, w którym sprawdzisz wpływ temperatury na kiełkowanie nasion. Sformułuj problem badawczy, hipotezę i zapisz wnioski. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Projekt badawczy

Przeprowadź projekt, aby dowiedzieć się od czego zależy tempo parowania wody z rośliny.

Doświadczenie 2

Problem badawczy: Od czego zależy tempo parowania wody z rośliny?

Hipoteza 1

Tempo parowania wody z rośliny zależy od powierzchni liścia.

Hipoteza 2

Tempo parowania wody z rośliny zależy od obecności warstwy nieprzepuszczającej wody.

Co będzie potrzebne
  • trzy ręczniki papierowe

  • duża taca

  • kartka papieru

  • tłuszcz

Próba kontrolna

  • zwilżony wodą ręcznik papierowy rozłożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie

Próby badawcze

  • zwilżony wodą i zwinięty w rulon ręcznik papierowy, ułożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie

  • zwilżony wodą i zwinięty w rulon ręcznik papierowy owinięty kartką papieru posmarowaną tłuszczem, ułożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie

Instrukcja
  1. Zwilż kawałki ręcznika wodą, tak żeby były mokre, ale nie ociekające.

  2. Ręcznik nr 1 rozłóż na dużej tacy.

  3. Ręcznik nr 2 zwiń w rulon i umieść go obok pierwszego.

  4. Ręcznik nr 3 zwiń w rulon i owiń kartką papieru posmarowaną tłuszczem w taki sposób, żeby ręcznik z niej nie wystawał. Połóż ręcznik na tacy.

  5. Umieść tacę na nasłonecznionym parapecie.

  6. Włącz stoper. W karcie zanotuj, po jakim czasie wyschną poszczególne kawałki ręcznika. Wyciągnij wnioski i zweryfikuj hipotezę.

  7. W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:

  • Czego modelem są arkusze ręcznika?

  • Które ręczniki pomogą w weryfikacji pierwszej hipotezy, a które w weryfikacji drugiej hipotezy?

  • Które ręczniki stanowią próby kontrolne i dlaczego właśnie one?

  • Czego modelem jest natłuszczony papier?

R1YMuaPjZovzV

Załącznik do pobrania.

Załącznik do pobrania
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 153.76 KB w języku polskim
Polecenie 1

Wylosuj zestaw pytań z quizu typu “Milionerzy”. Odpowiedz poprawnie na pytania .