Na fotografii zielone liście koniczyny w dużym zbliżeniu. Każdy liść składa się z dwóch sercowatych członów, spotykających się w centrum, z którego wyrasta łodyga.
Na fotografii zielone liście koniczyny w dużym zbliżeniu. Każdy liść składa się z dwóch sercowatych członów, spotykających się w centrum, z którego wyrasta łodyga.
Biologia organizmów roślinnych - podsumowanie
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Podsumujmy zdobytą wiedzę
Budowa roślin
Rośliny zbudowane są z komórek eukariotycznych (jądrowych) otoczonych błoną komórkową i ścianą komórkową.
Grupy komórek budujące ciało rośliny tworzą tkanki.
Tkanki twórcze – ich komórki stale się dzielą i odpowiadają za wzrost rośliny. Zalicza się do nich:
stożek wzrostu pędu, który występuje na szczycie łodygi;
stożek wzrostu korzenia, który znajduje się na końcu korzenia,
miazga, dzięki której rośliny przyrastają na grubość.
Tkanki stałe:
tkanka okrywająca (skórka i korek), która zabezpiecza roślinę przed uszkodzeniami i utratą wody oraz zapewnia kontakt z otoczeniem;
tkanka miękiszowa (miękisz zasadniczy, asymilacyjny i spichrzowy), która wypełnia wnętrze rośliny, magazynuje wodę i substancje pokarmowe oraz przeprowadza fotosyntezę;
tkanka przewodząca (drewno i łyko), która odpowiada za transport wody i substancji pokarmowych w roślinie;
tkanka wzmacniająca, która nadaje roślinie sztywność i elastyczność.
1
Symulacja 1
Przeprowadź symulację, żeby sprawdzić reakcję zamykania i otwierania aparatów szparkowych pod wpływem zmian warunków środowiska.
Zapoznaj się z opisem symulacji, aby dowiedzieć się, jak zamykają się i otwierają aparaty szparkowe pod wpływem zmian warunków środowiska.
R1iAiOyEkWz3l
Symulacja przedstawia otwieranie i zamykanie aparatów szparkowych w zależności od warunków środowiska. Po kliknięciu przycisku rozpocznij wyświetla się ekran z następującym tekstem: Zmień parametry środowiska, żeby sprawdzić ich wpływ na otwieranie i zamykanie aparatów szparkowych. Wybierz, który z parametrów chcesz zbadać. Poniżej do wyboru są: ilość światła, ilość wody w glebie lub ilość dwutlenku węgla. Po wybraniu opcji pojawia się widok na biurko z mikroskopem, obok widać rośliny w doniczkach. W górnym prawym rogu widać przycisk, po kliknięciu którego widać następującą informację: Aparaty szparkowe zbudowane są z dwóch komórek szparkowych o charakterystycznym kształcie, pomiędzy którymi znajduje się szparka. Szparki stanowią połączenie między wnętrzem liścia a środowiskiem zewnętrznym. Od tego, w jakim stopniu są rozwarte, zależy intensywność wymiany gazowej i parowania wody. Po wyłączeniu informacji wracamy do widoku biurka. Klikamy na mikroskop. Widoczne są aparaty szparkowe. Przy braku światła aparaty szparkowe są zamknięte, przy stopniowym zwiększaniu światła aparaty szparkowe coraz mocniej się otwierają. Przy braku wody w glebie aparaty szparkowe są zamknięte. Przy stopniowym zwiększaniu wody w glebie aparaty szparkowe coraz mocniej się otwierają. Przy braku dwutlenku węgla aparaty szparkowe są szeroko otwarte. Przy zwiększającej się ilości dwutlenku węgla w powietrzu aparaty szparkowe stopniowo się zamykają.
Symulacja przedstawia otwieranie i zamykanie aparatów szparkowych w zależności od warunków środowiska. Po kliknięciu przycisku rozpocznij wyświetla się ekran z następującym tekstem: Zmień parametry środowiska, żeby sprawdzić ich wpływ na otwieranie i zamykanie aparatów szparkowych. Wybierz, który z parametrów chcesz zbadać. Poniżej do wyboru są: ilość światła, ilość wody w glebie lub ilość dwutlenku węgla. Po wybraniu opcji pojawia się widok na biurko z mikroskopem, obok widać rośliny w doniczkach. W górnym prawym rogu widać przycisk, po kliknięciu którego widać następującą informację: Aparaty szparkowe zbudowane są z dwóch komórek szparkowych o charakterystycznym kształcie, pomiędzy którymi znajduje się szparka. Szparki stanowią połączenie między wnętrzem liścia a środowiskiem zewnętrznym. Od tego, w jakim stopniu są rozwarte, zależy intensywność wymiany gazowej i parowania wody. Po wyłączeniu informacji wracamy do widoku biurka. Klikamy na mikroskop. Widoczne są aparaty szparkowe. Przy braku światła aparaty szparkowe są zamknięte, przy stopniowym zwiększaniu światła aparaty szparkowe coraz mocniej się otwierają. Przy braku wody w glebie aparaty szparkowe są zamknięte. Przy stopniowym zwiększaniu wody w glebie aparaty szparkowe coraz mocniej się otwierają. Przy braku dwutlenku węgla aparaty szparkowe są szeroko otwarte. Przy zwiększającej się ilości dwutlenku węgla w powietrzu aparaty szparkowe stopniowo się zamykają.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R1dLdJgNmfNmG
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeprowadź symulację jeszcze raz i zwróć uwagę, jak zmiany ilości światła, wody oraz dwutlenku węgla wpływają na otwieranie aparatów szparkowych.
Otwieranie aparatów szparkowych następuje pod wpływem światła, w sytuacji dobrego zaopatrzenia rośliny w wodę oraz przy niskim stężeniu dwutlenku węgla w liściu.
1
Ćwiczenie 2
R18CXOFgthZWl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jaka jest funkcja aparatów szparkowych i przed czym chroni roślinę ich zamykanie.
Aparaty szparkowe zamykają się przy niedoborze wody w glebie, aby uchronić roślinę przed nadmiernym wyparowywaniem wody, gdy jej uzupełnienie może być utrudnione.
1
Ćwiczenie 3
RieWMpVU8UY8w
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, do jakiego procesu roślina wykorzystuje dwutlenek węgla i przed czym chroni roślinę zamykanie aparatów szparkowych.
Roślina wykorzystuje dwutlenek węgla do procesu fotosyntezy. By go pobrać, używa aparatów szparkowych. Są one otwierane tylko wówczas, gdy roślina tego potrzebuje (np. przy niewielkim stężeniu dwutlenku węgla w liściu), aby nie narażać jej organizmu na nadmierną utratę wody.
Tkanki roślinne budują organy.
Korzeń jest podziemnym organem służącym do umocowania rośliny w glebie i pobierania z podłoża wody wraz z solami mineralnymi. U roślin nasiennych wyróżnia się dwa rodzaje systemów korzeniowych: palowy i wiązkowy.
Łodyga jest organem, który łączy korzenie z liśćmi, a u niektórych roślin również z kwiatami i owocami. W łodygach odbywa się transport wody i soli mineralnych pobieranych przez korzenie oraz substancji odżywczych wyprodukowanych w liściach podczas fotosyntezy.
W liściach zachodzi wymiana gazowa i przeprowadzana jest fotosynteza.
Kwiat to organ przystosowany do rozmnażania, który występuje u roślin nasiennych. Kwiat wytwarza nasiona, które u roślin okrytonasiennych otoczone są owocem.
Rośliny lądowe wytwarzające zarodniki
REUr3a82eDmKz
Ilustracja przedstawia pierzasto złożony liść od spodu z brązowymi zarodniami.
Zarodnie wytwarzające zarodniki
Źródło: Jnzl’s Photos, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
Mchy i paprotniki to rośliny, które jako pierwsze zasiedliły środowisko lądowe. Ich przeżycie na suchym lądzie było możliwe m.in. dzięki wytworzeniu tkanek, z których jedne przewodzą wodę, a inne chronią przed wysychaniem. Jednak do zapłodnienia rośliny te wciąż potrzebują wody. Z tego powodu produkują zarodniki, które są okryte grubą ścianą komórkową, dzięki czemu mogą przetrwać w zmiennym, lądowym środowisku. To m.in. te cechy umożliwiły pradawnym gatunkom paprotników stworzyć ogromne lasy.
Porównanie mchów i paprotników
Cecha
Mchy
Paprotniki
Środowisko życia
wilgotne i zacienione
wilgotne i zacienione
Zarodniki
wytwarzane
wytwarzane
Zapłodnienie
wymaga obecności wody
wymaga obecności wody
Łodyga
brak, jej odpowiednikiem jest łodyżka o prostej budowie
łodygi, kłącza
Korzenie
brak, ich odpowiednikiem są nitkowate chwytniki
długie i liczne, wyrastają z kłącza
Liście
brak, ich odpowiednikiem są listki zdolne do prowadzenia fotosyntezy i wchłaniania wody
zróżnicowane na liście asymilujące i wytwarzające zarodniki
Przykłady
płonnik, torfowiec
skrzyp polny, orlica
R1ATThBcNHsDp
Fotografia przedstawia wnętrze prześwietlonego słońcem lasu. Na pierwszym planie runo leśne.
Rośliny zarodnikowe są składnikiem runa leśnego
Źródło: Joshua Mayer, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rośliny nasienne
RT86LaQw3bsRp
Fotografia przedstawia siedem makówek na tle rozsypanych nasion maku. Owoc maku to mała, zaokrąglona i wydłużona torebka nasienna. Jest on w kolorze jasnym, beżowym. Wewnątrz znajdują się liczne drobne nasiona maku, które są okrągłe, ciemnobrązowe lub czarne.
Rośliny nasienne wykształciły wiele przystosowań ułatwiających rozsiewanie nasion. Na zdjęciu nasiona maku
Źródło: Cynthia Cheney, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rośliny nasienne to najbardziej zróżnicowana grupa roślin. Dzięki wytwarzanym nasionom są bardziej odporne na warunki środowiskowe niż paprotniki. Zawarty w nasionie zarodek, okryty łupiną nasienną i wyposażony w tkankę odżywczą, zachowuje żywotność dłużej niż zarodnik. Tkanki roślin nasiennych są bardziej zróżnicowane i wyspecjalizowane w pełnieniu określonych funkcji niż tkanki paprotników.
Do nasiennych zalicza się rośliny nagonasienne i okrytonasienne.
Porównanie roślin nagonasiennych i okrytonasiennych
Cecha
Nagonasienne – iglaste
Okrytonasienne
Nasiona
nieosłonięte, powstają na łuskach szyszek; skrzydełka lotne ułatwiają rozsiewanie
powstają wewnątrz kwiatu i zostają osłonięte owocnią
Liście
na ogół wąskie i długie, często przekształcone w igły
płaskie blaszki o różnych kształtach
Kwiaty
mają postać łusek, zebranych w szyszki męskie i żeńskie
kwiaty obupłciowe lub jednopłciowe
Owoce
brak
owoce suche i mięsiste
Sposób zapylania
wiatropylne
wiatropylne, zapylane przez zwierzęta (głównie owadopylne) i rzadziej zapylane przez wodę
Rozsiewanie nasion
przez wiatr
przez wiatr, ptaki i inne zwierzęta, wodę
Formy
drzewa i krzewy
drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne
Przykłady roślin
sosna, jodła, jałowiec, cis
owies, dąb, stokrotka, słonecznik, kaktus
REvJNlQVD7Mnz
Ilustracja przedstawia młodą roślinę iglastą po wykiełkowaniu. Z łodygi na szczycie wyrasta pęk igieł.
Młoda roślina sosny, tuż po wykiełkowaniu
Źródło: Brent Miller, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FM5FBxcSK82
Fotografia przedstawia pole uprawne. Leżą na nim duże, okrągławe, pomarańczowe owoce dyni, ich łodygi są uschnięte.
Rośliny okrytonasienne mają nasiona ukryte w owocach. Na zdjęciu owoce dyni
Źródło: Kam Abbott, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
RQA2In9pduTqh
Fotografia przedstawia skaliste zbocze, na którym rośnie kilka drzew. Drzewa mają bardzo grube pnie, z których wyrasta kilka dość cienkich gałązek pokrytych kępami liści.
Rośliny okrytonasienne żyją we wszystkich środowiskach. Na zdjęciu łodygi drzew przystosowane do gromadzenia wody.
Źródło: Rod Waddington, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ruch organów roślinnych
Rośliny w naturalny sposób kierują swój pęd ku światłu, by wychwycić energię niezbędną do produkcji związków odżywczych w procesie fotosyntezy. Natomiast ich korzenie rosną w kierunku przeciwnym, w głąb zaciemnionej gleby, będącej dla rośliny źródłem wody oraz soli mineralnych.
Reakcja ruchowa rośliny na nierównomierne oświetlenie spowodowana jest różnym tempem wzrostu dwóch przeciwległych stron organu, np. łodygi czy liścia, co sprawia, że jedna jego strona rośnie szybciej, a druga wolniej. Wskutek tego organ wygina się w kierunku działania światła lub w kierunku przeciwnym.
1
Laboratorium 1
Przeprowadź doświadczenie w laboratorium badające ruch roślin w odpowiedzi na światło.
Przeczytaj opis symulacji, w której badano ruch roślin w odpowiedzi na światło.
Co będzie potrzebne?
nasiona rzeżuchy
lignina
woda
2 stojaki z 6 probówkami
2 czarne pudełka bez wieczka
nożyk do tapet
cztery lampki
R1YKPVsCOORx31
Symulacja interaktywna przedstawia ruch roślin w odpowiedzi na światło. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z narzędziami laboratoryjnymi. Widoczne są: dwa pudełka, sześć probówek, nożyk, lignina, nasiona rzeżuchy, woda, zegar, pisak, termometr. W górnym lewym rogu znajduje się przycisk, po którego kliknięciu wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Nalej wodę do probówek i na powierzchni wody umieść ligninę. Punkt drugi. W każdej probówce umieść na ligninie po jednym nasionie rzeżuchy i pozostaw je na 3 dni w świetle rozproszonym, do wykiełkowania. Punkt trzeci. Wykrój w pudełkach owalne otwory – w jednym w dnie, w drugim w ścianie bocznej. Punkt czwarty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w dnie (próba pierwsza). Punkt piąty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w ściance bocznej (próba druga). Punkt szósty. Nad oraz obok każdego pudełka umieść źródło światła i naświetlaj próby przez 48 godzin. Punkt siódmy. Po dwóch dobach sprawdź, w jaki sposób rozwinęły się siewki w obydwu próbach. Po wykonaniu powyższych czynności w próbie pierwszej, w której światło padało od góry, siewki wyrosły pionowo w górę. W próbie drugiej, w której światło padało od boku, siewki wyrosły skierowane w lewo, czyli w stronę, z której padało światło.
Symulacja interaktywna przedstawia ruch roślin w odpowiedzi na światło. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z narzędziami laboratoryjnymi. Widoczne są: dwa pudełka, sześć probówek, nożyk, lignina, nasiona rzeżuchy, woda, zegar, pisak, termometr. W górnym lewym rogu znajduje się przycisk, po którego kliknięciu wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Nalej wodę do probówek i na powierzchni wody umieść ligninę. Punkt drugi. W każdej probówce umieść na ligninie po jednym nasionie rzeżuchy i pozostaw je na 3 dni w świetle rozproszonym, do wykiełkowania. Punkt trzeci. Wykrój w pudełkach owalne otwory – w jednym w dnie, w drugim w ścianie bocznej. Punkt czwarty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w dnie (próba pierwsza). Punkt piąty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w ściance bocznej (próba druga). Punkt szósty. Nad oraz obok każdego pudełka umieść źródło światła i naświetlaj próby przez 48 godzin. Punkt siódmy. Po dwóch dobach sprawdź, w jaki sposób rozwinęły się siewki w obydwu próbach. Po wykonaniu powyższych czynności w próbie pierwszej, w której światło padało od góry, siewki wyrosły pionowo w górę. W próbie drugiej, w której światło padało od boku, siewki wyrosły skierowane w lewo, czyli w stronę, z której padało światło.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Symulacja interaktywna przedstawia ruch roślin w odpowiedzi na światło. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z narzędziami laboratoryjnymi. Widoczne są: dwa pudełka, sześć probówek, nożyk, lignina, nasiona rzeżuchy, woda, zegar, pisak, termometr. W górnym lewym rogu znajduje się przycisk, po którego kliknięciu wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Nalej wodę do probówek i na powierzchni wody umieść ligninę. Punkt drugi. W każdej probówce umieść na ligninie po jednym nasionie rzeżuchy i pozostaw je na 3 dni w świetle rozproszonym, do wykiełkowania. Punkt trzeci. Wykrój w pudełkach owalne otwory – w jednym w dnie, w drugim w ścianie bocznej. Punkt czwarty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w dnie (próba pierwsza). Punkt piąty. Nakryj zestaw trzech probówek z trzydniowymi siewkami rzeżuchy odwróconym czarnym pudełkiem z otworem w ściance bocznej (próba druga). Punkt szósty. Nad oraz obok każdego pudełka umieść źródło światła i naświetlaj próby przez 48 godzin. Punkt siódmy. Po dwóch dobach sprawdź, w jaki sposób rozwinęły się siewki w obydwu próbach. Po wykonaniu powyższych czynności w próbie pierwszej, w której światło padało od góry, siewki wyrosły pionowo w górę. W próbie drugiej, w której światło padało od boku, siewki wyrosły skierowane w lewo, czyli w stronę, z której padało światło.
RUOUQfjTb9PXc
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wyniki:
Określ, jak rosną siewki w obu pudełkach. Zwróć uwagę na pęd i korzeń.
Wnioski:
Czy na podstawie otrzymanych wyników możesz potwierdzić którąś hipotezę?
Wyniki:
Siewki rosnące pod żarówką wiszącą u góry nad otworem wyrosły prosto, a siewki umieszczone pod żarówką znajdującą się z boku obok otworu wyrosły z pędami zakrzywionymi w stronę żarówki oraz korzeniami zakrzywionymi w przeciwną stronę.
Wnioski:
Siewki rzeżuchy wyginają się w stronę światła. Hipoteza 1 jest prawdziwa, a hipoteza 2 – fałszywa.
1
Ćwiczenie 4
R1NKOQJAQP4M9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę, że niektóre nasiona mogą być wadliwe.
Większa liczba nasion pozwala uzyskać pewniejsze wyniki – otrzymanie takiego samego rezultatu dla każdego nasiona potwierdza efekt doświadczenia. Ponadto nasiona mogą być wadliwe, zatem opieranie eksperymentu na jednym egzemplarzu może prowadzić do fałszywych wyników.
1
Ćwiczenie 5
R97zVEypWsvtR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie, że w zielonych pędach roślin występują chloroplasty.
Wzrost pędów w kierunku źródła świata pozwala roślinie na przyswojenie większej ilości energii wykorzystywanej przy produkcji związków odżywczych w procesie fotosyntezy
1
Ćwiczenie 6
R1PjZM28uWOKd
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, która strona pędu musi być dłuższa, by pęd przechylił się w stronę źródła światła.
W próbie badawczej szybciej rosła strona pędu położona dalej od źródła światła. Szybszy wzrost po tej stronie skutkował wygięciem pędu w stronę światła.
Ćwiczenie 7
RiqUZ4Hjy7Mgi
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R68x41hWhdQrI
Wskaż nazwę tkanki, której dotyczy opis.
Jest zbudowana z żywych komórek, występuje w szybko rosnących częściach roślin, na przykład w ogonkach liściowych i młodych łodygach, które chroni przed złamaniem. Możliwe odpowiedzi: 1. wzmacniająca – twardzica, 2. wzmacniająca – zwarcica, 3. okrywająca – skórka, 4. twórcza – miazga
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 9
Rozpoznaj tkanki roślinne i podaj nazwy organów, w których występują.
Rn6NJ0gAw3Zil
Ilustracja przedstawia tkanki oznaczone A‑C. Tkana A jest zbudowana z okrągłych komórek, w których znajdują się liczne podłużne chloroplasty. Tkanka B zbudowana jest z pojedynczej warstwy przylegających do siebie ściśle komórek, pozbawione chloroplastów. Tkanka C przedstawia cylindryczne, długie komórki z uwypukleniami
Rodzaje tkanek roślinnych
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5BfiTXvwsdqf
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę na kształt komórek i zastanów się, jaką mogą one pełnić funkcję.
A – tkanka miękiszowa, występuje w liściach i łodygach; B – skórka, pokrywa łodygi i liście; C – włośniki, są obecne na powierzchni korzeni.
R1b260ahKU7vM
Ćwiczenie 10
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Intensywne podziały komórek odbywają się w: Możliwe odpowiedzi: 1. stożku wzrostu., 2. czapeczce., 3. strefie wydłużania., 4. strefie włośnikowej.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 11
R1Np1e33OVjuG
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Połącz w pary nazwy organów roślinnych z właściwymi ich opisami.
korzeń, łodyga, liść
umocowuje roślinę w glebie i pobiera wodę z rozpuszczonymi solami mineralnymi
utrzymuje elementy pędu i przekazuje im wodę oraz substancje pokarmowe
przeprowadza fotosyntezę, umożliwia wymianę gazową i wyparowuje nadmiar wody
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
Intensywność parowania wody z rośliny zależy od rozmiarów powierzchni liści, liczby aparatów szparkowych, temperatury otoczenia, wilgotności powietrza i natężenia światła. Do zbadania intensywności parowania z powierzchni rośliny przygotowano trzy takie same zestawy doświadczalne.
RvMRn0o3HBQan
Ilustracja przedstawia 3 próbówki - A, B i C.
W próbówce A włożono liść rośliny do wody, na górę próbówki wlano warstwę oliwy, której zadaniem jest ograniczenie parowania wody. Probówkę obłożono kostkami lodów. Z próbówkami B i C postąpiono identycznie, zmieniła się tylko temperatura, w której przebywają próbówki. W próbówce B jest to 20 stopni Celsjusza, zaś w próbówce C 35 stopni Celsjusza.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RQ5E83CoNcY4h
Zestaw A obłożono lodem, zestaw B pozostawiono w temperaturze pokojowej, zaś zestaw C ustawiono przy źródle ciepła. Po 24 godzinach obserwowano poziom wody w próbówkach. Wskaż czynnik, którego wpływ na parowanie badano w tym doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. ilość wody w podłożu, 2. natężenie światła, 3. wilgotność powietrza, 4. temperatura
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 13
Staś wie, że na szczycie korzenia znajduje się stożek wzrostu. Chłopiec postawił hipotezę, że odcięcie wierzchołka korzenia spowoduje całkowite zatrzymanie jego wzrostu na długość. Później zaplanował i przeprowadził doświadczenie. 1. Wskaż rysunki, które w doświadczeniu Stasia ilustrują:
zestaw kontrolny;
zestaw badawczy;
wynik doświadczenia.
2. Odpowiedz na pytania:
Czy hipoteza Stasia została potwierdzona? Odpowiedź uzasadnij.
Co mógłbyś doradzić początkującemu ogrodnikowi, który chciałby uzyskać sadzonki z dobrze rozwiniętym systemem korzeniowym?
R1Nd3ASteC0n4
Ilustracja przedstawia 4 naczynia A‑D, każde z korzeniem. A mały korzeń, B - taki sam korzeń z zaznaczoną poziomą linią odcięcia końcówki. Umiejscowiona jest w jednej piątej wysokości. C - korzeń rozrośnięty na boki, ale nie w dół, D - korzeń rozrośnięty w dół i na boki.
Elementy układu doświadczalnego Stasia
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R15283yxdGSkJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że zestaw badawczy służy zobrazowaniu jakiegoś efektu. Zmienia się w nim czynnik, którego wpływ sprawdzamy. Natomiast zestaw kontrolny stanowi odniesienie dla wyników uzyskanych w zestawie badawczym.
Zestaw kontrolny: A; zestaw badawczy: B; wynik doświadczenia: C i D.
Hipoteza Stasia się potwierdziła – odcięcie wierzchołka korzenia powoduje całkowite zatrzymanie jego wzrostu na długość. Z tego względu początkujący ogrodnicy powinni zwracać szczególną uwagę, żeby nie uszkodzić wierzchołka korzenia, np. przy przesadzaniu sadzonek.
1
Ćwiczenie 14
Przyjrzyj się ilustracji mchu płonnika, a następnie podaj nazwy elementów jego budowy oznaczonych cyframi od 1 do 4. Wyjaśnij, która z tych części magazynuje wodę w runie leśnym.
RvGUqwulfjI2p
Ilustracja przedstawia wygląd mchu płonnika. Numerem 3 oznaczona jest struktura złożona z dolnej części pokrytej drobnymi listkami, jej dolna część zakończona jest cienkimi tworami oznaczonymi numerem 4. Ze struktury oznaczonej numerem 3 wyrasta długa bezlistna struktura oznaczona numerem 2. Jest ona zakończona zgrubieniem oznaczonym numerem 1.
Mech płonnik
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IsZzcmdQwm2
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że mchy nie mają typowych organów roślinnych. Zwróć uwagę, że rośliny te rosną w skupiskach.
Połącz w pary nazwy organów mchu płonnika z ich opisami.
przeprowadzają fotosyntezę i wchłaniają wodę, samożywna część mchu, cudzożywna część mchu z zarodnią na szczycie, przytwierdzają roślinę do podłoża
chwytniki
listki
łodyżka ulistniona
łodyżka bezlistna
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 16
Niekiedy w ogrodach na powierzchni gleby pod roślinami rozkłada się warstwę torfu. Określ, jakie korzyści ze stosowania tej metody odnoszą uprawiane rośliny. W uzasadnieniu uwzględnij wybrane cechy mchu torfowca.
RI5ht69SIHtbY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jakie są jedne z podstawowych potrzeb roślin oraz w jaki sposób mech torfowiec jest przystosowany do ich zaspokajania.
Mech torfowiec magazynuje wodę, dzięki czemu zatrzymuje wilgoć w otoczeniu korzeni roślin.
Ćwiczenie 17
R1QuAmbULDEZ2
Zaznacz poprawną odpowiedź. Które drzewo iglaste występujące w Polsce zrzuca liście na zimę? Możliwe odpowiedzi: 1. Modrzew europejski, 2. Świerk pospolity, 3. Cis pospolity, 4. Jałowiec pospolity
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
R1A3VLG9oj2Mo
Ćwiczenie 18
Połącz w pary nazwę rośliny z jej znaczeniem dla człowieka. Rzepak Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Rumianek Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Imbir Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Len Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Róża Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Kawowiec Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Brzoskwinia Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Burak Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna.
Połącz w pary nazwę rośliny z jej znaczeniem dla człowieka. Rzepak Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Rumianek Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Imbir Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Len Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Róża Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Kawowiec Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Brzoskwinia Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Burak Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 19
Owoce wykazują różne przystosowania do rozsiewania zawartych w nich nasion.
R1bDZ6t0TaK5H
Ilustracja przedstawia owoce: jarzębiny, grochu i klonu. Owoce jarzębiny są czerwone i mięsiste, okrągłego kształtu. Owoc grochu ma postać podłużnego, zielonego strąku, w którym zamknięte są nasiona. Owoc klonu ma postać połączonych po 2 lekkich orzechów z charakterystycznymi skrzydełkami.
Owoce jarzębiny, grochu i klonu
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
RIqpVfWW7QjJV
Łączenie par. .
Łączenie par. .
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 20
R7rrVK3amXtL5
Ilustracja przedstawia przekrój poprzeczny przez kwiat. Widoczny jest słupek z dziesięcioma zalążniami, cztery pręciki oraz trzy różowe płatki, oznaczone literą X.
Przekrój poprzeczny przez kwiat
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18UPQZzz7eud
Wskaż poprawny opis kwiatu i rośliny, z której on pochodzi. Kwiat przedstawiony na ilustracji jest jednopłciowyobupłciowy, a roślina jest jednopiennadwupienna.
Wskaż poprawny opis kwiatu i rośliny, z której on pochodzi. Kwiat przedstawiony na ilustracji jest jednopłciowyobupłciowy, a roślina jest jednopiennadwupienna.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 21
RtmUg2QrAf1e7
Rozwiąż krzyżówkę: podaj nazwy rodzajów kwiatostanów przedstawionych na zdjęciach.
Rozwiąż krzyżówkę: podaj nazwy rodzajów kwiatostanów przedstawionych na zdjęciach.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0, źródło fotografii: NoName_13, Couleur, Etienne GONTIER, jhenning, Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Bt0GoXRXv5a
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Kwiatostan stokrotki., 2. Kwiatostan koniczyny., 3. Kwiatostan konwalii., 4. Kwiatostan owsa.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Kwiatostan stokrotki., 2. Kwiatostan koniczyny., 3. Kwiatostan konwalii., 4. Kwiatostan owsa.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rctk6QCGcJ1fT
Podaj definicję otrzymanego w haśle organu i wyjaśnij, jakie jest jego znaczenie w życiu rośliny. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby otrzymać poprawne hasło, przypomnij sobie rodzaje kwiatostanów.
Owoc to organ, który występuje u roślin okrytonasiennych. Powstaje z zalążni słupka. Zawiera nasiona i służy do ich rozsiewania.
Ćwiczenie 22
R1HowHWwgj5On
8 fotografii w dwóch rzędach. 1. Grupa suchych, brązowych owoców otoczonych twardymi włoskami. 2. Owocnik na tle ściółki. 3. Kępa drobnych szarozielonych łodyżek z listkami. 4. Pierzastozłożone liście zwinięte na szczycie. 5. Dno zbiornika wodnego. Na dnie leży zielona plecha. 6. Zielony pęd, z którego w równomiernych odstępach wyrastają w okółkach pędy boczne. 7. Gałązka z igłami i różowymi szyszkami. 8. Żółto-zielona plecha porastająca korę drzewa.
8 fotografii w dwóch rzędach. 1. Grupa suchych, brązowych owoców otoczonych twardymi włoskami. 2. Owocnik na tle ściółki. 3. Kępa drobnych szarozielonych łodyżek z listkami. 4. Pierzastozłożone liście zwinięte na szczycie. 5. Dno zbiornika wodnego. Na dnie leży zielona plecha. 6. Zielony pęd, z którego w równomiernych odstępach wyrastają w okółkach pędy boczne. 7. Gałązka z igłami i różowymi szyszkami. 8. Żółto-zielona plecha porastająca korę drzewa.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0, źródło fotografii: Tomorrow Sp. z o.o., Frank Vincentz, Ron Pastorino, Joshua Mayer, Marcel Grieder, UuMUfQ, Magnefl, Kruczy89, Randi Hausken, Dan Zen, Norbert Nagel, Wikimedia Commons, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 23
R1C9EjFpTS0Ss
Ilustracja składa się z dwóch fotografii. Pierwsza z lewej przedstawia zbliżenie szarozielonego liścia dziewanny, który jest pokryty gęstymi, białymi włoskami. Fotografia po prawej przedstawia kilka dużych pędów dziewanny, rosnących w ogrodzie wśród innych roślin. Dziewanna ma wzniesione, długie kwiatostany z żółtymi kwiatami.
Dziewanna
Źródło: Magnus Manske, Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11eoFpXR1qbY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Formy roślin okrytonasiennych to: drzewo, krzew, krzewinka, roślina zielna.
Dziewanna to roślina zielna, ponieważ ma zieloną i stosunkowo cienką łodygę.
2
Ćwiczenie 24
RbbKuTls5hdSs
Nagranie ukazujące dużą sosnę.
Nagranie ukazujące dużą sosnę.
Sosna
Źródło: reż. GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: reż. GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie ukazujące dużą sosnę.
RHJTJe7MrakVR
Nazwa gatunku: Tu uzupełnij
Nazwa gatunku: Tu uzupełnij
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RxyZSMeKZg6DK
Podaj nazwę opisanego gatunku. Okazałe drzewo, które ma po dwie igły zebrane w pęczkach. Są zimotrwałe. Wytwarza kwiatostany męskie i żeńskie. Jest rośliną wiatropylną i wiatrosiewną. Opisany gatunek to: Tu uzupełnij.
Podaj nazwę opisanego gatunku. Okazałe drzewo, które ma po dwie igły zebrane w pęczkach. Są zimotrwałe. Wytwarza kwiatostany męskie i żeńskie. Jest rośliną wiatropylną i wiatrosiewną. Opisany gatunek to: Tu uzupełnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Yk2Pvmh9pEW
Przedstawiony gatunek należy do roślin: nagonasiennychokrytonasiennych.
Przedstawiony gatunek należy do roślin: nagonasiennychokrytonasiennych.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 25
Ru4HekileWmsf
Film pod tytułem „Cechy roślin okrytonasiennych”.
Film pod tytułem „Cechy roślin okrytonasiennych”.
Cechy roślin okrytonasiennych
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., Magnus Manske (https://commons.wikimedia.org), JuTa (https://commons.wikimedia.org), Hochgeladen von Niteshift (https://commons.wikimedia.org), Reguly (https://commons.wikimedia.org), Korona b (https://commons.wikimedia.org), Jacek Halicki (https://commons.wikimedia.org), Chrizz~commonswiki (https://commons.wikimedia.org), Ies (https://commons.wikimedia.org), Israel_photo_gallery (https://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., Magnus Manske (https://commons.wikimedia.org), JuTa (https://commons.wikimedia.org), Hochgeladen von Niteshift (https://commons.wikimedia.org), Reguly (https://commons.wikimedia.org), Korona b (https://commons.wikimedia.org), Jacek Halicki (https://commons.wikimedia.org), Chrizz~commonswiki (https://commons.wikimedia.org), Ies (https://commons.wikimedia.org), Israel_photo_gallery (https://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 3.0.
Film pod tytułem „Cechy roślin okrytonasiennych”.
RZQLAW9jbMtNN
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obejrzyj uważnie film pt. „Cechy roślin okrytonasiennych”.
Rośliny okrytonasienne wykształciły cechy:
wykształcenie kwiatów i owoców;
wykształcenie różnych sposobów zapylania kwiatów i rozsiewania nasion;
wykształcenie liści o szerokich blaszkach;
zrzucanie liści na zimę i magazynowanie substancji zapasowych w zmodyfikowanych organach.
1
Ćwiczenie 26
R1LcnzbOQ2NVI
Kolorem zielonym zaznacz zdania prawdziwe, a kolorem czerwonym fałszywe. Rośliny nagonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Rośliny okrytonasienne wytwarzają zarodniki. U roślin nagonasiennych i okrytonasiennych występują zalążki. Rośliny nagonasienne wytwarzają owoce. Nasiona pełnią funkcję przetrwalną. W skład nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza oraz łupina nasienna.
Kolorem zielonym zaznacz zdania prawdziwe, a kolorem czerwonym fałszywe. Rośliny nagonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Rośliny okrytonasienne wytwarzają zarodniki. U roślin nagonasiennych i okrytonasiennych występują zalążki. Rośliny nagonasienne wytwarzają owoce. Nasiona pełnią funkcję przetrwalną. W skład nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza oraz łupina nasienna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RV9VBMjbms3Kj
Wpisz literę P obok zdań prawdziwych i F obok zdań fałszywych. Tu uzupełnij Rośliny nagonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Tu uzupełnij Rośliny okrytonasienne wytwarzają zarodniki. Tu uzupełnij U roślin nagonasiennych i okrytonasiennych występują zalążki. Tu uzupełnij Rośliny nagonasienne wytwarzają owoce. Tu uzupełnij Nasiona pełnią funkcję przetrwalną. Tu uzupełnij W skład nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza oraz łupina nasienna.
Wpisz literę P obok zdań prawdziwych i F obok zdań fałszywych. Tu uzupełnij Rośliny nagonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Tu uzupełnij Rośliny okrytonasienne wytwarzają zarodniki. Tu uzupełnij U roślin nagonasiennych i okrytonasiennych występują zalążki. Tu uzupełnij Rośliny nagonasienne wytwarzają owoce. Tu uzupełnij Nasiona pełnią funkcję przetrwalną. Tu uzupełnij W skład nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza oraz łupina nasienna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvZRgSSLOC2Hn
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie informacje dotyczące roślin nagonasiennych i okrytonasiennych.
Rośliny okrytonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Rośliny nagonasienne to drzewa i krzewy.
Rośliny zarodnikowe wykształcają zarodniki. Rośliny okrytonasienne należą do roślin nasiennych, które wykształcają nasiona.
Rośliny okrytonasienne wykształcają owoce. Rośliny nagonasienne nie wytwarzają owoców.
1
Ćwiczenie 27
Większość roślin nagonasiennych jest wiatropylna. Wymień ich przystosowania do takiego sposobu zapylania.
R1a7LIDmoBj0l
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jakie cechy musi mieć pyłek, aby móc być przenoszonym przez wiatr, oraz zwróć uwagę na lokalizację szyszek.
Nagonasienne są wysokimi drzewami i wytwarzają szyszki bliżej szczytu rośliny, co ułatwia wznoszenie pyłku przez wiatr. Produkują ogromne ilości pyłku, żeby zwiększyć szansę na zapylenie, a sam pyłek jest lekki i ma specjalne struktury ułatwiające unoszenie się w powietrzu.
1
Ćwiczenie 28
Wiele drzew wiatropylnych wytwarza kwiaty wczesną wiosną przed pełnym rozwojem liści. Wyjaśnij, dlaczego kwitnienie odbywa się w tym okresie.
RCIykmEHWjFEw
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę, że zarówno liście, jak i kwiaty rozwijają się na gałęziach koron drzew.
Duża część wiatropylnych drzew wytwarza kwiaty wczesną wiosną, żeby pyłek mógł dotrzeć do innych kwiatów tego samego gatunku, zanim rozwiną się w pełni liście, które będą utrudniać dostęp pyłku do kwiatów żeńskich.
1
Ćwiczenie 29
Wymień grupy organizmów, które produkują zarodniki, i te, które wytwarzają nasiona. Wyjaśnij, dlaczego zarodniki w porównaniu z nasionami są słabiej przystosowane do pełnienia funkcji przetrwalnika.
R6GDWax6mIoUe
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę na elementy, które występują w nasionach, a nie występują w zarodnikach.
Zarodniki produkowane są przez mchy i paprocie, a nasiona – przez rośliny nasienne (nagonasienne i okrytonasienne). Nasiona są lepiej przystosowane do pełnienia funkcji przetrwalnika ze względu na obecność łupiny nasiennej oraz materiałów zapasowych dla zarodka, które nie występują u zarodników.
1
Ćwiczenie 30
Klasyfikowanie jest sposobem grupowania organizmów według określonych kryteriów. Wymień kryteria, na podstawie których wyróżniono następujące grupy systematyczne organizmów: mchy i paprotniki, rośliny nagonasienne i rośliny okrytonasienne.
Rpnr9vFN2QswC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę na elementy budowy, które występują tylko w jednej grupie roślin z każdej pary.
Kryterium rozróżnienia pomiędzy mchami i paprotnikami stanowi wykształcenie organów roślinnych – korzenia, pędu i liści, a klasyfikacja roślin nagonasiennych i okrytonasiennych opiera się na wytwarzaniu osłon nasiennych (owoców).
1
Ćwiczenie 31
RzD23zkn9NEkF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odczynnik sudan III służy do wykrywania tłuszczów. Zastanów się, nasiona których roślin zawierają najwięcej tłuszczu. Z jakich roślin produkuje się olej?
Problem badawczy: Czy tłuszcze są obecne w nasionach słonecznika?
Hipoteza 2: W nasionach słonecznika nie występują tłuszcze.
Co będzie potrzebne:
nasiona słonecznika
olej spożywczy
odczynnik sudan III
moździerz
probówka
mikroskop
sprzęt do mikroskopowania
Instrukcja wykonania doświadczenia:
Przygotowanie próby kontrolnej: Umieść olej w probówce i dodaj kilka kropel sudanu III. Obserwuj zabarwienie.
Przygotowanie próby badawczej: Zetrzyj garść nasion słonecznika w moździerzu. Dodaj kilka kropel sudanu III.
Umieść odrobinę próby badawczej na szkiełku podstawowym i przykryj szkiełkiem nakrywkowym. Obserwuj preparat pod mikroskopem.
Ćwiczenie 32
„Ze względu na częste uszkodzenia (urywanie, kaleczenie) korzeni włośnikowych i części wierzchołkowej korzenia głównego podczas przesadzania, dużym problemem jest przyjmowanie się roślin po tym zabiegu. Dotyczy to zwłaszcza młodych siewek i ukorzenionych sadzonek. [...] Rośliny są narażone na stres związany z utrudnionym pobieraniem wody i składników pokarmowych, szczególnie te, które wytwarzają niewiele korzeni włośnikowych (np. dęby, sosny), a ich system korzeniowy regeneruje się powoli.”
Indeks górny Źródło: Małgorzata Kołaczyńska‑Janicka, Przesadzanie roślin, „Szkółkarstwo” 2009, nr 4, s. 33‑39. Indeks górny koniecŹródło: Małgorzata Kołaczyńska‑Janicka, Przesadzanie roślin, „Szkółkarstwo” 2009, nr 4, s. 33‑39.
RlUK8UnPdjjZX
Na podstawie powyższego tekstu określ prawdziwość zdania:
Przesadzanie sadzonek Możliwe odpowiedzi: 1. Zdanie jest prawdziwe., 2. Zdanie jest fałszywe.
Źródło: Inga Wójtowicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 33
R1HHGOlYflf3t
Nasiona, ze względu na zgromadzone w nich substancje zapasowe, są wykorzystywane do wzbogacania posiłków. Wymień potrawy złożone głównie z nasion oraz produkty spożywcze wytworzone z nasion oleistych, skrobiowych i białkowych. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dowiedz się, z czego produkuje się oleje spożywcze i jakie rodzaje mąki i kaszy można kupić w najbliższym sklepie. Przeczytaj napisy na opakowaniach produktów dostępnych w twojej kuchni.
Z nasion wytwarza się m.in. mąkę, oleje (np. słonecznikowy, rzepakowy), płatki śniadaniowe, przetwory w puszce (np. kukurydza, groszek, ciecierzyca), prażone przekąski (np. orzeszki ziemne, solony słonecznik).
Doświadczenie 1
Przeprowadź doświadczenie aby zbadać, czy w nasionach pszenicy, słonecznika i grochu znajdują się takie same ilości tłuszczu, białka i skrobi.
Problem badawczy: Czy w nasionach pszenicy, słonecznika i grochu znajdują się takie same ilości tłuszczu, białka i skrobi?
Hipoteza 1
Hipoteza 1
W nasionach pszenicy, słonecznika i grochu znajdują się takie same ilości tłuszczu, białka i skrobi.
Hipoteza 2
Hipoteza 2
W nasionach pszenicy, słonecznika i grochu znajdują się różne ilości tłuszczu, białka i skrobi.
Co będzie potrzebne
ziarna pszenicy i słonecznika oraz nasiona grochu
skrobia ziemniaczana lub kukurydziana
białko jaja kurzego
olej rzepakowy lub słonecznikowy
3 kartoniki bibuły filtracyjnej lub kartki papieru
3 moździerze z tłuczkami
12 szkiełek zegarkowych
płyn Lugola
zapałki – zachowaj ostrożność!
woda
Instrukcja
Przeprowadź próby kontrolne:
Umieść skrobię, białko jaja kurzego i olej na szkiełkach zegarkowych.
Wykrywanie cukrów: dodaj kroplę płynu Lugola na próbkę skrobi; pojawienie się granatowego zabarwienia świadczy o obecności skrobi w próbce.
Wykrywanie tłuszczów: przyciśnij bibułę do próbki oleju; pojawienie się po wysuszeniu tłustej plamy potwierdza zawartość tłuszczu w badanym materiale;
Wykrywanie białek: poproś rodzica lub opiekuna o podpalenie próbki białka kurzego. O obecności białek w próbce świadczą: pojawienie się charakterystycznego zapachu przypominającego spalone włosy, jasnożółty płomień oraz czarny popiół.
Przeprowadź próby badawcze:
W oddzielnych moździerzach umieść ziarna pszenicy, słonecznika, nasiona grochu. Rozgnieć je za pomocą tłuczka.
Podziel każdy z przygotowanych materiałów na trzy części i wyłóż każdą z nich na osobne szkiełka zegarkowe.
Sprawdź, czy nasiona zawierają:
skrobię – dodaj kroplę płynu Lugola na próbkę materiału pochodzącego z każdej rośliny;
tłuszcz – mocno przyciśnij bibułę do zgniecionych nasion;
białko – poproś rodzica lub opiekuna o podpalenie każdej z trzech próbek.
Zanotuj wyniki obserwacji.
RdULy3jHMTSXe
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Podpowiedźbluewhite
Wyniki: Zwróć uwagę na próby kontrolne. Pamiętaj, że skrobia pod wpływem płynu Lugola barwi się na granatowo, tłuszcze zostawiają tłustą plamę na bibule, a podczas spalania białek pojawia się zapach przypominający spalone włosy, jasnożółty płomień oraz czarny popiół.
Wnioski: Zastanów się i napisz, która z hipotez została potwierdzona.
Odpowiedźbluewhite
Wyniki: Ziarno pszenicy zabarwiło się pod wpływem płynu Lugola na najciemniejszy kolor. Największa tłusta plama na bibule powstała po kontakcie z nasionami słonecznika. Najbardziej intensywny zapach, jasnożółty płomień oraz czarny popiół pojawiły się podczas spalania nasion grochu.
Wnioski: We wszystkich nasionach obecne są białka, tłuszcze i skrobia. Nasiona zawierają jednak różne ilości substancji zapasowych. Najwięcej białka jest w nasionach grochu, tłuszczów – w nasionach słonecznika, a skrobi – w nasionach pszenicy. Hipoteza 2 jest prawdziwa, a hipoteza 1 jest fałszywa.
Podsumowanie: Choć we wszystkich nasionach występują białka, tłuszcze i skrobia, to wielkość tłustej plamy, natężenie zabarwienia pod wpływem płynu Lugola oraz intensywność zapachu, kolor płomienia i kolor popiołu powstającego w wyniku spalania mogą być zróżnicowane. Świadczy to o różnicach w ilości poszczególnych substancji zapasowych w badanych nasionach.
1
Ćwiczenie 34
R3crfDitVOcPN
Określ, czy brak tłustej plamy na bibule przyłożonej do zgniecionych ziaren pszenicy świadczy o tym, że nie zawierają one tłuszczu. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę, że choć nasiona pszenicy magazynują substancje odżywcze głównie w postaci skrobi (cukru), to tłuszcze i białko także są im potrzebne do życia.
Brak tłustej plamy na bibule przyłożonej do zgniecionych ziaren pszenicy nie jest wystarczającym dowodem na to, że ziarna nie zawierają tłuszczu. Ziarna pszenicy zawierają go tak mało, że może być trudno zobaczyć plamę na bibule, nawet jeśli ziarna są dobrze zgniecione.
1
Ćwiczenie 35
R190op0zryxC7
Zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, w którym sprawdzisz wpływ temperatury na kiełkowanie nasion. Sformułuj problem badawczy, hipotezę i zapisz wnioski. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sformułuj problem badawczy i dwie hipotezy. Określ próbę kontrolną i próbę badawczą. Po przygotowaniu materiałów i zaplanowaniu działań przeprowadź doświadczenie. Zapisz instrukcję do przebiegu doświadczenia, a następnie wyniki i sformułuj wnioski.
Problem badawczy: Czy niska temperatura ma wpływ na kiełkowanie nasion?
Hipotezy:
Niska temperatura hamuje kiełkowanie nasion.
Niska temperatura nie ma wpływu na kiełkowanie nasion.
Co będzie potrzebne:
20 nasion (np. fasola, rzeżucha)
dwa talerzyki
wata
woda
folia aluminiowa
Próba badawcza: Nasiona umieszczone w lodówce.
Próba kontrolna: Nasiona umieszczone w temperaturze pokojowej.
Przebieg doświadczenia:
Talerzyki wyłóż watą. Podpisz oba zestawy doświadczalne.
Na każdym talerzyku połóż po 10 nasion.
Podlej oba zestawy.
Jeden zestaw nasion owiń folią aluminiową (aby wykluczyć wpływ światła na kiełkowanie) i pozostaw w temperaturze pokojowej. Drugi zestaw umieść w lodówce.
Obserwuj hodowlę przez 7 dni. Uzupełnij wodę w obu próbach w razie potrzeby. Każdego dnia policz, ile nasion wykiełkowało. Zanotuj wyniki.
Wyniki: Na początku nasiona w obu próbach pęcznieją. Następnie jedynie w nasionach umieszczonych w temperaturze pokojowej zachodzą zmiany. Pękają łupiny i pojawia się korzeń. Z czasem rozwijają się liście. W próbie badawczej nasiona pozostają bez zmian.
Wnioski: Niska temperatura ma wpływ na kiełkowanie nasion – hamuje je. Hipoteza 1 została potwierdzona, a hipoteza 2 odrzucona.
Projekt badawczy
Przeprowadź projekt, aby dowiedzieć się od czego zależy tempo parowania wody z rośliny.
Doświadczenie 2
Problem badawczy: Od czego zależy tempo parowania wody z rośliny?
Hipoteza 1
Hipoteza 1
Tempo parowania wody z rośliny zależy od powierzchni liścia.
Hipoteza 2
Hipoteza 2
Tempo parowania wody z rośliny zależy od obecności warstwy nieprzepuszczającej wody.
Co będzie potrzebne
trzy ręczniki papierowe
duża taca
kartka papieru
tłuszcz
Próba kontrolna
zwilżony wodą ręcznik papierowy rozłożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie
Próby badawcze
zwilżony wodą i zwinięty w rulon ręcznik papierowy, ułożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie
zwilżony wodą i zwinięty w rulon ręcznik papierowy owinięty kartką papieru posmarowaną tłuszczem, ułożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie
Instrukcja
Zwilż kawałki ręcznika wodą, tak żeby były mokre, ale nie ociekające.
Ręcznik nr 1 rozłóż na dużej tacy.
Ręcznik nr 2 zwiń w rulon i umieść go obok pierwszego.
Ręcznik nr 3 zwiń w rulon i owiń kartką papieru posmarowaną tłuszczem w taki sposób, żeby ręcznik z niej nie wystawał. Połóż ręcznik na tacy.
Umieść tacę na nasłonecznionym parapecie.
Włącz stoper. W karcie zanotuj, po jakim czasie wyschną poszczególne kawałki ręcznika. Wyciągnij wnioski i zweryfikuj hipotezę.
W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:
Czego modelem są arkusze ręcznika?
Które ręczniki pomogą w weryfikacji pierwszej hipotezy, a które w weryfikacji drugiej hipotezy?
Które ręczniki stanowią próby kontrolne i dlaczego właśnie one?