RUEFYLHbwCQXP
Czarno‑białe zdjęcie mikroskopowe przedstawia wiele różnokształtnych ziaren pyłku. Wiele z nich jest okrągłego kształtu. Niektóre mają gładką powierzchnię, inne mają ostro zakończone wyrostki. Inne ziarna są owalne z głęboką bruzdą po środku oraz pofalowanym zdobienie. Po prawej u góry widać ziarno pyłku o kształcie zbliżonym do trójkąta.

Hierarchiczna budowa organizmów

Ziarna pyłku widziane pod mikroskopem.
Źródło: Dartmouth College Electron Microscope Facility, licencja: CC BY 3.0.

Od atomu do organizmu

Każdy organizm to struktura złożona i bardzo uporządkowana. Można w niej wyróżnić kolejne poziomy organizacji.

R1SU1L4BeYRIA
Organizacja organizmu człowieka
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.

Atomy są to podstawowe elementy budowy organizmów. Atomy jednego rodzaju tworzą pierwiastkipierwiastek chemicznypierwiastki, a te łączą się ze sobą budując związki chemicznezwiązek chemicznyzwiązki chemiczne np. wodęwodawodę, białkabiałkabiałka, cukrycukrycukry (węglowodany) i kwasy nukleinowe.kwasy nukleinowetłuszczekwasy nukleinowe.

RHjkh8omjgTAM1
Mapa myśli. Widoczna jest niebieska kula z nazwą kategorii: Związki chemiczne budujące organizmy. Do danej kategorii przyłączone jest sześć elementów: Woda, Sole mineralne, Tłuszcze, Cukry, Białka, Kwasy nukleinowe.
Podział składników chemicznych organizmów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Struktura i cechy poszczególnych cząsteczek decydują o budowie komórekkomórkakomórek. Komórki mają bardzo różnorodne kształty, w zależności od funkcji jaką pełnią.

Rtqnh0KI6zhB7
Organizm człowieka składa się z około 100 bilionów komórek, które powstają w wyniku różnicowania się komórek macierzystych (komórek niezróżnicowanych, zdolnych do nieograniczonych podziałów).
Źródło: Haileyfournier (zmodyfikowano), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Zespoły komórek o podobnej budowie i funkcji łączą się w tkankitkankatkanki, te zaś w narządynarządnarządy (organy). Narządy są pogrupowane i współpracują ze sobą. W ten sposób powstają zespoły zwane układami narządówukład narządówukładami narządów.

RuTMoJEEV1qyE
Elementy budujące organizm człowieka
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Układy narządów wspólnie tworzą najwyższy poziom organizacji: organizm. Należy go traktować jako system, czyli zespół połączonych ze sobą elementów, zdolnych do pełnienia funkcji, które są nieosiągalne dla pojedynczych składników.

RQFGCK6FP84NJ
Ilustracja przedstawia budowę ciała człowieka. Widoczne są dwa kontury ciała, kobiety i mężczyzny, obok nich znajdują się tabliczki z nazwami układów. Klikając na nie, można ujrzeć umiejscowienie szkieletu, układu oddechowego, układu rozrodczego, układu pokarmowego, układu nerwowego, układu krwionośnego, układu wydalniczego oraz układu mięśniowego. Po kliknięciu na przycisk z napisem szkielet w sylwetkach człowieka pojawia się układ kostny. Widoczne są kości czaszki, kończyn, klatki piersiowej, kręgosłup i miednica. Po kliknięciu na układ oddechowy pojawiają się płuca, tchawica, krtań, jama ustna i nos. Po kliknięciu na układ rozrodczy na lewej sylwetce pojawia się układ męski rozrodczy. Widać jądra, najądrza, nasieniowody, prostatę i cewkę moczową. Na prawej sylwetce widać układ żeński rozrodczy. Widać jajniki, jajowody, macicę, pochwę. Po kliknięciu na układ pokarmowy pojawia się jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, wątroba, trzustka, jelito cienkie i jelito grube. Po kliknięciu na układ nerwowy ukazuje się mózg i kręgosłup. Odchodzą od nich liczne linie, które docierają do każdego zakątka ciała. Linie symbolizują nerwy. Po kliknięciu na układ krwionośny pojawia się serce oraz czerwone i niebieskie linie. Czerwone symbolizują tętnice, a niebieskie żyły. Linie prowadzą od serca do głowy i kończyn. Po kliknięciu na układ wydalniczy pojawiają się dwie nerki, leżące na nich nadnercza. Od nerek w dół odchodzą moczowody. Prowadzą do pęcherza moczowego. Od pęcherza na zewnątrz organizmu prowadzi cewka moczowa. U mężczyzny cewka jest dłuższa niż u kobiety. Po kliknięciu na układ mięśniowy pojawiają się mięśnie. Znajdują się one w całym organizmie.
Budowa ciała człowieka. Ludzki organizm zbudowany jest z układów narządów wzajemnie ze sobą współdziałających
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Przypomnij sobie, w jakich układach narządów znajdują się mózg, serce, czaszka. Rozważ, czy mogą być zbudowane z tej samej tkanki.

RshFfLhFEd8qd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwiastki budujące organizmy

Do najważniejszych pierwiastków budujących wszystkie organizmy należą: tlen, węgiel, wodór, azot, siarkafosfor, wapń, magnez oraz sód.

W jednym kilogramie ciała człowieka znajduje się 650 g tlenu, 180 g węgla,
100 g wodoru, 30 g azotu, 15 g wapnia i 10 g fosforu. W znacznie mniejszej ilości występują m.in. siarka, sód, magnez i wapń.

Nazwa pierwiastka

Znaczenie w organizmie

węgiel

podstawowy składnik wszystkich białek, cukrów, tłuszczówtłuszczetłuszczów, kwasów nukleinowych

wodór

wchodzi w skład wszystkich białek, cukrów, tłuszczów, kwasów nukleinowych

składnik wody

tlen

składnik wody i innych związków chemicznych

niezbędny do oddychania dla większości organizmów

azot

składnik białek i kwasów nukleinowych

siarka

wchodzi w skład wielu białek

fosfor

składnik kwasów nukleinowych

buduje kości i zęby

wapń

składnik kości, muszli mięczaków, ścian komórkowychściana komórkowaścian komórkowych roślin

niezbędny w procesie krzepnięcia krwi i skurczu mięśni

sód

reguluje ilość wody w organizmie

bierze udział w przekazywaniu impulsów nerwowych

1
Doświadczenie 1

Przeprowadź doświadczenie, aby zbadać wpływ pierwiastków na rozwój rzeżuchy.

Problem badawczy

Jaki wpływ na rozwój rzeżuchy mają pierwiastki zawarte w wodzie mineralnej?

Hipoteza
R1VcsyIxPb6Ws
Hipoteza 1 Zasilanie rzeżuchy wodą mineralną powoduje szybki wzrost roślin., Hipoteza 2 Zasilanie rzeżuchy wodą mineralną powoduje szybki wzrost roślin.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • nasiona rzeżuchy

  • 2 talerzyki

  • wata

  • woda mineralna o znanym składzie pierwiastkowym

  • woda destylowana (woda pozbawiona gazu i soli mineralnych, czyli zdemineralizowana).

Próba kontrolna

  • rzeżucha podlewana wodą destylowaną

Próba badawcza

  • rzeżucha podlewana wodą mineralną

Instrukcja
  1. Na jednym talerzyku ułóż grubą warstwę waty zwilżonej wodą destylowaną (próba kontrolna), a na drugim grubą warstwę waty zwilżonej wodą mineralną (próba badawcza).

  2. Rozsyp na wacie po 30 nasion i ustaw talerzyki w nasłonecznionym miejscu o stałej temperaturze (ok. 20°C).

  3. Podlewaj nasiona wodą destylowaną (próba kontrolna) lub mineralną (próba badawcza). Pilnuj, żeby wata nie wyschła. Po 2 dniach nasiona powinny wykiełkować.

  4. Przez 14 dni codziennie dokonuj pomiarów i porównuj wysokość wykiełkowanych roślin na obu talerzykach.

  5. Zapisz wyniki doświadczenia.

  6. Sformułuj i zapisz wniosek.

    R18kSqciDPYIA
    Wpływ pierwiastków w wodzie mineralnej na rozwój rzeżuchy
    Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1daksb9aLU9M
. Wysokość roślin z próby kontrolnej w mm: (Uzupełnij). Wysokość roślin z próby badawczej w mm: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Niektóre pierwiastki, są szkodliwe dla organizmu. Należą do nich metale ciężkie, takie jak ołów, rtęć, arsen i kadm. Z zanieczyszczonego środowiska lub pożywienia metale ciężkie przenikają do organizmów, powodując np. uszkodzenie nerek i wątroby.

Związki chemiczne występujące w organizmach

Pierwiastki łączą się ze sobą i tworzą związki chemiczne, takie jak woda (związek tlenu i wodoru), białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe. Organizmy zbudowane są z tych samych związków chemicznych, występujących jednak w różnych proporcjach. Związki chemiczne są też dla nich źródłem energiiregulują procesy w nich zachodzące.

Ciekawostka

Do związków chemicznych budujących organizmy należą także witaminy odpowiedzialne za prawidłowy przebieg procesów życiowych.

Skład chemiczny organizmów (w %)

Składniki

Rośliny

Zwierzęta

Woda

75

60

Związki mineralne

2

4

Cukry

18

5,8

Tłuszcze

0,5

11

Białka

4

19

Kwasy nukleinowe

0,5

0,2

Woda tworzy środowisko życia

Woda jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych substancji na Ziemi. Jej zawartość  w organizmach nie jest jednakowa – zależy od gatunkugatunekgatunku, środowiska życia i od wieku danego organizmu, a także od rodzaju narządu lub organu.

Woda znajduje się we wszystkich komórkach, a także płynach ciała (np. we krwi i sokach roślinnych), gdzie pełni różnorodne funkcje.

RgxkvQVSZMoXR
Krew zawiera duże ilości wody i transportuje rozpuszczone w niej substancje
Źródło: Marcin Sadomski, licencja: CC BY 3.0.

Woda pełni następujące funkcje:

  • jest środowiskiem, w którym przebiega większość przemian chemicznych i procesów życiowych w organizmie (np. fotosynteza);

  • umożliwia rozpuszczanie i transport różnych związków chemicznych w organizmie, a także usuwanie substancji szkodliwych i niepotrzebnych (np. wraz z moczem);

  • umożliwia regulację temperatury ciała: wiele zwierząt oddaje ciepło do otoczenia przez pocenie się, co skutkuje ochłodzeniem organizmu;

  • wpływa na kształt i wielkość komórek.

R12rT9WDs0yLg
Składający się głównie z wody pot ochładza powierzchnię skóry, kiedy paruje. Parując, oddaje nadmiar ciepła do otoczenia
Źródło: Minghong, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
1
Ćwiczenie 2
RghoxpebP6wyd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Obserwacja 1

Przeprowadź obserwację, aby sprawdzić na liście różnych roślin różnią się zawartością wody.

Problem badawczy: Czy liście różnych roślin różnią się zawartością wody?

Hipoteza
RIvXOtoq6z0Y8
Hipoteza 1 Liście roślin nie różnią się zawartością wody., Hipoteza 2 Liście roślin różnią się zawartością wody.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • kilka świeżych liści różnych roślin

  • żaroodporne naczynie

  • piekarnik

  • waga laboratoryjna

Instrukcja
  1. Zważ osobno wszystkie liście.

  2. Włóż je do naczynia żaroodpornego, a następnie umieść w piekarniku nagrzanym do 40°C na 6 godzin.

  3. Zważ wysuszone liście.

  4. Zapisz wyniki i wyciągnij wnioski. Określ, która hipoteza jest prawdziwa, a która fałszywa.

RZgfI0cnGppmE
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
R1F9mxTwWLfuO
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Sole mineralne są źródłem pierwiastków

Każdy organizm potrzebuje soli mineralnych, które zawierają niezbędne do życia pierwiastki takie jak azot, sód, wapń, fosfor, magnez czy siarkę.

Sole mineralne pełnią ważne funkcje budulcowe. Na przykład te, które zawierają wapń i fosfor wchodzą w skład kości, chrząstek i pancerzy. U roślin sole zawierające azot i siarkę są niezbędne do wzrostu, a ich niedobór powoduje, że rośliny są karłowate i wątłe.

1
Ćwiczenie 4
RFASTwO7XAMGM
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Cukry są głównym źródłem energii

Cukry, nazywane także węglowodanami, to bardzo rozpowszechnione w przyrodzie związki chemiczne zbudowane z węgla, wodoru i tlenu. Cukry o małych cząsteczkach łatwo rozpuszczają się w wodzie, a te o długich – słabo. Te pierwsze są słodkie, pozostałe nie mają smaku.

Cukry są:

  • materiałem energetycznym (np. glukozaglukozaglukoza występująca w owocach); jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmów, np. pracy mięśni i mózgu (mózg każdego dnia potrzebuje ok. 130 g glukozy);

  • materiałem budulcowym (np. celulozacelulozaceluloza, która buduje ściany komórkowe roślin, chitynachitynachityna, która tworzy ściany komórkowe grzybów, a także pancerzyki owadów i skorupiaków);

  • materiałem zapasowym (np. skrobiaskrobiaskrobia gromadzona m.in. w bulwach ziemniaków), zgromadzone substancje zapasowe rośliny wykorzystują do wzrostu i rozwoju.

Galeria zdjęć ilustrujących funkcje wybranych cukrów:

1
1
Ćwiczenie 5
R16CcJtEaLlok
Skonstruuj tabelę, w której porównasz poznane cukry.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EcXAjcgFoUi
Ćwiczenie 5
Wersja alternatywna ćwiczenia: Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Cukry rozkładane są u ludzi do glukozy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odpowiednikiem skrobi u zwierząt jest sacharoza.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skrobia jest głównym materiałem zapasowym u roślin.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Obserwacja 2

Przeprowadź obserwację, aby zbadać jaki kształt mają ziarna skrobi zawarte w bulwach ziemniaka.

Problem badawczy: Jaki kształt mają ziarna skrobi obecne w bulwach ziemniaka?

Hipoteza
RN2t3lXSN4VbA
Hipoteza 1 Treść, Hipoteza 2 Treść
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • surowy ziemniak

  • nożyk

  • przybory do mikroskopowania

  • mikroskop

Instrukcja
  1. Przekrój ziemniak. Zbierz nożykiem płyn, który pojawił się w miejscu cięcia.

  2. Odrobinę płynu umieść na szkiełku podstawowym i dodaj kroplę wody. Przykryj preparat szkiełkiem nakrywkowym.

  3. Obejrzyj preparat pod mikroskopem.

  4. Wykonaj rysunek.

  5. Wyciągnij wnioski i określ, czy postawiona hipoteza jest prawdziwa czy fałszywa.

RgGZqKiBx1vI5
Obraz mikroskopowy ziaren skrobi, bez wybarwienia, powiększenie 100×
Źródło: Marzena Sujkowska (Tomorrow Sp. z o.o.), licencja: CC BY 2.0.
RZXvE2YbYDRy7
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Celuloza zawarta w roślinach nie jest trawiona przez większość ssaków. Zwierzęta roślinożerne mogą wykorzystywać celulozę jako pokarm dzięki zamieszkującym ich przewód pokarmowy drobnoustrojom, które są zdolne do rozkładu celulozy.

Tłuszcze chronią przed niskimi temperaturami

Tłuszcze są zbudowane z węgla, tlenu i wodoru. Te które występują u roślin są płynne i nazywane są olejami. Tłuszcze zwierzęce mają konsystencję stałą.

Tłuszcze pełnią następujące funkcje:

  • materiałem energetycznym;

  • materiałem zapasowym gromadzonym u roślin w nasionach, a u zwierząt w tkance tłuszczowej;

  • pełnią funkcje ochronne przed przed niskimi temperaturami i urazami mechanicznymi.

R13MZmU9qozND
Pokarmy bogate w tłuszcze
Źródło: Isabella Dornbrach, Pixabay, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 6
RVlKAYpaJ8eus
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Białka są głównym budulcem komórek

Białka to związki chemiczne, w skład których wchodzi węgiel, wodór, tlen oraz azot i siarka.

Białka pełnią liczne funkcje, m.in.:

  • budulcową – budują wszystkie komórki, a także skórę i jej wytwory np. włosy, pióra, paznokcie i rogi, a także ścięgna i więzadła; białka są też głównym składnikiem mięśni;

  • materiałem zapasowym – np. białka występujące w nasionach niektórych roślin;

  • regulują przebieg procesów życiowych – np. enzymy, które przyspieszają szybkość reakcji chemicznych;

  • biorą udział w reakcji odpornościowej organizmu – np. walczą z bakteriami i wirusami, które wnikają do organizmu i mogą wywołać infekcję.

Szczególnie bogate w białka są pokarmy pochodzenia zwierzęcego (mięso, nabiał), nasiona grochu, fasoli, bobu, soi i soczewicy.

RXM0TLFb3nDwG
Nasiona roślin strączkowych, np. grochu i fasoli, są cennym źródłem białek
Źródło: N/A, Pixabay, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 7
R1amDYhK8i3k6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kwasy nukleinowe zawierają informacje genetyczną

Kwasy nukleinowe występują we wszystkich organizmach i wirusach. Najczęściej występującym kwasem nukleinowym jest DNA (wym. de en a), w którym zapisana jest informacja genetyczna, czyli „przepis na organizm”.

Mimo że zawartość kwasów nukleinowych w komórkach wynosi tylko ok. 1%, ich rola w życiu organizmów jest niezwykle ważna. Każdy osobnik ma charakterystyczny, niepowtarzalny materiał genetyczny, od którego w znacznym stopniu zależą jego wygląd (np. kolor oczu, włosów, skóry) i funkcjonowanie.

RQIYRN6R2F5dM
Różnice w wyglądzie wynikają z różnic w DNA poszczególnych osób
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8
RhMe09zfXzJP3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

To ważne!

  • Organizmy mają uporządkowaną strukturę, którą można zilustrować zapisem: atom – związek chemiczny – komórka – tkanka – narząd – układ narządów – organizm.

  • Poszczególne struktury organizmu współpracują ze sobą, realizując funkcje życiowe.

  • Pierwiastkami, które tworzą organizmy niemal w całości, są węgiel, tlen, wodór, azot, siarkafosfor. Pozostałe niezbędne do życia pierwiastki to np. sód, wapń, magnez.

  • Podstawowe związki chemiczne występujące w organizmach to: woda, sole mineralne, białka, cukry, tłuszczekwasy nukleinowe.

  • Woda jest niezbędnym związkiem chemicznym wszystkich organizmów.

  • W wodzie przebiega większość procesów życiowych w organizmie. Ponadto transportuje różne związki, umożliwia regulację temperatury ciała oraz wpływa na rozmiarkształt komórek.

  • Cukry są źródłem energii w komórkach, stanowią materiał budulcowyzapasowy.

  • Białka są podstawowym materiałem budulcowym komórek. Ponadto regulują przebieg procesów życiowych organizmów.

  • Tłuszcze są źródłem energiimateriałem zapasowym; pełnią również funkcje ochronne.

  • DNA jest nośnikiem informacji genetycznej.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 9
RaP1Gu44xhhHW
Zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
RYW550Vgh7nqU
Zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R183SZNHro3WX
Zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
R195errJViMIW
Zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 13
R1PiVEFtGb7YS
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o tym, jaka jest hierarchiczna budowa organizmu i z jakich związków chemicznych się składa. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

RpWfjnBuF132N
Polecenie 2

Za Tobą część modułu o hierarchicznej budowie organizmu. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

pierwiastek chemiczny
pierwiastek chemiczny

substancja, której nie można rozłożyć na substancje prostsze

związek chemiczny
związek chemiczny

substancja złożona z wybranych pierwiastków trwale połączonych w cząsteczki

woda
woda

jedna z najczęściej spotykanych substancji na Ziemi; stanowi największą część masy organizmów; dobrze rozpuszcza związki chemiczne; uczestniczy w przebiegu większości reakcji chemicznych w komórkach; transportuje produkty przemiany materii i substancje odżywcze

białka
białka

związki chemiczne; występują we wszystkich organizmach; pełnią funkcje budulcowe, enzymatyczne, transportujące, odpornościowe i regulacyjne

cukry
cukry

inaczej węglowodany; związki chemiczne złożone z węgla oraz wodoru i tlenu; jedna z podstawowych grup związków chemicznych wytwarzanych przez organizmy

komórka
komórka

najmniejsza podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu

tkanka
tkanka

zespół komórek o podobnej budowie, funkcji i pochodzeniu

narząd
narząd

część organizmu zbudowana z tkanek, przystosowana do pełnienia określonej funkcji

układ narządów
układ narządów

zespół narządów współpracujących ze sobą w wykonywaniu określonych funkcji w organizmie

tłuszcze
tłuszcze

związki chemiczne; stanowią substancje zapasowe roślin i zwierząt; chronią ciało przed utratą ciepła

ściana komórkowa
ściana komórkowa

struktura otaczająca komórki roślin, grzybów i organizmów bezjądrowych; zapewnia mechaniczną ochronę komórki

gatunek
gatunek

grupa osobników, które mogą się ze sobą rozmnażać, dając płodne potomstwo

glukoza
glukoza

jeden z cukrów, będący podstawowym źródłem energii dla organizmów

celuloza
celuloza

cukier nierozpuszczalny w wodzie; buduje ściany komórkowe roślin

chityna
chityna

cukier nierozpuszczalny w wodzie; buduje ściany komórkowe grzybów i szkielety zewnętrzne owadów

skrobia
skrobia

cukier zbudowany z cząsteczek glukozy, nierozpuszczalny w wodzie; materiał zapasowy roślin