RxZoQPmHwqAqo
Zdjęcie przedstawia fragment blaszki liściowej zielonego liścia. Widoczna jest nerwacja.

Procesy życiowe organizmów

W zielonych liściach odbywa się proces fotosyntezy, dzięki któremu roślina zdobywa substancje odżywcze
Źródło: Maksim, licencja: CC BY 3.0.

Odżywianie organizmów - samożywność

Rośliny są samożywnesamożywność samożywne, co oznacza, że same wytwarzają niezbędny im do przeżycia pokarm.

R509vH7usQLW9
Rośliny przeprowadzają fotosyntezę
Źródło: N/A, Pixabay, domena publiczna.

Podstawą samożywności jest proces fotosyntezy

Substancjami wykorzystywanymi  do wytwarzania pokarmu są  wodadwutlenek węgladwutlenek węgladwutlenek węgla. Wodę rośliny lądowe pobierają z gleby, a dwutlenek węgla – z powietrza. Ze związków tych powstają substancje pokarmowe – cukry.

Proces przekształcania wody i dwutlenku węgla w cukry zachodzi tylko w obecności światła, dlatego jest on nazywany fotosynteząfotosyntezafotosyntezą.

Fotosynteza zachodzi  w zielonych częściach rośliny, głównie w liściach, gdzie znajdują się chloroplasty, a w nich zielony barwnik - chlorofilchlorofilchlorofil. Pochłania on światło, co rozpoczyna wytwarzanie cukru.

ROVMvTE4iNJ9t
Gdzie odbywa się fotosynteza?
Źródło: Anna Jasnos, Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Obejrzyj animację, a następnie wymień substratysubstratysubstratyproduktyproduktyprodukty fotosyntezy.

RjhkbdatP33xe
R1GxCI5L37MN11
Film przedstawia animację opisującą proces fotosyntezy.

Przebieg fotosyntezy można przedstawić następująco:

R1bDCNzq64eJq1
Przebieg fotosyntezy
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Obserwacja 1

Przeprowadź obserwację, aby przekonać się jaki gaz powstaje w czasie fotosyntezy.

Problem

Jaki gaz powstaje w procesie fotosyntezy?

Hipoteza
RhtbRegyUjoWJ
Hipoteza 1 W procesie fotosyntezy powstaje tlen., Hipoteza 2 W procesie fotosyntezy powstaje dwutlenek węgla.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • zlewka

  • szklany lejek

  • probówka

  • pędy moczarki kanadyjskiej

  • woda

  • zapałki

  • źródło światła

Instrukcja
  1. Na dnie zlewki umieść kilka pędów moczarki kanadyjskiej.

  2. Nakryj pędy moczarki odwróconym szklanym lejkiem.

  3. Do zlewki nalej tyle wody, aby zakrywała wylot lejka.

  4. Probówkę wypełnij w całości wodą, zamknij ją kciukiem, odwróć i umieść nad wylotem lejka w taki sposób, żeby nie dostało się do niej powietrze.

  5. Tak przygotowany zestaw umieść w oświetlonym miejscu.

  6. Kiedy probówka wypełni się gazem, zdejmij ją z lejka i przytrzymaj kciukiem jej wylot.

  7. Zapal zapałkę i ostrożnie wsuń ją do probówki z zebranym gazem.

    RmWXOtGty0pgR
    Zestaw doświadczalny
    Źródło: Anna Jasnos, licencja: CC BY 3.0.
R1L6i7rPMiNBV
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R1PCqtvtUptEs
Wyjaśnij, jakie jest znaczenie gazu otrzymanego w doświadczeniu 2 w przyrodzie. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Fotosyntezę przeprowadzają nie tylko rośliny

W poniższej galerii zdjęć poznasz różne organizmy, które przeprowadzają proces fotosyntezy.

Galeria zdjęć organizmów przeprowadzających fotosyntezę:

Czynniki wpływające na intensywność procesu fotosyntezy

Wpływ na fotosyntezę mają czynniki zewnętrzne – czyli warunki środowiska, w jakim żyją rośliny – jak i czynniki wewnętrzne, czyli elementy budowy roślin.

Wśród czynników wewnętrznych, ważna jest przede wszystkim zawartość chlorofilu. Chloroplasty, w których znajduje się chlorofil mogą przemieszczać się w komórce tak, aby chronić zielony barwnik przed uszkodzeniem przez zbyt mocne światło lub - w przypadku słabego oświetlenia - aby schwytać go jak najwięcej.

R1QwHElFqjbrF
Film przedstawia zielone chloroplasty w komórkach liści moczarki kanadyjskiej.

Do czynników zewnętrznych należą:

  • ilość światła;

  • zawartość dwutlenku węgla w powietrzu;

  • dostępność wody i soli mineralnych;

  • temperatura otoczenia.

1
Doświadczenie 1

Przeprowadź doświadczenie, aby przekonać się jaki gaz powstaje w czasie fotosyntezy.

Problem badawczy

Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na tempo fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej?

Hipoteza
R173ByFDsSqCu
Hipoteza 1 Treść, Hipoteza 2 Treść
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • 3 szklane zlewki

  • 3 szklane probówki

  • 3 szklane lejki

  • 3 jednakowej długości pędy moczarki kanadyjskiej

  • woda gazowana COIndeks dolny 2 o temperaturze pokojowej

  • woda wodociągowa niegazowana o temperaturze pokojowej

  • woda wodociągowa przegotowana o temperaturze pokojowej

  • lampa do doświetlania roślin

  • marker

  • stoper

Próba kontrolna

  • zlewka z wodą wodociągową i pędami moczarki kanadyjskiej

Próby badawcze

  • zlewka z wodą gazowaną i pędami moczarki kanadyjskiej

  • zlewka z przegotowaną wodą wodociągową i pędami moczarki kanadyjskiej

Instrukcja
  1. Przygotuj i podpisz trzy zestawy doświadczalne o różnej zawartości dwutlenku węgla w wodzie:

    I) zlewka z wodą gazowaną;
    II) zlewka z wodą wodociągową;
    III) zlewka z przegotowaną wodą wodociągową.
    Temperatura wody w każdym zestawie powinna być taka sama.

  2. Do lejków włóż pędy moczarki kanadyjskiej.

  3. Lejki włóż do zlewek tak, aby ich ujście było skierowane ku górze, a pędy moczarki były przykryte przez lejek.

  4. Szyjkę lejka napełnij delikatnie odpowiednią wodą.

  5. Probówki napełnij odpowiednią wodą i nałóż na szyjki lejków tak, aby pod dnem probówki zebrało się jak najmniej powietrza.

  6. Wszystkie zestawy ustaw w odległości 30 cm od źródła światła.

  7. Po upływie 20 minut zacznij liczyć, ile pęcherzyków gazu wydziela każda roślina w ciągu 5 minut. Liczba pęcherzyków świadczy o intensywności fotosyntezy. Pamiętaj o dokładnym zapisywaniu uzyskanych wyników.

  8. Powtórz doświadczenie od trzech do pięciu razy.

  9. Zanotuj wyniki i na ich podstawie sformułuj wniosek.

R1KQ2IUrVFnnO
Badanie wpływu dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy
Źródło: Anna Jasnos, licencja: CC BY 3.0.
R1FAmLSVmr18j
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R19UjrkPZdWfW
Wyjaśnij, dlaczego w doświadczeniu 1. miarą intensywności fotosyntezy jest tempo wydzielania pęcherzyków gazu. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie dotyczące wpływu temperatury na intensywność fotosyntezy. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia dotyczącego wpływu temperatury na intensywność fotosyntezy. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Co będzie potrzebne?

  • 3 pędy moczarki kanadyjskiej o podobnej wielkości

  • 3 zlewki o pojemności 1 l z wodą o różnej temperaturze:

    • woda o temperaturze pokojowej,

    • zimna woda o temperaturze 4Indeks górny oC,

    • ciepła woda o temperaturze 50Indeks górny oC.

RkcOmk8YvTCif
Symulator przedstawia wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół ze sprzętem laboratoryjnym: probówki, lód, woda, czajnik, termometr, zlewki, marker, pędy moczarki kanadyjskiej. W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk z literą i. Po kliknięciu na niego pojawia się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz trzy zlewki: strzałka w dół temperatura, temperatura pokojowa i strzałka w górę temperatura. Punkt drugi. Przygotuj zestawy doświadczalne o różnej temperaturze: zlewkę podpisaną strzałka w dół temperatura wypełnij lodem, zlewkę podpisaną temperatura pokojowa napełnij wodą o temperaturze pokojowej, zlewkę podpisaną strzałka w górę temperatura napełnij wodą podgrzaną w czajniku. Punkt trzeci. Napełnij probówki wodą i umieść po jednej w każdej zlewce. Punkt czwarty. W każdej zlewce umieść także termometr i poczekaj, aż wskaże temperaturę. Punkt piąty. Do każdej probówki przenieś po jednym pędzie moczarki kanadyjskiej. Punkt szósty. Włącz lampkę i pozostaw wszystkie zestawy w odległości 30 centymetrów od źródła światła. Punkt siódmy. Zaobserwuj, czy z roślin wydobywają się pęcherzyki gazu. Jeśli tak, policz ile wydobywa się w ciągu minuty w każdej próbie. Po wykonaniu tych czynności można zaobserwować następujące wyniki. Z rośliny w wodzie o temperaturze pokojowej w ciągu pół minuty wydobywa się 10 pęcherzyków gazu. Z rośliny w wodzie o temperaturze 4 stopni Celsjusza w ciągu pół minuty wydobywają się 3 pęcherzyki gazu. Z rośliny w wodzie o temperaturze pięćdziesięciu stopni Celsjusza nie wydobywają się pęcherzyki gazu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulator przedstawia wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół ze sprzętem laboratoryjnym: probówki, lód, woda, czajnik, termometr, zlewki, marker, pędy moczarki kanadyjskiej. W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk z literą i. Po kliknięciu na niego pojawia się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz trzy zlewki: strzałka w dół temperatura, temperatura pokojowa i strzałka w górę temperatura. Punkt drugi. Przygotuj zestawy doświadczalne o różnej temperaturze: zlewkę podpisaną strzałka w dół temperatura wypełnij lodem, zlewkę podpisaną temperatura pokojowa napełnij wodą o temperaturze pokojowej, zlewkę podpisaną strzałka w górę temperatura napełnij wodą podgrzaną w czajniku. Punkt trzeci. Napełnij probówki wodą i umieść po jednej w każdej zlewce. Punkt czwarty. W każdej zlewce umieść także termometr i poczekaj, aż wskaże temperaturę. Punkt piąty. Do każdej probówki przenieś po jednym pędzie moczarki kanadyjskiej. Punkt szósty. Włącz lampkę i pozostaw wszystkie zestawy w odległości 30 centymetrów od źródła światła. Punkt siódmy. Zaobserwuj, czy z roślin wydobywają się pęcherzyki gazu. Jeśli tak, policz ile wydobywa się w ciągu minuty w każdej próbie. Po wykonaniu tych czynności można zaobserwować następujące wyniki. Z rośliny w wodzie o temperaturze pokojowej w ciągu pół minuty wydobywa się 10 pęcherzyków gazu. Z rośliny w wodzie o temperaturze 4 stopni Celsjusza w ciągu pół minuty wydobywają się 3 pęcherzyki gazu. Z rośliny w wodzie o temperaturze pięćdziesięciu stopni Celsjusza nie wydobywają się pęcherzyki gazu.

R143gNjhGPPit
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RDGZPD8sOtaU7
1
Ćwiczenie 4
R39gjKAEpyMdw
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Znaczenie fotosyntezy dla życia na Ziemi

Fotosynteza jest warunkiem istnienia życia na Ziemi.

  • Rośliny i inne organizmy samożywne wytwarzają substancje pokarmowe, przede wszystkim cukry. Z nich może powstać glukozaglukozaglukoza, która jest przekształcana w inne związki, mogące być materiałem zapasowym do wykorzystania w trudnych warunkach (np. skrobia w bulwach ziemniaka) lub służyć do budowy i wzrostu rośliny. Cukry mogą być też wykorzystywane jako źródło energii w procesie oddychania komórkowegooddychanie komórkoweoddychania komórkowego.

  • Znaczna ilość cukrów jest wykorzystywana przez organizmy cudzożywne jako pokarm. Substancje wytwarzane przez organizmy samożywne stanowią więc podstawę życia i rozwoju wszystkich istot.

  • W procesie fotosyntezy powstaje również tlen. W dzień rośliny produkują znacznie więcej tlenu, niż potrzebują. Nadmiar tego gazu jest uwalniany do atmosfery i wykorzystywany przez inne organizmy do oddychania. Nocą rośliny nie wytwarzają tlenu.

Rpr2kRmRKnVAD
Znaczenie fotosyntezy
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
  • Podczas fotosyntezy organizmy samożywne pochłaniają z atmosfery dwutlenek węgla i wydalają tlen. Dzięki temu regulują zawartość tych gazów w powietrzu. Gdyby ustała fotosynteza, wówczas w atmosferze szybko nagromadziłaby się duża ilość dwutlenku węgla, zmniejszyłaby się zaś ilość tlenu, co doprowadziłoby do wyginięcia większości organizmów żyjących na Ziemi.

1
Ćwiczenie 5
RUdNEJ7yQgRcR
Wyobraź sobie, że na Ziemi ustałaby fotosynteza. Jakie byłyby w takiej sytuacji losy roślinożerców i drapieżników? (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Niektóre bakterie żyjące w glebie, w głębinach oceanów i w pobliżu ujść gorących źródeł wulkanicznych przeprowadzają chemosyntezę. Polega ona na tworzeniu substancji pokarmowych z dwutlenku węgla z udziałem energii pochodzącej z reakcji chemicznych.

To ważne!

  • Organizmy samożywne same wytwarzają pokarm w procesie fotosyntezy, natomiast organizmy cudzożywne korzystają ze związków wytworzonych przez inne organizmy.

  • Fotosynteza jest procesem, podczas którego z wodydwutlenku węgla – z udziałem energii słonecznej i zielonego barwnika - chlorofilu, powstają związki pokarmowe i tlen.

  • Fotosyntezę przeprowadzają rośliny oraz niektóre protistybakterie.

  • Na intensywność fotosyntezy wpływ mają czynniki środowiskowe, takie jak natężenie światła, zawartość dwutlenku węgla, dostępność do wody i soli mineralnych oraz temperatura.

  • Czynnikiem wewnętrznym wpływającym na intensywność fotosyntezy jest zawartość chlorofilu.

  • Fotosynteza jest warunkiem istnienia życia na Ziemi.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 6
R19amcZYX0hXK
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Fotosynteza to: Możliwe odpowiedzi: 1. proces wytwarzania związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody, zachodzący w organizmach samożywnych pod wpływem światła, z udziałem chlorofilu., 2. proces wytwarzania związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody z wykorzystaniem energii chemicznej., 3. proces rozkładu różnych substancji, dostarczający niezbędnej do życia energii, przejawem którego jest pobieranie tlenu, wydalanie dwutlenku węgla i wydzielanie ciepła.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1LMEXJap9v4F
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R6QVKvaNHppNs
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
R1A4VShB0SnEg
Ćwiczenie 9
Pogrupuj poniższe czynniki wpływające na intensywność fotosyntezy na wewnętrzne i zewnętrzne. Czynniki wewnętrzne Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, 2. światło, 3. sole mineralne, 4. zawartość chlorofilu, 5. dwutlenek węgla, 6. woda Czynniki zewnętrzne Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, 2. światło, 3. sole mineralne, 4. zawartość chlorofilu, 5. dwutlenek węgla, 6. woda
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
R4w1hKSwhINGV1
Ćwiczenie 10
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Powstają w procesie fotosyntezy., 2. Element komórki, w którym zachodzi fotosynteza., 3. Gaz, który powstaje w procesie fotosyntezy., 4. Substancja niezbędna do procesu fotosyntezy. Rośliny bez niej więdną i usychają., 5. Jeden z czynników zewnętrznych mających wpływ na intensywność fotosyntezy. Kiedy jego wartość jest zbyt duża, specjalne białka wspomagające proces fotosyntezy ulegają uszkodzeniu., 6. Jest niezbędne do przeprowadzenia fotosyntezy. Jego natężenie zmienia się w ciągu dnia i w ciągu roku, a także w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza., 7. Im bardziej intensywna jest ..., tym więcej substancji wytwarzają rośliny., 8. Bakterie, które mogą przeprowadzać fotosyntezę., 9. ... węgla – gaz niezbędny do przeprowadzenia fotosyntezy
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
Rje3wlDb94nnq
Łączenie par. Wykres przedstawia wpływ natężenia światła na intensywność fotosyntezy. Wskaż które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.. Natężenie światła nie ma wpływu na intensywność fotosyntezy u rośliny światłolubnej i cieniolubnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fotosynteza zachodzi intensywniej u roślin światłolubnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wraz ze wzrostem natężenia światła rośnie intensywność fotosyntezy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Ilona Kruk, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 12
RDS5830RXFoUd
Proces fotosyntezy
Źródło: Stepa, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RdU8HDYpqnTkF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RL9FWCssVVpQf
Ćwiczenie 13
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Ułóż zestaw 5 zadań, sprawdzających wiedzę o samożywności dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

RSx58P0mODV0k
Polecenie 3

Wiesz już na czym polega samożywność. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

samożywność
samożywność

inaczej autotrofizm; sposób odżywiania się organizmów polegający na wytwarzaniu złożonych związków organicznych (węglowodanów, białek, tłuszczów) z prostych substancji nieorganicznych (dwutlenku węgla, wody, soli mineralnych) w procesie fotosyntezy lub chemosyntezy

dwutlenek węgla
dwutlenek węgla

gazowy związek węgla i tlenu; bierze udział w procesie fotosyntezy, powstaje podczas oddychania komórkowego

fotosynteza
fotosynteza

proces wytwarzania związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody, zachodzący w organizmach samożywnych pod wpływem światła, z udziałem chlorofilu

chlorofil
chlorofil

zielony barwnik – główny składnik chloroplastów – umożliwiający wykorzystanie energii świetlnej

substraty
substraty

substancje, które wejdą ze sobą w reakcję chemiczną

produkty
produkty

substancje, które powstają w wyniku reakcji chemicznych

glukoza
glukoza

cukier, który powstaje w roślinach podczas fotosyntezy

oddychanie komórkowe
oddychanie komórkowe

ciąg reakcji chemicznych zachodzących w każdej żywej komórce, polegających na rozkładzie substancji pokarmowych i uwolnieniu zgromadzonej w nich energii