Zdjęcie przedstawia groch zwyczajny. W centrum widoczne są motylkowe kwiaty różowe i białe, każdy z żagielkiem i skrzydełkami. Kwiaty zebrane są w grupy po 5. Tło rozmyte, zielone.
Zdjęcie przedstawia groch zwyczajny. W centrum widoczne są motylkowe kwiaty różowe i białe, każdy z żagielkiem i skrzydełkami. Kwiaty zebrane są w grupy po 5. Tło rozmyte, zielone.
Dziedziczenie cech
Zdjęcie przedstawia groch zwyczajny - obiekt wielu badań genetycznych.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Podstawy dziedziczenia
Czy wiesz, dlaczego ludzie różnią się między sobą? Jedni np. mają piegi i rude, proste włosy, inni – czarne, kręcone włosy i ciemne oczy, a jeszcze inni są niebieskookimi blondynami. Otóż, mimo że wszyscy należymy do tego samego gatunku, jakim jest człowiek rozumny (Homo sapiens), każdy z nas ma nieco inny zestaw genów, które odpowiadają za indywidualne cechy organizmu.
R1RD0T4Ds7MEF
Fotografia przedstawiam mozaikę licznych, różnorodnych ludzkich twarzy, które układają się w kształt globusa. Na bokach są szerokie i coraz bardziej się zwężają w stronę środka.
Różnorodność ludzi
Źródło: Gerd Altmann, dostępny w internecie: (http://pixaby.com), domena publiczna.
Badania nad dziedzicznością rozpoczął Gregor Mendel
Pionierem genetyki był żyjący w XIX w. Gregor Mendel. Uprawiał on groch zwyczajny i badał dziedziczenie cech tej rośliny. Badania prowadził przez osiem lat. Mendel krzyżował ze sobą wiele osobników grochu, obserwując, jak w kolejnych pokoleniach zmieniają się pojedyncze, łatwe do odróżnienia cechy – m.in. barwa kwiatów, barwa i kształt nasion oraz strąków i długość łodyg.
Mendel zauważył, że gdy krzyżował rośliny różniące się jedną z wybranych cech, np. barwą kwiatów, wszystkie rośliny potomne były pod względem tej cechy takie same. W przypadku krzyżowania roślin o kwiatach fioletowych z roślinami wytwarzającymi kwiaty białe, w pokoleniu potomnym wszystkie rośliny miały kwiaty fioletowe.
Cechę, która była „silniejsza” i dominowała w pokoleniu roślin potomnych, nazwał dominującą. Z kolei „słabszą” cechę, która się nie ujawniła, nazwał recesywną.
Na rysunku poniżej przedstawiono różne cechy grochu, których dziedziczenie badał Mendel. GenygenGeny, które wyznaczają różne warianty cechy tego samego rodzaju, np. filetowej i białej barwy kwiatu nazywa się allelamiallelallelami.
R1PyrqqWTMDY6
Ilustracja przestawia na różowym tle cechy grochu badane przez Gregora Mendla . Rysunki są w dwóch kolumnach i pięciu rzędach. Lewa kolumna przedstawia cechy dominujące, prawa krzyżowane z nimi cechy recesywne. Od góry kwiat czerwony krzyżowany z białym. Niżej nasiona żółte krzyżowane z zielonymi. W trzecim rzędzie nasiona okrągłe krzyżowane z pomarszczonymi. Niżej strąk żółty krzyżowany z zielonym. Na dole roślina wysoka krzyżowana z niską.
Cechy grochu zwyczajnego badane przez Gregora Mendla
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
Allele, które warunkują cechę dominującą określane są jako allele dominujące, natomiast te, które odpowiadają za wytworzenie cechy recesywnej, to allele recesywne. Umownie allele dominujące oznacza się wielkimi literami (np. A), a allele recesywne - małymi (np. a).
Allele zajmują określone miejsce w chromosomie. W komórkach diploidalnychkomórka diploidalnakomórkach diploidalnych, takich jak komórki ciała większości roślin i zwierząt występują chromosomy homologicznechromosomy homologicznechromosomy homologiczne, z których każdy zawiera jeden allel danego genu.
Jeżeli allele warunkujące dany wariant cechy są identyczne (np. AA lub aa), taki organizm nazywamy homozygotą pod względem tego genu. Homozygotę mającą dwa allele dominujące danego genu nazywa się homozygotą dominującą (np. AA), a mającą dwa allele recesywne – homozygotą recesywną (np. aa). Kiedy organizm ma dwa różne allele danego genu, określa się go mianem heterozygoty pod względem tego genu (np. Aa).
Rfs1yAhg6bm2y
Grafika przedstawia trzy pary chromosomów o takiej samej długości ze zlokalizowanymi na krótszym ramieniu allelami warunkującymi fioletową (duża litera A) lub białą barwę kwiatów (mała litera a). Homozygota dominująca (kwiaty fioletowe) posiada dwa allele warunkujące fioletową barwę. Homozygota recesywna (białe kwiaty) posiada dwa allele recesywne. Heterozygota (czerwone kwiaty) posiada jeden allel dominujący i jeden recesywny.
Allele warunkujące fioletową (A) lub białą (a) barwę kwiatów groszku zwyczajnego są zlokalizowane na tych samych chromosomach homologicznych, występują parami.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Do ujawnienia się cechy dominującej wystarczająca jest obecność tylko jednego allelu dominującego, natomiast do ujawnienia się cechy recesywnej niezbędna jest obecność dwóch alleli recesywnych danego genu.
Genotyp określa fenotyp organizmu
Wszystkie geny (i ich warianty czyli allele) występujące w danym organizmie tworzą jego genotyp. Zawiera on informację na temat budowy i funkcji organizmu, a więc o jego cechach.
R1DclYIx9zwMN
Ilustracja przestawia schematycznie porównanie wzrostu ludzi w różnych wiekach. Diagram ma szare i białe pasy, o szerokości 30 cm, od 0 do 180 cm. Podpisane z lewej wzrost w centymetrach. Pomarańczowe sylwetki ludzi ze średniowiecza. Kobieta 152 cm, mężczyzna 165 cm. Zielone sylwetki ludzi z dziewiętnastego wieku. Kobieta wzrost 154 cm, mężczyzna 167 cm. Czerwone sylwetki ludzi współczesnych, kobieta 165 cm, mężczyzna 178 cm.
Wysokość ciała jako cecha fenotypowa, zależna od warunków życia
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Niektóre cechy organizmu mogą być jednak modyfikowane przez środowisko. Na przykład u człowieka wysokość ciała jest warunkowana przez geny oraz środowisko życia. Wysocy rodzice mają na ogół wysokie dzieci. Gdyby jednak w okresie rozwoju dzieciom wysokich rodziców brakowało dostatecznej ilości składników pokarmowych, nie osiągnęłyby genetycznie zaprogramowanej wysokości ciała. Zespół wszystkich cech organizmu, warunkowany przez genotyp i do pewnego stopnia przez środowisko, nazywa się fenotypem.
Galeria zdjęć zwierząt i ich zróżnicowanych fenotypów:
R1cqE9ROwLwZa
Fotografia przedstawia papużki faliste, siedzące na drzewie. Ptaki mają różne genotypy i różne fenotypy (wygląd). Część z nich posiada zielone ciało, żółtą głowę, niebiesko zakończone pióra na ogonie oraz czarno nakrapiane skrzydła (przypominające fale). Inne posiadają niebieski tułów z czarnymi falami i białymi uzupełnieniami (głowa, miejsca między falami), a jeszcze inne są całe białe z czarnymi falami na głowie i niebieskim grzbietem.
Papużki faliste – ich różne genotypy odpowiadają za różne fenotypy
Źródło: Kurt Shaped Box, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
R1WMPjrWYO09o
Grafika przedstawia masywne, wysokie bydło stojące przy drucianym ogrodzeniu i wpatrujące się w obiektyw. Posiada różne umaszczenie. Część jest cała czarna, część cała brązowa, beżowa lub biała.
Różne rodzaje umaszczenia bydła
Źródło: Fhynek00, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Rm90GG0ViymVn
Fotografia przedstawia trzy, dorosłe, masywne, siedzące na zielonej trawie, labradory retriever o umaszczeniu czekoladowym, czarnym i biszkoptowym.
Labradory retriever o umaszczeniu czekoladowym, czarnym i biszkoptowym
Źródło: Erikeltic , dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
Allel dominujący genu warunkujący wysokość rośliny grochu oznaczany jest wielką literą W, a allel recesywny – małą literą w. Ustal, czy groch niski jest homozygotą czy heterozygotą.
R11kbptkmu3iY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że homozygotą określamy organizm, który ma te same allele danego genu, natomiast organizm mający różne allele danego genu nazywany jest heterozygotą.
Groch niski ma dwa allele recesywne, w związku z czym jest homozygotą recesywną.
Ciekawostka
Rasowe zwierzęta są do siebie bardzo podobne, ponieważ pod względem wielu genów są homozygotami. Z tego powodu mają wiele wspólnych cech. Nie są jednak identyczne, ponieważ każdy z nich ma własny zestaw genów (genotyp), odpowiadający za indywidualne cechy organizmu.
RW26cfOqh5ojG
Fotografia przedstawia 3 biegnące po ścieżce w trawie szczeniaki rasy Beagle. Są biało‑brązowe, mają długie uszy i krótkie łapy. Dwa ubrane w szelki, jeden ma czarno‑białą apaszkę i czarny kubrak.
Szczenięta rasy beagle
Źródło: Maëlick, dostępny w internecie: (https://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 2.0.
Genotypy i fenotypy potomstwa można ustalić za pomocą krzyżówki genetycznej
Zrozumienie, jak dziedziczą się poszczególne cechy, ułatwia schematyczny zapis zwany krzyżówką genetyczną. Zawiera ona symbolicznie zapisane genotypy (w odniesieniu do analizowanych genów) pokolenia rodzicielskiego oraz wszystkie możliwe genotypy pokolenia potomnego (lub wielu pokoleń).
Jedną z cech grochu, której dziedziczenie badał Mendel była wysokość roślin. W swoich doświadczeniach badacz wykorzystywał tzw. linie czyste grochu, czyli linie roślin homozygotycznych, jednolitych pod względem danej cechy. Groch wysoki używany przez Mendla miał zatem dwa allele genu odpowiadające za wysoki wzrost pędu (WW) i był homozygotą dominującą, natomiast groch niski był homozygotą recesywną i miał dwa allele odpowiadające za niski wzrost (ww).
Po skrzyżowaniu pokolenia rodzicielskiego – grochu wysokiego z grochem niskim – wszystkie rośliny w pokoleniu potomnym były heterozygotami o wysokim wzroście: Ww (z jednym allelem dominującym i jednym allelem recesywnym).
Rctfm7Gaq5kSi
Ilustracja przedstawia 2 schematy wykonania krzyżówki genetycznej dla grochu. U góry w prostokątach genotypy rodziców i podpisy: groch wysoki, groch niski. Z lewej schemat dla homozygot. Groch wysoki ma dwa allele genu odpowiadające za wysoki wzrost (WW), czyli jest homozygotą dominującą. Groch niski ma dwa allele odpowiadające za niski wzrost (ww) i dlatego jest homozygotą recesywną. Każda roślina rodzicielska produkuje takie same gamety, kółeczka z literą W dużą lub małą. Allele z jednej gamety wpisane są z boku krzyżówki, z drugiej u góry. W miejscach przecięcia rzędów i kolumn wpisane allele od rodziców, czyli genotyp potomstwa. W tym przypadku pierwsze pokolenie to same heterozygoty. Z prawej schemat krzyżówki dla heterozygot. Rodzice produkują różne gamety: połowę z allelem dominującym (duże W), połowę z recesywnym (małe w). Po wpisaniu ich w krzyżówkę otrzymamy jedną homozygotę dominującą, dwie heterozygoty i jedną homozygotę recesywną.
Krzyżowanie grochu. Pokolenie pierwsze po lewej stronie, pokolenie drugie po prawej stronie
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
W dalszych eksperymentach Mendel krzyżował heterozygotyczne (Ww) wysokie osobniki z pokolenia pierwszego ze sobą. W rezultacie, w drugim pokoleniu otrzymał 25% osobników wysokich o genotypie WW, 50% osobników wysokich o genotypie Ww oraz 25% osobników niskich o genotypie ww. W pokoleniu drugim stosunek genotypowy wynosił więc odpowiednio 1 : 2 : 1, natomiaststosunek fenotypowy roślin występujących w tym pokoleniu wynosi 3 : 1.
1
Ćwiczenie 2
Sporządź krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie barwy kwiatów u grochu. W tym celu skrzyżuj ze sobą homozygotę recesywną o białych kwiatach z homozygotą dominującą o czerwonych kwiatach.
RMGrlm6F4qXDc
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jakie genotypy będzie miało pokolenie rodzicielskie oraz jakie gamety wytworzy każdy z rodziców.
Genotypy rodziców to: AA i aa.
R1DpYP3W39spE
lustracja przedstawia schemat wykonania krzyżówki genetycznej przedstawiającej dziedziczenie barwy kwiatów u grochu. Jeden z rodziców produkuje gamety z allelami dominującymi (dwie duże litery A), które wpisane są w fioletowe kółka u góry krzyżówki, a drugi produkuje gamety z allelami recesywnymi (dwie małe litery a), które wpisane są po lewej stronie krzyżówki. W miejscach przecięcia rzędów i kolumn wpisane allele od rodziców, czyli genotyp potomstwa. W tym pokoleniu powstały same heterozygoty (duże A, małe a).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W pierwszym pokoleniu otrzymano wyłącznie heterozygoty mające czerwony kolor kwiatów.
Rq1kmsJMEaSH2
Ćwiczenie 2
Za pomocą krzyżówki genetycznej przedstawiającą dziedziczenie barwy kwiatów u grochu, skrzyżuj ze sobą homozygotę recesywną o białych kwiatach z homozygotą dominującą o czerwonych kwiatach. Zaznacz jakie rośliny powstaną w wyniku tej krzyżówki.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Kwiaty fioletowo kwitnącego grochu (Ff) zapylono pyłkiem pochodzącym od innej fioletowo kwitnącej rośliny grochu (Ff). Ustal stosunek genotypowy oraz fenotypowy pokolenia potomnego. W tym celu sporządź odpowiednią krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie barwy kwiatów u grochu.
R10U2voEOwlZN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jakie gamety wytworzy każdy z rodziców.
Czy w pokoleniu potomnym pojawią się kwiaty o białej barwie?
R12EEo8v0BTPd
lustracja przedstawia schemat wykonania krzyżówki genetycznej przedstawiającej dziedziczenie barwy kwiatów u grochu. Rodzice są heterozygotami - produkują gamety z allelami dominującymi (duża litera F) i allelami recesywnymi (mała litera f), które wpisane są w fioletowe kółka u góry krzyżówki i po lewej stronie krzyżówki. W miejscach przecięcia rzędów i kolumn wpisane allele od rodziców, czyli genotyp potomstwa. W tym pokoleniu powstały homozygoty dominujące (dwie duże litery F), heterozygoty (jedna duża litera F i jedna mała litera f) oraz homozygoty recesywne (dwie małe litery f) w stosunku 1 : 2 : 1.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Stosunek fenotypowy wynosi: 3 : 1 (FF, Ff, Ff – rośliny o fioletowych kwiatach, ff – rośliny o białych kwiatach).
Rqwe8LuKxJB5s
Ćwiczenie 3
Kwiaty fioletowo kwitnącego grochu (Ff) zapylono pyłkiem pochodzącym od innej fioletowo kwitnącej rośliny grochu (Ff). Wskaż stosunek genotypowy oraz fenotypowy pokolenia potomnego.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Eksperymenty Mendla doprowadziły do sformułowania prawa czystości gamet
Analizując wyniki swoich eksperymentów Mendel założył, że podczas tworzenia gamet, geny zachowują się jak cząstki, które przechodzą do każdej komórki rozrodczej w ten sposób, że do każdej z nich trafia tyko jeden gen z pary (czyli jeden allel). Zasada ta nosi nazwę prawa czystości gamet lub pierwszego prawa Mendla.
To ważne!
Gregor Mendel stworzył w XIX w. podstawy genetyki.
Allele to różne formy tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach homologicznych, ale wywołujące odmienne wykształcenie się tej samej cechy, mogą być dominujące albo recesywne.
Heterozygota to organizm posiadający różne allele tego samego genu, natomiast homozygota posiada dwa identyczne allele tego samego genu.
Genotyp to zbiór genów danego osobnika, a fenotyp to zespół jego cech.
Oprócz genów, wpływ na fenotyp ma także środowisko. Organizmy o takich samych genotypach mogą różnić się fenotypem, kiedy żyją w różnych warunkach.
Prawo czystości gamet mówi, że do każdej komórki rozrodczej przedostaje się tylko jeden allel z danej pary.
Na pożegnanie
Ćwiczenie 4
RdY6E62l6U5Sr
U królików umaszczenie łaciate dominuje nad jednolitym. Allele umaszczenia oznaczono literami T i t. Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Króliki łaciate mają genotyp TT lub Tt., 2. Króliki jednolite są heterozygotami., 3. Po skrzyżowaniu królika łaciatego z jednolicie umaszczonym otrzymamy jednolicie umaszczone potomstwo., 4. Samiec królika jednolicie umaszczonego wytwarza jeden rodzaj gamet; zawierają one allel T.
U królików umaszczenie łaciate dominuje nad jednolitym. Allele umaszczenia oznaczono literami T i t. Wskaż zdanie prawdziwe.
Króliki łaciate mają genotyp TT lub Tt.
Króliki łaciate są heterozygotami.
Po skrzyżowaniu królika łaciatego z jednolicie ubarwionym otrzymamy jednokolorowe potomstwo.
Samiec królika jednobarwnego wytwarza jeden rodzaj gamet; zawierają one allel T.
Źródło: Katarzyna Lech, licencja: CC BY 3.0.
R43RSinUZw6T8
Ćwiczenie 4
U królików umaszczenie łaciate dominuje nad jednolitym. Allele umaszczenia umownie oznaczono literami duże T i małe t. Wskaż zdanie prawdziwe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
R17wIH2I83Zbm
U królików umaszczenie łaciate dominuje nad jednolitym. Allele umaszczenia oznaczono literami T i t. Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Króliki łaciate mają genotyp TT lub Tt., 2. Króliki jednolite są heterozygotami., 3. Po skrzyżowaniu królika łaciatego z jednolicie umaszczonym otrzymamy jednolicie umaszczone potomstwo., 4. Samiec królika jednolicie umaszczonego wytwarza jeden rodzaj gamet; zawierają one allel T.
U królików umaszczenie łaciate dominuje nad jednolitym. Allele umaszczenia oznaczono literami T i t. Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Króliki łaciate mają genotyp TT lub Tt., 2. Króliki jednolite są heterozygotami., 3. Po skrzyżowaniu królika łaciatego z jednolicie umaszczonym otrzymamy jednolicie umaszczone potomstwo., 4. Samiec królika jednolicie umaszczonego wytwarza jeden rodzaj gamet; zawierają one allel T.
Źródło: Katarzyna Lech, licencja: CC BY 3.0.
RdBCj6ztBsu47
Ćwiczenie 6
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Katarzyna Lech, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RmTSGp4xHjFTn
Ciemna barwa oczu uwarunkowana jest genem dominującym. Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania Dziecko ciemnookich rodziców może mieć oczy jasne, gdy: Możliwe odpowiedzi: 1. ojciec i matka są homozygotami dominującymi pod względem tej cechy, 2. ojciec i matka są heterozygotami pod względem tej cechy, 3. gdy ojciec jest homozygotą dominującą a matka heterozygotą, 4. gdy ojciec jest homozygotą recesywną a matka homozygotą dominującą
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8
RUlGNxWh10gmi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1T7R4At4snm3
Przeanalizuj krzyżówkę genetyczną i ustal, jakie genotypy należy wpisać w miejscach oznaczonych cyframi. Umieść właściwe oznaczenia genotypów w lukach. 1 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA 2 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA 3 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA
Przeanalizuj krzyżówkę genetyczną i ustal, jakie genotypy należy wpisać w miejscach oznaczonych cyframi. Umieść właściwe oznaczenia genotypów w lukach. 1 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA 2 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA 3 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PizMJ7C1zTW
Ćwiczenie 8
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Wskaż, czym jest krzyżówka genetyczna.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
RfYOxBKZS2VeP
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Katarzyna Lech, licencja: CC BY 3.0.
RpFDs1nK1HROM
Ćwiczenie 9
Skrzyżowano ze sobą kwitnące na czerwono rośliny grochu. Po wysianiu nasion otrzymanych z czerwonych kwiatów okazało się, że roślin kwitnących na czerwono jest 720, a na biało – 240.
Narysuj krzyżówkę genetyczną, oznaczając allele literami duże R i małe r, a następnie oceń, czy stwierdzenia odnoszące się do roślin, o których mowa powyżej, są prawdziwe czy fałszywe.
Skrzyżowano ze sobą kwitnące na czerwono rośliny grochu. Po wysianiu nasion otrzymanych z czerwonych kwiatów okazało się, że roślin kwitnących na czerwono jest 720, a na biało – 240.
Narysuj krzyżówkę genetyczną, oznaczając allele literami duże R i małe r, a następnie oceń, czy stwierdzenia odnoszące się do roślin, o których mowa powyżej, są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 10
Skrzyżowano groch będący heterozygotą o żółtych nasionach z grochem o nasionach zielonych (zob. ilustracja pt. „Cechy grochu zwyczajnego badane przez Gregora Mendla.”). Jakie otrzymano fenotypy i w jakich proporcjach?
R1csugjygQODa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zauważ, że dziedziczenie barwy nasion u grochu to dziedziczenie zupełne. Zastanów się, jakie genotypy będzie miało pokolenie rodzicielskie oraz jakie gamety wytworzy każdy z rodziców.
Genotypy rodziców to: Aa i aa.
R1HI4XT1jfLT6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Fenotypy roślin potomnych i ich stosunek: rośliny o nasionach żółtych (Aa) oraz zielonych (aa) w stosunku 1 : 1.
Ćwiczenie 10
Skrzyżowano groch będący heterozygotą o żółtych nasionach z grochem o nasionach zielonych (zob. opis ilustracji pt. „Cechy grochu zwyczajnego badane przez Gregora Mendla.”). Zaznacz, jakie otrzymano fenotypy i w jakich proporcjach?
R1TOzH6u5khbk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 11
Skrzyżowano homozygotyczny groch o fioletowych kwiatach z grochem heterozygotycznym, także kwitnącym na fioletowo. Zapisz krzyżówkę genetyczną i określ, jakie rośliny powstaną w wyniku tej krzyżówki.
R18pOil6xvUxF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zauważ, że dziedziczenie barwy kwiatów u grochu to dziedziczenie zupełne. Zastanów się, jakie genotypy będzie miało pokolenie rodzicielskie oraz jakie gamety wytworzy każdy z rodziców.
Zastosowanie innych niż podanych w odpowiedzi oznaczeń literowych alleli nie jest błędem.
Genotypy rodziców to: FF i Ff.
R6nRR6V4xxEFk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W wyniku tej krzyżówki powstaną rośliny o tych samych fenotypach – wyłącznie o fioletowych kwiatach.
Ćwiczenie 11
R14eLM2CvWLCJ
Skrzyżowano homozygotyczny groch o fioletowych kwiatach z grochem heterozygotycznym, także kwitnącym na fioletowo. Zaznacz, jakie rośliny powstaną w wyniku tej krzyżówki.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę podstawach dziedziczenia. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
RhPH4mLMfo4Hj
Polecenie 2
Za Tobą część modułu o dziedziczeniu cech. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.
gen
gen
fragment DNA odpowiedzialny za powstanie określonego białka, a w konsekwencji – określonej cechy organizmu; podstawowa jednostka dziedziczenia
allel
allel
jedna z co najmniej dwóch odmian danego genu odpowiedzialnego za wytworzenie konkretnej cechy organizmu; allele zajmują to samo miejsce w chromosomach homologicznych
komórka diploidalna
komórka diploidalna
komórka, która zawiera podwójny zestaw (liczbę) chromosomów (2n)
chromosomy homologiczne
chromosomy homologiczne
chromosomy znajdujące się w diploidalnej komórce, jeden z nich pochodzi od ojca, a drugi od matki; chromosomy te mają tę samą długość ramion, takie samo położenie centromeru, a znajdujące się w tym samym locus geny (allele) warunkują tę samą cechę