RsBb5ZWzGYtqg

Antoine de Saint‑Exupéry Mały Książę

Grafika przedstawiająca jaskinię, z której sklepienia zwieszają się stalaktyty, a z dna wystają stalagmity. Na ilustracji przeważają odcienie szarości. Dno jaskini wznosi się od dolnej krawędzi ilustracji ponad jej środek czterema falistymi poziomymi szarymi pasami. Im dalej w głąb jaskini pasy stają się ciemniejsze, by przejść w czerń odległego wnętrza.
Baśnie dostępne tylko dla dzieci
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Baśnie dostępne tylko dla dzieci
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Czasami uważasz, że dorośli Cię nie rozumieją. Dlaczego? Przecież mówicie tym samym językiem! A może jest coś, co różni Twój sposób widzenia i odczuwania świata od tego, co myślą i co w nim widzą dorośli?

Polecenie 1

Napisz, co widzisz na zamieszczonej poniżej ilustracji. Z czym kojarzy ci się ten obrazek?

R1FSlOvkPuUpO
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Na podstawie opisu zamieszczonej poniżej ilustracji napisz, z czym kojarzy ci się przedstawiony na niej rysunek.

RN5C1usaqe1EM
(Uzupełnij).
RKsxzUWflp2en
2. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment Małego Księcia i wykonaj ćwiczenia.

Mały Książę
Antoine de Saint-Exupéry Mały Książę

Gdy miałem sześć lat, zobaczyłem pewnego razu wspaniały obrazek w książce opisującej wyspę dziewiczą. Książka nazywała się „Historie prawdziwe”. Obrazek przedstawiał węża boa połykającego drapieżne zwierzę. Oto kopia rysunku:

RQT33ueNGOisu
1. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.

W książce było napisane: „Węże boa połykają w całości schwytane zwierzęta. Następnie nie mogą się ruszać i śpią przez sześć miesięcy, dopóki zdobycz nie zostanie strawiona”.
Po obejrzeniu obrazka wiele myślałem o życiu dżungli. Pod wpływem tych myśli udało mi się za pomocą kredki stworzyć mój pierwszy rysunek. Rysunek nr 1. Wyglądał on tak:

RF94SVo0dJcpg
2. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.

Pokazałem moje dzieło dorosłym i spytałem, czy ich nie przeraża.
– Dlaczego kapelusz miałby przerażać? – odpowiedzieli dorośli.
Mój obrazek nie przedstawiał kapelusza. To był wąż boa, który trawił słonia. Narysowałem następnie przekrój węża, aby dorośli mogli zrozumieć. Im zawsze trzeba tłumaczyć. Mój rysunek numer 2 wyglądał następująco:

R1BBkytnAiybi
3. Antoine de Saint‑Exupéry, ilustracja autora pochodząca z książki The Little Prince, Istambuł 2015.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.

Dorośli poradzili mi, abym porzucił rysowanie węży zamkniętych i otwartych i abym się raczej zajął geografią, historią, arytmetyką i gramatyką. W ten sposób, mając lat sześć, porzuciłem wspaniałą karierę malarską. Zraziłem się niepowodzeniem rysunku numer 1 i numer 2. Dorośli nigdy nie potrafią sami zrozumieć. A dzieci bardzo męczy konieczność stałego objaśniania. Musiałem wybrać inny zawód: zostałem pilotem. Latałem po całym świecie i muszę przyznać, że znajomość geografii bardzo mi się przydała. Potrafiłem jednym rzutem oka odróżnić Chiny od Arizony. Ta wiedza oddaje duże usługi, szczególnie wówczas, gdy błądzi się nocą.
Zawód pilota dał mi okazję do licznych spotkań z wieloma poważnymi ludźmi. Wiele czasu spędziłem z dorosłymi. Obserwowałem ich z bliska. Lecz to nie zmieniło mej opinii o nich. Gdy spotykałem dorosłą osobę, która wydawała mi się trochę mądrzejsza, robiłem na niej doświadczenie z moim rysunkiem numer 1, który stale nosiłem przy sobie. Chciałem wiedzieć, czy mam do czynienia z osobą rzeczywiście pojętną. Lecz za każdym razem odpowiadano mi: – To jest kapelusz. – Wobec tego nie rozmawiałem ani o wężach boa, ani o lasach dziewiczychtKkTHjrKB1_000tp001lasach dziewiczych, ani o gwiazdach. Starałem się być na poziomie rozmówcy. Rozmawiałem o brydżu, golfie, polityce i krawatach. A dorosły był zadowolony, że poznał tak rozsądnego człowieka.

k_1 Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę, tłum. Jan Szwykowski, Warszawa 2014.
Ćwiczenie 1

Ustal, kim jest jego narrator powyższego fragmentu tekstu.

R2FVU1ZF0gspb
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Zastanów się, czy twoja odpowiedź na zadane w tekście pytania byłaby podobna do odpowiedzi dorosłych. Wyjaśnij na podstawie zamieszczonego fragmentu Małego Księcia,  z czego może wynikać różnica w odpowiedziach dzieci i dorosłych.

R148yp4FKbftJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego rysunek przedstawiający węża pożerającego zwierzę nie przerażał dorosłych.

RkfpWFGehf1k5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, co spowodowało, że narrator porzucił chęć zostania malarzem.

R1RnQ64aiNGy8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Odszukaj w tekście informacje na temat zawodu, jaki obrał w dorosłym życiu narrator opowieści o Małym Księciu. Zilustruj swoją odpowiedź właściwym cytatem.

RUHjXxGs0w3eu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Opisz „eksperyment”, jakiem poddawał  Pilot osoby dorosłe. Podaj motyw jego postępowania.

R1N2Prjalv0pG
(Uzupełnij).
RHcZtpQZnZJMQ
Ćwiczenie 7
Zaznacz synonimy słowa „wyobraźnia”. Możliwe odpowiedzi: 1. fantazja, 2. pomysłowość, 3. inwencja, 4. polot, 5. imaginacja, 6. zaradność, 7. inteligencja, 8. rozsądek
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RO0VF8rqRlasX
Ćwiczenie 8
Połącz związki wyrazowe z ich objaśnieniami. zobaczyć coś oczyma wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię ludzie z wyobraźnią Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię teatr wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię wyobraźnia wzrokowa Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię mieć bujną wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię pobudzać czyjąś wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię coś przekracza granice ludzkiej wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9YnwcO4Q7ilM
Ćwiczenie 9
Asia, opowiadając o ostatniej książce, tak bardzo 1. pobudziła moją wyobraźnię, że wydawało mi się, że przeżywam wszystkie przygody razem z bohaterami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Wyszukaj w tekście fragment mówiący o wężach boa w książce pt. „Historie prawdziwe” i ułóż do niego pytania.

R6FVaeoxMijBZ
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyszukaj w encyklopedii lub w internecie odpowiedzi na zredagowane przez siebie pytania. Przygotuj notatkę informacyjną o wężach boa.

RXj2argO2nePU
(Uzupełnij).
RdGjwwXc6M4Ox
Wąż boa
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1R7Vu0MCyLjY
Boa dusiciel, Surinam
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Czy chcesz stać się dorosły? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RGdrp8jMzcPgL
(Uzupełnij).
R1Yh0cQzO37DQ
Rozstanie (Pożegnanie, Konik zwierzyniecki), praca pochodzi Z cyklu dziecięcych póz
Źródło: Witold Wojtkiewicz, tempera na płótnie, 1908 r., Muzeum Narodowe w Poznaniu, domena publiczna.
Ćwiczenie 11

Określ, co jest tematem zamieszczonego powyżej obrazu Witolda Wojtkiewicza.

RfPD6JTzlZKaR
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zredaguj kilkuzdaniową notatkę, która będzie odpowiadała na pytanie: Kiedy  człowiek staje się dorosły? Skorzystaj z własnych obserwacji i przemyśleń.

R1OSCEQd0VSIY
(Uzupełnij).
tKkTHjrKB1_000tp001