R1NA1cn4z7FhQ

Nie, nie jest takie złe, o nie!

Ilustracja przedstawiająca trzy takie same szare wieże. Każda posiada cztery okna, po dwa na dwóch piętrach, oraz stożkowate zwieńczenie dachu, a na nim trzy malutkie wieżyczki. Na szczytowych wieżyczkach wież, znajdujących się po prawej i lewej stronie ilustracji, zatknięte białe flagi z literami: „u”, „ó”, „ż”. Na środkowej wieży, na szczytowej wieżyczce, zatknięta biała flaga z literami: „h”, „ch”, „rz”. Ze środkowej, szarej wieży wychyla się przez okno kobieta o ciemnych włosach. W jej kierunku wspina się po linie niewielka postać, której biały koń stoi na zielonej połaci pagórka. Pomiędzy wieżami pagórki, a na nich rosnące małe krzaczki, na których zamiast kwiatów widnieją różne litery. Niebo jest spokojne, pogodne. Z góry spogląda na środkową wieżę, tylko częściowo widoczna, czerwona głowa smoka.
Paralaksa – ortogród
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Paralaksa – ortogród
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Nie to jedno z pierwszych słów, którego się uczymy… i bardzo często go używamy. Ale czy wiesz, jak je pisać z rzeczownikami, czasownikami i innymi wyrazami? Sprawdź się i zostań mistrzem przeczenia.

Razem czy osobno?

Polecenie 1

Przyjrzyj się schematowi i uporządkuj swoją wiedzę.

RXG82Qw9ip5q71
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z animacją przedstawiającą podstawowe zasady pisowni partykuły „nie” z rzeczownikami, przymiotnikami i czasownikami.

RDuuXDxmZzZon
Biała plansza, na której pojawiają się napisy czarnymi, drukowanymi literami: RETORYKA, GRAMATYKA, PROZA, WARTOŚCI, KULTURA, SZTUKA, NARRACJA, POEZJA. Na kolejnej planszy pojawia się tytuł: Razem czy osobno. Pod nim logo Kapitału Ludzkiego, ORE, scholarisa i Unii Europejskiej. Na białym tle narysowane grubymi kolorowymi kreskami różnej wielkości napisy: NIE. Kolejna plansza przedstawia napis czerwoną czcionką: nie, który dołącza do ułożonych w kolumnie wyrazów: bezpieczeństwo, zorganizowanie, mowa, wiedza, wykorzystanie, prawda, wiara. Powstają wyrazy: niebezpieczeństwo, niezorganizowanie, niemowa, niewiedza, niewykorzystanie, nieprawda, niewiara. Kolejna plansza przedstawia napis: nie uczeń, ale nauczyciel. Kolejna plansza przedstawia napis czerwoną czcionką: nie, który dołącza do ułożonych w kolumnie wyrazów: cierpliwy, dostępny, posłuszny, zwykły, istotny, mądry, możliwy. Powstają wyrazy: niecierpliwy, niedostępny, nieposłuszny, niezwykły, nieistotny, niemądry, niemożliwy. Na kolejnej planszy napis: nie mądry, ale głupi. Kolejna plansza przedstawia napis czerwoną czcionką: nie, który dołącza do ułożonych w kolumnie wyrazów: znam, wiemy, można, jesz, bywam, stoję, płakać. Powstają wyrazy: nie znam, nie wiemy, nie można, nie jesz, nie bywam, nie stoję, nie płakać. Kolejna plansza przedstawia zapis: NIE + RZECZOWNIK ŁĄCZNIE, NIE + PRZYMIOTNIK = ŁĄCZNIE, NIE + CZASOWNIK = ODDZIELNIE. Na koniec biała plansza, na której są napisy czarnymi, drukowanymi literami: RETORYKA, GRAMATYKA, PROZA, WARTOŚCI, KULTURA, SZTUKA, NARRACJA, POEZJA. Na dole planszy logo Kapitału Ludzkiego, ORE, scholarisa i Unii Europejskiej.
R1UUB6J0Y3V7h11
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj określenia do ilustracji.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Ułóż zdania z wyrazami: niejadalny, niewysoko, niebezpiecznie, niebotycznie, niespokojnie.

RypsGNLf9YB2O
(Uzupełnij).
R2Oj5LY9dWBQP
Ćwiczenie 2
Dopisz synonimy do podanych poniżej wyrazów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
RJbYPu1dMYPab1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R5iVBGLKRyR6E1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RfgrnOiuUGcUp1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1O11BMU7kko51
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1Fvm9tBnzIVm1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R17sZup5lQWhE
Pisownia z cząstką „nie”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Korzystając z powyższej ilustracji, ułóż cztery zdania. Wykorzystaj przykłady zaprzeczeń przymiotników pisanych łącznie z „nie” i przysłówków nieodprzymiotnikowych pisanych z „nie” rozłącznie.

R157EaMuTwoRH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Korzystając z opisu powyższej ilustracji, ułóż cztery zdania. Wykorzystaj przykłady zaprzeczeń przymiotników pisanych łącznie z „nie” i przysłówków nieodprzymiotnikowych pisanych z „nie” rozłącznie.

R1QLc7CT6KTlN
(Uzupełnij).
RJUdJaVGCi2Ye
Ćwiczenie 9
Połącz w pary fragmenty zdań tak, aby powstały znane przysłowia.
Źródło: opracowanie : ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RMjGmydNPCTcY
Sięgnij do słownika przysłów lub słownika frazeologicznego i wyjaśnij znaczenie przysłów z poprzedniego ćwiczenia.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1e3ZJ50YXV0z
Ćwiczenie 10
Połącz przykłady wyrazów z cząstką „nie” z odpowiednimi objaśnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Podaj przykłady wyrazów, w których cząstka „nie” jest zapisana łącznie z rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami. Na ich podstawie określ, jakie pełni ona funkcje.

RtPsUqUEFgG9H
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
R1AELXH1LsrrG1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z wierszem Jana Brzechwy Leń.

LeńJan Brzechwa
Jan Brzechwa Leń

Na tapczanie siedzi leń,
Nic nie robi cały dzień.

 - O, wypraszam to sobie!
Jak to? Ja nic nie robię?
A kto siedzi na tapczanie?
A kto zjadł pierwsze śniadanie?
A kto dzisiaj pluł i łapał?
A kto się w głowę podrapał?
A kto dziś zgubił kalosze?
O - o! Proszę!

Na tapczanie siedzi leń,
Nic nie robi cały dzień.

 - Przepraszam! A tranu nie piłem?
A uszu dzisiaj nie myłem?
A nie urwałem guzika?
A nie pokazałem języka?
A nie chodziłem się strzyc?
To wszystko nazywa się nic?

Na tapczanie siedzi leń,
Nic nie robi cały dzień.

Nie poszedł do szkoły, bo mu się nie chciało,
Nie odrobił lekcji, bo czasu miał za mało,
Nie zasznurował trzewików, bo nie miał ochoty,
Nie powiedział „dzień dobry”, bo z tym za dużo roboty,
Nie napoił Azorka, bo za daleko jest woda,
Nie nakarmił kanarka, bo czasu mu było szkoda;
Miał zjeść kolację - tylko ustami mlasnął,
Miał położyć się - nie zdążył - zasnął.
Śniło mu się, że nad czymś ogromnie się trudził.
Tak zmęczył się tym snem, że się obudził.

len_1 Źródło: Leń, [w:] Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom, Nasza Księgarnia Warszawa 1992, s. 8.
R1M49XaLjeNUo
Zasada ortograficzna
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
R1VyzJAosmYzH
Ćwiczenie 12
Leń [w:] Brzechwa Dzieciom, Warszawa 1992
Źródło: Jan Brzechwa, Leń [w:] Brzechwa Dzieciom, Warszawa 1992, s. 8.
R1JYkZb1qtjfa
Ćwiczenie 13
Mama bohatera wiersza "Leń" wypisała sobie czynności, których nie wykonał jej syn. Uporządkuj je w odpowiedniej kolejności.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

W szkole uczysz się, że rzeczowniki są nazwami wszystkiego, co nas otacza np. osób, zwierząt, przedmiotów, roślin itd.

Czy wiesz, że w języku polskim występują rzeczowniki, które nazywają czynności i stany, na przykład: sprzątanie, czyszczenie, wyjście? Są to rzeczowniki odczasownikowe, poznasz je po końcówkach:-anie, -enie lub –cie.

Przykłady:

biegać – bieganie,

pić – picie,

prowadzić – prowadzenie.

Jak zapisać przeczenie „nie” z takim rzeczownikiem odczasownikowym? Przeczytaj uważnie przygodę Marty.

Przygoda Marty

Marta umówiła się ze swoją przyjaciółką, która była studentką. Miały spotkać się na dziedzińcu uczelni. Pierwszy raz była w tym miejscu, więc rozglądała się z uwagą. Podeszła do tablicy ogłoszeń i zaczęła czytać:

Niezaliczenie egzaminu w sesji letniej wiąże się z koniecznością powtarzania roku.

Niewpłacenie zaliczki za egzamin w podanym terminie jest traktowane jako rezygnacja ze studiów.

Prosimy o niewchodzenie na teren biblioteki bez identyfikatora.

Studentów prosi się o nieparkowanie na miejscach oznaczonych kopertą.

Przypomina się o nieśmieceniu na terenie dziedzińca.

Przypomina się o nieużywaniu telefonów komórkowych w czasie wykładów.

- Ojej, ile zakazów i upomnień - pomyślała.

marta Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RJZ6IdwjFuCXl
Ćwiczenie 14
Zaznacz czerwonym kolorem rzeczowniki odczasownikowe.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1T9mqGsKbBMY
Ćwiczenie 15
Uzupełnij wniosek na podstawie poprzedniego ćwiczenia.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RF964tRKbOzFB
Źródło: Materiał powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007−2013 oraz Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014−2020), tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Ćwiczenie 16
REdvsUORfFsHq
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rp8lCPbGSPnYE1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3
R17whUkgvfUkq
Na podstawie wiersza Jana Brzechwy opisz, jak spędził dzień bohater wiersza. Zastosuj czasowniki z przeczeniem "nie".
RtIiLqeVDwq5w1
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RULGb0euUtj6F
Przyjrzyj się, zachowaniu uczniów na przerwie w twojej szkole. Czy wszystkie zabawy i działania są bezpieczne? Wymyśl hasła, które można będzie powiesić na korytarzu szkolnym, zastosuj rzeczowniki odczasownikowe z przeczeniem "nie".
Polecenie 4

Jak zachowują się uczniowie na przerwie w twojej szkole. Czy wszystkie zabawy i działania są bezpieczne? Wymyśl hasła, które można będzie powiesić na korytarzu szkolnym, zastosuj rzeczowniki odczasownikowe z przeczeniem „nie”.

RoWbI9oHy820O