Na kolorowym zdjęciu widoczny jest kawałek ciemnej deski i leżące na nim wióry. Brzeg deski jest częściowo oheblowany i jest jasnobrązowy.
Na kolorowym zdjęciu widoczny jest kawałek ciemnej deski i leżące na nim wióry. Brzeg deski jest częściowo oheblowany i jest jasnobrązowy.
Być człowiekiem. Carlo Collodi Pinokio
Warsztat stolarski
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Co to znaczy być człowiekiem? Jakie cechy określają ludzką naturę? Na pewno każdego z nas w sposób szczególny charakteryzuje język, sposób formułowania myśli, zachowanie, wyobraźnia, wrażliwość i uczucia. Drewniany pajacyk Pinokio - bohater książki Carla CollodiegoCarlo ColodiCarla Collodiego, bardzo pragnął stać się człowiekiem, ale żeby spełnić to marzenie, musiał przejść długą drogę, doświadczyć wielu przykrości, przeżyć wiele niebezpiecznych przygód, przejść przemianę z drewna w marionetkęmarionetkamarionetkę, z marionetki w osła, z osła w marionetkę. I dopiero na koniec, kiedy wreszcie udało mu się zapanować nad swoimi słabościami, w nagrodę za dobre serce został zmieniony w chłopca.
marionetka
lalka teatralna poruszana za pomocą nitek i drutów
Carlo Colodi
czyt. karla kolodiego
Marionetki
R7EgNECk2NPyS1
lustracja interaktywna przedstawia jedenaście marionetek. Lalki są poprzebierane w kolorowe kostiumy. Mają zadowolone twarze. Do kończyn lalek przywiązane są sznurki umożliwiające poruszanie nimi podczas spektaklu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Marionetka poruszana z góry za pomocą nitek lub drutów przymocowanych do ruchomej konstrukcji. Każda nitka przymocowana jest do innej części ciała lalki, a animator wprawia je w ruch, poruszając trzymanym przez siebie krzyżakiem.
lustracja interaktywna przedstawia jedenaście marionetek. Lalki są poprzebierane w kolorowe kostiumy. Mają zadowolone twarze. Do kończyn lalek przywiązane są sznurki umożliwiające poruszanie nimi podczas spektaklu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Marionetka poruszana z góry za pomocą nitek lub drutów przymocowanych do ruchomej konstrukcji. Każda nitka przymocowana jest do innej części ciała lalki, a animator wprawia je w ruch, poruszając trzymanym przez siebie krzyżakiem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.
RYJxMVXpRo29R
Animacja opowiada o przemianie drewnianego pajaca w żywego chłopca. Na planszy animacji widać warsztat stolarski, narzędzia (młotki, obcęgi, piły, taśmy), starszego mężczyznę chodzącego po warsztacie, a także drewnianego pajacyka.
Animacja opowiada o przemianie drewnianego pajaca w żywego chłopca. Na planszy animacji widać warsztat stolarski, narzędzia (młotki, obcęgi, piły, taśmy), starszego mężczyznę chodzącego po warsztacie, a także drewnianego pajacyka.
Animacja „Jak drewniany pajacyk zmienił się w chłopca"
Animacja „Jak drewniany pajacyk zmienił się w chłopca"
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Animacja opowiada o przemianie drewnianego pajaca w żywego chłopca. Na planszy animacji widać warsztat stolarski, narzędzia (młotki, obcęgi, piły, taśmy), starszego mężczyznę chodzącego po warsztacie, a także drewnianego pajacyka.
Polecenie 1
Wypisz trzy przykłady niewłaściwego zachowania Pinokia.
R3dK7x2flZomj
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2
Na podstawie animacji wypisz rzeczowniki określające te cechy charakteru Pinokia, przez które bohater ciągle wpadał w tarapaty.
RHqKsNxzJ91cZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Obejrzyj film z nagraniem fragmentu tekstu „Pinokia”, w którym pajac spotyka Lisa i Kota. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób oszuści chcą wyłudzić pieniądze od pajacyka.
RaNW6SbqWLBEL
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z rozsypanymi wyrazami poruszającymi się po ekranie pod różnymi kątami: RETORYKA, TEATR, KULTURA, LITERATURA, GRAMATYKA, SZTUKA, POEZJA, WARTOŚCI, NARRACJA, PROZA. Następnie pojawia się tytuł: Pinokio spotyka Kota i Lisa. Potem na ekranie na tle lasu pojawia się młoda kobieta o krótkich ciemnoblond włosach ubrana w białą bluzkę z dekoltem, wokół którego wyhaftowane są kolorowe kwiaty. Kobieta stoi, widoczny jest tylko jej tułów, w rękach trzyma kartki. W dolnym lewym rogu ekranu widać napis: Sara Celler - Jezierska czyta fragment "Pinokia" Carla Collodiego. Na końcu filmu pojawia się plansza z logotypami: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z rozsypanymi wyrazami poruszającymi się po ekranie pod różnymi kątami: RETORYKA, TEATR, KULTURA, LITERATURA, GRAMATYKA, SZTUKA, POEZJA, WARTOŚCI, NARRACJA, PROZA. Następnie pojawia się tytuł: Pinokio spotyka Kota i Lisa. Potem na ekranie na tle lasu pojawia się młoda kobieta o krótkich ciemnoblond włosach ubrana w białą bluzkę z dekoltem, wokół którego wyhaftowane są kolorowe kwiaty. Kobieta stoi, widoczny jest tylko jej tułów, w rękach trzyma kartki. W dolnym lewym rogu ekranu widać napis: Sara Celler - Jezierska czyta fragment "Pinokia" Carla Collodiego. Na końcu filmu pojawia się plansza z logotypami: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sara Celler - Jezierska czyta fragment "Pinokia", w którym Kot i Lis spotykają Pinokia
Sara Celler - Jezierska czyta fragment "Pinokia", w którym Kot i Lis spotykają Pinokia
Źródło: zpe.gov.pl.
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z rozsypanymi wyrazami poruszającymi się po ekranie pod różnymi kątami: RETORYKA, TEATR, KULTURA, LITERATURA, GRAMATYKA, SZTUKA, POEZJA, WARTOŚCI, NARRACJA, PROZA. Następnie pojawia się tytuł: Pinokio spotyka Kota i Lisa. Potem na ekranie na tle lasu pojawia się młoda kobieta o krótkich ciemnoblond włosach ubrana w białą bluzkę z dekoltem, wokół którego wyhaftowane są kolorowe kwiaty. Kobieta stoi, widoczny jest tylko jej tułów, w rękach trzyma kartki. W dolnym lewym rogu ekranu widać napis: Sara Celler - Jezierska czyta fragment "Pinokia" Carla Collodiego. Na końcu filmu pojawia się plansza z logotypami: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ćwiczenie 1
Na podstawie obejrzanego fragmentu wypisz argumentyargumentargumenty, jakich używali oszuści, aby wyłudzić pieniądze do Pinokia.
R1SIZ6YG6U8O2
Zastanów się, jakich uzasadnień używali oszuści, aby wyłudzić pieniądze. Jak chcieli wzbudzić w Pinokiu chęć pomnożenia pieniędzy.
Kot i Lis powoływali się na znajomość z ojcem Pinokia. Zwracali uwagę na to, że nie ma kaftana. Mówili zagadkowo, że jeśli pójdzie do domu, to tym gorzej dla niego. Dwa razy powtarzali to samo.
argument
fakt lub twierdzenie przytaczane po to, aby uzasadnić zdanie lub decyzję
Polecenie 3
Pinokio miał wybór, mógł wrócić do domu z pieniędzmi lub zasadzić je na Polu Cudów. Korzystając ze schematu drzewka decyzyjnego, przeanalizuj wybory, jakich mógł dokonać Pinokio oraz konsekwencje tych wyborów.
RPHCxQHT17PEt1
Drzewko decyzyjne.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Ln7K2Wz0xja
Polecenie 3
Pinokio miał wybór, mógł wrócić do domu z pieniędzmi lub zasadzić je na Polu Cudów. Przeanalizuj i zapisz w formie notatki wybory, jakich mógł dokonać oraz konsekwencje tych wyborów.
R1P1WYbazA9Rw
(Uzupełnij).
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z fragmentem „Pinokia” i wykonaj ćwiczenia.
Carlo Collodi [czyt. Karlo Kolodi]Pinokio
- Och, męczy mnie to, że jestem pajacykiem! – zawołał Pinokio z niezadowoleniem. – Już czas, żebym stał się człowiekiem tak jak wszyscy inni.
- I staniesz się, jeśli na to zasłużysz.
- Naprawdę? A co mam zrobić, żeby zasłużyć?
- To bardzo proste. Postaraj się zachowywać jak dobrze wychowane dziecko.
- A czy nie sądzisz, że tak robię?
- Daleko ci do tego! Grzeczni chłopcy są posłuszni, a ty…
- Ja nigdy nie jestem.
- Grzeczni chłopcy chętnie uczą się i pracują, a ty…
- A ja na odwrót – leniuchuję przez cały czas.
- Grzeczni chłopcy zawsze mówią prawdę.
- A ja zawsze kłamię.
- Grzeczni chłopcy lubią chodzić do szkoły.
- A mnie się robi niedobrze, kiedy mam iść do szkoły. Od tej pory będę inny.
- Czy obiecujesz?
- Obiecuję. Chcę stać się grzecznym chłopcem i być pociechą dla ojca. Gdzie teraz jest mój biedny ojciec?
- Nie wiem.
- Czy uda mi się go odnaleźć i jeszcze raz uścisnąć?
- Myślę, że tak. A nawet jestem tego pewna.
Po tej odpowiedzi szczęście Pinokia było ogromne. Chwycił dłonie Wróżki i całował je tak mocno, jakby całkiem stracił głowę. Potem uniósł twarz, spojrzał na nią z miłością i zapytał:
- Powiedz, mateczko, ty nie umarłaś, prawda?
- Wygląda na to, że nie – odparła Wróżka z uśmiechem.
- Gdybyś tylko wiedziała, jak cierpiałem i płakałem, kiedy przeczytałem: „Tu leży…”
- Wiem i dlatego ci wybaczyłam. Twój smutek pokazał mi, że masz czułe serce. Dla chłopców o takich sercach zawsze jest nadzieja, chociaż często bywają bardzo psotnipsotnypsotni.
01 Źródło: Carlo Collodi [czyt. Karlo Kolodi], Pinokio, tłum. Patrycja Jabłońska, Kraków 2014, s. 93–94.
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
R1TV2QeTzpvkI
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu zdań prawdziwych i fałszywych.
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu zdań prawdziwych i fałszywych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
Na podstawie fragmentu „Pinokia”, w którym pajac rozmawia z Wróżką, napisz, jakie wady drewniany pajacyk dostrzegł w sobie.
R1KY39Vw2iMQh
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwróć uwagę, czy Pinokio chętnie się uczył, pracował, czy słuchał swojego ojca.
Wróżka tak pokierowała rozmową, że pajac wskazał i opisał własne wady. Zrozumiał, że jest nieposłuszny, leniwy, nie chce się uczyć ani pracować, kłamie.
Ćwiczenie 4
RFlUs57f4zOZa
Zadanie interaktywne polegające na parowaniu określeń.
Zadanie interaktywne polegające na parowaniu określeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RonzwtMERSDNc
Na podstawie rozmowy Pinokia z Wróżką wskaż pozytywne cechy pajaca. Połącz cytaty z opisami cech. Chcę stać się grzecznym chłopcem i być pociechą dla ojca. Możliwe odpowiedzi: 1. Był smutny i był nieszczęśliwy, kiedy dowiedział się, że Wróżka nie żyje., 2. Pajac umiał kochać bliskie osoby., 3. Pinokio zrozumiał, że był niedobrym synem, i obiecał zmienić swoje zachowanie. Potem uniósł twarz, spojrzał na nią z miłością i zapytał: Powiedz mateczko, ty nie umarłaś, prawda? Możliwe odpowiedzi: 1. Był smutny i był nieszczęśliwy, kiedy dowiedział się, że Wróżka nie żyje., 2. Pajac umiał kochać bliskie osoby., 3. Pinokio zrozumiał, że był niedobrym synem, i obiecał zmienić swoje zachowanie. Gdybyś tylko wiedziała, jak cierpiałem i płakałem, kiedy przeczytałem: „Tu leży…” Możliwe odpowiedzi: 1. Był smutny i był nieszczęśliwy, kiedy dowiedział się, że Wróżka nie żyje., 2. Pajac umiał kochać bliskie osoby., 3. Pinokio zrozumiał, że był niedobrym synem, i obiecał zmienić swoje zachowanie.
Na podstawie rozmowy Pinokia z Wróżką wskaż pozytywne cechy pajaca. Połącz cytaty z opisami cech. Chcę stać się grzecznym chłopcem i być pociechą dla ojca. Możliwe odpowiedzi: 1. Był smutny i był nieszczęśliwy, kiedy dowiedział się, że Wróżka nie żyje., 2. Pajac umiał kochać bliskie osoby., 3. Pinokio zrozumiał, że był niedobrym synem, i obiecał zmienić swoje zachowanie. Potem uniósł twarz, spojrzał na nią z miłością i zapytał: Powiedz mateczko, ty nie umarłaś, prawda? Możliwe odpowiedzi: 1. Był smutny i był nieszczęśliwy, kiedy dowiedział się, że Wróżka nie żyje., 2. Pajac umiał kochać bliskie osoby., 3. Pinokio zrozumiał, że był niedobrym synem, i obiecał zmienić swoje zachowanie. Gdybyś tylko wiedziała, jak cierpiałem i płakałem, kiedy przeczytałem: „Tu leży…” Możliwe odpowiedzi: 1. Był smutny i był nieszczęśliwy, kiedy dowiedział się, że Wróżka nie żyje., 2. Pajac umiał kochać bliskie osoby., 3. Pinokio zrozumiał, że był niedobrym synem, i obiecał zmienić swoje zachowanie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
RbsdENB8gk89h
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zapoznaj się z tekstem „Pinokia” i wykonaj ćwiczenia.
Carlo Collodi [czyt. Karlo Kolodi]Pinokio
Wstawał dzień. Pinokio podał ramię Dżeppettowi, który był taki słaby, że ledwo mógł stać, i powiedział:
- Oprzyj się na moim ramieniu, kochany ojcze, i chodźmy. Będziemy szli bardzo, bardzo powoli, a jeśli się zmęczymy, odpoczniemy przy drodze.
- A dokąd idziemy? – zapytał Dżeppetto.
- Poszukać domu, w którym ktoś będzie na tyle dobry, żeby dać nam kawałek chleba i trochę siana, na którym będzie można się przespać.
Nie uszli nawet stu kroków, kiedy zobaczyli dwóch biedaków, którzy siedzieli na kamieniu i żebrali. Byli to Kot i Lis, ale wyglądali tak nędznie, że ledwo można ich było rozpoznać. Kot, który przez tyle lat udawał ślepotę, w końcu rzeczywiście stracił wzrok. Lis był stary, chudy, niemal zupełnie wyleniały i nawet nie miał ogona. Ten sprytny złodziej popadł w taką nędzę, że pewnego dnia był zmuszony sprzedać swój piękny ogon, żeby mieć za co przeżyć.
- Och Pinokio! – zawołał płaczliwym głosem. – Błagamy cię, wspomóż nas! Jesteśmy starzy, zmęczeni i chorzy.
- I chorzy! – powtórzył Kot.
- Żegnajcie, fałszywi przyjaciele! – odparł pajacyk. – Oszukaliście mnie już raz, ale nigdy więcej nie dam się przechytrzyć.
- Uwierz nam! Dzisiaj naprawdę jesteśmy ubodzyubogiubodzy i głodni.
- Głodni! – powtórzył Kot.
- Jeżeli jesteście biedni, to zasłużyliście na to! Stare przysłowie mówi: „Kradzione nie tuczy”. Żegnajcie, fałszywi przyjaciele. […] Machając na pożegnanie Lisowi i Kotu, Pinokio i Dżeppetto spokojnie poszli dalej. Po kilku krokach zobaczyli stojącą na końcu długiej drogi, w pobliżu kępy drzew, małą chatkę zbudowaną ze słomy. […] Pinokio przekręcił klucz i drzwi otworzyły się. Gdy tylko weszli, rozejrzeli się, ale nikogo nie zobaczyli.
- Hej, hej, gdzie jest gospodarz? – zawołał Pinokio, bardzo zdziwiony.
- Tutaj na górze!
Ojciec i syn spojrzeli na sufit, a tam na belce siedział Gadający Świerszcz.
- Teraz nazywasz mnie kochanym Świerszczem, ale czy pamiętasz, jak rzuciłeś we mnie młotkiem, żeby mnie zabić?
- Masz rację, kochany Świerszczu. Teraz ty rzuć we mnie młotkiem. Zasłużyłem na to! Ale oszczędź mojego biednego ojca. - Oszczędzę i ojca, i syna. Chciałem ci tylko przypomnieć, jak kiedyś wobec mnie się zachowałeś, żebyś nauczył się, że musimy być grzeczni i uprzejmi dla innych, jeśli chcemy, aby i oni okazywali nam grzeczność i uprzejmość, kiedy znajdziemy się w kłopotach.
- Masz rację, Świerszczyku, masz całkowitą rację, i zapamiętam, czego mnie nauczyłeś. […]
Począwszy od tego dnia przez ponad pięć miesięcy Pinokio codziennie wstawał o świcie i szedł do Jana ciągnąć wodę ze studni. Codziennie dostawał szklankę ciepłego mleka dla ojca, który z każdym dniem stawał się zdrowszy i silniejszy. Ale to nie wystarczyło Pinokiowi. Nauczył się wyplatać koszyki z trzciny i sprzedawał je. Dzięki temu on i Dżeppetto mieli co jeść, a Pinokio mógł kupić różne rzeczy, między innymi fotel na kółkach, wytrzymały i wygodny, w którym woził ojca na spacer w pogodne, ciepłe dni.
Wieczorem pajacyk uczył się przy świetle lampy. Za pieniądze, które zarobił, kupił książkę, w której brakowało kilku stron i w krótkim czasie nauczył się czytać. Do pisania używał długiego kijka, zaostrzonego na końcu. Nie miał atramentu, więc zastępował go sokiem z czarnych jagód albo wiśni.
Z czasem jego pilność została nagrodzona. Powodziło mu się nie tylko w nauce, ale również i w pracy, i nadszedł dzień, kiedy zarabiał tyle, żeby zapewnić ojcu wygodne, szczęśliwe życie. Dla siebie zaoszczędził olbrzymią sumę pięćdziesięciu groszy, za które zamierzał kupić nowe ubranie. Pewnego dnia powiedział do ojca:
- Idę na targ, żeby kupić sobie surdutsurdutsurdut, czapkę i buty. Kiedy wrócę, będę takie wystrojony, że weźmiesz mnie za bogacza.
Pobiegł do wsi, śmiejąc się i śpiewając. Nagle usłyszał, że ktoś woła go po imieniu, i rozglądając się, skąd dochodzi głos, ujrzał wielkiego ślimaka wychodzącego z krzaków.
- Poznajesz mnie? – zapytał ślimak. […] Mój kochany Pinokio, Wróżka leży chora w szpitalu.
- W szpitalu?
- Tak. Zachorowała, a w dodatku nie ma ani grosza, żeby kupić sobie kawałek chleba.
- Naprawdę? O, jakże mi przykro! Moja biedna, kochana Wróżka! Gdybym miał milion, zaraz bym z nim do niej pobiegł. Ale mam tylko pięćdziesiąt groszy. Proszę. Chciałem kupić sobie ubranie. Zabierz pieniądze, ślimaczku, i daj je mojej Wróżce.
- A co z nowym ubraniem?
- A jakie to ma znaczenie? Sprzedałbym te łachmany, które mam na sobie, gdybym mógł jej tym pomóc. Idź, szybko. Wróć tu za parę dni, a wtedy – mam nadzieję – będę miał dla ciebie więcej pieniędzy. Do tej pory pracowałem dla ojca. Od tej pory będę pracował też dla matki. Do widzenia, wracaj prędko.
Ślimak, wbrew swoim zwyczajom, pobiegł prędko jak jaszczurka w letnim słońcu. Kiedy Pinokio wrócił do domu, ojciec zapytał go: - A gdzie twoje nowe ubranie?
- Nie znalazłem takiego, które pasowałoby na mnie. Poszukam innego dnia. Tego wieczoru, zamiast iść spać o dziesiątej, Pinokio pracował aż do północy i zamiast ośmiu koszyków uplótł szesnaście. Potem położył się spać. Przyśniła mu się Wróżka, piękna, uśmiechnięta i szczęśliwa, która pochyliła się nad nim, pocałowała go i powiedziała:
- Brawo Pinokio! W nagrodę za twoje dobre serce wybaczam ci wszystkie twoje wybryki. Chłopcy, którzy kochają swoich rodziców i opiekują się nimi, kiedy są starzy i chorzy, zasługują na pochwałę nawet wtedy, kiedy nie są wzorami posłuszeństwa i dobrego zachowania. Postępuj nadal tak jak do tej pory, a będziesz szczęśliwy.
W tym momencie Pinokio obudził się i szeroko otworzył oczy. Jakież było jego zaskoczenie i radość, kiedy spojrzała na siebie i przekonał się, że nie jest już pajacykiem, ale żywym chłopcem! Rozejrzał się i zamiast ścian ze słomy zobaczył pięknie umeblowany pokoik, najładniejszy, jaki w życiu widział. W mgnieniu oka wyskoczył z łóżka. Na krześle, które stało obok, znalazł nowe ubranie, kapelusz i parę butów. Gdy tylko się ubrał, zanurzył ręce w kieszeniach i wyjął mały skórzany portfel, na którym widniał napis:
Wróżka o Błękitnych Włosach zwraca pięćdziesiąt groszy swojemu kochanemu Pinokiowi z podziękowaniem za dobre serce. Pinokio otworzył portfel i zobaczył… pięćdziesiąt złotych monet!
02 Źródło: Carlo Collodi [czyt. Karlo Kolodi], Pinokio, tłum. Patrycja Jabłońska, Kraków 2014, s. 158–166.
Ćwiczenie 7
R1A7StSVgjtQt
Zadanie interaktywne polegające na porządkowaniu zdań.
Zadanie interaktywne polegające na porządkowaniu zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Jak Pinokio opiekował się ojcem? Zapisz w punktach działania pajaca.
RJ6dMTRetUxzs
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Przeanalizuj zachowanie Pinokia i zapisz czynności, jakie wykonywał, opiekując się ojcem.
Działania pajaca: 1. Znalazł chatkę, w której zamieszkali z ojcem. 2. Ciężko pracował, aby utrzymać ojca i siebie. 3. Dbał, aby ojciec dobrze się odżywiał. 4. Wyplatał koszyki, aby zarobić dodatkowe pieniądze. 5. Za zarobione pieniądze kupił ojcu fotel na kółkach, aby wozić go na spacery.
Ćwiczenie 9
Wyszukaj w przytoczonym powyżej tekście fragment, z którego wynika, dlaczego Pinokio został zamieniony w chłopca.
RBuY87cqhJhR9
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Wyszukaj fragment, w którym Pinokiowi przyśniła się Wróżka, zwróć uwagę na to, co mówiła do pajaca.
Cytat: „Chłopcy, którzy kochają swoich rodziców i opiekują się nimi, kiedy są starzy i chorzy, zasługują na pochwałę nawet wtedy, kiedy nie są wzorami posłuszeństwa i dobrego zachowania”.
Ćwiczenie 10
RpNuzpy2y3cAZ
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
Do opisów zachowania Pinokia dopasuj przymiotniki określające jego cechy.
Rk6zWTYEOFL01
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
RhuoARsAnsRXV
Zwrot „być człowiekiem" ma różne znaczenia. Zaznacz te, które wyjaśniają jego sens. Możliwe odpowiedzi: 1. o istocie wyróżniającej się zdolnością mówienia, myślenia, wytwarzania narzędzi, 2. o człowieku światowym, obytym towarzysko, 3. o człowieku szlachetnym, wartościowym, 4. o człowieku przyzwoitym, dobrym, 5. o człowieku przystojnym
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13
Zaznacz w podanych zdaniach wyrazy wartościujące.
Rj7WPM9ykZ0Rx
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu kolorem odpowiednich wyrazów.
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu kolorem odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14
R12XJTOr4FSpx
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15
Zaznacz prawidłowe dokończenia podanych zdań.
RtpDoU37x8udT
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu poprawnych wyrazów w zdaniu.
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu poprawnych wyrazów w zdaniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Być osłem w cyrku...
Pokazy z wykorzystaniem dzikich zwierząt należą do klasycznych numerów cyrkowych. Współcześnie zaczęto zwracać uwagę na warunki, w jakich przetrzymywane są zwierzęta i sposób ich tresury.
Wyniki przeprowadzonych kontroli wykazały, że w cyrkach często naruszane są przepisy dotyczące ochrony zwierząt. Z tego względu w większości państw europejskich zakazano występów cyrkowych z udziałem dzikich zwierząt.
Zapoznaj się z filmem o zwierzętach w cyrku, a następnie wykonaj polecenia.
RotFwOBkiNOri
Na filmie widać zdjęcia słoni, psów w cyrku, linoskoczków, słoni na sawannie, lektorkę opowiadającą o zwierzętach w cyrku, fragment nagrania, na którym widać kobietę występującą w cyrku z dwoma psami.
Na filmie widać zdjęcia słoni, psów w cyrku, linoskoczków, słoni na sawannie, lektorkę opowiadającą o zwierzętach w cyrku, fragment nagrania, na którym widać kobietę występującą w cyrku z dwoma psami.
Na filmie widać zdjęcia słoni, psów w cyrku, linoskoczków, słoni na sawannie, lektorkę opowiadającą o zwierzętach w cyrku, fragment nagrania, na którym widać kobietę występującą w cyrku z dwoma psami.
Polecenie 4
Podaj dwa argumenty przemawiające za tym, że w cyrku powinny występować zwierzęta oraz dwa argumenty przemawiające za tym, że w cyrku nie powinny występować zwierzęta.
RD16hbadOQ36V
(Uzupełnij).
Carlo CollodiPinokio
Rozdział 33
Pinokia, który stał się prawdziwym osłem, prowadzą na targ, gdzie kupuje go dyrektor cyrku z zamiarem nauczenia go tańców i skoków przez kółko; pewnego jednak wieczoru osioł okulał i dyrektor odsprzedaje go na skórę do obicia bębna.
Widząc, że drzwi się nie otwierają, tłusty człowieczek wyważył je silnym kopnięciem, a wszedłszy do pokoju odezwał się do Pinokia i Knota ze zwykłym swoim uśmieszkiem:
— Brawo, chłopcy! Doskonale ryczycie, zaraz was poznałem po głosie. I dlatego właśnie przyszedłem.
Słysząc te słowa, osiołki posmutniały i, wziąwszy ogony pod siebie, stały ze spuszczonymi głowami i uszami. Zrazu mały woźnica zaczął je klepać, głaskać i pieścić, po czym wyciągnąwszy zgrzebłozgrzebłozgrzebło zabrał się do czesania. A kiedy już wyczesał je tak dokładnie, że sierść ich lśniła jak lustro, wówczas nałożył im uździeniceuździenicauździenice i zaprowadził na plac targowy w nadziei, że je sprzeda i dobrze się przy tym obłowi.
Istotnie, nie trzeba było długo czekać na kupców. Knota kupił pewien wieśniak, któremu właśnie poprzedniego dnia zdechł osioł, a Pinokia nabył dyrektor trupytrupatrupy pajaców i linoskoczków, który postanowił wyuczyć go skakać i tańczyć razem z innymi zwierzętami swego cyrku. [...]
– Kupiłem cię po to, żebyś pracował i żebym zarobił na tobie dużo pieniędzy. Chodź ze mną do cyrku, nauczę cię skakać przez kółka, przebijać głową obręcze papierowe, tańczyć walca i polkę stojąc prosto na tylnych nogach.
Biedny Pinokio, chcąc nie chcąc, musiał się nauczyć tych pięknych sztuczek. Nauka ta wymagała trzech miesięcy ciężkiej pracy, wielu bolesnych razów, tak ostrych, że aż sierść fruwała.
Nadszedł wreszcie dzień, w którym dyrektor mógł obwieścić przedstawienie naprawdę nadzwyczajne. Różnokolorowe afisze rozlepione na rogach ulic zapowiadały:
R1LWDdYKbMdFM
Na kolorowej ilustracji znajduje się afisz cyrkowy z następującym tekstem: Wielkie przedstawienie galowe, dziś wieczorem wykonany zostanie wspaniały program, udział biorą wszyscy artyści obojga płci, ponadto wielka sensacja, po raz pierwszy wystąpi fenomenalny osioł Pinokio zwany „Gwiazdą tańca”, teatr będzie oświetlony a giorno . W centrum afisza znajduje się rysunek szarego osła z ogonem obwiązanym kolorowymi wstążkami. Wokół tułowia ma założony szeroki pas z żółtym wzorem. Do grzywy ma przyczepione czerwone pompony.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Jak sobie możecie wyobrazić, tego wieczoru na godzinę przed przedstawieniem cyrk był już przepełniony. [...]
Przemówienie dyrektora przyjęte zostało wielkimi wybuchami śmiechu i wielkimi oklaskami, ale oklaski wzmogły się i przeszły w istny huragan, kiedy na arenie cyrku ukazał się osiołek Pinokio, wystrojony jak na paradę. Miał nowiutką uzdeczkęuzdauzdeczkę ze świecącej skóry z mosiężnymimosiądzmosiężnymisprzączkamisprzączkasprzączkami i okuciamiokucieokuciami, a za uszami dwie białe kameliekameliakamelie. Grzywa jego podzielona była na małe loczki, wiązane czerwonymi, jedwabnymi wstążkami i kutasamikutaskutasami; przepasany był wpół szerokim, złotosrebrnym pasem, a cały ogon miał zapleciony amarantowymiamarantowyamarantowymi i niebieskimi aksamitkami. Słowem, osiołek po prostu do zakochania.
Przedstawiając go publiczności dyrektor dodał:
„Czcigodni słuchacze! Nie będę was okłamywał, opowiadając o wielkich trudnościach, jakie musiałem pokonać, aby zrozumieć i ujarzmić tego ssaka, gdy pasał się swobodnie na górach i szerokich równinach gorących stref. Zauważcie, proszę, jaka dzikość błyszczy w jego oczach, toteż zważywszy, że wszystkie środki przyzwyczajenia go do sposobu życia przyzwoitych czworonogów okazały się płonnepłonnypłonne, musiałem często uciekać się do przekonywającej mowy bicza. Ale cała moja uprzedzająca grzeczność, zamiast obłaskawić go, wpłynęła jeszcze bardziej ujemnie na jego usposobienie. Niemniej, kierując się systemem Gailesa, znalazłem w jego czaszce małą narośl kartagińską, którą Fakultet Medyczny w Paryżu rozpoznał jako odżywczą cebulkę włosów i tańca doryckiego. I dlatego chciałem wyćwiczyć go w tańcu, a także w skokach przez kółka i obręcze zalepione papierem. Podziwiajcie go, a potem wydajcie sąd! Zanim jednakże pożegnam się z wami, pozwólcie, szanowni państwo, że was zaproszę na dzienne przedstawienie jutro wieczorem, ale gdyby, dajmy na to, deszczowa pogoda zapowiadała ulewę, wówczas, zamiast jutro wieczorem, przedstawienie odbędzie się pojutrze o jedenastej, przed południem tegoż popołudnia”.
Dyrektor złożył drugi głęboki ukłon, po czym zwrócił się do Pinokia i rzekł:
— Dalejże, Pinokio! Zanim przystąpisz do popisywania się swoimi sztukami, ukłoń się szanownej publiczności, paniom, panom i młodzieży!
Pinokio posłusznie zgiął oba przednie kolana do samej ziemi i pozostał na klęczkach aż do chwili, kiedy dyrektor, trzaskając biczem, zawołał:
A wtedy osiołek zerwał się na cztery nogi i zaczął okrążać arenę, idąc stępa.
Po chwili dyrektor krzyknął:
— KłusemkłusKłusem!... — a Pinokio, posłuszny komendzie, zmienił stępa na kłus.
— GalopemgalopGalopem! — i Pinokio puścił się galopem.
— Cwałem! — i Pinokio zaczai wyścig cwałem.
A kiedy tak galopował jak koń berberyjskikoń berberyjskikoń berberyjski, dyrektor podniósł rękę i wypalił z pistoletu. Na ten strzał osiołek, udając, że jest ranny, upadł na arenę, jak gdyby naprawdę konał. [...]
— Dalejże, Pinokio! Pokaż szanownym państwu, z jakim wdziękiem umiesz skakać przez kółka.
Pinokio próbował dwa czy trzy razy, ale stanąwszy przed kółkiem nie przeskakiwał go, tylko wygodnie przechodził dołem. Nareszcie wziął rozmach i przeskoczył, ale na nieszczęście tylne nogi zaplątały mu się w kółko i runął na ziemię jak długi. Kiedy się podniósł, był kulawy i z wielkim trudem zdołał powrócić do stajni.
CART1 Źródło: Carlo Collodi, Pinokio, tłum. Patrycja Jabłońska, Kraków 2014.
Ćwiczenie 16
Opisz krótko, o czym opowiada fragment „Pinokia”.
RcoKMyyuWBqEB
Miejsce na odpowiedź ucznia.
W dwóch zdaniach określ, o jakich wydarzeniach opowiada fragment „Pinokia”.
Fragment „Pinokia” opowiada o tym, co się wydarzyło, gdy Pinokio trafił do cyrku. Przez kilka miesięcy Pinokio trenował sztuczki cyrkowe, był bardzo źle traktowany przez tresera, a po pierwszym występie cyrkowym okulał.
RPa101yIMzs7K
Ćwiczenie 17
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz p, jeśli zdanie jest prawdziwe albo f, jeśli jest fałszywe.. Knota i Pinokia kupił na targu dyrektor trupy cyrkowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pinokio był bardzo nieszczęśliwy, przebywając w cyrku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pinokio wypadł fenomenalnie podczas cyrkowego występu, dlatego okrzyknięto go „gwiazdą tańca”.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz p, jeśli zdanie jest prawdziwe albo f, jeśli jest fałszywe.. Knota i Pinokia kupił na targu dyrektor trupy cyrkowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pinokio był bardzo nieszczęśliwy, przebywając w cyrku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pinokio wypadł fenomenalnie podczas cyrkowego występu, dlatego okrzyknięto go „gwiazdą tańca”.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka
Osły to przedstawiciele rodziny kopytnych, zwierząt żyjących na terenie Afryki, gdzie zostały udomowione. Zwierzęta te są dobrze przystosowane do niskiej wilgotności i wysokiej temperatury oraz ubogiego w pokarm środowiska. Cechy osłów uczyniły je bardzo przydatnymi dla ludzi w wielu kulturach na przestrzeni wieków, to zwierzęta jucznejucznyjuczne i pociągowe. Pełnią bardzo ważną funkcję w transporcie paczek i materiałów. Często są używane do prac rolniczych, takich jak orka czy podczas żniw. Pomagają transportować i wydobywać wodę ze studni. Obracają kamienie żaren. Specyficzna budowa osłów powoduje, że są naturalnie przystosowane do przenoszenia ładunków na grzbietach. Są szczególnie cenione w regionach górskich, transportując towary z podnóża stromych gór po kamienistych ścieżkach. Znane są z tego, że mogą unieść równoważność własnej masy. Osły wykorzystuje się do przewozu osób. Zwyczaj ten utrzymuje się w krajach śródziemnomorskich i afrykańskich. W obecnych zmotoryzowanych czasach firmy turystyczne wykorzystują osły do wędrówek, organizując tzw. donkey trekking [czyt. donki treking]. Niemalże we wszystkich religiach osiołek pełni funkcję wierzchowca świętych bóstw. Na osiołkach jeżdżą bogowie i święci. W mitologii greckiej sam bóg wina i rozrywki Dionizos dosiadał osiołka. Fenicjanie i Syryjczycy uważali go za zwierzę święte i nietykalne. W Biblii osioł występuje jako niemy świadek wielu ważnych wydarzeń. Na osiołku jeździli Jezus, prorocy i święci, uciekała na nim Święta Rodzina przed siepaczami Heroda. Osioł obecny jest również w sztuce malarskiej i literaturze. Dzieci zaś znają Kłapouchego z „Kubusia Puchatka” i osła ze „Shreka” [czyt. Szreka]. (na podstawie: Danuta Dziurka, Bogusława Długosz, Sposoby użytkowania osłów, „Wiadomości Zootechniczne” 2016, R. LIV (3), s. 77–87).
R1dsVcJVZyCh6
Zdjęcie przedstawia brązowego osła. Zwierzę ma długie uszy, jasnoszary pysk, czarną, krótką grzywę. Brzuch osła i sierść przy oczach są białe. Osioł ma otwarty pysk, widać zęby i język. Zwierzę stoi na łące, w tle widać stromy brzeg morski i morze.
Osioł
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Ćwiczenie 18
RcfBr1nqr01uu
Zadanie interaktywne polegające na parowaniu zdań.
Zadanie interaktywne polegające na parowaniu zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 19
Jakie czynności wykonywał osiołek Pinokio na rozkaz dyrektora cyrku? Wypisz zwroty określające te działania.
RpappjC5wtV5j
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwroty to związki wyrazowe z czasownikiem. Zwróć uwagę na fragment, w którym dyrektor cyrku mówi Pinokiowi, czego będzie go uczył podczas tresury. Przeanalizuj scenę występu osiołka.
Podczas tresury osiołek uczył się: - skakać przez kółka; - przebijać głową obręcze papierowe; - tańczyć walca i polkę; - stać prosto na tylnych nogach. W czasie występu osiołek wykonywał czynności: - zginał kolana do samej ziemi; - klękał; - biegał stępa, kłusem, galopem i cwałem; - upadał na ziemię, udając rannego; - skakał przez kółka.
Ćwiczenie 20
Wyjaśnij, dlaczego osiołek Pinokio okulał podczas występu.
RMtvpCMbSxPYi
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zastanów się, czy wykonywane przez osiołka Pinokia sztuczki cyrkowe były naturalnymi czynnościami każdego osła.
Osiołek był zmęczony występem, w czasie którego musiał wykonywać szereg nienaturalnych czynności. Osiołki są zwierzętami pociągowymi, człowiek wykorzystuje je do pracy przy przewożeniu niewielkich towarów. Nie biegają bardzo szybko tak jak konie. Nie są też przystosowane do skakania przez wysokie przeszkody. Wszystkie te czynności spowodowały, że Pinokio złamał nogę.
Ćwiczenie 21
Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych użytych we fragmencie „Pinokia”:
uciekać się do mowy bicza
dobrze się obłowić
RiKfQ9o4xA74L
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Postaraj się z kontekstu zdań wywnioskować, co znaczą te frazeologizmy, w razie potrzeby skorzystaj ze słownika frazeologicznego.
uciekać się do mowy bicza – bić, smagać przy użyciu bicza
dobrze się obłowić – dużo zarobić
Ćwiczenie 22
Zaznacz w podanych zdaniach wyrazy wartościujące.
R1Jgom8QFQlv3
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych wyrazów.
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23
Opisz, jak osiołek Pinokio był traktowany przez dyrektora cyrku.
R7Vdo9r9eUuBK
(Uzupełnij).
Znajdź w tekście fragmenty opisujące tresurę Pinokia i jego występ na pokazie cyrkowym.
Dyrektor cyrku kupił osiołka po to, aby zarobić dużo pieniędzy. Realizował swój cel, ucząc go wielu cyrkowych sztuczek. W trakcie tresury nie żałował bicza. Przez trzy miesiące bił osiołka, aby wyuczyć go wykonywania niebezpiecznych sztuczek. Krzykiem i trzaskaniem z bicza zmuszał zwierzę do wykonywania poleceń. Zachowywał się okrutnie i bezdusznie.
Ćwiczenie 24
Przeczytaj poniższe zdania. W jakim znaczeniu użyto podkreślonych rzeczowników: cyrk i sztuczki? Dla każdego zdania podano dwie możliwe odpowiedzi, z których jedna jest poprawna. Zaznacz poprawne wyjaśnienia znaczenia podkreślonych wyrazów.
RtoWesfQz5X7V
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RqqdlDpDd9Bh1
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 25
RgD7qXc34QwoU
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu objaśnień do frazeologizmów.
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu objaśnień do frazeologizmów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 26
Ułóż zdanie z wybranym związkiem frazeologicznym zawierającym słowo „cyrk”.
R1Ueq0UDsOBU9
(Uzupełnij).
Zastanów się, w jakich okolicznościach można użyć danego związku frazeologicznego.
Przykładowa odpowiedź:
Artur zrobił cyrk w restauracji, ponieważ kelner pomylił jego zamówienie.
Ważne!
Tekst informacyjny to niewielki objętościowo tekst, którego głównym celem jest poinformowanie czytelnika o jakimś wydarzeniu czy zjawisku.
Tekst publicystyczny przedstawia stanowisko autora wobec ważnych problemów oraz zjawisk społecznych.
Tekst reklamowy to krótki i chwytliwy tekst mający na celu zachęcenie do kupna jakiegoś produktu bądź skorzystania z danej usługi.
R1Z5IOn9043rA
Ćwiczenie 27
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgyQ4wOCFl7cn
Ćwiczenie 28
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 29
RP4DDzjzNeomC
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Polecenie 5
Pinokio wyraźnie określił cele swojego życia, były nimi: jedzenie, picie, spanie, zabawa, włóczenie się od świtu do nocy. Czy Pinokio mógł zostać człowiekiem, realizując tylko te cele? Uzasadnij swoją odpowiedź.
R1BnonrwAyNmT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6
Czy Wróżka słusznie zmieniła drewnianego pajaca w chłopca? Uzasadnij odpowiedź przykładami zachowania Pinokia.
RBay9gjszlpEf
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 7
Jak zachowują się zwierzęta w swoim naturalnym środowisku? Jak muszą zachowywać się zwierzęta w cyrku? Podyskutuj o tym z kolegami i koleżankami w klasie.
Rq7mp6NVsERPD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 8
Narysuj plakat reklamujący cyrk bez zwierząt.
R14AvKeu0fL5e
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Na plakacie musi znaleźć się: tytuł, tekst opisujący wydarzenie, data, miejsce oraz godzina rozpoczęcia wydarzenia, możesz także dodać dodatkowe informacje.
Polecenie 8
Przygotuj tekst na plakat reklamujący cyrk bez zwierząt. Na plakacie musi znaleźć się: tytuł, tekst opisujący wydarzenie, data, miejsce oraz godzina rozpoczęcia wydarzenia, możesz także dodać dodatkowe informacje.