R1FzV6ZcLcYmQ
Barwna reprodukcja panoramicznego obrazu przedstawiającego postać syna w scenie powitania przez wychodzącego mu naprzeciw ojca. Syn jest rozebrany do pasa, klęczy, rękoma obejmuje policzki w geście skruchy. Ojciec jest brodaty, posiwiały, omotany ciepłym, bogato tkanym, złoto‑brązowym szalem, na głowie ma ciepłą czapę. Pochyla się on w stronę przybysza z rozłożonymi w geście przebaczenia rękoma. Rodzic zstąpił już jedną nogą na kawałek bruku ułożonego u podstawy wąskich schodków prowadzących na ganek domu widocznego po prawej stronie kompozycji. Na nim tłoczą się liczni obserwatorzy wydarzenia — zapewne rodzina. Na jej czele matka stojąca u szczytu tych schodów, zdaje się błogosławić synowi uniesioną prawą dłonią, podczas gdy lewą przytrzymuje stojącą obok niej dziewczynkę w czerwonej czapce i niebieskim kubraku. Scena rozgrywa się na ukazanym panoramicznie podwórzu któregoś z europejskich, gęsto zabudowanych gotyckich miast. Drewniany, jedno lub dwupiętrowy dom wzniesiony został na podmurówce z czerwonej cegły. Stopnie schodów ganku wykonano z szarego kamienia, a poręcze wykuto z metalu. Jego podest zadaszono. Drewniany dach wsparto na dwóch toczonych, cienkich, drewnianych kolumnach, a pomiędzy nimi i murem domu poprowadzono po obu bokach podestu drewniane balustrady z toczonymi tralkami. Na środku obrazu, w tle na końcu podwórza, za postacią ojca ubranego w czarną szatę z długimi niemal do ziemi mankietami rękawów, zewnętrzne schody domu prowadzące na ganek wyższego piętra dzielą obraz na dwie części. Po lewej podwórze zamyka mur z grzebieniem gotyckich blanków biegnący równolegle do widza i znikający za lewą krawędzią obrazu podobnie jak zwieńczona łukiem brama w nim i znajdująca się bliżej studnia. Otacza ją kamienna cembrowina z wysoką kutą balustradą z pionowych prętów żelaznych. Wokół stoją naczynia na wodę, a przed nią drewniana taczka na pranie. Za murem piętrzą się różnej wielkości kamienice miejskie, po drugiej stronie niewidocznej za nim ulicy. Powyżej nich gotyckie attyki jeszcze dwóch kamienic na tle nieba, a w samym lewym narożniku fragment przypór gotyckiej katedry. Na tynkowanej ścianie muru podwórza umieszczono na prawo od bramy krucyfiks chroniony daszkiem z dachówek. Goły tors syna kontrastuje ze zwisającą wokół pasa białą koszulą, z której się obnażył. Witają go też nieufnie dwa pieski, biały i czarny. Nagości syna malarz przeciwstawił ciepłe stroje podzielonych na trzy grupy obserwatorów powitania. Najliczniejszy i przyciągający uwagę jest tłumek postaci na ganku wychylający ciała w stronę przybysza w geście zaciekawienia. Matka, podobnie jak wszystkie kobiety, na obrazie nosi biały czepiec. Nakrycia głowy jej i kobiety stojącej na ganku bliżej drzwi, a także znajdującej się poniżej w grupie osób po jego prawej stronie, wyróżniają się wyjątkową okazałością i obfitością fałd lśniącej bielą tkaniny. Stojąca za matką najstarsza z kobiet i jeszcze widoczna z tyłu na tle muru w trzeciej grupie — sądząc po ich roboczych fartuchach, ludzi służebnych — a także pochylona za studnią postać kobieca, noszą czepki o wiele skromniejsze. Nad głową matki jaśnieje blada twarz młodego mężczyzny w niebieskim stroju. Za nim pomiędzy kolumnami stoi mężczyzna w średnim wieku w okrągłej czapce z osłoną na uszy i kark. Jedyny w tej grupie wyprostowany, obojętny i nieokazujący ekscytacji. Nosi on, tak jak i brodaty starszy, otyły, wsparty oburącz o poręcz widz, biały płaszcz z szerokimi czarnymi pasami wzdłuż brzegów. Nad nim ostrzyżony na pazia młodzieniec w czerwonym bufiastym stroju, spod którego wyłania się biały kołnierzyk okalający szyję. Za nim w drzwiach przepychają się jeszcze trzej gapie. Na grupę stojącą po prawej stronie u dołu przy ganku oprócz wspomnianej kobiety w dużym czepcu, która trzyma pod pachą ogromny, okrągły bochen chleba, składają się jeszcze dwaj mężczyźni. Na pierwszym planie siwy, brodaty pochylony nieco starzec w jasnej sukmanie z przewiązanym z przodu niebieskim fartuchem i rękoma założonymi do tyłu, odwrócony do widza nieco plecami. Nosi on czarne pończochy i półbuty z białymi wyłogami. Za nim rudobrody wyprostowany siłacz w brązowym turbanie na głowie i kamizelce tegoż koloru na białej koszuli, odziany w ciasne, dwukolorowe rajstopy. Prawe kolano oparł na balu drewna przygotowanym w krzyżaku do pocięcia i porąbania na szczapy podobne do tych walających się u jego stóp i obok ułożonego pod ścianą schodów stosu niepociętych bali.

Przypowieść O synu marnotrawnym

Powrót syna marnotrawnego
Źródło: James Tissot [czyt. dżems tisu], Powrót syna marnotrawnego, olej na płótnie, 1862, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Z  pewnością każdy z nas doświadczył sytuacji, w której rodzic czy nauczyciel  próbował wytłumaczyć dziecku, na czym polega niewłaściwe postępowanie. W takich momentach dorośli lubią posługiwać się krótkimi opowieściami, mającymi wpłynąć wychowawczo na słuchacza. Podobną moralistyczną, czyli pouczającą, funkcję pełni przypowieść nazywana również parabolą od greckiego słowa „parabole” – porównanie. Zwykle jest to krótki utwór narracyjny, w którym prosta historia służy ukazaniu zasad, jakimi powinniśmy kierować się w życiu. Co istotne, przypowieści oprócz dosłownego znaczenia mają także ukryty, czyli symboliczny sens. Najsłynniejsze przypowieści można odnaleźć w Ewangeliach zawartych w Biblii.

Polecenie 1

Przyjrzyj się twarzom słuchaczy przedstawionych na zamieszczonej poniżej rycinie Rembrandta04Rembrandta Chrystus nauczający. Określ, co one wyrażają.

RWqqghRSoOjhV
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Na podstawie opisu zamieszczonej poniżej ryciny Rembrandta04Rembrandta Chrystus nauczający, wyjaśnij, co może oznaczać postać Chrystusa znajdującego się w centrum słuchających go osób. Zapisz swoją odpowiedź.

R15ZrgFfeVsPR
(Uzupełnij).
RsNx8j19kHc59
Chrystus nauczający
Źródło: Rembrandt van Rijn [czyt. rembrant wan rajn], Chrystus nauczający, ok.1652, grafika, Saint Louis Art Museum, Saint Louis [czyt. seint luis art miuzem], domena publiczna.

Historia marnotrawnego syna

Wysłuchaj aktorskiej interpretacji przypowieści O synu marnotrawnym w wykonaniu Wiesława Komasy bądź przeczytaj zamieszczony poniżej tekst przypowieści i wykonaj polecenia.

RkoOcUT0LOnrU
Interpretacja aktorska "Przypowieści o synu marnotrawnym" w wykonaniu Wiesława Komasy, aktora i profesora Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Na początku wyświetla się plansza z napisem „Przypowieść o synu marnotrawnym”. U dołu widnieją logotypy: Kapitał Ludzki, ORE Ośrodek Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unia Europejska oraz podpis: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Funduszu Społecznego. Następnie pojawia się prof. Wiesław Komasa. Mężczyzna stoi w mroku, ma tylko oświetloną twarz i trzyma kartki, z których czyta przypowieść. Na końcu filmu wyświetla się plansza z logotypami: Kapitał Ludzki, ORE Ośrodek Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unia Europejska oraz podpis: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Funduszu Społecznego.

Przeczytaj opis obrazu Jacka Malczewskiego Powrót syna marnotrawnego. Następnie wykonaj następujące polecenia:

R1Zgf8C9cuelH
(Uzupełnij).
Wskazówka

W przypowieści O synu marnotrawnym Jezus opowiada o dwóch synach i ojcu. Zapoznaj się z jej treścią.

R1BqBfv5Bf1fI
Powrót syna marnotrawnego
Źródło: Ivan Korzhev (Иван Коржев) , Powrót syna marnotrawnego, 1998, rzeźba, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypowieść o synu marnotrawnym. Ewangelia wg św. Łukasza rozdz. 15, w. 11‑32
Przypowieść o synu marnotrawnym. Ewangelia wg św. Łukasza rozdz. 15, w. 11‑32

(11) Powiedział też: Pewien człowiek miał dwóch synów. (12) Młodszy z nich rzekł do ojca: Ojcze, daj mi część majątku, która na mnie przypada. Podzielił więc majątek między nich. (13) Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swój majątek, żyjąc rozrzutnie. (14) A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie i on sam zaczął cierpieć niedostatek. (15) Poszedł i przystał do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. (16) Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. (17) Wtedy zastanowił się i rzekł: Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu z głodu ginę. (18) Zabiorę się i pójdę do mego ojca, i powiem mu: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie; (19) już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mię choćby jednym z najemników. (20) Wybrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. (21) A syn rzekł do niego: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem. (22) Lecz ojciec rzekł do swoich sług: Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi. (23) Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i bawić się, (24) ponieważ ten mój syn był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się. I zaczęli się bawić. (25) Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. (26) Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. (27) Ten mu rzekł: Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego. (28) Na to rozgniewał się i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. (29) Lecz on odpowiedział ojcu: Oto tyle lat ci służę i nigdy nie przekroczyłem twojego rozkazu; ale mnie nie dałeś nigdy koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. (30) Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę. (31) Lecz on mu odpowiedział: Moje dziecko, ty zawsze jesteś przy mnie i wszystko moje do ciebie należy. (32) A trzeba się weselić i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył, zaginął, a odnalazł się.

CART1 Źródło: Przypowieść o synu marnotrawnym, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Ewangelia wg św. Łukasza, roz. 15, w. 11-32, Poznań 1991, s. 1201.
Ćwiczenie 1

Podziel tekst historii o synu marnotrawnym na kilka części. Nadaj tytuły wydzielonym przez siebie fragmentom.

Rz41im8fi5kDg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wskaż powody, które skłoniły jednego z synów do opuszczenia rodzinnego domu.

R1ImC9P3k8ubY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Oceń zachowanie ojca z  przypowieści O synu marnotrawnym, który przychylił się do prośby syna o wydanie mu części majątku.

R1dpJO4cR0ZL1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wskaż, który fragment przypowieści O synu marnotrawnym można potraktować jako punkt zwrotny w losach syna. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1T6ZYtGef6Ux
(Uzupełnij).
R1dYllZFX1Xg9
Ćwiczenie 5
Syn, przebywając daleko od domu, przeżywa kolejne upokorzenia. Przedstaw właściwą chronologię zdarzeń na podstawie przypowieści O synu marnotrawnym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RpOoziFyvXMzJ
Ćwiczenie 6
Na podstawie tekstu przypowieści O synu marnotrawnym dopasuj do siebie odpowiednie wyrazy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
R1CIcr6sg3R0g
Ćwiczenie interaktywne prawda/fałsz - wskazywanie, które zdania znajdują potwierdzenie w wypowiedziach syna marnotrawnego.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij motywy postępowania ojca i synów z przypowieści „O synu marnotrawnym”.

R6ReNwuWQ2pk3
(Uzupełnij).
RjYUFul3G6ZTl
Dobry pasterz
Źródło: Bernhard Plockhorst [czyt. bernard plokorst], Dobry pasterz, XIX wiek, domena publiczna.
Ważne!

W kulturze żydowskiej baranek czy owca kojarzą się pozytywnie (baranka składa się przecież w ofierze Bogu, a Jezus samego siebie tak nazywał). Świnia natomiast jest uważana za zwierzę nieczyste – do dziś bardzo religijni Żydzi nie jedzą wieprzowiny.

Zachowanie ojca wobec syna przedstawione w przypowieści o synu marnotrawnym było niezgodne z obyczajem i nakazami prawa Izraelitów. Syn, który splamił honor ojca, nie miał prawa nazywać się jego synem.
Ojciec ofiarował swojemu młodszemu synowi prezenty jako dowód na to, że mu wybacza. Były to:

  • szata będąca symbolem ochrony, stanowiła odzienie dla syna; przykryła jego wstyd; ojciec zapewnił mu tym bezpieczeństwo;

  • pierścień jako symbol przywróconej godności i ojcowskiej miłości;

  • sandały wskazujące na przywrócenie wolności; dające możliwość samodzielnego chodzenia.

Skrucha i przebaczenie... (I)

RrxbK0BtgfaTz
Powrót syna marnotrawnego
Źródło: Guercino (Giovanni Francesco Barbieri) [czyt. guerczino (dżowani franczesko barbieri)] , Powrót syna marnotrawnego, 1654–1655, olej na płótnie, Timken Museum of Art, San Diego [czyt. timken miuzeum of art, san diego], domena publiczna.
Ćwiczenie 9

Gdy młodszy syn postanowił wrócić do domu rodzinnego, zamierzał powiedzieć ojcu, że nie jest godzien być jego synem. Wyjaśnij, dlaczego.

RWdQAsGr5TVHS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
RIMKvfZLiPocf
Wskaż, co poza majątkiem stracił syn marnotrawny. Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, czym kierował się ojciec, przyjmując syna pod swój dach. Swoją odpowiedź poprzyj odpowiednim cytatem.

RaMG4UzIIqnYW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

„Ten brat twój był umarły, a znów ożył, zaginął, a odnalazł się” – na podstawie tekstu przypowieści O synu marnotrawnym wyjaśnij, jak rozumiesz słowa wypowiedziane przez ojca.

Rvzg7uVaM7sdL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Podaj przykłady czasowników wyrażających prośbę o przebaczenie oraz przysłówków określających tę czynność.

RVUJGjMCmHAWB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Określ cechy przypowieści O synu marnotrawnym i poprzyj je przykładami z tekstu.

RgkQ7iyAaZpLG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Podaj synonimy pojęcia „przypowieść”.

RPINnfVitA7xo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16
R1U86AtdhknSU
Zadanie interaktywne polegające na właściwym przyporządkowaniu znaczeń symbolicznych dot. postaci z przypowieści.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij religijną wymowę przypowieści O synu marnotrawnym.

R1D6q3pMjntyX
(Uzupełnij).
04

Skrucha i przebaczenie... (II)

R1WE4RklUMs8g
Powrót syna marnotrawnego
Źródło: Jacek Malczewski, Powrót syna marnotrawnego, 1923, olej na tekturze, własność prywatna, tylko do użytku edukacyjnego.
Ćwiczenie 18

Obraz Jacka Malczewskiego został namalowany w jasnych, świetlistych barwach. Wyjaśnij, dlaczego malarz użył akurat takich kolorów. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1KRmggflGyqI
(Uzupełnij).
symbol
Ćwiczenie 19

Wskaż elementy, które nie wystąpiły w przypowieści, a pojawiły się na obrazie. Ustal, co one symbolizująsymbolsymbolizują. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rx0WzgrWTelQv
(Uzupełnij).

Różne oblicza przypowieści

RZ3vGvOtevTsK
Powrót syna marnotrawnego
Źródło: Axel Kulle[czyt. aksel kule], Powrót syna marnotrawnego, 1882, olej na desce, domena publiczna.

Przeczytaj wiersz XX‑wiecznego polskiego poety (księdza) Janusza Stanisława Pasierba i wykonaj ćwiczenia.

Przypowieść o ojcuJanusz Stanisław Pasierb
Janusz Stanisław Pasierb Przypowieść o ojcu

Kiedy się starasz zapomnieć 
pamięta 

kiedy nie możesz zasnąć 
czeka aż się obudzisz 

kiedy nie myślisz wracać 
wygląda ciebie

kiedy nie widzisz wyjścia 
każe otwierać wrota 

kiedy umierasz z głodu 
poleca nakrywać stoły

kiedy się kulisz w łachmanie 
wybiera dla ciebie szatę

gdy mówisz wstanę i pójdę 
rusza naprzeciw 

gdy trzesz oczy jak suche kamienie 
płacze nad tobą 

kiedy nie śmiesz wyciągnąć ręki
oplatają cię jego ramiona 

gdy twój brat wypomni żeś odszedł 
odpowie że właśnie wróciłeś

CART2 Źródło: Janusz Stanisław Pasierb, Przypowieść o ojcu, [w:] tegoż, Rzeczy ostatnie i inne wiersze. Things ultimate and other poems, tłum. Charles Lambert, Pelplin 2001, s. 9.
Ćwiczenie 20

Wyjaśnij, dlaczego w tytule utworu Janusza Stanisława Pasierba Przypowieść o ojcu wyeksponowano nie syna, lecz ojca. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RhamvqEmKpknO
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

Rozważ, czy wiersz Janusza Stanisława Pasierba nawiązuje do biblijnej przypowieści O synu marnotrawnym. Poprzyj swoją odpowiedź właściwymi cytatami z wiersza.

R1XsKce4wo7tl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 22

Ustal, czy użycie w tytule wiersza Janusza Stanisława Pasierba słowa „przypowieść” jest określeniem przynależności do gatunku. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1AwgJvqHE1Vq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 23

Opisz obraz ojca, jaki został przedstawiony w wierszu Janusza Pasierba Przypowieść o ojcu.

RLCxX0U3GnzdE
(Uzupełnij).
RSL6ynVtOWpms
Ćwiczenie 24
Przyporządkuj do odpowiednich pól synonimy słów: „przebaczenie” i „miłość”.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 25

Nazwij cechy i uczucia ojca, które zostały przedstawione w wierszu Janusza Stanisława Pasierba Przypowieść o ojcu.

R1UrbJ8ytuqmF
(Uzupełnij).
j00000001YB1v50_000tp001
02
R1NM0M6pnNb1O
Powrót syna marnotrawnego
Źródło: Rembrandt van Rijn [czyt. rembrant wan rajn], Powrót syna marnotrawnego, ok. 1668 r., Ermitaż, Sankt Petersburg, domena publiczna.
R10rDgRRcGsDA
Powrót syna marnotrawnego
Źródło: James Tissot [czyt. dżems tisu], Powrót syna marnotrawnego, olej na płótnie, ok. 1882, kolekcja prywatna, domena publiczna.
Jamesa Tissota
Polecenie 2

Zapoznaj się z zamieszczonymi powyżej  obrazami - Rembrandta04Rembrandta Powrót syna marnotrawnego oraz Jamesa TissotaJamesa TissotaJamesa Tissota Powrót syna marnotrawnego. Następnie opisz jeden z nich, przywołując odpowiednie cytaty z przypowieści.

RAS01fIK2FHb0
(Uzupełnij).
j00000001YB1v50_00000041
03
06
05

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Sformułuj argumenty, które mogłyby pomóc w dyskusji na temat: „Czy rodzice powinni zawsze przebaczać swoim dzieciom?”.

RvxCRv1aOGyFV
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Podaj argument, który skierowałby młodszy brat do starszego, aby uspokoić jego gniew. W swojej odpowiedzi wykorzystaj przymiotniki, np.: dobry, posłuszny, odpowiedzialny, wierny, rzeczowniki, np.: błąd, zagubienie, droga, wybaczenie oraz czasowniki, np.: doceniam, proszę, dziękuję.

RoDvVtZV4VyIl
(Uzupełnij).
RyJQuE7a39Dcg
Historia syna marnotrawnego
Źródło: Frans Francken II [czyt. franc franken], Historia syna marnotrawnego, 1600–1620 r., Rijksmuseum [czyt, rejksmiuzem], Amsterdam, domena publiczna.
Polecenie 5

Wyobraź sobie, że masz okazję być uczestnikiem kolacji, którą jedzą ojciec i starszy syn z  przypowieści O synu marnotrawnym. Napisz opowiadanie, w którym pojawi się dialog między nimi na temat nieobecnego syna. W swojej pracy uwzględnij szczegółowy opis wyglądu postaci, stołu (potraw) i całego pomieszczenia - możesz skorzystać z malarskiej interpretacji przypowieści, której autorem jest Frans Francken II [czyt. franc franken].

RIZ4wgNTARdlE
(Uzupełnij).
j00000001YB1v50_00000056
j00000001YB1v50_0000000C
j00000001YB1v50_0000001W
j00000001YB1v50_00000038

Przeczytaj opis obrazu Jacka Malczewskiego Powrót syna marnotrawnego. Następnie wykonaj następujące polecenia:

R1Zgf8C9cuelH
(Uzupełnij).
j00000001YB1v50_00000041
j00000001YB1v50_00000056