Przypowieść O synu marnotrawnym
Warto wiedzieć!
Z pewnością każdy z nas doświadczył sytuacji, w której rodzic czy nauczyciel próbował wytłumaczyć dziecku, na czym polega niewłaściwe postępowanie. W takich momentach dorośli lubią posługiwać się krótkimi opowieściami, mającymi wpłynąć wychowawczo na słuchacza. Podobną moralistyczną, czyli pouczającą, funkcję pełni przypowieść nazywana również parabolą od greckiego słowa „parabole” – porównanie. Zwykle jest to krótki utwór narracyjny, w którym prosta historia służy ukazaniu zasad, jakimi powinniśmy kierować się w życiu. Co istotne, przypowieści oprócz dosłownego znaczenia mają także ukryty, czyli symboliczny sens. Najsłynniejsze przypowieści można odnaleźć w Ewangeliach zawartych w Biblii.
Przyjrzyj się twarzom słuchaczy przedstawionych na zamieszczonej poniżej rycinie RembrandtaRembrandta Chrystus nauczający. Określ, co one wyrażają.
Na podstawie opisu zamieszczonej poniżej ryciny RembrandtaRembrandta Chrystus nauczający, wyjaśnij, co może oznaczać postać Chrystusa znajdującego się w centrum słuchających go osób. Zapisz swoją odpowiedź.

Historia marnotrawnego syna
Wysłuchaj aktorskiej interpretacji przypowieści O synu marnotrawnym w wykonaniu Wiesława Komasy bądź przeczytaj zamieszczony poniżej tekst przypowieści i wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RkoOcUT0LOnrU
Interpretacja aktorska "Przypowieści o synu marnotrawnym" w wykonaniu Wiesława Komasy, aktora i profesora Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Na początku wyświetla się plansza z napisem „Przypowieść o synu marnotrawnym”. U dołu widnieją logotypy: Kapitał Ludzki, ORE Ośrodek Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unia Europejska oraz podpis: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Funduszu Społecznego. Następnie pojawia się prof. Wiesław Komasa. Mężczyzna stoi w mroku, ma tylko oświetloną twarz i trzyma kartki, z których czyta przypowieść. Na końcu filmu wyświetla się plansza z logotypami: Kapitał Ludzki, ORE Ośrodek Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unia Europejska oraz podpis: Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Funduszu Społecznego.
Przeczytaj opis obrazu Jacka Malczewskiego Powrót syna marnotrawnego. Następnie wykonaj następujące polecenia:
W przypowieści O synu marnotrawnym Jezus opowiada o dwóch synach i ojcu. Zapoznaj się z jej treścią.

Przypowieść o synu marnotrawnym. Ewangelia wg św. Łukasza rozdz. 15, w. 11‑32(11) Powiedział też: Pewien człowiek miał dwóch synów. (12) Młodszy z nich rzekł do ojca: Ojcze, daj mi część majątku, która na mnie przypada. Podzielił więc majątek między nich. (13) Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swój majątek, żyjąc rozrzutnie. (14) A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie i on sam zaczął cierpieć niedostatek. (15) Poszedł i przystał do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. (16) Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. (17) Wtedy zastanowił się i rzekł: Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu z głodu ginę. (18) Zabiorę się i pójdę do mego ojca, i powiem mu: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie; (19) już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mię choćby jednym z najemników. (20) Wybrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. (21) A syn rzekł do niego: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Bogu i względem ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem. (22) Lecz ojciec rzekł do swoich sług: Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi. (23) Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i bawić się, (24) ponieważ ten mój syn był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się. I zaczęli się bawić. (25) Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. (26) Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. (27) Ten mu rzekł: Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego. (28) Na to rozgniewał się i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. (29) Lecz on odpowiedział ojcu: Oto tyle lat ci służę i nigdy nie przekroczyłem twojego rozkazu; ale mnie nie dałeś nigdy koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. (30) Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę. (31) Lecz on mu odpowiedział: Moje dziecko, ty zawsze jesteś przy mnie i wszystko moje do ciebie należy. (32) A trzeba się weselić i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył, zaginął, a odnalazł się.
Źródło: Przypowieść o synu marnotrawnym, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Ewangelia wg św. Łukasza, roz. 15, w. 11-32, Poznań 1991, s. 1201.
Podziel tekst historii o synu marnotrawnym na kilka części. Nadaj tytuły wydzielonym przez siebie fragmentom.
Wskaż powody, które skłoniły jednego z synów do opuszczenia rodzinnego domu.
Oceń zachowanie ojca z przypowieści O synu marnotrawnym, który przychylił się do prośby syna o wydanie mu części majątku.
Wskaż, który fragment przypowieści O synu marnotrawnym można potraktować jako punkt zwrotny w losach syna. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyjaśnij motywy postępowania ojca i synów z przypowieści „O synu marnotrawnym”.

W kulturze żydowskiej baranek czy owca kojarzą się pozytywnie (baranka składa się przecież w ofierze Bogu, a Jezus samego siebie tak nazywał). Świnia natomiast jest uważana za zwierzę nieczyste – do dziś bardzo religijni Żydzi nie jedzą wieprzowiny.
Zachowanie ojca wobec syna przedstawione w przypowieści o synu marnotrawnym było niezgodne z obyczajem i nakazami prawa Izraelitów. Syn, który splamił honor ojca, nie miał prawa nazywać się jego synem.
Ojciec ofiarował swojemu młodszemu synowi prezenty jako dowód na to, że mu wybacza. Były to:
szata będąca symbolem ochrony, stanowiła odzienie dla syna; przykryła jego wstyd; ojciec zapewnił mu tym bezpieczeństwo;
pierścień jako symbol przywróconej godności i ojcowskiej miłości;
sandały wskazujące na przywrócenie wolności; dające możliwość samodzielnego chodzenia.
Skrucha i przebaczenie... (I)

Gdy młodszy syn postanowił wrócić do domu rodzinnego, zamierzał powiedzieć ojcu, że nie jest godzien być jego synem. Wyjaśnij, dlaczego.
Wyjaśnij, czym kierował się ojciec, przyjmując syna pod swój dach. Swoją odpowiedź poprzyj odpowiednim cytatem.
„Ten brat twój był umarły, a znów ożył, zaginął, a odnalazł się” – na podstawie tekstu przypowieści O synu marnotrawnym wyjaśnij, jak rozumiesz słowa wypowiedziane przez ojca.
Podaj przykłady czasowników wyrażających prośbę o przebaczenie oraz przysłówków określających tę czynność.
Określ cechy przypowieści O synu marnotrawnym i poprzyj je przykładami z tekstu.
Podaj synonimy pojęcia „przypowieść”.
Wyjaśnij religijną wymowę przypowieści O synu marnotrawnym.
Skrucha i przebaczenie... (II)

Obraz Jacka Malczewskiego został namalowany w jasnych, świetlistych barwach. Wyjaśnij, dlaczego malarz użył akurat takich kolorów. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wskaż elementy, które nie wystąpiły w przypowieści, a pojawiły się na obrazie. Ustal, co one symbolizująsymbolizują. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Różne oblicza przypowieści

Przeczytaj wiersz XX‑wiecznego polskiego poety (księdza) Janusza Stanisława Pasierba i wykonaj ćwiczenia.
Przypowieść o ojcuKiedy się starasz zapomnieć
pamiętakiedy nie możesz zasnąć
czeka aż się obudziszkiedy nie myślisz wracać
wygląda ciebiekiedy nie widzisz wyjścia
każe otwierać wrotakiedy umierasz z głodu
poleca nakrywać stołykiedy się kulisz w łachmanie
wybiera dla ciebie szatęgdy mówisz wstanę i pójdę
rusza naprzeciwgdy trzesz oczy jak suche kamienie
płacze nad tobąkiedy nie śmiesz wyciągnąć ręki
oplatają cię jego ramionagdy twój brat wypomni żeś odszedł
odpowie że właśnie wróciłeśŹródło: Janusz Stanisław Pasierb, Przypowieść o ojcu, [w:] tegoż, Rzeczy ostatnie i inne wiersze. Things ultimate and other poems, tłum. Charles Lambert, Pelplin 2001, s. 9.
Wyjaśnij, dlaczego w tytule utworu Janusza Stanisława Pasierba Przypowieść o ojcu wyeksponowano nie syna, lecz ojca. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Rozważ, czy wiersz Janusza Stanisława Pasierba nawiązuje do biblijnej przypowieści O synu marnotrawnym. Poprzyj swoją odpowiedź właściwymi cytatami z wiersza.
Ustal, czy użycie w tytule wiersza Janusza Stanisława Pasierba słowa „przypowieść” jest określeniem przynależności do gatunku. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Opisz obraz ojca, jaki został przedstawiony w wierszu Janusza Pasierba Przypowieść o ojcu.
Nazwij cechy i uczucia ojca, które zostały przedstawione w wierszu Janusza Stanisława Pasierba Przypowieść o ojcu.


Zapoznaj się z zamieszczonymi powyżej obrazami - RembrandtaRembrandta Powrót syna marnotrawnego oraz Jamesa TissotaJamesa Tissota Powrót syna marnotrawnego. Następnie opisz jeden z nich, przywołując odpowiednie cytaty z przypowieści.
Sprawdź, czy umiesz!
Sformułuj argumenty, które mogłyby pomóc w dyskusji na temat: „Czy rodzice powinni zawsze przebaczać swoim dzieciom?”.
Podaj argument, który skierowałby młodszy brat do starszego, aby uspokoić jego gniew. W swojej odpowiedzi wykorzystaj przymiotniki, np.: dobry, posłuszny, odpowiedzialny, wierny, rzeczowniki, np.: błąd, zagubienie, droga, wybaczenie oraz czasowniki, np.: doceniam, proszę, dziękuję.

Wyobraź sobie, że masz okazję być uczestnikiem kolacji, którą jedzą ojciec i starszy syn z przypowieści O synu marnotrawnym. Napisz opowiadanie, w którym pojawi się dialog między nimi na temat nieobecnego syna. W swojej pracy uwzględnij szczegółowy opis wyglądu postaci, stołu (potraw) i całego pomieszczenia - możesz skorzystać z malarskiej interpretacji przypowieści, której autorem jest Frans Francken II [czyt. franc franken].
Przeczytaj opis obrazu Jacka Malczewskiego Powrót syna marnotrawnego. Następnie wykonaj następujące polecenia: