Śmiać się czy płakać, czyli jak pogodzić komedię z dramatem?

Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Dobrze się składa". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Uczeń zapozna się z fragmentami dramatów: "Skąpiec" Moliera i "Romeo i Julia" Szekspira, wykona ćwiczenia interaktywne i otwarte oraz polecenia. Scharakteryzuje głównego bohatera komedii Moliera, wskaże elementy komiczne w utworze, określi rodzaje komizmu. Zapozna się również z filmem na temat dramatu "Skąpiec" i uzasadni  funkcję komedii Moliera, wskaże środki stylistyczne wykorzystane we fragmentach wypowiedzi bohaterów. Wykonana również zadania do fragmentu Romea i Julii Szekspira, zredaguje zakończenie dramatu, przekształcając je. Zapozna się m.in z tekstem Stanisława Barańczaka, będącym przeróbką oryginalnego dramatu i wykona ćwiczenia. Utrwali terminy: epika, liryka, dramat. Zapozna się z pojęciami: farsa, karykatura, groteska, satyra.

Bibliografia

  • Źródło: William Shakespeare, Romeo i Julia, tłum. Stanisław Barańczak, Poznań 1990, s. 31–35.
  • Źródło: Molier, Skąpiec, tłum. Tadeusz Żeleński (Boy), Wrocław 1971, s. 130–138.
  • Źródło: Stanisław Barańczak, Romeo i Julia, [w:] tegoż, Biografioły, Poznań 1991, s. 43.
  • Źródło: Władysław Sikora, Romeo i Julia, [w:] tegoż, Nie tylko… kabaret POTEM, Wrocław 1998, s. 26–28.