Stare i nowe, nie tylko w krzywym zwierciadle. Chłopi Władysława Reymonta, Artysta i Wesele w Atomicach Sławomira Mrożka
Czy chęci wystarczą, aby spełniać marzenia?
Warto wiedzieć!
Często się słyszy, że trzeba być ambitnym. Czasami jednak może się okazać, że nadmierne dążenie do tego celu, bez względu na własne ograniczenia, czyni z osoby kogoś, kto przecenia swoje możliwości i w efekcie wywołuje efekt komiczny. Właśnie na problem przerostu ambicji nad możliwościami zwrócił uwagę Sławomir Mrożek w opowiadaniu „Artysta”.
Co to znaczy być artystą? Kim jest artysta? Wypełnij poniższe pola tekstowe własnymi skojarzeniami z tym słowem i przeciągnij w dowolne miejsca.
Co to znaczy być artystą? Kim jest artysta? Wypisz skojarzenia z tym słowem.
ArtystaKogut przeczytał ogłoszenie: „Potrzebujemy zwierząt – Cyrk”.
– Zgłoszę się - powiedział, składając gazetę. – Zawsze chciałem być artystą.
Po drodze snuł wielkie plany:
– Sława i pieniądze. A może nawet wyjazdy za granicę.
– I z powrotem – dodał Lis.
– Dlaczego z powrotem? Za granicą podpiszę kontrakt z Metro Goldwyn Meyer.Metro Goldwyn Meyer.
Dyrektor przyjął go na świeżym powietrzu, gdzie urzędował. Właśnie rozwijano namiot cyrkowy. Ja i Lis zatrzymaliśmy się opodal.
– Bardzo mi miło, że pan się do nas zgłasza. Można poznać godność?
– Lew – przedstawił się Kogut krótko.
– Lew? – zdziwił się dyrektor. – Czy jest pan tego pewny?
– Ewentualnie tygrys.
– No dobrze. Wobec tego niech pan zaryczy.
Kogut zaryczał jak umiał.
– Owszem, nieźle, ale są lepsze lwy od pana. Gdyby pan się zgodził na koguta, to co innego.
Wtedy mógłbym pana zaangażować.
– Ja dla pana przyjemności nie będę udawał ptaka – obraził się Kogut.
– Żegnam wobec tego.
W drodze powrotnej Kogut milczał ponuro. Wreszcie nie wytrzymałem.
– Co ci strzeliło do głowy, dlaczego chciałeś grać lwa?
– Jak to, dlaczego… – odpowiedział za niego Lis. – Czy widziałeś kiedy artystę bez ambicji?Źródło: Sławomir Mrożek, Wesele w Atomicach, [w:] tegoż, Wybór dramatów i opowiadań, Kraków 1978, s. 275–278.

Określ elementy świata przedstawionego opowiadania „Artysta”.
Wyjaśnij, dlaczego Kogut pragnął zostać artystą?
Wyjaśnij, dlaczego Kogutowi nie udało się zdobyć posady w cyrku.
Scharakteryzuj bohaterów opowiadania. Jakie cechy można im przypisać? Uzupełnij mapę myśli. Podaj przykłady cech charakteru i zachowania postaci.
Scharakteryzuj bohaterów opowiadania. Jakie cechy można im przypisać? Podaj przykłady cech charakteru i zachowania postaci.
Nazwij środek artystyczny, którym posłużył się autor opowiadania, konstruując postacie głównych bohaterów. Wyjaśnij, jaką pełni on funkcję w tekście.
Opisz zachowanie Koguta. Kogo bardziej przypomina, celebrytę czy artystę? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyjaśnij, jaki jest związek poniższego zdjęcia z opowiadaniem Sławomira Mrożka? W tym celu napisz tezę i uzasadnij ją, odwołując się do ilustracji i opowiadania.

Czym, według ciebie jest ambicja? Wypisz skojarzenia związane z tym słowem.
Ułóż zdania z wybranymi związkami frazeologicznymi z poprzedniego ćwiczenia.
Korzystając ze schematu drzewka decyzyjnego, zastanów się, jakich wyborów mógł dokonać Kogut oraz jakie mogły być ich konsekwencje.
Przeanalizuj całą sytuację, ustal, jakie plany miał Kogut i jak chciał je zrealizować, jaką decyzję podjął, a jaką decyzję mógł podjąć. Co by się stało, gdyby Kogut przedstawił się jako Kogut i pięknie zapiał na życzenie dyrektora cyrku?

Zapisz, w formie notatki, wybory, jakich mógł dokonać Kogut oraz konsekwencje tych wyborów.
Przeanalizuj całą sytuację, ustal, jakie plany miał Kogut i jak chciał je zrealizować, jaką decyzję podjął, a jaką decyzję mógł podjąć. Co by się stało, gdyby Kogut przedstawił się jako Kogut i pięknie zapiał na życzenie dyrektora cyrku?
Wyjaśnij, dlaczego autor zatytułował swoje opowiadanie „Artysta”.
Zastanów się, przed czym przestrzega nas autor, jakie pouczenie wypływa z opowiadania Sławomira Mrożka „Artysta”. Zapisz je poniżej. Uzasadnij swoje zdanie.
Bajki to krótkie utwory dydaktycznedydaktyczne, w których piętnuje się i ośmiesza ludzkie wady i postawy. Zwykle kończą się morałem, który jest wyrażony wprost lub ukryty, ale łatwy do odczytania. Bohaterami bajek są zwierzęta, rośliny, przedmioty, które reprezentują różne postawy życiowe i cechy ludzi. Autorzy bajek chętnie posługują się alegoriąalegorią, kontrastem i ironią.
Przypomnij sobie bajki Ignacego Krasickiego lub Adama Mickiewicza omawiane w młodszych klasach.
Porównaj opowiadanie „Artysta” z bajkami, następnie wypisz podobieństwa i różnice.
Sprawdź, czy umiesz!


Zapoznaj się z sentencjamisentencjami i zdjęciami, a następnie uzasadnij, które z nich lepiej oddają sens opowiadania Sławomira Mrożka. Uwzględnij w swojej wypowiedzi zarówno sentencję jak i zdjęcie.
Napisz SMS‑a do koleżanki, która za wszelką cenę pragnie zdobyć uznanie w oczach waszych wspólnych znajomych i przekonaj ją, że warto pozostać sobą.
Podyskutujcie w klasie o tym, czy chęci wystarczą, aby spełniać swoje marzenia. Czy warto walczyć o nie i jak należy to robić. Zastanówcie się, czy ambicja jest pozytywną, czy negatywną cechą. Jak może pomóc w realizacji marzeń?
Słownik
postać, motyw, fabuła, które w literaturze lub sztuce ma stałe znaczenie przenośne np. lis jest zawsze symbolem sprytu i przebiegłości
dążenie do kształtowania u ludzi właściwych postaw lub poglądów poprzez pouczanie ich lub dawanie wzorów do naśladowania
(Sławomir Mrożek napisał: Meyer) MGM- amerykańska wytwórnia filmowa, działająca od 1924 roku, która swoją nazwę wzięła od nazwisk założycieli Samuela GoldwynaGoldwyna i Louisa MayeraLouisa Mayera
zwięźle sformułowane zdanie zawierające ogólną myśl o charakterze moralnym lub filozoficznym