R1HVM5OtISYT9
Obraz przedstawia scenę opowiadania przez dziadka bajki wnukom, która dzieje się na małym, wiejskim podwórku przed domem. Na pierwszym planie, z prawej strony siedzi starszy mężczyzna w czapce, gestykuluje opowiadając bajkę, uśmiecha się. Dookoła niego siedzą dzieci, jest ich czworo, trzy dziewczynki i chłopiec. Po drugiej stronie podwórka z lewej strony obrazu widać drewniane taczki, na których leży worek, dookoła kręcą się dwie kury szukając ziarna. Najstarsza dziewczynka siedzi po prawej stronie na ławce obok dziadka, robi na drutach białą skarpetę, ale nie patrzy na robótkę, tylko na dziadka. Mały chłopiec siedzi u stóp dziewczynki na drewnianym stołeczku. Jest odwrócony przodem do dziadka, my widzimy jego plecy. Ma bose stopy, jest ubrany ubogo. Dwie młodsze dziewczynki siedzą po lewej stronie, są bardzo zasłuchane. Na drugim planie siedzi starsza kobieta w czarnym stroju, spódnicę przykryła szarą płachtą, na kolanach trzyma misę i przebiera ziarno. U jej stóp stoi wiklinowy kosz, za nim znajdują się trzy kury. W lewym górnym rogu, w tle idzie kobieta z wiadrem. Ma gładko zaczesane włosy, białą bluzkę, czarny fartuch i niebiesko‑szarą spódnicę. Tło stanowią drewniane budynki mieszkalne i gospodarcze. Na podwórku panuje nieład, o ściany stoją oparte sprzęty gospodarskie, deski, kołki. W lewym górnym rogu obrazu widać fragment zielonego drzewa.

Opowiedz mi swoje przygody, a ja opowiem ci moją historię

Samuel Albrecht Anker Dziadek opowiadający historię
Źródło: Samuel Albrecht Anker , Dziadek opowiadający historię, 1884, olej na płótnie, Muzeum Sztuk Pięknych w Bernie, w Szwajcarii, domena publiczna.

Jak napisać opowiadanie - ćwiczenia

Warto wiedzieć!

Od najdawniejszych czasów ludzie chętnie opowiadają prawdziwe lub zmyślone historie i równie chętnie ich słuchają. Zanim wynaleziono pismo, legendy, podania
czy opowieści z życia przekazywano sobie drogą ustną. Pełniły one różne funkcje, m.in.:
a) dostarczały wiedzy o świecie (funkcja informacyjna),
b) kształtowały rozwój jednostki i grup społecznych (funkcja wychowawcza),
c) służyły dobrej zabawie i relaksowi (funkcja rozrywkowa).

Kiedy opowiadamy jakąś historię, myślimy o zjawiskach konkretnych lub abstrakcyjnych, próbujemy je w języku poukładać (skategoryzować). Rzeczowniki nazywają świat, przymiotniki i przysłówki mówią o właściwościach przedmiotów i zdarzeń. Samo opisywanie zaś, nazywanie, wskazywanie jest czynnością. Aby opowieść o świecie była wyrazistsza, spójrzmy najpierw na najważniejszą część mowy, która pojawia się w myśleniu, działaniu i komunikowaniu. To czasownik, który rządzi w opowiadaniu.

Polecenie 1

Sprawdź znaczenie słowa opowiadanie w dowolnym słowniku terminów literackich.

Rexmni4Ew5LAT
Miejsce na notatkę ucznia.

Co to jest opowiadanie?

Według słownika języka polskiego wyraz opowiadanie ma dwa znaczenia:
1) oznacza ciąg wydarzeń przedstawionych przez kogoś słowami (np. opowiadanie babci o swoim dzieciństwie, opowiadanie dziecka o szkole);
2) jest to krótki utwór literacki o prostej fabule i niewielkiej liczbie bohaterów, odznaczający się swobodną kompozycją. Cechuje się barwnym i dynamicznym językiem, ukazuje przyczynę i skutek pewnego ciągu zdarzeń
oraz jego – szczęśliwe lub nieszczęśliwe – zakończenie.

Rodzaje opowiadań

W zależności od tego, czy tworzymy tekst na podstawie czyjejś wypowiedzi ustnej
lub pisemnej, czy też korzystamy z własnych obserwacji, wyróżnia się opowiadanie odtwórcze i twórcze.

Opowiadanie odtwórcze, jak sama nazwa wskazuje, polega na odtworzeniu treści historii na podstawie opowiadania innego autora, według własnego pomysłu. Przykładem opowiadania odtwórczego może być opisanie losów bohaterów książki lub filmu. Dużą pomocą w pisaniu opowiadania odtwórczego jest plan wypowiedzi utworzony na podstawie tekstu oryginalnego.

Opowiadanie twórcze wymaga większego wysiłku, sprawności językowej i fantazji. Polega na napisaniu oryginalnej, wymyślonej przez nas historii. Możemy je zacząć
od sformułowań w rodzaju: Pewnego razu…, Opowiem ci dziś historię…, Minęło lato…, Kiedy zobaczyłem ją po raz pierwszy… Początek powinien zachęcić odbiorcę
do uważnego słuchania lub czytania naszej opowieści.

Opowiadanie można urozmaicić dialogiem, czyli wpleść w jego tekst rozmowę bohaterów historii.

Narrator opowiadania

Osobą relacjonującą wydarzenia, które rozgrywają się w opowiadaniu, jest narrator. Opowiadanie można napisać z perspektywy uczestnika bądź obserwatora zdarzeń. Rozróżniamy dwa typy narracji:

Narracja pierwszoosobowa - narrator jest uczestnikiem lub świadkiem wydarzeń. Posiada ograniczoną wiedzę o innych bohaterach i związanych z nimi wydarzeniach. Pisząc opowiadanie z narracją pierwszoosobową, należy używać czasownika w pierwszej osobie liczby pojedynczej np. Poszłam wczoraj do sklepu.

Narracja trzecioosobowa - narrator jest „ukryty”, bowiem nie należy do świata przedstawionego, o którym opowiada (nie jest bohaterem ani świadkiem wydarzeń). Posiada nieograniczoną wiedzę o bohaterach i związanych z nimi wydarzeniach. Pisząc opowiadanie z narracją trzecioosobową, należy używać trzecioosobowych form czasownika np. Zastanawiał się, co teraz stanie się z jego życiem. Dziewczynka wyszła z domu, mimo że za chwilę miał lunąć deszcz.

Schemat kompozycyjny opowiadania

Opowiadanie można ująć w następujący schemat kompozycyjny:

  1. Wstęp – zawiązanie akcji, wprowadzenie, w którym należy określić czas i miejsce opisywanych wydarzeń oraz przedstawić głównego bohatera (lub bohaterów).

  2. Rozwinięcie – najbardziej rozbudowana część opowiadania, zawiera opowiedziany po kolei przebieg wydarzeń zmierzający do punktu kulminacyjnegopunkt kulminacyjnypunktu kulminacyjnego.

  3. Zakończenie – rozwiązanie akcji, podsumowanie opisywanych wydarzeń, może zawierać ciekawą puentępuentapuentę, ocenę lub refleksję autora.

Opowiadaniu warto nadać ciekawy tytuł.

puenta
punkt kulminacyjny
R1Q6kgQWro16H
Tabela prezentuje 4 elementy kompozycyjne opowiadania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rady dla początkującego pisarza

  1. Pamiętaj, by pisać tylko o jednym zdarzeniu.

  2. Pisz w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

  3. Pisz zawsze w czasie przeszłym.

  4. Przeplataj elementy opisowe z dialogami.

  5. Stosuj język zrozumiały i barwny.

  6. Wzbudź zainteresowanie początkiem historii.

  7. Nie zapomnij o zaskakującym zakończeniu.

  8. Używaj wielu czasowników.

  9. Nie popełniaj błędów językowych.

Polecenie 2
R6DH56PbyZ2iN1
Uczeń uzupełnia mapę myśli zaproponowanymi przez siebie wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Dopisz po trzy skojarzenia do hasła opowiadać:
- co?
- jak?
- komu?

RQ6sTHzwAmZo7
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
RwEcXYsN1swqk
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne, 15 sformułowań należy przyporządkować do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQju2EjGxEArj
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu do 10 czasowników ich synonimów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R8ODkW4VBfqzT
Zadanie interaktywne polega na odszukaniu w wykreślance siedmiu słów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Do podanych wyrazów wpływających na spójność tekstu dopisz jeszcze pięć własnych przykładów.
potem, następnie, tymczasem...

RCROol1ERDNEi
Miejsce na notatkę ucznia.

Sprawdź, czy umiesz!

R2YBLpMgKxeAF1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Pixabay, domena publiczna.
Polecenie 3

Ułóż wspólnie z koleżankami i kolegami z klasy opowiadanie zaczynające się od słów: Nagle rozpętała się straszliwa burza. Uwaga! Każdy może dodać tylko jedno zdanie.

Poniższa ilustracja może być inspiracją do waszej historii.

R2SobBJXFqyxe
Burza
Źródło: pixabay.com , jpienio, licencja: CC BY 3.0.
RaavWVrbN6s6B
Polecenie 3

Ułóż wspólnie z koleżankami i kolegami z klasy opowiadanie zaczynające się od słów: Nagle rozpętała się straszliwa burza. Uwaga! Każdy może dodać tylko jedno zdanie.

R7fh5ih6oIik9
Miejsce na notatkę ucznia.

Źródło:

https://zpe.gov.pl/a/opowiem-wam-historie/D11f13pD2

https://zpe.gov.pl/a/czas-czyli-jak-w-gramatyce-opowiadamy-o-zdarzeniach/DsyN8dbte

https://zpe.gov.pl/a/idzie-mrowka-przez-dzungle-czyli-jak-napisac-opowiadanie/D7JLDtG2m