R1CDJgsEGKG2V
Obraz przedstawia pokój. W jego prawej części, obok drzwi siedzi na krześle chłopiec. Jest ubrany w koszulę przepasaną paskiem. Ma spodenki do kolan. Na nogach ma pończochy sięgające ponad kolana. Chłopiec ma lekko opuszczoną głowę. Ręce trzyma na udach. Chłopiec siedzi obok kaflowego pieca. Po drugiej stronie drzwi, w lewej części obrazu stoi drugie krzesło. Widoczny jest także fragment sekretarzyka. Na ścianach wiszą obrazy.

Opowiedz mi swoje przygody, a ja opowiem ci moją historię

Carl Larsson, W kącie, 1894, Muzeum Narodowe, Sztokholm
Źródło: domena publiczna.

Sławomir Mrożek „Wina i kara” - ucz się od mistrza

Warto wiedzieć!

W kanonie lektur szkolnych Sławomir Mrożek funkcjonuje przede wszystkim jako dramaturg – i to właśnie dramaty przyniosły mu największe uznanie czytelników. Jednocześnie warto pamiętać, że Mrożek przez cały okres pracy twórczej, równolegle do dramatopisarstwa, pisał też setki opowiadań. Opowiadanie jako gatunek epicki cechuje się niewielką objętością, wyraźnie zarysowanym światem przedstawionym (ograniczonym do konkretnego miejsca i czasu) i swobodną kompozycją akcji, pozbawioną wyrazistego punktu kulminacyjnego. Tę swobodę gatunkową Mrożek wykorzystywał, nazywając swoje opowiadania również „małymi prozami” i nadając im cechy innych gatunków literackich. Ich znakiem rozpoznawczym stała się niewielka objętość i konstrukcja według zasad właściwych paraboliparabolaparabolibajcebajkabajce. Z paraboli Mrożek zaczerpnął dwupłaszczyznowość świata przedstawionego. Pojawiające się w jego opowiadaniach miejsca (np. urząd, posterunek milicji, szkoła, wioska, sklep) nie są ważne ze względu na swoje jednostkowe cechy, ale są parabolą realiów życia w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Z bajki natomiast zaczerpnął alegorycznośćalegoriaalegoryczność postaci – pozbawione cech indywidualnych stają się reprezentantami postaw i wad ludzkich rozwijających się wskutek życia w państwie komunistycznym.

Niewielkie opowiadania Mrożka – szczególnie te powstałe w latach 50. i 60. – składają się na przytłaczający obraz życia w PRL. Wszechobecna inwigilacjainwigilacjainwigilacja, cenzuracenzuracenzura, presja „poprawności ideologicznej” (czyli nakaz opiewania socjalizmu), przemoc państwa milicyjnego, brak podstawowych produktów – to zjawiska wymykające się racjonalnej analizie. Mrożek sięgał zatem po konwencje literackie absurduabsurdabsurdugroteskigroteskagroteski.

Ważne!

Wyrażeniem „anioł stróż” potocznie określamy osoby, które się nami opiekują, chronią nas przed kłopotami, dbają o nasze dobro. Jeśli jednak taki anioł stróż nadużywa naszego zaufania, wtrąca się nieproszony w nasze sprawy, próbuje przejąć nad nami kontrolę? Granica między troską a kontrolą jest wyjątkowo cienka, zwłaszcza wtedy, gdy opiekun ma nad podopiecznym przewagę siły. Co się dzieje po jej przekroczeniu? – to pytanie stawia Sławomir Mrożek w opowiadaniu Wina i kara z 1959 roku, ukazującym jak nadgorliwość i ślepa wiara w ideologię prowadzą do deprawacjideprawacjadeprawacji.

Anioł w sztuce

Polecenie 1

Na podstawie galerii zdjęć wypisz atrybuty aniołów oraz ich funkcje.

RMXFyzzBjKmRH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
R1WwqBOygt4jL
Wersja alternatywna: Omów kompozycję noweli na podstawie schematu. Wypełnij poniższe pola tekstowe wydarzeniami ujętymi w formę punków i przeciągnij je w określone miejsca.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wypisz skojarzenia ze słowem anioł.

RUX1DJWLxAHTi
Wina i karaSławomir Mrożek
Sławomir Mrożek Wina i kara

Cichy, liliowy pokój dziecinny. Na łóżeczku, nie zmówiwszy paciorka, zasypia smacznie mały chłopczyk. Na uboczu, zhańbiony, z wypiekami wstydu, przysłaniając sobie twarz dłonią - bezradny anioł stróż.

Chłopczyk przez cały dzień brnął znowu od jednego zła do drugiego. Wyjadał konfitury, garbił się, nie uważał i biegał. Anioł daremnie otaczał go błagalnym powiewem skrzydeł, szeptał mu wskazówki o życiu czystym i prawym. [...]

I nagle gorycz wezbrała się w aniele. Jakże to? Czyżby Prawo w całym swoim łagodnym majestacie nic nie znaczyło wobec woli jednego malca? Fala uwielbienia dla Prawa wezbrała w nim i poruszyła równą falę niechęci do zła. Nadeszła chwila, gdy małe serce służebnika w miłości dla Sprawy zabiło silniej niż wielkie serce Sprawy samej. Z miłości do Prawa przekroczyć Prawo. To miara ofiarności.

Oderwał dłoń od czoła, podszedł cicho do łóżeczka i silnie wypalił chłopczyka w ucho.

Ten zerwał się przestraszony. Pod wpływem ciosu odmówił pospiesznie paciorek i, mrucząc coś niezrozumiale, położył się i zasnął.

[...]

Nastał ranek świeży i krzepiący. Sen zatarł w chłopczyku wspomnienie wczorajszego wieczoru. Podano mu śniadanie. Jak zwykle nie chciał pić mleka. Od mleka było mu niedobrze. Wtem odczuł dotkliwe kopnięcie. Zrozumiał. W milczeniu wypił mleko.

Pożegnawszy się z mamusią, ruszył do szkoły. Grzecznie przechodził przez ulice, nie przystawał, nie rozglądał się. Miał się na baczności. Jednak nie był jeszcze pewny. Gdy znalazł się sam w pustej alei, rozejrzał się i błyskawicznie zgarbił. Silna blacha w czoło natychmiast przywróciła go do porządku. Nie mógł mieć wątpliwości. To bił go anioł stróż.

Dobry duch zasmakował w nowej metodzie. Łatwość z jaką teraz osiągał to, co dawniej było nieosiągalne, mimo dużego nakładu dobrej woli i cierpliwości, olśniła go. Wkrótce odkrył, że metodę można znacznie udoskonalić, różnicując ciosy i znajdując w tym przyjemność podobną do tej, jaką odczuwa pobożny organista, gdy zręcznie naciska odpowiednie klawisze organów. A więc: za niedojedzenie obiadu do końca - cios tak zwany piwniczny, za garbienie się - blacha w czoło, za niezmówienie paciorka - faja, za bieganie i pocenie się - hak, za chodzenie po kałużach - hak z mańkuta, za hałasowanie, kiedy tatuś pracuje - byk, i inne.

Metoda najwidoczniej dawała doskonałe wyniki. Upokorzenie już nie zapędzało anioła stróża wieczorami do kątów, gdzie by musiał kryć twarz w dłoniach. Przeciwnie: wygodnie usadowiony, masując sobie prawą dłoń lub bębniąc palcami po stole, nadzorował z zadowoleniem posłuszne i biegłe odmawianie. Czasami ogarniała go nawet pewna nuda i wtedy z podwójną czułością zważał na posunięcia chłopczyka, pragnąc jednym, umiejętnie dobranym ciosem przypomnieć mu o przewadze dobra nad złem.

[...]

Chłopczyk bardzo zmienił się na lepsze. Nie biegał, nie garbił się, nie hałasował, odmawiał, dojadał. Zmienił się także zewnętrznie. Na skutek dojadania obiadów i gwałtownego picia mleka - bo rodzice, widząc, że wypija teraz całą szklankę, myśleli, że polubił mleko i dolewali mu bez końca - utył bardzo i pobladł. Wyrzekłszy się wszystkich przestępstw wieku dziecięcego, rozporządzał teraz dużą ilością wolnego czasu i nauczył się kierować siły na życie wewnętrzne. Spoważniał. Zaczął obserwować otoczenie. Następnie zainteresował się chemią.

Niejednokrotnie, gdy siedział w parku na ławce, gruby i spokojny, tajemniczo zamknięty w sobie, nie próbując nawet biegać, bo wiedział, że natychmiast odczuje bolesnego haka - inne dzieci goniły się po murawę, a on pochylony nad podręcznikiem, wnikał w tajemniczy świat molekuł. Uparta, głęboko ukryta myśl orała jego dziecięce czółko.

Poczęto uważać, że jest cudownym dzieckiem i bardzo wszyscy się cieszyli. On zaś pracował wytrwale. Tatuś sprawił mu warsztacik i dał skromne środki.

Czas mijał. Pewnego razu, w nocy, potężny słup ognia trysnął nad miastem i głośny huk targnął okolicą. To wyleciał dom rodzinny małego, wysadzony na podziw umiejętnie, choć po amatorsku zbudowaną miną z domowego trotylu. Chłopczyk oddalał się polami. Dźwigał uprzednio przygotowany plecak z małym zapasem żywności i pieniędzy oraz kartę okrętową do Ameryki Południowej.

Za nim gnał przez orne pole anioł stróż, by mu dać bodaj haka.

mroz_1 Źródło: Wina i kara, [w:] Sławomir Mrożek, Opowiadania, Kraków 1974, s. 92–93, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 2

Na podstawie tekstu opowiadania, wypisz winy chłopczyka i kary, jakie wymierzał mu anioł.

R4zoWiNx0GSSh
Nazwa środka artystycznego (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Przykład (cytat) (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Wina i kara

Cichy, liliowy pokój dziecinny. Na łóżeczku, nie zmówiwszy paciorka, zasypia smacznie mały chłopczyk. […] przez cały dzień brnął znowu od jednego zła do drugiego. Wyjadał konfitury, garbił się, nie uważał i biegał. […] Od garbienia się do garbienia się, od biegania do biegania, od stłuczonego kolana do rozdartego ubranka staczał się mały nieszczęśnik. Nic nie mogło go powstrzymać.

CART4 Źródło: Wina i kara, [w:] Sławomir Mrożek, Opowiadania, Kraków 1974, s. 93.
Ćwiczenie 2

Na podstawie powyższego fragmentu, wypisz trzy środki stylistyczne, opisujące chłopczyka. Wpisz do tabeli ich nazwy i przykłady z tekstu oraz określ ich funkcję.

R1PtsfmrEtRsx
Nazwa środka artystycznego (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Przykład (cytat) (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jakie były motywy decyzji anioła o zmianie metody postępowania wobec chłopczyka.

R1NWCoHXrNFwp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Scharakteryzuj chłopczyka z opowiadania Wina i kara z perspektywy anioła stróża i czytelnika. Wypisz cechy, którymi odznaczał się bohater na początku opowiadania i pod jego koniec.

RmmXesqzP1K0r
Cechy chłopca. Zawiązanie akcji Z punktu widzenia anioła stróża (Uzupełnij) Z punktu widzenia obserwatora (Uzupełnij). Rozwiązanie akcji Z punktu widzenia anioła stróża (Uzupełnij) Z punktu widzenia obserwatora (Uzupełnij).
RLhwDFE54uRse
Ćwiczenie 5
Zaznacz związki frazeologiczne trafnie charakteryzujące zmianę w zachowaniu chłopczyka, którą chciał spowodować anioł stróż z opowiadania Wina i kara. Możliwe odpowiedzi: 1. dostać małpiego rozumu, 2. przekonać się na własnej skórze, 3. najeść się wstydu, 4. zejść na złą drogę, 5. pójść po rozum do głowy, 6. mieć więcej szczęścia jak rozumu, 7. posypać głowę popiołem, 8. wziąć się w garść, 9. bujać w obłokach, 10. chodzić jak szwajcarski zegarek
R1YatQ1qNuQ0z
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Cenzor. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. Przewrażliwiony rodzic. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. wysłannik Boga. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. Funkcjonariusz władzy totalitarnej. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. Władca absolutny. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. Wymagający nauczyciel. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka
Ćwiczenie 6
R1QI2MOTNYLvJ
Wskaż wszystkie alegoryczne znaczenia postaci anioła. Możliwe odpowiedzi: 1. cenzor, 2. przewrażliwiony rodzic, 3. wysłannik Boga, 4. funkcjonariusz władzy totalitarnej, 5. władca absolutny, 6. wymagający nauczyciel
RrSWKiA5io3jI
Wskaż wszystkie alegoryczne znaczenia postaci chłopczyka. Możliwe odpowiedzi: 1. jednostka poddana władzy absolutnej, 2. niegrzeczne dziecko, 3. leniwy uczeń, 4. człowiek marnujący swoje możliwości, 5. cenzurowany twórca, 6. obywatel w państwie totalitarnym
Ćwiczenie 7

Odwołując się do fragmentu opowiadania Wina i kara, wyjaśnij, na czym polegała sprzeczność w rozumowaniu i zachowaniu anioła.

Wina i kara

I nagle gorycz wezbrała się w aniele. Jakże to? Czyżby Prawo w całym swoim łagodnym majestacie nic nie znaczyło wobec woli jednego malca? Fala uwielbienia dla Prawa wezbrała w nim i poruszyła równą falę niechęci do zła. Nadeszła chwila, gdy małe serce służebnika w miłości dla Sprawy zabiło silniej niż wielkie serce Sprawy samej. Z miłości do Prawa przekroczyć Prawo. To miara ofiarności. Oderwał dłoń od czoła, podszedł cicho do łóżeczka i silnie wypalił chłopczyka w ucho. […] Dobry duch zasmakował w nowej metodzie. Łatwość z jaką teraz osiągał to, co dawniej było nieosiągalne, […] olśniła go. Wkrótce odkrył, że metodę można znacznie udoskonalić, różnicując ciosy […]. A więc: za niedojedzenie obiadu do końca – cios tak zwany piwniczny, za garbienie się – blacha w czoło, za niezmówienie paciorka – faja, […] i inne.

CART5 Źródło: Wina i kara, [w:] Sławomir Mrożek, Opowiadania, Kraków 1974, s. 93.
R1Tn8aZz1lKcM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Poniżej zostały wypisane cechy groteski, dopisz do nich przykłady z opowiadania Wina i kara Sławomira Mrożka.

RA4HIrDVCa0FD
obecność elementów fantastycznych (Uzupełnij) łączenie tragizmu z komizmem (Uzupełnij) obecność elementów absurdalnych (Uzupełnij) wyolbrzymienie spraw błahych (Uzupełnij) umniejszenie spraw doniosłych (Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wypisz i uzasadnij cechy, jakie można przypisać aniołowi stróżowi z opowiadania Sławomira Mrożka Wina i kara.

RA3ny7S1wa2Gn
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Sformułuj w 2–3 zdaniach morał płynący z opowiadania Wina i kara.

R1CdB56z8HnqF
(Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Na czym polegał pomysł opowiadania „Wina i kara”? Podyskutujcie o tym w klasie.  Zapisz wnioski.

R1WPzFOSEiztU
Polecenie 4

Po dyskusji, wypisz własne pomysły na ciekawe opowiadanie, w którym poruszysz problemy, dotyczące ciebie i twoich rówieśników,  wykorzystaj elementy absurdu oraz groteski.

R1NKIk3isQUEv

Słownik

absurd
absurd

(łac. absurdus – niewłaściwy) – sytuacja lub wypowiedź wewnętrznie sprzeczna, nielogiczna, pozbawiona sensu

alegoria
alegoria

postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym znaczeniem mają również utrwalony w danej kulturze sens przenośny, np. sowa jako alegoria mądrości, waga jako alegoria sprawiedliwości; w przeciwieństwie do symbolu alegoria jest jednoznaczna

bajka
bajka

krótki utwór epicki o funkcji dydaktycznej, często wierszowany, cechujący się prostotą fabuły i schematycznością świata przedstawionego; bohaterowie bajek – zwierzęta, ludzie, rośliny lub przedmioty – są alegoriami cech ludzkich; bajka zawiera morał – pouczenie na temat natury ludzkiej

cenzura
cenzura

urzędowa kontrola publikacji, widowisk teatralnych, audycji radiowych itp., oceniająca je pod względem politycznym lub obyczajowym

deprawacja
deprawacja

sprowadzenie kogoś z uczciwej drogi, szerzenie zgorszenia

groteska
groteska

konwencja w literaturze i sztukach pięknych przedstawiająca świat w sposób zdeformowany w celu krytyki danego zjawiska; groteska posługuje się m.in. połączeniem sprzecznych kategorii (np. komizmu z tragizmem), karykaturą, synkretyzmem stylistycznym, absurdem

inwigilacja
inwigilacja

obserwowanie zachowań ludzi przez instytucje (zwykle państwowe) w celu sprawowania nad nimi kontroli; do metod inwigilacji należą m.in. śledzenie, podsłuch i monitoring wideo

parabola
parabola

krótki utwór epicki pełniący funkcję dydaktyczną; cechuje się dwupłaszczyznową konstrukcją świata przedstawionego. Na poziomie dosłownym występuje uproszczona akcja i schematyczne postaci, które na poziomie parabolicznym reprezentują uniwersalne sytuacje i prawdy moralne

Źródło:

https://zpe.gov.pl/a/sprawdz-sie/DvYLmQ6gA