Kiedy rozum śpi...
Ilustracja przedstawiająca dwa śpiące sępy siedzące na skałach po przeciwnych stronach kanionu.Warto wiedzieć!
Czy zastanawiało cię kiedyś, po co człowiekowi sen? Ile godzin potrzebujesz, aby wypocząć i odzyskać pełnię energii? Jak często po przebudzeniu odczuwasz zmęczenie? Czym może grozić brak snu? A może wiesz, czy i ile snu potrzebują zwierzęta?
Zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi na poniższej ilustracji interaktywnej i dowiedz się, dlaczego sen jest taki ważny dla naszego zdrowia.
Przeczytaj uważnie zamieszczony poniżej fragment utworu Sen lub wysłuchaj jego nagrania i wykonaj ćwiczenia.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DTUhyU3Wi
Maciej Gudowski czyta tekst Anthony’ego Smitha Sen.
SenCo się dzieje w organizmie, który regularnie, z konieczności, zagadkowo i na długi okres wyłącza znaczną część swojej całości? [...] Myśli, które mogą wtedy przebiegać przez umysł, nie są inspirowaneinspirowane przez zdarzenia zachodzące w najbliższym otoczeniu; są one, jeśli człowiek nie jest pod tym względem wyjątkiem, dziwaczną mieszaniną dawnych zdarzeń, tłumionych obaw, pragnień i zjawisk irracjonalnychirracjonalnych.
Teraz kilka faktów. [...] Czas trwania snu jest różny. Leniwiec olbrzymi śpi 20 godzin na dobę; króliki, świnie, kolczatki, świnki morskie i człowiek śpią około 8 godzin; krowy, słonie, osły, owce i konie zadowalają się 2–3 godzinami. [...] Wszystkie płazy mają okresy bezruchu przypominające sen, wydaje się też, że niektóre ryby czasem zasypiają [...], również wszystkie owady przejawiają co najmniej jeden okres braku aktywności w ciągu dnia. W żadnym razie nie można uznać, że sen jest typowy tylko dla człowieka, że jest następstwem [...] dużej aktywności mózgu. [...]
Większość gatunków zagrożonych przez drapieżniki musi się lękać zaniku uwagi i te śpią krótko. Żyrafie potrzeba po obudzeniu zaledwie 10 sekund, by stanąć na nogi i gatunek ten śpi tylko 2 godziny w ciągu nocy, ale przez te dwie godziny rzeczywiście śpi. Korzyści płynące ze snu najwyraźniej przewyższają związane z nim ryzyko. Ślepy delfin indyjski, zawsze zagrożony przez bystre prądy, wśród których żyje, śpi 90‑sekundowymi momentami, co zmniejsza niebezpieczeństwo rozbicia się o ostre skały [...]. Butelkonosy delfin [...] śpi jedną półkulą mózgu naraz. [...] Wykryto, że jedno jego oko pozostaje otwarte, a drugie się zamyka, gdy zwierzę wykonuje tę sztuczkę „rozszczepieniarozszczepienia” swego mózgu. W zwykłych warunkach obydwie półkule mózgowe delfina pozostają w ścisłej współpracy. Taki układ, dający się przyrównać do snu jednego wartownika, gdy drugi czuwa, ma tak wiele zalet, iż trudno się nie dziwić, że nie wykształcił się on również u innych gatunków.Źródło: Anthony Smith, Sen, [w:] tegoż, Umysł, tłum. Bogdan Kamiński, Warszawa 1989.

Odwołując się do zamieszczonego powyżej tekstu Sen, odpowiedz na pytania.
Co jest treścią tekstu?
Z jakiej dziedziny wiedzę zawiera?
Jakie informacje można w nim znaleźć?
Czym ten tekst różni się od tekstów literackich?
Jak można nazwać taki tekst?
Na podstawie tekstu Anthony’ego SmithaAnthony’ego Smitha odpowiedz na poniższe pytania.
Które zwierzęta potrzebują tyle samo snu, co człowiek?
Które zwierzęta śpią najdłużej, a które najkrócej?
Dlaczego niektóre zwierzęta nie mogą pozwolić sobie na długi sen?
Rozwiąż test. Pamiętaj, że w każdym zadaniu prawidłowa jest tylko jedna odpowiedź. Jeśli się pomylisz, spróbuj jeszcze raz.
test
Przeczytaj wiersz Jana Brzechwy Po rozum do głowy i wykonaj ćwiczenia.
Po rozum do głowyBywa tak, że gdy człowiek pogrąży się we śnie,
Członki ciała nie mogą zasnąć jednocześnie.
Człowiek śpi, a tu naraz odezwą się uda:„Całą noc tak przeleżeć - toż po prostu nuda,
Zwłaszcza że my jesteśmy pełne animuszu”.Na to łokieć odpowie: „Puszczam mimo uszu
Waszą głupią uwagę. Ona mnie nie wzruszy”.„Mimo uszu? Zuchwalec! - zawołały uszy. -
Łokieć zawsze obmawia nas poza plecami”.Tu plecy się odezwą: „Mówiąc między nami,
Uszy się poufalą. Gdzie uszy, gdzie plecy?”Na to szyja zawoła: „Już nie róbcie hecy,
Nogo, przemów do pleców, zrób to, moja droga!”„To mi jest nie na rękę” - powiedziała noga.
Ręka się zaperzyła: „Ach, ty nogo bosa,
Znowu ze mną zaczynasz! Pilnuj swego nosa!”Nos kichnął, aż się echo rozległo w sypialce:
„O mnie mowa? Ja na to patrzę się przez palce”.Tu palce oburzone zawołały chórem:
„Bezczelny! Patrzy przez nas! Gbur jest zawsze gburem”.Kolano, nieruchomo leżąc pod tułowiem,
Rzekło: „Język mnie świerzbi, ale nic nie powiem”.Język, co drzemał w ustach, obudził się, mlasnął
I rzekł do podniebienia: „Takem smacznie zasnął,
Teraz ja ich przegadam, skoro już nie drzemię”.„Język - zgrzytnęły zęby - nie jest bity w ciemię”.
Ciemię się rozgniewało: „Skończcie te rozmowy,
Czas już pójść, słowo daję, po rozum do głowy”.„Pójść po rozum do głowy? - rzekły członki ciała. -
Owszem. Chętnie!” I poszły. Ale głowa spała.Źródło: Jan Brzechwa, Po rozum do głowy, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Warszawa 1981, s. 193–194.
Opisz sytuację przedstawioną w utworze Jana Brzechwy.
Wyjaśnij, co oznacza zwrot – pójść po rozum do głowy.
W utworze Brzechwy poszczególne części ciała mówią, a nawet kłócą się ze sobą – taki zabieg stylistyczny nazywamy...
Wyjaśnij, jaka jest wymowa utworu Jana Brzechwy.
Sprawdź, czy umiesz!
Często zachowujemy się i mówimy tak, jakby nasza „głowa spała”, jakbyśmy nie słuchali rozumu lub byli go pozbawieni. Rozważ, czy podejmując swoje decyzje, kierujesz się rozumem czy emocjami. Swoją wypowiedź zapisz w formie kilkuzdaniowej notatki.
Wybierz się do biblioteki i sprawdź, jakie książki popularnonaukowe są w niej dostępne. Przejrzyj kilka z nich. Może coś cię zainteresuje. Zapisz w zeszycie tytuły dziesięciu wybranych książek popularnonaukowych, pamiętaj o nazwie wydawnictwa i o roku wydania.