RTu3Qyq4uJQyc
Kolorowa fotografia przedstawia kobietę siedzącą na łące i notującą coś w zeszycie. Widoczne są tylko jej ręce oraz nogi na których opiera notatnik. W prawej dłoni trzyma długopis, zaś w lewej dolny róg notatnika. Kobieta ubrana jest w niebieskie jeansy. Na prawej ręce ma założoną bransoletkę.

Jak napisać opowiadanie?

Tworzenie planu twórczego
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Aby napisać własne opowiadanie, warto przemyśleć jego treść i stworzyć plan. Plan wypowiedzi to ujęcie w punktach jej treści. Stosujemy go wtedy, gdy chcemy zapisać w skrócie kolejne informacje lub wydarzenia z jakiegoś tekstu, np. wypracowania czy opowiadania. Przed zredagowaniem własnego tekstu konieczne jest stworzenie planu twórczego. Może zawierać tylko najważniejsze informacje (plan ramowy) oraz bardziej rozbudowane, zawierające więcej szczegółów (plany szczegółowe).

Polecenie 1

Wymień dwie sytuacje, w których może być ci potrzebne zredagowanie planu wypowiedzi.

RONoXi5Gu4tpX
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej animacją, a następnie wykonaj polecenia.

RnX3T1Zo6oGFX
Animacja dotyczy planu twórczego, informuje, czym jest plan twórczy, jak go redagować.
Polecenie 2

Wyobraź sobie,  że koleżanka/kolega prosi cię o pomoc w napisaniu planu twórczego. Na podstawie animacji wypisz w punktach najważniejsze rady.

R17KHMOgC0tMB
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Podaj trzy argumenty, którymi uzasadnisz tezę, że pisanie planu twórczego jest przydatną umiejętnością dla ucznia.

R1KFqZrJgecJr
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Stwórz schemat planu twórczego.

Ry22YAQbU6l2g
Polecenie 4

Opisz, z czego powinien składać się plan twórczy tekstu.

RfQuuccMb0Jom
{duze pole- Tutaj wpisz odpowiedź}.
RQVVLpsjqUPmI
Ćwiczenie 1
Wskaż informacje, które odnoszą się do planu twórczego: Możliwe odpowiedzi: 1. polega na ujęciu w punktach treści wypowiedzi, 2. sporządzany jest na podstawie istniejącego już tekstu, 3. ułatwia pracę nad przygotowaniem dłuższej wypowiedzi pisemnej lub ustnej, 4. odpowiada spisowi treści, 5. poprzedza powstanie własnego tekstu, 6. na jego podstawie powstaje streszczenie, 7. inaczej zwany jest konspektem, 8. najważniejsze informacje zapisywane są w punktach, zaś mniej ważne w podpunktach, 9. zapisywany jest formie zdań lub równoważników zdań, 10. zawiera wstęp, rozwinięcie i zakończenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Uzupełnij plan twórczy, przeciągając do luk treści punktów zamieszczone poniżej.

RGHO5ClyKUoHJ
Uzupełnij plan twórczy poniżej wymienionymi wydarzeniami.

I. Wstęp
1.
a) Porywanie czapek i targanie fryzur.
b) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
c) Łamanie gałęzi i konarów drzew.
2. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
II. Rozwinięcie
1.
a) Organizacja pikników na świeżym powietrzu.
b) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
c) Wyrzucanie czapek do śmietników.
2. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) Koniec sportów wodnych typu windsurfing, kitesurfing.
b) Parne powietrze.
c) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
3. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
b) Wybudowanie dla wiatru najwyższego wiatraka na świecie.
c) Napisanie listu do wiatru przez ludzi.
III. Zakończenie
1. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
b) Ustanowienie Światowego Dnia Wiatru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Tumb58wQ23r
Ćwiczenie 3
Wybierz prawidłowe dokończenie zdań. Do jakiego rodzaju wypowiedzi został sporządzony plan twórczy z ćwiczenia 1? Możliwe odpowiedzi: 1. sprawozdania, 2. rozprawki, 3. opowiadania
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RiEUdSF7rGoAP
Ćwiczenie 4
W jakiej formie zostały zapisane punkty planu? Możliwe odpowiedzi: 1. zdań, 2. równoważników zdań, 3. zdań i równoważników zdań
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1cg9a42QWWP7
Ćwiczenie 5
W jakiej formie zostały zapisane punkty planu? Możliwe odpowiedzi: 1. w punktach, 2. w podpunktach, 3. w punktach i podpunktach
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R6z5bj1mGonVN
Ćwiczenie 6
Podane równoważniki zdań przekształć w zdania w trybie oznajmującym, zamieniając pogrubione rzeczowniki na czasowniki w czasie teraźniejszym. W zdaniu pierwszym "Rozwiązanie przez bohaterkę konfliktu z jednym z uczniów" pogrubione jest słowo "rozwiązanie". W zdaniu drugim "Odczuwanie przez bohaterkę radości i strachu zarazem" pogrubione jest słowo "odczuwanie". W zdaniu trzecim "Zaprzyjaźnienie się bohaterki z jedną z rówieśniczek" pogrubione jest słowo "zaprzyjaźnienie się". W zdaniu czwartym "Zyskanie przez bohaterkę nowych znajomych i jednej przyjaciółki. " pogrubione jest słowo "zyskanie".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 7
RNdyKr4q0QSYL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RbXBqWqRaaaaq
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zredaguj plan twórczy opowiadania pt. „Moja samotna podróż na Marsa”. Pamiętaj o właściwej kompozycji tekstu.

R19aW5jtwgKRG
(Uzupełnij).

Słownik

bezwietrzny
bezwietrzny

charakteryzujący się brakiem wiatru

windsurfing
windsurfing

czytaj: łindserfing; odmiana żeglarstwa uprawiana na nietonącej desce z niedużym żaglem

kitesurfing
kitesurfing

czytaj: kajtserfing; sport wodny polegający na poruszaniu się po wodzie na desce z pomocą latawca

Notatki ucznia

R1LZOYlZH9ZXk
(Uzupełnij).