Kolorowa ilustracja przedstawia strony tytułowe różnych części komiksu, którego bohaterem jest Spiderman [czyt. spajdermen]. Postać występuje na nich w charakterystycznym stroju człowieka‑pająka. Walczy z przeciwnikami.
Kolorowa ilustracja przedstawia strony tytułowe różnych części komiksu, którego bohaterem jest Spiderman [czyt. spajdermen]. Postać występuje na nich w charakterystycznym stroju człowieka‑pająka. Walczy z przeciwnikami.
Dziś pokażę wam komiks
Komiks
Źródło: RyanHyde, licencja: CC BY-SA 2.0.
Warto wiedzieć!
Komiks, tak jak i inne dziedziny sztuki, jest przede wszystkim rodzajem opowieści, w których twórcy opowiadają historie za pomocą obrazów. Mają one szczególny charakter, są to obrazy sekwencyjne, tzn. takie, które zestawione obok siebie tworzą narracjęnarracja narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens.
Zanim pod koniec wieku XIX opublikowano pierwsze komiksy istniała już długa tradycja opowiadania obrazem sekwencyjnym, do której komiks nawiązywał.
Pierwsze obrazy sekwencyjne powstawały w starożytności. Rodzajem opowieści obrazkowej wykonanej w postaci reliefureliefreliefu była ustawiona w 113 r. na Forum Trajana w Rzymie kolumna Trajana. W 155 scenach dokumentowała zwycięską kampanię wojenną cesarza.
narracja
wypowiedź mająca na celu przedstawienie zdarzeń w określonym porządku czasowym i przyczynowo‑skutkowym (opowiadanie)
RO1C6SE0pas6h
Barwna fotografia przedstawia wysoką, kamienną kolumnę na tle miejskich budynków, zwieńczoną posągiem świętego Piotra w aureoli z kluczami w prawej ręce i księgą w lewej. Na kolumnie znajduje się fryz z wyrzeźbionymi scenami dwóch wojen z Dakami. Sceny ułożone są jak na wstędze i opasują kolumnę od dołu do góry. Kolumna stoi na kwadratowym piedestale.
Kolumna cesarza Trajana w Rzymie
Źródło: autor zdjęcia: Szilas, domena publiczna.
Podobny układ rozbudowanej opowieści obrazkowej miała pochodząca z czasów średniowiecza Tkanina z BayeuxBayeuxBayeux. To haftowana barwnymi nićmi tkanina o długości ponad 70 metrów, na której uwieczniono podbój Wysp Brytyjskich przez Wilhelma I Zdobywcę. Opowieść w całości tworzy spójną narrację, w której kolejno ukazano wszystkie etapy podboju.
Bayeux
czytaj: baje
relief
kompozycja rzeźbiarska wydobyta z płaszczyzny określonej materii (z płyty kamiennej, metalowej, drewnianej) z pozostawieniem w niej tła. Relief uzyskuje się m.in. za pomocą techniki rzeźbienia, odlewania, kucia; relief przeznaczony jest do oglądania od frontu i jest silnie powiązany z architekturą
R1KBm9bs471GV
Ilustracja przedstawia fragment tkaniny z Bayeux [czyt. baje]. Tkanina ukazuje podbój Anglii przez Wilhelma Pierwszego Zdobywcę. Na ilustracji przedstawieni są rycerze na koniach. Po prawej stronie stoi czterech łuczników. Po lewej stronie konno jadą rycerze z podniesionymi rękoma. Nad nimi zamieszczony jest pas z symbolami zwierzęcymi oraz napis w języku łacińskim. Na dole ukazane są miniatury ze sceny walki.
Tkanina z Bayeux
Źródło: Wikimedia. org, domena publiczna.
Polecenie 1
1) Porozmawiaj ze znajomymi osobami (najlepiej w różnym wieku) na temat komiksów. Sporządź listę tytułów, które czytali twoi rozmówcy. Zaznacz znane ci publikacje.
R1LoSkt4DgQbW
Miejsce na notatkę ucznia.
2) Jeśli lubisz czytać komiksy, wymień w punktach, co cię w nich pociąga. Jeśli się nimi nie interesujesz, napisz, co cię do komiksów zniechęca.
RjOQYbppBIfFb
Miejsce na notatkę ucznia.
Historyjki obrazkowe
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Wraz z wynalezieniem w XV w. druku obrazkowe opowieści stawały się coraz bardziej powszechne i ten sposób opowiadania rozwijał się w następnych stuleciach.
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ewolucję narracji obrazkowych, a potem komiksów, był rozwój prasy w XIX w. publikowano tam wiele rycin i ilustracji.
Rudolf TöpfferTöpfferTöpffer został uznany za jednego z prekursorówprekursorprekursorów komiksu. Współpracował z prasą codzienną, drukując w niej swoje prace cyklicznie w odcinkach. Wpadł na pomysł, aby zestawić obok siebie, dotąd oddzielnie występujące, ilustracje w taki sposób, aby wzajemnie się dopełniały i komentowały, tworząc spójną narrację. Poniżej przedstawiono fragment jednej z jego prac.
Töpffer
czytaj: tepfe
prekursor
osoba, która „wyprzedza” w jakiejś dziedzinie ludzi i czasy, w których żyje; osoba dajaca początek czemuś nowemu
R1LFv60xEkCd8
Ilustracja przedstawia fragment historyjki obrazkowej Rudofa Töpffera” [czyt. tepfe] „ Histoire de Monsieur Cryptogame ” [czyt. istła de mesje kriptogem]. Historyjka składa się z czterech czarno - białych obrazków. Na pierwszym ukazane są z profilu dwie osoby idące pod rękę. Na drugim kobieta macha ręką do lecących ptaków. Trzeci obrazek przedstawia zabawę w chowanego - para znajduje się w pomieszczeniu, mężczyzna ma zasłonięte oczy. Na czwartym kobieta jest sama i ma zasłonięte oczy. Pod każdym obrazkiem umieszczony został tekst.
Historyjka obrazkowa
Źródło: Rudolf Töpffer”, „Histoire de Monsieur Cryptogame”, 1830, domena publiczna.
Jego prace nie były jeszcze komiksami tylko historyjkami obrazkowymi. Różnica pomiędzy komiksem a historyjką obrazkową polega na tym, że historyjki nie posiadają dymków komiksowych.
Poniżej przedstawiono fragment jednej z najbardziej znanych polskich historyjek obrazkowych, której bohaterem był Koziołek Matołek.
R1YqZgKtDMrav1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu „Koziołek Matołek”. Koziołek znajduje się w różowym samochodzie. Przed samochodem, w kierunku Koziołka Matołka podąża dwóch mężczyzn w niebieskich garniturach. Jeden ma wyciągnięte ręce na powitanie. Z tyłu auta widać także biegnącego chłopca w stronę Koziołka. Poniżej ilustracji umieszczony jest tekst: "PRZYWITALI GO POLACY: "TO MATOŁEK! JAKI HRABIA!" I PYTAJĄ GO SERDECZNIE, GDZIE BYŁ I CO ZNÓW PORABIA?"
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
RHSXPUT8DZV88
Ilustracja przedstawia kadr komiksowy, który składa się z trzech obrazków. Na 1. widoczny jest mężczyzna o długim nosie i wielkich oczach, ma na sobie zielone ubranie; siedzi przy stole; w lewej dłoni trzyma ołówek, którego jeden koniec dotyka policzka; prawą dłonią przytrzymuje leżącą na stole kartkę; nad jego głową widać chmurkę, w której są trzy kropki. 2. obrazek przedstawia głowę tego samego mężczyzny, ponad nim znajduje się świecąca żarówka, otoczona dymkiem w postaci gwiazdy. 3. obrazek ukazuje tego samego mężczyznę, który siedzi bokiem przy biurku i pisze na kartce.
Historyka komiksowa Wynalazek
Źródło: Pixabay, Open Cliart-Vectors, domena publiczna.
R102a8MePAXct
Czarno‑biała ilustracja przedstawia kadr złożony z dwóch obrazków, na którym widnieje napis: "OGNIEM I MIECZEM". 1. obrazek ukazuje pomieszczenie, po prawej stronie przy kwadratowym stole siedzi dwóch mężczyzn w mundurach wojskowych, jeden opiera głowę o blat stołu, drugi pali papierosa, za nimi stoi trzeci mężczyzna, w mundurze, z założonymi rękami; na stole leżą kartki; po lewej stronie stoi niemal łysy mężczyzna w za dużej kurtce, w dłoniach trzyma czapkę, którą przyciska do piersi; na ścianie za nimi wisi mapa Europy, plakat oraz mały obrazek; po lewej stronie są drzwi; pod obrazkiem znajduje się napis: "Polska chce mieć siły zbrojne, A więc poszedł Grześ na wojnę". 2. obrazek przedstawia uśmiechniętego mężczyznę w długim, czarnym wojskowym płaszczu, na głowie ma czapkę, a na nogach za duże buty; za nim widać budynki i trzy przechodzące osoby; podpis pod obrazkiem: "Zaraz nabrał gęstej miny. Drżyjcie Czechy i Rusiny!...".
Pierwszy polski komiks (wydany w 1919 roku we Lwowie)
Komiks (ang. comic stripscomic stripscomic strips ‘zabawne pasma’) – publikowane w prasie lub w formie książkowej serie obrazków (rysunków, malowideł, fotografii), wzbogaconych tekstem umieszczonym pod nimi lub wpisanym w „dymki” jako kwestie wypowiadane przez postaci. Tekst komiksu zapewnia ciągłość narracji i łączy poszczególne obrazki, zestawiane obok siebie jako osobne kadrykadrkadry; […] Tematyka komiksów jest zróżnicowana: przygodowa, historyczna, fantastyczna, obyczajowa, [...] Wybitni rysownicy i autorzy tekstów komiksów stworzyli własne, rozpoznawalne style graficzne i narracyjne; różnicują się one także pod względem geograficznym i kulturowym [...]. Komiks wylansował wizerunki wielu bohaterów należących do stałego repertuaru kultury popularnej: m.in. Tarzana […], Batmana […] Asterixa […].
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Słownik terminologii medialnej, red. Walery Pisarek, Kraków 2006, s. 97.
Obraz w komiksie
Komiks składa się z obrazów sekwencyjnych i niesamodzielnych, które są nazywane kadrami. Obejrzenie jednego obrazka w komiksie nie umożliwia zrozumienia całej narracji, dlatego układa się je po kolei.
Dominujące znaczenie obrazu w komiksie czyni go podobnym do filmu. W filmie również stosuje się określony układ kadrów budujących opowieść. Poniżej przedstawiono kilka planów najczęściej stosowanych zarówno w filmie, jak i komiksie. Plan (lub ujęcie) to zatrzymany w kadrze filmowym lub komiksowym fragment narracji ukazanej z jednego punktu widzenia, w określonym czasie i miejscu.
Kliknij na punkty wskazane na ilustracjach, a dowiesz się, jakie plany zastosowano w komiksie o ThorgaluThorgalThorgalu.
R1197RbDnuinW
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek Grzegorza Rosińskiego z komiksu "Thorgal [czyt. torgal]. Wyspa wśród lodów”. Ukazuje ujęty z góry widok na przybrzeżną osadę oraz pejzaż. Na wzgórzu stoją dwie osoby. Kobieta wypowiada słowa: " Aaricio [czyt. oriszio], Czas wracać! Pora na ucztę!" W dole do brzegu dopływają statki. Na lądzie znajdują się zabudowania osady. W dali rozciąga się górski pejzaż. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Plan ogólny w komiksie – pozwala na przedstawienie pełnego obrazu miejsca akcji komiksu, z rozbudowanym tłem.
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek Grzegorza Rosińskiego z komiksu "Thorgal [czyt. torgal]. Wyspa wśród lodów”. Ukazuje ujęty z góry widok na przybrzeżną osadę oraz pejzaż. Na wzgórzu stoją dwie osoby. Kobieta wypowiada słowa: " Aaricio [czyt. oriszio], Czas wracać! Pora na ucztę!" W dole do brzegu dopływają statki. Na lądzie znajdują się zabudowania osady. W dali rozciąga się górski pejzaż. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Plan ogólny w komiksie – pozwala na przedstawienie pełnego obrazu miejsca akcji komiksu, z rozbudowanym tłem.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , plan ogólny; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 3
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1bXub7ACFSnG
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunki Grzegorza Rosińskiego z komiksu „Thorgal. Wyspa wśród lodów”. Na pierwszym ukazana jest twarz rudowłosej kobiety chwytającej strzałę, która utkwiła w jej piersi. Przy niej znajduje się dymek z tekstem: "Jak one... Jak te orły...". Druga przedstawia leżącą kobietę ze strzałą w piersi i pochylającego się nad nią mężczyznę ubranego w futrzaną kamizelę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Plan pełny – ukazuje postacie ludzkie od stóp do głów, tło nadal jest ważne, ale uwaga czytelnika skupia się bardziej na bohaterach.
Punkt 2: Zbliżenie, czyli wielki plan – sytuacja, kiedy twarz postaci zajmuje większą część kadru; w ten sposób można komunikować jej emocje.
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunki Grzegorza Rosińskiego z komiksu „Thorgal. Wyspa wśród lodów”. Na pierwszym ukazana jest twarz rudowłosej kobiety chwytającej strzałę, która utkwiła w jej piersi. Przy niej znajduje się dymek z tekstem: "Jak one... Jak te orły...". Druga przedstawia leżącą kobietę ze strzałą w piersi i pochylającego się nad nią mężczyznę ubranego w futrzaną kamizelę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Plan pełny – ukazuje postacie ludzkie od stóp do głów, tło nadal jest ważne, ale uwaga czytelnika skupia się bardziej na bohaterach.
Punkt 2: Zbliżenie, czyli wielki plan – sytuacja, kiedy twarz postaci zajmuje większą część kadru; w ten sposób można komunikować jej emocje.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , zbliżenie i plan pełny; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 38
Źródło: online-skills, s. 38, licencja: CC BY 3.0.
RqpBCPuMXL5AL
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu o Thorgalu [czyt. torgalu], przestawiający plan amerykański. Ukazuje trzy rysunki ustawione obok siebie. Znajduje się na nich para: mężczyzna z długimi, czarnymi włosami oraz kobieta o blond włosach. Na pierwszym rysunku postacie przytulają się, mężczyzna mówi: " Aaricio [czyt. oriszio], ukochana, żyjesz? Co za szczęście.", a kobieta odpowiada: Thorgalu , najdroższy, ty tutaj!" Na drugim patrzą sobie w oczy, mężczyzna zadaje pytania:" "Ocalałaś? Nikt cię nie skrzywdził?" Kobieta odpowiada: "Ależ nie! Któż by!" Na trzecim mężczyzna obejmuje kobietę i spoglądają przed siebie, on wypowiada słowa: "Oczywiście władcy ci, którzy porwali ciebie i mieszkają w tym dziwnym pałacu", a kobieta odpowiada: "Nie wiem o kim mówisz Thorgalu . Tu nikt nie mieszka. Nikt." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Plan amerykański – ukazuje postać do kolan, dzięki czemu czytelnicy mogą lepiej śledzić wzajemne relacje między bohaterami; w takim układzie tło staje się mało istotne.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu o Thorgalu [czyt. torgalu], przestawiający plan amerykański. Ukazuje trzy rysunki ustawione obok siebie. Znajduje się na nich para: mężczyzna z długimi, czarnymi włosami oraz kobieta o blond włosach. Na pierwszym rysunku postacie przytulają się, mężczyzna mówi: " Aaricio [czyt. oriszio], ukochana, żyjesz? Co za szczęście.", a kobieta odpowiada: Thorgalu , najdroższy, ty tutaj!" Na drugim patrzą sobie w oczy, mężczyzna zadaje pytania:" "Ocalałaś? Nikt cię nie skrzywdził?" Kobieta odpowiada: "Ależ nie! Któż by!" Na trzecim mężczyzna obejmuje kobietę i spoglądają przed siebie, on wypowiada słowa: "Oczywiście władcy ci, którzy porwali ciebie i mieszkają w tym dziwnym pałacu", a kobieta odpowiada: "Nie wiem o kim mówisz Thorgalu . Tu nikt nie mieszka. Nikt." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Plan amerykański – ukazuje postać do kolan, dzięki czemu czytelnicy mogą lepiej śledzić wzajemne relacje między bohaterami; w takim układzie tło staje się mało istotne.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , plan amerykański; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 44
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RtlfC2PF6PBtW
Ilustracja interaktywna przedstawia ilustrację z komiksu „ Thorgal . Władca gór". Ukazuje dłoń trzymającą pierścionek z motywem węża. Przy dłoni znajdują się dymki z dialogiem. Po lewej - pytanie: "Pierścień z dziwnego metalu... Twój?", a po prawej - odpowiedź: "Nie." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Duże zbliżenie, czyli detal – pozwala ukazać szczegół postaci lub powiększenie atrybutu bądź innego przedmiotu po to, aby zwrócić na niego uwagę czytelnika.
Ilustracja interaktywna przedstawia ilustrację z komiksu „ Thorgal . Władca gór". Ukazuje dłoń trzymającą pierścionek z motywem węża. Przy dłoni znajdują się dymki z dialogiem. Po lewej - pytanie: "Pierścień z dziwnego metalu... Twój?", a po prawej - odpowiedź: "Nie." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Duże zbliżenie, czyli detal – pozwala ukazać szczegół postaci lub powiększenie atrybutu bądź innego przedmiotu po to, aby zwrócić na niego uwagę czytelnika.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , detal; Thorgal . Władca gór", Wyd. Orbita 1999, s. 9
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Strona z komiksu Grzegorza Rosińskiego i Jeana Van Hamme’aJean Van HammeJeana Van Hamme’a z serii ThorgalThorgalThorgal.
Jean Van Hamme
czytaj: żą wan ham
Thorgal
czytaj: torgal
R1U9Swemgku8K
Ilustracja przedstawia stronę z komiksu „ Thorgal . Zdradzona czarodziejka”. Ukazuje sześć rysunków. Na pierwszym znajduje się twarz zapłakanej kobiety o blond włosach i niebieskich oczach, która wypowiada imię Thorgala . Drugi przedstawia śnieżycę nad morzem. Widać urwisty brzeg i skałę w kształcie maczugi. Do niej przywiązano łańcuchami człowieka, który klęczy po kolana w wodzie. Na trzecim, na tle śnieżycy na morzu, na którym majaczy odpływający w dal żaglowiec, znajdują się trzy kadry. Od lewej kadr przedstawiający twarz zakrwawionego Thorgala , kolejny kadr przedstawiający zapłakane oczy kobiety i ostatni kadr, to zbliżenie oczu Thorgala , który wypowiada imię dziewczyny Aaricia ... Poniżej kolejny kadr przedstawia plan pełny, na którym jest morze i padający śnieg. Na dole strony znajdują się dwa kadry, na pierwszym z lewej widać brzeg morza ujęty z góry i skałę, do której przywiązany jest Thorgal , nad nim latają dwie mewy. Ostatni kadr ukazuje klęczącego w wodzie, półnagiego Thorgala ze związanymi z tyłu rękoma. Ma zacięty wyraz twarzy, wypowiada słowa: Na pierścienie Mitgarda! Zbyt głupio tak zginąć!
Jean Van Hamme , Grzegorz Rosiński, „ Thorgal . Zdradzona czarodziejka”, Wydawnictwo Korona, Warszawa 1991, s. 5, UMK
Źródło: online-skills, s. 5, licencja: CC BY 3.0.
R1bit2gLs7RHy
Ćwiczenie 1
Do wybranych kadrów komiksu przyporządkuj właściwy rodzaj planu.
Do wybranych kadrów komiksu przyporządkuj właściwy rodzaj planu.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R10QHxwOcFdDe
Przyporządkuj opisy ilustracji znajdujących się powyżej do rodzajów planów.
Przyporządkuj opisy ilustracji znajdujących się powyżej do rodzajów planów.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Bohater komiksu
Komiksowi bohaterowie wyposażeni są w kostiumy i atrybutyatrybutatrybuty, które pozwalają rozpoznać w nich określone typy postaci. Postać odziana w bogatą szatę, z koroną na głowie i z berłem w dłoni to król, mężczyzna wyposażony w pas kowbojski z ładownicą i nabojami oraz w rewolwer to zapewne rewolwerowiec.
atrybut
w komiksie to symboliczny przedmiot, pozwalający identyfikować bohatera komiksu z określonym typem postaci
Ry28Ptl0jzsXg
Kolorowe zdjęcie przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Mężczyzna ma dłuższe włosy z grzywką i baki. Ubrany jest w granatowy sweter w pasy, spod którego wystaje kołnierzyk białej koszuli. Siedzi w fotelu. Za nim znajdują się sztalugi. Na ścianie wisi grafika.
Tadeusz Baranowski na spotkaniu z czytelnikami podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi
Źródło: Wikimedia Commons/Arek, 1979, licencja: CC BY-SA 3.0.
Tadeusz Baranowski1945
Tadeusz Baranowski
- polski plastyk, malarz i ilustrator, znany zwłaszcza jako scenarzysta i rysownik komiksowy. Obok Janusza Christy, Henryka Jerzego Chmielewskiego, Grzegorza Rosińskiego i Bogusława Polcha to jeden z najbardziej zasłużonych twórców polskiego komiksu. Autor m.in.: Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko (1980), Na co dybie w wielorybie czubek nosa Eskimosa (1980), Antresolka profesorka Nerwosolka (1985), Podróż smokiem Diplodokiem (1986). Graficzne historie Tadeusza Baranowskiego wyróżnia przede wszystkim oryginalny, rozpoznawalny styl rysunku oraz specyficzny humor, zwłaszcza słowny.
R13kWvvIQXfVG
Kolorowa ilustracja strony komiksu. Dziki Zachód. Scena 1. Indianin trzyma przełożonego przez kolano białego mężczyznę w kapeluszu i daje mu klapsy. Narrator: "... a mimo to część Indian walczyła z bladymi twarzami... ". Scena 2. Narrator: "... a cześć żyła z nimi w przyjacielskiej komitywie". Indianin potrząsa białym mężczyzną i mówi: "Kocham mojego białego brata, jak jego siostrę!". Scena 3. Grupa pięciu Indian siedzi przed namiotem. Narrator: "Aby zapobiec na przyszłość podobnym przypadkom, wódz „WIELKI NIEPOKÓJ” zwołał kolejne zebranie, na którym wygłosił płomienne przemówienie". Wódz „WIELKI NIEPOKÓJ” mówi: "Otwieram 46794876 naradę wodzów starszych i nie tylko. Dzisiaj będę straszny, opowiem wam dowcip...". Indianin 3 mówi: "Ten o gąsce Balbince?" Indianin 5, przykładając trąbkę do ucha, mówi: "Ależ wodzu, co wódz!" Scena 4. Urażony wódz „WIELKI NIEPOKÓJ” odchodzi, mówiąc: "To ja przepraszam." Scena 5. Narrator: "Zrażony niepowodzeniami na arenie sprawno‑administracyjnej „WIELKI NIEPOKÓJ” wycofał się z czynnego życia, dochodząc do wniosku, że najwyższy czas pomyśleć trochę o sobie". Wódz siedzi przed namiotem i czyta książkę pt. "O nerwicach", dwaj Indianie obserwują go, jeden mówi: "Stara się wyjaśnić tajemnicę pochodzenia swojego imienia". Scena 6. Narrator: "W tym samym czasie podróżowała po prerii dwójka sławnych zuchów, myśliwych i rewolwerowców zwanych BUFALLO [czyt.baflo]-KUDŁACZEK i BILL [czyt. bil]-BĄBELEK". Stoją dwie postacie: KUDŁACZEK - wysoki i bardzo szczupły, z czarną brodą, żółtą muszką, kwiatkiem na piersi, w czerwonym kapeluszu i pasie, z wielką strzelbą, przewieszoną przez ramię oraz BĄBELEK - niski i okrąglutki niczym piłka brodacz, w futrzanej czapce i żółtej kamizelce, ze strzelbą na ramieniu i fajką w ustach.
Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko
Źródło: Tadeusz Baranowski, Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko, 1983, s. 5, tylko do użytku edukacyjnego.
Ćwiczenie 2
R5uZMgbnl3uMC
Zapoznaj się z zamieszczoną powyżej grafiką przedstawiającą stronę komiksu "Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko", scharakteryzuj bohaterów na podstawie ich wyglądu i atrybutów.
Zwróć uwagę na to, gdzie rozgrywa się akcja komiksu, jakie typy postaci w nim występują, jak są ubrane, jakie przedmioty mają przy sobie.
Akcja komiksu dzieje się na Dzikim Zachodzie. Występują tu Indianie, mają długie włosy, związane w warkocze, orle nosy, pióra we włosach, jeden ma pióro wieczne wpięte w warkocz. Są tu traperzy, myśliwi, jeden ma typową futrzaną czapkę z kitą, noszą strzelby. Wyróżnia się rewolwerowiec, który ma ogromną strzelbę, pas, na głowie kapelusz kowbojski, jego dłonie wyglądają tak, jakby za chwilę miał wyciągnąć rewolwer.
comic strips
comic strips [czyt. komik strips]
kadr
kadr - w komiksie to najmniejsza część narracji komiksowej
Ćwiczenie 3
R1Kbgp77RyFh0
Zadanie interaktywne polega na wybraniu spośród 10 stwierdzeń tych, które opisują definicję komiksu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Dymki i przerysowania
Kwestie postaci komiksowych umieszcza się w dymkach, mogą one jednak przybierać różne kształty, w zależności od pełnionej funkcji. Teksty narratora umieszczane są w prostokątnych dymkach przy dolnej lub górnej krawędzi obrazka. W dymkach prostokątnych lub owalnych z charakterystycznym ogonkiem umieszczane są wypowiedzi bohaterów. Z kolei dymki w postaci chmurek prezentują myśli postaci.
Za pomocą kształtu dymków można również wyrazić emocje bohaterów, np. poszarpany, przypominający gwiazdę dymek oznacza krzyk lub gniew. Natomiast szept sygnalizowany jest za pomocą dymka o przerywanej krawędzi.
Z czasem rysownicy komiksów zaczęli celowo przedstawiać rzeczywistości w sposób komicznie wyolbrzymiony, po to, aby opowieść była dla czytelnika bardziej zrozumiała i zabawna.
RSmAy1wZldXSd
Ilustracja przedstawia fragment komiksu „ Lucky Luke [czyt. laki luk]. Daisy Town [czyt. dejzi tałn]”. Ukazuje mężczyznę ubranego w zieloną koszulę z zaciśniętymi pięściami. Postać ze złości szczerzy białe zęby, jego twarz jest cała czerwona ze złości. Przy nim zamieszczony jest dymek ze słowami: Zemszczę się na Daisy Town [czyt. dejzi tałn]! Zemszczę się!!
Kadr z komiksu Lucky Luke. Daisy Town
Źródło: rys. Morris , scen. Rene Goscinny, Lucky Luke. Daisy Town , Wydawnictwo Edmont Polska, fragment, UMK Warszawa 1999, s. 25, licencja: CC BY 3.0.
RdFLJCOD09Qch
Ćwiczenie 4
Przyjrzyj się komiksowej postaci Asteriksa. Jakie uczucia i działania wyraża jego mimika twarzy, gestykulacja i sylwetka? Wstaw na ilustracje odpowiednie rzeczowniki.
Przyjrzyj się komiksowej postaci Asteriksa. Jakie uczucia i działania wyraża jego mimika twarzy, gestykulacja i sylwetka? Wstaw na ilustracje odpowiednie rzeczowniki.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Wypisz przykłady cech i atrybutów, jakie powinien mieć pozytywny i negatywny bohater komiksu.
Rhct7NymZSt0w
Określ cechy wyglądu, ubrania, przedmiotów, które może mieć przy sobie.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu typów dymków do objaśnień.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu typów dymków do objaśnień.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Dźwięki w komiksie
W przeciwieństwie do sztuki filmowej komiks określa się jako sztukę niemą. Zadaniem rysownika jest wizualne ukazanie nie tylko wypowiedzi postaci, lecz także wielu innych informacji na temat przedstawianego świata, np. występujących tam dźwięków.
Do komunikowania dźwięków służą w komiksie onomatopejeonomatopejaonomatopeje, czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze. Są to opracowane graficznie wyrazy imitujące swym brzmieniem określone zjawisko albo dźwięki wydawane przez jakiś przedmiot. W komiksie onomatopejeonomatopejaonomatopeje mają za zadanie pomóc czytelnikowi lepiej wyobrazić sobie ukazywaną sytuację lub nastrój sceny.
onomatopeja
wyraz lub ciąg wyrazów, naśladujących swym brzmieniem dźwięki naturalne
RfW7RCfHVLpg21
Ilustracja z komiksu ukazuje dwóch mężczyzn podczas bijatyki. Mężczyzna z lewej strony wpada z impetem w drugiego, który strzela z pistoletu. Nad nimi znajduje się żółty wyraz BANG! Tło jest czerwone. Pod ilustracją znajduje się plik dźwiękowy przedstawiający odgłos wystrzału z pistoletu.
Ilustracja z komiksu ukazuje dwóch mężczyzn podczas bijatyki. Mężczyzna z lewej strony wpada z impetem w drugiego, który strzela z pistoletu. Nad nimi znajduje się żółty wyraz BANG! Tło jest czerwone. Pod ilustracją znajduje się plik dźwiękowy przedstawiający odgłos wystrzału z pistoletu.
Źródło: Grzegorz Rosiński (rys.), Władysław Krupka (scen.), „Kapitan Żbik. Zapalniczka z pozytywką”, Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa 1970, s. 29, UMK, licencja: CC BY 3.0.
Autorzy komiksów, dążąc do sugestywnegosugestywnysugestywnego oddania świata, w którym dźwięki następują bardzo szybko jedne po drugich, stosują liczne i zróżnicowane onomatopeje. Poniżej przedstawiono dwie stronice z komiksu Akira japońskiego rysownika KatsuhiroOtomo [czyt. katusziro otomo], które dobrze to obrazują. Zwróć uwagę, że za każdym razem japoński rysownik, interpretując wizualniewizualnywizualnie określony dźwięk, szukał odmiennego rozwiązania graficznego dla stosowanej onomatopei. Inaczej zilustrował dźwięk zderzenia samochodu ze ścianą, inaczej gwałtownie rozsuwanych drzwi furgonetki, a jeszcze w odmienny sposób odgłos szybkiego „szorowania” opon samochodowych po nawierzchni drogi.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
wizualny
związany ze wzrokiem i z obrazem jako środkiem przekazywania informacji
sugestywny
taki, który silnie oddziałuje na wyobraźnię
RchdocjUhdwzS1
Ilustracja z komiksu, w których znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze, a w dymkach wypowiedzi bohaterów. Pojawiają się onomatopeje: odgłos silnika samochodu „KRIIIII” oraz szorowanie opon po jezdni „RAAK”, uderzenie stopy o pedał hamulca „POUTCH”, dźwięk zderzenia samochodu ze ścianą „KLAN”, odgłos gwałtownie otwieranych drzwi furgonetki „SRAAK”. W dymkach natomiast znajdują się: słowa kierowcy „NO TO JAZDA” oraz „ODWAL SIĘ” i „WSIADAĆ”, a także wyrażające przerażenie mężczyzny „OOO”, okrzyk kobiety otwierającej drzwi furgonetki „NO SZYBCIEJ!”, czy okrzyk jednego z mężczyzn „STRZELAĆ!” Kadry ułożone są nieregularnie, oddają w ten sposób dynamikę scen.
Źródło: Ilustracja z komiksu „Akira: Wypadek Tetsuo”, t. 1, licencja: CC BY 3.0.
R1W4ax6Av4o7P
Ćwiczenie 6
Przyjrzyj się kadrom z japońskiego komiksu i zwróć uwagę na to, jak autor zinterpretował wizualnie dźwięki. Połącz w pary ilustracje z ich podpisami.
Przyjrzyj się kadrom z japońskiego komiksu i zwróć uwagę na to, jak autor zinterpretował wizualnie dźwięki. Połącz w pary ilustracje z ich podpisami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RC2kSkVHGb3bp
Wypisz wyrazy naśladujące dźwięki. Wyjaśnij, jak nazywa się takie słowa.
Zastanów się, jakie wyrazy naśladują odgłosy dnia codziennego.
Wyrazy naśladujące dźwięki to: wrr, miau, skrzyp, świst. Są to onomatopeje.
Sen Bąbelka
R18jf2iw2W0gz
Kolorowa ilustracja przedstawia wielki tort‑domek unoszący się na wodzie. Na jego szczycie stoi fotel, plażowy parasol, kaktus i żagiel, w który dmucha pomarańczowe słońce o ludzkiej twarzy. Po bokach widać trampolinę, długą drabinę i armatę. Wokół latają i pływają: zwierzęta (rekin, hipopotam) oraz dziwne stworzenia, które mają ciało zwierzaka (wąż, ptak) i głowę człowieka. Ponadto na domku, trampolinie, obok armaty, w wodzie, na dryfującej tacy z filiżanką i dzbankiem, lecącej łódce doczepionej do balona widać tę samą postać - zabawnie wyglądającego mężczyznę z korpusem w kształcie kulki, w okularach, brodzie i futrzanej czapce. Całość stanowi sen umieszczonej w lewym dolnym rogu, drzemiącej na poduszce postaci (brodatego mężczyzny w okularach i futrzaną czapką na głowie, którego widać wielokrotnie w górnej części ilustracji), obok stoi częściowo zjedzony tort.
Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko
Źródło: Tadeusz Baranowski, Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko, 1983, s. 39, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 7
R1cwVyu1EXODo
Zadanie interaktywne polega na wybraniu 6 prawidłowych informacji na temat komiksowej ilustracji.
Zadanie interaktywne polega na wybraniu 6 prawidłowych informacji na temat komiksowej ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
Na podstawie opisu ilustracji z komiksu przedstawiającego sen Bąbelka określ, które jej elementy są realistyczne, a które fantastyczne. Wypisz przykłady.
RUZDpafAtsobR
Miejsce na notatkę ucznia.
Elementy realistyczne to takie, które mogą występować w codziennym życiu, fantastyczne nie występują w świecie rzeczywistym.
Elementy fantastyczne: mieszkanie w torcie, ptak z ludzką głową, pływanie na tacy z filiżanką; Elementy realistyczne: śpiący człowiek, częściowo zjedzony tort.
R8RDrayq5FIQi
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do 10 związków frazeologicznych z lewej kolumny ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do 10 związków frazeologicznych z lewej kolumny ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
karykatura
Definicja: karykatura
obraz lub opis uwydatniający i wyolbrzymiający charakterystyczne cechy, np. postaci, przedmiotów, zjawisk w celu ośmieszenia lub dla żartu; zdeformowana postać czegoś
1
Ćwiczenie 9
Rozważ, czy karykatura, jak się powszechnie sądzi, zawsze prezentuje negatywną ocenę przedstawionej postaci. Uzasadnij swoją wypowiedź, odwołując się do grafiki ze snem Bąbelka.
uzupełnij treść
Zapoznaj się z definicją karykatury. Zastanów się, w jaki sposób został przedstawiony Bąbelek (złośliwy czy żartobliwy).
Karykatura nie zawsze jest wyrazem negatywnej oceny przedstawianej postaci. Jej celem może być zobrazowanie rzeczywistości w sposób humorystyczny i żartobliwy, o czym świadczy sposób ukazania Bąbelka; bohater jest postacią zabawną, budzi pozytywne emocje.
1
Ćwiczenie 10
Wymień elementy świadczące o karykaturalnym przedstawieniu postaci na rysunku Tadeusza Baranowskiego.
uzupełnij treść
Karykaturalne przedstawienie postaci polega na uwydatnieniu i wyolbrzymieniu jej charakterystycznych cech. To również ukazanie kogoś lub czegoś w sposób nietypowy, fantazyjny, przejaskrawiony.
Postaci przedstawione na rysunku zostały ujęte w sposób karykaturalny. Ich wygląd i zachowanie jest nietypowe, fantazyjne i zabawne (np. ptak ma ludzką głowę, czapkę i buty; słońce o ludzkiej głowie dmucha w żagiel; węże mają ludzkie głowy i okulary; Bąbelek pływa na tacy, wspina się z czekanem i liną po wielkim torcie, leci balonem, do którego została przywiązana łódka). Główny bohater ma zniekształconą, zabawną sylwetkę (jego korpus wygląda niczym kulka).
RilI1Yvzm5d4h
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne, 17 sformułowań należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: synonimy, antonimy oraz wyrazy pokrewne.
Zadanie interaktywne, 17 sformułowań należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: synonimy, antonimy oraz wyrazy pokrewne.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j000000035B2v27_0000000H
1
Polecenie 2
Opisz wrażenia, jakie wywołuje w tobie rysunek Tadeusza Baranowskiego. Wskaż, co może w nim zachęcić do zapoznania się z całością historii. Uzasadnij swoje zdanie.
uzupełnij treść
Polecenie 2
Opisz wrażenia, jakie wywołuje w tobie opis rysunku Tadeusza Baranowskiego. Czy zaciekawiła ciebie historia zabawnego brodacza? Wyjaśnij, dlaczego.
R175CiJxqLeEo
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Wielki turniej Janusza Christy
Janusz Christa20081934
Janusz Christa
- autor komiksów, rysownik i scenarzysta; twórca jednej z najpopularniejszych polskich serii komiksowych - „Kajko i Kokosz”. Na początku historie o przygodach bohaterów ukazywały się w odcinkach, od 1972 roku drukował je gdański dziennik „Wieczór Wybrzeża”Wieczór Wybrzeża„Wieczór Wybrzeża”, później pojawiały się również na łamach „Świata Młodych”Świat Młodych„Świata Młodych” oraz w magazynie „Relax”j000000035B2v27_000tp001„Relax”. Janusz Christa stworzył również serię o Kajtku i Koku (rozpoczętą wcześniej niż cykl o Kajku i Kokoszu), bohaterach przygodowych opowieści marynarskich, kryminalnych i fantastycznonaukowych, a także dwie sensacyjno‑marynarskich opowieści o Gucku i Rochu.
Świat Młodych
„Świata Młodych” - czasopismo dla młodzieży wydawane w latach 1949–1993
Wieczór Wybrzeża
„Wieczór Wybrzeża” - gazeta popołudniowa wydawana w Gdańsku w latach 1957–2001
RMwkb7t2OVxds
Kolorowa ilustracja strony komiksu. Mirmił ma rude włosy i długie rude wąsy, ubrany jest w zbroję; Dobrawa ubrana jest w długą fioletową suknię i różowy kapelusik; Kajko ma czarne włosy, ubrany jest w czarną tunikę, zielone spodnie, na głowie ma czerwoną czapkę; potężny Kokosz ma na sobie różową koszulkę z krótkimi rękawami, czarne spodnie, na czubku jego łysej głowy znajduje się mały hełm. Scena 1. Mirmił, Kajko i Kokosz idą przez wioskę, a Mirmił trzyma szkatułkę. Kajko mówi: "Nie należy ufać tym hultajom zbójcerzom." Lubawa idzie z naprzeciwka i mówi: "Piękna szkatułka! Co zawiera?" Scena 2. Postacie stoją na dworze i przyglądają się szkatułce. Mirmił mówi: "Może zamorskie haczyki na ryby. Może lusterko lub srebrne ostrogi..." Kokosz odpowiada: "Lub zamorską figę z makiem." Scena 3. Mirmił otwiera szkatułkę, z której wydobywa się biały dym. Zdziwiony mówi: "Oj! co to?" Scena 4. Kokosz mówi: "Che, che... A nie mówiłem?" Mirmił odpowiada: "Kha! Kha! Aapsik!! Trochę dymu i nic więcej...".Scena 5. Smutny Mirmił mówi: "Wszystko co przykre zawsze musi spotkać biednego kasztelana". Scena 6. Mirmił siedzi przy drewnianym stole, za nim widać schody i beczkę. Tekst: Doznany zawód wywołał w kasztelanie żal do wszystkich i wszystkiego. Mirmił mówi: „Nikt mnie nie lubi…”. Scena 7. Do siedzącego przy stole Mirmiła podchodzi Lubawa z miską jedzenia i dzbankiem. Lubawa mówi: „Ależ Mirmiłku, to nieprawda! Zjedź kolację i ułóż się do snu. Ranek przyniesie ci lepszy humor”. Scena 8. Siedzący przy stole Mirmił mówi: „Wiem co mówię. Nie tknę jedzenia, a gdy rano umrę z głodu, posadź orchidee na moim grobie". Lubawa odpowiada: „On ciągle swoje…”. Scena 9. Ilustracja przedstawia wioskę nocą. Na niebie widać księżyc. Tekst: "Cały gród pogrążony był w głębokim śnie, jeden tylko kasztelan nie mógł usnąć. Zaczął więc liczyć barany". Z okna domu Mirmiła wydobywa się dymek o treści: „… Trzy tuziny jedenaście, cztery tuziny, cztery tuziny jeden… kopa…”. Scena 10. Mirmił śpi w swoim łóżku. Nad nim widać dymek, w którym widnieje głowa barana. Tekst: Zliczył ich krocie, aż wreszcie zmęczony usnął. Nie był to jednak sen zwyczajny, lecz jego najgorszy gatunek – zmora.
Wielki turniej
Źródło: Janusz Christa, Wielki turniej, 1986, s. 7, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
1
Polecenie 3
Porównaj plansze z komiksu Janusza Christy z prezentowaną wcześniej stroną autorstwa Tadeusza Baranowskiego. Wskaż tę, która bardziej ciebie zaciekawia. Uzasadnij swój wybór.
uzupełnij treść
Polecenie 3
Porównaj historyjki z komiksów Janusza Christy i Tadeusza Baranowskiego. Wskaż tę, która bardziej ciebie zaciekawia.
RtKfs1eI6BG7i
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 12
RIYQk7Lrd7Bpz1
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu podobieństw i różnic między komiksami.
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu podobieństw i różnic między komiksami.
Co jest podobne w komiksach obu autorów, a co je różni?
Obecność humorystycznych akcentów., Postacie ujęte w sposób karykaturalny., Zwielokrotnienie wizerunku głównego bohatera snu w obrębie jednego kadru., Rozdzielenie w graficznym rozplanowaniu planszy rzeczywistości (jawy) i snu., Sposób czasowego ujęcia układu zdarzeń.
Podobieństwa
Różnice
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j000000035B2v27_000tp001
„Relax” - prawdopodobnie najbardziej zasłużony dla upowszechniania komiksu w Polsce magazyn, całkowicie poświęcony tej formie przekazu; w latach 1976–1981 ukazało się w sumie 31 numerów pisma; na jego łamach prezentowało swe prace wielu uznanych polskich twórców komiksu i grafików; oprócz Janusza Christy byli to m.in. Grzegorz Rosiński, Tadeusz Baranowski, Jerzy Wróblewski, Edward Lutczyn, Andrzej Mleczko, Szymon Kobyliński
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
1
Polecenie 4
Opisz planszę z komiksu Tadeusza Baranowskiego przedstawiającą sen Bąbelka.
uzupełnij treść
Wykorzystaj wnioski z wykonanych na lekcji ćwiczeń i własne spostrzeżenia. Zadbaj również o to, by twój opis był uporządkowany (np. według zasady: od ogółu do szczegółu lub od szczegółu do ogółu).
Polecenie 4
Wykorzystując wnioski z wykonanych na lekcji ćwiczeń i własne spostrzeżenia, napisz opowiadanie pod tytułem „Sen Bąbelka”.
R80v7r6Hdd3bs
Miejsce na notatkę ucznia.
Sprawdź, czy umiesz!
R1IbZBaQclaRu
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Krzyżówka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5
Plansza z komiksu Janusza Christy w ostatnim kadrze ukazuje początek sennego koszmaru kasztelana Mirmiła. Zaproponuj dalszy ciąg tej historii. Swój pomysł przedstaw w formie opowiadania lub komiksu.
uzupełnij treść
Polecenie 5
Zapoznaj się z treścią fragmentu komiksu Janusza Christy. Ostatnia scena ukazuje początek sennego koszmaru kasztelana Mirmiła. Zaproponuj dalszy ciąg tej historii. Swój pomysł przedstaw w formie opowiadania.
R1O2SrL4rYLOs
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 6
Zaprojektuj bohatera własnego komiksu. Obok szkicu postaci wykonanego za pomocą zestawu interaktywnych kredek wypisz cechy, jakimi będzie się on charakteryzował.
R1NXjoWKGKdt4
Polecenie 6
Wymyśl własnego bohatera komiksu. Opisz jego wgląd zewnętrzny i wypisz cechy, jakimi będzie się on charakteryzował.