Każdy ma swojego "dusiołka"... - Bolesław Leśmian Dusiołek
Warto wiedzieć!
Nikt w poezji polskiej nie pisał tak jak Bolesław Leśmian. Jego twórczość była oryginalna, niespotykana, wyjątkowa, dlatego spotkała się z niezrozumieniem współczesnych mu pisarzy i krytyków. Jednym z powodów nieprzychylnych recenzji, był język poetycki. Autor chcąc oddać istotę rzeczywistości, tworzył całkiem nowe słowa – tak nietypowe i specyficzne, że literaturoznawcyliteraturoznawcy wprowadzili specjalny termin: „leśmianizmy”.
Bolesław Leśmian (1877‑1937)

Prawdziwe nazwisko Bolesława Leśmiana brzmiało Lesman. Urodził się w zasymilowanejzasymilowanej rodzinie żydowskiej w 1877 roku. Jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych polskich poetów. Tworzył w dwudziestoleciu międzywojennym – okresie obfitującym w interesujące zjawiska poetyckie. Nie wpisał się w żaden nurt, nie podążał za żadną grupą poetycką, ale wypracował osobny i charakterystyczny styl. Twórczość Bolesława Leśmiana została doceniona przez czytelników i krytykę literacką dopiero po II wojnie światowej.
Zdrobnienie powstaje przez dodanie następujących formantów: -ka, -ko, -utki, -nik, -ek, - eńko, -ić, -enie, -eczek.
Na przykład: malutki, kapustka, jabłuszko, matołek, serdeńko, domeczek.
Powstałe w ten sposób słowa niosą ze sobą wartość emocjonalną. Najczęściej mają wyrażać tkliwość i czułość, jednak niekiedy mogą oddawać pogardę lub lekceważenie.
Bolesław Leśmian pragnął oddać rzeczywistość w sposób głębszy, dotrzeć do istoty rzeczy, zjawiska, dlatego wykorzystywał różne sposoby budowania neologizmówneologizmów. Chętnie wykorzystywał w swoich wierszach zdrobnienia, które tworzył przy użyciu różnych formantów np. dusiołek, półbabek, ludzieńki, próchniatka.
Zastanów się, czego się boisz. Porozmawiaj o tym z koleżankami i kolegami w klasie.
Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Bolesława Leśmiana, a następnie wykonaj ćwiczenia.
DusiołekSzedł po świecie Bajdała,
Co go wiosna zagrzała –
Oprócz siebie – wiódł szkapęszkapę, oprócz szkapy – wołuwołu,
Tyleż tędy, co wszędyTyleż tędy, co wszędy, szedł z nimi pospołu.Zachciało się Bajdale,
Przespać upał w upale,
Wypatrzył zezem ściółkę ze mchu popod lasem,
Czy dogodna dla karku – spróbował obcasem.Poległ cielska tobołem
Między szkapą a wołem,
Skrzywił gębę nana bakierbakier i jęzorem mlasnął
I ziewnął wniebogłosy i splunął i zasnął.Nie wiadomo dziś wcale,
Co się śniło Bajdale?
Lecz wiadomo, że szpecąc przystojnośćprzystojność przestworza,
Wylazł z rowu Dusiołek, jak półbabek z łoża.Pysk miał z żabia ślimaczy –
(Że też taki żyć raczy!) –
A zad tylityli, co kwoka, kiedy znosi jajo.
Milcz gębo nieposłuszna, bo dziewki wyłająwyłają!Ogon miał ci z rzemykarzemyka,
Podogonie zaś z łykałyka.
Siadł Bajdale na piersi, jak ten kruk na snopie –
Póty dusił i dusił, aż coś warkło w chłopie!Warkło, trzasło, spotniałospotniało!
Coć się stało, Bajdało?
Dmucha w wąsy ze zgrozy, jękiem złemu przeczy –
Słuchajta, wszystkie wierzby, jak chłop przez sen beczy!SterałSterał we śnie Bajdała
Pół duszy i pół ciała,
Lecz po prawdzie niedługo ze zmorą marudził –
Wyparskał ją nozdrzami, zmarszczył się i zbudził.Rzekł Bajdała do szkapy:
Czemu zwieszasz swe chrapychrapy?
Trzebać było kopytem Dusiołka przetrącić,
Zanim zdążył mój spokój w całym polu zmącić!Rzekł Bajdała do wołu:
Czemuś skąpił mozołu?
Trzebać było rogami Dusiołka postronić,
Gdy chciał na mnie swej duszy paskudę wyłonić!Rzekł Bajdała do Boga:
O, rety – olaboga!
Nie dość ci, żeś potworzył mnie, szkapę i wołka,
Jeszcześ musiał takiego zmajstrować Dusiołka?Źródło: Bolesław Leśmian, Dusiołek, [w:] tegoż, Poezje wybrane, s. 68–70.

Po przeczytaniu ballady Dusiołek Bolesława Leśmiana napisz własnymi słowami, co przydarzyło się głównemu bohaterowi wiersza.
Słownik języka polskiego podaje dwa znaczenia czasownika: bajać:
1. barwnie opowiadać jakieś historie np. baśnie, legendy;
2. mówić coś niezgodnego z prawdą, zmyślać.
Związki frazeologiczne: opowiadać baśnie, snuć opowieści, prawić o czymś, opowiadać niestworzone rzeczy, pleść bez sensu, bajdurzyć, ględzić.
Przeczytaj uważnie definicję czasownika bajać. Wyjaśnij, które znaczenie tego słowa wykorzystał Leśmian w wierszu, tworząc postać Bajdały. Uzasadnij odpowiedź.

Narysuj, jak wyobrażasz sobie Dusiołka.
Słownik języka polskiego podaje wiele znaczeń czasownika dusić:
1. ściskać kogoś za gardło lub zatykać nos i usta, uniemożliwiając oddychanie;
2. utrudniać oddychanie, podrażniać drogi oddechowe;
3. gnieść, przyciskać coś;
4. ukrywać coś lub tłumić w sobie;
5. wymuszać coś od kogoś;
6. gotować coś na wolnym ogniu pod przykryciem, w niewielkiej ilości wody albo w tłuszczu;
dusić się
1. dusić jeden drugiego
2. oddychać z trudem
3. o potrawach: być duszonym
4. czuć się przytłoczonym czymś
duszący (o zapachu): silny, odurzający
Wyjaśnij, kim lub czym jest w wierszu Dusiołek. Jak się zachowuje?
Dokonaj analizy słowotwórczej wyrazu dusiołek będącego neologizmem słowotwórczym.
Bajdała jest reprezentantem kultury ludowej. Śpi w ciągu dnia, łamiąc tym samym porządek, w którym dzień przeznaczony jest na pracę, a noc – na wypoczynek.
Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Dlaczego Dusiołek nęka Bajdałę? Wykorzystaj informacje ze Wskazówki.
Wypisz z wiersza „Dusiołek” neologizmy poetyckie (leśmianizmy).
W dwóch ostatnich wersach wiersza pojawia się czasownik „potworzyć”. Określ, jakie znaczenia można rozpoznać w tym słowie.
Wyjaśnij, czego symbolem może być Dusiołek.
Przeczytaj dwa ostatnie wersy wiersza i odpowiedz na pytanie: O co ma pretensje Bajdała do Boga?
Czy Stwórca odpowiada Bajdale? Jak ci się wydaje, dlaczego? Porozmawiajcie w klasie o problemie zła na świecie.
Ballada
Ballada jest gatunkiem literackim łączącym cechy trzech rodzajów literackich: liryki, epiki i dramatu. Wykorzystuje motywy fantastyczne i ludowe. Opowiada o wydarzeniach dziwnych i zagadkowych, sposób ujęcia tematu cechuje ludowa naiwność i prostota. Jednowątkowa fabuła zwykle jest wzbogacona partiami dialogowymi. W warstwie językowej ballada operuje typowymi środkami poetyckimi: epitetami, porównaniami, powtórzeniami. Często pojawiają się zapożyczenia z języka potocznego czy gwary wiejskiej.
Sprawdź, czy umiesz!
Leśmianowskie światy zaludniają niezwykłe istoty - Topielec, Srebroń i wiele innych. Na podstawie wiersza opisz postać Dusiołka lub innego osobliwego bohatera z wybranego utworu poety.
Jaka jest filozoficznafilozoficzna wymowawymowa wiersza Leśmiana? Czy każdy z nas ma swojego „dusiołka”? Przedstaw własne refleksje i przemyślenia na ten temat w formie notatki.
Słownik
(gr. ballo - miotać się, wł. ballare - tańczyć) gatunek literacki pochodzenia ludowego, obejmujący teksty o charakterze epicko‑lirycznym, łączący cechy trzech rodzajów literackich: liryki, epiki i dramatu. Posiada stałe cechy charakterystyczne: tematem ballad są wydarzenia dziwne i zagadkowe, sposób ujęcia tematu cechuje naiwność i prostota, w balladach występuje jednowątkowa fabuła wzbogacona partiami dialogowymi. W warstwie językowej ballada operuje typowymi środkami poetyckimi: epitetami, porównaniami, powtórzeniami
nauka zajmująca się rozważaniami na temat sensu ludzkiego istnienia, źródeł poznania, miejsca człowieka w świecie
historyk, badacz literatury
neo z łaciny oznacza nowy, logos - słowo, neologizm, to nowo utworzone słowo
pojęcie, przedmiot, znak itp. mające jedno znaczenie dosłowne i większą liczbę znaczeń ukrytych
to, co można z czegoś wnioskować
przejąć cechy, obyczaje i kulturę jakiejś społeczności
Źródło:
https://zpe.gov.pl/a/przeciw-nicosci-czyn-i-poryw-ku-innemu-swiatu/DW7fNUY40
https://zpe.gov.pl/a/wprowadzenie/DUlCWH8Q2


