RPdkYlrfossS7
Kolorowa ilustracja przedstawia w dużym zbliżeniu rozpostarte strony książki na niebieskim tle.

Neologizmy i ich rodzaje

Karty książki
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Wyrazy „rodzą się” i „umierają”. Narodziny wyrazów dostrzec można w poezji, języku potocznym, a także w każdej rozwijającej się dziedzinie życia, w której powstają nowe przedmioty, zjawiska, pojęcia, sytuacje. Wiele wyrazów się starzeje, przestają być stosowane przez użytkowników języka, odchodzą w niepamięć razem z przedmiotami i pojęciami, których były nazwami. W polszczyźnie funkcjonują też takie wyrazy, których nie używamy na co dzień, bowiem przynależą one do języka literatury.

Słowniki języka polskiego notują tysiące rozmaitych słów. Wśród nich znajdują się powszechnie znane i używane w codziennej komunikacji. Określamy je mianem słownictwa ogólnego. Obok niego w języku funkcjonują wyrazy o ograniczonym zasięgu, np. terminy naukowe, archaizmy, neologizmy czy słownictwo charakterystyczne dla języka poezji.

Co oznacza pojęcie neologizm?

Neologizm jest nowym elementem językowym w jakimś języku. Pojęcie to odnosi się do wyrazów, związków frazeologicznych i form gramatycznych. Niektóre neologizmy upowszechniają się, to znaczy, że zaczynają być stosowane przez liczniejszą grupę osób, w większej liczbie tekstów, inaczej mówiąc – wchodzą na stałe do języka ogólnego. Tego typu neologizmami są m.in. wyrazy „wyobraźnia” (zastąpiła pochodzącą z łaciny „imaginację”), „śmigowiec”, „pomnik”, „komputer”, „zmywarka” oraz frazeologizmy „pirat drogowy” lub „wczasy pod gruszą”.

Szczególnym rodzajem neologizmów są wyrazy, którym nadaje się nowe znaczenie – nazywamy je neosemantyzmami, np. „okno” to nie tylko oszklony otwór w ścianie, ale również termin informatyczny. Neologizmy pojawiają się w stylu naukowym, potocznym (tworzą je głównie dzieci i młodzież), w prasie i literaturze pięknej, na przykład w utworach Stanisława Lema, Bolesława Leśmiana, Juliana Tuwima lub Mirona Białoszewskiego.

Zapoznaj się z fragmentami tekstu prof. Haliny Zgółkowej i wykonaj ćwiczenia.

Halina Zgółkowa Nowe słowa - nowe światy

Błędy są nieświadomymi, wynikającymi z niewiedzy naruszeniami reguł, a neologizmy są wynikiem świadomej twórczości, nazywania czegoś dotychczas nienazwanego albo nazwaniem tego czegoś w sposób celowo oryginalny, odświeżający język. Jeśli się upowszechnią – wzbogacą go.

„Nowe słowa” to z greckiego „neologizmy”. Są bardzo ciekawe
i ważne w posługiwaniu się językiem [...]. W kontekście neologizmów niepokoi zwłaszcza pytanie: czy neologizmy są [...] błędami? Tu przyjmę, że są to innowacje, które ubarwiają język
i pokazują potencjalne słowa oraz zwroty. Niektóre się upowszechniają i trafiają do powszechnego użycia, a potem do słowników. Tak na przykład w XIX w. stworzono polską terminologię chemiczną i utworzono sztucznie tlen wodór, ołów, siarka itd.

[...]

Neologizm to nowy element w języku o postaci nowego słowa, kilkuwyrazowej frazy, niestandardowej formy gramatycznej
(np. fleksyjnej), wreszcie nowe znaczenie starego wyrazu. Potrzeby wprowadzania neologizmów bywają różne. Poeci budują nowe światy wymagające nowych słów. Specjaliści potrzebują słów dla nazwania – na przykład – substancji chemicznych lub elementów techniki komputerowej i elektronicznej. Natomiast dzieci chętnie tworzą je, aby „poprawić” język dorosłych, uczynić go bardziej „logicznym”, ekonomicznym, analogicznym
(np. poeciarz lub [jeden] spodń). Czynią to zresztą bardzo świadomie. [...] np. dlaczemu, nanibowy, dziadekpra.

zgol_1 Źródło: Halina Zgółkowa, Nowe słowa - nowe światy, „Polonistyka”, dostępny w internecie: https://www.czasopismopolonistyka.pl/artykul/nowe-slowa-nowe-swiaty [dostęp 30.11.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R18nX6rLbq3Eg
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4uHhppHRud3k
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne. Należy dopasować podane neologizmy do wyjaśnienia ich znaczenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwrwTG9GqOEQj
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować słowa - neologizmy i wyrazy, które nie są neologizmami i przypisać je do odpowiednich pól.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wymień trzy przykłady neologizmów chętnie używanych przez młodzież lub przez nią wymyślonych.

RHPWfzRJfZWbH

Zapoznaj się z treścią animacji, a następnie wykonaj polecenia.

Rsnut09njoxP6
Animacja opowiada o powstawaniu neologizmów. Na animacji widzimy słowa pojawiające się na planszy, a także postaci ludzkie (chłopiec, dziecko) i przedmioty (mikrofon, radio, budynek banku, pomnik).
Polecenie 2

Zredaguj krótki dialog, w którym użyjesz neologizmów obiegowych.

R14m7sFXSF1Mb
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 3

Obejrzyj uważnie animację i wypisz rodzaje neologizmów wraz z przykładami. Podaj również własne przykłady.

R110U2tsHUpY5

Zapoznaj się z tekstem wiersza „Reforma słów” i wykonaj ćwiczenia.

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Reforma słów

Ja, kochająca polską mowę,

widzę w niej z bólem braków dużo…

i choć niejedni się oburzą,

wprowadzę w nią

reformy nowe.

W wyrazach głębszy sens odkrywam,

odkurzam sekret

dawnych znaczeń,

aby ta mowa, wiecznie żywa,

brzmiała wciąż piękniej,

wciąż inaczej!

Więc RZECZOWNIKIEM zwę tragarzatragarztragarza,

a SZATANAMI

zwykłych krawców.

Wyrazem BACHOR zaś wyrażam

BachaJan Sebastian BachBacha najlepszych wykonawców.

Rozwód powinien brzmieć:

WESELE,

a złodziej — jakżeż, jak nie

BUCHAJbuchaćBUCHAJ?

WIERZBĄ znów wiarę zwę nieśmiele,

słowo: PASIBRZUCHpasibrzuchPASIBRZUCH znaczy: kucharz.

HYCEL: — skoczek,

MASZTALERZmasztalerzMASZTALERZ: — lokaj,

BARAN: — atleta w barach tęgi,

KOSZULE: — panny te urocze,

które koszami dają cięgicięgicięgi.

PRAŁATprałatPRAŁAT

— piorący syna ojciec:

(tak mowę się udoskonala! )

a żonę, gdy na bale chodzić

pragnie za wiele —

zowię: BALAST.

CHORĄŻY: — pacjent,

PROSIĘ: — żebrak,

a słowo BOA

tchórz oznacza.

Słowo: kominiarz w PIECUCHpiecuchPIECUCH przebrać

zdążyłam, szczęściem, jeszcze na czas.

PODRÓŻ jest to, co podrożało,

KRAJCZYMkrajczyKRAJCZYM

zowię patriotę.

WYJAZD: psa na łańcuchu żałość,

a CŁO — nie powiem, mniejsza o to!

Tę, która płacze, nazwę BECZKA —

a SKORKIEM znów: motocyklistę —

snoba — CHRABĄSZCZEM zwijmy raczej,

MATNIĄmatniaMATNIĄ

poród, oczywiście.

NALEŚNIK

zamiast leśniczego —

brzmi apetycznie,

w pamięć wrasta,

zaś rozrzutnika bezwstydnego

zwę WYDRWIGROSZEMwydrwigroszWYDRWIGROSZEM

no i basta.

KRYTYK:

bezpiecznie kryty człowiek,

POCIĘGLEpocięgielPOCIĘGLE

nazwę konduktorów,

BRAT — jednym słowem — ten, co bierze!

SAMIEC: pustelnik z głębi boru.

I tak nocami, wieczorami,

projekt

reformy słów układam,

pracuję — wyczerpana, blada,

lecz zbożniezbożniezbożnie!

to przyznajcie sami! 

wpis_01 Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Reforma słów, [w:] tejże, Poezje, t. 2, wybór Matylda Wiśniewska, Warszawa 1958, s. 387–389.
R1b1MccwOv8b5
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na połączeniu neologizmów z wiersza z ich znaczeniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ROdqJBk9mW2iK
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na połączeniu wyrazów z ich znaczeniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
R1ZIysX3G1fRX
Uzupełnij treść poniższego mema. Stwórz dialog po między babcią i wnuczką, w którym babcia używa niezrozumiałego dla wnuczki archaizmu, a wnuczka posługuje się młodzieżowym neologizmem.
Mem
Źródło: Pixabay, Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RggEnysyHT1Pr
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 4

Ułóż zabawny dialog pomiędzy babcią i wnuczką, w którym babcia używa niezrozumiałych dla wnuczki archaizmów, a wnuczka posługuje się młodzieżowymi neologizmami.

R1SHNSqHyzOTh
Miejsce na odpowiedź

Neologizmy w literaturze sience fictionsience fictionsience fiction

Neologizmy są nieodłącznym elementem literatury sciencesience fictionscience fictionsience fictionfiction. Łączą w sobie to, co znane współczesnemu czytelnikowi i to, co jest przynależne przyszłości. W twórczości Stanisława Lema stały się przedmiotem badań wielu językoznawców i teoretyków literatury. Badacze ci dokonywali dokładnej analizy poszczególnych pojęć oraz szukali odpowiedzi na pytanie, jakie jest ich znaczenie w kontekście danego utworu.

W jego tekstach na neologizm zwykle składają się dwa elementy, które nie pasują do siebie pod względem przynależności czasowej. W Bajkach robotów pisarz łączy pojęcia, które przynależą do różnych czasów, epok (zarówno historycznych, jak i fikcyjnych) np.: elektrycerz, elektrosmok, cybermata.

sience fiction
Stanisław Lem Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła

Król Poleander Partobon, władca Kybery, był wielkim wojownikiem, a że metodom strategiistrategiastrategii nowoczesnej hołdowałhołdowaćhołdował, cenił nade wszystko cybernetykęcybernetykacybernetykę jako sztukę wojenną. Królestwo jego roiło się od maszyn myślących, bo Poleander rozmieszczał je wszędzie, gdzie tylko mógł. […]

Pięknie było na planecie, bo król nie tylko dekretamidekretdekretami nakazywał to, co istniało dawniej, cybernetycznie doskonalić, ale i nowe całkiem wprowadzał ustawami porządki. Tak więc produkowano w jego królestwie cyberaki i cyberosy brzęczące, a nawet cybermuchy. Szumiały na planecie cybergąszcze cybergajów, śpiewały cyberszafy i cybergęśle – a oprócz tych urządzeń cywilnychcywilnycywilnych dwakroć więcej wojskowych, ponieważ król bitnym był niezmiernie dowódcą. Miał on w podziemiach pałacowych strategicznąstrategiastrategiczną maszynę cyfrową, niezwykłej wprost waleczności. Miał i pomniejsze, poza tym dywizjedywizjadywizje cyberkaemów, ogromne cybermaty i wszelakiej innej broni, jak również prochu, pełne zbrojownie. Ta jedna tylko doskwierała mu bieda, od której wielce cierpiał, że nie miał żadnych zgoła przeciwników ani wrogów i nikt nie chciał w żaden sposób na państwo jego napaść, w czym by się niechybnie straszliwa odwaga królewska, umysł strategiczny, jak również nadzwyczajna zgoła skuteczność cyberbroni zaraz objawiły. W braku wrogów i napastników prawdziwych kazał król budować inżynierom swoim sztucznych, i z nimi boje wiódł, a zawsze zwycięskie. Że to były prawdziwie straszne pochody i bitwy, niemało szwankuszwankszwanku cierpiała na tym ludność. Poddani szemrali, gdy już zbyt wiele cyberwrogów niszczyło ich osady i grody, kiedy syntetycznysyntetycznysyntetyczny nieprzyjaciel płynnym ogniem ich polewał […].

Aż znudziły się królowi gry wojenne na planecie i dalej postanowił sięgnąć. […] Miała jego planeta wielki Księżyc, pustynny całkiem i dziki […]. Jakoż zbudowali inżynierowie królewscy wyborną maszynę cyfrową na Księżycu, która miała z kolei natworzyć wojsk wszelkich a broni samopalnej. Król zrazu tak i owak dzielność maszyny próbował; raz zaś nakazał jej telegraficznietelegraficznietelegraficznie, aby elektroskoku dokonała: był bowiem ciekaw, czy prawdą jest, co mówili inżynierowie, że machina ta umie wszystko. Jeśli wszystko umie — tak pomyślał — to niech skacze. Wszelako treść depeszydepeszadepeszy uległa drobnemu zniekształceniu i maszyna otrzymała rozkaz, iż nie elektroskok, lecz elektrosmok ma przez nią zostać wykonany; i jak najlepiej umiała — wypełniła polecenie.

lem_1 Źródło: Stanisław Lem, Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła, [w:] Stanisław Lem, Bajki robotów, Kraków 2000, s. 52.
dywizja
strategia
hołdować
cybernetyka
dekret
depesza
telegraficznie
syntetyczny
szwank
cywilny
R1Q5wWaOhipKZ
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tabelę, wpisz rzeczowniki, utwórz neologizmy, a dowiesz się, jak pisarz tworzył nowe wyrazy.
Źródło: opracowanie ORE, licencja: CC BY 3.0.
R12rrO8yFhJog
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pary opisu ze związkiem frazeologicznym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

R1VVxUiwG0cty
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na przenoszeniu elementów do odpowiednich miejsc w tabeli.
Źródło: opracowanie ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wyjaśnij pochodzenie podanych neologizmów występujących w poezji Bolesława Leśmiana:

najdalszość, zmorowanie, bezżałoba, bezrozumie, niepojętność, nieodpadło, bezcel, bezbożyna, bezdeń, bezświt, bylejaczyć, zniszczota.

R1S12WglAVBEj
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Wymień 5 neologizmów związanych z rozwojem techniki.

R10fWIHWaYPVj
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9

Utwórz własny neologizm frazeologiczny.

R1YzrZL5z94Po
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RBVZk4DZRTAvl
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Wyjaśnij, jaki jest twój stosunek do nowych pojęć, wyrażeń.

Co słowo: śpiulkolot mówi o otaczającym nas świecie? Skąd się wziął ten wyraz? Czy wiesz, co on oznacza?

Co oznacza słowo odciszyć się? Jak na powstanie tego czasownika wpłynęła sytuacja związana z pandemią i zastosowanie nowych technologii do wirtualnych spotkań?

Podyskutuj o tym w klasie.

RJexZsiOAO3Nl

Słownik

archaizmy
archaizmy

wyrazy, związki frazeologiczne, konstrukcje składniowe, które wyszły z użycia

buchać
buchać

rozprzestrzeniać się w sposób gwałtowny

cięgi
cięgi

mocne bicie

Jan Sebastian Bach
Jan Sebastian Bach

wybitny niemiecki kompozytor tworzący w XVIII w.

krajczy
krajczy

urzędnik dworski mający obowiązek krajania potraw na stół królewski

matnia
matnia

pułapka na zwierzęta; potocznie: sytuacja bez wyjścia

masztalerz
masztalerz

pracownik stadniny, sprawujący pieczę nad końmi

pasibrzuch
pasibrzuch

osoba leniwa, która myśli tylko o tym, żeby się najeść

piecuch
piecuch

człowiek wrażliwy na zimno, lubiący przebywać w ciepłych pomieszczeniach

pocięgiel
pocięgiel

pasek rzemienny, za pomocą którego szewc przytrzymuje nogą naprawiany but

prałat
prałat

wyższy dostojnik sprawujący władzę kościelną

tragarz
tragarz

człowiek zajmujący się przenoszeniem ciężkich przedmiotów, np. bagaży

wydrwigrosz
wydrwigrosz

osoba wyłudzająca od kogoś pieniądze

zbożnie
zbożnie

po bożemu, z szacunkiem