R1MK9s5Jl5qIi
Kolorowa fotografia przedstawia drewnianą podłogę, na której dookoła poukładane zostały różne przedmioty. U góry, pośrodku zdjęcia stoi zielona maszyna do pisania, a obok niej, po prawej stronie, otwarty notatnik. Tuż przy notatniku znajduje się ołówek, a dalej gumka do ścierania i kałamarz. Po lewej stronie maszyny do pisania leży książka o zielonej obwolucie, obok niej szyszka, dalej okulary o czarnych oprawkach i kawałek białej kartki papieru.

Zostań szkolnym dziennikarzem!

Biurko dziennikarza
Źródło: domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Zawód dziennikarza nie należy do łatwych, wymaga odpowiedniego wykształcenia oraz predyspozycji. Dziennikarz musi dbać o aktualność i wiarygodność przekazywanych wiadomości. Jednym z bardzo popularnych gatunków dziennikarskich jest wywiad.

1
Polecenie 1

Przygotuj pięć pytań do swojego idola, które mógłbyś/mogłabyś zadać mu jako dziennikarz szkolnej gazetki.

uzupełnij treść

Zanim sam przeprowadzisz rozmowę z ciekawą osobą, zapoznaj się z poetyckim wywiadem autorstwa Wisławy Szymborskiej.

Wisława Szymborska20121923
R9xINPfEa2Dmq
Portret Wisławy Szymborskiej
Źródło: Mariusz Kubik, licencja: CC BY 3.0.

Wisława Szymborska

– polska poetka, felietonistka, tłumaczka. W 1996 roku otrzymała Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Do najbardziej znanych wierszy Szymborskiej należą: Nic dwa razy, Kot w pustym mieszkaniu, Cebula.

Wywiad z AtroposWisława Szymborska
Wisława Szymborska Wywiad z Atropos

Pani Atropos?

Zgadza się, to ja.

Z trzech córek Konieczności
ma Pani w świecie opinię najgorszą.

Gruba przesada, moja ty poetko.
Kloto przędzie nić życia,
ale ta nić jest wątła
nietrudno ją przeciąć.
Lachezis prętem wyznacza jej długość.
To nie są niewiniątka.

A jednak w rękach Pani są nożyce. 

Skoro są, to robię z nich użytek.

Widzę, że nawet teraz, kiedy rozmawiamy...

Jestem pracoholiczką, taką mam naturę.

Czy nie czuje się Pani zmęczona, znudzona,
senna przynajmniej nocą? Nie, naprawdę nie?
Bez urlopów, weekendów, świętowania świąt,
czy choćby małych przerw na papierosa?

Byłyby zaległości, a tego nie lubię.

Niepojęta gorliwośćgorliwośćgorliwość.
I znikąd dowodów uznania,
nagród, wyróżnień, pucharów, orderów?
Bodaj dyplomów oprawionych w ramki?

Jak u fryzjera? Dziękuję uprzejmie.

Czy Pani ktoś pomaga, jeśli tak to kto?

Niezły paradoksparadoksparadoks - właśnie wy, śmiertelni.
DyktatorzydyktatorDyktatorzy przeróżni, fanatycyfanatykfanatycy liczni.
Choć nie ja ich popędzam.
Sami się garną do dzieła.

Pewnie i wojny muszą Panią cieszyć,
bo duża z nich wyrękawyrękawyręka.

Cieszyć? Nie znam takiego uczucia.
I nie ja do nich wzywam,
nie ja kieruję ich biegiem.
Ale przyznaję: głównie dzięki nim
mogę być na bieżąco.

Nie szkoda Pani nitek przeciętych zbyt krótko?

Bardziej krótko, mniej krótko -
to tylko dla was różnica.

A gdyby ktoś silniejszy chciał pozbyć się Pani
i spróbował odesłać na emeryturę?

Nie zrozumiałam. Wyrażaj się jaśniej.

Spytam inaczej: ma Pani ZwierzchnikazwierzchnikZwierzchnika?

... Proszę o jakieś następne pytanie.

Nie mam już innych. 

W takim razie żegnam.
A ściślej rzecz ujmując...

Wiem, wiem. Do widzenia.

SL Źródło: Wisława Szymborska, Wywiad z Atropos, [w:] tejże, Dwukropek, Kraków 2005, s. 25–27.
Ważne!

Według podań mitologii greckiej Kloto, Lachezis i Atropos były trzema siostrami, które decydowały o ludzkim przeznaczeniu. Kloto przędła nić ludzkiego życia, Lachezis odmierzała jej długość, zaś Atropos przecinała nić, co równoznaczne było ze śmiercią człowieka. Boginie decydowały nie tylko o długości ludzkiego życia, ale także o szczęściu i nieszczęściu, które mają człowieka spotkać na jego drodze życia.
Mojry – boginie życia i śmierci, znały przyszłość ludzi, ale także bogów. Nie podlegały rozkazom nawet samego Zeusa, który był najważniejszym bogiem olimpijskim i władcą świata.

Ruq34tKYsfdYS
Trzy greckie boginie przeznaczenia: Kloto, Lachezis i Atropos
Źródło: domena publiczna.
RdiRRwCgDLXuU
Ćwiczenie 1
ćwiczenie interaktywne - uzupełnianie zdań na podstawie wiersza.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Opisz nastrój panujący w wierszu.

R1HyHYyYOto7A
(Uzupełnij).
Rc6g37vTLvSQv
Ćwiczenie 3
Na podstawie wiersza oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz Prawda, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo Fałsz – jeśli jest fałszywe. Rozmowa bohaterek ma oficjalny charakter. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mojra twierdzi, że ludzie ułatwiają jej pracę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wypełniając swoje obowiązki, Atropos miewa wyrzuty sumienia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RrwHzfwswINgP
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie interaktywne - dopasowywanie do przytoczonych cytatów cech bohaterki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wskaż, w jakim znaczeniu zostały użyte podkreślone w wypowiedziach Antropos wyrazy.

RYFrBDZdKjrKG
Ćwiczenie interaktywne - poprawne wskazywanie znaczenia słów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RNHUPBAPpuA8i
Ćwiczenie interaktywne - poprawne wskazywanie znaczenia słów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rmrg86HBIqQde
Ćwiczenie interaktywne - poprawne wskazywanie znaczenia słów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RGTAXO49OzoXD
Ćwiczenie 6
Dopasowywanie nazw środków stylistycznych do właściwych cytatów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Uporządkuj podane wyrazy według zakresu znaczeniowego - od najszerszego do najwęższego.

RUFd0m3bUc0Ny
Ćwiczenie interaktywne - uszeregowanie wyrazów w zależności od zakresu znaczeniowego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R18zNydRF3VAv
Ćwiczenie interaktywne - uszeregowanie wyrazów w zależności od zakresu znaczeniowego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rdt2e7hDmnPMG
Ćwiczenie interaktywne - uszeregowanie wyrazów w zależności od zakresu znaczeniowego.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Zastanów się, jak mogłaby przebiegać rozmowa z pozostałymi Mojrami – Kloto i Lachezis. Przeprowadź z nimi wywiad. Odpowiedz na poniższe pytania.

RLy5Q3EvagVYy
. Co Pani czuje przędząc nić ludzkiego życia? (Uzupełnij) Dlaczego nić, którą Pani przędzie ludzkie życie jest wątła i nietrwała? Czy myślała kiedyś Pani o zmianie nici na bardziej solidną? (Uzupełnij) Czy nie żal Pani patrzeć na nici przecinane zbyt krótko? (Uzupełnij).
RDcnAw8QURg9b
(Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 9

Wyobraź sobie, że jesteś publicystą, który przygotowuje się do rozmowy ze znanym politykiem/działaczem społecznym z twojego regionu. Przygotuj zestaw pytań, które chciałbyś mu zadać.

RN7TZXP9UZ86N
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przeprowadź wywiad z wybranym bohaterem lektury szkolnej. Przed przystąpieniem do pracy zaplanuj temat wywiadu i stwórz listę nietypowych, ciekawych, zaskakujących pytań. Pamiętaj, aby na początku spotkania przedstawić osobę, z którą będziesz przeprowadzać wywiad. Z kolei na zakończenie rozmowy podziękuj za poświęcony czas i ciekawą rozmowę.

R8l4vZCELzdii
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Przygotuj się do przeprowadzenia wywiadu z uczennicą lub uczniem z twojej szkoły, np. sportowcem, laureatem olimpiady naukowej. Najpierw zaproponuj rozmowę i umów jej termin, następnie przygotuj pytania, które zadasz swojemu gościowi. Zapisz przebieg wywiadu, a następnie autoryzuj go (pokaż swojemu rozmówcy i poproś o potwierdzenie jego/jej słów).

R1QBP1XcL2tpn
Miejsce na notatkę ucznia.

Słownik

gorliwość
gorliwość

wykazywanie w czymś dużo pilności i zapału

paradoks
paradoks

sprzeczne twierdzenie

dyktator
dyktator

osoba mająca absolutną władzę w państwie; osoba narzucająca innym swoje zdanie

fanatyk
fanatyk

osoba żarliwie wyznająca jakąś ideę lub religię, skrajnie nietolerancyjna w stosunku do zwolenników innych poglądów

ten, kto ma nad kimś władzę

wyręka
wyręka

wyręczenie kogoś w jakiejś pracy

zwierzchnik
zwierzchnik

ten, kto ma nad kimś władzę