Zdjęcie przedstawia zieloną dżunglę. Widoczne są niskie, zielone krzewy, a spośród nich wyrastające wysokie drzewa. Górna część zdjęcia ukazuje korony drzew przysłonięte szarą mgłą.
Zdjęcie przedstawia zieloną dżunglę. Widoczne są niskie, zielone krzewy, a spośród nich wyrastające wysokie drzewa. Górna część zdjęcia ukazuje korony drzew przysłonięte szarą mgłą.
Jak powstaje film?
Dżungla
Źródło: pexels, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Księga dżungliRudyarda KiplingaRudyard KiplingRudyarda Kiplinga opowiada historię chłopca, MowgliegoMowgliMowgliego. Zostaje on jedynym z dzieci wilczej rodziny i zaprzyjaźnia się z panterą BagheerąBagheeraBagheerą i niedźwiedziem BalooBalooBaloo. Utwór doczekał się wielu adaptacji filmowychadaptacja filmowaadaptacji filmowych. Na ekrany kin trafił po raz pierwszy już w 1942 roku i odniósł wielki sukces. Nakręcony wówczas film fabularnyfilm fabularnyfilm fabularny nie przedstawiał dokładnie wydarzeń z książki. W 1967 roku powstał film animowanyfilm animowanyfilm animowany, w którym pojawiły się postacie nieobecne w książce, a niektóre wątki zostały zmienione.
Rzeczownik adaptacja pochodzi z języka łacińskiego (łac. adaptare) i oznacza: przystosowywać. Słownik języka polskiego podaje następującą definicję tego słowa:
Rudyard Kipling
czytaj: radjar kilpin
Słownik języka polskiego
adaptacjaż I, DCMs. ~ści; lmD.~cji (~cyj) 1.«przystosowanie do innego użytku, przerobienie dla nadania innego charakteru, zwłaszcza utworu literackiego, budynku; utwór literacki w ten sposób przystopowany»: Adaptacja filmowa, radiowa, sceniczna, telewizyjna. Adaptacja powieści do wystawienia na scenie. Adaptacja dzieła do użytku szkolnego. Adaptacja budynku mieszkalnego na biuro. 2. biol. «dziedziczne zmiany budowy i funkcji organizmów, korzystne dla zachowania gatunku w danym środowisku, utrwalane w toku ewolucji»: Zdolność adaptacji. 3. psych. «przystosowanie się do nowego środowiska społecznego, do nowych warunków; także: zmniejszenie odczuwania określonych bodźców wskutek ich długotrwałego działania»: Adaptacja społeczna, zawodowa. Proces adaptacji.
slow_1 Źródło: Słownik języka polskiego, t. 1, red. Mieczysław Szymczak, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1993, s. 7.
Polecenie 1
Wyszukaj w słowniku języka polskiego i zapisz definicje wyrazów: adaptacyjny, adaptator, adaptować, adaptować się.
Rmp7LnJLqb1WK
adaptacyjny
RVdoaCRwuDsJU
adaptator
RDx8B3v8di4to
adaptować
RnfJjQxUCC9FZ
adaptować się
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z poniższą tabelą zawierającą wykaz adaptacji filmowych powieści „Księga dżungli”.
film aktorski, który bazuje na treściach książki; budzące zachwyt efekty specjalne
Zoltan Korda
czytaj: zoltan korda
Walt Disney
czytaj: łolt disnej
Stephen Sommers
czytaj: stiwen samers
Jon Favreau
czytaj: dżon fawru
Polecenie 2
Zapoznaj się z wybraną adaptacją filmową powieści pt. Księga dżungli. Opisz swoje wrażenia.
RczEPkdctOkTD
Miejsce na notatki ucznia.
Ważne!
Ekranizacja to wierne, bez żadnych zmian, przeniesienie treści książki na ekran. Autorzy ekranizacji koncentrują się na dostosowaniu filmowych środków do odtworzenia stylu i klimatu książki. Przykładem może być ekranizacja Zemsty Aleksandra Fredry (2002 r.) w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Nie należy tego terminu mylić z adaptacją filmową, która zwykle różni się od literackiego pierwowzoru. Reżyser, tworząc dzieło filmowe na podstawie książki, tworzy własną wizję tekstu, może dodawać, zmieniać wątki lub postacie. Przykładem adaptacji filmowej jest Hobbit: Niezwykła podróż (2012 r.) Petera JacksonaPeter JacksonPetera Jacksona.
Peter Jackson
czytaj: piter dżekson
R1GAypBB3PT1V
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1cxCOdk7kgaH
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Adaptacja
Zapoznaj się z zamieszoną poniżej animacją pt. „Adaptacja filmowa powieści” i wykonaj polecenia.
RZgMBPC8FWa2q
W animacji omówiony został temat adaptacji filmowej powieści. Wyszczególniono kilka zabiegów, stosowanych przez reżysera, dzięki którym realizuje on scenariusz filmowy.
W animacji omówiony został temat adaptacji filmowej powieści. Wyszczególniono kilka zabiegów, stosowanych przez reżysera, dzięki którym realizuje on scenariusz filmowy.
W animacji omówiony został temat adaptacji filmowej powieści. Wyszczególniono kilka zabiegów, stosowanych przez reżysera, dzięki którym realizuje on scenariusz filmowy.
Polecenie 3
Wymień dwa przykłady znanych ci adaptacji filmowych lektur oraz rozważ, czy są one wierne oryginałowi.
RGF2pFC7UmRST
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 4
Zaproponuj utwór literacki, który powinien zostać zekranizowany. Uzasadnij swoje zdanie.
RwpynTh06aVsm
Miejsce na notatki ucznia.
R1POPiURjbyDb
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Efekty specjalne w Księdze dżungli
Filmowa adaptacja JonaFavreauJonaFavreauFavreauFavreau z 2016 wykorzystuje nowoczesne technologie, by stworzyć realistyczny obraz dżungli i jej mieszkańców. W filmie występuje jeden aktor, pozostałe postacie są stworzone przez grafików. Twórcy połączyli różne techniki: CGICGICGI i motion capturemotioncapturemotion capture, aby widz poczuł się, jakby naprawdę oglądał przygody MowgliegoMowgliMowgliego wśród najrozmaitszych zwierząt.
Rsv1cOY766v8r
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwGjtoudLiiQw
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
Wybierz z poprzedniego ćwiczenia dowolną scenę, w której zastosowano efekty specjalne i wyjaśnij, dlaczego ich wykorzystanie było konieczne.
R10mdMexdpkfg
Efekty specjalne to obrazy trikowe tworzone komputerowo w studiu filmowym. Zastanów się, dlaczego scena nie mogłaby powstać bez efektów specjalnych.
Stworzenie sceny, w której mężczyzna czyta książkę, siedząc na nieistniejącym krześle i unosząc się metr nad ziemią, byłoby niemożliwe bez efektów specjalnych, ponieważ ludzie nie potrafią latać.
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej fragmentem powieści „Księga dżungli”, a następnie wykonaj ćwiczenia.
RudyardKiplingKsięga dżungli
Pewnego bardzo ciepłego wieczoru o godzinie siódmej zbudził się Ojciec Wilk, zażywający całodziennego wypoczynku wśród wzgórz SeeoneeSeeoneeSeeonee. […] I już miał wskoczyć na zbocze wzgórza, gdy jakiś mały cień z puszystym ogonem przeszedł przez próg i zajęczał:
– Niech ci sprzyja szczęście Wodzu Wilków […]. Był to szakalszakalszakalTabaquiTabaquiTabaqui, pieczeniarzpieczeniarzpieczeniarz i lizus. […]
– Shere KhanShere KhanShere Khan, który jest Olbrzymi, zmienił łowiskołowiskołowisko. W ciągu najbliższego miesiąca będzie polował pośród naszych gór. Sam mi o tym opowiadał.
Shere Khan (o przydomku Lungri – Kuternoga) był to tygrys, który przemieszkiwał o 20 milmilamil opodal, nad brzegami Wajngangi. – Wara! – szczeknął gniewnie Ojciec Wilk. – Według Praw Dżungli nie wolno mu bez stosownego ostrzeżenia zmieniać siedziby. […]
– Pst! Nie na bawołu ani antylopę poluje on dzisiejszej nocy – odpowiedziała Matka Wilczyca. – On poluje na Człowieka. […] Prawo dżungli, które niczego nie nakazuje bez powodu, zabrania wszelkim zwierzętom zjadać Człowieka […]. Istotna przyczyna leży w tym, że zabijanie ludzi pociąga za sobą prędzej czy później nadejście białych ludzi, siedzących na słoniach i zbrojnych w strzelby, oraz setek brunatnych ludzi z gongamigonggongami, rakietami i pochodniami. Cierpi na tym wszystko, co żyje w dżungli. Ale zwierzęta w rozmowach z sobą podają inną przyczynę: oto Człowiek jest najsłabszym i najbardziej bezbronnym ze wszystkich istot żyjących, więc czynienie mu krzywdy nie licowałobylicowaćlicowałoby z honorem myśliwca. […]
Krzaki w gęstwinie zaszeleściły z cicha. Ojciec Wilk przypadł plackiem do ziemi, gotów poderwać się w każdej chwili.
RRAHRZKPUFrt21
Ilustracja przedstawia dzikie zwierzęta. W prawym, górnym rogu widoczna jest głowa tygrysa, który dziko spogląda na wilka stojącego na wprost tygrysa. W tle widoczny jest drugi, najeżony wilk, który stoi przy małych wilczętach, które stłoczone są wokół małego chłopca. Ilustracja jest czarno‑biała.
Ilustracja z książki „Księga dżungli”
Źródło: a. nn., domena publiczna.
– Człowiek! – warknął. – Szczenię ludzkie. […]
– Jaki mały! Jaki naguśki, jaki odważny i śmiały – przemówiła tkliwie Matka Wilczyca. […]
– Słyszałem nieraz o podobnych wypadkach… nie zdarzyło się to jednak nigdy w naszych czasach ani w naszym stadzie – odpowiedział Ojciec Wilk. – On jest zupełnie nie owłosiony, a ja mógłbym go zabić jednym ruchem łapy. Ale spójrz no, on patrzy prosto w oczy i wcale się nie boi.
W tej chwili blask księżyca, oświecający przednią część jaskini, uległ zaćmieniu, gdyż u wnijściawnijściewnijścia pojawił się olbrzymi, kanciasty łeb i szerokie barki ShereKhana. […] Shere Khan czyni nam wielki zaszczyt swoją obecnością – przemówił Ojciec Wilk, ale z oczu bił mu wielki gniew. – W jakimże celu Shere Khan do nas zawitał?
– Po moją zdobycz – odpowiedział Shere Khan. – Tędy przechodziło szczenię ludzkie. Jego rodzice zbiegli przede mną. Oddajcie mi je! […]
– Wilki są Wolnym Plemieniem – odrzekł Ojciec Wilk – przeto podlegają rozkazom Naczelnika Gromady, a nie pierwszego lepszego pręgategopręgatypręgatego bydłobójcy. Ludzkie szczenię do nas należy […]
– Szczekaj, burku na swoim podwórku! Zobaczymy, co o tym przyhołubianiuprzyhołubiaćprzyhołubianiu ludzkich szczeniąt powie wasza Gromada! […] Matka Wilczyca sapiąc ległalegnąćległa znów pośród wilczątek, a Ojciec Wilk odezwał się do niej z powagą:
– W słowach ShereKhana było sporo prawdy. Musimy pokazać szczenię Gromadzie. Czy jeszcze masz ochotę chować je, Matko?
– Chować je! – żachnęła się wilczyca. – Przyszło to‑to w nocy, goluteńkie, przez wszystkich opuszczone i głodniutkie … a nie bało się nic a nic! […] Jużci, że będę go chowała! Leż spokojnie, żabuchno. O mój MowgliMowgliMowgli – bo będę cię odtąd nazywała Mowglim, czyli Żabą […]
– Ale co na to powie Gromada? – zagadnął Ojciec Wilk.
Prawo dżungli całkiem wyraźnie głosi, że wilkowi mającemu rodzinę wolno mieszkać z dala od Gromady, do której należy, ale gdy jego wilczęta na tyle już podrosną, iż mogą stać o własnej sile, winien przyprowadzić je na Wiec Gromadzki, odbywający się zazwyczaj raz w miesiącu przy pełni księżyca. […] Ojciec wilk czekał do czasu, póki jego małe nie nauczyły się jako tako biegać, po czym w noc Wiecu Gromadzkiego powiódł je wraz z Mowglim i Matką Wilczycą na Skałę Narady.
CART4 Źródło: RudyardKipling, Księga dżungli, tłum. Józef Birkenmajer, Kraków 2021, s. 7–12.
R14fFfqk34xvD
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
Zastanów się, czy według ciebie można byłoby zrealizować film na podstawie powieści „Księga dżungli” z udziałem większej liczby aktorów. Uzasadnij swoją odpowiedź.
R88z1eF4SY7b7
Zwróć uwagę na bohaterów utworu. Kim oni są? Ilu ludzi wstępuje w utworze?
W filmie zrealizowanym na podstawie powieści „Księga dżungli” głównym bohaterem jest jeden człowiek – Mowgli. Pozostali bohaterowie to zwierzęta: Bagheera (czarna pantera), Baloo (niedźwiedź), Shere Khan (tygrys). Gdyby reżyser zrealizował film z udziałem większej liczby aktorów‑ludzi, byłby on niezgodny z treścią powieści. Charakterystyczne dla bohatera „Księgi dżungli” jest to, że wychował się wśród zwierząt i wszelkie zmiany narracji pod tym względem, mogłyby stworzyć odmienny obraz.
Polecenie 5
Rozstrzygnij, czy w oglądanej przez ciebie ekranizacji powieści „Księga dżungli” scena rozmowy Ojca Wilków, Matki Wilczycy i szakala została wiernie przedstawiona.
RNzNQPJAWkQlJ
Miejsce na notatki ucznia.
Sprawdź, czy umiesz!
R1D8KKKSrV5D1
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RenbpgDrvxFxJ
Ćwiczenie 9
Z rozsypanych elementów ułóż zdjęcie pochodzące z ekranizacji „Księgi dżungli”.
Z rozsypanych elementów ułóż zdjęcie pochodzące z ekranizacji „Księgi dżungli”.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, 1942, licencja: CC BY 4.0.
RZXrzQRrzH1hw
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
Rozważ, czy oglądanie adaptacji filmowej powieści powinno być poprzedzone jej lekturą. Sformułuj co najmniej dwa argumenty potwierdzające twoje stanowisko w tej kwestii.
R19FZgoBle6lT
Miejsce na notatki ucznia.
Seeonee
Seeonee [czyt. sijoni]
Tabaqui
Tabaqui [czyt. tabaki]
Shere Khan
Shere Khan [czyt. szer kan]
Favreau
Jon Favreau [czyt. dżon fawroł]
Mowgli
Mowgli [czyt. mołgli]
Bagheera
Bagheera [czyt. bagira]
Baloo
Baloo [czyt. balu]
Słownik
adaptacja filmowa
adaptacja filmowa
(łac. adaptatio – przystosowanie) – przystosowanie tekstu literackiego do wystawienia na scenie (adaptacja sceniczna lub teatralna) albo do sfilmowania (adaptacja filmowa); reżyser, podporządkowując tekst literacki własnej wizji inscenizacyjnej, dokonuje zmian w utworze, może np. dowolnie zmieniać układ tekstu, kreacje bohaterów, porządek wydarzeń, rezygnować z niektórych wątków, dodawać nowe
ekranizacja
ekranizacja
(fr. écran – ekran) – przeniesienie na ekran utworu literackiego, z dosyć wiernym odtworzeniem pierwowzoru tekstu; też: film powstały na podstawie sztuki, powieści itp.
CGI
CGI
CGI [czyt. si dżi aj]– obrazy generowane komputerowo; wszystkie elementy obrazu zostały stworzone komputerowo
film autorski, kino autorskie
film autorski, kino autorskie
dzieła filmowe charakterystyczne dla jakiegoś twórcy, rozpoznawalne dzięki indywidualnemu stylowi, często skupione na problemach egzystencjalnych
film animowany
film animowany
film rysunkowy, kukiełkowy
film fabularny
film fabularny
film oparty na fikcji, czyli zmyśleniu, w którym pojawiają się aktorzy
gong
gong
instrument muzyczny z tarczą, w którą uderza się np. młoteczkiem
kadr
kadr
(fr. cadre) – obraz zarejestrowany na klatce taśmy filmowej; też: ta klatka
legnąć
legnąć
położyć się
licować
licować
być odpowiednim
łowisko
łowisko
miejsce, gdzie łapie się zwierzęta
montaż filmowy
montaż filmowy
etap powstawania dzieła filmowego, jeden z podstawowych środków wyrazu sztuki filmowej. Montaż filmowy jest zabiegiem: 1) technicznym – łączenie ujęć, scen i sekwencji w kompletny film, przez klejenie taśmy filmowej; 2) porządkującym – selekcja zrealizowanego materiału zdjęciowego i dźwiękowego oraz ułożenie go w całość, zgodnie z zamierzeniami twórców filmu; 3) dramaturgicznym – podkreślenie za pomocą montażu wybranych treści
motioncapture
motioncapture
motion capture [czyt. mołszon kapczer] – inne określenie filmu; stworzone obrazy, które ruszając się, ukazują historię stworzoną przez scenarzystów i wizję reżysera
pieczeniarz
pieczeniarz
człowiek, który prowadzi wygodne życie na cudzy koszt
pręgaty
pręgaty
z pręgami
przyhołubiać
przyhołubiać
roztoczyć nad kimś troskliwą opiekę
szakal
szakal
zwierzę podobne do wilka
wnijście
wnijście
wejście
kinematografia
kinematografia
przemysł związany z wytwarzaniem filmów, ich rozpowszechnianiem, organizacją; w taki sposób nazywa się również twórczość filmową