Ilustracja przedstawiająca wianki drobnych żółtych kwiatków na zielonym tle. Wypełniają one całą przestrzeń ilustracji. Pięć z nich zostało ukazanych w całości, a osiem wianków kwiatowych zostało częściowo schowanych za krawędzią ilustracji.
Ilustracja przedstawiająca wianki drobnych żółtych kwiatków na zielonym tle. Wypełniają one całą przestrzeń ilustracji. Pięć z nich zostało ukazanych w całości, a osiem wianków kwiatowych zostało częściowo schowanych za krawędzią ilustracji.
Napisać zaproszenie...
Zaproszenie
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Wyobraź sobie, że jesteś przewodniczącą/przewodniczącym Szkolnego Koła MelomanówmelomanMelomanów i organizujesz koncert muzyki gitarowej. Wszystko już masz zaplanowane i zorganizowane. Wiesz, kiedy on się odbędzie, gdzie, i co najważniejsze, kto go wykona oraz kto będzie gościem honorowym tego muzycznego wydarzenia. Trzeba tylko zaprojektować, następnie zredagować tekst zaproszenia i zadbać, aby dotarły na czas do adresatów.
Zadanie ułatwią ci podane poniżej przykładowe zaproszenia na różne uroczystości.
R1L03QCSgnrZi
Grafika przedstawiająca zaproszenie. Na zielonym tle w ozdobnej ramce znajduje się wyśrodkowany tekst zaproszenia:
Zaproszenie
Dyrekcja, Nauczyciele i Uczniowie
Szkoły Podstawowej
w Wojciechowie Zachodniopomorskim
mają zaszczyt zaprosić
Sz. P. Jana Kowalskiego
na uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego,
która odbędzie się 1 września 2022 roku
o godz. 10.00 w auli szkoły przy ul. Czekoladowej 6.
Zaproszenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12pUyCNnCEWy
Ilustracja przedstawia czarne napisy na białym tle. Tekst: "Zaproszenie. Serdecznie zapraszam Sz. P. Annę Muchę Dyrektor Szkoły Podstawowe nr 25 w Babiej Górze na koncert gitarowy zorganizowany w ramach cyklu muzycznego „Bliżej baroku”. Odbędzie się 31 marca 2022 roku o godzinie 12:00 w szkolnej auli. W trakcie muzycznego spotkania zaprezentowane zostaną barokowe kompozycje polskich twórców w wykonaniu absolwentów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Adama Jarzębskiego w Białej Górze. Serdecznie zapraszam, Patrycja Nowak W programie spotkania: Adam Jarzębski (1590‑1649) Canzon Prima, Canzon Seconda, Canzon Terza, Canzon Quarta, Canzon Quinta, Chromatica, Concerto a 3 Tamburetta; Anonim (XVI w.) Duma; Marcin Mielczewski (? -1651) Canzona a 2, Canzon Seconda
Zaproszenie A
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zaproszenie może zawierać argumenty, które zachęcą adresata do uczestnictwa w wydarzeniu.
RHvD0dJMfYJZp
Grafika przedstawiająca tekst zaproszenia. Na środku widnieje czarny napis większą, wyróżniającą się czcionką: ZAPROSZENIE. Poniżej również na środku znajduje się napis:
Rada Sołecka
Wojciechowa Zachodniopomorskiego
zaprasza Dzieci i Rodziców
naszej miejscowości
na
BAL KARNAWAŁOWY
(napis ten złożony został drukowanymi literami),
który odbędzie się w świetlicy przy Gminnym Domu Kultury
21 stycznia 2021 r. o godz. 17.00.
Uczestnicy balu będą mogli spróbować domowych wypieków
oraz otrzymają upominki – niespodzianki.
Informacje o miejscu wydarzenia oraz o planowanym poczęstunku dla uczestników balu zostały zapisane mniejszą czcionką. Po prawej i lewej stronie napisu znajdują się u góry kolorowe gwiazdki, a mniej więcej na środku grafiki na wysokości napisu BAL KARNAWAŁOWY znajdują się po dwa baloniki z lewej i prawej strony, a niżej po cztery gwiazdki z każdej z tych stron.
Zaproszenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1RvROf0KIucH
Ilustracja przedstawia czarne napisy na białym tle. Tekst: "Zaproszenie. Serdecznie zapraszam Sz. P. Annę Muchę Dyrektor Szkoły Podstawowe nr 25 w Babiej Górze na koncert gitarowy zorganizowany w ramach cyklu muzycznego „Bliżej baroku”. Odbędzie się 31 marca 2022 roku o godzinie 12:00 w szkolnej auli. W trakcie muzycznego spotkania zaprezentowane zostaną barokowe kompozycje polskich twórców w wykonaniu absolwentów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Adama Jarzębskiego w Białej Górze. Wszyscy uczestnicy koncertu otrzymają płyty z nagraniami wykonywanych utworów, a także będą mieli możliwość zrobienia pamiątkowego zdjęcia z młodymi artystami. Serdecznie zapraszam, Patrycja Nowak W programie spotkania: Adam Jarzębski (1590‑1649) Canzon Prima, Canzon Seconda, Canzon Terza, Canzon Quarta, Canzon Quinta, Chromatica, Concerto a 3 Tamburetta; Anonim (XVI w.) Duma; Marcin Mielczewski (? -1651) Canzona a 2, Canzon Seconda Po koncercie odbędzie się degustacja wypieków przygotowana przez rodziców, a także możliwość wypicia kawy lub herbaty."
Zaproszenie B
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zapoznaj się z poniższą animacją pod tytułem Jak napisać zaproszenie? i wykonaj polecenia.
R1O2IP9keORCM
Animacja przedstawiająca dziewczynkę w budynku szkolnym, która udaje się po poradę do pani nauczycielki języka polskiego. Dziewczynka chciałaby uzyskać informacje, jak poprawnie zredagować oficjalne zaproszenie.
Animacja przedstawiająca dziewczynkę w budynku szkolnym, która udaje się po poradę do pani nauczycielki języka polskiego. Dziewczynka chciałaby uzyskać informacje, jak poprawnie zredagować oficjalne zaproszenie.
Animacja przedstawiająca dziewczynkę w budynku szkolnym, która udaje się po poradę do pani nauczycielki języka polskiego. Dziewczynka chciałaby uzyskać informacje, jak poprawnie zredagować oficjalne zaproszenie.
Polecenie 1
Zaproponuj inne, niż dłoń, pomysły zapamiętania zasad tworzenia zaproszenia.
RWkSr7FURGN5M
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Podaj inne niż wskazane w animacji sytuacje, w których tworzy się oficjalne zaproszenia.
RjbW5yC0KKIBU
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Zaproponuj co najmniej jeden inny poprawny zapis podanej poniżej daty (np. przy użyciu cyfr arabskich).
1 października 2020
RZJlsD6b0o97H
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
Podaj inne niż zaproponowane w animacji zwroty grzecznościowe, jakimi można rozpocząć zaproszenie.
RwHZ4ojn3PkcB
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że zwroty grzecznościowe to sformułowania, które wyrażają nasz szacunek do adresata.
Zwroty grzecznościowe, którymi można rozpocząć zaproszenie:
mam/mamy przyjemność zaprosić;
pragnę zaprosić Państwa;
mam/mamy zaszczyt zaprosić;
będzie nam miło;
chciałabym zaprosić Panią/Pana;
Szanowna/Wielmożna Pani lub Szanowny/Wielmożny Panie.
Ćwiczenie 2
Sformułuj w imieniu Karoliny – bohaterki animacji – argumenty, którymi zachęcisz Panią Dyrektor jej szkoły do przyjścia na wystawę komiksów.
R19J9YlxJbmPA
(Uzupełnij).
Zastanów się, czego nowego pani Dyrektor może dowiedzieć się w czasie wystawy oraz jakie dodatkowe atrakcje będą zapewnione.
Przykładowe argumenty, dzięki którym można zachęcić panią Dyrektor do przybycia na wystawę:
możliwość spotkania się z młodymi artystami;
poznanie tematów, które ciekawią i pasjonują uczniów;
degustacja napojów owocowo‑warzywnych przygotowanych przez uczniów.
Ćwiczenie 3
Uczniowie klasy VI B przygotowali przedstawienie teatralne. Sformułuj dwa argumenty, którymi zachęcisz ich rodziców do przyjścia na spektakl.
RCNJBHejcfntF
(Uzupełnij).
Zastanów się, dlaczego rodzice mogliby chcieć zobaczyć przedstawienie.
Przykładowe argumenty zachęcające rodziców do przyjścia na przedstawienie:
uczniom bardzo zależy na zaprezentowaniu się przed rodzicami i poznaniu ich opinii na temat spektaklu,
obecność rodziców będzie formą docenienia pracy uczniów.
R14gespUvI94t
Grafika przedstawia najważniejsze zasady tworzenia zaproszenia. Na zielonym tle zapisano warunki, jakie powinno spełniać zaproszenie:
Zaproszenie:
formuła, tekst wypowiedziany, napisany przez zapraszającego;
bilet, list, karta, zawierająca tekst zapraszający;
zaproszenie na uroczystość prywatną lub oficjalną:
zawiera odpowiedzi na pytania: kto? kogo? na co? kiedy? gdzie?.
Warunki, jakie powinno spełniać zaproszenie:
treść zgodna z tematem;
poprawność językowa i ortograficzna zapisu;
staranność tekstu zaproszenia;
styl tekstu dostosowany do osoby adresata;
estetyczny wygląd zaproszenia
zwroty grzecznościowe.
Najważniejsze zasady tworzenia zaproszenia
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R10JlvnvuSNTy
Ćwiczenie 4
Zredaguj poprawne zaproszenie. Uzupełnij je podanymi poniżej pytaniami pomocniczymi.
Zredaguj poprawne zaproszenie. Uzupełnij je podanymi poniżej pytaniami pomocniczymi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWxXgC93Vzsbg
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rl23iCT7ePc3q
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1coz16jfCdo3
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst zaproszenia, wstawiając w odpowiednie miejsca podane poniżej informacje.
Uzupełnij tekst zaproszenia, wstawiając w odpowiednie miejsca podane poniżej informacje.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R15WQjjtiH5GK
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst zaproszenia, wstawiając w odpowiednie miejsca podane poniżej informacje. Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 25 w Lublinie ma zaszczyt zaprosić
1. sali gimnastycznej, 2. 9:30, 3. zakończenie roku szkolnego 2021/22, 4. Nauczycieli, Uczniów i Rodziców
na uroczyste 1. sali gimnastycznej, 2. 9:30, 3. zakończenie roku szkolnego 2021/22, 4. Nauczycieli, Uczniów i Rodziców, które odbędzie (24 czerwca 2022 roku} o godzinie 1. sali gimnastycznej, 2. 9:30, 3. zakończenie roku szkolnego 2021/22, 4. Nauczycieli, Uczniów i Rodziców w 1. sali gimnastycznej, 2. 9:30, 3. zakończenie roku szkolnego 2021/22, 4. Nauczycieli, Uczniów i Rodziców.
Uzupełnij tekst zaproszenia, wstawiając w odpowiednie miejsca podane poniżej informacje. Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 25 w Lublinie ma zaszczyt zaprosić
1. sali gimnastycznej, 2. 9:30, 3. zakończenie roku szkolnego 2021/22, 4. Nauczycieli, Uczniów i Rodziców
na uroczyste 1. sali gimnastycznej, 2. 9:30, 3. zakończenie roku szkolnego 2021/22, 4. Nauczycieli, Uczniów i Rodziców, które odbędzie (24 czerwca 2022 roku} o godzinie 1. sali gimnastycznej, 2. 9:30, 3. zakończenie roku szkolnego 2021/22, 4. Nauczycieli, Uczniów i Rodziców w 1. sali gimnastycznej, 2. 9:30, 3. zakończenie roku szkolnego 2021/22, 4. Nauczycieli, Uczniów i Rodziców.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FA8QVBzVTVf
Ćwiczenie 7
Jakich informacji brakuje w tym zaproszeniu: Serdecznie zapraszam na Bal Ósmoklasisty, który odbędzie się 20 maja o godzinie 17.00 w Szkole Podstawowej nr 4. Możliwe odpowiedzi: 1. kto jest nadawcą?, 2. na co zaprasza?, 3. kiedy?, 4. kto jest odbiorcą?, 5. gdzie?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R15oAE1KnWEOs
Ćwiczenie 8
Zaproszenie można napisać na wiele uroczystości lub imprez. A kiedy nie trzeba pisać zaproszenia? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyjścia na spacer., 2. Na ślub., 3. Z okazji pasowania na pierwszoklasistę., 4. kupna kota, 5. Szkolnego przedstawienia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Jak nadać zaproszeniu estetycznej oryginalności?
Papierowe zaproszenie jest szczególną formą, projektując je należy pamiętać, że musi mieć nie tylko czytelną treść, ale także walory estetyczne. Całość pracy, rozumiana jako kompozycja, powinna być przemyślana i zrównoważona.
RhFx2LKVYjjeG1
Ilustracja przedstawia zestaw sześciu abstrakcyjnych kartek. Na każdej z kartek znajdują się kolorowe wzorki takie jak: spirale, serduszka, kółka, kreski, plusy i trójkąty. Pierwsza kartka przedstawia trzy czarne koła jedno pod drugim, przy czym górne koło jest największe, a kolejne coraz mniejsze. Po bokach są pionowe, falowane, niebieskie kreski. Druga kartka to kilka kresek ułożonych jedna pod drugą, które są w górnej części. Od środka ku dołowi narysowane są cztery fioletowo‑pomarańczowe spirale. Pomarańczowe spirale narysowane są na fioletowych. Trzecia kartka to czarne, krótkie kreski narysowane na 2/3 kartki. Na dole natomiast są jedna pod drugą, trzy długie, czarne kreski. Czwarta kartka to plusy rysowane jeden obok drugiego od góry kartki do jej połowy. Są koloru niebieskiego z wyjątkiem trzech w środku, które są pomarańczowe. w dolnej części czarna plama. Piąta kartka to małe trójkąty rysowane jeden obok drugiego od góry kartki do jej połowy. Część z nich ma wierzchołek u góry, a druga połowa skierowany do dołu. Są koloru fioletowego. Pod nimi narysowane są jedna pod drugą czarne kreski. U dołu na całej długości kartki czarna spirala. Szósta kartka to dwie czarne kreski na jasno niebieskiej plamie. Od połowy karki ku dołowi ciągną się małe, czerwone serduszka.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
W zadbaniu o estetyczną stronę zaproszenia pomogą ci poniższe informacje.
Techniki dekoracyjne
Człowiek od początków cywilizacji ma potrzebę otaczania się tym, co piękne. Różnorodne techniki dekoracyjne są znane ludziom już od pokoleń – ozdabiano budynki, wazy, księgi, tkaniny, przedmioty codziennego użytku. W dzisiejszych czasach mamy do dyspozycji znacznie więcej technik i materiałów, które umożliwiają nam osiąganie ciekawych efektów zdobniczych.
Najbardziej oczywiste, tradycyjne metody zdobniczezdobnictwozdobnicze na płaszczyźnie to rysunek, malarstwo lub grafika. Przekraczanie granic pomiędzy różnymi technikami lub ich łącznie prowadzi do najciekawszych rezultatów. Podczas projektowania i zdobienia zaproszenia jedynym ograniczeniem staje się tylko wyobraźnia. Oprócz rozmaitych technik warto także przemyśleć, jakie materiały wykorzystać – papier, kawałki cienkiego drewna, filc, tkaninę, folie itp.
zdobnictwo
sztuka ozdabiania przedmiotów
Technika rysowania linii
Najpopularniejszym środkiem rysunkowym jest ołówek. Dzięki swojej trwałości i delikatności umożliwia uzyskanie miękkich, subtelnych, aksamitnych linii, jak również żywiołowych, ostrych, drących. Aby opanować charakter kreski w rysunku, należy dobrać odpowiedni ołówek. W przypadku niewielkich, precyzyjnych szkiców najbardziej odpowiednim będzie zaostrzony ołówek twardy lub średni (ze znakiem H, HB). Ołówki miękkie, oznaczone literą B dają grubszą, płynniejszą linię. Urozmaicenia kreski dokonujemy poprzez zmianę nacisku podczas rysowania.
R19D5rGFlzHLy
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Bradleya Watersa [czytaj: bradleja łotersa] „Martwa natura z dzbanem i jabłkami”. Jest to szkic wykonany ołówkiem, przedstawiający dzban z uchem, na którym leży talerz i dwa nadgryzione jabłka. O szkicowym charakterze rysunku świadczą nakładane jedna na drugą linie. Obok wazonu leżą również dwa nadgryzione jabłka. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. z informacją:
Punkt 1: Praca została wykonana miękkim ołówkiem 4B na papierze. Artysta trzymał ołówek blisko końca tak, aby mógł poruszać nim szybko i lekko, a przypadkowy zarys linii nabrał wyjątkowo ekspresyjnego charakteru.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Bradleya Watersa [czytaj: bradleja łotersa] „Martwa natura z dzbanem i jabłkami”. Jest to szkic wykonany ołówkiem, przedstawiający dzban z uchem, na którym leży talerz i dwa nadgryzione jabłka. O szkicowym charakterze rysunku świadczą nakładane jedna na drugą linie. Obok wazonu leżą również dwa nadgryzione jabłka. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. z informacją:
Punkt 1: Praca została wykonana miękkim ołówkiem 4B na papierze. Artysta trzymał ołówek blisko końca tak, aby mógł poruszać nim szybko i lekko, a przypadkowy zarys linii nabrał wyjątkowo ekspresyjnego charakteru.
Bradley Waters "Martwa natura z jabłkami"
Źródło: Bradley Waters , kolekcja prywatna, studiowalters.com, licencja: CC BY 3.0.
Artyści od wieków posługują się pędzlem i tuszem, szczególnie w kulturze chińskiej i japońskiej. Jeden z najwybitniejszych twórców europejskich, Rembrandt van RijnRembrandt van RijnRembrandt van Rijn, również zafascynowany był tym bezpośrednim środkiem wyrazu. Jest to sztuka odzwierciedlająca charakter artysty. Mistrzowskie studium śpiącej dziewczyny zostało wykonane pędzlem i brązowym tuszem na papierze.
R1Ro3rKmZVYS2
Ilustracja interaktywna przedstawia studium Rembrandta van Rijna [czytaj: rembranta won rajna] „Śpiąca dziewczyna”. Wykonane jest brązowym tuszem i pędzlem na żółtym papierze. Przedstawia leżącą na boku kobietę, która głowę opiera na swoim ramieniu, ułożonym na podwyższeniu. Artysta operuje zdecydowanymi, szybkimi pociągnięciami pędzla. Studium pozbawione jest detali, ma szkicowy charakter. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Niesamowita dynamika szkicu i dobrze wyważona ekspresja Śpiącej dziewczyny czynią rysunek arcydziełem. Łączenie różnych stylów pracy pędzlem urozmaica charakter obrazu i dodaje świeżości, bezpośredniości wyrazu.
Ilustracja interaktywna przedstawia studium Rembrandta van Rijna [czytaj: rembranta won rajna] „Śpiąca dziewczyna”. Wykonane jest brązowym tuszem i pędzlem na żółtym papierze. Przedstawia leżącą na boku kobietę, która głowę opiera na swoim ramieniu, ułożonym na podwyższeniu. Artysta operuje zdecydowanymi, szybkimi pociągnięciami pędzla. Studium pozbawione jest detali, ma szkicowy charakter. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Niesamowita dynamika szkicu i dobrze wyważona ekspresja Śpiącej dziewczyny czynią rysunek arcydziełem. Łączenie różnych stylów pracy pędzlem urozmaica charakter obrazu i dodaje świeżości, bezpośredniości wyrazu.
Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rajn] "Śpiąca dziewczyna"
Źródło: British Museum of Art, Londyn , Rembrandt van Rijn , licencja: CC BY 3.0.
Rembrandt van Rijn
[czytaj: rembront won rajn]
W szybkim, pozornie mało skomplikowanym szkicu można zauważyć całe bogactwo posługiwania się pędzlem, od cienkich, płynnych, delikatnych linii do grubszych, zdecydowanie ciemniejszych, zaznaczających pierwszy plan.
R1bbaKkJuxQJI
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek Henriego Matisse'a [czytaj: ęriego matisa] „Magnolia”. Ukazuje kwiat - magnolię., wykonany piórkiem i tuszem na żółtym papierze. Linie są zróżnicowane - autor podwójna kreską podkreślił pąk kwiatu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Technika piórka i tuszu wymaga od twórcy sporo wprawy i pewności rysunkowej, ponieważ nie ma możliwości korekty, zmazania raz już postawionej kreski. Rysunek powstaje natychmiast, bez wykonywania wcześniej szkicu. Jest to metoda trwała i wymagająca, szczególnie lubiana przez awangardowego artystę Henri Matisse'a .
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek Henriego Matisse'a [czytaj: ęriego matisa] „Magnolia”. Ukazuje kwiat - magnolię., wykonany piórkiem i tuszem na żółtym papierze. Linie są zróżnicowane - autor podwójna kreską podkreślił pąk kwiatu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Technika piórka i tuszu wymaga od twórcy sporo wprawy i pewności rysunkowej, ponieważ nie ma możliwości korekty, zmazania raz już postawionej kreski. Rysunek powstaje natychmiast, bez wykonywania wcześniej szkicu. Jest to metoda trwała i wymagająca, szczególnie lubiana przez awangardowego artystę Henri Matisse'a .
Henri Matisse "Magnolia" 1900 r.
RkwVXcHd3oJvn
Ilustracja przedstawia obraz Henriego Matissa [czytaj: ęriego matisa] „Kwiaty”, wykonany piórkiem i pędzlem, czarnym tuszem i czerwoną akwarelą. Ukazuje siedem kwiatów, których kontury narysowane zostały w szkicowy, szybki sposób i nie zawierają szczegółów. W ich wnętrzu płatki namalowane zostały czerwonawymi plamami.
Henri Matisse [czytaj: ęri matis] "Kwiaty", 1945 r.
Źródło: Henri Matisse [czytaj: ęri matis] kolekcja prywatna, henri-matisse.net, licencja: CC BY 3.0.
Grafika powyżej przedstawia rysunek Henrie'go MatissaHenrie'go MatissaHenrie'go Matissa wykonane techniką piórka i tuszu. Modelowanie kreski, jej grubości i tonu, zależy tu od nacisku narzędzia na papier.
Henrie'go Matissa
czytaj: ęriego matisa
Metoda piórka i tuszu daje oryginalne i interesujące efekty. Podobnie jak ołówek jest bardzo precyzyjna i szczegółowa, idealna do rysowania na żywo. Odpowiedni nacisk na pióro pozwala tworzyć wijące się, miękkie linie, kontury, okrążające portretowany przedmiot. Do tej techniki można wybrać zabarwiony papier lub łączyć ją z delikatnym malarstwem akwarelowym.
Kalkomania, dekupaż
Kalkomania, obejmująca także dekupaż, polega na przyklejaniu na wybraną powierzchnię wzoru wyciętego z cienkiego papieru lub serwetki papierowej.
RTllOWNlojniT
Ilustracja przedstawia blat stołu, na którym ułożone są materiały do dekupażu. Na stole znajdują się drewniane szkatułki, trzy leżące buteleczki z farbą, fioletowy pędzel, kartka z rysunkiem oraz drewniane małe przedmioty jak serduszko i motylek. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Aby wykonać samodzielnie w domu kalkomanię potrzebujesz przezroczystej taśmy klejącej, nożyczek, małego pędzelka specjalnego lakieru do kalkomanii, dostępnego w sklepach plastycznych.
Ilustracja przedstawia blat stołu, na którym ułożone są materiały do dekupażu. Na stole znajdują się drewniane szkatułki, trzy leżące buteleczki z farbą, fioletowy pędzel, kartka z rysunkiem oraz drewniane małe przedmioty jak serduszko i motylek. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Aby wykonać samodzielnie w domu kalkomanię potrzebujesz przezroczystej taśmy klejącej, nożyczek, małego pędzelka specjalnego lakieru do kalkomanii, dostępnego w sklepach plastycznych.
Przybory potrzebne do wykonania pracy metodą dekupażu.
Źródło: online skills , licencja: CC BY 3.0.
Wykorzystuje się do tego klej, który po wyschnięciu staje się przezroczysty. Naklejane wzory mogą pochodzić z kolorowej gazety, być wydrukowane na specjalnym papierze lub narysowane na kalce kreślarskiej.
Polecenie 4
Wybierz dowolną technikę i wykonaj, najstaranniej jak potrafisz, zaproszenie np. na urodziny lub uroczysty, niedzielny obiad. Możesz skorzystać z zamieszczonego poniżej zestawu interaktywnych kredek.
RKfyFGapwlfTJ
Polecenie 4
Zredaguj zaproszenie dla wybranego członka rodziny np. na urodziny lub uroczysty, niedzielny obiad.
RiVOafKkJM7If
Sprawdź, czy umiesz!
RzU6KcJBMtQm0
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
W imieniu Samorządu Uczniowskiego twojej szkoły zredaguj zaproszenie skierowane do rodziców na wystawę prac plastycznych poświęconych ochronie środowiska. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz adresatów do udziału w tym wydarzeniu. Wykonaj projekt zaproszenia, zadbaj o jego oryginalna estetykę.