Adam Mickiewicz Pan Tadeusz
Miejsce akcji - dwór szlachecki
Warto wiedzieć!
Pan Tadeusz był pisany na emigracji (od jesieni 1832 roku w Paryżu), a ukazane w nim pejzaże ojczyste zostały przywołane z pamięci. Rozbudowane, sugestywne opisy przyrody wpisują się w założenia romantycznych wizji natury – malowniczej, tajemniczej, nastrojowej, niejednokrotnie animizowanejanimizowanej i personifikowanejpersonifikowanej. IdealizacjaIdealizacja przyrody kształtuje krajobraz małej ojczyzny Mickiewicza, czyli Litwy („kraj lat dziecinnych”), na której się urodził i wychował.
Wspomnienie u Mickiewicza w dużej mierze jest zakorzenione w doznaniach zmysłowych. Autor odwołuje się do zmysłu wzroku, by dokładnie opisać wygląd osób, ubiory, budynki, rośliny, zwierzęta, pejzaż.
Akcja Mickiewiczowskiej epopei rozpoczyna się i w dużej części toczy w szlacheckim dworze w Soplicowie.

Soplicowo i okolice
Pan Tadeusz, Księga I: Gospodarstwo w. 24‑50Śród takich pól przed laty, nad brzegiem ruczajuruczaju
Na pagórku niewielkim we brzozowym gaju,
Stał dwór szlachecki, z drzewa, lecz podmurowany;
Świeciły się z daleka pobielane ściany,
Tem bielsze, że odbite od ciemnej zieleni
Topoli, co go bronią od wiatrów jesieni.
Dom mieszkalny niewielki, lecz zewsząd chędogichędogi,
I stodołęstodołę miał wielką, i przy niej trzy stogi
UżątkuUżątku, co pod strzechąstrzechą zmieścić się nie może;
Widać, że okolica obfita we zboże,
I widać z liczby kopic, co wzdłuż i wszerz smugówsmugów
Świecą gęsto, jak gwiazdy, widać z liczby pługów
Orzących wcześnie łany ogromne ugoruugoru,
Czarnoziemne, zapewne należne do dworu,
Uprawne dobrze na kształt ogrodowych grządek:
Że w tym domu dostatek mieszka i porządek.
Brama na wciąż otwarta przechodniom ogłasza,
Że gościnna i wszystkich w gościnę zaprasza.Właśnie dwukonną brykąbryką wjechał młody panek
I obiegłszy dziedziniec, zawrócił przed ganek,
Wysiadł z powozu; konie porzucone same,
Szczypiąc trawę ciągnęły powoli pod bramę.
We dworze pusto, bo drzwi od ganku zamknięto
ZaszczepkamiZaszczepkami i kołkiem zaszczepki przetknięto.
Podróżny do folwarkufolwarku nie biegł sług zapytać;
Odemknął, wbiegł do domu, pragnął go powitać.
Dawno domu nie widział, bo w dalekiem mieście
Kończył nauki, końca doczekał nareszcie.Źródło: Księga I, Gospodarstwo, [w:] Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1967, s. 6–8, domena publiczna.

Dwór szlachecki jako centrum polskości

Kuchnia i stół w polskim dworzeNowy typ przestrzenny i strukturalny budowli wiejskiej – samodzielny, parterowy dwór, kształtuje się od początku XVII wieku. (...) Ten rodzaj skromnej siedziby wiejskiej – wznoszonej zazwyczaj (...) z drewna – odpowiadał zarówno ambicjom, jak i możliwościom szerokich warstw szlacheckich. (...) Wznoszenie nowych dworów z drewna wynikało zarówno z taniości i dostępności materiału (...), jak i z utrwalonych tradycji, zwyczajów i upodobań. O ich sile świadczyć może anegdota o szlachcicu, który jadąc w interesach do ToskaniiToskanii, gdzie nie znano drewnianych domów, zabrał ze sobą cieślę, który wystawił mu drewniany dworek, budzący zdziwienie miejscowych. Anegdota owa ukazuje również inny, kulturowy wymiar zjawiska, jakim stał się drewniany dwór wiejski. W powszechnym odczuciu jego formy stawały się manifestacją odrębności warstwy szlacheckiej, podkreśleniem przywiązania do tradycji i wartości własnego dziedzictwa wobec kosmopolityzmukosmopolityzmu magnaterii. Z drugiej strony, możemy je traktować jako wyraźny znak konserwatyzmukonserwatyzmu społecznego i lęku przed otwarciem się na świat niosący zmiany, jako wyraz izolacjonizmuizolacjonizmu kulturowego i mitologizacji rodzimości.
Źródło: Waldemar Baraniewski, Kuchnia i stół w polskim dworze, Warszawa 2004, domena publiczna.
Zapoznaj się z ilustracją interaktywną, przedstawiającą typowy dworek szlachecki.
Na podstawie fragmentu „Pana Tadeusza” narysuj okolice i dwór w Soplicowie.
Na podstawie fragmentu „Pana Tadeusza” opisz okolice dworku w Soplicowie.
Wnętrze dworu w Soplicowie
Pan Tadeusz, Księga I: Gospodarstwo w. 51 - 73Wbiega i okiem chciwie ściany starodawne
Ogląda czule, jako swe znajome dawne.
Też same widzi sprzęty, też same obicia,
Z któremi się zabawiać lubił od powicia;
Lecz mniej wielkie, mniej piękne, niż się dawniej zdały.
I też same portrety na ścianach wisiały:
Tu Kościuszko w czamarceczamarce krakowskiej, z oczyma
Podniesionemi w niebo, miecz oburącz trzyma;
Takim był, gdy przysięgał na stopniach ołtarzów,
Że tym mieczem wypędzi z Polski trzech mocarzówmocarzów
Albo sam na nim padnie. Dalej w polskiej szacie
Siedzi RejtanRejtan, żałosny po wolności stracie;
W ręku trzyma nóż, ostrzem zwrócony do łona,
A przed nim leży FedonFedon i żywot Katonażywot Katona.
Dalej JasińskiJasiński młodzian piękny i posępny,
Obok KorsakKorsak, towarzysz jego nieodstępny,
Stoją na szańcach PragiPragi, na stosach MoskaliMoskali,
Siekąc wrogów, a Praga już się wkoło pali.
Nawet stary stojący zegarzegar kurantowykurantowy
W drewnianej szafie poznał u wniścia alkowyalkowy
I z dziecinną radością pociągnął za sznurek,
By stary Dąbrowskiego usłyszeć mazurekmazurek.Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1967, s. 9–11, domena publiczna.
Zapoznaj się z wykładem prof. Michała Kuziaka, zwróć szczególną uwagę na to, jaką funkcję pełnią przedmioty w Panu Tadeuszu.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1AluB912UgxJ
Film opowiada o funkcji przedmiotów w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Zapoznaj się z prezentacją omawiającą wnętrze dworu soplicowskiego.
Po zapoznaniu się z prezentacją multimedialną oraz obejrzeniu filmu z wykładem profesora Michała Kuziaka, wyjaśnij, jakie funkcje pełnią przedmioty w „Panu Tadeuszu”.
Po zapoznaniu się z prezentacją multimedialną oraz z filmem z wykładem profesora Michała Kuziaka, wyjaśnij, jakie funkcje pełnią przedmioty w „Panu Tadeuszu”.
Sprawdź, czy umiesz!
Na podstawie wykładu oraz informacji i przytoczonego powyżej fragmentu „Pana Tadeusza” udowodnij, że dwór w Soplicowie stanowił symboliczne centrum polskości.
Aplikacja służy do analizy świata przedstawionego tekstu literackiego lub obrazowania poetyckiego. Posiada narzędzia do rysowania. Z bazy tekstów do analizy wyszukaj fragment “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza i dokonaj ilustracyjnego przekładu tego fragmentu.
Na podstawie fragmentu „Pana Tadeusza” opisz wnętrze pokoju, jaki zobaczył Tadeusz po powrocie do domu.
Właśnie dwukonną bryką wjechał młody panek
I, obiegłszy dziedziniec, zawrócił przed ganek.
[...]
Biegał po całym domu i szukał komnaty,
Gdzie mieszkał, dzieckiem będąc, przed dziesięciu laty.
Wchodzi, cofnął się, toczył zdumione źrenice
Po ścianach: w tej komnacie mieszkanie kobiéce!
Któżby tu mieszkał? Stary stryj nie był żonaty,
A ciotka w Petersburgu mieszkała przed laty.
To nie był ochmistrzyni pokój? Fortepiano?
Na niem nuty i książki; wszystko porzucano
Niedbale i bezładnie — nieporządek miły!
Niestare były rączki, co je tak rzuciły.
Tuż i sukienka biała, świeżo z kołka zdjęta
Do ubrania, na krzesła poręczu rozpięta;
A na oknach donice z pachnącemi ziołki,
Geranijum, lewkonja, astry i fijołki.



