R1J6CfE3lU7uv
Zdjęcie przedstawia dworek szlachecki. Na zdjęciu widoczna jest fasada dwupiętrowego budynku. Elewacja parteru jest w kolorze białym, a w oknach są drewniane, brązowe okiennice. Nad wejściem do dworku znajduje się drewniane zadaszenie przytrzymywane dwoma białymi kolumnami. Piętro dworku jest obudowane drewnianą dachówką. W centralnym miejscu, nad wejściem, znajduje się okrągłe okno. Na środku dachu biały komin. Pierwsze piętro i dach tworzą ostrosłup. Przed dworkiem zasadzone zostały niskie krzewy z czerwonymi kwiatami. Przed krzewami rośnie zielona trawa. Z obu stron dworku rosną duże, zielone drzewa. Niebo jest błękitne, częściowo zachmurzone. Zdjęcie było robione w świetle dziennym.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Szlachecki dworek
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Miejsce akcji - dwór szlachecki

Warto wiedzieć!

Pan Tadeusz był pisany na emigracji (od jesieni 1832 roku w Paryżu), a ukazane w nim pejzaże ojczyste zostały przywołane z pamięci. Rozbudowane, sugestywne opisy przyrody wpisują się w założenia romantycznych wizji natury – malowniczej, tajemniczej, nastrojowej, niejednokrotnie animizowanejanimizacjaanimizowanejpersonifikowanejpersonifikacjapersonifikowanej. IdealizacjaidealizowaćIdealizacja przyrody kształtuje krajobraz małej ojczyzny Mickiewicza, czyli Litwy („kraj lat dziecinnych”), na której się urodził i wychował.

Wspomnienie u Mickiewicza w dużej mierze jest zakorzenione w doznaniach zmysłowych. Autor odwołuje się do zmysłu wzroku, by dokładnie opisać wygląd osób, ubiory, budynki, rośliny, zwierzęta, pejzaż.

Akcja Mickiewiczowskiej epopei rozpoczyna się i w dużej części toczy w szlacheckim dworze w Soplicowie.

RcCwE2jPM0Yo4
Dwór w Koszutach
Źródło: Kanciata, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
animizacja
personifikacja
idealizować

Soplicowo i okolice

Pan Tadeusz, Księga I: Gospodarstwo w. 24‑50Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz, Księga I: Gospodarstwo w. 24‑50

Śród takich pól przed laty, nad brzegiem ruczajuruczajruczaju
Na pagórku niewielkim we brzozowym gaju,
Stał dwór szlachecki, z drzewa, lecz podmurowany;
Świeciły się z daleka pobielane ściany,
Tem bielsze, że odbite od ciemnej zieleni
Topoli, co go bronią od wiatrów jesieni.
Dom mieszkalny niewielki, lecz zewsząd chędogichędogichędogi,
stodołęstodołastodołę miał wielką, i przy niej trzy stogi
UżątkuużątekUżątku, co pod strzechąstrzechastrzechą zmieścić się nie może;
Widać, że okolica obfita we zboże,
I widać z liczby kopic, co wzdłuż i wszerz smugówsmugismugów
Świecą gęsto, jak gwiazdy, widać z liczby pługów
Orzących wcześnie łany ogromne ugoruugoryugoru,
Czarnoziemne, zapewne należne do dworu,
Uprawne dobrze na kształt ogrodowych grządek:
Że w tym domu dostatek mieszka i porządek.
Brama na wciąż otwarta przechodniom ogłasza,
Że gościnna i wszystkich w gościnę zaprasza.

Właśnie dwukonną brykąbrykabryką wjechał młody panek
I obiegłszy dziedziniec, zawrócił przed ganek,
Wysiadł z powozu; konie porzucone same,
Szczypiąc trawę ciągnęły powoli pod bramę.
We dworze pusto, bo drzwi od ganku zamknięto
ZaszczepkamizaszczepkiZaszczepkami i kołkiem zaszczepki przetknięto.
Podróżny do folwarkufolwarkfolwarku nie biegł sług zapytać;
Odemknął, wbiegł do domu, pragnął go powitać.
Dawno domu nie widział, bo w dalekiem mieście
Kończył nauki, końca doczekał nareszcie.

dwor_1 Źródło: Księga I, Gospodarstwo, [w:] Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1967, s. 6–8, domena publiczna.
ruczaj
użątek
smugi
ugory
na wciąż
bryka
folwark
zaszczepki
stodoła
chędogi
strzecha
REiFMFhmByaHY
Józef Ignacy Kraszewski, Krajobraz z dworkiem, 1858
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, domena publiczna.
R1AIURt1gNkJW
Ćwiczenie 1
W podanym fragmencie wskaż rzeczowniki wraz z epitetami, które pomagają wyobrazić sobie wygląd dworu w Soplicowie. „Brama na wciąż otwarta przechodniom ogłasza, Że gościnna i wszystkich w gościnę zaprasza. Właśnie dwókonną bryką wjechał młody panek I obiegłszy dziedziniec zawrócił przed ganek, Wysiadł z powozu; [...] Wbiega i okiem chciwie ściany starodawne Ogląda czule, jako swe znajome dawne. Też same widzi sprzęty, też same obicia, Z któremi się zabawiać lubił od powicia; Lecz mniej wielkie, mniej piękne, niż się dawniej zdały. I też same portrety na ścianach wisiały. […] Nawet stary stojący zegar kurantowy W drewnianej szafie poznał u wniścia alkowy I z dziecinną radością pociągnął za sznurek, By stary Dąbrowskiego usłyszyć mazurek. Biegał po całym domu i szukał komnaty, Gdzie mieszkał, dzieckiem będąc, przed dziesięciu laty.”
Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 1972, s. 7–12.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1
RFfpJ3d0hcSEb
(Uzupełnij).

Dwór szlachecki jako centrum polskości

R1bUE2Yrfhx0d
Włodzimierz Tetmajer, Powitanie
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, domena publiczna.
Kuchnia i stół w polskim dworzeWaldemar Baraniewski
Waldemar Baraniewski Kuchnia i stół w polskim dworze

Nowy typ przestrzenny i strukturalny budowli wiejskiej – samodzielny, parterowy dwór, kształtuje się od początku XVII wieku. (...) Ten rodzaj skromnej siedziby wiejskiej – wznoszonej zazwyczaj (...) z drewna – odpowiadał zarówno ambicjom, jak i możliwościom szerokich warstw szlacheckich. (...) Wznoszenie nowych dworów z drewna wynikało zarówno z taniości i dostępności materiału (...), jak i z utrwalonych tradycji, zwyczajów i upodobań. O ich sile świadczyć może anegdota o szlachcicu, który jadąc w interesach do ToskaniiToskaniaToskanii, gdzie nie znano drewnianych domów, zabrał ze sobą cieślę, który wystawił mu drewniany dworek, budzący zdziwienie miejscowych. Anegdota owa ukazuje również inny, kulturowy wymiar zjawiska, jakim stał się drewniany dwór wiejski. W powszechnym odczuciu jego formy stawały się manifestacją odrębności warstwy szlacheckiej, podkreśleniem przywiązania do tradycji i wartości własnego dziedzictwa wobec kosmopolityzmukosmopolityzmkosmopolityzmu magnaterii. Z drugiej strony, możemy je traktować jako wyraźny znak konserwatyzmukonserwatyzmkonserwatyzmu społecznego i lęku przed otwarciem się na świat niosący zmiany, jako wyraz izolacjonizmuizolacjonizmizolacjonizmu kulturowego i mitologizacji rodzimości.

baran_1 Źródło: Waldemar Baraniewski, Kuchnia i stół w polskim dworze, Warszawa 2004, domena publiczna.
kosmopolityzm
konserwatyzm
izolacjonizm
Toskania
Polecenie 1

Zapoznaj się z  ilustracją interaktywną, przedstawiającą typowy dworek szlachecki.

Rbwz3Xr1L45hZ
Ilustracja interaktywna przedstawia zabudowania dworku szlacheckiego. Na pierwszym planie znajduje się piaszczysty podjazd. Pośrodku stoi jednokondygnacyjny dworek. Ozdobiony jest niewielkim gankiem, do którego wiodą drewniane schody. Po prawej stronie stoi drewniana obora z uszkodzonymi skrzydłami drzwiowymi. Po lewej stronie stoi inny drewniany budynek. W tle rosną drzewa. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Dach Dach dworku pokrywano gontem, był to tzw. dach polski., 2. Podmurówka Drewniany parterowy dwór budowany był na podmurówce; w Panu Tadeuszu dwór jest „z drewna, lecz podmurowany”. Ściany były „pobielone”., 3. Funkcjonalne wnętrze We wnętrzu dworku, po jednej stronie sieni, znajdowały się sypialnie, garderoby i gabinety. Po drugiej stronie wyodrębniano część gospodarczą: kuchnię, spiżarnię, kredens (pomieszczenie, w którym przechowywano potrawy przed podaniem ich na stół), izbę czeladną – przeznaczoną dla służby., 4. Kolumnowy ganek Symetrię budowli podkreślał kolumnowy ganek, charakterystyczna cecha polskiego dworu., 5. Budynek gospodarczy Budynki gospodarcze wspomagały funkcjonowanie dworu. Wszystko, co potrzebne do życia mieszkańcom, produkowano na miejscu. Potrzebne były więc np. spichlerz, piwnica, lodownia, sernica (miejsce do produkcji i dojrzewania sera).
Napoleon Orda, Nowogródek. Dwór Mickiewiczów – widok od podjazdu, 1876
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, domena publiczna.
Polecenie 2

Na podstawie fragmentu „Pana Tadeusza” narysuj okolice i dwór w Soplicowie.

RfDQ8QI33Gbmq
Zadanie interaktywne polega na narysowaniu planu architektonicznego.
Polecenie 2

Na podstawie fragmentu „Pana Tadeusza” opisz okolice dworku w Soplicowie.

RXDENuh9b7Lbx
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Wnętrze dworu w Soplicowie

Pan Tadeusz, Księga I: Gospodarstwo w. 51 - 73Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz, Księga I: Gospodarstwo w. 51 - 73

Wbiega i okiem chciwie ściany starodawne
Ogląda czule, jako swe znajome dawne.
Też same widzi sprzęty, też same obicia,
Z któremi się zabawiać lubił od powicia;
Lecz mniej wielkie, mniej piękne, niż się dawniej zdały.
I też same portrety na ścianach wisiały:
Tu Kościuszko w czamarceczamarkaczamarce krakowskiej, z oczyma
Podniesionemi w niebo, miecz oburącz trzyma;
Takim był, gdy przysięgał na stopniach ołtarzów,
Że tym mieczem wypędzi z Polski trzech mocarzówmocarzówmocarzów
Albo sam na nim padnie. Dalej w polskiej szacie
Siedzi RejtanRejtanRejtan, żałosny po wolności stracie;
W ręku trzyma nóż, ostrzem zwrócony do łona,
A przed nim leży FedonFedonFedonżywot Katonażywot Katonażywot Katona.
Dalej JasińskiJasińskiJasiński młodzian piękny i posępny,
Obok KorsakKorsakKorsak, towarzysz jego nieodstępny,
Stoją na szańcach PragiPragaPragi, na stosach MoskaliMoskaleMoskali,
Siekąc wrogów, a Praga już się wkoło pali.
Nawet stary stojący zegarzegar kurantowyzegar kurantowykurantykurantowy
W drewnianej szafie poznał u wniścia alkowyalkowaalkowy
I z dziecinną radością pociągnął za sznurek,
By stary Dąbrowskiego usłyszeć mazurekmazurekmazurek.

dwor_2 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1967, s. 9–11, domena publiczna.
czamarka
mocarzów
Rejtan
Fedon
żywot Katona
Jasiński
Korsak
Praga
Moskale
kuranty
zegar kurantowy
alkowa
mazurek
Polecenie 3

Zapoznaj się z wykładem prof. Michała Kuziaka, zwróć szczególną uwagę na to, jaką funkcję pełnią przedmioty w Panu Tadeuszu.

R1AluB912UgxJ
Film opowiada o funkcji przedmiotów w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Polecenie 4

Zapoznaj się z prezentacją omawiającą wnętrze dworu soplicowskiego.

R17zxOBpbwwH2
R1XlcgGn6fgA4
Portret Tadeusza Kościuszki, nieznany malarz polski, poł. XIX w.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
1

Księga I „Gospodarstwo”

Portrety postaci historycznych. Tadeusz Kościuszko

Kuchnia i stół w polskim dworze

Ozdobą jadalni były portrety rodzinne. Dziadowie i pradziadowie stawali się jakby świadkami i uczestnikami domowego życia, ich obecność zaświadczała o ciągłości rodzinnych tradycji (...). W wielu domach istniał obyczaj dekorowania izby jadalnej „galerią królów polskich, hetmanów, wodzów i wielkich ludzi w narodzie” (…)

baran_1 Źródło: Waldemar Baraniewski, Kuchnia i stół w polskim dworze, Warszawa 2004, domena publiczna.

Tadeusz wraca do Soplicowa po dziesięciu latach nauki w mieście. Zastaje dom pusty. Ale dzięki temu może w spokoju obejrzeć portrety, które doskonale pamięta z dzieciństwa.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Tu Kościuszko w czamarce krakowskiej, z oczyma
Podniesionemi w niebo, miecz oburącz trzyma;
Takim był, gdy przysięgał na stopniach ołtarzów,
Że tym mieczem wypędzi z Polski trzech mocarzów
Albo sam na nim padnie. (…)

2 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 9.
RiuOmcvhqqfUW
R1XnJ8ii6LxpE
Jan Matejko, Rejtan na sejmie w 1773 roku, 1866
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga I „Gospodarstwo”

Portrety postaci historycznych. Tadeusz Rejtan

Inną ważną postacią historyczną, której portret zdobi ściany w Soplicowie, jest Tadeusz Rejtan.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

(…) Dalej w polskiej szacie
Siedzi Rejtan żałośny po wolności stracie,
W ręku trzyma nóż ostrzem zwrócony do łona,
A przed nim leży Fedon i żywot Katona.

3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 10.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Tadeusz Rejtan, konfederat barski, w r. 1772 posłował na sejm rozbiorowy, gdzie się upamiętnił rozpaczliwym protestem. Skutkiem narodowych nieszczęść popadł w melancholię i skończył (w 1790 r.) samobójstwem.

4 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. Stanisław Pigoń, Wrocław 1967, s. 10.
RdY17SW0caYsi
RuQtyuYJWAoTM
Portret Jakuba Jasińskiego, XIX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga I „Gospodarstwo”

Portrety postaci historycznych. Jakub Jasiński

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Dalej Jasiński, młodzian piękny i posępny (...)

7 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 10.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Jakub Jasiński, pułkownik, w czasie insurekcji zorganizował powstanie na Litwie, zdobył Wilno. Zginął na Pradze (1794).

4 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. Stanisław Pigoń, Wrocław 1967, s. 10.
Rld070uhZuROv
R3BIS1SvQfOq2
Ilustracja do Pana Tadeusza
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga I „Gospodarstwo”

Zegar kurantowyIndeks górny 1Mazurkiem Dąbrowskiego

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Nawet stary stojący zegar kurantowy
W drewnianej szafie poznał u wniścia alkowy
I z dziecinną radością pociągnął za sznurek,
By stary Dąbrowskiego usłyszeć mazurek.

8 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 11.

Mazurek Dąbrowskiego powstał w 1797 r. Tadeusz wraca do domu w roku 1811, po około dziesięciu latach nieobecności. Ze wzruszeniem wita zegar, który pamięta sprzed wyjazdu do szkoły. Trudno uwierzyć, by do Soplicowa w tak krótkim czasie trafił zegar wygrywający pieśń Józefa Wybickiego. Tym bardziej, że Mickiewicz określa Mazurka epitetem „stary”. To jednak świadomy i celowy zabieg poety, zastosowany po to, by pokazać dwór w Soplicowie jako pełną patriotycznych pamiątek ostoję polskości.

Indeks górny 1 kurant – mechanizm umieszczony w zegarze, pozytywce itp., wygrywający jakąś melodię

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 5

Po zapoznaniu się z prezentacją multimedialną oraz obejrzeniu filmu z wykładem profesora Michała Kuziaka, wyjaśnij, jakie funkcje pełnią przedmioty w „Panu Tadeuszu”.

Ro9ZsxZUvy8LB
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Po zapoznaniu się z prezentacją multimedialną oraz z filmem z wykładem profesora Michała Kuziaka, wyjaśnij, jakie funkcje pełnią przedmioty w „Panu Tadeuszu”.

RxLz1wjJ1g9zC

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 6

Na podstawie wykładu oraz informacji i przytoczonego powyżej fragmentu „Pana Tadeusza” udowodnij, że dwór w Soplicowie stanowił symboliczne centrum polskości.

Ro9ZsxZUvy8LB
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Aplikacja służy do analizy świata przedstawionego tekstu literackiego lub obrazowania poetyckiego. Posiada narzędzia do rysowania. Z bazy tekstów do analizy wyszukaj fragment “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza i dokonaj ilustracyjnego przekładu tego fragmentu.

R1OuVmLowlYrM
Aplikacja on‑line
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Na podstawie fragmentu „Pana Tadeusza” opisz wnętrze pokoju, jaki zobaczył Tadeusz po powrocie do domu.

Właśnie dwukonną bryką wjechał młody panek
I, obiegłszy dziedziniec, zawrócił przed ganek.
[...]
Biegał po całym domu i szukał komnaty,
Gdzie mieszkał, dzieckiem będąc, przed dziesięciu laty.
Wchodzi, cofnął się, toczył zdumione źrenice
Po ścianach: w tej komnacie mieszkanie kobiéce!
Któżby tu mieszkał? Stary stryj nie był żonaty,
A ciotka w Petersburgu mieszkała przed laty.
To nie był ochmistrzyni pokój? Fortepiano?
Na niem nuty i książki; wszystko porzucano
Niedbale i bezładnie — nieporządek miły!
Niestare były rączki, co je tak rzuciły.
Tuż i sukienka biała, świeżo z kołka zdjęta
Do ubrania, na krzesła poręczu rozpięta;
A na oknach donice z pachnącemi ziołki,
Geranijum, lewkonja, astry i fijołki.

RwTAP5oNCaj7p