RqvbRkuSDxSkZ
Czarno-biała grafika przedstawiająca żołnierzy na placu bitwy. W centrum widać kilka postaci konno. Na prawo i na lewo stoją żołnierze ze strzelbami i szablami w dłoniach. Pomiędzy nimi leżą ranni i polegli. Po lewej stronie dwóch żołnierzy niesie towarzysza. W oddali wśród drzew widnieje spowity kłębami dymu kościół. Jego dach jest częściowo zniszczony.

Adam Mickiewicz Reduta Ordona

Rosyjski atak na redutę 56 w 1831 roku, [w:] Wacław Tokarz, Wojna polsko-rosyjska 1830 i 1831
Źródło: autor nieznany, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Heroizm – czyli bohaterstwo, męstwo, poświęcenie w walce – to pojęcie, które występuje w wielu tekstach literackich i historycznych i często wiąże się z patriotyzmem. Historia XIX‑wiecznych polskich powstań narodowych i walk przeciwko zaborcom obfituje w przykłady heroicznych postaw Polaków. Bohaterowie tych niezwykle trudnych czasów niewoli niejednokrotnie z wielkim poświeceniem walczyli o wolność ojczyzny.

Obejrzyj poniższy film, a następnie wykonaj ćwiczenie 1.

R170wjHsYRwau
Na początku pojawia się plansza „Patriotyzm”. Następnie pojawia się pedagog dr Jolanta Kędzior z Uniwersytetu Wrocławskiego. Kobieta siedzi w pokoju, za nią widać mały regał z książkami, roślinę doniczkową oraz fragment zawieszonej na ścianie grafiki. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła dr Jolanta Kędzior. Scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnej”. Grudzień 2014.
Ćwiczenie 1

Wynotuj w punktach najważniejsze według ciebie zagadnienia na temat patriotyzmu pojawiające się w wypowiedzi dr Jolanty Kędzior. Zastanów się i odpowiedz, które z przykładów patriotycznych postaw realizujesz na co dzień.

RkEbGUgjhdTmS
Miejsce na notatkę ucznia.

O poecie zaangażowanym w sprawy ojczyzny

Adam Mickiewicz18551798
REOU4sIXe8NiQ
Portret Adama Mickiewicza
Źródło: Julian Mackiewicz, Portret Adama Mickiewicza, litografia, domena publiczna.

Adam Mickiewicz

– poeta, pisarz, tłumacz, działacz polityczny, jeden z najbardziej znanych twórców literatury polskiej. Artysta urodził się w Nowogródku na Litwie, w średniozamożnej rodzinie szlacheckiej. Już w trakcie studiów na Uniwersytecie Wileńskim zaangażował się w działalność tajnej organizacji - Towarzystwa Filomatów. W 1819 r. rozpoczął pracę jako nauczyciel w Kownie. W 1823 r. został aresztowany i osadzony w klasztorze Bazylianów w Wilnie. Przebywał tam do marca 1824 r., a następnie zesłano go do Rosji. Mickiewicz znalazł się w centralnej części kraju (w Odessie, Moskwie i Petersburgu), gdzie spędził lata 1824–1829.

Od 1829 r. rozpoczął się dla Mickiewicza czas podróży po Europie. Zwiedził Niemcy, Szwajcarię i Włochy, nawiązując znajomość z uznanymi twórcami tamtych czasów. Na wieść o wybuchu powstania listopadowego w 1830 r., Mickiewicz usiłował wrócić do kraju. Niestety, bez powodzenia.

W 1832 r. rozpoczął się tzw. okres paryski w biografii Mickiewicza. Poeta mieszkał w stolicy Francji do 1855 r., wyłączając przerwę na pobyt w Lozannie (1839 r.), gdzie był wykładowcą literatury łacińskiej, oraz w Rzymie (1848 r.), gdzie utworzył Legion Polski. We wrześniu 1855 r. Adam Mickiewicz udał się do Stambułu. Poeta zmarł nagle podczas epidemii cholery.

Do najbardziej znanych dzieł twórcy należą: Oda do młodości, Ballady i romanse, Grażyna, Dziady (cz. II, cz. IV, cz. III), Sonety krymskie, Konrad Wallenrod, Pan Tadeusz, cykl liryków lozańskich, a także liczne wiersze, np. Reduta Ordona czy Śmierć Pułkownika. Ze względu na często poruszaną przez Mickiewicza tematykę patriotyczną nazywa się go wieszczem narodowym.

Polecenie 1

Odwołując się do dostępnych ci źródeł informacji, stwórz własny słownik terminów wojskowych, w którym wyjaśnisz pojęcia: adiutant, artyleria, bagnet, bombardier, faszyna, forteca, generał, okop, oficer, palisada, pułk, reduta, szaniec.

RWHJDJ5CaDddr
Miejsce na notatkę ucznia.

Heroizm opiewany przez Adama Mickiewicza

R2XtHgxaN6Ff21
Julian Konstanty Ordon
Źródło: Bolesław Łaszczyński, Julian Konstanty Ordon, portret, domena publiczna.

Wiersz Reduta Ordona został napisany przez Adama Mickiewicza na emigracji w 1832 r., po upadku powstania listopadowego. Należy do nurtu poezji batalistycznejpoezja batalistycznapoezji batalistycznej. Przedstawia bohaterską bitwę – dramatyczną walkę w obronie Warszawy, którą stoczyła grupa polskich żołnierzy (załoga reduty nr 54reduta nr 54reduty nr 54) z Rosjanami podczas wojny polsko‑rosyjskiej we wrześniu 1831 r. Dowódcą wojsk polskich był Julian Konstanty OrdonJulian Konstanty OrdonJulian Konstanty Ordon, który w finale wiersza popełnia samobójstwo, wysadzając redutę w powietrze. Podtytuł utworu brzmi Opowiadanie adiutanta. Mickiewicz wykorzystał tu relację naocznego świadka, uczestnika walk o Warszawę – swojego przyjaciela Stefana GarczyńskiegoStefan GarczyńskiStefana Garczyńskiego.

R1D9FC57IcCDP
Pomnik Juliana Ordona we Lwowie
Źródło: a. nn., 1914, pocztówka, domena publiczna.

Przeczytaj utwór Adama Mickiewicza Reduta Ordona lub wysłuchaj jego nagrania. Następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

R8L1u1nUY2Pkc
Utwór Adama Mickiewicza „Reduta Ordona. Opowiadanie adiutanta” odczytany przez Bartosza Woźnego.
Reduta OrdonaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Reduta Ordona

Opowiadanie adiutanta

Nam strzelać nie kazano. – Wstąpiłem na działo
I spojrzałem na pole; dwieście armat grzmiało.
Artyleryi ruskiej ciągną się szeregi,
Prosto, długo, daleko, jako morza brzegi;
I widziałem ich wodza: przybiegł, mieczem skinął
I jak ptak jedno skrzydło wojska swego zwinął;
Wylewa się spod skrzydła ściśniona piechota
Długą czarną kolumną, jako lawa błota,
Nasypana iskrami bagnetów. Jak sępy
Czarne chorągwie na śmierć prowadzą zastępy.

Przeciw nim sterczy biała, wąska, zaostrzona,
Jak głaz bodzący morze, redutaredutareduta Ordonareduta nr 54Ordona.
Sześć tylko miała armat; wciąż dymią i świecą;
I nie tyle prędkich słów gniewne usta miecąmiecąmiecą,
Nie tyle przejdzie uczuć przez duszę w rozpaczy,
Ile z tych dział leciało bomb, kul i kartaczykartaczkartaczy.
Patrz, tam granat w sam środek kolumny się nurza,
Jak w fale bryła lawy, pułk dymem zachmurza;
Pęka śród dymu granat, szyk pod niebo leci
I ogromna łysina śród kolumny świeci.

Tam kula, lecąc, z dala grozi, szumi, wyje.
Ryczy jak byk przed bitwą, miota się, grunt ryje; –
Już dopadła; jak boa śród kolumn się zwija,
Pali piersią, rwie zębem, oddechem zabija.
Najstraszniejszej nie widać, lecz słychać po dźwięku,
Po waleniu się trupów, po ranionych jęku:
Gdy kolumnę od końca do końca przewierci,
Jak gdyby środkiem wojska przeszedł anioł śmierci.

Gdzież jest król, co na rzezie tłumy te wyprawia?
Czy dzieli ich odwagę, czy pierś sam nadstawia?
Nie, on siedzi o pięćset mil na swej stolicy,
Król wielki, samowładnik świata połowicy;
Zmarszczył brwi, – i tysiące kibitekkibitkakibitek wnet leci;
Podpisał, – tysiąc matek opłakuje dzieci;
Skinął, – padają knutyknutknuty od Niemna do ChiwyChiwaChiwy.
Mocarzu, jak Bóg silny, jak szatan złośliwy,
Gdy Turków za BałkanemTurkówTurków za Bałkanem twoje straszą spiżespiżspiże,
Gdy poselstwo paryskie twoje stopy liże, –
Warszawa jedna twojej mocy się urąga,
Podnosi na cię rękę i koronę ściąga,
Koronę Kazimierzów, Chrobrych z twojej głowy,
Boś ją ukradł i skrwawił, synu Wasilowysyn Wasilowysynu Wasilowy!

Car dziwi się – ze strachu drżą Petersburczany,
Car gniewa się – ze strachu mrą jego dworzany;
Ale sypią się wojska, których Bóg i wiara
Jest Car. – Car gniewny: umrzem, rozweselim Cara.
Posłany wódz kaukaskiwódz kaukaskiwódz kaukaski z siłami pół‑świata,
Wierny, czynny i sprawny – jak knut w ręku kata.

Ura! ura!uraUra! ura! Patrz, blisko reduty, już w rowy
Walą się, na faszynęfaszynafaszynę kładąc swe tułowy;
Już czernią się na białych palisadachpalisadapalisadach wałów.
Jeszcze reduta w środku, jasna od wystrzałów,
Czerwieni się nad czernią: jak w środek mrowiska
Wrzucony motyl błyska, – mrowie go naciska, –
Zgasł – tak zgasła reduta. Czyż ostatnie działo
Strącone z łoża w piasku paszczę zagrzebało?
Czy zapał krwią ostatni bombardyjerbombardyjerbombardyjer zalał?
Zgasnął ogień. – Już MoskalMoskalMoskal rogatkirogatkarogatki wywalał.

Gdzież ręczna broń? – Ach, dzisiaj pracowała więcej
Niż na wszystkich przeglądach za władzy książęcejksiążęcejksiążęcej;
Zgadłem, dlaczego milczy, – bo nieraz widziałem
Garstkę naszych walczącą z Moskali nawałem.
Gdy godzinę wołano dwa słowa: pal, nabij;
Gdy oddechy dym tłumi, trud ramiona słabi;
A wciąż grzmi rozkaz wodzów, wre żołnierza czynność;
Na koniec bez rozkazu pełnią swą powinność,
Na koniec bez rozwagi, bez czucia, pamięci,
Żołnierz jako młyn palny nabija – grzmi – kręci
Broń od oka do nogi, od nogi na oko:
Aż ręka w ładownicy długo i głęboko
Szukała, nie znalazła – i żołnierz pobladnął,
Nie znalazłszy ładunku, już bronią nie władnął;
I uczuł, że go pali strzelba rozogniona;
Upuścił ją i upadł; – nim dobiją, skona.
Takem myślił, – a w szaniec nieprzyjaciół kupa
Już lazłalazłalazła, jak robactwo na świeżego trupa.
Pociemniało mi w oczach – a gdym łzy ocierał,
Słyszałem, że coś do mnie mówił mój JenerałjenerałJenerał.
On przez lunetę wspartą na moim ramieniu
Długo na szturm i szaniec poglądał w milczeniu.
Na koniec rzekł; „Stracona”. – Spod lunety jego
Wymknęło się łez kilka, – rzekł do mnie: „Kolego,
Wzrok młody od szkieł lepszy; patrzaj, tam na wale,
Znasz Ordona, czy widzisz, gdzie jest?” – „Jenerale,
Czy go znam? – Tam stał zawsze, to działo kierował.
Nie widzę – znajdę – dojrzę! – śród dymu się schował:
Lecz śród najgęstszych kłębów dymu ileż razy
Widziałem rękę jego, dającą rozkazy. –
Widzę go znowu – widzę rękę – błyskawicę,
Wywija, grozi wrogom, trzyma palną świecę,
Biorą go – zginął – o nie – skoczył w dół – do lochów!”
„Dobrze – rzecze Jenerał – nie odda im prochów”.

Tu blask – dym – chwila cicho – i huk jak stu gromów.
Zaćmiło się powietrze od ziemi wyłomów,
Harmaty podskoczyły i jak wystrzelone
Toczyły się na kołach – lonty zapalone
Nie trafiły do swoich panew. I dym wionął
Prosto ku nam; i w gęstej chmurze nas ochłonął.
I nie było nic widać prócz granatów blasku,
I powoli dym rzedniał, opadał deszcz piasku.
Spojrzałem na redutę; – wały, palisady,
Działa i naszych garstka, i wrogów gromady;
Wszystko jako sen znikło. – Tylko czarna bryła
Ziemi niekształtnej leży – rozjemcza mogiła.
Tam i ci, co bronili, – i ci, co się wdarli,
Pierwszy raz pokój szczery i wieczny zawarli.
Choćby cesarz Moskalom kazał wstać, już dusza
Moskiewska, tam raz pierwszy, cesarza nie słuszanie słuszanie słusza.
Tam zagrzebane tylu set ciała, imiona:
Dusze gdzie? nie wiem; lecz wiem, gdzie dusza Ordona.
On będzie Patron szańców! – Bo dzieło zniszczenia
W dobrej sprawie jest święte, jak dzieło tworzenia;
Bóg wyrzekł słowo stań się, Bóg i zgiń wyrzecze.
Kiedy od ludzi wiara i wolność uciecze,
Kiedy ziemię despotyzm i duma szalona
Obleją, jak Moskale redutę Ordona –
Karząc plemię zwycięzców zbrodniami zatrute,
Bóg wysadzi tę ziemię, jak on swą redutę.

red_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, [w:] Adam Mickiewicz, Wiersze, Warszawa 1982, s. 302–305.
R5zQaL9p7PxU3
Alegoria upadku powstania listopadowego
Źródło: autor nieznany, litografia, domena publiczna.
Ćwiczenie 2

Podmiot liryczny relacjonuje wydarzenia z pola bitwy, snuje refleksje na temat walczących wojsk. Zgromadź słownictwo do opisu wydarzenia i jego bohaterów. W tym celu odpowiedz na poniższe pytania.

  • Kto walczy?

  • Z kim walczy?

  • Gdzie mają miejsce wydarzenia?

  • Kiedy odbyła się bitwa?

  • O co toczy się walka?

R5yuh79iCJCvi
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Nadaj tytuły poszczególnym obrazom poetyckim przedstawionym w utworze.

R1LlA7cgFj4Sn
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

Wypisz z utworu dwa fragmenty o charakterze narracyjnym oraz  dwa fragmenty o charakterze refleksyjnym.

RUkFVBy7elz4y
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5

Wynotuj z tekstu czasowniki, które świadczą o dynamice przedstawionego wydarzenia. Określ ich formę gramatyczną.

R1CtCxmpmu9qt
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6

Przeczytaj poniższe fragmenty utworu Adama Mickiewicza. Następnie wyjaśnij, jaką rolę odgrywa w nich kontrast barw. Wskaż inne środki stylistyczne służące do prezentacji dwóch wrogich wojsk.

„I widziałem ich wodza: przybiegł, mieczem skinął
I jak ptak jedno skrzydło wojska swego zwinął;
Wylewa się spod skrzydła ściśniona piechota
Długą czarną kolumną, jako lawa błota,
Nasypana iskrami bagnetów. Jak sępy
Czarne chorągwie na śmierć prowadzą zastępy”.

„Przeciw nim sterczy biała, wąska, zaostrzona,
Jak głaz bodzący morze, reduta Ordona”.

RhiAUMU6HQD7N
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1E31MByB77Ju
Sępy
Źródło: Matthias Kabel, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Sęp symbolizuje niebo, Słońce, ogień, oczyszczenie, wiatr, burzę, błyskawicę, zniszczenie; zło, złą sławę, zgryzotę, nieszczęście; drapieżność, żarłoczność, bezwzględność, śmierć; karę, skruchę, nieśmiertelność; wysokie loty, bystrość wzroku, objawienie, wróżbę, proroctwo, pustelnictwo […]

Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 2001, s. 375.

Ćwiczenie 7

Wyjaśnij metaforę z wiersza: Jak sępy / Czarne chorągwie na śmierć prowadzą zastępy. W odpowiedzi odnieś się do treści utworu oraz do powyższej definicji ze Słownika symboli i uwzględnij, jakie skojarzenia wywołuje symbolika sępa.

RG2UUw5idLfRN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Przebieg bitwy relacjonuje naoczny świadek wydarzeń – adiutant, którego opowiadanie ma niezwykle emocjonalny charakter. Wynotuj przykłady określeń, które wskazują na: gniew, oburzenie, pogardę, przypuszczenie, refleksję.

R75aGoT3s7Bcx
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9

Przeczytaj poniższy dialog zawarty w Reducie Ordona. Na jego podstawie określ, w jakim stanie emocjonalnym znajdują się bohaterowie i jakie środki językowe o tym świadczą.

„Znasz Ordona, czy widzisz, gdzie jest?” – „Jenerale,
Czy go znam? – Tam stał zawsze, to działo kierował.
Nie widzę – znajdę – dojrzę! – śród dymu się schował:
Lecz śród najgęstszych kłębów dymu ileż razy
Widziałem rękę jego, dającą rozkazy. –
Widzę go znowu – widzę rękę – błyskawicę,
Wywija, grozi wrogom, trzyma palną świecę,
Biorą go – zginął – o nie – skoczył w dół – do lochów!”
„Dobrze – rzecze Jenerał – nie odda im prochów”.
Tu blask – dym – chwila cicho – i huk jak stu gromów.

R1PBPdS4d1D6C
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Dla zainteresowanych

Autor WstępuwstępWstępu do wydania Poezji wybranych Adama Mickiewicza zwraca uwagę na silne emocje wyrażone w utworze. Osiągnięciu efektu intensywności przeżyć służą krótkie niepełne zdania, równoważniki zdań (które czasem składają się z jednego wyrazu), bezpośrednie zwroty do rozmówcy, pytania, okrzyki, „poszarpany tok słów”, które świadczą o zdenerwowaniu i gwałtowności reakcji mówiącego.

wstęp
Ćwiczenie 10

Wypisz z wiersza Adama Mickiewicza fragmenty, w których pojawiają się oskarżenia wobec cara. Wyjaśnij, w jaki sposób został nakreślony obraz władcy.

RVuA653J2b3Qe
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij przesłanie utworu Adama Mickiewicza zawarte w poniższym fragmencie.

„Bo dzieło zniszczenia
W dobrej sprawie jest święte, jak dzieło tworzenia;
Bóg wyrzekł słowo stań się, Bóg i zgiń wyrzecze.
Kiedy od ludzi wiara i wolność uciecze,
Kiedy ziemię despotyzm i duma szalona
Obleją, jak Moskale redutę Ordona –
Karząc plemię zwycięzców zbrodniami zatrute,
Bóg wysadzi tę ziemię, jak on swą redutę”.

RqYduohAy27AC
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Rg4BO3MPUTZO4
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne, 13 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii - synonimów, antonimów lub wyrazów pokrewnych do słowa heroiczny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Amnesty International
Stefan Garczyński
poezja batalistyczna
reduta nr 54
reduta
Julian Konstanty Ordon
miecą
spiż
syn Wasilowy
bombardyjer
Moskal
rogatka
książęcej
szaniec
panew
kartacz
knut
kibitka
ura
jenerał
lazła
palisada
faszyna
Turków
Chiwa
wódz kaukaski
nie słusza

Reduta Ordona w sztuce – malarstwo, rzeźba i muzyka

Ciekawostka

W 2009 roku zespół Trzeci Wymiar dokonał hip‑hopowej interpretacji wiersza Reduta Ordona. Utwór ten znajduje się na płycie Poeci, na której zamieszczono także inne nowoczesne aranżacje muzyczne polskich tekstów poetyckich.

Polecenie 2

Uważnie obejrzyj zaprezentowane w galerii sceny batalistyczne. Możesz również wysłuchać utworu Reduta Ordona grupy Trzeci Wymiar. Następnie dokonaj własnego przekładu intersemiotycznegoprzekład intersemiotycznyprzekładu intersemiotycznego utworu Mickiewicza. Wybierz dowolną formę artystycznego wyrazu – plastyczną, słowną lub dźwiękową. Możesz skorzystać z poniższego szkicownika.

R1H0je9aFKSXi
Polecenie 2

Napisz krótkie opowiadanie zainspirowane utworem Adama Mickiewicza Reduta Ordona.

R3mFmxM2cmeGp
Miejsce na notatkę ucznia.
przekład intersemiotyczny

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Przekaz adiutanta zawiera elementy epickieepickiepickie, dramatycznedramatyczydramatycznelirycznelirycznyliryczne. Współcześnie można by porównać taką wypowiedź do relacji sprawozdawcy radiowego przedstawiającego np. jakieś wydarzenie sportowe. Jest to zazwyczaj sprawozdanie pełne emocji, pospieszne i nerwowe, ale oddające pełny obraz sytuacji. Przygotuj relację z wybranego (realnego bądź fikcyjnego) wydarzenia sportowego (np. meczu piłki nożnej) i napisz sprawozdanie na ten temat.

R1GhAQCFEdKJs
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4

Określ, co twoim zdaniem oznacza heroizm w dzisiejszych czasach. Czy potrafisz podać przykład współczesnego herosa oraz wskazać cechy, jakimi powinien się wyróżniać? Przedstaw swoje spostrzeżenia na ten temat.

R1GDXNqBRvLKu
Miejsce na notatkę ucznia.
epicki
dramatyczy
liryczny
RBkjUubphkALl1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: poezja batalistyczna, retoryka, powstanie listopadowe, reduta, heroizm.

RwrHcXjAPyVme
Miejsce na notatkę ucznia.