Nie wszystko jest całością - ułamki zwykłe
7. Ułamki zwykłe - podsumowanie
Z podziałem całości na jednakowe części spotykamy się niemal codziennie. Dzielimy jabłko na pół, kostkę masła na cztery równe części, tort na dwanaście jednakowych kawałków. Każdą z tak otrzymanych części możemy zapisać w postaci ułamka zwykłego. Odpowiednio: , , .
W tym materiale omówimy najważniejsze własności ułamków zwykłych – ułamki będziemy skracać, rozszerzać, porównywać, przedstawiać je na osi liczbowej.
Ułamek zwykły zapisujemy za pomocą dwóch liczb oddzielonych kreską ułamkową. Liczba nad kreską to licznik, a liczba pod kreską to mianownik.
gdzie:
– licznik,
– mianownik
Mianownik ułamka pokazuje, na ile równych części podzielono daną całość. Licznik ułamka pokazuje, ile z tych części wzięto.
Prostokąt podzielono na sześć równych części.

Pokolorowano wszystkich części. Niezamalowana część to wszystkich części.
– czytamy: pięć szóstych,
– czytamy: jedna szósta.
Zapoznaj się z animacją pokazującą zastosowanie ułamków do opisu niektórych własności Ziemi i Słońca.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RJhAvPD8tgHZz
Animacja pokazuje podstawowe informacje na temat ziemi i słońca, podane w postaci ułamków.
Ułamek jest inną formą zapisu ilorazu dwóch liczb, z których dzielna jest licznikiem, dzielnik mianownikiem, a kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
Każdy z podanych ułamków zapiszemy jako iloraz.
.
Każdy z ilorazów zapiszemy za pomocą ułamka.
Ułamek, w którym licznik jest równy mianownikowi jest równy .
Mianownik ułamka musi być liczbą różną od zera.
Ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika, nazywamy ułamkiem właściwymułamkiem właściwym.
Ułamek, którego licznik jest większy od mianownika, nazywamy ułamkiem niewłaściwymułamkiem niewłaściwym.
, , , – ułamki właściweułamki właściwe,
, , , – ułamki niewłaściweułamki niewłaściwe.
Punkty, odpowiadające ułamkom, można zaznaczać na osi liczbowej.
Zaznaczmy na osi liczbowej ułamki: , , , .
Na osi liczbowej odcinek jednostkowy dzielimy na cztery równe części.

Zauważmy, że ułamek odpowiada liczbie , a ułamek to i .
Możemy zapisać:
,
.
Ułamek zapisaliśmy w postaci liczby mieszanej . Liczba mieszana składa się z części całkowitej i części ułamkowej.
– czytamy: dwie całe i dwie czwarte, – część całkowita, – część ułamkowa.
Zapiszemy, jakiej liczbie odpowiadają zamalowane części figury składającej się czterech sześciokątów.

Na rysunku zamalowane są trzy sześciokąty i zamalowanych jest też pięć z sześciu części czwartego sześciokąta.
Sytuację tę możemy zapisać za pomocą liczby mieszanej lub ułamka .
Wynika stąd, że
Zamienimy liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwyułamek niewłaściwy.
sposób:
sposób:
Ułamek niewłaściwyUłamek niewłaściwy możemy zamienić na liczbę mieszaną, wykonując dzielenie z resztą.
Zapiszemy każdy z ułamków , , w postaci liczby mieszanej.
, czyli
, czyli
, czyli .
Ułamki, podobnie jak liczby naturalne, możemy porównywać.
Z dwóch ułamków o jednakowych mianownikach ten jest większy, którego licznik jest większy.
Porównamy ułamki i oraz i .


Zapiszemy ułamki , , od najmniejszego do największego.

Z dwóch ułamków o jednakowych licznikach ten jest większy, którego mianownik jest mniejszy.
Na każdym z poniższych rysunków zamalowano taką samą część prostokąta. Zatem ułamki opisujące zamalowane części są równe.

Zauważ, że
Zatem mnożąc licznik i mianownik ułamka przez tę samą liczbę, różną od , otrzymujemy ułamek równy danemu. Taką czynność nazywamy rozszerzaniem ułamkarozszerzaniem ułamka.
Każdy z ułamków , , sprowadzimy do mianownika , odpowiednio go rozszerzając.
Licznik i mianownik ułamka możemy nie tylko mnożyć przez tę samą liczbę, ale również dzielić przez tę samą liczbę, różną od , będącą wspólnym dzielnikiem licznika i mianownika. Taką czynność nazywamy skracaniem ułamkaskracaniem ułamka. W wyniku otrzymujemy również ułamek równy danemu.
Skrócimy każdy z ułamków , , , przez największy wspólny dzielnik licznika i mianownika.
Jeżeli licznik i mianownik ułamka nie mają wspólnych dzielników większych od , to takiego ułamka nie możemy skrócić. Ułamek taki nazywamy nieskracalnym.
Przykłady ułamków nieskracalnych.
Zagraj w poniższą grę i sprawdź swoje umiejętności dotyczące rozszerzania oraz skracania ułamków.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfnsWVFFM
Przez jaką liczbę należy rozszerzyć ułamek , aby otrzymać ?
Ułamek skrócono, otrzymując ułamek nieskracalny. Tak otrzymany ułamek rozszerzono przez . Ile otrzymano?
Ustal, jakie działania wykonano, otrzymując poniższą równość.
Jaka część prostokąta jest zamalowana? Jaka część prostokąta jest niezamalowana?

Janek i Basia poszli na pizzę. Podzielili ją na osiem kawałków. Janek zjadł trzy kawałki, a Basia resztę.

Barnaba i Horacy dostali mandarynek. Odłożyli jedną mandarynkę, a pozostałymi podzielili się po równo. Odłożona mandarynka przypadła Barnabie. Jaką część wszystkich mandarynek wziął Barnaba, a jaką Horacy?
,
Barnaba wziął ............ mandarynek, a Horacy .............
Klara, Klaudyna i Kwiryna zebrały razem makulatury. Klara zebrała Klaudyna – Resztę zebrała Kwiryna. Jaką część tej makulatury zebrała każda z dziewcząt?
, ,
Klara zebrała ............ , Klaudyna ............ , a Kwiryna ............ całej makulatury.
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) Pięć godzin to ................ doby.
b) Siedem centymetrów to ................ metra.
c) Dwieście siedemdziesiąt siedem metrów to ................ kilometra.
Październik to ................ lub ................ roku.
Odczytaj, jaki ułamek odpowiada punktowi zaznaczonemu na osi zieloną kropką.

Odczytaj, jaki ułamek odpowiada punktowi zaznaczonemu na osi zieloną kropką.

Wskaż liczbę, której odpowiada punkt zaznaczony na osi liczbowej.

Odczytaj liczbę zaznaczoną na osi liczbowej kolorem zielonym.

Zastanów się, jak odczytać wyniki poniższych działań.


Zapisz ułamki , , , , od najmniejszego do największego.
Zapisz , , , , ułamki od największego do najmniejszego.
Alina i Florian zebrali cały koszyk grzybów. Alina zebrała wszystkich grzybów, a Florian .
Które z dzieci zebrało więcej grzybów?
Słownik
ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika.
ułamek, którego licznik jest większy od mianownika.
mnożenie licznika i mianownika ułamka przez tę samą liczbę różną od .
dzielenie licznika i mianownika ułamka przez tę samą liczbę większą od
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.