Nie wszystko jest całością - ułamki zwykłe
6. Porównywanie ułamków
Obejrzyj poniższą animację, która pokazuje w jakich sytuacjach z życia możemy posługiwać się ułamkami.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1UZXe9tHfDZu
Animacja pokazuje w jakich sytuacjach z życia możemy posługiwać się ułamkami.
Czy jedna siódma to więcej niż jedna szósta?
Czy trzy czwarte to tyle samo, co dwie trzecie?
Czy dwie dziesiąte to mniej, niż jedna piąta?
Czy siedem ósmych to więcej niż połowa?
Na tego typu pytania będziesz znać odpowiedź po zapoznaniu się z tym materiałem. Są w nim przykłady porównywania ułamków zwykłych o jednakowych licznikach lub jednakowych mianownikach. Po wykonaniu kilku utrwalających ćwiczeń, poznasz przykłady porównywania ułamków o różnych licznikach i różnych mianownikach. Rozwiązując ćwiczenia końcowe – sprawdzisz ukształtowane umiejętności.
Ułamki zwykłe, podobnie jak wszystkie inne liczby, można ze sobą porównywać. Jeżeli ułamki, które chcemy porównać, możemy tak skrócić lub rozszerzyć, że w obu przypadkach otrzymamy ten sam ułamek, to porównywane ułamki są równe. Na przykład:
, ponieważ oraz .
Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1VA1pwIA2OwP
Animacja przedstawia jak porównujemy ułamki o jednakowych licznikach.
Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik.
Na przykład .
Ułamki te mają równe liczniki. Mianownik jest mniejszy niż mianownik , a więc ułamek jest większy niż .
Któremu ułamkowi odpowiada punkt na osi liczbowej położony dalej od punktu odpowiadającego liczbie jeden : czy ?

Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RKHjnivDKTMPL
Animacja przedstawia jak porównujemy ułamki o jednakowych mianownikach.
Porównywanie ułamków nie sprawia kłopotów, jeżeli zaznaczy się je na osi liczbowej.
Przypomnijmy, jak zaznaczać ułamki na osi liczbowej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RwXDFbzMwMksp
Animacja przedstawia, w jaki sposób porównujemy ułamki znajdujące się na osi liczbowej.
Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik. Na przykład:
Ułamki te mają równe mianowniki. Licznik jest większy niż licznik , a więc ułamek jest większy niż .
Wybierz.
mniejszy, mniejszy, większy, większy
Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma ................ licznik.
Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większym z nich jest ten, który ma ................ mianownik.
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Więcej pieniędzy wydał 1. Jankowi, 2. Janek, 3. Pawłowi, 4. Paweł. Więcej pieniędzy zostało 1. Jankowi, 2. Janek, 3. Pawłowi, 4. Paweł.
Porównywanie ułamków o różnych licznikach i mianownikach
Aby porównać dwa ułamki o różnych licznikach i różnych mianownikach, należy sprowadzić je najpierw do wspólnego mianownika (lub licznika).
Wskaż wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Bolek oddał więcej ołówków niż Janek., 2. Tolek oddał więcej ołówków niż Bolek., 3. Janek oddał więcej ołówków niż Tolek., 4. Najwięcej ołówków zostało Jankowi.
- Bolek oddał więcej ołówków niż Janek.
- Tolek oddał więcej ołówków niż Bolek.
- Janek oddał więcej ołówków niż Tolek.
- Najwięcej ołówków zostało Jankowi.
Wskaż wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Zosia przeczytała książki., 2. Zosia przeczytała książki., 3. Tosia przeczytała więcej niż Marysia., 4. Marysia przeczytała najwięcej.
- Zosia przeczytała książki.
- Zosia przeczytała książki.
- Tosia przeczytała więcej niż Marysia.
- Marysia przeczytała najwięcej.
Odpowiedź: Mama zjadła 1. tyle samo co, 2. więcej niż, 3. mniej niż tata.
Mama Basi usmażyła na śniadanie dwa jednakowe omlety. Basia zjadła omleta i resztę oddała mamie, a Krysia zjadła swego omleta i resztę oddała tacie. Kto zjadł większą część omleta: mama czy tata?
więcej, mniej, tyle samo
Mama zjadła .................. niż tata.
Basia i Krysia dostały od rodziców po tyle samo pieniędzy na swoje wydatki. Basia wydała otrzymanej kwoty, a Krysia wydała tyle, że zostało jej z pieniędzy od rodziców. Która z dziewczynek wydała więcej pieniędzy? Której z nich zostało więcej pieniędzy?
Basi, Krysi, Basia, Krysia
Więcej pieniędzy zostało ............. Więcej pieniędzy wydała .............
Pola zamalowane jednym kolorem zajmują razem pewną część poziomego pasa, którą można opisać za pomocą ułamka. Jaka część jednego pasa byłaby zamalowana na pomarańczowo, gdyby wszystkie pomarańczowe części umieścić w tym pasie? I podobnie – jaka część byłaby zamalowana na zielono? Która z tych części byłaby większa?
Uporządkuj elementy w kolejności rosnącej.
W miejsce kropek wpisz odpowiednie liczby.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.