Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne
1. Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000,...
Jeszcze w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku na znakach stojących wzdłuż dróg Kalifornii (USA), odległości wyrażone za pomocą ułamków dziesiętnych zapisywane były z częścią ułamkową w indeksie górnym.

Szesnastowieczny szkocki arystokrata, matematyk John Napier jako pierwszy zapoczątkował współczesny zapis ułamków dziesiętnych, stosując kropkę do oddzielenia części całkowitej od ułamkowej.
Obecnie kropkę w ułamkach dziesiętnych wykorzystuje się nadal w krajach anglosaskich. W Polsce – stosujemy przecinek dziesiętny (separator dziesiętny).
Jakie liczby nazywamy ułamkami dziesiętnymi, jak się je zapisuje i odczytuje - dowiesz się, analizując poniższy materiał.
Pojęcie ułamka dziesiętnego
Wśród ułamków zwykłych są takie, których mianowniki są równe 10, 100, 1000,...
Na przykład:
Takie ułamki nazywamy ułamkami dziesiętnymi.
Ułamek, którego mianownik jest jedną z liczb: , , , nazywamy ułamkiem dziesiętnym.
Ułamek dziesiętny cztery setne można zapisać dwoma sposobami:
jako ułamek zwykły
z wykorzystaniem przecinka, czyli w postaci dziesiętnej
Z ułamka można wyłączyć całości i otrzymamy jeden i trzy dziesiąte.
Liczbę jeden i trzy dziesiąte zapisujemy w postaci liczby mieszanej lub z wykorzystaniem przecinka .
czytamy: jeden i dwie setne
czytamy: pięćdziesiąt pięć tysięcznych
Przedstaw ułamek zwykły w postaci dziesiętnej.
0,005, 0,001, 0,7, 0,003, 0,899, 0,07, 0,00002, 0,034, 0,62, 0,34, 0,0899, 0,5, 0,062, 0,0002, 0,03, 0,0001
a) = ..............
b) = ..............
c) = ..............
d) = ..............
e) = ..............
f) = ..............
g) = ..............
h) = ..............
Przedstaw liczbę mieszaną w postaci dziesiętnej.
8,00005, 5,008, 8,005, 10,046, 1,03, 1,3, 2,17, 3,9, 7,015, 5,08, 10,0046, 25,306, 3,09, 25,3006, 7,0015, 21,7
a) ..............
b) ..............
c) ..............
d) ..............
e) ..............
f) ..............
g) ..............
h) ..............
Ułamki dziesiętne można zapisać w postaci liczb dziesiętnych, czyli liczb z przecinkiem.
,
,
Mówimy też, że te ułamki lub liczby mieszane zapisane są w postaci dziesiętnej.
Odczytaj, jaką część kwadratu zamalowano.

Zamiana liczb dziesiętnych na ułamki zwykłe
Liczby dziesiętne możemy zapisać w postaci ułamka zwykłego lub liczby mieszanej. Jeżeli można, skracamy otrzymany ułamek zwykły.
Zauważ, że to połowa, a to ćwierć całości.
Połącz w pary.
<span aria-label="siedem początek ułamka, dwadzieścia jeden, mianownik, pięćset, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>7</mn><mfrac><mn>21</mn><mn>500</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, cztery, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>1</mn><mn>4</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="dwa początek ułamka, trzy, mianownik, pięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>5</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="cztery początek ułamka, sześć, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>4</mn><mfrac><mn>6</mn><mn>10</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, dziewięć, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>9</mn><mn>10</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="dwa początek ułamka, trzy, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>10</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="sześć początek ułamka, trzynaście, mianownik, tysiąc, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mn>6</mn><mfrac><mn>13</mn><mn>1000</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, dwadzieścia, mianownik, sto, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>20</mn><mn>100</mn></mfrac></mstyle></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, sześć, mianownik, dziesięć, koniec ułamka" role="math"><math><mstyle mathsize="20px"><mfrac><mn>6</mn><mn>10</mn></mfrac></mstyle></math></span>
| 0,9 | |
| 2,3 | |
| 0,6 | |
| 4,6 | |
| 0,2 | |
| 6,013 | |
| 0,5 | |
| 2,6 | |
| 0,25 | |
| 7,042 |
Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Uzupełnij liczniki ułamków.
Jeżeli , to ............
Jeżeli , to ............
Jeżeli , to ............
Jeżeli , to ............
Uzupełnij mianowniki ułamków.
a) Jeżeli , to ............
b) Jeżeli , to ............
c) Jeżeli , to ............
d) Jeżeli , to ............
Zamiana ułamków zwykłych na liczby dziesiętne
Zapisywaliśmy już ułamek dziesiętny w postaci dziesiętnej. Niektóre ułamki zwykłe, chociaż nie mają mianownika , , można również zapisać w postaci dziesiętnej. Wystarczy odpowiednio rozszerzyć ułamek zwykły.
Na przykład:
- rozszerzyliśmy ułamek przez
- rozszerzyliśmy ułamek przez
Przez jaką liczbę należy rozszerzyć dany ułamek, żeby można go zapisać w postaci dziesiętnej? Wybierz odpowiedź.
przez 2, przez 5, przez 5, przez 25, przez 4, przez 5, przez 4, przez 2, przez 4, przez 4, przez 2, przez 5, przez 2, przez 25, przez 25, przez 25
a) ................
b) ................
c) ................
d) ................
Rozstrzygnij, czy równość jest prawdziwa, czy fałszywa.
| PRAWDA | FAŁSZ | |
| □ | □ | |
| □ | □ | |
| □ | □ | |
| □ | □ | |
| □ | □ | |
| □ | □ |
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.